هدایت شده از عصر زنان
💠 طراحی مُد شرعی
🖇 دیدهبان اندیشه شماره ۵۰
✴️ تکثر و تنوع در رنگ و طرح، بارزترین خصلت پوشش زنان ایرانی است که مرحوم #عماد_افروغ آن را برجسته ساخته و همه آنها را بازتابنده حجاب و عفت شرعی میداند. از نظر ایشان مهمترین مشکل در بحث پوشش زنان، عدم خلاقیت در طراحی مدهای بومی با استفاده از خردهفرهنگهای داخلی است که جای خود را به کپیکاری و تقلید از الگوهای وارداتی داده است.
❇️ تکرار و عدم پویایی در طرحها یکی دیگر از مشکلات جدی طراحی مد است که منظور از آن محدودشدن طراحان به فرمها و قالبهای خاص، نبود تنوع در رنگها، طرحها و عدم بهروزرسانی و نیز عدم نوآوری در سبک پوشش مبتنی بر اقتضائات فرهنگی بومی است.
🌀 ادامه دارد...
⚠️ علاقهمندان برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی ویژهنامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ، میتوانند از طریق آیدی @m110614 اقدام نمایند.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#بازتاب
📌 بازتاب فروش شماره 50 نشریه دیدهبان اندیشه در وبسایت «خبرگزاری ایکنا»
❇️ برای خرید نسخه چاپی یا الکترونیکی این شماره در طرح فروش ویژه با ارسال رایگان، فقط تا پایان هفته جاری فرصت باقی است.
🌐 لینک خرید در ایتا و تلگرام
@m110614
🙏 با ما همراه باشید!
🆔 @Didebane_Andisheh
❇️ انحصار توسعه در اقتصاد
👤 محسن میرمهدی
منظور از توسعه در جهان امروز صرفا توسعه اقتصادی با معیارها و موازینی خاص است و اگر گاهی سخن از توسعه فرهنگی هم به میان بیاید مقصود آن فرهنگی است که در خدمت توسعه اقتصادی قرار دارد. اگر مرتضی آوینی امروز در قید حیات بود، در مورد فرهنگ و عدالت در جامعۀ فعلی ایران چه نظری داشت؟ سید مرتضی آوینی نوعی نقد فرهنگ فردی و اجتماعی را مطرح کرد که تا آن زمان در ادبیات فرهنگی و سیاسی ایران بسیار کمنظیر بود. اگر در آن دوره منتقدانی همانند جلال آلاحمد و علی شریعتی در آرزوی تغییرات پایهای اقتصادی اجتماع فعالیت میکردند، آوینی در مسیر بثمر رسیدن آرمانهای انقلاب زندگی و تلاش میکرد.
👤 سید احسان خاندوزی
توسعه، تداوم اندیشهی ترقی است و منظور آن در جهان امروز صرفا توسعه اقتصادی با معیارهای خاص است؛ معیارهایی که در راس آن درآمد سرانه و مصرف بیشتر است. فروپاشی خانواده، اضمحلال اخلاق، تخریب محیط زیست و فقر و توزیع نابرابر نتیجه این جهتگیری است. حرکت به سوی تکامل و تعالی در اسلام لزوما با توسعه مادی و اقتصادی همراه نیست؛ هرچند مخالف آن هم نیست. به بیان دیگر هدف حکومت اسلامی در مبارزه با فقر، دستیابی به عدالت اجتماعی است نه توسعه یعنی مبارزه با فقر در خدمت اعتلای معنوی و فرهنگی. در نظام اعتقادی ما آن توسعهای معتبر است که بر تعالی روح بشر تکیه دارد و این، به پرهیز از فزونطلبی و اسراف و تبذیر و یک الگوی مصرف متعادل منتهی میشود نه به رشد اقتصادی محض.
📖نشریه دیدهبان شماره 49
🆔 @Didebane_Andisheh
✅ هَمزیستی مالِکان مُشاع
👤 ابوالقاسم فنایی
📌 به نظر من میان اخلاق دینی و اخلاق فرادینی دربارۀ هنجارهای مطلوب در اخلاق محیط زیست، «اجماع همپوش» وجود دارد. اجماع همپوش روشی است برای رسیدن به مبنایی مشترک در مقام عمل و همکاری جمعی.
📌 اینکه قرآن انسان را اشرف مخلوقات مینامد، به معنای داشتن حق بیشتر نیست؛ بلکه به معنای داشتن تکلیف بیشتر است.
