حدیث🍃
امیرالمؤمنین علیه السلام:
الْكـَلاَمُ فِي وَثَاقِكَ مَا لَـمْ تَتَكَلَّمْ بِهِ؛ فَإِذَا تَكَـلَّمْتَ بِهِ، صِرْتَ فی وَثَاقِهِ. فَاخْزُنْ لِسَانَكَ، كَمَا تَخْزُنُ ذَهَبَكَ وَ وَرِقَكَ؛ فَرُبَّ كَلِمَة سَلَبَتْ نِعْمَةً وَ جَلَبَتْ نِقْمَةً.
🗣سخن را تا نگفته اى در بند توست، همين كه آن را به زبان آوردى، تو در بند آنى،
👌پس زبانت را چون طلا و نقره ات حفظ كن، چه بسا يك كلمه نعمتى را از بين برده و عذابى را پيش آورده!
📚حکمت 381 نهج البلاغه.❤️
#حدیث_روز
@dokhtaranebeheshtiy
🕊💐🕊 ﷽ 🕊🍀🕊
📖 دعایی که در زمان غیبت باید هر روز خوانده شود👇🏻
📿 اللهُمَّ عَرِّفنیِ نَفْسَکَ،
🍃فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفنی نَفْسَکَ لَمْ اَعرِفْ رَسُولَکَ،
📿 اَللهُمَّ عَرِّفنی رَسُولَکَ،
🍃 فاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعرِّفْ حُجَّتَکَ،
📿 اللهُمَّ عَرِّفنی حُجَّتکَ
🍃 فَاِنَّکَ اِنْ لَْم تُعَرِّفنی حُجَّتکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینیِ .
♻️ دعای غریق ♻️
♡🌸 دعای تثبیت ایمان در آخرالزمان 🌸♡
💠 یا اَللَّهُ یا رَحْمن یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ
ثَبِّتْ قَلْبِیِ عَلی دِینک 💠
❤️💛 اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ 💚🧡
#تفسیر_قرآن
#دین_شناسی
🌷 نکته تفسیری صفحه۳۱۳🌷
ابزار رهبری:
پس از آنکه حضرت موسی از سوی خدا مأمور شد که به سوی فرعونِ طغیانگر برود و او را از کفر و ستم بازدارد و بنی اسرائیل را از چنگال او برهاند، آن حضرت نه تنها از چنین مأموریّت سختی نترسید، بلکه با آغوش باز از آن استقبال کرد؛ البتّه با درک عمیق و بینش وسیع خود، وسایلِ پیروزی در این مأموریت را از خدا چنین تقاضا کرد:
۱ـ صبر و استقامت (رَبِّ اشرَح لیّْ صَدری): بدون شک نخستین وسیله ی پیروزی، روح بزرگ و عقل تواناست که بدون صبر و استقامت زیاد به دست نمی آید. رهبر موفّق، کسی است که در برابر سختی ها مضطرب و پریشان نشود و با صبر و حوصله ی فراوان، تصمیم درست و منطقی بگیرد. از این رو در روایتی از امیر مؤمنان علی ميخوانيم: «ابزار رياست، صبر و تحمّل زیاد است.»
۲ـ هموار شدن راه (وَ يَسِّر لي اَمري): دومين تقاضاي موسي از خدا اين بود که این مأموریتِ دشوار را در نظر او آسان کند.
نکته ی جالب توجّه این است که موسی از خدا نخواست که مشکلاتِ راه را برطرف کند؛ زیرا می دانست که وظیفه ی او از اوّل تا به آخر، با سختی ها و مشکلات آمیخته است؛ بلکه او از خدا خواست که سختی ها را در چشم او کوچک و راه رسالتش را در نظرش هموار کند؛ زیرا مهم تر از اینکه در جهانِ خارج چه اتّفاقی می افتد، این است که حوادث و مشکلات در نظر انسان چگونه باشد. بسیاری از اوقات، مشکلات کوچک در چشم افرادِ سست اراده، بزرگ و کمرشکن می نماید، و به عکس، مشکلات بزرگ در چشم افراد قویدل، خوار و کوچک است.
