✨﷽✨
🔶شیخ جعفر آقا مجتهدی
🔷#عکس_نوشته
✨✨
🏴 گریستن بر اباعبدالله 🏴
┄┅═══••☘️🌹☘️••═══┅┄
✔️ کانال دین یاران 👇👇👇
🌐 http://www.dinyaran.ir
39.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ: توصیه های دکتر رفیعی در آستانه محرم به سخرانان ، مداحان ، هیاتی ها
✔قسمت دوم
#کلیپ
┄┅═══••☘️🌹☘️••═══┅┄
✔️ کانال دین یاران 👇👇👇
🌐 http://www.dinyaran.ir
☝️📰 #عکس_نوشت📰☝️
#احکام_عزاداری
❌حکم حضور فرد مبتلا به #کرونا، در مراسمات عزاداری امام حسین (ع)
┄┅═══••☘️🌹☘️••═══┅┄
✔️ کانال دین یاران 👇👇👇
🌐 http://www.dinyaran.ir
#سیاسی_تحلیل
🔴 یادداشت اختصاصی/
❇️نخستین و ریشهایترین جهاد؟
🔷انقلاب ملت ایران در چهار دهه گذشته فراز و نشیبهای زیادی داشته است و تهدیدات گوناگونی را دفع کرده و در پس هر تهدیدی قویتر از گذشته به راه خود در مسیر تعالی و پیشرفت ادامه داده است. اما در دوره کنونی تهدیدات بیرونی با آسیبهای درونی همافزایی تأملبرانگیزی پیدا کرده اند، برخی کمکاریها و سوء تدبیرها در کنار تبلیغات خارجی و همنوایی برخی عناصر داخلی در ناامید کردن جامعه تاثیر انکارناپذیری دارند.
🔶اگر در گذشته این رسانههای بزرگ بودند که حرف اول را جنگهای تبلیغاتی و روانی میزدند، امروزه رسانههای خُرد، سازنده و جهتدهنده بخش اعظمی از افکار عمومی شده و سهم رسانههای بزرگ را در ارتباط مستقیم با عامه مخاطبان کم کردهاند. لذا رسانههای بزرگ با تغییر تاکتیک علاوه بر هدفگیری افکار عمومی جامعه، صاحبان رسانههای خُرد و نخبگان را نیز هدف قرار گرفته تحت شمول ایدههای خود قرار دادهاند.
🔻از اینرو دو ضرورت عمده پیش روی جریان انقلابی و جوانان حزباللهی وجود دارد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرازی از بیانیه گام دوم انقلاب از آن به «نخستین و ریشهایترین جهاد» یاد کرده اند؛ اول آنکه در روند و نبرد روایتها، ترس و ناامیدی را از خود و دیگران برانند و دوم آنکه در راهاندازی و بهرهگیری از رسانههای خُرد (کانالهای طرح ثامن) در دام صحنهسازیهای رسانههای بزرگ قرار نگیرند چراکه تاکتیک نوین رسانههای بزرگ تعیین زمین بازی برای رسانههای خُرد است. ما برای شکستن محاصره تبلیغاتی ایران اسلامی نیازمند حرکت رسانهای جبهه ای هستیم، لذا کانالهای طرح ثامن باید از پراکندهکاری پرهیز نمایند و محور جلسات دو هفته یکبار خود را، از کانال مرجع این طرح یعنی از کانال معیار (پیامرسان های سروش ایتا و روبیکا) برداشت نمایند و همچنین برای جذب مخاطبان موردنظر به کانالهای خود، طرحهای ابتکاری و بومی و محلی، تدوین و اجرا کنند.
12.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سیاسی_تحلیل
🎥بلایی که مالی شدن اقتصاد و ربای موجود در آن بر سر دولت آمریکا و اقتصاد جهانی آورده نتیجه همین نظام ربوی است. وقتی اقتصاددان آلمانی حرام بودن ربا در اسلام را نور امیدی برای خود میداند اما...
