هدایت شده از ديانت و عقلانيت
نظر رهبر معظم انقلاب در مورد امتیاز جنسیت در تصدی امور کشور ( ناظر به ملاکها و امتیازهای جناب ظریف برای انتخاب بانوان جهت مسئولیتهای دولتی):
"یک مسئله، مسئلهی مشاغل اجتماعی و مدیریّتها است که این را بعضی از خانمها از من سؤال کردند. اینجا هم مسئلهی جنسیّت مطرح نیست. در مدیریّتهای گوناگون، مشاغل گوناگون اجتماعی و دولتی، حضور زنان هیچ محدودیّتی ندارد. حالا مثلاً فرض کنید آمریکاییها به یکی از این کشورهای همسایهی ما الزام کرده بودند که بایستی زنها در محیط اداری مثلاً ۲۵ درصد حضور داشته باشند؛ الزامی، اجباری؛ غلط است. چرا ۲۵ درصد؟ خب ۳۵ درصد، خب ۲۰ درصد. این عدد معیّن کردن، نسبت معیّن کردن، معنی ندارد؛ اینجا ملاک، شایستهسالاری است. یک جا هست که یک بانوی باسواد مجرّب کارآمد مثلاً برای وزارت بهتر از این مردی است که در این زمینه نامزد وزارت شده؛ این زن باید وزیر بشود. در مورد نمایندگی مجلس هم همینجور است. مثلاً فرض کنید در فلان شهر، یک نفر یا دو نفر نمایندهی مجلس لازم است؛ یک نفر یا دو نفر زن، یک نفر یا دو نفر مرد معیّن شدهاند، [باید دید] کدام شایستهترند، باید شایستگی را نگاه کرد. هیچ ترجیحی اینجا وجود ندارد، هیچ محدودیّتی هم در این زمینهها وجود ندارد؛ یعنی نظر اسلام این است. بحث، بحث شایستهسالاری است."
( دی ماه 1402)
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از آنسوتَر | سید محمدرضا رضی
🔰 چند نکته ظریف به دکتر ظریف!
ایشان بعنوان سخنگوی شورای راهبردی کابینه دکتر پزشکیان در رسانه ملی گفتند:
"اگر از اکثریت -حالا ما که در ایران اکثریت اقلیت نداریم[!] ما همه مجموعه هایی هستیم از چیزهای مختلف- [باشند امتیازی ندارند] اگر از ادیان و مذاهب رسمی[!] باشید امتیازی می گیرید؛ اگر از مذهب رسمی(مسلمان شیعی) باشید امتیازی نمی گیرید! بخاطر اینکه می خواهیم امتیازی دهیم تا از اقوام و گروه هایی که امتیاز کمتر داشته اند..."
1⃣ بر اساس قانون اساسی و مذاکرات آن، ادیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی "تنها #اقلیت های دینی شناخته شده اند"(اصل۱۳) و مذاهب دیگر اسلامی(حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی) "دارای احترام کامل" می باشند ولی فقط اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری، #رسمی است(اصل۱۲)
سر کلمه "رسمی" در مشروح مذاکرات بسیار بحث شد و حتی بعضی مختص شیعه دانستن آنرا، انحصار طلبی خواندند!(ص۴۵۹)
اما پاسخ گرفتند که: "مساله نوشتن مذهب رسمی شیعه، امتیازی برای شیعه نیست؛ بلکه واقعیتی برای جلوگیری از هرج و مرج است"(ص۴۶۴)
منظور از رسمی بودن را توضیح دادند که قانون گذاری و مطابقت و عدم مغایرت با اسلام بر اساس یک مذهب می تواند باشد. در جایی که اختلاف بین مذاهب هست یک ضابطه لازم است چون قانون متضاد نمی توانیم تنظیم کنیم، یک قانون واحد باید باشد و الگو هم از اکثریت گرفته شده است به همان دلیلی که شما می گویید نظام ما جمهوری اسلامی است برای اینکه اکثریت به آن رای داده اند و غیر مسلمان، اقلیتی است محترم؛ اما نظام جمهوری "اسلامی" است؛ اگر آن اکثریت احترام دارد این اکثریت(شیعه) هم احترام دارد. در آنجاهایی که تفاوتی بین مذاهب هست بعنوان یک ضابطه بعد از بیان اسلام نوشته می شود: مذهب شیعه اثنی عشری است(ر.ک: ص۴۶۲)
• البته همانجا رسمیت مذاهب دیگر فقط در آزادیِ انجام مراسم مذهبی و تعلیم و تربیت دینی بیان می شود. فقه این مذاهب در "احوال شخصیه" (ازدواج و طلاق و ارث و وصیت) و دعاوی مربوط به آن در دادگاه ها رسمیت دارند. در هر منطقه ای که پیروان هریک از این مذاهب اکثریت داشته باشند، "مقررات محلی" در حدود اختیارات شوراها بر طبق مذهب خواهد بود با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب(اصل۱۲)
⬅️ آقای ظریف به این میزان رسمیت محدود توجه نکرده و همه را رسمی می خواند و حتی منکر بودن اکثریت و اقلیت می شود!
