eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
1.1هزار دنبال‌کننده
667 عکس
71 ویدیو
58 فایل
🔹 فصلنامه دیده‌بان اندیشه در عصر پساحقیقت . 🔹پژوهشی رصدی-تحلیلی در حوزه اندیشه، فرهنگ، سیاست و جامعه . 📩 ارتباط با تحریریه و ارسال دیدگاه‌ها: @didebane_andisheh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
دیده‌بان اندیشه
💠 الگوی هویت‌زدایی ✏️ محمدرضا کدخدایی ❇️ ترویج الگوی هویتی #زن_غربی و هویت‌زدایی از #زن_ایرانی_اسل
💠 الگوی هویت‌زدایی(قسمت اول) ✏️ محمدرضا کدخدایی 1️⃣ بازنمایی بدن و ترویج بدحجابی کنترل بدن طبیعی‌ترین و بارزترین بخش هویتی زنان است که تحت کنترل حکمرانی نظام لیبرال سرمایه‌داری و متناسب با اهداف آن، نظم و نظام می‌گیرد. مسئله بازنمایی بدن و ، بخشی از ذات نظام سرمایه‌داری است که بر جوامع پیرامونی کشورهای توسعه‌یافته نیز تحمیل می‌شود و هویت‌های اجتماعی معارض و مزاحم با اقتضائات آن را فرومی‌ریزد. حجاب زن ایرانی-اسلامی، مهم‌ترین و شاخص‌ترین عرصه معارض و مزاحم با کالاشدگی جنسی زنان است. بنابراین طبیعی است که ترویج و بدحجابی به یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین مسائل هویتی زنان در ایران اسلامی تبدیل شود. 2️⃣ جنسیت‌زدائی و استقلال‌طلبی دوسویگی، مردوارگی و از زن، مهم‌ترین محور مسائل هویتی زنان در بخش روانی است. این بخش از مسئله به وسیله نظام دشمن به فضای مجازی و حقیقی جامعه ایران تحمیل و وجوه مسئلگی خود را بر نظام معرفت دینی نیز بار می‌کند. تاکید برهویت جنسی و جنسیتی زنان و تاکید بر زوجیت به معنای مکملیت و نیاز متقابل زن و مرد، عرصه معارض و متزاحم با دوسویگی و مردوارگی و جنسیت زدایی تحمیلی از طرف نظام سرمایه‌داری به جامعه ایران است. بنابراین خودتحقیری نسبت به هویت جنسی و جنسیتی زنانه و گرایش به استقلال‌طلبی، مهم‌ترین محور مسئلگی هویتی زنانه در فضاهای سه‌گانه جامعه ایران خواهد بود. 📖نشریه دیده‌بان شماره 46 🆔 @Didebane_Andisheh
دیده‌بان اندیشه
💠 الگوی هویت‌زدایی ✏️ محمدرضا کدخدایی ❇️ ترویج الگوی هویتی #زن_غربی و هویت‌زدایی از #زن_ایرانی_اسل
💠 الگوی هویت‌زدایی(قسمت دوم) ✏️ محمدرضا کدخدایی 3️⃣ خانواده‌زدایی لایه انتزاعی‌تر و عمیق‌تر مسائل هویتی زن، در ساختارهای جامعه بروز می‌یابد. کارکردهای پرشمار مبتنی بر زوجیت قاعدتا بایستی به فرایندهای تولید و مصرف ثروت در مقیاس سرمایه‌داری منتقل گردد. براین اساس خانواده‌زدایی به معنای انتقال کارکردهای خانواده مبتنی بر نظام زوجیت به عرصه جامعه عملا خانه را از کارکردهای عمده خود خالی می‌کند. بخش هویتی آن در رابطه با زنان، تاکید و سعی در حفظ ارزش‌های خانه و خانواده‌محور در کنار تلاش برای دستیابی به ارزش‌های خارج از خانه و خانواده، زمینه فشارهای مضاعفی را برای بانوان در هردوعرصه ایجاد می‌کند. حل این تعارضات جز با ارائه تصویری فانتزی از زن به عنوان ابرموجودی که همه ارزش‌ها و نقش‌ها و به تبع مسئولیت‌های تعریف‌شده در خانه و جامعه را پابه‌پای مردان انجام می‌دهد، ممکن نیست. 4️⃣ معنویت‌زدایی‌ و تاکید بر حقوق‌محوری نهایتا معنویت‌زدایی و از هویت زن و نقش‌های هویتی زنانه مثل مادری، همسری، خانواده‌محوری و حتی تقدس‌زدایی و معنویت‌زدایی از هویت انسانی زن مثل هویت زن به عنوان انسانی مختار که آزادی انتخاب در عرصه‌های مختلف مرتبط با جنبه‌های غیرمادی خود را نیز داشته باشد، سلب می‌گردد. به تعبیر برخی اندیشمندان فلسفه حقوق، سلطه ادبیات حقوق بر ادبیات اخلاق، به‌گونه‌ای است که اگر کسی بخواهد در درستی و شایستگی