eitaa logo
دولت قوی
580 دنبال‌کننده
85 عکس
25 ویدیو
4 فایل
بستری برای اندیشیدن پیرامون «دولت قوی». تدبیر و خردمندی، مقاومت، هویت دینی و ملی، پیشرفت، عدالت اجتماعی ارتباط با بنده: 🇮🇷 👤Eitaa.com/ahs_tafreshi کانال دیگر: @feqholsiasat
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️رهبر انقلاب: قضاوت‌های شهید مطهری درباره شریعتی مبالغه‌آمیز بود - خبرآنلاین 🌐https://www.khabaronline.ir/news/163024/رهبر-انقلاب-قضاوت-های-شهید-مطهری-درباره-شریعتی-مبالغه-آمیز-بود 🔗پی‌نوشت: ▪️نظام اولویت‌‌‌ها و مسائل در مبارزه تعیین‌کننده‌اند، به‌گونه‌ای که خطای در تشخیص اولویت‌ها و مسائل، خطرناک و اغماض‌ناپذیر است. ❓واکنش امام به نامه شهید مطهری در مورد دکتر شریعتی چه بود؟ ایشان شریعتی را در مبارزه برجسته کرد‌؟ ▪️اگر مرجعیت فکری ما حضرت آقا باشد، هرگز دچار خطای محاسباتی در تشخیص اولویت‌ها و کنشگری در میدان عمل نخواهیم شد. ▪️هدف از ارسال پیام، این بود که بگویم می‌توان با پرهیز از گیر دادن به اشکالات جزئی در نظرات بزرگان و برجسته‌کردن آن‌ها و دمیدن بر طبل اختلافات، با هم‌دلی، هم‌اندیشی و همکاری، راه را برای هم افزایی و... باز کرد. 🆔@Asre_jadid_57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد رحیم‌پور: امام به نامه‌ی آقای مطهری اعتنا نکرد. 🆔@Asre_jadid_57
گنجشکی بر شاخه درخت تنومندی نشسته بود و هنگامی که می خواست پرواز کند به درخت گفت درخت جان! محکم باش که می‌خواهم بلند شوم مبادا بلرزی! درخت هم با آرامش به گنجشک گفت: گنجشک جان! من نفهمیدم که تو کی آمدی که حالا میخواهی بروی. 🔗پی‌نوشت: حکایت برخی از جمله محمود احمدی‌نژاد که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کند و هر بار رد صلاحیت می‌شود و انتخابات را تحریم می‌کند و باز دوباره در دوره‌های بعد ثبت نام می‌کند و... 🆔@Asre_jadid_57
⭕️اگر امروز یک جریان چپ در کشور وجود نداشت من لازم میدانستم یک جریان چپ به وجود بیاورم تا برآیند این دو حرکت -[یعنی] حرکتی که آقای هاشمی و او شروع کرده- یک برآیند معتدل باشد. 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ▪️ببینید یک وقت هست که حرکات طبیعی نظام به یک جذب و دفع‌هایی یا رویش و ریزش‌هایی منتهی میشود، این طبیعی است و در این بحثی نیست؛ بالاخره امتحانهای متعدّدی وجود دارد که کسانی در این امتحانها مردود میشوند، کسانی مقبول میشوند، در این نمیشود تردید کرد. جریان اصلی انقلاب هم به راه خودش ادامه خواهد داد؛ این درست است، امّا اینکه ما میخواهیم جرّاحی کنیم انقلاب را، بعضی‌ها را حذف کنیم، بعضی‌ها را طرد کنیم و نالایق بدانیم، نه، این مطلقاً مورد اعتقاد من نیست و قبول هم ندارم این را. ▪️ اوایلِ بعد از رحلت امام که [شروع] این مسئولیّت جدید ما بود، این آقایان جناح چپ -که آن وقت هنوز چپ بودند، هنوز به این طرف منحرف نشده بودند- مثل آقای موسوی‌خوئینی،(۱) مثل آقای خاتمی(۲) می‌آمدند پیش ما [میگفتند] که آن جریان راست میگویند رهبری مال ما است؛ گفتم خب من چه بکنم، من چه کار کنم که وقتی آنها میگویند؛ خب، شما بگویید رهبری مال ما است. گفتم علاجش این است که شما که چپ هستید بگویید رهبری مال ما است؛ من انکار خواهم کرد؟ مسلّماً انکار نمیکنم؛ من رد خواهم کرد؟ نه، استقبال هم میکنم. ▪️ من یک وقتی اینجا به خود آقای خاتمی -همان وقت که ایشان وزیر(۳) بود و آمد پیش من- گفتم ببین آقای خاتمی! اگر امروز یک جریان چپ در کشور وجود نداشت من لازم میدانستم یک جریان چپ به وجود بیاورم تا برآیند این دو حرکت -[یعنی] حرکتی که آقای هاشمی و او شروع کرده- یک برآیند معتدل باشد. ▪️من کسی را برای ریاست جمهوری تربیت نمیکنم؛ نه جزو وظایف من است نه میتوانم این کار را بکنم و واقعاً قادر نیستم به این کار. اگر چنانچه من یک چنین کاری را بکنم، فردای آن روز مورد اعتراض یک جمع دیگری از قبیل شما قرار میگیرم که شما یک کسی را درست کردید، به قول فرنگی‌ها لانسه کردید برای ریاست جمهوری؛ من نمیکنم این کار را. ۱) حجّت‌الاسلام سیّدمحمّد موسوی خوئینی‌ها (دبیرکلّ مجمع روحانیّون مبارز) ۲) حجّت‌الاسلام سیّدمحمّد خاتمی (رئیس‌جمهور سابق) ۳) وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 📕گزیده‌ای از بیانات در دیدار جمعی از فضلای حوزه علمیه قم، ۱۳۸۸/۰۴/۳۰ 🌐https://khl.ink/f/41286 🆔@Asre_jadid_57
دولت قوی
⭕️اگر امروز یک جریان چپ در کشور وجود نداشت من لازم میدانستم یک جریان چپ به وجود بیاورم تا برآیند این
⭕️حاشیه‌ای بر کلام آقا: ▪️در فضای تکثر اندیشه‌ها، این فرصت وجود دارد که یک ایده‌ی درست با به‌چالش‌کشیده‌شدن و ارزیابی همیشگی، نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خلأ‌ها و کمبود‌های خود را شناسایی و رفع نموده و اعتبار و قوت خود را حفظ و بلکه تقویت و تکمیل کند. با شنیدن نظرات و دیدگاه‌های مخالف، ایده‌ها به آزمون گذاشته می‌شوند و این، سنگ محک خوبی برای ارزیابی است. ▪️حتی جایی که هیچ مخالفی وجود نداشته باشد، دیدگا‌ه‌های مخالف را باید به‌طور ذهنی تصور کرد و به صورت خیالی تجسم نمود. در تضاربِ بحث‌ها و استدلال‌ها، مردم صحت ایده‌های درست و پایه‌های آن را در تغایر درک خواهند کرد و الا اگر که این ایده‌ها نمیرند و دفن و مطرود نشوند، در بهترین حالت بدون درک و شناخت واقعی، کورکورانه تقلید خواهند شد. ▪️صحبت از حقانیت یا بطلان این وضعیت نیست؛ بلکه باید بحران‌ها و تهدیدها را به فرصت‌ تبدیل کرد. 🔗تکثر، نعمت ارزشمند نیست. مگر شمر نعمت ارزشمند بود؟ بگوییم چون با شهید‌کردن امام فرصت جدیدی را ایجاد کرد. اختلاف مانند جهل و ناشناختگی، مذموم است و باید ایده‌ صحیح و حق، حاکم باشد. اما تبیین ایده‌ی صحیح نیز با رادیکالیسم زبانی و ناب‌گرایی شدنی نیست. صبر، روشنگری، فرصت اشتباه‌ و عبرت‌گرفتن‌دادن و اقدام‌های هوشمندانه و مدبرانه را می‌خواهد. 🆔@Asre_jadid_57