2⃣ پیش نویس اصل۱۱۵ قانون اساسی از جمله شرایط رئیس جمهور را "معتقد به مذهب رسمی و #مروج آن" بیان می کرد. قید مروج مذهب تشیع در قانون اساسی قبل از جمهوری اسلامی هم بود.
مخالفین این قید از جمله کسانی بودند که قید را زاید و تحصیل حاصل می خواندند و می گفتند وقتی اکثریت مردم ایران شیعه اند واضح است رئیس جمهور از آنها و مروج مذهب رسمی خواهد بود (ص۴۶۴و۴۶۵و ۴۶۶/ص۱۷۷۰)
آنها فکر نمی کردند روزی رئیس جمهوری با تظاهر بیشتر به تشیع و نهج البلاغه و امام حسین(ع) و محرم سرکار بیاید که سخنگوی شورای راهبردی او جای مروج مذهب بودن، امتیاز نداشتن شیعه برای عضو کابینه شدن را طرح کند!
• مقصود از این سنجه را #تبعیض_مثبت به نفع اقوام و مذاهبی که کمتر امتیاز داشته اند طرح می کند.
تبعیض مثبت به نفع اقوام و مذاهب(غیر رسمی)، وقتی عادلانه است که اندازه نسبتشان به اکثریت باشد نه اینکه در شرایط مساوی تخصص و تعهد، فرد منتسب به اکثریت(شیعه) مطلقا فاقد امتیاز و اقلیت دارای امتیاز مثبت باشند!
این در تقابل روشن با ترویج مذهب تشیع است که حتی شرط شاهان ایران در قانون اساسی از مشروطه به بعد بوده است.
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۴/۲۹
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مرقومات/علی ریاحی پور
🔺 فقط یک لحظه، فقط یک لحظه تصور کنید!
رقیب پزشکیان رای آورده و بعد از گذشت دو هفته از پیروزی علاوه بر آنکه هیچ ایده و برنامه و گفتمان مشخصی برای حکمرانی ارائه نداده و کنفرانس خبری معمول بعد از پیروزی در راستای پاسخگویی به رسانه ها هم برگزار نکرده و به جای خودش هم برای اولین گفت و گو با مردم در صدا و سیما فرد دیگری را فرستاده؛ فقط از او اخبار هیأت رفتن و از سوپر مارکت خرید کردن و... منتشر شود!
مدعیان اصلاحات چه گریبان ها که چاک نمی دادند!
#علی_ریاحی_پور
@marghoomat
هدایت شده از احمدحسین شریفی
اقبالشناسی ۱ (اهمیت امید و آرزو).mp3
10.32M
🎤احمدحسین شریفی
🟢درسهای اقبالشناسی
🔸جلسه اول: اهمیت امید برای حیات فردی و اجتماعی
#اقبال_لاهوری
#امید
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
✍ احمدحسین شریفی
🔻خاضعانه و ملتمسانه از عقلای نظام و دلسوزان کشور خواهش میکنم «گفتار» و «کردار» جناب آقای ظریف را به طور جدی کنترل کنند. او در دوران جدید فعالیت سیاسی خود و با اختیارات تامی که از سوی رئیس جمهور منتخب گرفته است، به تنهایی این ظرفیت را دارد که نه تنها گسلهای توهمی قومیتی و مذهبی را در کشور ایجاد کند، بلکه با فعالسازی گسلهای توهمی، انشقاق و اغتشاشی عظیم در کشور ایجاد کند.
