❇️ نحوه صحیح روایت تاریخ
1️⃣ مرزبندی تاریخ با روشهای مختلف صورت میگیرد؛ برخی بر اساس سلسلهها و برخی بر اساس دورههای مختلف آن را تقسیم میکنند؛ روش دیگر دستهبندی تاریخ بر اساس حق و باطل، الهی یا طاغوتی، عدل و ظلم، صلاح و فساد و به طور خلاصه بر اساس ارزشهای مثبت و منفی است؛ این نوع دوم، باعث میشود که ما در روایت و تحلیل تاریخ، از هرگونه تعصب دوری کرده و محوریت را به ارزشهای واقعی و درست بدهیم و از هرگونه افراط و تفریط در تمجید یا نکوهش افراد و ملتها خودداری کنیم.
2️⃣ برای روایت تاریخ یک ملت یا یک کشور، نباید صرفاً به دورهای خاص از آن بها داده و دوره دیگر را نادیده گرفت؛ به عبارت دیگر نباید نگاه نقطهای به تاریخ داشت بلکه باید آن را به مثابه یک خط ممتد مورد بررسی قرار داد.
3️⃣ در روایت تاریخ، هم باید به رفتار و کردار حاکمان توجه شود و هم به مردم و افرادی که تحت حاکمیت آن حاکمان زندگی میکردند؛ اینکه حاکمان حق بودند یا باطل، ظالم بودند یا دادگر، روش حکومتداری مثبتی داشتند یا منفی؛ یا اینکه مردم چه نحوه زندگی داشتند، سطح رشد و تعالی آنان و سطح فرهنگ و صنعت و هنر آنها چقدر بوده است؟
4️⃣ هدف از روایت و بررسی تاریخ نباید تجلیل محض و تقویت روحیه خودبرتربینی و حتی نژادپرستی برای تحقیر و ملتهای دیگر باشد؛ بلکه تاریخ را باید خواند تا نقاط مثبت و منفی آن از هم جدا شده و علاوه بر افتخار به نقاط مثبت برای ساخت آیندهای روشن، از نقاط ضعف و منفی آن حذر گردد؛ این یک نگاه فرصتمحور به تاریخ و روایت آن است.
5️⃣ سفید محض و تماماً مثبت معرفیکردن تاریخ یک ملت یا کشور به همان اندازه غیرواقعبینانه و تعصبآمیز است که سیاه محض و تماماً منفی معرفیکردن دیگر ملتها؛ بنابراین نگاه واقعبینانه اقتضا میکند که در کنار دیدن نقاط مثبت و برجستگیهای تاریخ و فرهنگ خود، ضعفها و نقاط منفی آن را هم ببینیم و از آن درس بگیریم. از سوی دیگر در کنار دیدن نقاط ضعف دیگر ملتها و کشورها و جامعهها، نقاط مثبت آنها را هم ببینیم تا از تعصب و نگاه غیرواقعبینانه دور بمانیم.
6️⃣ روایت تاریخ بدون شناخت صحیح از ادوار آن امکانپذیر نخواهد بود. اگرچه که ابعاد احساسی و عاطفی وجود انسان، او را به سمت تعریف و تمجید صرف بدون آگاهی از ضعفهای تاریخ وطن خود سوق میدهد، ولی باید دانست که بدون شناخت عمیق و تمدنی و کلان از تاریخ، امکان درسگرفتن و یا افتخارکردن به آن وجود نخواهد داشت.
📖نشریه دیدهبان شماره 44
#حافظه_تاریخی
#جهاد_تبیین
🆔 @didebane_andisheh
💠 جمع قرآن، برهان و عرفان
❇️ برخلاف دیدگاههایی که معارف دینی را در تناقض با معارف فلسفی یا عرفانی میدانند، ملاصدرا از جداییناپذیری قرآن، عرفان و برهان سخن میگوید. مراد از قرآن، عرفان و برهان، به ترتیب هستیشناسی وحیانی، هستیشناسی شهودی و هستیشناسی عقلانی است؛ مراد از عدم جدایی نیز عینیت و تبدیلشدن یکی از سه ضلع به دیگری نیست؛ همچنین مراد، هماهنگی تام و صددرصد نیست، چرا که بسیاری از مسائل فلسفی در عرفان مطرح نیست و بسیاری از مسائل عرفانی در فلسه طرح نمیشود و همینطور بسیاری از مسائلی که در متون معارفی دین آمده، خصوصاً جزئیات در عرفان و فلسفه وجود ندارد.