۳ـ سخن گفتن روان و شیوا (وَ احلُل عُقدَةً مِن لِسانی): یکی از ابزار مهم رهبری، سخن گفتن شیواست. تاریخ به خوبی گواهی می دهد که رهبران بزرگ، معمولاً افراد سخنور و خوشگفتاری بوده اند؛ و بر مخاطبان خود به خوبی اثر می گذاشته اند. پیشوایان دین ما همچون امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام نیز سخنورترین افرادِ زمان خود بوده اند. همچنین سخنرانی های شجاعانه و بی مانند حضرت زهرا و حضرت زینب در حضور فرمانروایان ستمگرِ عصرشان برای همیشه در تاریخ ثبت شده است.
۴ـ داشتن یاور و جانشین شایسته (وَاجعَل لیّْ وَزیرًا ...): آخرین تقاضایی که این آیات از قول حضرت موسی نقل می کند، داشتن یاور و جانشین شایسته است؛ چراکه هیچ رهبری بدون داشتن یاور امین، درست کار، فهمیده و شجاع نمی تواند وظیفه ی رهبری جامعه را به درستی انجام دهد؛ یاوری که در حضور رهبر، او را در وظایفش یاری کند، و در نبود او، راهش را به دقّت ادامه دهد. به همین سبب، حضرت موسی از خدا خواست که برادر بزرگ ترش هارون را یاور و جانشین او قرار دهد.
در روایات می خوانیم که پیامبر گرامی اسلام نیز برای انجام وظیفه ی رسالتش، آنچه را که موسی خواسته بود، از خدا تقاضا کرد و سپس فرمود: «خدایا، برای من یاوری از خاندانم قرار ده؛ برادرم علی را. خدایا، پشتم را با او گرم کن و او را در عمل به وظایفم شرکت ده...»
#نماز
✍ویژگی های یک نماز سازنده
🔰 لازم به ذکر است که بدانیم هر نمازی، مقبول درگاه خداوند قرار نمی گیرد. فقط نمازی بازدارنده از گناه است و خاصیت سازندگی دارد که مطابق آموزه های جامع و کامل اسلام برپا شود. در اینجا به برخی از ویژگی های یک نماز سازنده اشاره می کنیم:
اخلاص
یکی از ویژگیهای مهم نماز، اخلاص است. خداوند درقرآن کریم میفرماید: «قُلْ إنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ»؛[۱۶] بگو که نماز و تمام عبادات من و زندگى و مرگ من، همه براى خداوند پروردگار جهانیان است. امام علی علیه السلام درباره اخلاص در نماز فرمود: «نماز، فقط ایستادن و نشستن و خم و راست شدن نیست، بلکه حقیقت آن، اخلاص و توجه به مقام ربوبیت خدای یگانه است.»[۱۷]
نقطه مقابل اخلاص، ریاست. نمازی که به آفت ریا آمیخته شده باشد، بهجای رهنمون شدن به رضوان الله، نمازگزار را راهی دوزخ مینماید. خداوند برای کسانی که نماز را به ریا و تظاهر آلوده می کنند، وعده دوزخ داده است؛[۱۸]
خالی از لطف نیست که در اینجا به ذکر خاطرهای دربارۀ «شهید صیاد شیرازی» بپردازیم: «هوا بسیار سرد بود. برای وضو که بیرون می آمدیم، بعدش دست هایمان را زیر اگزوز کامیون می گرفتیم تا گرم شوند. یک روز صبح که برای وضو از سنگر بیرون آمدم، دیدم کسی در دور دستها، وسط بیابان مشغول نماز است. خیلی متعجب شدم. در آن سرما چگونه نماز می خواند؟ جلوتر رفتم تا ببینم کیست. دیدم شهید صیاد شیرازی است که در تنهایی و اخلاص، بدون اینکه سوز سرمایی احساس کند، گرم مناجات و راز و نیاز با خدای خویش است.»