#سیاسی_خبر
نتیجه بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی
🔹رئیس سازمان هواپیمایی: ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول cvr ضبط مکالمات را متوقف کرده است.
🔹۳ نفر کرو در کابین بودهاند که هر سه متوجه شرایط غیرعادی شدهاند، اما صداها نشان میدهد مشکلی از نظر جسمانی در ابتدا نداشتهاند.
🔹از صدای مسافران و کابین مسافران هم اطلاعاتی در دست نیست.
@Farsna - Linkمنبع
16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ویژه برنامه "اصحاب اباعبدالله"
موضوع : مسلم بن عوسجه
کارشناس: سیدعلی میرزاده
#کانال_دین_یاران
#دین_یاران
#پاسخ_به_شبهات
#شبهات_مهدویت(١)
❓شبهه: چرا امام زمان (عجلالله فرجهالشریف) در بحران کرونا به داد مردم نمیرسد؟ و اساسا جوامع دینی چه پاسخی برای حل بحران کرونا دارند؟
🖊️ پاسخ:
🔸شبهه مذکور از دو جهت قابل بررسی است:
١. کمک امان زمان (عجل الله فرجه) در بحرانها کجاست؟
٢. امتیاز دینداری در میدان بحران چیست؟
👈در خصوص مورد اول دو احتمال و یک نکته مهم مطرح است:
✔️اول؛ ممکن است بحران کرونا همانند بسیاری از موارد مشابه تاریخی دیگر، امتحان الهی باشد و خداوند رشد بشر را در این میدان تعریف کرده باشد چرا که خلقت انسان با هدف رشد و کمال اوست و این کمال جز با بلا و امتحان محقق نخواهد شد. «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ(١) قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوهها، آزمایش میکنیم؛ و بشارت ده به استقامتکنندگان!
✔️دوم؛ این احتمال وجود دارد که کرونا و بیماریهای واگیردار عمومی دیگر مانند طاعون و وبا، غضب الهی و خشم خداوند بر بندگان باشد، چرا که امام رضا(علیهالسلام) در حدیثی فرمود: «کُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلَاءِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْرِفُونَ(٢) هرچه بندگان، گناهان تازه و ناکرده انجام دهند خداوند هم برایشان بلاهای تازه و ناشناخته به وجود خواهد آورد».
⭕ گرچه احتمال سوم ترور بیولوژیک در این قضیه است که احتمال قوی هم هست، لیکن منافاتی با دو احتمال اول ندارد، چرا که خداوند عذاب و امتحان خود را گاهی به دست مخلوقات خود انجام میدهد!
✔️نکته مهم: اگر برای مثال امام زمان(عج) در دو روز بیماری کرونا را در ایران ریشهکَن می کرد این ارعاب مردم نبود که اگر امام زمان(عج) نباشد شما از بین می رفتید؟ امام زمانی که بیماری را در یک کشور از بین می برد و به دیگر کشورها توجه ندارد آیا چنین ایمانی از سر جبر نیست؟!
اگر مردم در زمان امیرمومنان(ع) الزام و اجبار ویژه ای می دیدند که مجبور می شدند امام علی(ع) را به عنوان حاکم بپذیرند دیگر ارزش نداشت، ارزش به دیدن و انتخاب از سر اعتقاد و معرفت بود نه از ترس عقوبت یا امید به برخورداری از برخی منافع.
«وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ»(٣) و اگر پروردگار میخواست تمام آنها كه در روی زمين هستند همگی (از روی اجبار) ايمان میآوردند، آيا تو ميخواهی مردم را مجبور سازی كه ايمان بياورند؟ (ايمان اجباری چه سودی دارد؟!)
و اساسا فلسفه ارسال رسل وانزال کتب ودعوت اولیا الهی برای بشر برای هدایت وکمال جان وروح بشر بوده ومسائل مادی وجسمی که علل معده هستند در حوزه وظایف انبیاء واولیا دین اولا وبالذات نیست
انبیاء واولیاء الهی ووحی متکفل علوم طبیعی وریاضی وطب وهیئت وصنعت وغیره نیست
لقد جائتکم موعظه من ربکم وشفاء لما فی الصدور وهدی ورحمه للعالمین
لذا این انتظار بی جا وغیر منطقی است.
