May 11
💠 سیاستگُریزان دینی
❇️ جدایى دین از سیاست بدین معناست که حوزه و قلمرو هریک از دین و سیاست با یکدیگر متفاوت بوده و هیچ کدام از آنها نباید در امور مربوط به قلمرو دیگرى دخالت کند. این از قدیمیترین نظریاتی است که توسط روشنفکران سکولار و دینی متأثر از اندیشههای غربی طرحشده و به بدنه روحانیت نیز سرایت کرده است. برخی از دلایل این رویکرد به این شرح است:
🆔 @didebane_andisheh
💠 سیاستگُریزان دینی
1️⃣دلایل فلسفی_کلامی
♦️ از نظر این جریان حکومت یعنی الزام، قانون، زندان، برخورد خشن، جریمه و غیره، امّا دین یک چیز لطیف است. دین یعنی حبّ، محبت قلبی و لااکراه فی الدین، امّا حکومت همهاش اکراه و الزام و قانون و خشونت و برخورد است و اساسا حکومت با دین قابل جمع نبوده حکومت دینی امری است پارادوکسیکال! در نقد این ادعا باید گفت «لا اکراه فیالدین» در مورد پذیرش اصل دین است. تکلیف پیامبران ابلاغ حق و باطل به مردم و برخورد با آنانی است که خلاف قوانین شریعت عمل میکنند؛ امّا دیگر آنها مسؤول این نیستند که مردم حتما در دل نیز ایمان بیاورند. البته اگر قوانین حکومتی و اجتماعی را نقض کنند، باید با آنها برخورد شود و در جایجای قرآن بر این امر تأکید شده و این فقط مخصوص حکومتهای دینی نیست، در حکومتهای لائیک نیز همینطور است.
2️⃣دلایل دینی
♦️ یکی از دلایل دینی مورد تمسک مخالفین اختلاط دین و سیاست، وجود روایات منهی از تشکیل حکومت در زمان غیبت معصوم است. بديهى است اين طايفه از اخبار هيچگونه دلالتى بر نهى از اقامه حكومت اسلامى قبل از ظهور حضرت مهدى(عج) ندارد بلكه تنها پيام اين اخبار آن است كه منتظر فرصتها باشيد؛ و قبل از رسيدن فرصت مناسب، دست به اين كار نزنيد؛ چرا كه تلفات و ضايعات فراوانى خواهيد داد و نتيجهاى نخواهيد گرفت.
3️⃣دلایل تاریخی و اجتماعی
♦️ یکی از استدلالهای مورد تمسک قائلین به این جریان، حتمیبودن بهابتذال کشیدهشدن مومنین در بطن سیاست است. به نظر ایشان از آنجایی که سیاست عرصه دروغگویی، نیرنگ و فساد است، ورود دینداران به این عرصه نتیجهای جز بهابتذال کشیدهشدن خود آنها ندارد. اگر منظور ایشان از سیاست همان سیاست مدرنی است که بر مبنای انسانشناختی هابزی استوار است و فقط با نیرنگ و حیله میتوان آن را اداره کرد، این حرف درست است؛ اما در مدل سیاستورزی اسلامی و دین، حاکم به دنبال سعادت شهروندان است و شهروندان نیز از این بابت به او عشق میورزند و همکاری میکنند. ثانیا حتی برفرض قبول این مسأله که عرصه سیاست عرصه سالمی نیست، شاید این نتیجه گرفته شود که این فساد بخاطر عدم حضور مومنین در آن عرصه بوده و لذا فقها باید به آن ورود کرده و این عرصه را نیز به سمت هدایت بشر سوق دهند.
📖نشریه دیدهبان شماره 35
🆔 @didebane_andisheh
#خبر
❇️ به لطف خدا نسخههای چاپی دیدهبان 49 برای تمام خریداران در طی دو روز ارسال شد.
