#خبر
📬 ارسال آخرین محموله نسخههای خریداریشده دیدهبان ۵۱ و ۵۳ در سال جاری به شهرهای تهران، دزفول، ساری، مشهد، شیراز و سنندج
⚠️ انشاالله در سال جدید هم با شرایط ویژه برای اشتراک و خرید شمارههای آتی در خدمتتون خواهیم بود.
🌹 از همراهی شما مخاطبین گرامی سپاسگزاریم!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کوچ صوری به دنیای ماتریکس
🎙دکتر محمدعلی غمامی
❇️ ویژهنامه بررسی رابطه صهیونیسم و سکولاریسم
🆔 @didebane_andisheh
♨️ لینک برخی از شمارههای سابق نشریه «دیدهبان اندیشه»
🏷 شماره 32، علامه حسنزاده آملی👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/150
🏷 شماره 33، اندیشه حسن حنفی👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/7
🏷 شماره 34، تحلیل اندیشه مقاومت👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/4
🏷 شماره 35, روحانیت و سیاست👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/14
🏷 شماره 36، اندیشه آیتالله صافی👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/41
🏷 شماره 37، امت در دایره وحدت👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/61
🏷 شماره 38، پروژه احیاگری دینی👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/73
🏷 شماره 39، تثمیر یا استثمار طبیعت👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/104
🏷 شماره 40، جریانات عدالتخواهی👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/130
🏷 شماره 41، اندوه در فرآیند تربیت👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/145
🏷 شماره 42، پدیده اربعین حسینی👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/211
🏷 شماره 43، رابطه دولت و ملت👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/263
🏷 شماره 44، تاریخ ایران باستان👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/215
🏷 شماره 45، دانشگاه و جامعه👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/280
🏷 شماره 46، تطور مسائل زنان👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/310
🏷 شماره 47، امید اجتماعی در ایران👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/315
🏷 شماره 49، نقد مدل توسعه مدرن👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/514
🏷 شماره 50، اندیشه عماد افروغ👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/709
🏷 شماره 51، موانع کارآمدی فقه👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/999
🏷 شماره 52، صهیونیسم و سکولاریسم👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/1174
🏷 شماره 53، تقنین و زیست عمومی👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/1097
🏷 شماره 54، قیمتگذاری دولتی👇
🚨 به زودی...
🆔 @didebane_andisheh
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مدل پیوند غیرنیابتی
🎙دکتر میثم ظهوریان
❇️ ویژهنامه بررسی رابطه صهیونیسم و سکولاریسم
#انتشار_به_زودی
🆔 @didebane_andisheh
nameh-jomhour-dastmozd.pdf
40.77M
💥 ویژهنامه «سرکوب دستمزد»؛ بخشی از پنجمین شماره نشریه #نامهجمهور
💠 بررسی «تعیین دستوری دستمزد کارگران»
🖇با آثاری از:
🔺محسن قنبریان
🔻علی نصیریاقدم
🔺علیرضا خیرالهی
🔻علیرضا میرغفاری
🔺سمیه گلپور
🔻سید احسان ولدان
♻️ علاقهمندان برای تهیه نسخه کامل این شماره از نشریه میتوانند از طریق کانال «نامه جمهور» اقدام نمایند.
⚠️ دیدهبان اندیشه نیز در شماره آتی خود، به بررسی #تاثیرات_قیمتگذاری_دولتی در اقتصاد جامعه خواهد پرداخت.
#تبادل
🆔 @nameh_jomhour
🆔 @Didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قدسیسازی دوباره مفاهیم
🎙دکتر محمدرضا قائمینیک
❇️ ویژهنامه بررسی رابطه صهیونیسم و سکولاریسم
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
💥دومین فراخوان همایش بینالمللی #دشمن_شناسی
🖇به مناسبت سالگرد رحلت استاد محمدحسین فرجنژاد
🎁همراه با هدایای ارزنده و اعطای تندیس سال دشمن شناسی
⏰زمان برگزاری: 8 تیرماه 1403
⏱ مهلت ارسال آثار: 31 اردیبهشتماه 1403
👈جهت کسب اطلاعات بیشتر به آی دی ایتا @farajnejad_ir یا سایت زیر مراجعه فرمایید:
🌐farajnejad.ir/hamayesh2
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
http://eitaa.com/joinchat/1842479109C6a0ba6652b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزارش_سالانه
⚠️ دیدهبان اندیشه در سالی که گذشت...