✍ ویژگی های نماز سازنده
🔰نشاط و شوق در نماز
ویژگی دیگری که برای یک نماز مطلوب و سازنده ذکر شده است، شادابی و نشاط در نماز است. قرآن کریم در جایگاه نکوهش منافقان و توصیف احوال آنها، از کسالت و رخوت آنان به هنگام اقامه نماز سخن گفته است و افراد با ایمان را از سستی و کسالت در برپایی نماز منع فرموده است: «إذا قامُوا إلَى الصَّلاهِ قامُوا کُسالى»[۳۰] هنگامی که به نماز میایستند، با کسالت میایستند.
و در مقابل منافقان و مذمت نماز آنان، رسول خدا صلوات الله قرار دارد که همیشه با اشتیاق فراوان، منتظر داخل شدن وقت نماز بودند و به محض فرا رسیدن وقت نماز، از بلال حبشی، مؤذن خود می خواستند تا اذان گفته و راحت جان مشتاق ایشان باشد.
کانال دختران بهشتی
بسم الله الرحمن الرحیم کلاس #دین_شناسی ۱۳_ اعتقاد به ولایت فقیه #دختران_بهشتی https://eitaa.com
بسم الله الرحمن الرحیم
کلاس #دین_شناسی
۱۴_ دروغ نگوییم
#دختران_بهشتی
یاأَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ كونوا مَعَ الصّادِقينَ؛
[سوره توبه ، آيه ۱۱۹]
اى كسانى كه ايمان آورده ايد ، تقواى الهى پيشه كنيد و همواره با راستگويان باشيد .
اِنَّ اللّه َ لا يَهْدى مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذّابٌ؛
[ سوره مؤمن، آيه ۲۸ ]
به راستى كه خداوند اسرافكار دروغگو را هدايت نمى كند.
۱_ امام صادق عليه السلام:إِنَّ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ لَمْ يَبْعَثْ نَبيّا إِلاّ بِصِدْقِ الْحَديثِ وَأَداءِ الأَْمانَةِ إِلَىالْبَرِّ وَالْفاجِرِ؛
خداى عزوجل هيچ پيامبرى را نفرستاد، مگر با راستگويى، و برگرداندن امانت به نيكوكار و يا بدكار.
[كافى، ج ۲، ص ۱۰۴، ح ۱]
۲_ پيامبر صلي الله عليه و آله:إِنَّ رَجُلاً أَتى سَيِّدَنا رَسولَ اللّه ِ صلي الله عليه و آله فَقالَ: يا رَسولَ اللّه ِ عَلِّمْنى خُلْقايَجْمَعُ لى خَيْرَ الدُّنْيا وَالآْخِرَةِ فَقالَ صلي الله عليه و آله: لاتَكْذِبْ؛
مردى به رسول خدا صلي الله عليه و آله عرض كرد: به من اخلاقى بياموزيد كه خير دنيا و آخرت درآن جمع باشد، حضرت فرمودند: دروغ نگو.
[بحارالأنوار، ج ۷۲، ص ۲۶۲، ح ۴۳]
۳_ امام صادق عليه السلام:إِنَّ الصّادِقَ أَوَّلُ مَنْ يُصَدِّقُهُ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ يَعْلَمُ أَنَّهُ صادِقٌ وَتُصَدِّقُهُنَفْسُهُ تَعْلَمُ أَنَّهُ صادِقٌ؛
راستگو را نخستين كسى كه تصديق مى كند، خداى عزوجل است كه مى داند اوراستگوست و نيز نفس او تصديقش مى كند كه مى داند راستگوست.
[كافى، ج ۲، ص ۱۰۴، ح۶]
۴ _امام على عليه السلام:لَيْسَ الْكَذِبُ مِنْ خَلائِقِ الإِسلامِ؛
دروغگويى از اخلاق اسلام نيست.