و ارزشمندی رفتار خود دفاع کند، با خط‌کش حقوق آن را می‌سنجد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 46 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 دو صباح لذت ❇️ حکیم، بهره‌مندی از لذائذ معنوی را بر استفاده از لذات و تمتعات مادی ترجیح می‌دهد؛ زیرا اولا ادراک خوشی‌ها و لذت‌های روحانی آسان‌تر از ادراک لذت‌های جسمانی است و ثانیا بهره‌مندی از لذت‌های معنوی در همه‌وقت و همه‌جا ممکن است، چون اسباب آن در وجود آدمیان فراهم است. علاوه بر این در لذت روحانی گذشته از لذت حال بتوان از خاطرات لذات قبل و امید و تصور آینده بهتر نیز لذت برد، در حالی که لذات جسمانی فقط به زمان حال محدود می‌شوند. ✴️ پس باید با نیروی عقل و حکم اخلاقی، برترین، پایدارترین و خالص‌ترین لذت را کشف، آن را دنبال و از بقیه پرهیز نمود. همچنین باید غایت توسعه‌یافتگی را دستیابی به پایدارترین لذت ممکن معنوی یعنی کمال الهی بشر قلمداد کرد. ♦️ مشروح این یادداشت در باب لذت‌گرایی در مدل توسعه مدرن را در شماره چهل و نهم ملاحظه کنید. 🆔 @Didebane_Andisheh
📣 خبری در راه است... منتظر ما باشید🌹 🆔 @Didebane_Andisheh
دیده‌بان اندیشه
#اطلاعیه 📣 به اطلاع فرهیختگان و علاقه‌مندان می‌رساند که نسخه چاپی شماره ۴۹ نشریه دیده‌بان اندیشه با
📣 برای سفارش نسخه چاپی شماره ۴۹ نشریه دیده‌بان اندیشه با تخفیف ویژه و پست رایگان، فقط تا فردا فرصت باقی است. ♻️ لازم به ذکر است نسخه الکترونیکی شماره اول سال جاری به صورت رایگان در کانال قرار داده شده است؛ اما زین‌پس علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت هزینه و یا تهیه اشتراک سالانه(به قیمت ۱۴۰ هزارتومان)، نسخه پی‌دی‌اف شماره‌های آتی را دریافت نمایند. 🌹با ما همراه باشید. 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 رابطه مردم و حاکمیت در ایران ✴️حسن محدثی؛ اعتماد برباد رفته «تحولات اخیر نشان می‌دهد که امروزه بخش قابل توجهی از مردم ما دیگر به نقش سیاسی دین باور ندارند و ادعاهای تمامیت‌خواهانه‌ای که بخواهد همه‌ ابعاد جامعه را هدایت و کنترل و راهنمایی کند، دیگر قبول ندارد. از جایگاه یک گروه مرجع به شدت افت کردند و دیگر در این جایگاه نیستند و کارگزاران هنری اعتبار خیلی بیشتری از آنان پیدا کرده‌اند و به این ترتیب در جامعه عوض شده است.» ✳️ سجاد ایزدهی؛ تفکیک دولت و حاکمیت «فرض نظام اسلامی بر بنیاد است و مردم‌بنیادی در قانون اساسی و ادبیات رهبری وجود دارد؛ اما طرف دیگر قضیه بحث کارآمدی است که حکومت‌ها چه امکانات و توانمندی داشتند و متناسب با آن چه رفتاری انجام دادند. همواره در داخل کشور اقبال مردمی فراگیری نسبت به حاکمیت وجود داشته اما به دلیل روی‌کارآمدن دولت‌های سودجو و به دنبال آن افزایش ، مسئولین از بدنه مردم فاصله گرفتند؛ بااین‌حال مردم همچنان بین حاکمیت و رفتار دولت‌ها تفاوت می‌گذارند و در عین نارضایتی نسبت به وضع موجود، به حاکمیت و فرایند آن معتقدند. 📖نشریه دیده‌بان شماره 43 🆔 @Didebane_Andisheh
💥 خدایا تو شکارچی لحظه‌ها هستی؛ باشد که در زندگی ما نیز لحظاتی برای شکار وجود داشته باشد... 🌹 مرحوم عماد افروغ 🆔 @Didebane_Andisheh
دیده‌بان اندیشه
💥 فراخوان یادداشت رسانه‌ای ❇️ پنجاه و یکمین شماره نشریه «دیده‌بان اندیشه» 💢 با موضوع بررسی شرائط و
✅ به اطلاع نویسندگان محترم می‌رساند که به دلیل استقبال بسیار خوب متقاضیان از نگارش یادداشت برای شماره 51 نشریه دیده‌بان اندیشه با موضوع بررسی شرائط و موانع «فقه کارآمد»، فرصت ارسال آثار تا دو روز دیگر گردید. 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @Didebane_andisheh