🔸او آگاهانه یا ناآگاهانه، با تمام توان، در مسیر تحقق برنامههای آمریکا و اسرائیل در ایران حرکت میکند.
🔹حضور عمدی او در نماز جمعه امروز تهران، بعد از تحریک قومیتگرایی و شکافهای مذهبی و دینی در صدا و سیما، و شعارهای مردم علیه او، خبر از ایام پرالتهابی در آینده میدهد.
🔻از رئیس جمهور محترم نیز میخواهم خودش عنان امور را به دست گیرد و جناب ظریف را از گرد خود دور کند، چرا که او توانایی بیاعتبار کردن ریاستجمهوری را هم دارد.
سر چشمه شاید گرفتن به بیل
چو پر شد، نشاید گذشتن به پیل
#جنگ_نرم
#انتخابات
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از محسن قنبریان
۱-ربیون و جامعه ربانی.mp3
22.87M
🔘 ربیّون و جامعه ربّانی
جلسه اول
هیات الزهرا(س) دانشگاه شریف
• جمع دو آیه ۱۴۶ و ۷۹ آل عمران
• رِبّی و رَبّانی؛ هردو کثیر الارتباط به رَبّ و کسانی که به خدا مشغول اند و از غیر منصرف.
• آیه۷۹ می گوید انبیاء هم حق حکومت تملیکی و تشکیل نظام ارباب رعیتی ندارند چه رسد به غیر آنها
❓ در آیه۱۴۶ باید پرسید انبیاء با چه چیزی قتال می کردند که ربیّون آنها را یاری می کردند؟
• قتال انبیاء با طاغوتهایی مثل نمرود و فرعون بوده که دقیقا حکومت تملیکیه داشتند
- استشهاد از آیه۲۵۸ بقره
- روایت حضرت امیر(ع) درباره بعثت رسول الله(ص)
⬅️ پس ربیّون برای برهم زدن حکومت تملیکی و نظام ارباب رعیتی و تشکیل جامعه ربانی همکار انبیاء شدند
• معنای جامعه ربانی (آیه۷۹ آل عمران)
• حسین(ع) وارث انبیاء و شهدای کربلا امتداد ربیّون اند!
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
🔰 چند نکته ظریف به دکتر ظریف!
ایشان بعنوان سخنگوی شورای راهبردی کابینه دکتر پزشکیان در رسانه ملی گفتند:
"اگر از اکثریت -حالا ما که در ایران اکثریت اقلیت نداریم[!] ما همه مجموعه هایی هستیم از چیزهای مختلف- [باشند امتیازی ندارند] اگر از ادیان و مذاهب رسمی[!] باشید امتیازی می گیرید؛ اگر از مذهب رسمی(مسلمان شیعی) باشید امتیازی نمی گیرید! بخاطر اینکه می خواهیم امتیازی دهیم تا از اقوام و گروه هایی که امتیاز کمتر داشته اند..."
