🔻فهم رویداد در روایت فلسفۀ تاریخ:
جهان در متن جابجایی ساختارشکنانه
🖊مهدی جمشیدی
[یکم]. جنگ اوکراین، جنگ غزه، واکنش ایران، تکانخوردن جامعۀ غربی دربارۀ وحشیگری اسرائیل و ... . آنچه که رخ داده است را میتوان مجموعهای از «رویدادهای پراکنده» و «اتّفاقهای روزمره» انگاشت که از قلمرو سیاست و حتی سیاستِ معطوف به اکنون فراتر نمیروند و از هیچ تحوّلِ گستردهای حکایت نمیکنند. کسانی که قادر نیستند میان حادثههای «اکنونزده» و «ناتاریخی» از یک سو، و حادثههایی که رگههای «تمدّنی» دارند و میتوانند مانند «نقطۀ عطف» عمل کنند از سوی دیگر، تفکیک کنند چنین برداشتی دارند، اما واقعیّت این است که رویدادهای اخیر، بسیار بیش از مناسبات و معادلات سیاسیِ محض و محدود به اکنون هستند. برخی از جریانها و نیروهای اجتماعی، دلالت تاریخی دارند و میتوانند زنجیرهای از رویدادهای تاریخساز را بیافرینند و به مثابه نقطۀ عطف عمل کنند. جنس این نیروها و رویدادها، متفاوت با هستیهای اجتماعیِ عادی است و قادر به «ساختارشکنی» و «عبور از اکنون» هستند. نیروها و رویدادها، اغلب در شرایطِ پیشساخته و قفسگونه، اسیر هستند و قدرت و بضاعتِ فراروی از آنها را ندارند و میخواهند با آنچه که هست و آنچه که اقتضای ساختار است، عمل کنند، درحالیکه قرار داشتن در «موقعیّت تاریخی»، به معنی درهمشکستن ساختار و ارادهکردن وضعی است که ساختار کنونی، نمیتواند آن را رقم بزند. بسیاری از نسخهها و الگوها، در حصار «ساختار» به سر میبرند و ساختار دیگری را طلب نمیکنند و از این جهت، خصوصیّت «انقلابی» و «شکننده» ندارند. تنها نسخهها و الگوهایی که خود را در موقعیّت انقلابی تعریف میکنند و میخواهند از وضع موجود، عبور کنند، استعداد و امکان گذار تاریخی دارند. ازاینرو، باید میان «لایۀ انقلابی» و «لایۀ عادی»، تمایز نهاد و فهمِ «چرخش ساختاری» از تکانهها و تغییرهایی داشت که میخواهند زمینهسازِ انتقال انگارهای و گذار تمدّنی باشند:
بویِ بهبود ز اوضاعِ جهان میشنوم
شادی آورد گل و بادِ صبا شاد آمد
[دوّم]. اگر در گذشته دربارۀ امکانِ گذار تمدّنی و تحوّل ساختاری سخن گفته میشد و گفتگوها دربارۀ تحصیل شرایط گذار بود، انقلاب اسلامی و تداوم آن نشان داد که وضع تاریخی، دگرگون شده و دیگر تمدّن غربی نمیتواند بر ادّعای جهانشمولبودن خود پافشاری نماید و خود را عالَمگیر قلمداد کند. این انقلاب، لحظهای و نقطهای نبود که بتوان آن را یک چرخش تصادفی و انحراف ناگهانی از سیر تاریخیِ تجدّد دانست، بلکه عقبۀ طولانیای داشت که دستکم از مشروطه به این سو، صورتبندی شده بود. انقلاب ایران، میوۀ یک نهضت اجتماعیِ ریشهدار و دیرینه بود که از عمق خاک جامعه برآمد. در مرحلۀ بعد، ماندگاری این انقلاب، فرضیههای تجدّدی را با تعلیق و تردید مواجه کرد و روزبهروز، بر بیاعتباری آنها افزود. این انقلاب، سودای بیرونی و جهانی داشت و باشتاب، پا فراتر از مرزهای خویش نهاد و «خویشتن تاریخی»اش را در «ناخویشتن جغرافیایی» گسترانید. خاصیّت پدیدههای تاریخی، همین است که مرزها را درمینوردند و حصارنشین و بومبسنده نیستند. این انقلاب و درخششهای چهاردههاش، مسلمان غیرایرانی را سودایی کرد و همگان را در اندیشۀ رقمزدن تاریخ جدیدِ محمّدی فرو برد: «فریب چشم تو، صد فتنه در جهان انداخت». امروز در منطقۀ غربآسیا، جماعات نظامی و سیاسیِ متعدّدی حضور دارند که فارغ از دولتها، ریشه در خواست مردمی دارند و به نیروهای تاریخیِ مؤثّر و تعیینکننده تبدیل شدهاند. ظهورات متأخّر، دلالت بر طلیعۀ تاریخ جدید دارد:
حُسْنَت، به اتفاق ملاحت، جهان گرفت
آری، به اتفاق، جهان میتوان گرفت
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻فهم رویداد در روایت فلسفۀ تاریخ:
جهان در متن جابجایی ساختارشکنانه
🖊مهدی جمشیدی
[سوّم]. اینهمه، نشانگر آن است که باید سطح تحلیل را به «فلسفۀ تاریخ» سوق داد و به سطوح فروتر، بسنده نکرد. آن حوزۀ معرفتی که میتواند از عهدۀ فهم رویدادهای تاریخی برآید و چرخش و دگردیسی را فهم کند، فلسفۀ تاریخ است. اگر از این سطح فروتر برویم، دچار تقلیلگرایی خواهیم شد و جز مشاهدۀ سلسلهای از رویدادهای درونساختاری، دریافت و فهمی نخواهیم داشت. مسألۀ پشتصحنه، تولّد یک تمدّن دیگر است که از هر جهت، تمدّن غربی را به چالش میکشد و «بنیانهای قدسی» را جایگزین «بنیانهای مادّی» میکند. «تغییر بنیانها»، تغییر سادهای نیست که بتوان آن را به مناسبات سیاسی فروکاهید، بلکه باید برآمدن یک تاریخِ متفاوت را نتیجه گرفت و از دریچۀ فلسفۀ تاریخ به ماجرا و معرکۀ منازعات نگریست. نه علوم اجتماعی و نه علوم سیاسی، هیچیک نمیتوانند توضیح نظریِ پهندامنه و عمیقی از این موقعیّت تاریخی ارائه کنند و به باطن و غایت آنچه که میگذرد پی ببرند. باید رویکردی را برگزید که همزمان، وجه «فلسفی» و «تاریخی» داشته باشد و از تقابل سرنوشتساز دو تاریخ حکایت کند. فلسفۀ تاریخ میتواند شدنهای فربهِ تاریخ را تبیین کند و با غرقنشدن در جزئیّات تشویشگر، چرخشهای بزرگ را فهم کند.