🌹 با تشکر از تمام عزیزانی که با حمایت خود، تیم تولید نشریه را در راستای ترویج موضوعات اندیشهای، یاری میکنند.
⚠️ فرآیند فروش شماره بعدی نشریه با موضوع «بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ» به زودی آغاز خواهد شد.
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 پیادهروی یا کارناوال اربعین
✴️ پیادهروی اربعین چه تفاوتی با کارناوالهای بینالمللی دارد؟
👤 احمد نادری
«کارناوالها همیشه ضد نظم هستند؛ درحالیکه ما در اربعین میبینیم که این پدیده عین نظم است؛ یعنی هیچ هنجاری شکسته نمیشود، هیچ قانونی زیر پا گذاشته نمیشود و دستهها بهصورت منظم به سمت یک هدف مشخص میروند. لذا فرق اساسی پیادهروی اربعین با کارناوالها مفهوم نظم و ضدیت با نظم در بعد غربی و منظم بودن در بعد شرقی است.»
👤 علیرضا شجاعیزند
«برخلاف کارناوال که «تماشا» در آن حرف اول را میزند؛ در اینجا همه بازیگرند و مشارکتکننده. بهعلاوه اینجا همهچیز بر محور یک شخصیت متعالی و یک واقعه معنادار میچرخد و واجد پیامهای روشنی برای زندگی است و از همینرو هم بسیار جدی است. در آنجا اما هنرنمایی و سرگرمی بیش از پیام، برجستگی یافته و سمتوسوی اغوا و سرخوشی و خودفراموشی پیدا کرده است.»
👤سید حسین شرفالدین
«باختین، فلسفه راهاندازی کارناوال در غرب را طغیان آگاهانه و کنترلشده عموم برای اعلان مخالفت عملی و نقض آشکار (و البته موقت) قوانین و رسومات حاکم بر زندگی روزمره میداند که افراد را شدیداً به بند اسارت کشیده است. این نوع هنجارشکنی ماهیت تفریحی و تفننی دارد و یکجور پوزخندزدن به بروکراسی غالب و گریز از قفس آهنین وبری است؛ در حالی که پدیده اربعین تمرین بندگی و فرار از بیعاری است.»
📖نشریه دیدهبان شماره 42
🆔 @Didebane_Andisheh
#خبر
#دیدهبان_51
❇️ دستهبندی جریانات و معرفی صاحبنظران در موضوع «کارآمدی فقه» با حضور اساتید حوزه علمیه قم
👥 حجج اسلام آقایان سلمان رئوفی، مجید مبینی و علی اسفندیار
♦️ در این شماره از دیدهبان به بررسی نظرات مختلف در باب شرایط و موانع کارآمدی فقه خواهیم پرداخت.
⚠️ مهلت ارسال یادداشت برای این شماره به پایان رسیده و فرآیند اخذ مصاحبههای آن به زودی آغاز خواهد شد.
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 داوری در ترازوی داوری
❇️ به جرات میتوان مهمترین رویداد اندیشهای خردادماه سال جاری را برگزاری کنفرانس دو روزه در باب بررسی افکار و آراء دکتر #رضا_داوری_اردکانی به مناسبت نودمین سالروز تولد ایشان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دانست که با حضور پنجاه محقق و نویسنده و متفکر از نقاط مختلف ایران و دو کشور قزاقستان و آمریکا برگزار شد.
✴️ علیرغم عدم دسترسی کامل به فایلهای صوتی این کنفرانس، در شماره جدید نشریه دیدهبان اندیشه، گزارشی از مهمترین محورهای طرحشده در این رویداد مهم، تقدیم میگردد.
🌹 منتظر ما باشید...