✴️ ادعای عدم جدایی این سه هستیشناسی، در دو سطح مطرح است:
1️⃣ هماهنگی و توافق محتوایی در ادعاهای اساسی این سه؛
2️⃣ پشتیبانی و تعاضد.
📖نشریه دیدهبان شماره 32
#حکمت_متعالیه
#فلسفه_اسلامی
🆔 @didebane_andisheh
💥 فراخوان یادداشت رسانهای
❇️ پنجاهمین شماره نشریه «دیدهبان اندیشه»
💢 با موضوع بررسی اندیشه مرحوم «عماد افروغ»
💠 در محورهای دوازدهگانه فلسفی، جامعهشناختی، اخلاقی و سیاسی؛
✔️ یادداشتهای ارسالی باید بین 700 تا 1000 کلمه باشند و حتیالامکان در نگارش آنها از کتابها و مقالات عماد افروغ استفاده شده باشد.
✔️یادداشتهای تاییدشده همراه با نام و عکس نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد.
✔️حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
📩 مهلت ارسال آثار: 16 خرداد 1402
🌐 لینک ارسال آثار: @m110614
#عماد_افروغ
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
13.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ بیانصافی امثال عبدالکریم سروش
✅ روایت جداییناپذیری دانش و ارزش در آثار پوپر
🎞 دکتر مهدی گلشنی
#علم
#اخلاق
🆔 @didebane_andisheh
✅ در خانه ما رونق اگر نیست، صفا هست...
✴️ اگر میخواهید در دل قصههایی که برای فرزندانتان تعریف میکنید، تاریخ را هم روایت کرده باشید، به جای صحبت از مشکلات اقتصادی، این داستان را برایشان بگویید...!
💠 بگویید در روزگار ما یک جوان سیاهپوست فقیر، به سودای کسب شهرت فوتبالی و دریافت هزاران دلار راهی یک کشور توسعهیافته اروپایی شد و جوان فقیر دیگری از همان خطه به سودای کسب معنویت و با پذیرش دریافت کمتر از صددلار، راهی کشوری در آسیا شد.
💠 بگویید جوان اول توسط نوجوانان کوچکتر از خودش مورد تمسخر قرار گرفت و اشک ریخت اما جوان دوم، بوسه کهنسالترین دانشمند دینی یک جامعه را بر دستان خود حس کرد و با غرور و شعف فقط به این کار او نگریست.
💠 بگویید فرهنگی که جوان اول در آن انگشتنما شد، تنها معیارش برای تعیین نوع رفتار با انسانها، مسائل مادی و سخیفی مثل رنگ پوست بود؛ اما فرهنگی که جوان دوم در آن قرار گرفت، ایمان قلبی و تقوای او را معیار مواجهه قرار میدادند.
💠 بگویید رسانهها و خبرگزاریهای سراسر جهان برای انتشار مظلومیت جوان اول و معرفی او به همگان، با تمام قوا بسیج شدند اما هیچکدام حتی سعی نکردند تا نام جوان دوم را جویا شوند.
❇️ آری به فرزندان خود بیاموزیم که در خانه ما رونق اگر نیست، صفا هست....
🆔 @didebane_andisheh
💠 پروژهای برای دوزیستسازی
🖇 اعترافی تلخ از مصطفی ملکیان
✴️ مصطفی ملکلیان از صاحبنظران عرصه روشنفکری، در واپسین روزهای سال گذشته در مصاحبهای با روزنامه شرق، پروژه روشنفکری دینی را زیانبار و خسارتآور توصیف کرد. در ادامه برخی از فرازهای این مصاحبه را میخوانیم:
🔺به اعتقاد من روشنفکری دینی پروژهای ناموفق است. استفادههای جنبی و فرعیاش به کنار که البته من منکرشان نیستم، ولی در مجموع ناموفق بوده است. چرا؟ برای اینکه میخواهد دو امر متزاحم را جمع کند؛ نتیجهاش این میشود که نه مومن راستین از آن در میآید و نه انسان مدرن واقعی؛ اینها دو طرز زندگی مستقل از هماند؛ وقتی بخواهید بعضی از اینها را با هم مخلوط کرده و از آنها آمیزه و ممزوجی ایجاد کنید، این آمیزه و ممزوج هیچ عیبی که نداشته باشد، اولعیبش این است که ناسازگار است و اجزایش با هم تنافی دارند.