✳️بنابراین بنا نیست در عصر غیبت امام زمان علیه السلام مشکلات را به صورت فوق العاده و معجزه آسا حل نماید گرچه می تواند. شما می دانید بکارگیری معجزه برای اتمام حجت است و شاید هنوز وقت وقت آن فرا نرسیده است.
👈در خصوص مورد دوم باید گفت:
✔️اولا؛ خداوند به عنوان علت همه موجوات، نظام آفرینش را بر پایه قانون علیت بنا کرده است و هیچ پدیده ای بدون علت و سبب پدید نمی آید. «أبَى اللّه ُ أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍ...» (۴) خداوند ابا دارد از اين كه چيزها (امور) را جز از طريق اسباب فراهم آورد... .
اسباب تاثیرگذار بر اشیاء نیز دو گونه است:
١) اسباب عادی و علت های مادی
٢) اسباب غیر عادی و فرا مادی
این هردو از چارچوبه قانون علیت خارج نیستند.
✔️ثانیا؛ دعا، ابداً جای اسباب مادی را نمی گیرد؛ بلکه جزئی از اسباب مادی است؛ یعنی در سلسله مقتضیات و اسباب و شرایط و معدّات اشیاء، دعا هم جایگاه خاص خود را دارد.
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ(۵) پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم!
✔️ثالثا؛ از اسباب غیر عادی و فرا مادی تنها در موارد استثنایی و ضرورت استفاده می شود. همانند معجزات و کرامات؛ یعنی این نوع از اسباب، بر خلاف عادت و قاعده اند. پس در زندگی نباید به امید معجزه و کرامت نشست.
✔️رابعا؛ یکی از سنت های قطعی الهی که بر اساس قانون علیت توجیه می پذیرد این است که انسان بما هو انسان -قطع نظر از دین و آئینش- در گرو سعی و تلاش خود است. «وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ»(۶) برای انسان بهرهای جز سعی و کوشش او نیست.
به ما بد آمو
ختند یا بد فهمیدیم که دعا جای دوا را می گیرد و توکل و توسل به جای تعهد و تعمل می نشیند؛ بلکه دعا خود دواست.
اگر امروز چین کمونیست بیماری کرونا را کنترل کرده، به خاطر سعی و تلاش و رعایت مقررات است و اگر چنین تلاش و رعایت پروتکل های بهداشتی را ما هم داشته باشیم، پیروزیم.
✔️خامسا؛ به وضوح قابل مشاهده است که کشور ما در این خصوص امتحان خود را به خوبی پس دادهاست، اگرچه هنوز عده ای که کم هم نیستند این ویروس را جدی نگرفتهاند، اما اکثر ملت ایران از آنجایی که شیعهاند و معتقد به اصل «النظافة من الإیمان»(٧) هستند در بهداشت فردی و جمعی کوشا هستند. گروههای جهادی که در مبارزه با کرونا در قالب تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و معیشتی، گندزدایی و فرهنگسازی بهداشت عمومی آن هم بدون هیچ چشمداشتی تلاش میکنند و دعا و توسل و هیأت خود را هم دارند، و کادر بهداشت و درمان که مجاهدانه در خط مقدم مبارزه با کرونا شب و روز تلاش میکنند و توجه به معنویات دارند، الگوی خوبی برای مقابله با بحران در سایه دینداری هستند.
✳️نتیجه: نصرت و امداد الهی مشروط بر تلاش ماست. و اگر در سایه تلاش و مجاهدت دعا کردیم، خدای سبب ساز، سایر علل و عوامل موثر را به جریان می اندازد و قطعا از کشورهایی که بر پایه تفکر مادی به موفقیتهایی رسیدهاند موفقتر خواهیم بود. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» (۸) ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری میکند و گامهایتان را استوار میدارد.