❇️ برخی از مهمترین اقدامات سال ۱۴۰۲
✔️آمادهسازی #شش_شماره از نشریه به صورت دوماهنامه؛
✔️اخذ بیش از #پنجاه_مصاحبه تخصصی در موضوعات اندیشهای؛
✔️بازتاب و گزارش مهمترین #رویدادهای_اندیشهای فضای مجازی؛
✔️ارزیابی و انتشار بیش از #هفتاد_یادداشت_رسانهای؛
✔️برگزاری #دو_نشست_علمی در قم و تهران با حضور بیش از ۳۰تن از اساتید علوم انسانی و ارائه گواهی به شرکتکنندگان؛
✔️همکاری با #مراکز_علمی_و_فرهنگی همچون دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حوزه علمیه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز پژوهشهای مجلس، پژوهشکده قصد، موسسه مبنا و پژوهشکده زن و خانواده؛
✔️همکاری با #مراکز_نشر_معتبری همچون انتشارات جمکران، بوستان کتاب و نشر مشارق برای چاپ نشریه؛
✔️همکاری با تیمهای #طراحی_حرفهای_نشریه همچون گروه استودیو طراحی لیمونیزا.
🌹 و در آخر؛ در بهار قرآن و بهار طبیعت، ما را از دعای خود محروم نفرمایید.
🆔 @didebane_andisheh
May 11
🍀 احسنالحال، یعنی کنار تو بودن...
هرسال دلها تو را آرزو میکنند،
بیآنکه بدانند...
🌹 دیدهبان اندیشه سالی پربرکت همراه با موفقیتهای روزافزون برای مخاطبین گرامی آرزو مینماید.
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 رمضان داغ اندیشهای
♻️ هرساله در ایام رمضان، فضای مجازی یکی از شلوغترین دورههای کاری خود در زمینههای مختلف اندیشهای را تجربه میکند. جریان روشنفکری حوزوی یکی از پرکارترین و فعالترین جریانات فکری در این بازه خاص است؛ به طور خلاصه میتوان 10 محور کلی را در بین سخنرانیهای روشنفکران حوزوی در رمضانهای سابق جستجو کرد:
1️⃣ تقدم اخلاق بر دین
2️⃣ نقد فقه سنتی و حوزه علمیه کنونی
3️⃣ سکولاریسم
4️⃣ معنویتگرایی درونی
5️⃣ تقدم عدالت بر ولایت
6️⃣حمایت از زنان
7️⃣ پلورالیسم دینی
8️⃣ اومانیست و انسانمحوری
9️⃣ نقد جمهوری اسلامی
🔟 برجستهسازی دموکراسی غربی
📚 دیدهبان اندیشه شماره ۲۶
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 ادعای فرار از وابستگی
📌 به جرات میتوان اذعان کرد که برتریبخشیدن اخلاق نسبت به دین، مهمترین محور مطرحشده در سخنرانیهای رمضانی جریان روشنفکری است که در قالب مولفههایی همچون جامعهسازبودن اخلاق، تقدم وجودی اخلاق بر ایمان، عقلمحوربودن اخلاق و تقدم اعمال اخلاقی بر مناسک دینی خودنمایی میکند. به نظر آقای سید حمید حسینی در جوامع دینی عامل بیاخلاقی، وابستهکردن اخلاق به دین است. ایشان اشکال وابستهکردن اخلاق به دین را افتادن به دور باطلی میداند که پای عقلانیت را خارج میسازد. دین برای رشددادن اخلاق آمده و عقل و فطرت انسان، خوب و بد را تشخیص میدهد، اما اگر به رهنمودهای انبیا(ع) پاببند باشیم، این تشخیص رشد میکند.