[چهارم]. در سالهای پایانی گام اوّل انقلاب، فرضیۀ غرب این بود که نفسهای انقلاب ایران به شماره افتاده و کار انقلاب، تمام است و باید برای دورۀ پس از آن چارهای اندیشید و نیروهای سیاسیِ متفاوتی را به صحنه آورد. فرضیۀ رسانهایشده و پُرتکرار آنها، پایانیافتن حیات انقلاب بود و برای تحقّق آن، وعدههای کوتاهمدّت میدادند. در حرکت هماهنگ و متراکم، تصویر متأخّر از نظام جمهوری اسلامی در رسانههای غربی، از روند زوالی و انحطاطی این نظام حکایت میکرد و حتی در درون ایران نیز کسانی دچار تردید و تزلزل شده بودند و گمان میکردند انقلاب، فردایی نخواهد داشت. اما چندی نگذشت که ورق برگشت و از متن تهدیدها و تکانهها و چالشها، افق دیگری سربرآورد که حکایت از پیشروی چشمگیر انقلاب ایران داشت. انقلاب ایران، نهتنها ماند و فرونپاشید، بلکه قدرتمندتر از گذشته، جلوهگری کرد و در برابر سلطۀ غرب، موضعگیری کرد. این مواضع، دیگر از جنس سخن نبودند، بلکه تحقّق عملی و بیرونی یافتند و در جبهههای مختلف، دشمن را به عقب راندند. خاموشکردن فتنۀ داعش، یک بارقۀ امیدبخش بود و چندی بعد نیز حادثۀ غزه نشان داد پای یک جریانِ تاریخیِ پیشرونده در میان است و یک روند تثبیتشده و مدّعی، شکل گرفته است. دراینمیان، واکنشهای دانشگاهی در آمریکا، روی دیگر سکۀ تحوّل تاریخی را عیان کرد که «برافتادن اعتبارِ تاریخِ معارض» است. تاریخِ معارض، در درون خودش به چالش کشیده شده و در معرض پرسشهای سخت و فلجکننده قرار گرفته است. اینک، نیروهایی از درون جامعۀ نخبگانی آمریکا شوریدهاند و مواضع برونتمدّنیِ آن را برنمیتابند. این اتّفاق را که «تناقضهای خویشبرانداز غرب» روایت میکند نباید ساده انگاشت:
مدّتی معکوس باشد کارها
شحنه را دزد آورد بر دارها.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از آیت الله سیفی مازندرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید||❗️هشدارهای دلسوزانه حضرت آیت الله سیفی مازندرانی دامت برکاته در مورد مسأله #حجاب
🔸چرا باید بترسیم از اینکه #حدود_الهی را اجرا می کنیم؟
🔸#بانوان ما در زمینه مسأله #حجاب بیش از همه #مسئولیت دارند.
🔸همه احاد جامعه بویژه #علما و #مسئولین_نظام فرمایشات #مقام_معظم_رهبری مدظله العالی را در مسأله حجاب به باد فراموشی نسپارند!
✅ مرکز حفظ و نشر آثار فقیه محقق آیت الله #سیفی_مازندرانی
https://eitaa.com/seyfimazandrani_com
هدایت شده از آقای تحلیلگر 🇮🇷✌️
دانشجویان آمریکا اشک وطن فروشهای ایران را در آوردند - @mrtahlilgar.mp3
11.01M
🔗 صهیون فارسی زبان: ایران دانشجویان آمریکا را شستشوی مغزی داده اینها مزدور آیت الله خامنه ای اند
🎙 دانشجویان آمریکا اشک وطن فروشهای ایران را در آوردند/ صهیون فارسی زبان: ایران این دانشجوها را شست و شوی مغزی داده است. اینها مزدوران آیت الله خامنه ای هستند.
ویدیوها را در کانال اختصاصی شبنامه ببینید
👇🇮🇷
https://t.me/shabnameh110
✅ لینک تمام صفحات ما در شبکه های اجتماعی
@mrtahlilgar1
هدایت شده از آقای تحلیلگر 🇮🇷✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاهنامه بخونید
پرچم بالاست 🇮🇷✌️
@mrtahlilgar1
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 تصویری از رهبر انقلاب در کنار مادر مکرمه شان مرحومه خدیجه میردامادی
🔹 مادر رهبر معظم انقلاب بانو «خدیجه میردامادی» نسل نهم میرداماد و نسل سیودوم #امام_صادق سلام الله علیه است که در سن ۲۰ سالگی با آقاسیدجوادخامنه ای ازدواج کرد و صاحب پنج فرزند شد که یکی از آنها رهبر معظم انقلاب ایران است.
🔹 آیتالله سیدجواد خامنهای، پس از فوت همسر اولش که سه دختر به نامهای علویه، بتول و فاطمهسلطان از او به یادگار داشت، در سال ۱۳۱۳ شمسی با خدیجه میردامادی ازدواج کرد.
🔹 بانو خدیجه در ۲۰ سالگی به همسری آیتالله سیدجوادخامنهای درآمد و صاحب چهار پسر و یک دختر به نامهای سیدمحمد، سیدعلی، سیدهادی، سیدمحمدحسن و بدرالسادات معروف به بیبی رباب شد.
🔹 مادر مکرمه رهبر معظم انقلاب در روز ۲۲ آذرماه سال ۱۳۶۸ در سن ۷۵ سالگی، بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت و پیکرش در رواق پشت سر مرقد مطهر امام رضا سلام الله علیه در کنار همسرش واقع در توحیدخانه به خاک سپرده شد.
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴یعرفون به سیماهم
◾️قصد ندارم مطلب غیر علمی بنویسم و یا آیات قرآن رو تفسیر به رای کنم. اما شما دقت کنید، همه این ادمها اهل یه شهر هستند، یه منطقه، یه آب هوا، تغذیه مشابه؛ اما یه عده وهابی هست و به شباهتش به یزید افتخار میکنه و یه عده قلبش رو مالامال از محبت امام حسین کرده.
شما حتی این تصاویر رو به بچه نشون بدید با احساسش میتونه نفرات رو از هم جدا کنه!
نمیدونم چرا ولی انگار مکتبی که دوست داریم در قلب، جسم و سیمای ما اثرات غیر قابل انکاری داره.
حالا نگید سیاستمدار خوشتیپ داریم، که روی اونها هزار تا کار گریم و ..انجام میشه تا کاریزماتیک باشند.
◀️فیلم افطاری هم سفره وهابیها هست.
✍عالیه سادات
___________________
#کانال_شکوه_زن_وزنانگی
به ما بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2336751715C0fba986b70
هدایت شده از بیداری ملت
🔴فربهی از پول بیت المال و مخالفت با اصلاحات اقتصادی!
🔸کارتل رسانه ای "دنیای اقتصاد"، خود را مجموعه رسانه ای خصوصی جا می زند و ضمنا حامی نظام اقتصادی غرب با ساز و کار های مشخص است. ضمنا هر جا پایش بیفتد، مخالف سیاست های کلی نظام و منطبق با مواضع ضد ایرانی غرب موضع می گیرد.
🔸اخذ مالیات بازدارنده از سوداگری های کاذب برای ممانعت از دلالی های ضد تولید، به عنوان یک سیاست اصلاحگرانه، سیاست ثابت اقتصادی در بسیاری از نظام های سیاسی به ویژه در غرب شناخته می شود.
🔸اما نشریه غربگرا، تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه را که هدف اصلی اش مهار سوداگری های دانه درشت و مخرب است، "خراج"! وانمود کرده و می نویسد:
🔻"مالیاتستانی تهاجمی چه بر سر طبقه متوسط بخش خصوصی میآورد؟ سیاستهای اقتصادی، دو طبقه متوسط خلق کرده؛ «طبقه متوسط خودی» و «طبقه متوسط غیرخودی». در حالی که خودیها از حمایت اقتصادی بیشتری برخوردارند، غیرخودیها با فشار اقتصادی زیادی مواجه شدهاند. در چنین شرایطی دولت با تعریف ابزارهای مالیاتی جدید، فشار بر این طبقه را مضاعف کرده است. مالیات بر عایدی سرمایه چه اهدافی را دنبال میکند؟".
🔸خودی و غیر خودی؟ جالب است بدانید که "دنیای اقتصاد" و نشریات تابعه اش دائما، از شرکت های مختلف عمومی و دولتی، آگهی های چند ده میلیارد تومانی (سالانه چند هزار میلیارد تومان) دریافت می کنند!