[غررالحكم، ج ۵، ص ۷۴، ح ۷۴۶۰]
۵_ پيامبر صلي الله عليه و آله:يا عَلىُّ اصْدِقْ وَإِنْ ضَرَّكَ فِى الْعاجِلِ فَإِنَّهُ يَنْفَعُكَ فِى الآجِلِ وَلاتَكْذِبْ وَإِنْ يَنْفَعْكَ فِى الْعاجِلِ فَإِنَّهُ يَضُرُّكَ فِى الآجِلِ؛
اى على راست بگو اگر چه در حال حاضر به ضرر تو باشد ولى در آينده به نفع توستو دروغ نگو اگر چه در حال حاضر به نفع تو باشد ولى در آينده به ضرر توست.
[ميراث حديث شيعه، ج۲، ص۲۷، ح۶۵]
۶ _امام على عليه السلام:(علامة) اَلإْيمانُ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ عَلَى الْكَذِبِ حَيْثُيَنْفَعُكَ؛
(نشانه) ايمان، اين است كه راستگويى را هر چند به زيان تو باشد بر دروغگويى،گرچه به سود تو باشد، ترجيح دهى.
[نهج البلاغه، حكمت ۴۵۸]
۷_ امام على عليه السلام:أَرْبَعٌ مَنْ أُعْطيَهُنَّ فَقَدْ أُعْطىَ خَيْرَ الدُّنْيا وَالآْخِرَةِ صِدْقُ حَديثٍ وَأَداءُأَمانَةٍ وَعِفَّةُ بَطْنٍ وَحُسْنُ خُلْقٍ؛
چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است:راستگويى، اداء امانت، حلال خورى و خوش اخلاقى.
[غررالحكم، ج۲، ص ۱۵۱، ح ۲۱۴۲]
۸_ پيامبر صلي الله عليه و آله:أَنَا زَعيمٌ بِبَيتٍ فى رَبَضِ الْجَنَّةِ ، وَبَيْتٍ فى وَسَطِ الْجَنَّةِ ، وَبَيْتٍ فى أَعْلَىالْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَكَ الْمِراءَ وَإنْ كانَ مُحِقّا ، وَلِمَنْ تَرَكَ الْكَذِبَ وَإِنْ كانَ هازِلاً ، وَلِمَنْحَسُنَ خُلْقُهُ؛
من بر كسى كه مجادله را رها كند، هر چند حق با او باشد و كسى كه دروغ نگويد، هرچند به شوخى باشد و كسى كه اخلاقش را نيكو گرداند، خانه اى در حومه بهشت وخانه اى در مركز بهشت و خانه اى در بالاى بهشت ضمانت مى كنم.
[خصال، ص ۱۴۴]
۹ _امام على عليه السلام:اَلصّادِقُ عَلى شَفا مَنْجاةٍ وَكَرامَةٍ وَالْكاذِبُ عَلى شُرُفِ مَهْواةٍ وَمَهانَةٍ؛
راستگو در آستانه نجات و بزرگوارى است و دروغگو در لبه پرتگاه و خوارى.
[نهج البلاغه، خطبه ۸۶]
۱۰_ امام سجاد عليه السلام:اِتَّقُوا الْكَذِبَ الصَّغيرَ مِنْهُ وَالْكَبيرَ، فى كُلِّ جِدٍّ وَهَزْلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذاكَذِبَ فِى الصَّغيرِ اجْتَرَأَ عَلَى الْكَبيرِ؛
از دروغ كوچك و بزرگش، جدّى و شوخيش بپرهيزيد، زيرا انسان هرگاه در چيزكوچك دروغ بگويد، به گفتن دروغ بزرگ نيز جرئت پيدا مى كند.