❓چرا در بین نامزدهای موجود دکتر جلیلی را شایسته‌تر می‌دانم؟ ۱- فهم درونی‌شده از مسائل کشور: جلیلی برنامه دارد. برنامه‌داشتن او به معنای داشتن یک فهم منسجم درونی‌شده از مسائل کشور و راه حل‌های آن‌هاست، نه جزوه‌ای که سایرین برایش تهیه کرده‌اند. چنین فهمی پیش‌نیاز مؤثربودن سایر ویژگی‌های مثبت مورد نیاز سکاندار قوه مجریه است. ۲- سلامت اقتصادی: جایگاه ریاست‌جمهوری به معنای دسترسی به میزان قابل توجهی از منابع اقتصادی (شرکت‌ها، پروژه‌ها و...) است. سلامت اقتصادی شخص رئیس‌جمهور و شبکه همراه یا مورد وثوق او پیش‌نیاز استفاده مؤثر از این منابع در راستای منافع ملت است‌. نگاه طعمه‌وار به منابع در دسترس رئیس‌جمهور چه برای کسب منفعت شخصی و چه ایجاد پشتوانه سیاسی مهم‌ترین مانع استفاده از این ظرفیت‌ها در جهت بهبود زندگی مردم است. جلیلی نه تنها یک نقطه سیاه بلکه نقطه‌ای خاکستری هم در کارنامه‌اش ندارد. این گزاره‌ای است که حتی مخالفینش نیز به آن اذعان دارند. ۳- سلامت سیاسی: جلیلی اهل زدوبندها و بده‌بستان‌های متعارف دنیای سیاست نیست. در عین اینکه با بدنه نسبتاً گسترده‌ای از کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف ارتباط دارد اما باند و حلقه شخصی ندارد. اگرچه ممکن است همین ویژگی موجب شده باشد، به او وصله «اهل تشکیلات نبودن» بچسبد. ۴- آشنایی با سیستم اداری کشور: جلیلی بر خلاف بسیاری از سیاستمداران، نظام اداری کشور را از کف شروع و پله‌پله طی کرده‌ است. او از ابتدا مدیر نبوده و به‌همین دلیل با آنچه در بدنه و کف دستگاه اداری کشور می‌گذرد بیگانه نیست. ۵- فهم سیاستگذاری و تصمیم‌گیری: سِمَت ریاست جمهوری، جایگاهی راهبردی و سیاستگذار است و بیش از مهارت مدیریت پروژه، به قدرت تصمیم‌گیری و فهم دیدگاه‌های مختلف نیاز دارد. رئیس‌جمهور به طور طبیعی در موضوعات مختلف در معرض دیدگاه‌های مختلف و بعضاً متضاد قرار می‌گیرد و باید بتواند این دیدگاه‌ها و «هزینه-فرصت» هر کدام را فهم کند و بین آن‌ها انتخاب کند. تجربه جلیلی چه به‌عنوان مدیر کل بررسی‌های سیاسی دفتر رهبری و معاون اروپا-آمریکای وزارت خارجه و چه در شورای عالی امنیت ملی، سازگار با این اصلی‌ترین ویژگی لازم برای هدایت قوه اجرایی کشور است. مسیری که بعد از سال ۹۲ در دولت سایه هم ادامه داشته‌است. ۶- مبانی فکری منسجم و مستحکم: جلیلی با اینکه سال‌هاست حضور فعالی در عرصه سیاست داشته و به تبع آن نسبت به موضوعات و حوادث مختلف کشور موضع گرفته، اما در دیدگاه‌های او نمی‌توان اعوجاج و رنگ‌به‌رنگ شدن مشاهده کرد. آنچه جلیلی بیان می‌کند، برخاسته از مجموعه‌ای از مبانی فکری و اعتقادی است. او فاقد چرخش‌های اساسی گفتاری و رفتاری است. براساس سنجش جَوّ سیاسی یا برداشت از ذائقه عمومی موضع نمی‌گیرد. جلیلی از این جهت سیاستمداری قابل اعتماد است. رای دهنده می‌تواند بفهمد به چه کسی می‌خواهد رای بدهد یا ندهد. ✍میثم ظهوریان؛ نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در حمایت از دکتر سعید جلیلی 🆔@Asre_jadid_57
🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ▪️بعضی از کسانی که وارد میدان انتخابات می‌شوند اظهاراتی می‌کنند که این اظهارات، اظهارات خوبی نیست، حرف‌های فریبنده است، حرف‌هایی است که هیچ پشتوانه‌ی فکری و پشتوانه‌ی برنامه‌ای ندارد‌؛ همین‌طوری یک چیزی ادعا می‌کنند، یک چیزی می‌گویند، بدون این‌که امکانات کشور را در نظر بگیرند، یا حتی بدانند. اینها خوب نیست‌‌، بایستی برنامه ارائه بشود به معنی واقعی کلمه. ١۴٠٠/٢/١٢ 📝تمرکز بر ارزیابی برنامه‌های نامزدها؛ نه شعاربسندگی و اکتفا به وعده‌ها https://eitaa.com/Asre_jadid_57/1147 🆔@Asre_jadid_57
❓چرا سعید جلیلی را در بین نامزدهای موجود اصلح و شایسته می‌دانیم؟ (در حال تکمیل) 👤محمدصادق شهبازی 1⃣شناخت مسیر و اولویت‌ها از طریق فهم راهبردی 2⃣دارای نظام فکری منسجم که پشتیبانِ تصمیمات باشد. 3⃣دارای استقلال نظری و عملی تا فعال در ایده‌پردازی باشد و اهل باندبازی و باج‌دادن نباشد. 4⃣دارای تیم و اهل استفاده از ظرفیت فکری و تجربه دیگران با جهت‌گیری‌های مختلف؛ اهل باند و محفل نیست. 5⃣دارای قدرت جمع‌بندی؛ نه غرق حیرت در کثرت نظرات و منفعل در تصمیم‌گیری 6⃣اهل تعامل با آدم‌های مختلف برای حل معضلات کشور که سهم‌خواه نیستند، در عین انتخابگریِ مبتنی بر فهمِ مستقل و جمع‌بندی کارشناسی، به دور از منافع شخصی یا حفظ قدرت و یا رودربایستی؛ نه اهل معامله و وابستگی به باندها و امتیازدهی به این و آن 7⃣دارای قدرت تصمیم‌گیری و اقتدار جمع‌بندی تا در میان اختلاف نظر کارشناس‌ها منفعل نشود و در عین حال دارای قدرت تعامل و همراهی با کار‌شناسان و مسئولان و نیز دارای قدرت همراه‌کردن آن‌ها با خود. 8⃣دارای فهم و تجربه اجرایی که نظام اجرایی را بشناسد، فرهنگ سیاسی مدیران را بشناسد، موانع و آسیب‌های واقعی و ذی‌نفعان و الگوهایشان را بداند و در پی اصلاح ساختار دیوان‌سالاری باشد و دستور کار عملی داشته باشد. (مدیر اجرایی باشد؛ نه پیمانکار و مدیر پروژه) 9⃣متوجه اصلاح سازوکارها و ساختارها است؛ به‌جای ایجاد سازوکارهای موازی و سوپرمنی. پیگیر اصلاح از درون خود ساختار و وادار به کار کردن نهادها 🌐https://eitaa.com/enghelabemardom 🆔@Asre_jadid_57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر جلیلی: مقام ریاست‌جمهوری، یک مقام اجرایی پیمانکاری نیست؛ جایگاه تشخیص و تصمیم است. 🆔@Asre_jadid_57
▪️وقتی سخن از قدرت «صندوق رأی» می‌زنیم برخی می‌گویند آیا چهل و پنج سال کفایت نمی‌کند؟ به این عزیزان باید گفت که فرانسه دویست سال است تمرین دموکراسی کرده است و اکنون از درونش ماری لوپن راسیست و نژادپرست در حال ظهورست. این چه تصوری است که ما داریم و فکر می‌کنیم یکبار که انتخاب کردیم باید سیاست سامان بگیرد و اگر نگرفت باید قهر کرد؟ اصلاً اینطور نیست. مادامیکه شهر برقرارست و انسان در مدینه است پایش سیاست و مشارکت در امور مدینه و شهر و کشور باید وجود داشته باشد. 👤دکتر سیدجواد میری 🆔@Asre_jadid_57
⭕️انتخاب رئيس جمهور: برنامه‌ یا کارنامه؟! ▪️مدتی است در بدنه‌ی نخبگانی کشور مسأله اولویت‌داشتن هر کدام از «برنامه» یا «کارنامه» برای انتخاب رئیس‌جمهور، به یکی از مسائل و مباحث داغ تبدیل شده است. این بنده پیشتر گفته‌ام و به این گفته خود نیز معتقدم که در انتخاب رئيس جمهور چهار عنصر کلیدی را به طور ویژه باید مورد مداقه و مطالعه قرار داد: «برنامه»، «اراده»، «کارنامه» و «هم‌خانه»‌ها(یعنی همکاران و اطرافیان و طرفداران). اما در وزن‌دهی به این امور معتقدم «برنامه» و «اراده» مهم‌تر و مقدم‌تر بر «کارنامه»‌اند؛ همانطور که «هم‌خانه»‌ها نیز مقدم بر «کارنامه‌»‌اند. زیرا: اولاً، افراد بدون برنامه ممکن است اقدامات اجرایی و عمرانی فراوانی انجام دهند، اما چون فرض این است که فاقد یک برنامه جامع، سنجیده و کارشناسی‌شده و بدون در نظر گرفتن همه جوانب زیست اجتماعی متناسب با جامعه اسلامی‌اند، آن خدمات، ممکن است ناخواسته فجایع فرهنگی و اخلاقی جبران‌ناپذیری را برای افراد و خانواده‌ها و جامعه پدید بیاورد. ثانیاً، تجربه نشان داده است که افراد بدون برنامه، وقتی در مسند اجرا قرار می‌گیرند، به دلیل رویکرد عمل‌گرایانه‌ای که دارند، «منفعلانه» یا «دلبخواهانه» در هر موقعیتی هر نکته خوشایندی را که بشنوند، به صورت سلیقه‌ای موافقت می‌کنند و هر نکته ناخوشایندی را مخالفت می‌کنند و این مسأله موجب یأس و سرخوردگی و کناره‌گیری و خانه‌نشینی جامعه نخبگانی و مدیران کاردان و خیرخواه نسبت به مدیریت کشور می‌شود. ثالثاً، افراد بدون برنامه جامع و سنجیده، به دلیل ضرورت‌های اجرایی و اداری نهایتاً به افرادی «دهن‌بین» و مدیرانی «مذبذب» تبدیل خواهند شد که موجب نوعی «سردرگمی» لاینحل در اداره کشور خواهند شد. رابعاً، همانطور که قبلا گفته‌ام، انتخاب رئیس جمهور، فی‌الواقع انتخاب یک شخص نیست؛ بلکه انتخاب همه مدیران و مجریان اداره امور کشور است. به همین دلیل باید هم‌خانه‌ها و هم‌کاران و همراهان و مدافعان او را هم سنجید. بی‌طرفانه قضاوت کرد. خیرخواهی و مردم‌دوستی و پایبندی آنها را به شعارها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ملاحظه کرد. عزت‌طلبی و استقلال‌خواهی و عدالت‌محوری آنان را مطمئن شد. و الا روشن است که یک شخص به تنهایی، هر اندازه هم که کامل باشد، نمی‌تواند کشور را اداره کند. ✍حجةالإسلام احمدحسین شریفی @Ahmadhoseinsharifi 🆔@Asre_jadid_57