🔸حکایت شتر مرغ است که هم می خواست از مزایای هردوانه بودن بهره مند باشد و در عین حال، نه مثل مرغ بپرد و نه مانند شتر بار ببرد!
🔸کجای دنیا به نشریات معارض از این دست، آگهی های هنگفت می دهند تا علیه سیاست های اصلاحی عمومی شانتاژ کنند؟!
🔸فقط در شماره امروز دنیای اقتصاد، ده ها آگهی تبلیغاتی از شرکت مخابرات ایران، شرکت پالایش نفت تبریز، سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و معادن ایران، کمیته ملی المپیک، منطقه آزاد تجاری قشم، پالایشگاه اصفهان، اداره کل منابع طبیعی استان گلستان، اداره کل بنادر و کشتیرانی هرمزگان، شهرداری قم و اهواز، فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ملی صنایع مس ایران، و... منتشر شده است. در روزهای قبل هم می توان آگهی هایی از ستاد اجرایی، شهرداری، همراه اول و... را مشاهده کرد!
👤محمد ایمانی
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از بیداری ملت
🔰حجت الاسلام کهوند:
🔸مرکز ملی فضای مجازی، اواخر سال قبل مصوبهای را برای اجرا ابلاغ کرد (مصوبه پوسته) که استعمار سایبری را در کشور تشدید میکند.
🔸به رغم هماهنگی اولیه برای مناظره، پیگیری های بعدی بی پاسخ مانده است.
🔸اینجانب از عوامل و مدافعان مصوبه بویژه آقایان آزادی و تجریشی دعوت به مناظره میکنم.
#استعمار_سایبری
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از آقای تحلیلگر 🇮🇷✌️
شبنامه 1562 - @mrtahlilgar.mp3
11.57M
🚨 تحلیل / لبنان موشکها را به پرواز در آورد ۱۰۰ موشک به مقصد اسرائیل / حذف ۱۶ فرمانده رژیم توسط حماس
#شبنامه / تحولات فلسطین / در پایان مذاکرات آتش بس، حماس صریح اعلام کرد: در رفح منتظر شما هستیم / مقاومت لبنان ۱۰۰ موشک به مقصد فلسطین شلیک کرد / حمله مقاومت غزه به چادر طرح ریزی عملیات رفح: ۱۶ صهیون کشته و زخمی شدند / قسمت ۱۵۶۲
✅ لینک تمام صفحات ما در شبکه های اجتماعی ✌️🇮🇷
@mrtahlilgar1
هدایت شده از رحا مدیا
حجت الاسلام دکتر رضا محمدی کرجی.mp3
15.97M
⭕️ فایل #صوتی | روایتِ قانونی حجاب
3️⃣ زوایای حقوقی مسأله حجاب
👤حجت الاسلام دکتر رضا محمدی کرجی
💢 01:50 در حقوق ایران چه مقدار در آنچه که در شرعیت وجود دارد باید در قوانین وارد بشود؟
💢 04:16 رفتار ها دو دسته اند فردی و اجتماعی
💢 06:40 اصل 4 قانون اساسی
💢 08:50 حجاب بعد سیاسی دارد.
💢 24:30 نیروی انتظامی مشکل قانونی ندارد برای اجرای طرح حجاب
🌐 رحا مدیا 👈 عضو شوید👇🏻
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | توییتر
🆔 @rahamedia
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
#لایحه
#عفاف_حجاب
#بخش_اول
🔴لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
فصل اول- کلیات
ماده ۱- خانواده به عنوان کانون اصلی رشد و تعالی انسان و آرامش او اصالت دارد و هر رفتاری که به ترویج برهنگی، بی عفتی، بیحجابی، بدپوششی و اعمال خلاف عفت عمومی که منجر به برهمزدن آرامش زن و مرد در خانواده، رواج ازدواج دیرهنگام، گسترش طلاق و آسیبهای اجتماعی و زدودن ارزش خانواده میشود، نقض بندهای (۱) و (۷) اصول سوم و دهم قانون اساسی است و مطابق احکام این قانون و سایر قوانین ممنوع میباشد.
ماده ۲- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأثیر اجرای این قانون را رصد و سالانه به مجلس شورای اسلامی گزارش نماید. این گزارش در کمیسیونهای فرهنگی و قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ارزیابی و نتیجه تغییر شاخص وضعیت عفاف و حجاب جهت قرائت به صحن علنی ارسال میشود. این حکم مانع از نظارت سازمان بازرسی کل کشور و سایر نهادهای نظارتی مسؤول در انجام وظایف قانونی نیست.
ماده ۳- ایجاد هماهنگی، پیشبینی سازوکار لازم و نظارت بر عملکرد دستگاهها و نهادها در اجرای این قانون و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده وزارت کشور است که با استفاده از همه ظرفیتها و امکانات و منابع و تشکیل ستاد هماهنگی و راهبری اجرای مصوبه عفاف و حجاب اقدام مینماید و گزارش آن را بهصورت سالانه به شورایعالی انقلابفرهنگی و مجلس شورای اسلامی ارائه میکند.
تبصره- دستگاههای اجرائی و نهادهای مذکور در این قانون مکلفند گزارش عملکرد سالانه خود را تا ابتدای مهرماه هر سال به وزارت کشور ارائه دهند. عدم ارائه گزارش یا ارائه گزارش خلاف واقع موجب مجازات مسئول مستقیم و بالاترین مقام دستگاه مربوط به مجازات مذکور در ماده (۴۷) این قانون میشود.
فصل دوم- وظایف عمومی دستگاههای اجرائی
ماده ۴- کلیه دستگاههای مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴/ ۱۲/ ۱۳۹۵ و ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/ ۷/ ۱۳۸۶ و ماده (۵) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱/ ۶/ ۱۳۶۶ و تبصره ماده (۲) قانون دیوان محاسبات کشور مصوب ۱۱/ ۱۱/ ۱۳۶۱ مکلفند در دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان، نسبت به آموزش سبک زندگی اسلامی مبتنی بر تعهد زوجین به یکدیگر و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اقدام کنند.
تبصره ۱ - سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است با همکاری مدیریت حوزههای علمیه، حداکثر ظرف سهماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون محتوای آموزشی موضوع این ماده را تهیه کند و حداکثر ظرف یکماه به تأیید دبیرخانه شورایعالی انقلابفرهنگی برساند.
تبصره ۲- دستگاههای اجرائی موضوع این ماده مکلفند با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی برنامههایی جهت تبیین سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب با بهرهگیری از شیوههای مناسب هنری و اجرائی برای خانوادههای کارکنان خود طراحی و برگزار نمایند.
ماده ۵- دستگاههای مذکور در این قانون مکلفند ظرف سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون شاخصهای ارزیابی عملیاتی خود را در چهارچوب اسناد و قوانین بالادستی، مطابق با وظایف تخصصی تعیین شده در مصوبات شورایعالی انقلابفرهنگی در عرصه عفاف و حجاب و این قانون، تهیه و جهت تأیید به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کنند. دستگاههای مذکور موظفند برنامه اقدام سالانه خود را در چهارچوب شاخصهای تأیید شده به ستاد هماهنگی و راهبری اجرای مصوبه عفاف و حجاب در وزارت کشور جهت تصویب و نظارت بر اجرای آن ارائه نمایند.
ماده ۶- مصوبات کارگروه ساماندهی مد و لباس که به تصویب وزرای عضو کارگروه میرسد در راستای اجرای این قانون برای کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۴) این قانون لازمالاجراست.