1⃣ بر اساس قانون اساسی و مذاکرات آن، ادیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی "تنها #اقلیت های دینی شناخته شده اند"(اصل۱۳) و مذاهب دیگر اسلامی(حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی) "دارای احترام کامل" می باشند ولی فقط اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری، #رسمی است(اصل۱۲)
سر کلمه "رسمی" در مشروح مذاکرات بسیار بحث شد و حتی بعضی مختص شیعه دانستن آنرا، انحصار طلبی خواندند!(ص۴۵۹)
اما پاسخ گرفتند که: "مساله نوشتن مذهب رسمی شیعه، امتیازی برای شیعه نیست؛ بلکه واقعیتی برای جلوگیری از هرج و مرج است"(ص۴۶۴)
منظور از رسمی بودن را توضیح دادند که قانون گذاری و مطابقت و عدم مغایرت با اسلام بر اساس یک مذهب می تواند باشد. در جایی که اختلاف بین مذاهب هست یک ضابطه لازم است چون قانون متضاد نمی توانیم تنظیم کنیم، یک قانون واحد باید باشد و الگو هم از اکثریت گرفته شده است به همان دلیلی که شما می گویید نظام ما جمهوری اسلامی است برای اینکه اکثریت به آن رای داده اند و غیر مسلمان، اقلیتی است محترم؛ اما نظام جمهوری "اسلامی" است؛ اگر آن اکثریت احترام دارد این اکثریت(شیعه) هم احترام دارد. در آنجاهایی که تفاوتی بین مذاهب هست بعنوان یک ضابطه بعد از بیان اسلام نوشته می شود: مذهب شیعه اثنی عشری است(ر.ک: ص۴۶۲)
• البته همانجا رسمیت مذاهب دیگر فقط در آزادیِ انجام مراسم مذهبی و تعلیم و تربیت دینی بیان می شود. فقه این مذاهب در "احوال شخصیه" (ازدواج و طلاق و ارث و وصیت) و دعاوی مربوط به آن در دادگاه ها رسمیت دارند. در هر منطقه ای که پیروان هریک از این مذاهب اکثریت داشته باشند، "مقررات محلی" در حدود اختیارات شوراها بر طبق مذهب خواهد بود با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب(اصل۱۲)
⬅️ آقای ظریف به این میزان رسمیت محدود توجه نکرده و همه را رسمی می خواند و حتی منکر بودن اکثریت و اقلیت می شود!
2⃣ پیش نویس اصل۱۱۵ قانون اساسی از جمله شرایط رئیس جمهور را "معتقد به مذهب رسمی و #مروج آن" بیان می کرد. قید مروج مذهب تشیع در قانون اساسی قبل از جمهوری اسلامی هم بود.
مخالفین این قید از جمله کسانی بودند که قید را زاید و تحصیل حاصل می خواندند و می گفتند وقتی اکثریت مردم ایران شیعه اند واضح است رئیس جمهور از آنها و مروج مذهب رسمی خواهد بود (ص۴۶۴و۴۶۵و ۴۶۶/ص۱۷۷۰)
آنها فکر نمی کردند روزی رئیس جمهوری با تظاهر بیشتر به تشیع و نهج البلاغه و امام حسین(ع) و محرم سرکار بیاید که سخنگوی شورای راهبردی او جای مروج مذهب بودن، امتیاز نداشتن شیعه برای عضو کابینه شدن را طرح کند!
• مقصود از این سنجه را #تبعیض_مثبت به نفع اقوام و مذاهبی که کمتر امتیاز داشته اند طرح می کند.
تبعیض مثبت به نفع اقوام و مذاهب(غیر رسمی)، وقتی عادلانه است که اندازه نسبتشان به اکثریت باشد نه اینکه در شرایط مساوی تخصص و تعهد، فرد منتسب به اکثریت(شیعه) مطلقا فاقد امتیاز و اقلیت دارای امتیاز مثبت باشند!
این در تقابل روشن با ترویج مذهب تشیع است که حتی شرط شاهان ایران در قانون اساسی از مشروطه به بعد بوده است.
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۴/۲۹
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
🔆زنگ عبرت
🔴 إسْمَعْ إفْهَمْ یا مسعود پزشکیان
❌ کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذرّهای با انقلاب زاویه دارند.
✍ إسْمَعْ إفْهَمْ یا مسعود پزشکیان
❌ آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذرّهای زاویه داشته باشد، او به درد شما نمیخورد؛ او همکار خوبی برای شما نخواهد بود.