🆔 @Didebane_Andisheh
#فوری
#اطلاعیه
📣 تمدید مهلت فروش ویژه شماره ۵۰ نشریه دیدهبان اندیشه با موضوع «بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ»
❇️ از خَلوت تا جَلوت؛ همراه با مسافر سوادکوه
➕ به ضمیمه گزارش کنفرانس «داوری در ترازوی داوری»
📚 نسخه چاپی: ۸۶ هزارتومان
💻 نسخه الکترونیکی: ۲۰ هزارتومان
⚠️ فرهیختگان و علاقهمندان میتوانند برای تهیه نسخههای چاپی یا الکترونیکی این شماره، درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمایند.
🔺زمان فروش ویژه، تا پایان هفته جاری میباشد.
🔻ارسال در زمان فوقالذکر رایگان میباشد.
🆔 @Didebane_Andisheh
May 11
❇️ از خَلوَت تا جَلوَت؛ همراه با مسافر سوادکوه
✴️ برخی از مهمترین عناوین دیدهبان ۵۰
🖇 کوچ از علم به عشق؛ میراث عماد؛
📌سردبیر
🖇 در رثای روشنفکر تراز انقلاب اسلامی؛
📌محسن الویری
🖇 مبناگرایی در عین ساختارشکنی؛
📌سید عباس صالحی
🖇 در تکاپوی عدالتطلبی فرهنگی؛
📌احمد اولیایی
🖇 فرار از ماکیاولیسم مذهبی؛
📌محسن ابراهیمی
🖇 عماد علوم اجتماعی انقلاب اسلامی؛
📌علی اصغر اسلامیتنها
🖇 آشتی پستمدرنیسم با الهیات؛
📌حسیب احسانی
🖇 موتور محرکه طراحی مُد؛
📌ناهید موسوی
#عماد_افروغ
#رئالیسم_انتقادی
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 لشکرکشی نظامی مسلمانان
🖋سید احمد متولی حسینی
✅ پدیده اربعین دارای سطوح مختلفی است که همه این سطوح دارای دلالتهایی برای ایجاد زمینه ظهور تمدن اسلامی است:
1️⃣ دلالت سیاسی: پدیده اربعین همگرایی جهان تشیع در مقابل جریان تکفیری است که امروز در عرصه منطقه فعالیت میکنند. همچنین این پدیده در مقابل تفکر سیاسی دنیای مدرن است که ندای سکولاریسم و جدایی دین را از حوزه اجتماع، بینالملل و عرصه زندگی مردم دارد. این دلالت سیاسی خواهناخواه تداوم انقلاب اسلامی در عرصه بینالملل و تقویت جبهه انقلاب اسلامی در حوزه منطقه علیه تمدن غرب است.
2️⃣ دلالت نظامی: در اربعین جریانهای مختلف جهان اسلام گرد هم آمدهاند و این خود میتواند یک رزمایش نظامی علیه جریانهای تکفیری و جریانهای زیادهخواه غرب باشد. نکته بعدی در بحث دلالت نظامی این است که در زیارت جامعه و زیارت اربعین میخوانیم «نصرتی لکم معده» ما همه برای یاری امام معصوم جمع شدهایم. این نصرت یک سطح نظامی دارد که یک جمعیت میلیونی برای یاری امام جامعه جمع شده است.
3️⃣ دلالت اقتصادی: در دنیای سرمایهداری، جامعهای که با محوریت سود و عقلانیت ابزاری در حال ادارهشدن است، میلیونها انسان سود زندگی و اموال خود را بدون هیچ چشمداشتی در اختیار دیگران قرار دهند. این یک معجزه و پدیده عجیب در دنیای مدرن است.
4️⃣ دلالتهای معنوی: در #اربعین معنویت ازیکسو ساختار تمدنی و جمعی پیدا کرده و از سوی دیگر در عرصه بینالمللی تجلی میکند. این امر در دیگر عبادات ما کمسابقه یا بیسابقه است.»
📖نشریه دیدهبان شماره 42
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 هجرت و نصرت الهی
❇️ هجرت در ظاهر حرکت است از منزل و جایی که در آن قرار گرفتهایم به جایی که آنجا را قصد کردهایم و میپسندیم و انتخابش کردهایم. این مفهوم به لحاظ ظاهری با مفهوم زیارت که به وجود میل و تعلق به مقصد نیز اشاره دارد و با مفهوم حج که قصد و انتخاب غایت را مورد توجه قرار میدهد، نزدیک است، اما عمق این مفهوم به شدت به مفاهیمی مثل قیام لله و صلوه نزدیک میشود.
✴️ مفهوم نصرت به دو صورت در متون دینی به کار رفته است؛ یکی نصرت به خدا و دیگری نصرت خدا. نصرت الهی رابطه روشنی با نصرت ما به خدا از طریق ارتباط با ائمه دارد. عبارت «و نصرتی معده لکم» که در انتهای زیارت آل یاسین آمده یا عبارت «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین(ع) نشان از این دارد که ارتباطگیری ما با این ذوات مقدسه باید همراه با عزم بر نصرت باشد و الا ارزشمند نیست.
♻️ به وضوح میتوان حضور این دو مولفه مهم یعنی هجرت و نصرت را در پدیده اربعین ملاحظه کرد. زائرین در این سفر علاوه بر هجرت صوری(به دلیل عدم امکان عزاداری در برخی از نقاط جهان)، هجرتی معنوی را سرلوحه کار خود قرار داده و به منظور پاکسازی نفس از تمام بدیها و زشتیها، راهی این سفر میشوند؛ از طرف دیگر در این سفر تمام افراد به نیت نصرت امام و به تبع آن نصرت خداوند، به بندگان خدا خدمت میکنند و بدینوسیله پرچم دین را در سراسر جهان برافراشته میسازند.
📖نشریه دیدهبان شماره 42
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 اربعین؛ نمونهای از تحقق جامعه مهدوی
🖋افضل الشامی
«من گمان میکنم که این راهپیمایی گامی در راستای آمادهسازی برای شکلگیری دولت امام زمان(عج) باشد. بعضی بزرگان که با پای پیاده در این راهپیمایی حضور داشتند، معتقد بودند که جامعهای که در این راهپیمایی شکل میگیرد، متصف به بعضی از ویژگیهای جامعه زمان حضور امام زمان(عج) است؛ چراکه در آن همگی در بخشندگی و سخاوت از هم سبقت میگیرند و هیچکس جز بهقدر نیازش برنمیدارد. اینها را تنها درباره عصر ظهور شنیدهایم.»
🖋 احمد نادری
«از مظاهر تام ویژگیهای اربعین میتواند همبستگی اجتماعی باشد، کمک به همنوع باشد، هرکس هرچه دارد خالصانه در اختیار دیگری قرار میدهد و به تعبیری مردم همه نداشتههایشان میآورند و با دیگران تقسیم میکنند. این همان ویژگیهای آرمانشهری است که در اندیشه تشیع در آخرالزمان وجود دارد. این کاملاً در منسکی به اسم اربعین جلوهگر است.»
🖋خدامراد سلیمیان
«در پیوند با پیادهروی اربعین دو شرط نیازمند بررسی و تحلیل جدی است؛ یکی از شرایط ظهور، فراهم شدن یاورانی است که حضرت مهدی (عج) را برای تحقق اهداف آن حضرت در تحقق حکومت جهانی یاری خواهند داد. ازآنجاکه قیام امام حسین(ع) بزرگترین نمود و نماد از مظلومیت انسان است و حضرت مهدی بزرگترین نماد مبارزه با ظلم و بیداد و ستم است، میتوانیم قیام امام حسین(ع) و حادثه عاشورا را آغاز یک پدیده مستمر تاریخی بدانیم که انجام و پایان آن با پایان قیام جهانی مهدی موعود رقم خواهد خورد.»
📖نشریه دیدهبان شماره 42
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 ماهیت تمدنی اربعین
🎙احمد فربهی
❇️ اربعین جوشش احساسی در بستر عقلانیت است که معلول طبیعی حرکت امام حسین(علیه السلام) میباشد. این جوشش احساسی همراه با عقلانیت میتواند ترسیمکننده تمدن اسلامی باشد؛ همان تمدنی که همه لایههای آن مبتنی بر گرایشات و آموزههای دینی است.
✴️ وقتی تمدن را تعریف میکنند، میگویند: گستردهترین و عمیقترین مؤلفههای فرهنگی در یک جامعه را تمدن میگوییم؛ یعنی وقتی هنجارهای اجتماعی مبتنی بر ارزشهایی باشد که آن ارزشها برگرفته از آموزههای دینی باشد و اقتضای آن آموزهها این هنجارهای دینی باشد و در قالب سختافزارهای معنادار نمود پیدا کرده باشد، اگر این به شکل گسترده در یک جامعه اتفاق افتاد، تمدن نام دارد.
♻️ اربعین یک مدل است که تمدن اسلامی را برای ما ترسیم میکند؛ زیرا حاوی رفتارهای اجتماعی مبتنی بر گرایشات و آموزههای دینی است؛ لذا اگر کسی به اربعین نگاه تمدنی داشته باشد، نگاه او میتواند نگاه ماهیتشناسانه باشد و بیان چیستی اربعین باشد. میتواند بگوید اساساً اربعین تحقق تمدن اسلامی در مقیاس کوچک است.
📖نشریه دیدهبان شماره 42
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 نقص عقلانیت ابزاری مدرن
🖋حسین کچوئیان
✴️ حادثه پیادهروی اربعین یک اتفاق غریبی است که ذهن، تشنه فهم آن است. حادثه اربعین از لحاظ شکل کنش دقیقاً مقابل منطق نظام مدرن قرار میگیرد؛ چون نظام تجددی یک نظام عقلانی است و بیش از هر چیزی بر حسابگری تأکید دارد؛ اما در اربعین عقلانیت ارزشی حاکم است. در نظام مدرن که عقلانیت ابزاری حاکم است، هدف از عقلانیت، ابزاری برای رسیدن به اهداف دنیایی است.
❇️ در اربعین امکان تجربه جهان دیگری فراهم میشود. بهبیاندیگر اربعین امکان تجربه متعالی و قدسی را برای ما فراهم میکند. ما برای اینکه نظم جهانی داشته باشیم باید با بنیانهای ارزشی ارتباط برقرار کنیم. در دنیای امروز ارزشها ما به ازای بیرونی ندارند، اما ارزشها در اربعین ما به ازای عینی دارد و این حادثه نقطه مواجهه انسان با ارزشهای دینی را فراهم میکند. بهعبارتدیگر اربعین یک صحنه، زمان و مکان غیر دنیایی را فراهم میکند. در این فضا ما برای تجربه ارزشهای متعالی، نیرویی پیدا کردیم که منابع قدسیکننده ما هستند. این در حالی است که در عالم، منابع قدسی کمی وجود دارد.
📖نشریه دیدهبان شماره 42
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 بنیادی به یاد استاد
✴️ از «حقوق شهروندی و عدالت» تا «روز نگاشت تنهایی»، از «ارزیابی نهاد علم در ایران» تا «عاشورا و رهایی»، آثارش را که مینگریم، به جزیرههای دورافتادهای میمانند که ارتباطی با هم ندارند؛ اما نزدیک که میشویم مییابیم که وی در سیر آثار خویش به انسان میاندیشید؛ انسانی متعالی، متصل به خدا، عدالتپیشه و قرارگرفته در جامعه؛ در یک جمله قلم او متوجه انسان مسلمان ایرانی است؛ قرار بود تا زبان مردمش باشد و دغدغههای آنان را به گوش جهانیان برساند.