تبصره- کارگروه ساماندهی مد و لباس موظف است براساس معیارهای مصوب شورای فرهنگ عمومی، دستورالعمل طراحی، تولید و عرضه لباس و استانداردهای واردات لباس متناسب با «سبک زندگی اسلامی خانوادهمحور و فرهنگ عفاف و حجاب» را سالانه به دستگاههای اجرائی و کلیه صنوف و صنایع مرتبط ابلاغ نماید
ماده ۷- اقلام مرتبط با عفاف و حجاب و ملزومات آن کالای فرهنگی محسوب میشود و وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن، بازرگانی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما موظفند در اعطای مشوقها، تسهیلات و خدمات، وضع معافیتها، تخفیفهای تبلیغاتی، کاهش هزینه تأمین مواد اولیه تولید، کاهش هزینههای گمرگی و ایجاد فرصتهای مناسب برای عرضه عمومی پوشاک متناسب با «سبک زندگی اسلامی خانوادهمحور و فرهنگ عفاف و حجاب» بهعنوان کالای فرهنگی تعرفه گذاری و حمایت نماید.
تبصره-پوشاکی که دارای شناسه یکپارچه ایرانی (شیما) نباشد مشمول حمایتهای مندرج در این ماده نمیشود.
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
#لایحه
#عفاف_حجاب
#بخش_دوم
ماده ۸- وزارت امور خارجه موظف است با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مقدمات انعقاد پیمانها و تأسیس و تقویت جنبشهای جهانی برای حفظ و دفاع از کیان خانواده در برابر جریان انحرافات جنسی و اخلاقی در میان کشورهای جهان را فراهم نماید.
فصل سوم- تکالیف اختصاصی دستگاههای اجرائی
ماده ۹- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر است:
۱- نظام جامع رتبه بندی محتوای محصولات و تولیدات فرهنگی را بر مبنای تطابق با شاخصها و اولویتهای محتوایی حوزه عفاف و حجاب مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون تنظیم و هرگونه حمایت مادی و معنوی و میزان برخورداری از امتیازات و یارانهها را متناسب با نظام جامع رتبه بندی محتوایی اعمال نماید.
۲- ممنوعیت صدور مجوز و پخش آثار مغایر با شاخصها و اهداف این قانون و سیاستهای شورای عالی انقلاب فرهنگی.
ماده ۱۰- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر است:
۱- تهیه و پخش برنامههای تلویزیونی در جهت معرفی و ترویج نمادها و الگوهای سبک زندگی اسلامی خانوادهمحور و فرهنگ عفاف و حجاب با تأکید بر مخاطبین کودک و نوجوان و پرهیز از ترویج الگوهای فردگرایانه و ضد خانواده در پخش برنامههای سیما
۲- آگاهسازی و روشنگری درباره جریانهایی که علیه بنیان خانواده فعال بوده یا فردگرایی، برهنگی، هرزهنگاری، همجنسبازی یا سایر مفاسد مخل بنیان خانواده را ترویج میکنند.
۳- پخش رایگان برنامههای تخصصی تهیه شده توسط دستگاههای اجرائی و نهادهای غیردولتی و سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی فعال در عرصه عفاف و حجاب مطابق استانداردهای تولید و پخش سازمان صدا و سیما
۴- ترغیب و تشویق هنرمندان و تولیدکنندگان آثار فرهنگی فاخر بهمنظور ارائه راهکارهای بدیع و جذاب در راستای تعمیق و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب
۵- ممنوعیت دعوت و انعقاد قرارداد با اشخاصی که به ترویج برهنگی، بی عفتی، بیحجابی، بدپوششی یا مقابله باحجاب و عفاف مبادرت کرده یا سبک زندگی آنها مغایر فرهنگ حجاب و عفاف است.
۶- استفاده از الگوهای مورد تأیید کارگروه ساماندهی مد و لباس برای الگوسازی پوشش متناسب با سبک زندگی اسلامی خانوادهمحور و فرهنگ عفاف و حجاب در محصولات تولیدی و پرهیز از استفاده الگوهای نامناسب
۷- تهیه ضوابط محتوای صوت و تصویر فراگیر درحوزه سبک زندگی اسلامی خانوادهمحور و فرهنگ عفاف و حجاب به تفکیک برای صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی ظرف مدت دوماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون و تأیید آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی
۸- سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر صدا و سیما (ساترا) موظف است از تولید و پخش محتوای صوت و تصویر فراگیر مروج فساد، برهنگی، بی عفتی، بیحجابی و بدپوششی در شبکه نمایش خانگی جلوگیری نماید.
۹-سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر صدا و سیما (ساترا) موظف است سیاستهای و ضوابط تولید و پخش محتوای صوت و تصویر فراگیر در سکوهای انتشار را جهت تأمین اهداف این قانون ظرف مدت سه ماه تهیه و ابلاغ و بر آن نظارت کند.
۱۰-تهیه و ابلاغ دستورالعمل به کارگیری، نگهداشت و تعالی حرفهای مجریان در راستای تحکیم خانواده و فرهنگ عفاف و حجاب
۱۱-تهیه و ابلاغ دستور العمل حمایتی معرفی، ترویج و تبلیغ پوشاک عفیفانه و ملزومات حجاب به عنوان کالای فرهنگی
۱۲- تولید و پخش فیلمهای و سریالهای (الف) ویژه در حوزه سبک زندگی اسلامی خانوادهمحور و فرهنگ عفاف و حجاب
۱۳- اطلاعرسانی مناسب درخصوص احکام این قانون و پیگیری رسانهای میزان تحقق و رفع موانع آن
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
#لایحه
#عفاف_حجاب
#بخش_سوم
ماده ۱۱- سازمان تبلیغات اسلامی به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر است:
۱- برنامهریزی برای استفاده از ظرفیت مساجد، هیأتها و تشکلهای مذهبی و هیأتهای اندیشهورزی نخبگان حوزوی و دانشگاهی در امر سبک زندگی اسلامی خانوادهمحور و فرهنگ عفاف و حجاب
۲-حمایت از تولید محصولات فرهنگی، هنری، سینمایی، نمایشی، تجسمی، کتاب، رمان و مانند آن برای کودکان و بزرگسالان در زمینه بسط فرهنگ عفاف و حجاب
۳- توسعه فضای پرسش و پاسخ مانند برگزاری میزگرد و انجام مناظره در زمینه فرهنگ عفاف و ضوابط شرعی حجاب با بهکارگیری ابزارهای مختلف تبلیغی
۴- برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و علمی باهدف آگاه سازی نسل جوان با موضوع علت مقرره گذاری در حوزه سبک زندگی اسلامی خانوادهمحور و فرهنگ عفاف و حجاب و آثار آن بر خانواده
۵- فرهنگسازی، تبیین شعائر دینی، تأسیس، شبکهسازی و سرمایهگذاری در راستای مفاهیم عفاف و حجاب با استفاده از ظرفیت تبلیغی
پیشنهادهای نمایندگان روی گزارش کمیسیون
ردیف متن انتخابی متن پیشنهاد پیشنهاد دهنده نوع پیشنهاد کد رهگیری
۱ مساجد، حسینیهها، اماکن دینی، هیات مذهبی سید سلمان ذاکر اصلاح جزء ۴۴۲۲۸۹
ماده ۱۲- وزارت آموزش و پرورش به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر است:
۱-ترویج سبک زندگی اسلامی خانوادهمحور و فرهنگ عفاف و حجاب در کلیه مقاطع تحصیلی مبتنی بر سن و جنسیت در قالب بستههای یادگیری به ویژه برنامهها و متون درسی، تولیدات و رویدادها، جشنوارهها و اردوهای فرهنگی و تربیتی، محتوای چندرسانهای به صورت تعاملی و برخط با بهرهگیری از ظرفیت زیستبومهای فناورانه در بستر فضای مجازی
۲- فرهنگسازی عفاف و حجاب و سبک زندگی اسلامی مبتنی بر تعهد زوجین به یکدیگر از طریق برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی و ارائه متون آموزشی برای خانوادهها و معلمین
۳- تهیه آییننامه الگوی پوشش مناسب، زیبا، آراسته و عفیف مبتنی بر فرهنگ اسلامی-ایرانی متناسب با شرایط سنی، اقلیمی و جغرافیایی بهویژه مناطق روستایی و عشایری به تفکیک برای دانشآموزان، معلمان و کارکنان با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس و تأیید آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرف مدت سهماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون
۴- اقدام نسبت به اعمال گزینش بدو خدمت و استمرار صلاحیتهای بدو گزینش در طول سنوات خدمتی و صلاحیتهای عمومی و نیز رعایت فرهنگ عفاف و حجاب برای کلیه معلمان، دانشجو معلمان و کارکنان اعم از رسمی، پیمانی یا قراردادی یا خرید خدمات
۵- تهیه آیین نامه انضباطی معلمان، مدیران و دانشجو معلمان ظرف شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون و ارسال به شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت تصویب
تبصره- از زمان لازم الاجراء شدن این آیین نامه، به تخلفات معلمان و مدیران مطابق آییننامه مذکور رسیدگی میشود و قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۱۳۷۲ درخصوص معلمان، مدیران و دانشجو معلمان موقوف الاجراء میشود.