[تحف العقول، ص ۲۷۸]
۱۱ _امام صادق عليه السلام:لا تَغْتَرّوا بِصَلاتِهِمْ وَلا بِصيامِهِمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَما لَهِجَ بِالصَّلاةِوَالصَّوْمِ حَتّى لَوْ تَرَكَهُ اسْتَوْحَشَ ، وَلكِنِ اخْتَبِروهُمْ عِنْدَ صِدْقِ الْحَديثِ وَأداءُ الأمانَةِ؛
فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كهاگر آنها را ترك گويد، احساس ترس مى كند، بلكه آنها را به راستگويى و امانتدارى بيازماييد.
[كافى، ج۲، ص ۱۰۴، ح۲]
۱۲ _پيامبر صلي الله عليه و آله:اَلْكَذِبُ يَنْقُصُ الرِّزْقَ؛
دروغ، روزى را كم مى كند.
[الترغيب والترهيب، ج ۳، ص ۵۹۶، ح۲۹]
۱۳_ پيامبر صلي الله عليه و آله:إِذا رَأَيْتَ مِنْ أَخيكَ ثَلاثَ خِصالٍ فَارْجُهُ: اَلْحَياءُ وَالأَْمانَةُ وَالصِّدْقُ؛
هر گاه در برادر (دينى) خود سه صفت ديدى به او اميدوار باش: حيا، امانتدارى وراستگويى.
[نهج الفصاحه، ح ۲۰۵]
۱۴_ امام على عليه السلام:يَكْتَسِبُ الْكاذِبُ بِكَذِبِهِ ثَلاثا: سَخَطُ اللّه ِ عَلَيْهِ وَاسْتِهانَةُ النّاسِ بِهِوَمَقْتُ الْمَلائِكَةِ لَهُ؛
دروغگو با دروغگويى خود سه چيز بدست مى آورد: خشم خدا را نسبت به خود، نگاهتحقيرآميز مردم را نسبت به خود و دشمنى فرشتگان را نسبت به خود.
[غررالحكم، ج ۶ ، ص ۴۸۰، ح ۱۱۰۳۹]
۱۵_ امام على عليه السلام:اَلْمؤْمِنُ صَدوقُ اللِّسانِ بَذولُ الإِْحْسانِ؛
مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
[غررالحكم، ج۲، ص ۹، ح ۱۵۹۶]
۱۶_ امام صادق عليه السلام:إِنَّ مِمّا أَعانَ اللّه ُ (بِهِ) عَلَى الْكَذّابينَ النِّسْيانَ؛
از جمله كمك هاى خداوند بر ضد دروغگويان فراموشى است.
[كافى، ج ۲، ص ۳۴۱، ح ۱۵]
۱۷_ امام صادق عليه السلام:مَنْ صَدُقَ لِسانُهُ زَكى عَمَلُهُ؛
هر كس راستگو باشد عملش پاكيزه مى شود و رشد مى كند.
[كافى، ج ۲، ص ۱۰۵، ح ۱۱]
۱۸ _پيامبر صلي الله عليه و آله:عَبْدُ اللّه ِ بْنِ عامِرٍ: دَعَتْنى أُمّى يَوْما وَرَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله قاعِدٌ فى بَيْتِنا ،فَقالَتْ : ها تَعالَ اُعْطِكَ ، فَقالَ لَها رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله ما أَرَدْتِ أَنْ تُعْطيهِ ؟ قالَتْ : أَرَدْتُ أَنْاُعْطِيَهُ تَمْرا ، فَقالَ لَها رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله أَما إِنَّكَ لَوْ لَمْ تُعْطِهِ شَيْئا كُتِبَتْ عَلَيْكَ كِذْبَةٌ؛
عبداللّه بن عامر: روزى رسول خدا صلي الله عليه و آله در خانه ما نشسته بودند. مادرم مرا صدا زد وگفت: بيا به تو (چيزى) بدهم. رسول خدا صلي الله عليه و آله به او فرمودند: مى خواهى چه به او بدهى؟ عرض كرد: مى خواهم خرمايى به او بدهم. رسول خدا صلي الله عليه و آله به مادرم فرمودند: بدان كه اگرچيزى به او ندهى، دروغ برايت نوشته مى شود.
