12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹#دکتر_سعید_عزیزی
🟣قسمت دوم
✅هرکی هرجایی رسیده از دعای مادرش بوده☝️
#مادر
گاهی با خودم فکر می کنم:
"چیکار کردم که اینقدر هوامو داری؟ "
چیکار کردم که با همه ی بدی هام، هنوزم کنارمی؟
حتی از رگ گردن نزدیک تر..!
خدایا ؛
ممنونم که با همه ی نقصام،
با وجود همه ی اشتباهات ریز و درشتی که مرتکب شدم، بازم " خدایِ منی "
و رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصاكَ..
و حتی به آنکه نافرمانیت کند،
(از روی محبت) روزی می دهی...
فرازی از دعای ماه رجب
تا خدا
اینجاست نگرانی بیجاست
🌹امام على عليه السلام:
🔹هیچ چیز مانند یاد خدا، گرهگشایی نمیکند
📚 غررالحكم، حدیث ۲۹۷۰
🌸#نهج_البلاغه
باید به این بلوغ برسیم
که نباید دیده شویم !
آنکس که باید ببیند،میبیند !
#حاج_قاسم 🌹
#تفسیر_قرآن
نکته تفسیری صفحه ۵۸۷ قرآن کریم
🌹تفسیر نور صفحه ۵۸۷🌹
«غر» از «غرور» به معنای غفلت، فریب و مغرور
«سواک» به معنای استواری و استقامت و دوری از اعوجاج است
«فَعَدَلَکَ» بیانگر تعادل و توازن میان اعضا و جوارح انسان است.
به عمل خود تکیه کنید نه بر کرم خداوند، انبیاء از کرم خدا آگاه بودند امّا اهل عمل بودند.
خداوند کریم است: «بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ» فرشتگان مأمور او کریم اند: «کِراماً کاتِبِینَ» رسولان او کریماند: «رَسُولٍ کَرِیمٍ»(حاقه،۴۰) کتاب او کریم است: «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ»(واقعه،۷۷) و پاداش او کریمانه است. «أَجْرٍ کَرِیمٍ»(یس،۱۱)
خداوند کریم است؛ هم گناهان را میبخشد، هم عیبها را میپوشاند و هم پاداش را چند برابر میدهدأبرار» جمع «بار» به معنای نیکوکار
«نَعِیمٍ» به معنای پر نعمت است.
«فجار» جمع «فاجر» به معنای شکافتن است؛ یعنی کسانی که پردهدری میکنند و هتّاک هستند.
«صلی» ورود در قهر و عذاب است. «یَصْلَوْنَها یَوْمَ الدِّینِ» همان گونه که «صلو» ورود در رحمت و لطف است. «هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ»(احزاب،۴۳)
در قیامت، همۀ امور به دست خداست و این به معنای نفی شفاعت نیست؛ چون شفاعت نیز از اموری است که خداوند فرمان داده است. (تفسیر مجمع البیان)وَیْلٌ» به معنای هلاک و عذاب است و بر اساس روایات، نام درّهای در دوزخ یا دری از درهای آن میباشد.
«طفیف» و قلیل به یک معناست و «تطفیف» به معنای کاستن و کم گذاشتن است و ریشۀ آن از «طف» به معنای کنار است. به فروشندهای که از کنار اجناس میزند، «مطفف» گویند. ابن مسعود نقل میکند که هر کس از نمازش بکاهد مشمول این آیه است. (تفسیر نمونه)
کم فروشی هر صنفی متناسب با خودش میباشد: معلم، کارگر، نویسنده، فروشنده، مهندس، دکتر و دیگر مشاغل، هر کدام در انجام وظیفه خود کوتاهی کنند، کم فروشند.
کم فروش، خود را زرنگ میداند؛ مردم را دوست ندارد، خدا را رازق نمیداند و ظلم اقتصادی به جامعه میکند.
کمفروشی از گناهان کبیره است؛ زیرا وعدۀ عذاب برای آن آمده است.
امکانِ کمفروشی یا حساسیّت در کیل بیش از وزن است؛ لذا در یک آیه فقط از کیل و در آیه پس از آن، ابتدا مجدداً از کیل و سپس وزن، سخن به میان آمده است.
در روایات میخوانیم: هرگاه مردم گرفتار گناه کمفروشی شوند، زمین روئیدنیهای خود را از مردم باز میدارد و مردم به قحطی تهدید میشوند. (تفسیر المیزان)
انضباط و دقّت اقتصادی، در رأس برنامههای اصلاحی انبیاست. چنانکه حضرت شعیب به قوم خود فرمود: «أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِینَ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِیمِ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ»(شعرا،۱۸۱-۱۸۳) پیمانه را (در معامله) کامل و تمام بدهید و از کم کنندگان و خسارت زنندگان نباشید و با ترازوی درست وزن کنید و کالاهای مردم را کم ندهید و روی زمین مفسدانه عمل نکنید.
🌸https://eitaa.com/dokhtaranebeheshtiy