📌 این تعبیر که «اخلاق نه وابسته به دین است و نه بینیاز از دین» یک پارادوکس است و ایشان به حکم به «نادرستی بینیازی اخلاق از دین»، از اخلاق سکولار فرار میکند، اما با حکم به «عدم وابستگی اخلاق به دین» به سمت همان چیزی حرکت میکنند که از آن فرار میکردند و آنچه میتوان گفت این است که علیرغم اینکه عقل بشر با صرف نظر از دین، قادر به تشخیص برخی از احکام کلی اخلاقی است، اما این مقدار از احکام اخلاقی برای رسیدن به سعادت با اینکه لازم است، کافی نیست و عقل در خیلی از احکام و مسائل اخلاقی و در جزئیات و شرایط آن احکام کلی، به دلیل عدم اشراف آن به آثار فردی و اجتماعی، دنیوی و اخروی رفتارهای اخلاقی، به دین نیاز دارد و بدون دین قادر به تشخیص آنها نخواهد بود.
📚 دیدهبان اندیشه شماره ۲۶
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 تاریخینگری امامت
📌 روشنفکران حوزوی همواره منتقد وضع موجود حوزه بوده و سعی دارند تا مدل سنتی اجتهاد فقهی در حوزه را زیر سوال ببرند. آقای حمیدرضا شریعتمداری عدم توجه مجتهدین به اقتضائات زمان و مکان در استخراج احکام شرعی را مورد نقد قرار داده و نگاه تاریخی و عصری به فقه را در زمانه حاضر تبلیغ میکند. ایشان حتی مسأله امامت را به عنوان یک مسألة تاریخی قلمداد کرده و یک مسأله کلامی-اعتقادی را در حد یک مسأله تاریخی تنزل میدهند.
📌 امام در تفکر شیعی کسی است که فرد پیرو اولاً فهم درست از دین را از او میگیرد، ثانیاً در امور سیاسی و حاکمیتی، او را سزاوارتر از دیگران و دارای حق حکومت میداند و هر حکومتی غیر از حکومت آنان (و کسانی که از جانب آنان اذن دارند) را حکومت طاغوتی میداند، و ثالثاً آنها را دارای ولایت سلوکی و معنوی میداند. امامت به این معنا به هیچ وجه یک مسألة تاریخی نیست، و جز از راه نصب الهی نمیتوان شخص امام را تشخیص داد.
📚 دیدهبان اندیشه شماره ۲۶
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 رسالت حکمرانی
📌در مورد ارتباط دین و مسائل اجتماعی و سیاسی در زندگی بشر، همواره اقوال مختلفی بیان شده است. آقای مهدی مهریزی معتقد است که آنچه قرآن درباره هدف پیامبران بیان کرده، بسترسازی برای اجرای قسط است و نه آنکه اجرای قسط را عهدهدار شوند. فاعل قیام مردماند و نه پیامبران! بنابراین اهداف ارسال رسل نیز به مسئله حاکمیت اشارهای ندارد.
📌 در مورد رابطه نبوت و حکومت باید گفت اولا قبل از هرچیز باید رابطه دین و سیاست و ویژگیهای این ارتباط روشن گردد. ثانیا همانطور که آقای مهریزی اشاره کردند، فاعل قیام علیه ظلم مردم هستند ولی مردم هیچگاه بدون رهبری یک فرستاده الهی نمیتوانند قیام کرده و انگیزهای برای مبارزه با ظلم پیدا نخواهند کرد. ثالثا بسیاری از وظایف 24 گانه انبیا یا فقط در قالب تسلط برحکومت امکانپذیر است و یا در قالب حکومت به شکل کاملتری اجرایی میشود مثل اجرای حدود. رابعا پذیرش یا رد حکومت توسط پیامبران همواره به امر الهی بوده و خواست شخصی آنان هیچ تاثیری در این امر نخواهد داشت. خامسا آقای مهریزی از پیامبرانی که صاحب حکومت نبودند، حرف میزند ولی هیچ اشارهای به پیامبران صاحب حکومت نمیکند.