✍ إسْمَعْ إفْهَمْ یا مسعود پزشکیان
❌ آن کسی که دلبستهی آمریکا باشد و تصوّر کند که بدون لطف آمریکا نمیشود قدم از قدم برداشت در کشور، او برای شما همکار خوبی نخواهد بود، او از ظرفیّتهای کشور استفاده نخواهد کرد، او خوب مدیریّت نخواهد کرد
✍ إسْمَعْ إفْهَمْ یا مسعود پزشکیان
❌ آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بیاعتنائی قرار بدهد، برای شما همکار خوبی نخواهد بود.
✍ إسْمَعْ إفْهَمْ یا مسعود پزشکیان
❌ کسی را انتخاب کنید که اهل دین ، اهل شریعت ، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد.
👌 یا مسعود
عمل بر این توصیه ی های ولی فقیه بر شما واجب و خلاف آن بر شما حرام است
❌ أفَهِمْتَ یا مسعود؟؟؟؟؟
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
اعتراف اصلاح طلبان !
فرهاد قنبری(اصلاحطلب) :
جامعه ایران را باید به قبل از اردیبهشت سال ۹۷ که رئیس جمهور آمریکا در مقابل دوربینها برگه خروج آمریکا از برجام را امضاء کرد و قبل از آن تقسیم کرد.
در آن روزها و در زیر بار فشار روانی حاصل از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای شدید، قیمت دلار و سکه و خودرو در کمتر از یک ماه به نزدیک دوبرابر رسید و چشمانداز بسیار تاریکی در مقابل جامعه ایران تصویر شد.
به شخصه در آن ایام تصورم بر این بود که اقتصاد ایران تا آخر سال ۹۷ دوام نخواهد آورد و احتمال شورش نان و غارت فروشگاهها را احتمال نزدیکی میدانستم.
دولت روحانی در سه سال پایانی که ویروس کرونا هم بر آن بار شد، به هر طریقی شده و با لطایف الحیلی چون گران کردن یک شبه بنزین و دستکاری بورس، دلالی ارز و سکه، افزایش مالیات، شرایط سخت تورمی و کوچک کردن سفرههای مردم و امثالهم، مانع فروپاشی اقتصاد کشور شد و دولت را در شرایط بسیار سختی تحویل آقای رئیسی داد.
به شخصه باز به دلایل بسیار (از جمله عدم امکان دستکاری دوباره بورس و عدم امکان گران کردن دوباره بنزین و...) شرایط دولت پس از آقای روحانی را سختترین شرایط ممکن (و حتی سختتر از دولتهای زمان جنگ ایران و عراق) میدانستم و معتقد بودم که رئیسجمهور بعدی به مانند پیرمرد کتاب «پیرمرد و دریای» همینگوی، شاید ابتدا از افتادن ماهی بزرگ ریاست جمهوری در قلابش شاد و خوشحال شود اما رفته رفته این ماهی (به مانند پیرمرد کتاب) تمام توش و توان و انرژی و او را ذره ذره خواهد گرفت.
حال با گذشت سه سال به شخصه عملکرد دولت آقای رئیسی (با توجه به شرایطی که دولت را در دست گرفت) در دو حوزه اقتصاد و سیاست خارجی را قابل قبول میدانم و معتقدم رئیسجمهوری که امسال قدرت را به دست میگیرد در شرایط بهتری از وضعیتی قرار دارد که آقای روحانی و رئیسی دولت را تحویل گرفتند.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
اعتراف اصلاح طلبان !
فرهاد قنبری(اصلاحطلب) :
جامعه ایران را باید به قبل از اردیبهشت سال ۹۷ که رئیس جمهور آمریکا در مقابل دوربینها برگه خروج آمریکا از برجام را امضاء کرد و قبل از آن تقسیم کرد.
در آن روزها و در زیر بار فشار روانی حاصل از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای شدید، قیمت دلار و سکه و خودرو در کمتر از یک ماه به نزدیک دوبرابر رسید و چشمانداز بسیار تاریکی در مقابل جامعه ایران تصویر شد.
به شخصه در آن ایام تصورم بر این بود که اقتصاد ایران تا آخر سال ۹۷ دوام نخواهد آورد و احتمال شورش نان و غارت فروشگاهها را احتمال نزدیکی میدانستم.