✅ بازخوانی نهایی پنجاهمین شماره از نشریه دیده‌بان اندیشه با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری ✴️ دومین شماره از دیده‌بان در سال جاری، با موضوع «بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ» به زودی رونمایی خواهد شد. 🌹
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی ❇️ اندیشه‌های حسن حنفی بیشترین قرابت را به نظریات علی شریعتی در ایران دارد؛ برخی از اشتراکات نظری این دو را در ادامه خواهید خواند.👇 📖نشریه دیده‌بان شماره 33 🆔 @Didebane_Andisheh
دیده‌بان اندیشه
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی ❇️ اندیشه‌های حسن حنفی بیشترین قرابت را به نظریات علی شریعتی د
💠 در طریق چپ؛ اشتراکات حنفی و شریعتی(قسمت اول) ❇️ اندیشه‌های حسن حنفی بیشترین قرابت را به نظریات علی شریعتی در ایران دارد؛ برخی از اشتراکات نظری این دو عبارتند از: 1️⃣ نقد سنت و غرب حسن حنفی جریان را جریانی می‌داند که به تعبیر او، نه اندیشه اسلامی تقلیدی گذشته را قبول دارد و نه پیرو مذاهب فکری غرب است؛ لذا در جبهه بیرون با افکار بیگانه مقابله می‌کند و در درون، مایه وحدت ملی همه جریان‌ها با همه افکار است. علی شریعتی نیز نسبت به تمدن غرب انتقادات جدی دارد و بسیاری از مفاهیم دینی را با مبانی هرمنوتیک فلسفی، بازخوانی می‌کند. شریعتی برای ایستادگی در برابر غرب استعمارگر، به دنبال کشف و بازیافت نظم اعتقادی و ایمانی است که باعث فرهنگ‌سازی و خودآگاهی افراد جامعه می‌شود و آن را به حرکت در می‌آورد. وی معتقد است هر ملتی باید هویت و شخصیت فرهنگی و تاریخی خودش را پاس دارد تا بتواند بر اساس آن، به حیات خود سامان دهد. 2️⃣ نسبی‌گرایی از نظر حنفی میراث اسلامی مجموعه‌ای از قرائت‌های مختلف و احتمالات گوناگونی را در برمی‌گیرد که هیچ مقیاسی برای تشخیص نظری صواب و خطا در آن وجود ندارد و باید به دنبال ملاک‌های عملی نظیر فایده‌مندی رفت؛ اما ملاک عملی هم از نظر او نمی‌تواند صحت و سقم رویکردهای مختلف تراث را اثبات کند. دکتر شریعتی اسلام را یک مکتب ایده‌آلیسمی معرفی می‌کند و در تعریف ایده‌آلیسم می‌گوید: ایده‌آلیسم، برخلاق رئالیسم، معقد است که عالم «رئال» واقعیت حقیقی ندارد و این ذهن ما است که عالم خارج را می‌پندارد و اصل است نه یعنی واقعیت خارجی بی ذهن ما وجود ندارد و اگر ذهن ما نباشد، آن هم اصلاً نیست. 3️⃣ پلورالیسم به اعتقاد حسن حنفی همه فرق اسلامی بر اساس شرایط مختلف فرهنگی پدید آمده‌اند و هر یک بازتابی از آن شرایط هستند؛ لذا ادعا می‌کند: برخلاف توهم برخی، میراث اسلامی نمایش‌دهنده عنصر ثبات در برابر واقعیت اجتماعی متغیر نیست؛ بلکه کثرت فرقه‌های اسلامی و مذاهب کلامی تغییر و ثبات هر دو را نشان می‌دهد. او حتی دو مقوله ایمان و الحاد را فقط مفاهیمی نظری می‌داند که از واقعیتی عینی حکایت نمی‌کند؛ زیرا آنچه را برخی الحاد می‌دانند چه بسا عین ایمان باشد و برعکس، آنچه را ایمان تعبیر می‌کنند عین الحاد باشد. نویسنده کتاب شریعتی‌شناسی در مقدمه این کتاب می‌گوید: ما باید صورتی جدی و وجودی و تکثر را بپذیریم و تمرین کنیم. هم اکنون افراد بسیاری شعار تکثر سر می‌دهند اما در عمل به هیچ وجه پذیرای تکثر و تسامح نیستند و هیچ اختلافی را تحمل نمی‌کنند. ما باید در درون خود این حالت را تمرین کنیم. باورداشتن به این سخن که برای رسیدن به «هدف» همه نباید حتماً از همان راهی که ما می‌رویم، بروند، مشکل است. 🆔 @Didebane_Andisheh