📚 دیدهبان اندیشه شماره ۲۶
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 خلوت معنوی
📌معنویتگرایی پروژهای است که به نام آقای ملکیان مشهور شده و در بین روشنفکران حوزوی نیز طرفداران متعددی دارد. برای مثال آقای ناصر نقویان سعی دارد تا با یکیدانستن دعا و نیایش، در واقع نام عبادت را از هرگونه عمل اجتماعی برداشته و مخاطبین را دعوت به ایمانگرایی درونی کند.
📌 این در حالی است که انحصار دعا در پیوند شخصی بین خداوند متعال و بندهاش سخن تامی نیست و نباید از کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن غفلت نمود. از این رو باید اشتراکات و تمایزات دعا و نیایش به یک اندازه مورد توجه قرار گیرد.
📚 دیدهبان اندیشه شماره ۲۶
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 پیشتازی عدالت
📌 در مورد عدالت و رابطه آن با ولایت یا عصمت، بحثهای چالشی زیادی وجود دارد. آقای سید جواد ورعی و آقای کاظم قاضیزاده با برجستهسازی عدالت به مثابه شاخصه جامعه دیندار، عدالت را مقدم بر دین و ولایت دینی تصویر کرده و معتقدند که وجود حاکم عادل بر وجود حاکمی که نسبت به ما ولایت دارد، دارای اولویت است.
📌 در مورد این نوع دیدگاه، باید نسبت به سطحیبودن نگاه به عدالت هشدار داد. عدالت کمالی وجودی است که مراتب مختلفی دارد لذا انسانهای عادل همه در یک سطح نیستند.عدالتی که از یک فرد عادی متوقع است با عدالتی که از حاکم توقع میرود، در یک درجه نیست. عدالت فردی در نصاب حاکم مستلزم رعایت ضوابط حاکمیتی است لذا عدالت فردی حاکم بستر و زمینهساز عدالتورزی او در ساحت اجتماع است. در نگاه فلسفه سیاسی شیعه و نظریه ولایت فقیه، شرط عدالت تضمینکننده عدالت اجتماعی است؛ البته این به معنای نفی نظارت بیرونی نیست بلکه به معنای امتیاز ویژه حکومت مبتنی بر فقاهت و عدالت است.
📚 دیدهبان اندیشه شماره ۲۶
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 مشروعیت حضور نِسوان
📌 در مساله زنان نیز، جریان روشنفکری سعی دارد تا با استناد به روایات و آیات مختلف، جواز حضور زنان در جامعه و حکومت را به اثبات رسانده و شبهات پیرامون آن را پاسخ دهد. آقای محمدسروش محلاتی در بحث از مشروعیت فقهی حضور زنان در مناصب سیاسی و اجتماعی، برداشت غالب فقها را زیر سوال میبرد. ایشان با تفسیر دوباره آیاتی همچون «وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ»، «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ» و «أَوَمَنْ يُنَشَّأُ فِي الْحِلْيَةِ وَهُوَ فِي الْخِصَامِ غَيْرُ مُبِينٍ»، به دنبال آن است تا اثبات کند که هیچ منع فقهی برای حضور زنان در عرصه¬های مختلف سیاسی و اجتماعی وجود ندارد.
📌 در مورد این مساله باید اذعان کرد که عمده در بحث ممنوعیت منصب ولایت عام برای زنان و مناصب فرعی مانند روایات است که در این بحث مورد بررسی قرار نگرفتهاند و برداشت فقهاء در بررسی این روایات متفاوت است. آن چه میزان است، بحث از برداشتهای فقاهتی است که باید با رویکرد تخصصی پیگیر آن باشیم نه این که به خاطر حکم یک فقیه به عدم صلاحیت زنان برای مناصب اجتماعی، ایشان را افراد سنتی و مخالف حقوق زنان بدانیم.