[الترغيب والترهيب، ج ۳، ص ۵۹۷، ح۳۲]
۱۹_ امام على عليه السلام:يَبْلُغُ الصّادِقَ بِصِدْقِهِ ما يَبْلُغُهُ الْكاذِبَ بِاحْتيالِهِ؛
راستگو، با راستگويى خود به همان مى رسد كه دروغگو با حيله گرى خود.
[غررالحكم، ج ۶، ص ۴۷۱، ح ۱۱۰۰۶]
۲۰ _پيامبر صلي الله عليه و آله:إِنَّ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ أَحَبَّ الْكَذِبَ فِى الصَّلاحِ وَ أبْغَضَ الصِّدْقَ فِى الْفَسادِ؛
خداوند عزوجل، دروغى را كه باعث صلح و آشتى شود دوست دارد و از راستى كهباعث فتنه شود بيزار است.
[من لايحضره الفقيه، ج ۴، ص ۳۵۳،ح ۵۷۶۲]
۲۱_ امام سجاد عليه السلام:خَيْرُ مَفاتيحِ الاُمورِ الصِّدقُ وَ خَيْرُ خَواتيمِهَا الْوَفاءُ؛
بهترين شروع كارها صداقت و راستگويى و بهترين پايان آنها وفا است.
[بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۱۶۱]
۲۲_ امام على عليه السلام:اَللّهُمَّ طَهِّرْ لِسانى مِنَ الْكَذِبِ؛
خدايا زبانم را از دروغ پاك گردان.
[بحارالأنوار، ج ۸۶ ، ص ۱۱۳]
۲۳_ امام موسى كاظم عليه السلام:اَداءُ الاَمانَةِ وَالصِّدْقُ يَجْلِبانِ الرِّزْقَ، وَالْخيانَةُ وَالْكَذِبُيَجْلِبانِ الفَقْرَ وَ النِّفاقَ؛
اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاقمى شود.
[بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۳۲۷]
۲۴_ امام باقر عليه السلام:اِنَّ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِّ اَقْفالاً وَ جَعَلَ مَفاتيحَ تِلكَ الاَقْفالِ الشَّرابَوَالكَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرابِ؛
به راستى كه خداوند عزوجل براى شر قفل هايى گذارد و كليد آن قفل ها را شراب قرارداد و دروغ از شراب بدتر است.
[كافى، ج ۲، ص ۳۳۸، ح ۳]
۲۵_ امام على عليه السلام:مَنْ تَحَرَّى الصِّدْقَ خَفَّتْ عَلَيهِ المُؤُنُ؛
هر كس صداقت و راستگويى پيشه كند، بار زندگى براى او سبك مى شود.
[تحف العقول، ص ۹۱]
۲۶_ امام صادق عليه السلام:اَلْكَلامُ ثَلاثَةٌ: صِدْقٌ وَكِذْبٌ وَ إِصْلاحٌ بَيْنَ النّاسِ قالَ: قيلَ لَهُ:جُعِلْتُ فِداكَ مَا الاِْصْلاحُ بَيْنَ النّاسِ؟ قالَ: تَسْمَعُ مِنَ الرَّجُلِ كَلاما يَبْلُغُهُفَتَخْبُثُ نَفْسُهُ، فَتَلْقاهُ فَتَقولُ: سَمِعْتُ مِنْ فُلانٍ قالَ فيكَ مِنَ الْخَيْرِ كَذا وَ كَذا، خِلافَ ماسَمِعْتَ مِنْهُ؛
سخن سه گونه است: راست و دروغ و اصلاح ميان مردم به آن حضرت عرض شد:قربانت اصلاح ميان مردم چيست؟ فرمودند: از كسى سخنى درباره ديگرى مى شنوىكه اگر سخن به گوش او برسد، ناراحت مى شود. پس تو آن ديگرى را مى بينى و بر خلافآنچه شنيده اى، به او مى گويى: از فلانى شنيدم كه در خوبى تو چنين و چنان مى گفت.