🔻 از این جمع، انسانهای دوزیستی در میآید که واقعا نه از فواید ایمانِ صرف و نه از فواید عقلانیتِ صرف برخوردارند. این است که میبینید روشنفکران دینی ما چقدر باید دستوپا بزنند. هر روز باید یکجا را تعمیر و مرمت کنند. وقتی یکجا را تعمیر میکنند، پارگی دو جای دیگر ظاهر میشود. میخواهند پارگیها را رفو کنند، سه پارگی دیگر ظاهر میشود و دائما مشغول به این رفوکردنها و تعمیرکردنها هستند و هیچ وقت هم این مشک بیسوراخ نیست.
#روشنفکری_دینی
#نفاق_پراکنی
#انسان_دوزیست
🆔 @didebane_andisheh
💠 هزاران راه نرفته
🟣 استاد مرحوم محمد حسین فرجنژاد بسیار پر مطالعه و پرکار بود؛ همپای نوجوانان و جوانان کم سن و سال، بحث میکرد؛ خانهاش پر بود از کتابهای مختلف و هزاران برگ یادداشت؛ به قول خودش، هزاران راه نرفته در پیش پای فرزندان انقلاب است که اجازه استراحت را از ما سلب میکند.
🟢 همیشه از شاگردان و دوستان خود میخواست تا به کارهای علمی خود عمق بخشیده و دقیق حرف بزنند. خودش هم در تحقیقاتش، آنچنان وسواس داشت که گاهی برای نگارش یک یادداشت علمی کوتاه، ساعتها وقت اختصاص میداد. محقق عرصههای ناگشوده بود و بهمحض آنکه مسئلهای طرح میشد و برای انقلاب موضوعیت پیدا میکرد، به آن ورود کرده و اول و آخر آن را به دست میآورد. دقت و عمق اندیشهای او همیشه دیگران را تشویق و علاقهمند به تحقیق و پژوهش میکرد.
🔵 استاد کسی نبود که به یک حوزه از علم قانع باشد و به سراغ حوزههای دیگر نرود؛ در موضوعات مختلفی مثل فلسفه علم، غربشناسی، سینما، نقد فیلم، فضای مجازی، رسانه، صهیونیزمپژوهی، دشمنشناسی، جنگ شناختی، فلسفه غرب، ادیان و فرق، عرفان یهود، عرفانهای کاذب، سلبریتیسم و فرهنگ شهرت، اقتصاد، مهدویت، فقه و طب و پزشکی، جنگ رسانهای، سبک زندگی، هنر، علوم غریبه و امور ماورایی، سازمانهای مخفی و سرویسهای جاسوسی و بسیاری از موارد دیگر مطالعه داشت و اطلاعات جمع میکرد.
دیدهبان اندیشه شماره 29
#طلبه_طراز
#فرج_نژاد
🆔 @didebane_andisheh
💠 جریانات روشنفکری دینی در ایران
1️⃣ جریان رفُرمیسم
یکی از گفتمانهای روشنفکری دینی در ایران، گفتمان اصلاحطلب یا رفرمیست است که منطق مدرسی و فلسفی را دنبال میکند. محورهای مورد اتکای این گفتمان آزادی با تفسیری ویژه و عدالت در شکلی خاص است.
2️⃣ جریان نوسنتگرا
گفتمان دیگری که میتوان از روشنفکری دینی نام برد، گفتمان نوسنتگراست که تأکید بر مواریث دینی دارند و روش فلسفی و مدرسی یونانی است و برخلاف رفرمیستها، به نقادی مواریث دینی باور ندارند؛ لذا بیشترین فاصله را با مدرنیته دارند.
3️⃣ جریان نولیبرال
رهیافت این گفتمان نه براساس علوم طبیعی بلکه براساس فلسفه علم است؛ در این گفتمان بر عرفان و آزادی تکیه میشود اما از عدالت و برابری در آن خبری نیست؛ ضمن آنکه عرفان متعلق به یک حوزه و آزادی متعلق به حوزه دیگری دانسته میشود. این گفتمان مواجههای کمتر انتقادی نسبت به غرب دارد؛ انتقادات این گفتمان به غرب انتقاداتی موردی و اخلاقی است نه ساختاری و بنیادی؛ بسیاری از پارادایمهای دنیای غرب را پذیرفته است؛ بسیاری از اصول معرفتشناختی غرب را باور دارد و در همان چارچوب فکر میکند.