📚 دیدهبان اندیشه شماره ۲۶
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 دین انسانیت
📌 در مورد ارتباط ادیان و نحوه ارزشگذاری آنها نیز بحثهای زیادی در بین اندیشمندان مطرح است. برای مثال آقای حمیدرضا شریعتمداری مولفه تساهل و مدارا با مخالفین دینی را مطرح کرده و سعی میکند تا از تساوی حقوق مسلمان و غیرمسلمان در پذیرش یکدیگر سخن بگوید.به نظر ایشان تقوا، یک امر فرا مکتبی و فرامذهبی است و ارزش آن وابسته به مکتب و مذهب خاصی نیست و بیان میکنند که «یک یهودی با تقوا از یک مسلمان بیتقوا برتر است. به نظر ایشان این سخن که «دین من انسانیت است» حرف قرآن است.
📌 درست است که تقوای فطری، امری فراتر از مکتبها و مذهبهاست؛ اما همین قرآن، تقوای فطری را مقتضی ایمان به قرآن و دین حق میداند، به گونهای که اگر کسی به حقانیت قرآن و دین اسلام پی ببرد اما در مقابل آن لجاجت بورزد، در حقیقت از عنصر «تقوا» برخوردار نیست. قرآن مذهب انسانیت است، اما کدام انسان؟ انسان در مقابل خدا یا انسان پیرو دین خدا؟ انسان خلیفة الله یا انسان فرورفته در درة حیوانیت؟! خیلیها از انسانیت و آزادی حرف میزنند و از اجمال آنها بهره میبرند و هیچ وقت این آزادی و انسانیت را معنا نمیکنند.
📚 دیدهبان اندیشه شماره ۲۶
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 خودبنیادی انسانی
📌 در مورد جایگاه انسان و علیالخصوص عقل انسان در جهان هستی، اختلاف نظرهای متفاوتی بین نظریات اصیل حوزوی و روشنفکری وجود دارد که برخی از آنها مانند اعتقاد به مبنای اومانیست، مبنایی است. برخی همچون آقایان امیرحسین شکیبافر، سید عباس حسینی قائممقامی و ناصر نقویان تلاش میکنند تا با برتریبخشیدن به انسان در مقابل دین، نسخهای عمومی از دین تحت عنوان دین انسانیت ارائه دهند که حد و مرزها و حب و بغضهای موجود در بین ادیان را نداشته باشد. برخی دیگر نیز آقایان سید حمید حسینی و سعید جوادی آملی در سخنرانیهای رمضانی خود تا حد زیادی بر اهمیت عقل انسان در کشف تمام حقایق موجود در طبیعت تاکید کرده و انسان را به نوعی بینیاز از هر ابزار دیگری معرفی میکنند.
📌 این دیدگاه به دنبال آن است تا چشماندازي را ترسـیم سـازد کـه در آن، پـس از تبیـین دردها و آلام انسانی، انسانها هرچه کمتر درد کشیده و رنج ببرند و نهایتاً با بهرهگـرفتن از هر آنچه که در عرصه دین و علم و فلسفه و هنر هست، سعی میکنـد عـلاوه بـر دو مقصد پیشگفته، انسانها را به گرایش هر چه بیشتر به سوي نیکی و نیکوکاري رهنمون گردد.
📚 دیدهبان اندیشه شماره ۲۶
🆔 @didebane_andisheh
#پرونده_ویژه
💠 پرتگاه خطرناک سیاست
📌 نقد حکومت دینی با محوریت جمهوری اسلامی نیز دیگر مسالهای است که در سخنرانیهای رمضانی مورد توجه قرار گرفته است. طبق نظر آقای سید ضیاء مرتضوی مدل سیاستورزی خلفا و به طور کلی سلسله اموی، سیاستورزی بر اساس نتیجهگرایی بوده که هیچگاه اخلاق را در درون خود نهفته نمیبیند؛ این در حالی است که سیره امیرالمومنین(ع) عمل به اخلاق و عدم توجه به نتیجه امور است. ایشان در نهایت از این امر اینگونه نتیجه میگیرد که پس اصلا در واقع اخلاق با سیاست جمع نشده و سیاست به تنهایی میتواند تمام موازین اخلاقی را زیر پا بگذارد.