[كافى، ج۲، ص ۳۴۱، ح ۱۶]
۲۷_ امام على عليه السلام:مَا السَّيْفُ الصّارِمُ فى كَفِّ الشُّجاعِ بِاَعَزَّ لَهُ مِنَ الصِّدْقِ؛
شمشير بُرّنده در دست شجاع براى او دشمن شكن تر از راستگويى نيست.
[شرح نهج البلاغهابن ابى الحديد، ج۲۰،ص۲۹۶، ح۳۸۷]
۲۸_ امام على عليه السلام:لا تُحَدِّثِ النّاسَ بِكُلِّ ما سَمِعْتَ بِهِ، فَكَفى بِذلِكَ كَذِبا؛
هر چه را شنيدى براى مردم بازگو مكن، كه همين براى دروغگويى (تو) كافى است.
[نهج البلاغه، از نامه ۶۹]
۲۹_ امام على عليه السلام:اَقْبَحُ الصِّدقِ ثَناءُ الرَجُلِ عَلى نَفْسِهِ؛
زشت ترين راستگويى، تعريف انسان از خودش مى باشد.
[غررالحكم، ج ۲، ص ۳۸۸، ح ۲۹۴۲]
۳۰_ امام على عليه السلام:اَمرانِ لا يَنْفَكّانِ مِنَ الْكَذِبِ: كَثْرَةُ المَواعيدِ، وَ شِدَّةُ الاِْعتِذارِ؛
دو چيز از دروغ جدا نمى شود: بسيار وعده دادن و به شدت عذرخواهى نمودن.
[شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج ۲۰، ص۲۸۷، ح ۲۸۲]
۳۱_ امام على عليه السلام:اِذا اَحَبَّ اللّه ُ عَبْدا اَلْهَمَهُ الصِّدْقَ؛
هرگاه خداوند بنده اى را دوست بدارد، راستگويى را به او الهام مى نمايد.
[غررالحكم، ج ۳، ص ۱۶۱، ح ۴۱۰۱]
۳۲_ امام على عليه السلام:اَلكَذِبُ فِى العاجِلَةِ عارٌ وَ فِى الآجِلَةِ عَذابُ النّارِ؛
دروغ در دنيا ننگ و عار است و در آخرت عذاب جهنم.
[غررالحكم، ج ۲، ص ۳۱، ح ۱۷۰۸]
۳۳ _امام على عليه السلام:يَكْتَسِبُ الصّادِقُ بِصِدْقِهِ ثَلاثا: حُسْنَ الثِّقَةِ بِهِ، وَالْمَحَبَّةَ لَهُ،وَ الْمَهابَةَ عَنْهُ؛
راستگو با راستگويى خود، سه چيز را به دست مى آورد: اعتماد، محبت و شكوه (در دل ها).
[غررالحكم، ج ۶، ص ۴۸۰، ح ۱۱۰۳۸]
۳۴_ امام على عليه السلام:لَيْسَ لِكَذوبٍ اَمانَةٌ، وَ لا لِفُجورٍ صيانَةٌ؛
دروغگو امانتدار نيست و بدكار، نگهدارنده اسرار.
[غررالحكم، ج ۵، ص ۸۵ ، ح ۷۵۰۶]
۳۵_ پيامبر صلي الله عليه و آله:لا تَنْظُروا اِلى كَثْرَةِ صَلاتِهِم وَ صَوْمِهِم وَ كَثْرَةِ الحَجِّ وَالْمَعروفِ وَطَنْطَنَتِهِم بِاللَّيْلِ، وَلكِنِ انْظُرُوا اِلى صِدْقِ الحَديثِ وَ اَداءِ الاَمانَةِ؛
به زيادى نماز و روزه و حج و نيكى و وِرد و ذكر شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و امانتدارى آنان توجه نماييد.