۶- در اختیار قراردادن فضاهای مدارس، هنرستانها و فضاهای آموزشی و ورزشی در ساعات غیرآموزشی و ایام تعطیل برای فعالیتهای فرهنگی و تربیتی مساجد، مراکز و مجموعههای تربیتی به قیمت تمام شده
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
#لایحه
#عفاف_حجاب
#بخش_چهارم
ماده ۱۳- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر است:
۱- اولویت بخشی به طرحهای پژوهشی کلان و میان رشتهای در زمینه راهبردهای گسترش فرهنگ خانواده محوری و تعهد زوجین به یکدیگر، سبک زندگی اسلامی خانوادهمحور و فرهنگ عفاف و حجاب با در نظر گرفتن امتیاز ویژه پژوهشی یا فرهنگی
۲-بازنگری، اصلاح و اجرای دستورالعملها و توصیهنامههای لازم در راستای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در سطح دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تدوین دستورالعملهای جدید بر اساس این قانون
۳- ترویج سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب از طریق تهیه دستورالعملهای معیار (استاندارد) لباس اجتماعی در محیطهای دانشگاهی با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس.
۴- افزایش اعطای تسهیلات برای ازدواج دانشجویی و اولویت دادن به ساخت خوابگاههای متأهلی
۵- اختصاص بخشی از ظرفیت دروس عمومی و معارف اسلامی به ترویج و تبیین مبانی و اصول فرهنگ عفاف و حجاب پس از تأیید شورای اسلامی شدن دانشگاهها ظرف ششماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون
۶- راه اندازی و گسترش دانشگاهها و پردیسهای دانشگاهی مختص بانوان با سطح کیفی بالاتر از سایر دانشگاهها و ارائه خدمات یارانهای به این پردیسها
۷- در نظر گرفتن امتیاز منفی برای مرتکبین جرائم موضوع این قانون، بر مبنای تشخیص کمیته انضباطی دانشگاه در فرآیند معرفی دانشجوی نمونه.
۸- طراحی، تهیه و اجرای نظام جامع تربیتی و ایجاد کارپوشه فعالیتهای فرهنگی دانشجویان با تایید شورای اسلامی شدن دانشگاهها ظرف ششماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون
ماده ۱۴- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر است:
۱- بازنگری، اصلاح و اجرای دستورالعملهای رفتاری و آییننامه نحوه پوشش اساتید، دانشجویان و کارکنان همگن و غیرهمگن (اعم از پزشکان، کارکنان مراکز درمانی و ارائهدهندگان خدمات بهداشتی و درمانی و مراکز دانشگاهی و مراکز تابعه آن (اعم از بیمارستان، درمانگاه، داروخانه، آزمایشگاه و...) در بخشهای تشخیص و درمان در خصوص رعایت عفاف و حجاب و اجرای کامل قانون انطباق امور پزشکی و بازنگری و کارآمدسازی شاخصها و مراعات اصول آن در فرایند اعتباربخشی بیمارستانها و مراکز بهداشتی مطابق احکام این قانون
۲- ابلاغ و نظارت بر دستورالعملهای اجرائی جهت رعایت عفاف و حجاب و حفظ حریم اخلاقی بیماران و همراهان در محیطهای آموزشی یا درمانی دولتی و غیردولتی
۳- طراحی چیدمان اداری در ساختمانهای ستادی بیمارستانها، دانشگاهها و سایر مراکز مربوط به وزارت بهداشت بر اساس حفظ حدود حریم شرعی بین کارمندان زن و مرد و ایجاد محیط اختصاصی جهت ارائه خدمات پزشکی جز در موارد استثنا که حضور نامحرم در آنها ناگزیر است.
۴- افزایش اعطای تسهیلات برای ازدواج دانشجویی و اولویت دادن به ساخت خوابگاههای متأهلی
۵- در نظر گرفتن امتیاز منفی برای مرتکبین جرائم موضوع این قانون، بر مبنای تشخیص کمیته انضباطی دانشگاه در فرآیند معرفی دانشجوی نمونه.
۶- طراحی، تهیه و اجرای نظام جامع تربیتی و ایجاد کارپوشه فعالیتهای فرهنگی دانشجویان با تایید شورای اسلامی شدن دانشگاهها ظرف ششماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون
ماده ۱۵- معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر است:
۱-تهیه دستورالعملهای لازم جهت رعایت فرهنگ عفاف و حجاب در فعالیتهای شرکتهای دانشبنیان، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، کارخانههای نوآوری، خانههای خلاق و سایر مراکز تحت نظر معاونت و همچنین در تولیدات و محصولات آنها، جهت تصویب در هیئت وزیران
۲- پذیرش، همکاری و اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی مشروط به رعایت ماده (۳۴) این قانون
۳-تهیه دستورالعملهای رفتاری و آییننامه نحوه حضور پژوهشگران در مراکز، کارخانههای نوآوری، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، خانههای خلاق و سایر مراکز مربوطه جهت تصویب در هیئت وزیران
۴- بازنگری در ادامه همکاری و حمایت قانونی از شرکتهای دانشبنیان، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، کارخانههای نوآوری، خانههای خلاق و سایر مراکز تحت نظر معاونت که به هر نحو برهنگی، بیعفتی، بی حجابی، بدپوششی و اعمال خلاف عفت عمومی را ترویج نموده یا مدیران، کارکنان و پژوهشگران آنها مرتکب رفتارهای مذکور میشوند.
۵- نظارت بر اجرای این قانون در مراکز تحت نظر و ارائه گزارش جرائم و تخلفات به مراجع ذیصلاح
۶- حمایت از مجموعههایی که در صنایع خلاق و فناوریهای نرم و محصولات دانشبینان در خصوص سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب مشغول فعالیت بوده یا محصولی تولید میکنند.