4️⃣ جریان انتقادی
گفتمان چهارم روشنفکر دینی را میتوان گفتمان رادیکال - انتقادی نامگزاری کرد. در این گفتمان شاهد رهیافت تاریخی-هرمنوتیکی به دین و مدرنیته هستیم؛ یعنی میکوشد از بیرون، سنت و دین را به کمک عقل نقاد مورد ارزیابی قرار دهد و هم از درون با درک و دریافتی هرمنوتیکی، تفسیر و تأویلهای دست اول خود را از دین عرضه کند.
📖نشریه دیده بان شماره 33
#روشنفکری_دینی
#نولیبرال
🆔 @didebane_andisheh
💠 تفاوت امید فردی و اجتماعی
🔷امید اجتماعی امید عملی است که پیشرفت و توسعه را به دست همین انسان البته با بهکارگیری امکانات موجود، برنامهریزی در راستای هدف است و در نهایت، به ایجاد تغییرات مثبت برای رسیدن به آرزوی پیشرفت منجر میشود.
🔶 امید اجتماعی عملی است که شهروندان انجام میدهند تا به آرزوهایشان برسند، نه اینکه تنها به انتظار رخدادن اتفاق مثبت بنشینند و کاری نکنند؛ پس از این جهت کاملا با امید فردی متفاوت است.
🔷امید اجتماعی محصول جمعشدن امیدهای جمعی درون یک جامعه است. گروههایی در جامعه شکل میگیرد، این جمعها امیدها و خواستههایشان را برای داشتن وضعیت بهتر به اشتراک میگذارند و یک جامعه به یک امید اجتماعی میرسد.
🔶 امید اجتماعی افراد را به کنشگرانی تبدیل میکند که از ویژگی خلاقیت عاملانه برخوردارند؛ تفکر امید اجتماعی ایجاد امکان در برابر احتمال است.
🔷 امید فردی همواره توهم است. اگر به تنهایی به امید فرد توجه شود، همواره توهم ایجاد میشود؛ یعنی تنها شکل امکان امید، امید اجتماعی است که درسایه آن امید فردی نیز شکل میگیرد؛ اما امید فردی برای ادامه حیات در اجتماع کافی نیست.
📖نشریه دیدهبان شماره 47
#امیداجتماعی
#امیدفردی
🆔 @didebane_andisheh
18.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ کدام دین توانایی حضور در اجتماع را دارد؟
🎞دکتر احمد واعظی
🆔 @didebane_andisheh
💠 دشمنشناسی
✴️ یکی از نوآوریهای مرحوم فرجنژاد، نوآوری در رویکرد تحلیلهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با تأکید بر عنصر دشمنشناسی بوده است. ایشان در بزنگاههای تاریخی، زودتر از بسیاری از تحلیلگران، به نقش دشمن در پدیدهای اجتماعی پیبرده و آن را برملا میکرد.
❇️ ازآنجاییکه روش دشمنشناسی ایشان با روشهای مرسوم در جهان تفاوتهای عمیقی داشت، همواره این محقق را با عنصر توهم توطئه و یا غیرآکادمیکخواندن روش تحقیقشان، به ورطه نقد میکشاندند؛ اما مرحوم فرجنژاد همواره بر مقوله نفوذ تأکید کرده و آن را ناظر به سه جنبه میدانست:
1️⃣ نفوذ از طريق نشر اطلاعات گزینششده كه ممكن است درست يا غلط باشد.
2️⃣نفوذ با استفاده از ابزار ارتباطی كه ممكن است رسانهای يا غير رسانهای باشد.
3️⃣ نفوذ بهمنظور تأثيرگذاری با توسل به دستاويزهای مختلف روانشناختی.
♦️ازنظر ایشان كشورهای متخاصم تلاش میكنند با بهرهگيری از انواع ظرفيتهای قدرت نرم خويش كه امروزه اهم آنها را رسانهها تشكيل میدهند، با استفاده از نفوذ در لايههای مختلف جامعه، بدون آتشگشودن و درگيری مستقيم، رقيب خود را منفعل و مقهور نموده، اهداف خود را محقق سازند.
دیدهبان اندیشه شماره 29
#دشمن_شناسی
#نفوذ
#فرج_نژاد
🆔 @didebane_andisheh
12.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر
#اختصاصی
✴️ چهل و نهمین ایستگاه نشریه رصدی دیدهبان اندیشه
❇️ با موضوع نقد مدل توسعه غربی از منظر شهید آوینی
🛑 انتشار به زودی...
#توسعه_مدرن
#شهید_آوینی
#ژورنالیسم_اندیشه
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh