eitaa logo
تحلیل های اقتصاد - سیاسی
238 دنبال‌کننده
118 عکس
5 ویدیو
20 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰تحریم جدید کریپتویی اوفک علیه ایران @digital_economy_analysis
♦️ *آغاز عرضه سنگین دلار، تتر و‌ درهم از فردا* 🔹کارسازی عرضه سنگین دلار، تتر و درهم امروز توسط بازارساز انجام شده و از فردا دوشنبه مداخله سنگین بازارساز در بازار ارز آغاز می شود. 🔹بعد از اعلام سیاست جدید بازارساز درباره عرضه های سنگین در بازارهای دلار، تتر و درهم، روند صعودی قیمت ها در بازار ارز متوقف شد؛ قیمت دلار با کاهش ۲ هزار تومانی از نرخ ۷۷ هزار و ۸۰۰ تومانی در معاملات پایانی دیروز بازار ارز به ۷۵ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش یافت. tn.ai/3223786 @TasnimNews @digital_economy_analysis
البته لازم به ذکر است، کار کمی بیش از مشورت بوده و این پیش‌نویس توسط مشاورین یکی از صرافی ها نگاشته شده است. مثلا فرض کنید بانک پاسارگاد و آینده قانون پولی و بانکی را بنویسند😐 مواظب باشیم @digital_economy_analysis
تحلیل های اقتصاد - سیاسی
چرا نوآوری در ایران پا نمی‌گیرد؟ ماهنامه رمزدارایی، با حمایت صرافی والکس، خبری را منتشر کرده است با عنوان: «بیانیه بیش از ۵۰ کسب‌وکار فعال در حوزه رمزدارایی کشور در خصوص اقدامات مخرب، غیرکارشناسی و خودسرانه بانک مرکزی.» اما ماجرا چیست و چرا نوآوری در ایران رشد نمی‌کند؟ حرف آخر را همین ابتدا می‌گویم: به دلیل واکنش‌های منفعلانه برخی دستگاه‌های حاکمیتی و لابی‌های سنگین برخی از بازیگران بزرگ بخش خصوصی! بیایید کمی به عقب برگردیم. در حال حاضر، چهار سند مرتبط با قانون‌گذاری حوزه رمزدارایی در جریان است: پیش‌نویس قانون ساماندهی و توسعه رمزدارایی‌ها در مجلس. لایحه قانون جامع رمزدارایی‌ها در معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری. سند رمزپول بانک مرکزی. سند نظام‌نامه وزارت دارایی و امور اقتصادی. ویژگی برجسته فناوری بلاکچین شفافیت آن است. اینجا نیز می‌خواهیم قدری شفافیت از بلاکچین قرض بگیریم و موضوع را روشن‌تر کنیم. ماجرا از آنجا آغاز شد که قرار بود معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری متنی را برای ستاد ملی رمزارزش‌ها تدوین کند. اما این متن با انتقادات برخی دستگاه‌ها روبه‌رو شد و به طرز عجیبی توسط یکی از نمایندگان مجلس دوازدهم به کمیسیون اقتصادی منتقل شد. جالب آن‌که محتوای متن در این کمیسیون توسط یکی از مشاوران صرافی‌های بزرگ توضیح داده شد! پ.ن1: متن مجلس توسط مرکز پژوهش‌های مجلس نگارش نشده بود. پ.ن2: متن در ستاد ملی رمزارزش‌ها به بحث گذاشته نشد. پ.ن3: متن توسط یکی از افراد اکوسیستم در کمیسیون مجلس توضیح داده شد! با پایان کار مجلس دوازدهم، این متن به حالت تعلیق درآمد. اما عین همین متن در تاریخ ۳ مرداد ۱۴۰۳، تنها چهار روز پیش از آغاز به کار دولت جدید و در شرایط خلأ دولتی، توسط معاونت حقوقی وقت به معاون اول ارسال شد
از سوی دیگر، بانک مرکزی که تحت فشار افکار عمومی و قوه قضائیه قرار داشت، سرانجام در آذر ۱۴۰۳ سند رمزپول‌ها را به تصویب رساند. هرچند این سند با مخالفت‌های جدی از سوی بخش خصوصی روبه‌رو شد. ماجرای سند چهارم: در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۳، «سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی – اهداف و اقدامات کلان» منتشر شد. این سند شامل ۳۹ اقدام کلان بود که اقدام شماره ۲۲ آن به موضوع «طراحی نظام رمزارز، شامل ایجاد رمزارز ملی و ساماندهی رمزارزهای جهان‌روا» اختصاص داشت. تدوین این سند توسط تیمی پژوهشی از دی‌ماه ۱۴۰۱ تا خردادماه ۱۴۰۲ به طول انجامید. خروجی کار این گروه پژوهشی، سندی ۸۰ صفحه‌ای بود که با ۶ سند پشتیبان همراه بود: منافع و چالش‌های پول دیجیتال بانک مرکزی. مطالعه تجربیات مالیات‌ستانی از رمزدارایی‌ها در کشورهای مختلف. مخاطرات زیست‌بوم رمزدارایی‌ها. تجربیات کشورها در تنظیم‌گری رمزدارایی‌ها. چارچوب حکمرانی زیست‌بوم رمزدارایی‌ها. امور مالی غیرمتمرکز. وزارت اقتصاد دولت وقت، بخش مرتبط با برنامه‌های اجرایی (مواد و مقررات) را در حوالی اسفند ۱۴۰۲ به مرکز ملی فضای مجازی ارسال کرد. در ادامه این سند در جلسات متعدد با حضور دستگاه‌های مختلف به بحث گذاشته شد. با تغییر دولت و آغاز کار تیم جدید در مرکز ملی فضای مجازی، پیگیری این سند مجدداً از سر گرفته شد. در این میان، همزمان با انتشار سند بانک مرکزی، خبری منتشر شد که «کلیات سند ساماندهی رمزارزها در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی تصویب شده است.» تغییرات غیرمنتظره: اما نکته عجیب این بود که سند نهایی تصویب‌شده، به‌طور کلی با سند اولیه‌ای که تیم پژوهشی همراه با ۶ سند پشتیبان تدوین کرده بود، متفاوت بود. تغییرات عمده‌ای در سند ایجاد شده بود که ظاهراً توسط همان تیمی اعمال شده بود که پیش‌تر در نگارش سند مجلس و سند معاونت حقوقی دخیل بودند. پ.ن4:سند مرکز ملی فضای مجازی به‌شدت مورد حمایت بخش خصوصی قرار گرفت، در حالی که سند بانک مرکزی با انتقادات جدی آن‌ها مواجه شد. واقعیت آن است که دعوای بانک مرکزی و صرافی ها دعوای حکمران پولی و بازیگر تازه به دوران رسیده حوزه پولی است. برخی از افراد اکوسیستم هستند که واقعا رویای بانکدار شدن را در سر می پرورانند هر چند در ظاهر در انتقاد از بانک و از غیر متمرکز بودن بلاکچین سخن بگویند! (ر ک به ارائه مدیرعامل سابق آبان تتر در همایش 9 ژانویه سال گذشته که گفت ما مدیچی‌های آیندگانیم.) پ.ن5: برای آشنایی بیشتر با این خاندان توصیه میکنم، سریال مدیچی، مستند ترقی پول نایل فرگسون یا کتاب زرسالاران عبدالله شهبازی را ببینید، کلا به مروجان ربا و فساد در اروپا شهره هستند و البته نشان دادن فرد برهنه هم در این ارائه جای تامل دارد!
*هرچند شایان ذکر است که بسیاری از افراد اکوسیستم بازیگران خوب و منصفی هستند به ویژه از نوع کوچک مقایس حال شما بگویید با چنین فضای اقتصاد سیاسی درون حاکمیت و بخش خصوصی چه باید کرد؟ چطور میشود از نوآوری واقعی حمایت کرد؟ نه صرفا نوآوری مربوط به حوزه سفته بازی و سوداگری چطور حکمران غیر منطعف را چابک ساخت و....* @digital_economy_analysis