[عيون اخبار الرضا عليه السلام، ج۱، ص۵۶، ح۱۹۷]
۳۶_ پيامبر صلي الله عليه و آله:اَلصِّدْقُ طُمَأْنينَةٌ وَ الْكَذِبُ ريبَةٌ؛
راستگويى مايه آرامش و دروغگويى مايه تشويش است.
[نهج الفصاحه، ح ۱۸۶۴]
۳۷_ پيامبر صلي الله عليه و آله:ثَلاثٌ يَقْبَحُ فيهِنَّ الصِّدْقُ: اَلنِّميمَةُ، وَ اِخبارُكَ الرَّجُلَ عَنْ اَهلِهِ بِمايَكْرَهُهُ، وَ تَكذيبُكَ الرَّجُلَ عَنِ الخَبَرِ؛
در سه چيز راستگويى زشت است: سخن چينى، خبر ناخوشايند دادن به مرد درباره زن و فرزندش و تكذيب كردن خبر كسى.
[خصال، ص ۸۷ ، ح ۲۰]
۳۸_ پيامبر صلي الله عليه و آله:اِنَّ اَشَدَّ النّاسِ تَصْديقا لِلنّاسِ اَصْدَقُهُمْ حَديثا وَ اِنَّ اَشَدَّ النّاسِ تَكْذيبااَكْذَبُهُمْ حَديثا؛
هر كس راستگوتر است سخن مردم را بيشتر باور مى كند و هر كس دروغگوتر است مردم را بيشتر دروغگو مى داند.
[نهج الفصاحه، ح ۵۹۱]
۳۹_ پيامبر صلي الله عليه و آله:عَلَيْكُمْ بِالصِّدْقِ فَاِنَّهُ مَعَ البِرِّ وَ هُما فِى الْجَنَّةِ وَ اِيّاكُمْ وَالْكِذْبَ فَاِنَّهُ مَعَالْفُجورِ وَ هُما فِى النّارِ؛
شما را سفارش مى كنم به راستگويى، كه راستگويى با نيكى همراه است و هر دو دربهشت اند و از دروغگويى بپرهيزيد كه دروغگويى همراه با بدكارى است و هر دو درجهنم اند.
[نهج الفصاحه، ح ۱۹۷۶]
۴۰_ پيامبر صلي الله عليه و آله:ثَلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِنْ صامَ وَ صَلّى وَحَجَّ وَاعْتَمَرَ وَقالَ«اِنّى مُسْلِمٌ» مَنْ اِذا حَدَّثَ كَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخْلَفَ وَ اِذَا ائْتُمِنَ خانَ؛
سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج وعمره كند و بگويد من مسلمانم، كسى كه هنگام سخن گفتن دروغ بگويد و وقتى كه وعده دهد تخلف نمايد و چون امانت بگيرد، خيانت نمايد.
[نهج الفصاحه، ح ۱۲۸۰]
پديدآورنده : هادی موحدی
💎دعا برای سلامتی یادگار نبوت و ولایت صاحب الزمان (عج)💎
✨"بسم الله الرحمن الرحیم"✨
💗"اَللّـهُمَّ" كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَة وَفي كُلِّّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا برحمتک یا "ارحم الراحمین"💗
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💎 دعای فرج برای تعجیل در ظهور حضرت مهدی موعود (عج)💎
✨"بسم الله الرحمن الرحيم"✨
💗"اِلـهي" عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاء وَضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ،
السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛"يا اَرْحَمَ الرّاحِمين"، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرین.💗
🌷🍀🌷🍀🌷
🌹پيامبر صلی الله عليه و آله:
🍃باكِروا طَـلَبَ الرِّزْقِ وَ الْحَوائِجِ فَاِنَّ الغُدُوَّ بَرَكَةٌ وَ نَجاحٌ
در پى روزى و نيازها، سحر خيز باشيد؛ چرا كه حركت در آغاز روز، [مايه] بركت و پيروزى است
📚المعجم الاوسط، ج7، ص194
#حدیث_روز
@dokhtaranebeheshtiy