📌 در مورد این دیدگاه باید اذعان کرد که نظر ایشان ملقمهای از 3 نظر سکولاریسم(عدم دخالت دین در سیاست)، کثیفبودن فضای سیاست و برتری اخلاق بر دین است. ایشان هیچگاه از این مساله سخن نمیگویند که اگر دین امیرالمومنین(ع) او را به سمت شرکت در سیاست امر کرد و اخلاق او دستور دیگری داد، در تزاحم بین این دو چه اتفاقی میافتد. نگاه دوگانهای که ایشان و امثال ایشان به دین و اخلاق یا دین و سیاست دارند، به طور کلی دچار اشکال مبنایی است چرا که در تعریف دیگر میتوان سیاست را پاکتر از آنچه مطرح میشود، روایت کرد و برای دین و اخلاق و انسانی که متعهد نسبت به آنهاست، وظیفهای نسبت به عرصه سیاسی جامعه در نظر گرفت.
📚 دیدهبان اندیشه شماره ۲۶
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
☑️ «روایت غــــزه»
🔻سلسله گفتوگوهای پیرامون روز قدس:
1️⃣ چرا فلسطین برای ما مسأله است؟
👤سیدهادی سیدافقهی، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان
⏰پنج شنبه ۹ فروردین، ساعت ۲۱.
2️⃣ فلسطین و تاریخچه خشونت یهود
👤دکتر مجتبی رحماندوست، عضو کمیسیون سیاسی و امور بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین
⏰جمعه ۱۰ فروردین، ساعت ۲۱.
3️⃣ نسبت جمهوری اسلامی ایران با مسأله فلسطین
👤علیرضا سلطانشاهی، دبیر کمیته حمایت از انقلاب فلسطین
⏰شنبه ۱۱ فروردین، ساعت ۲۱.
4️⃣ جهان عرب و مسأله فلسطین
👤سعدالله زارعی، کارشناس مسائل حوزه مقاومت و رئیس موسسه مطالعات اندیشهسازان نور
⏰یکشنبه ۱۲ فروردین، ساعت ۲۱.
5️⃣ استانداردهای دوگانه حقوق بشری در مسأله فلسطین
👤غلامرضا منتظمی، دیپلمات سابق ایران در وزارت خارجه
⏰دوشنبه ۱۳ فروردین، ساعت ۲۱.
6️⃣ نسبت تحولات اخیر فلسطین با آخر الزمان و مهدویت
👤محمدهادی همایون، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)
⏰سهشنبه ۱۴ فروردین، ساعت ۲۱.
7️⃣ بررسی حقوق بشر در قبال جنایات غزه
👤دکتر شهریار زرشناس، پژوهشگر و استاد دانشگاه
⏰چهارشنبه ۱۵ فروردین، ساعت ۲۱.
🔹میزبان:
👤حسین کاوه، پژوهشگر مسائل سیاسی
🔸لینک اتاق نشست:
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
#پرونده_ویژه
💠 دموکراسی و تفرعُن
📌 یکی از بحثهای مهمی که آقای سروش محلاتی در سخنرانیهای رمضانی خود روی آن تاکید میکنند، تجلیل از مدل دموکراسی غربی و تطبیق آن با نظریات شهید مطهری است. ایشان همچنین نسبت به عدم اجرای این مدل در جامعه کنونی ما نقدهایی را وارد میکنند. ایشان معتقد است آن چه تفرعن و خودبینی را از بشر گرفته، اندیشه دموکراسی غربی است.
📌 گویا ایشان دچار مغالطه اشتراک لفظی شده و دو لفظ کاملاً متقابل را به یک معنا گرفته و بر هم تطبیق نمودهاند. ارزشنهادن و اهمیت قائلشدن دین اسلام برای سخن اندیشمندان و سخنان مخالفان هیچ ربطی به احترامی که دموکراسی غربی به آنها در ظاهر میگذارد، ندارد و اساساً این دو دارای دو مبنای مختلف و محدودههای مختلفاند.
📚 دیدهبان اندیشه شماره ۲۶
🆔 @didebane_andisheh