📌 خلیفهبودن انسان به این معناست که بخشی از مسئولیت خداوند در قبال محیط زیست و برآوردن نیازهای سایر موجودات طبیعی بر دوش انسان نهاده شده است.
📌 طبیعت ملک مشاع همۀ موجودات زنده است و همۀ موجودات زنده حق دارند از طبیعت استفاده کنند؛ البته بهرهبرداری مالکان مشاع از طبیعت باید براساس هنجارهای منصفانه تنظیم شود.
📖دیدهبان اندیشه شماره 39
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 ارادهای برای انبساط قفلهای فرهنگ
👤 احمد اولیایی
❇️ آقای افروغ معتقد بود به تعداد آحاد مردم ما کنش فرهنگی داریم. وقتی ما این مقدار تعدد کنش و انتخاب داریم، طبیعتاً نمیتوانیم یک گزینه انتخابی بر روی میز بگذاریم. میگوید وقتی شما با یک ملت 80 میلیونی روبرو هستید که در آن چند مذهب و چند قوم وجود دارد، طبیعتاً نمیتوانید یک انتخاب پیشروی همه بگذارید. وقتی یک انتخاب پیشروی همگان بگذارید، فرهنگ به حالت قفل در میآید.
✴️ باید فرهنگ و توصیههای فرهنگی و انتخابهای فرهنگی دارای تعداد تنوعپذیری باشند تا این ملت با اینهمه تفاوتها بتوانند گزینههای مختلفی را پیدا کنند؛ وگرنه باید گفت همه این مدل بپوشند. در اصل نگاه فرهنگی آقای افروغ این است که ما باید اصول غیرقابل تغییرمان را از بین نبریم ولی زیادش نیز نکنیم و سعی در کم نگهداشتن آن کنیم.
🌀 ادامه دارد...
⚠️ علاقهمندان برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی ویژهنامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ، میتوانند از طریق آیدی @m110614 اقدام نمایند.
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 مدل اقتصادی مطلوب
👤 مهران صولتی
در مقایسه وضعیت توسعهیافتگی ایران و کره جنوبی میتوان مطلوبترین مدل اقتصادی برای رسیدن به توسعه را بهادادن به سرمایهداری و فربهسازی بخش خصوصی برای استفاده از ثروت آن معرفی کرد. ثروتسازی و تکثیر سرمایه توسط سرمایهداران به مرور زمان سطح کلی سرمایه جامعه را تقویت کرده و ارزشهای دیگری همچون عدالت را نیز محقق خواهد ساخت.
👤مهدی متولیان
شهید آوینی در کتاب «توسعه و مبانی تمدن غرب» مدل اقتصادی دیگری را پیشنهاد میکند که با مدل سرمایهداری غربی فرسنگها فاصله دارد. اقتصاد صلواتی نظریهای است که در آن تکثیر روحیه ایثار و اخلاق بیشتر از تکثیر ثروت در جامعه اهمیت داشته و بازیگران آن نه عدهای ثروتمند بلکه تمام اقشار جامعهاند. بهترین شاهد این نظریه پیادهروی اربعین است که در جامعه انسانی معاصر اجرا میگردد.
📖نشریه دیدهبان شماره 49
🆔 @Didebane_Andisheh
✅ همزیستی آیات اِلهی
👤 محمدجواد فلاح
📌 اگر ما بخواهیم توحیدمحوری، خدامحوربودن و متألهبودن را از انسان بگیریم، آنوقت دیگر نمیتوانیم اشرف مخلوقاتبودن را قبول کنیم.
📌 وقتی که میگوییم انسان اشرف مخلوقات است باید نسبت او را هم با سایر موجودات روشن کنیم و یا اگر میگوییم عالم در استخدام این موجود است، باید درنظر بگیریم که نوع بهرهمندی انسان با مسئولیت اخلاقیای که اتفاقاً در ذات اشرفبودن آن نهفته است، همراه است.
📌 انسان اشرف مخلوقات است چون توانایی بالایی دارد؛ چون آگاهی بالایی دارد. این آگاهی در کنار این قدرت انتخاب چیزی به نام مسئولیت را پدید میآورد که باید در قبال همه موجودات اعم از انسانهای دیگر، نباتات، حیوانات و جمادات این مسئولیت را رعایت کند و جدّیت به خرج دهد.
📌وقتی انسان هنگامی که به طبیعت نگاه کند گویی دارد حقیقت الهی را میبیند، دیگر هر رفتاری را از خود صادر نمیکند و بهخاطر منافع خود به محیط زیست آسیب نمیزند.
📖دیدهبان اندیشه شماره 39
🆔 @Didebane_Andisheh