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
#لایحه
#عفاف_حجاب
#بخش_پنجم
ماده ۱۶- وزارت کشور به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر است:
۱-تصویب برنامههای اقدام سالانه بر مبنای شاخصهای ارزیابی عملیاتی دستگاههای موضوع این قانون از طریق ستاد هماهنگی و راهبری اجرای مصوبه عفاف و حجاب وزارت کشور
۲- تهیه شناسنامه اجتماعی بر مبنای منطقه و آمایش سرزمینی باتوجه به تنوع فرهنگها، اعتقادات جهت تقویت سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب متناسب با آداب و رسوم
۳-ارائه گزارشهای ادواری و موردی از اجرای این قانون با همکاری استانداران و فرمانداران و گزارش از وضعیت عفاف و حجاب در سطح جامعه
۴- ارائه راهکارهای ارتقای فرهنگ عفاف و رعایت حجاب متناسب با آداب و رسوم هر منطقه از کشور به تفکیک استان و مناطق شهری و روستایی به شورای اجتماعی کشور
۵- اطلاع رسانی قوانین و مقررات حوزه عفاف و حجاب به اتباع بیگانه و نظارت بر رعایت آنها
۶- تسریع در روند صدور مجوز برای تشکلهای اجتماعی موضوع عفاف و حجاب و حمایت از آنها
ماده ۱۷- ستاد هماهنگی و راهبری اجرای مصوبه عفاف و حجاب وزارت کشور به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف است وظایف زیر را با همکاری مرکز مدیریت حوزههای علمیه انجام دهد:
۱- ایجاد سازوکارهای مناسب در فضای حقیقی و مجازی برای دسترسی آسان پژوهشگران و مجریان به نتایج مطالعات و تحقیقات در حوزه عفاف و حجاب و تبین نظریه اسلام در اصالت خانواده
۲- پژوهش، تولید و نشر مؤثر محتوای تبیینی و اقناعی جذاب و پاسخ به شبهات و سؤالات
۳-آگاهسازی متناسب با اقشار اجتماعی از پیامدها و تبعات در فضای مجازی و حقیقی بهویژه برای نسل جوان،
۴-تبیین تکالیف فردی و اجتماعی آحاد جامعه، دولت و حاکمیت با تأکید بر روشهای اقناعی
۵- استفاده از ظرفیتهای مبلغان دینی در راستای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در کشور
۶-آموزش و تربیت تخصصی طلاب و روحانیون مبلغ ویژه عفاف و حجاب برای محیطهای آموزشی، اداری، تجاری، شهر، روستا با استفاده از روشهای نوین تبلیغی و تأکید بر روش اقناعی و ترویج اصالت خانواده
۷- آسیبشناسی، بازنگری و بهروزرسانی مستمر شیوههای ترویج عفاف و حجاب با بهرهگیری از دانش متخصصان رشتههای گوناگون و نیز تجارب میدانی فعالین حوزه پوشش و عفاف و حجاب و مطالعه راهکارهای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در نظام تبلیغی دینی و ایجاد نوآوری در این زمینه
۸- گسترش و تقویت مراکز مشاوره حضوری و مجازی با محوریت سبک زندگی اسلامی خانواده محور و توانمندسازی و پاسخ به سؤالات عفاف و حجاب
ماده ۱۸- شهرداریها و دهیاریهای سراسر کشور با همکاری شوراهای اسلامی شهر و روستا و دستگاههای ذیربط مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما، به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر هستند:
۱- ایجاد یا تخصیص مراکز تفریحی و ورزشی مخصوص بانوان با طراحی مناسب جهت آزادی عمل بانوان (محرم سازی محیط) در محیطهای شهری و روستای
۲- تخصیص حداقل بیست درصد (۲۰%) از بوستانها و پارکها برای استفاده بانوان
۳- گسترش ساخت مناطق ویژه شنای بانوان و آقایان و پروژه سالمسازی محیط سواحل دریا توسط شهرداری شهرهای ساحلی در راستای افزایش آسایش و امنیت اخلاقی در مناطق ساحلی؛ این وظیفه در خصوص سواحل خارج محدوده شهرها به عهده استانداری است.
۴ – تخصیص حداقل ده درصد (۱۰%) تابلوهای تبلیغاتی فرهنگی متعلق به شهرداری یا دهیاری به امر ترویج سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب
۵- ایجاد غرفههای سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب در مترو، بوستانها و مراکز خرید وابسته شهرداریها و دهیاریها
۶-جلوگیری از تبلیغ کالاهای فرهنگی و تجاری مغایر با سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب
۷- افزایش وسایل حملونقل عمومی شهری ویژه بانوان بهمنظور تأمین آسایش بیشتر آنان و ممانعت از ورود آقایان به بخش اختصاصی بانوان
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
#لایحه
#عفاف_حجاب
#بخش_ششم
ماده ۱۹- سازمان بهزیستی کشور به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر است:
۱- توسعه، تقویت و ارتقای کیفیت خدمات مراکز فوریتهای اجتماعی و مراکز مشاوره در تمامی استانها و شهرستانها بهمنظور ارائه خدمات مشاورهای لازم در راستای حمایت و گسترش فرهنگ پوشش، عفاف و حجاب به جامعه هدف
۲- شناسایی، حمایت و مراقبت از زنان آسیبدیده و در معرض آسیب و توانمندسازی آنان بهمنظور پیشگیری از ارتکاب رفتارهای نابهنجار و غیراخلاقی
۳- گزینش متقاضیان دریافت مجوز، صدور و تمدید مراکز مشاوره و سایر مراکز تحت پوشش سازمان براساس صلاحیتهای عمومی، اخلاقی و رفتاری و گذراندن دورههای آموزشی مبتنی بر عفاف و حجاب با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی
ماده ۲۰- وزارت ورزش و جوانان به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر است:
۱- حمایت از سازمانها، تشکلها و انجمنهای مردمی و غیردولتی فعال در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب از طریق تسهیلات مالی و غیرمالی
۲ - طراحی لباسهای مناسب برای ورزشکاران و ملی پوشان زن و مرد در راستای حفظ حریم عفاف و حجاب با همکاری کارگروه مد و لباس
۳- تجلیل و تشویق ورزشکاران مروج فرهنگ عفاف و حجاب و پوشش مناسب
ماده ۲۱- وزارت امور اقتصاد و دارایی به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر است:
۱- ممانعت از ورود البسه ممنوعه و مجسمهها، عروسکها، مانکنها و تابلوها و محصولات مروج برهنگی، بی عفتی، بیحجابی و بدپوششی نظیر نقاشی، فرش از مبادی گمرکی، مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی
۲- اولویتدهی به طراحان، واحدها و شبکههای تجاری و مؤسسات فعال در حوزه محصولات عفاف و حجاب در ارائه تسهیلات بانکی مناسب و حمایت از آنان با معرفی ستاد هماهنگی و راهبری اجرای مصوبه عفاف و حجاب وزارت کشور
۳- هزینههای تولید و عرضه محصولات و خدمات فرهنگی و هنری که با محوریت عفاف و حجاب و ارائه الگوهای موفق زنان محجبه از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی انجام شده و تأیید ستاد هماهنگی و راهبری اجرای مصوبه عفاف و حجاب وزارت کشور را دارد، بهعنوان هزینه قابلقبول مالیاتی محسوب نماید.