❇️ با رفتنش، فریضهای بر گردن همکیشان خود نهاد تا با ژرفاندیشی در منظومه فکری و آثارش، نگاه همگان را به انسان، جامعه، علم و سیاست تغییر دهند. این فریضه حالا با تاسیس «بنیاد فکری معرفتی عماد افروغ» قابل امتثال بوده و حمایت گروههای علمی همچون دیدهبان اندیشه را میطلبد.
#بنیاد_عماد
#دیدهبان_۵۰
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 سوگواری و قیام
❇️ سوگواری امام حسین علیهالسلام از فلسفه قیام ایشان جدا نیست؛ همان عاملی که موجب شد امام حسین قیام کند و شهادت را با افتخار بپذیرد، دلیل و فلسفهای برای اقامه سوگواری ایشان است. اگر آن حضرت برای زنده نگهداشتن اسلام، دفاع از آموزههای دینی و اقامه امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد، سوگواری برای آن حضرت نیز باید ابزاری برای تحقق و ترویج آموزههای دین مبین اسلام، اقامه عدل و امر به معروف و نهی از منکر باشد.
✴️ بنابراین، محافل و مجالس سوگواری که این اهداف را دنبال نکرده، چنین خواستههایی را برآورده نکنند و محتوا و جهتگیری درست نداشته باشند، با اهداف حسینی سازگار نیستند و از عقلانیت مورد انتظار، خالیاند.
📖نشریه دیدهبان شماره 42
🆔 @Didebane_Andisheh
💠 عقلانیت در مناسک
✅ عزاداری بر امام حسین نه تنها مکتب اسلام و تشیع را زنده نگه میدارد؛ بلکه روحیه مبارزه با ظلم و ایستادگی و مقاومت در مقابل با فشار و سختگیری سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی دشمنان اسلام و متجاوزان به میهن را در میان امت اسلامی باقی و پایدار نگه میدارد. در حقیقت عزاداری، تبلور عملی فریضه تولّی و تبرّی است. اگر محتوای عزاداری فقط بیان احساسات باشد، عاشورا و قیام کربلا برای عزادار در همان حد شور و احساس باقی میماند. این در حالی است که اگر محتوای احساس با حماسه پیوند بخورد، قیام کربلا برای عزادار، حماسهای احساسی میشود.
✴️ وقتی سوگواری همراه با معرفت باشد، سبب شکوفایی معنویت است. یادآوری برتریها و مناقب و آرمانهای اهل بیت آدمی را به سمت الگوگیری و الگوپذیری از آنان سوق میدهد. حضور آگاهانه در مجالس سوگواری بذر محبت و فضیلت را بارور میسازد و انگیزه لازم برای دریافت فضیلتها را در افراد ایجاد میکند. افزون بر این، اشکی که نشانهای از اهداف امام داشته باشد، عامل نجات است.
📖نشریه دیدهبان شماره 42
🆔 @Didebane_Andisheh
هدایت شده از عصر زنان
💠 طراحی مُد شرعی
🖇 دیدهبان اندیشه شماره ۵۰
✴️ تکثر و تنوع در رنگ و طرح، بارزترین خصلت پوشش زنان ایرانی است که مرحوم #عماد_افروغ آن را برجسته ساخته و همه آنها را بازتابنده حجاب و عفت شرعی میداند. از نظر ایشان مهمترین مشکل در بحث پوشش زنان، عدم خلاقیت در طراحی مدهای بومی با استفاده از خردهفرهنگهای داخلی است که جای خود را به کپیکاری و تقلید از الگوهای وارداتی داده است.
❇️ تکرار و عدم پویایی در طرحها یکی دیگر از مشکلات جدی طراحی مد است که منظور از آن محدودشدن طراحان به فرمها و قالبهای خاص، نبود تنوع در رنگها، طرحها و عدم بهروزرسانی و نیز عدم نوآوری در سبک پوشش مبتنی بر اقتضائات فرهنگی بومی است.
🌀 ادامه دارد...