................................
١. بقره، ١۵۵.
٢. کافی، ج۲، ص٢٧۵.
٣. یونس، ٩٩.
۴. کافی، ج١، ص١٨٣.
۵. غافر، ۶٠.
۶. نجم، ٣٩.
٧. مستدرکالوسائل، البته سند حدیث در این منبع نیامده و احتمالا جمعبندی دستورات بهداشتی اهل بیت(علیهمالسلام) است.
٨. سوره محمد(صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، ٧.
🌀فتح الفتوح امام حسین ع در عاشورا چه بود؟
🔰امام حسین ع امام تحول آفرین | ج1️⃣
🔻یکی از ویژگی های برجسته اما کمتر پرداخته شدۀ قیام اباعبدالله الحسین ع، تحول خواهی و تحول آفرینی هست. اباعبدالله در آغاز حرکت خودش اعلام کردند که من برای تحول در جامعه و امت پیامبر قیام کردهام.
🔻پیشانی و نوک پیکان حرکت اباعبدالله تحول خواهی بود. وضعیت جامعه و حاکمیت به گونۀ بود که فضای تنفس در آن جامعه برای مومنین و زندگی مومنانه امکان نداشت. برای همین اباعبدالله بر سر جامعه فریاد تحول زد و فرمود چنین وضعیتی قابل تحمل نیست چرا مردم! برای تحول و تغییر وضعیت موجود اقدامی نمی کنید؟
🔻خط اصلی و محوری قیام اباعبدالله، خط تحول خواهی در وضعیت موجود جامعه بود. اگر از ما بپرسند امام حسین ع را به چه ویژگی می شناسیم بلافاصله باید بگوییم به تحول خواهی. امام حسین ع، امام تحول خواه و تحول آفرین هست. روحیه اباعبدالله، روحیه تحول خواهی هست.
🔻عمل امام حسین ع هم در نهایت تحول آفرین بود. اگرچه ظاهر قیام اباعبدالله الحسین ع، شکست بود. اما باطن قیام که به سرعت در ظاهر هم رخ نمایی کرد، پیروزی بود. بلافاصله بعد از کربلا تا کوفه و شام نرسیده ورق برگشت.
🔻فتح الفتوح امام حسین ع در عاشورا چه بود؟ آن فتح الفتوح و پیروزی که اباعبدالله با قیامش انجام داد، تحول روحی هست که حضرت در افراد ایجاد کرد و تا قیامت این خط تحول روحی ادامه دارد.
🔻امام حسین ع، امام تحول آفرین هست. عالی ترین تحول، هم تحول روحی هست. تحول روحی هم به این سادگی ها نیست. شما فکر می کنید آدم ها به این سادگی عوض می شوند؟ حضرت فرمود:«إِزَالَةُ الْجِبَالِ أَهْوَنُ مِنْ إِزَالَةِ قَلْبٍ عَنْ مَوْضِعِه ؛ تکان دادن کوه ها آسان تر هست از تکان دادن قلبی از جایش»(تحف العقول،ص358)
🔻اباعبدالله آن ابرمردی هست که تحول آفرین هست. می دانی آن کارِ کارستانی که اباعبدالله انجام می دهد چیست؟ اباعبدالله دل ها را تکان می دهد. دل ها را تکان دادن کار هرکسی نیست، کار خدایی هست. دخل و تصرف در دل ها کار خداست. این کار خدا به حسین بن علی(ع) داده شده هست. حسین جان! بنشین خدایی کن! در دل ها تحول ایجاد کن!
🔻منتظر حقیقی، شخصیتی تحول خواه و تحول آفرین هست. اگر می خواهیم زمینه ساز فرج باشیم، باید سبک زندگی ما، به صورت فردی و زندگی جمعی، سمت و سوی تحول آفرینی داشته باشد.
🔻در محله همه بگویند این آدم پیش فعال هست. آرام و قرار ندارد. می خواهد محله را ارتقاء ببخشد. مسجد را به هم ریخته هست. می خواهد همه چیز را از نو شروع کند. بالاخره این بی قراری و شوق برای بهتر شدن در گوشت و پوست و خونش هست. ژنش این طوری هست که تحول خواه هست. خدا ان شاء الله ژن ما و نسل ما را تحول خواه و تحول آفرین قرار دهد.
#دهه_تحول
#محرم
#منبرک
#کانال_دین_یاران
#تفسیر_قرآن
🔺آیه ۵۱و ۵۰ سوره اسرا
قُلْ کُونُواْ حِجَارَةً أَوْ حَدِیداً
أَوْ خَلْقاً مِّمَّا یَکْبُرُ فِى صُدُورِکُمْ فَسَیَقُولُونَ مَن یُعِیدُنَا قُلِ الَّذِى فَطَرَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَسَیُنْغِضُونَ إِلَیْکَ رُءُوسَهُمْ وَیَقُولُونَ مَتَى هُوَ قُلْ عَسَى أَن یَکُونَ قَرِیباً
ترجمه
بگو: (استخوان خرد شده که آسان است، شما) سنگ باشید یا آهن.
یا هر مخلوقى از آنچه که در نظر شما از آن هم سخت تر است (باز خدا مى تواند شما را دوباره زنده کند) آنان به زودى خواهند گفت: چه کسى ما را باز مى گرداند؟ بگو: همان کسى که نخستین بار شما را آفرید. پس بزودى سرهاى خویش را (با تعجّب) به سوى تو تکان خواهند داد و گویند: آن روز، چه زمان خواهد بود؟ بگو: شاید نزدیک باشد!
🔻گرچه انسان پس از مرگ، متلاشى و خاک مى شود، ولى خاک، سرچشمه و دروازه حیات و زندگى است. گیاهان از خاک مى رویند و موجودات زنده در خاک پرورش مى یابند. پس زنده کردن مردگان از خاک، نزد خداوند متعال مهم و دشوار نیست، حتّى اگر شما سنگ و آهن و سخت تر از اینها هم باشید، که فاصله شان با حیات، دورتر است، باز هم خداوند، شما را زنده خواهد کرد.
منکران، دلیلى بر انکار معاد ندارند، تنها سؤال دارند که چه کسى و چه زمانى و چگونه ما را زنده مى کند؟ پاسخ قرآن این است که همان خدا که اوّلین بار شما را آفرید، قدرت بازآفرینى شما را دارد، زمان آن نیز خیلى دور نیست، شاید نزدیک باشد! «مَن یُعیدنا؟ مَتى هو؟ عسى أن یکون قریبا»
🔹پیام ها
۱- پیامبر، مأمور پاسخگویى به سؤالات، شبهات و ایرادهاست. «قل»
۲- زنده ساختن مجدّد مردگان، حتّى اگر سنگ و آهن هم شده باشند، بر خدا آسان است. «حجارةً او حدیداً او خلقاً ...»
۳- معاد جسمانى است. «کونوا حجارة او حدیدا...»
۴- بسیارى از چیزها، تنها در ذهن و دل ما بزرگ مى نماید، ولى در واقع بزرگ نیست. «یکبر فى صدورکم»
۵ - دلیل انکار معاد، غفلت از قدرت الهى است. «مَن یُعیدنا... الّذى فَطرکم»
۶- افراد لجوج با شنیدن دلیل نیز از روى استهزا و انکار و استبعاد، سر تکان مى دهند. «فسیُنغضون الیک رئوسهم»
۷- عمر دنیا نسبت به آخرت، کم و کوتاه است و هر کس باید مرگ و قیامت را نزدیک بداند. «أن یکون قربیاً»
#کانال_دین_یاران
💌 قهرمان زندگی ما
استاد پناهیان
#عکس_نوشته
┄┅═══••☘️🌹☘️••═══┅┄
✔️ کانال دین یاران 👇👇👇
🌐 http://www.dinyaran.ir