۴- استفاده از ظرفیتهای قانونی مالیاتی در جهت تشویق مراکز تجاری و تولیدی و خدماتی مروج «سبک زندگی اسلامی خانوادهمحور و فرهنگ عفاف و حجاب» و پیشنهاد لایحه قانونی مرتبط در صورت لزوم
۵- بازنگری و تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار خانگی در جهت تحکیم نهاد خانواده
ماده ۲۲- وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر است:
۱- برنامهریزی در جهت تولید منسوجات از مواد اولیه با کیفیت استاندارد بهمنظور جلب اقبال مردمی به مصرف منسوجات و پوشاک اسلامی - ملی تولید داخلی
۲- فراهمکردن امکان ارتباط مؤثر طراحان پارچه و لباسهای اسلامی با کارخانههای نساجی و تولیدکنندگان لباس و تسهیل گری آن
۳- حمایت از کارخانهها و تولیدکنندگان لباسهای منطبق با «سبک زندگی اسلامی خانوادهمحور و فرهنگ عفاف و حجاب» بهخصوص چادر باکیفیت
۴- حمایت از متقاضیان تأسیس واحدهای تولید صنعتی لباس و پارچه بهویژه پارچه چادری
۵- حمایت از واحدهای تولیدی پوشاک مورد تأیید کارگروه ساماندهی مد و لباس
۶- نظارت مستمر و مؤثر بر عملکرد واحدهای تولیدی پوشاک بهویژه در مرحله طراحی و تولید از طریق سازمانهای مربوطه و برخورد با اصناف خاطی و ترویج کننده پوشاک فاقد شاخصهای اعلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه ساماندهی مد و لباس از طریق اتحادیهها و اتاق اصناف و نهادهای قضایی و نظارتی
تبصره - وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاقهای بازرگانی و اصناف مکلفند ضمن حمایت از راه اندازی فروشگاههای دائمی عرضه ملزومات حجاب با کیفیت متناسب و رعایت فرهنگ ایرانی اسلامی و سازوکارهای عینی تشویقی از قبیل اولویت حضور در نمایشگاهها، تخفیف در هزینه شرکت در نمایشگاهها، حجم فضای تخصیصی نمایشگاهها، برای واحدهای صنفی فعال و مؤثر در عرصه عفاف و حجاب پیشبینی، اعمال و از صدور مجوز برای واحدهای متخلف خودداری نمایند.
۷- نظارت بر رعایت اصل عفاف در نوع بستهبندی و عدم استفاده از تصویرهای مغایر فرهنگ عفاف و حجاب در تبلیغات تجاری کالا.
۸- برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی با محوریت تبیین احکام و قوانین مرتبط با سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب برای اصناف پیش از اعطای مجوز فعالیت با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی / بسیج اصناف
۹- پیگیری و حمایت از راه اندازی فروشگاههای دائمی عرضه ملزومات حجاب با کیفیت متناسب و رعایت فرهنگ ایرانی اسلامی با همکاری شهرداریها و صنوف ظرف سه ماه پس از این قانون در مراکز استانها و شهرهای بزرگ به قیمت تمام شد
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
#لایحه
#عفاف_حجاب
#بخش_هفتم
ماده ۲۳- وزارت راه و شهرسازی در راستای اهداف این قانون مکلف به انجام وظایف زیر است:
۱- برنامهریزی، طراحی و اقدام برای ایجاد محیط و زیرساختهای لازم بهمنظور احداث و گسترش فضاهای مناسب سازی شده برای بانوان، حفاظت از حریم خانواده و تامین فضای باز بدون اشراف برای خانهها، کمک به تسهیل ازدواج و تشکیل خانواده از طریق تامین زمین آماده سازی شده برای جوانان در سن ازدواج
۲- ارائه خدمات فرهنگی به مسافران بهمنظور اشاعه فرهنگ پوشش و عفاف و حجاب به همراه نصب تابلوهای تبلیغی و اثرگذار
ماده ۲۴- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای اهداف این قانون مکلف به وظایف زیر است:
۱- سرعتبخشیدن به راهاندازی شبکه ملی اطلاعات براساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی تحت نظارت آن شورا
۲- توسعه فضای ایمن و سالم و مفید خانواده محور برای خانوادهها و کودکان و نوجوانان در فضای مجازی با رعایت فرهنگ عفاف و حجاب
۳- حمایت از کسبوکارها و سکوهای مروج عفاف و حجاب و محصولات و ملزومات حجاب مطابق با سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب در فضای مجازی
ماده ۲۵- وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در راستای اهداف این قانون مکلف به وظایف زیر است:
۱- سیاستگذاری فرهنگی گردشگری اسلامی و طراحی الگوهای اسلامی - ایرانی در برگزاری همه انواع گشتهای سیاحتی
۲- نظارت از طریق تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی جهت دفاتر خدمات سیاحتی و گردشگری، اماکن اقامتی و پذیرایی، موزهها و بناهای تاریخی بهمنظور ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در اماکن تحت نظارت و استفاده از ظرفیت تشکلهای حرفهای گردشگری
۳- بررسی صلاحیت عمومی و تخصصی متقاضیان فعالیت در مراکز تحت پوشش وزارت اعم از مدیران، متصدیان و شاغلین دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، مراکز اقامتی و پذیرایی، راهنمایان گردشگران توسط حراست وزارت بهمنظور پیشگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت بر مسند مشاغل مذکور در جهت تأمین امنیت اخلاقی برای خانوادهها در این مراکز و اصلاح مقررات مربوط بر اساس این قانون
۴- اطلاعرسانی به گردشگران نسب به قوانین جمهوری اسلامی ایران در خصوص شئون اسلامی و فرهنگی و نظارت بر گروههای گردشگران خارجی بهمنظور رعایت شئون اسلامی
۵- طراحی و اجرای آموزشهای سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب در سرفصلهای دورههای عمومی گردشگری با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی برای مؤسسات تحت پوشش
۶- استقرار نهاد سفر و گردشگری خانواده محور با بهره گیری از سامانه هوشمند یکپارچه گردشگری به منظور عمومیسازی گردشگری و استفاده از امکانات و خدمات رفاهی دستگاههای مختلف به گونهای که سالانه حداقل چهل درصد (۴۰%) اماکن در اختیار زوجین در دوسال اول ازدواج، خانوادههای دارای سه فرزند و بیشتر و اشخاص و خانوادههای معرفی شده از سوی نهادهای ذی ربط قرار گیرد.