دولت روحانی در سه سال پایانی که ویروس کرونا هم بر آن بار شد، به هر طریقی شده و با لطایف الحیلی چون گران کردن یک شبه بنزین و دستکاری بورس، دلالی ارز و سکه، افزایش مالیات، شرایط سخت تورمی و کوچک کردن سفرههای مردم و امثالهم، مانع فروپاشی اقتصاد کشور شد و دولت را در شرایط بسیار سختی تحویل آقای رئیسی داد.
به شخصه باز به دلایل بسیار (از جمله عدم امکان دستکاری دوباره بورس و عدم امکان گران کردن دوباره بنزین و...) شرایط دولت پس از آقای روحانی را سختترین شرایط ممکن (و حتی سختتر از دولتهای زمان جنگ ایران و عراق) میدانستم و معتقد بودم که رئیسجمهور بعدی به مانند پیرمرد کتاب «پیرمرد و دریای» همینگوی، شاید ابتدا از افتادن ماهی بزرگ ریاست جمهوری در قلابش شاد و خوشحال شود اما رفته رفته این ماهی (به مانند پیرمرد کتاب) تمام توش و توان و انرژی و او را ذره ذره خواهد گرفت.
حال با گذشت سه سال به شخصه عملکرد دولت آقای رئیسی (با توجه به شرایطی که دولت را در دست گرفت) در دو حوزه اقتصاد و سیاست خارجی را قابل قبول میدانم و معتقدم رئیسجمهوری که امسال قدرت را به دست میگیرد در شرایط بهتری از وضعیتی قرار دارد که آقای روحانی و رئیسی دولت را تحویل گرفتند.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻دیانت در نسخۀ لیبرالهای مذهبی -۳
🖊مهدی جمشیدی
۱. روشن است که مهمترین فلسفۀ وجودیِ دولت اسلامی، «استقرار دین در جامعه» است و متدیّنان باید دولت را به خدمت غایات دینی بگمارند و اندیشۀ توحیدی را در لایۀ ساختاری و رسمی، تحقّق ببخشند. بااینحال، لیبرالهای مذهبی وقتی در قدرت قرار میگیرند، تکالیف حاکمیّتی خویش را در وجه عام و سختافزاری خلاصه میکنند و از اجرا و استقرار شریعت در جامعه پروا دارند. اینان در ظاهر، مدعی هستند که نباید دین را با تکیه بر زور و قهر و غلبه بر جامعه حاکم نمود و دین را دولتی کرد و مجال انتخاب و اختیار را از جامعه گرفت، اما این گزارهها، واقعی نیستند و پشتصحنۀ مواضع آنها را بیان نمیکند. حقیقت این است که لیبرالهای مذهبی معتقدند چون بخش عمدهای از جامعه، مایل به اجرای شریعت در جامعه نیست، دولت نباید خود را در برابر خواست اینان قرار بدهد و بدنۀ اجتماعیاش را دچار ریزش کند. ازاینرو، باید به بهانههای مختلف، شریعت را کنار بگذارد و جامعه را با انتخابهای فرهنگیاش رها کند. پس سخن نهانی و ناگفتۀ اینان، نگرانی از تقابل فرضیِ با جامعه و سوختن بدنۀ اجتماعیشان است، نه نحوه و کیفیّت اجرای شریعت در جامعه. بحث دربارۀ «روشها»، غلطانداز و بیراهه است و لیبرالهای مذهبی، در اصلِ «ارزشها» و امکان و ظرفیت اجتماعیِ تحقّقشان، تردید دارند. در واقع، میخواهند به نام دولت اسلامی بر جامعه حکومت کنند، اما از تحقّق اسلام در جامعه بگریزند. لیبرالهای مذهبی، دههها در قدرت بودند، اما هیچگاه روشها و سازوکارها و مسیرهایی که خود را متمایل به آنها نشان میدهند، دنبال نکردند و نشان ندادند که چگونه شریعت را در جامعه مستقر میکنند؛ بلکه برخلاف اقتضای ذاتیِ دولت اسلامی عمل کردند و به نیروها و جریانهای مسألهدار و انحرافی میدان دادند. سیاست فرهنگیِ لیبرالهای مذهبی، «تساهلوتسامح» است که به معنی رهاسازی جامعه از لحاظ فرهنگی و مجالدادن به هویّتهای معارض برای تسخیر جامعه است. دورۀ حاکمیّت لیبرالهای مذهبی در تجربۀ اصلاح و اعتدال، دوره نفوذ و رخنۀ فرهنگی بوده است، نه پیشروی فرهنگی در چهارچوب روشهای خلاقانه.
۲. لیبرالهای مذهبی، خواستههای فرهنگیِ جامعه را نمایندگی نمیکنند، بلکه خواستهها را تولید و به جامعه القاء میکنند و آنگاه مدعی میشوند که نگاه و رویکردشان، برآیند بخشی از جامعه است. مسأله نیز همین است که بخشهای مهمی از جامعه، دستخوش روایتپردازیها و مجعولات و تحریفهای لیبرالهای مذهبی شده و طوطیوار، گفتههای تلقینی آنها را تکرار میکند. اینکه آیتالله خامنهای با صراحت و گزندگی تمام، از نیروهای تجدّدی در سطح نخبگانی به عنوان «خواصِ جلّال» یاد کردند و آنها را تهدید عمده دانستند، به دلیل همین خصوصیّت اثرگذاریشان است. جامعۀ ایران به طور طبیعی و فطری، در مدار هویّتی خویش است و به راهی میرود که اقتضای تاریخ انقلابی است، اما در این میان، نیروهای تجدّدی با گفتارهای وسوسهانگیز و شبههافکن، جامعه را دچار تلاطم و بیثباتی میکنند و ارادۀ انقلابیِ جامعه را رقیق میسازند. دراینحال، جامعه احساس میکند که میخواهد و انتخاب کرده، اما حقیقت آن است که بهصورت ناخودآگاه، به بازیچۀ لیبرالهای مذهبی فروکاهیده شده و مطالبۀ ساختارشکنانه و تجدّدی آنها را تکرار میکند. بهاینترتیب، اگر بگوییم که بخش عمدۀ مسأله، «بازی روایی» و «ساختشکنی ذهنی» است، سخنی به گزاف نگفتهایم. جریان تحریف، ذائقهیابی نمیکند و در پی شناسایی ارادۀ جامعه نیست، بلکه در طول دهههای گذشته، همواره کوشیده که به جامعه، خط و جهت تجدّدی بدهد و در برابر گفتمان اسلامی و انقلابی، دکان بگشاید و معارضه کند.
۳. در مقابل، ما نیز باید به سراغ مبادیِ تفکّرِ معارض رفته و ریشهها و سرچشمههای فتنههای روایی و هویّتی را شناسایی کنیم. علتالعلل، خواص جلّال هستند و اگر در همان ابتدای روایتپردازیهای معارض، فعّال و صریح در میدان باشیم و واسازی و مقابله و منهدم کنیم، ارادههای تجدّدی در عمق جامعه نفوذ نمیکنند و کار بر ما دشوار نمیشود. به بیان استاد مطهری، تجربههای تاریخی نشان میدهند که همواره، فساد و تباهی و انحراف، از لایۀ بالایی جامعه به تودهها و عامّه راه یافته است. این سرآمدان و شهرهگان سیاسی و فکری هستند که بر اراده و خواست جامعه اثر میگذارند و بنیانهای تفکّر انقلابی را در ذهنیّت جامعه، متزلزل میسازند. ما اکنون در مرحلۀ «بازسازی انقلابیِ ساختارِ ذهنیِ جامعه» قرار داریم و باید برای این کلانمسأله، چارهاندیشی کنیم؛ درحالیکه قدرت در اختیار لیبرالهای مذهبی قرار گرفته و ازاینجهت، با چالش مواجه شدهایم. باید عرصۀ عمومی را دریافت و تحوّل را از جامعه آغاز کرد، اما در عین حال، باید خاستگاههای تولید بحرانِ هویّتی را نقطهزنی کرد.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60