⚠️ علاقهمندان برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی ویژهنامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ، میتوانند از طریق آیدی @m110614 اقدام نمایند.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#بازتاب
📌 بازتاب فروش شماره 50 نشریه دیدهبان اندیشه در وبسایت «خبرگزاری ایکنا»
❇️ برای خرید نسخه چاپی یا الکترونیکی این شماره در طرح فروش ویژه با ارسال رایگان، فقط تا پایان هفته جاری فرصت باقی است.
🌐 لینک خرید در ایتا و تلگرام
@m110614
🙏 با ما همراه باشید!
🆔 @Didebane_Andisheh
❇️ انحصار توسعه در اقتصاد
👤 محسن میرمهدی
منظور از توسعه در جهان امروز صرفا توسعه اقتصادی با معیارها و موازینی خاص است و اگر گاهی سخن از توسعه فرهنگی هم به میان بیاید مقصود آن فرهنگی است که در خدمت توسعه اقتصادی قرار دارد. اگر مرتضی آوینی امروز در قید حیات بود، در مورد فرهنگ و عدالت در جامعۀ فعلی ایران چه نظری داشت؟ سید مرتضی آوینی نوعی نقد فرهنگ فردی و اجتماعی را مطرح کرد که تا آن زمان در ادبیات فرهنگی و سیاسی ایران بسیار کمنظیر بود. اگر در آن دوره منتقدانی همانند جلال آلاحمد و علی شریعتی در آرزوی تغییرات پایهای اقتصادی اجتماع فعالیت میکردند، آوینی در مسیر بثمر رسیدن آرمانهای انقلاب زندگی و تلاش میکرد.
👤 سید احسان خاندوزی
توسعه، تداوم اندیشهی ترقی است و منظور آن در جهان امروز صرفا توسعه اقتصادی با معیارهای خاص است؛ معیارهایی که در راس آن درآمد سرانه و مصرف بیشتر است. فروپاشی خانواده، اضمحلال اخلاق، تخریب محیط زیست و فقر و توزیع نابرابر نتیجه این جهتگیری است. حرکت به سوی تکامل و تعالی در اسلام لزوما با توسعه مادی و اقتصادی همراه نیست؛ هرچند مخالف آن هم نیست. به بیان دیگر هدف حکومت اسلامی در مبارزه با فقر، دستیابی به عدالت اجتماعی است نه توسعه یعنی مبارزه با فقر در خدمت اعتلای معنوی و فرهنگی. در نظام اعتقادی ما آن توسعهای معتبر است که بر تعالی روح بشر تکیه دارد و این، به پرهیز از فزونطلبی و اسراف و تبذیر و یک الگوی مصرف متعادل منتهی میشود نه به رشد اقتصادی محض.
📖نشریه دیدهبان شماره 49
🆔 @Didebane_Andisheh
✅ هَمزیستی مالِکان مُشاع
👤 ابوالقاسم فنایی
📌 به نظر من میان اخلاق دینی و اخلاق فرادینی دربارۀ هنجارهای مطلوب در اخلاق محیط زیست، «اجماع همپوش» وجود دارد. اجماع همپوش روشی است برای رسیدن به مبنایی مشترک در مقام عمل و همکاری جمعی.
📌 اینکه قرآن انسان را اشرف مخلوقات مینامد، به معنای داشتن حق بیشتر نیست؛ بلکه به معنای داشتن تکلیف بیشتر است.
📌 خلیفهبودن انسان به این معناست که بخشی از مسئولیت خداوند در قبال محیط زیست و برآوردن نیازهای سایر موجودات طبیعی بر دوش انسان نهاده شده است.
📌 طبیعت ملک مشاع همۀ موجودات زنده است و همۀ موجودات زنده حق دارند از طبیعت استفاده کنند؛ البته بهرهبرداری مالکان مشاع از طبیعت باید براساس هنجارهای منصفانه تنظیم شود.
📖دیدهبان اندیشه شماره 39
🆔 @Didebane_Andisheh