۷- نظارت، شناسایی و جلوگیری از فعالیتهای غیرمجاز در فضای حقیقی و مجازی گردشگری و تفریحی با همکاری فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) و معرفی آنها به مرجع قضائی
ماده ۲۶- وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) بهمنظور رصد اطلاعاتی جرائم سازمانیافته و جلوگیری از گسترش فرهنگ برهنگی، بی عفتی، بیحجابی و بدپوششی در کشور، مکلف به وظایف زیر هستند:
۱- رصد و تجزیهوتحلیل مداخلات بیگانگان و جنگ شناختی دشمن در امر عفاف و حجاب و خانواده و شناسایی عوامل و عناصر، مراکز و کشف توطئهها و فعالیتهای سازمانیافته در ترویج فحشا و فرهنگ بیبندوباری و فردگرایی
۲- آموزش، هوشیارسازی و مصونیت بخشی مدیران و کارکنان دستگاهها و سازمانهای اجرائی کشور در خصوص نفوذ عناصر فاسد و توطئهها و تهدیدات اخلاقی و رفتاری دشمن
۳- اقدام به شناسایی اشخاصی که با همکاری دولتها، شبکهها، رسانهها، گروهها یا سازمانهای خارجی یا معاند یا به صورت سازمان یافته در ترویج فرهنگ برهنگی، بی عفتی، بیحجابی یا بدپوششی از طریق فعالیت در فضای مجازی یا غیرمجازی، ارسال فیلم، عکس، تصویر و معرفی اشخاص مذکور به مرجع صالح قضائی
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
#لایحه
#عفاف_حجاب
#بخش_هشتم
ماده ۲۷- سازمان برنامهوبودجه کشور بهمنظور تحقق اهداف این قانون مکلف به وظایف زیر است:
۱- توجه ویژه به سیاستها و آموزههای فرهنگ عفاف و حجاب در تدوین لوایح برنامه پنجساله
۲- ارزیابی و نظارت بر حسن اجرای عملکرد دستگاهها در اعتبارات اختصاصیافته در زمینه عفاف و حجاب و جلوگیری از هزینهکرد بودجههای سنواتی مصوب در حوزههای دیگر
۳-پیشبینی اعتبارات لازم برای اجرای برنامههای اقدام مصوب دستگاههای موضوع این قانون در لوایح بودجه سنواتی و تخصیص صد درصدی اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سنواتی
۴- پیشبینی ساز و کارهای لازم جهت اعطا و تضمین تسهیلات بانکی برای سرمایهگذاری در تولید پارچه چادر مشکی در لوایح بودجه سنواتی
ماده ۲۸- سازمان اداری و استخدامی کشور به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر است:
۱-ایجاد یا تقویت ساختار و سازمان مناسب دستگاههای موضوع این قانون برای اجرای تکالیف تعیین شده در این قانون و تکالیف اختصاصی درحوزه سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با استفاده از منابع و ظرفیت موجود دستگاهها و عدم توسعه ساختار
۲-اصلاح و تنظیم دستورالعمل مربوط به حوزه عفاف و حجاب در جذب و بهکارگیری داوطلبان استخدام در دستگاههای دولتی بر اساس مقررات اسلامی
۳- تدوین شاخص و ارزیابی مرتبط با فرهنگسازی حجاب و عفاف و سبک زندگی خانواده محور برای دستگاهها در جشنواره شهید رجائی
ماده ۲۹- معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر است:
۱- تشویق و حمایت از سازمانهای مردم نهاد فعال در عرصه ترویج سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب با تأیید ستاد هماهنگی و راهبری اجرای مصوبه عفاف و حجاب در وزارت کشور
۲- همکاری با سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد اسلامی در خصوص ترویج سبک زندگی اسلامی خانواده محور و نمادها و الگوهای لباسهای بومی ایرانی و تشویق و حمایت از مراکز تولید و توزیع لباسهای ملی و اسلامی
۳- پیگیری برای گسترش سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب در مورد زنان آسیب دیده و در معرض آسیب
ماده ۳۰- فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق اهداف این قانون مکلف به وظایف زیر است:
۱- ایجاد و تقویت سامانههای هوشمند شناسایی مرتکبین رفتارهای خلاف قانون با استفاده از ابزارهایی از قبیل دوربینهای ثابت و سیار
۲-شناسایی کانونهای عمومی آسیبزا و پرخطر در حوزه عفاف و حجاب و اتخاذ تدابیر لازم برای امکان مداخله فوری در مواجهه با گروههای سازمانیافته ترویج ناهنجارهای خلاف عفت عمومی
۳-آموزش و به کارگیری نیروهای مورد اطمینان و استفاده از مأمورین و سایر اشخاص مورد وثوق در مأموریتها و تکالیف تعیین شده در این قانون در معابر، اماکن، واحدهای صنفی، وسایل نقلیه و فضای مجازی
۴- مقابله با هنجارشکنی و عادیسازی رفتارهای خلاف عفت در فضای مجازی
۵- ایجاد سامانهای برای اعتراض اشخاص نسبت به جریمههای اعلامی توسط فراجا
ماده ۳۱- قوه قضائیه در راستای تحقق اهداف این قانون مکلف به وظایف زیر است:
۱- اختصاص شعب تخصصی و رسیدگی خارج از نوبت برای رسیدگی به جرائم موضوع این قانون
۲- احیای حقوق عامه در حفظ و گسترش سبک زندگی اسلامی خانواده محور و فرهنگ عفاف و حجاب از طریق دادستانهای سراسر کشور
۳- نظارت بر حسن اجرای قوانین حوزه عفاف و حجاب و احکام این قانون توسط دستگاههای اجرائی که در این قانون برای آنها تکلیف تعیین شده است از طریق سازمان بازرسی کل کشور و اعلامجرم در محاکم
۴- جلوگیری از ورود اشخاص بدون رعایت حجاب شرعی به محیط دادگاهها و دادسراها
ماده ۳۲- بسیج مستضعفین در راستای اهداف این قانون مکلف به وظایف زیر است:
۱-آموزش عمومی امر به معروف و نهی از منکر لسانی به بسیجیان برای گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر
۲- ساماندهی و گسترش توانمندیهای بسیج درجهت گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در فضای حقیقی و مجازی
ماده ۳۳- ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر به منظور تحقق اهداف این قانون، مکلف به وظایف زیر است:
۱- فرهنگسازی درخصوص نحوه امربهمعروف و نهیازمنکر در حوزه عفاف و حجاب در قالب آموزشهای مکتوب، صوتی و تصویری برای ارائه در فضای مجازی و غیرمجازی و صدا و سیما و تدوین برنامههای آموزش عمومی برای مجریان فریضه امربهمعروف و نهیازمنکر با همکاری حوزههای علمیه و نهادهای فرهنگی
۲- حمایت از گروههای مردمی که در حوزه عفاف و حجاب فعالیت میکنند و صدور مجوز فعالیت آنها و آموزش و ارائه گواهینامه آموزش برای آنها و نظارت بر کار ایشان مطابق قوانین و مقررات. دستورالعمل اجرائی این بند ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب ستادامربهمعروف و نهی از منکر کشور میرسد.
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
#لایحه
#عفاف_حجاب
#بخش_نهم
فصل چهارم- وظایف عمومی و مسئولیت اجتماعی
ماده ۳۴- التزام عملی به عفاف و حجاب شرط جذب، به کارگیری، استخدام، ارتقا، ترفیع، رتبه بندی، انتصابات و برخورداری از امتیازات استخدامی در دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۴) این قانون و نیز مراکز آموزشی و پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی بوده، مسؤولان ذیربط موظفند بر اساس گزارش مستند مراجع نظارتی و ضابطان اقدام نمایند.
ماده ۳۵- در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و احیای امور تربیتی و در راستای حمایت از عفاف و حجاب، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلفند ضمن تدوین برنامه احیای امور پرورشی و تربیتی مدارس که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش میرسد، نسبت به جذب و استخدام نیروی انسانی مورد نیاز در این خصوص مطابق قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی مصوب ۷/ ۳/ ۱۳۸۵ و سایر قوانین و مقررات خاص جذب مربی و معلم در آموزش و پرورش اقدام نمایند.
ماده ۳۶- مردم در صورتی که توسط فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) آموزش دیده و گواهی لازم را دریافت کرده باشند و کلیه ضابطان میتوانند در خصوص عدم رعایت حجاب شرعی یا بی حجابی و بدپوششی تصویر فرد را به سامانه اختصاصی که توسط فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) تهیه میشود گزارش کنند. پخش تصویر یا فیلم مذکور در فضای مجازی یا ارسال آن به دیگران مستوجب جزای نقدی درجه شش است.
ماده ۳۷- شهروندان میتوانند گزارش ارتکاب جرائم صاحبان حرف، مشاغل و کسب و کارها و عدم رعایت این قانون توسط دستگاههایی که در این قانون برای آنها تکالیفی تعیین شده است را به سامانه مردمی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) گزارش کنند.
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش