eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
770 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
216 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ اتحادیه‌ی اروپای مسیحی! اتحادیه اروپا روز دوشنبه 11 دسامبر نسبت به تأثیر طرح‌های شهرک سازی بر اماکن مذهبی مسیحیان در اورشلیم و تضعیف تعادل مذهبی موجود در شهر هشدار داد. این اعتراض اتحادیه اروپا به شهرک سازی صهیونیست‌ها در حالی صورت گرفته که در جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه تا کنون طبق آمار مقامات فلسطینی 54 مسجد به طور کامل تخریب شده‌اند و ۱۱۰ مسجد دیگر نیز به شدت آسیب دیده‌اند. 🔗ادامه مطلب: syaaq.com/31244 🏷 @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
⭕️ نشریه آمریکایی The Nation: «اسرائیل در این جنگ بازنده است» «شکست‌های اطلاعاتی» را فراموش کنید. ش
⭕️ حماس به دنبال تمرکز بر سیاست مقاومت به جای سازش است نشریه آمریکایی «The Nation» در تحلیلی به قلم «تونی کارون» و «دنیل لوی» شکست‌هایی که رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر متحمل شده را بررسی کرده است. آنچه در ادامه می آید بخشی از متن این مقاله است: ارتش اسرائیل به طور قطع حماس را از حکومت غزه بیرون خواهد کرد. تحلیلگرانی مانند طارق بقعونی (رئیس هیئت مدیره موسسه الشبکه)، که جنبش حماس و تفکرات آن را در دو دهه گذشته مورد مطالعه قرار داده است، استدلال می‌کنند که این جنبش مدت‌هاست که به دنبال شکستن قید و بندهای اداره سرزمینی جدا از بقیه فلسطین با شرایطی که توسط یک قدرت اشغالگر تعیین شده، بوده است. بقعوني می‌گوید که حماس احتمالا احساس ‌کرد که مجبور است برای از بین بردن وضعیت موجود که مرگ تدریجی برای فلسطین تلقی می‌شد، قمار بزرگی انجام دهد. او در فارن پالسی نوشت: «همه اینها هنوز به این معنا نیست که تغییر استراتژیک حماس در بلندمدت موفق خواهد شد.» حماس مدت‌هاست که تمایل دارد از نقش حکومتداری خود در غزه خارج شود. از زمان آغاز تظاهرات گسترده غیرمسلحانه راهپیمایی بازگشت (مسيرات العوده وكسر الحصار) در سال ۲۰۱۸ که با خشونت توسط اسرائیل سرکوب شد تا تلاش‌های خنثی شده توسط ایالات متحده و اسرائیل برای انتقال حکومت غزه به یک گروه فلسطینی اصلاح شده یا یک دولت منتخب، حماس به دنبال این است که در غزه و کرانه باختری بر سیاست مقاومت به جای سازش تمرکز کند. بنابراین اگر پیامد حمله حماس، از دست دادن مسئولیت اداره غزه بوده پس می‌تواند برای حماس یک موفقیت محسوب شود. حماس تلاش کرده است تا فتح را در مسیر مشابهی سوق دهد و از حزب حاکم در کرانه باختری خواسته است تا به همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) با اسرائیل پایان دهد و مستقیم‌تر با اشغالگری مقابله کند. بنابراین از دست دادن کنترلِ شهری بر غزه با شکست قاطع تلاش‌های جنگی حماس فاصله زیادی دارد. برای جنبشی که خود را وقف آزادی سرزمین‌های فلسطینی کرده، اداره غزه مانند یک بن بست به نظر می‌رسید، همان طور که برای فتح نیز در کرانه باختری حکومت بر چند جزیره یک محدودیت است. 🔗ادامه مطلب: syaaq.com/31237 @dolatedin
⭕️ تغییر رویکرد حزب سرشناس آلمانی نسبت به اسلام مسئولان کنونی حزب دموکرات مسیحی آلمان در پی عبور از عصر مرکل هستند و قصد دارند از رویکرد و شعار مرکل نسبت به اسلام و مسلمانان در آلمان فاصله بگیرند. به نظر می‌رسد موضوعات دو ماه اخیر در ارتباط با درگیری‌های خاورمیانه می‌تواند در چرخش رویکرد حزب آلمانی نسبت به مسلمانان دخیل باشد چنانکه این حزب از حامیان سرسخت اسراییل به شمار می‌رود و پیش از این هم در آلمان از سوی برخی احزاب موضوع به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی به عنوان شرط دادن تابعبت به افراد مطرح شده بود. 🔗ادامه مطلب: syaaq.com/31251 🏷 @dolatedin
⭕️ تاکید بر تشکیل کشور فلسطین در بیانیه پایانی نشست مجمع مسلمانان روسیه و جهان اسلام نوزدهمین نشست مجمع بین‌المللی مسلمانان روسیه و جهان اسلام به میزبانی مسجد جامع مسکو و با حضور علمای مذهبی، سفرا و مقامات سیاسی دهها کشور در حالی برگزار شد که غزه و ادامه جنایات صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی ، محور سخنرانی‌ علمای اهل‌سنت و تشیع کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بود. شیخ راویل عین‌الدین مفتی اعظم و رئیس شورای مفتیان روسیه اشاره کرد که روسیه از ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتختی بیت المقدس شرقی حمایت می‌کند. 🔗ادامه مطلب: syaaq.com/31283 🏷 @dolatedin
⭕️ نهضت، لازمهٔ همیشگی نظام تأملی در باب رابطه نهضت و نظام ذیل گفتمان انقلاب اسلامی 👤 نویسنده: محمد طلایی ✂️ برش‌هایی از متن: رابطه نهضت و نظام در معادلات عینی ساختاری کشور، خصوصا در موضوع صدور انقلاب چگونه است؟ نقطه اتصال دو سر طیف کجاست و باید هر کدام از طرفین چه ویژگی‌های ساختاری داشته باشند تا بتوانند دو شاکله ظاهرا متناقض را به هم دیگر متصل کنند؟ و شاید مهم‌تر و مقدم بر اینها، آیا اکنون وقت اولویت دادن و پرداختن جدی به صدور انقلاب نهضتی است؟ دهه 60، مصداق روشنی از خاصیت بلع تمدنی بود. در حالیکه وجه نهضتی انقلاب، هنوز نتوانسته بود به لحاظ ساختاری و گفتمانی خود را در لایه‌های مختلف نظام تثبیت کند، طبع دیوان‌سالاری رسمی، متاثر از مزاج بین‌الملل توسعه مدرن، توانست در چارچوب رایج منافع ملی و علم الاداره تا حدی مهارش کند. از این زمان به بعد، هر نسخه‌ای که برای دوگانه نظام و نهضت پیچیده می‌شود، باید در درون خود سنگینی ساختاری این کفه ترازو را لحاظ نماید. جمهوری اسلامی همان طور که در داخل با چالش امر اجتماعی به مثابه بستر زیست و اقدام انقلابی توده‌ها در قالب نظام اسلامی مواجه است، در صحنه بین‌الملل نیز از خلائی مشابه رنج می‌برد؛ فقدان یک حرکت مبتنی بر قدرت اجتماعی و گفتمان انقلاب اسلامی، مستقل از مناسبات رسمی بروکراسی، با هدف تثبیت معادلات کلان سیاسی-اجتماعی در سطح ملی یا بین‌المللی. 🔗ادامه مطلب: syaaq.com/31100 🏷 @dolatedin
⭕️ واکنش‌ تند کاربران فضای مجازی به تبریک عید یهودیان توسط اردوغان پس از اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به مناسبت عید موسوم به حنوکا یا عید نور به جامعه یهودیان تبریک گفت، فعالان در شبکه‌های اجتماعی به شدت از وی انتقاد کردند. برخی کاربران با انتقاد از این اقدام اردوغان، تصاویری از بطری‌های آب معدنی ترکیه‌ای با نام تجاری Sirma در جلسات صهیونیست‌ها را منتشر کردند که ترکیه آن را برای رژیم اشغالگر قدس تامین می‌کند. 🔗ادامه مطلب: syaaq.com/31292 🏷 @dolatedin
⭕️ سایه‌ی سنگین حکام عرب بر واکنش علمای مسلمان در قبال بحران غزه موضع‌گیری‌های متفاوت از سوی علمای مصر و عربستان سعودی بیانگر این واقعیت است که آنها در تلاشند در کنار حمایت از رژیم‌های استبدادی حاکم بر کشورشان، خشم عمومی نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی را نیز مدیریت کنند. باید به خاطر داشته باشیم که الطیب یک کارمند دولتی است و اگرچه کاملاً از رژیم سیسی تبعیت نمی‌کند، اما از دولت مصر - که به طور رسمی کارفرمای اوست - به دلیل هماهنگی با رژیم صهیونیستی در محاصره فعال غزه هیچ گاه مستقیم انتقاد نکرده است. بسیاری از رهبران مذهبی در رژیم‌های استبدادی که مخالف انقلاب عربی سال 2013 بوده‌اند، اکنون در قضیه فلسطین دستور به اطاعت از حاکم می‌دهند. 🔗ادامه مطلب: syaaq.com/31298 🏷 @dolatedin
⭕️ شاخص‌های جهانی سفر مسلمانان 2023 تعداد مسافران مسلمان در سال 2022، 110 میلیون نفر بوده که 12درصد از کل سفرهای بین‌المللی را تشکیل می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که تعداد مسافران مسلمان تا پایان سال 2028 به 230 میلیون نفر افزایش یابد و گردش مالی 225 میلیارد دلاری را برای صنعت گردشگری به ارمغان آورد. نتایج رتبه‌بندی منطقه‌ای شاخص‌های گردشگری مسلمانان در سال 2023 نشان می‌دهد که ایران به همراه پاکستان با میانگین امتیاز 49، در جایگاه پنجم قرار دارند. در این تحلیل منطقه‌ای کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی با میانگین امتیاز 59، رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌اند. 🔗ادامه مطلب: syaaq.com/31304 🏷 @dolatedin
♨️تساهل در برابر اسلامگرایان و مقاومت در برابر عادی سازی؛ میراث امیر پیشین کویت 🔺هیئت وزیران کویت تنها چند ساعت پس از اعلام درگذشت نواف الاحمد امیر کویت، مشعل الاحمد ولیعهد و برادر ناتنی امیر متوفق را به عنوان امیر جدید معرفی کرد. هرچند انتخاب روان و بدون چالش امیر جدید، گویای همبستگی بالای حاکمیت در این کشور ثروتمند عربی است اما اینکه مهمترین چالش‌های امیر جدید در سایه شرایط داخلی و منطقه ای چیست و کویت در دوره زمامداری امیر جدید به چه سمت و سویی میرود موضوعی قابل بررسی و تامل است. 🔺صحنه سیاسی و اجتماعی کویت این روزها از دو جهت اهمیت دارد. حکومت کویت علیرغم درخواست مکرر سعودی و امارات در مورد برخورد با اسلامگرایان و تنگ کردن عرصه فعالیت بر آنان، مقاومت کرده و از این رو اسلامگرایان کویتی از آزادی عمل نسبتا گسترده‌ای در این کشور برخوردارند و تساهل حکومت با آنان در سایه سختگیری دیگر کشورهای عربی سبب شده کویت به یکی از قدرتمندترین پایگاه‌های اسلامگرایان اخوانی تبدیل شود. 🔺با وجود آنکه نواف الاحمد در بحبوحه هیجانات ناشی از پیوستن اعراب به پیمان ابراهیم قدرت را به دست گرفت، کویت تنها کشور شورای همکاری خلیج فارس است که تاکنون از آن صدای عادی سازی بلند نشده و علیرغم پیوستن امارات و بحرین به این پیمان و مذاکره سعودی برای عادی سازی و ایجاد کانال‌هایی در دوحه و مسقط برای ارتباط با صهیونیست ها، دولت و گروه های سیاسی کویت یکپارچه، عادی سازی با صهیونیست ها را رد کرده و تاکنون در برابر آن ایستاده اند که این موضوع تا حد زیادی به رویکرد دیوان امیری کویت و البته ترکیب اجتماعی و سیاسی این کشور بستگی داشته است. 🔺نقشه احزاب و گروه های سیاسی در کویت نیز از ویژگی خاصی در منطقه برخوردار است و علیرغم اینکه بر اساس قانون اساسی این کشور، تشکیل احزاب و گروه های سیاسی در کویت ممنوع می باشد اما عملا صحنه سیاسی، خالی از دسته بندی و تحزب سیاسی نیست. کویتی‌ها این مشکل قانونی را اینگونه توجیه می کنند که ممنوعیت تشکیل احزاب به معنای ممنوعیت وجود آنها نیست! 🔺هرچند ریشه فعالیت تشکیلاتی در کویت به گروه‌های اسلامی گرا و ورودشان به کویت در دهه 60 میلادی برمی گردد اما دسته بندی‌ها و جماعت‌های سیاسی در کویت عمدتا در ابتدای دهه 90 میلادی و پس از حمله عراق به کویت متولد شدند. 🔺جریان‌های اسلامی سنی و شیعی کویت را باید بزرگترین گروه‌های سیاسی این نامید. جریان سنی خود به دو بخش "التیار السلفی" وابسته به "جمعیت احیای تراث" و "الحرکه الدستوریه" شاخه سیاسی "حزب اصلاح" وابسته به اخوان المسلمین تقسیم می شود. 🔺ناگفته نماند که حدود یک دهه قبل انشقاقی در درون "تجمع سلفی" وابسته به جمعیت احیاء تراث به وجود آمد که در جریان آن برخی افراد مانند "حاکم المطیری" و "حامد العلی" جمعیت جدیدی به نام "الحرکه السلفیه" را تاسیس کردند. 🔺اما جریان سیاسی شیعی خود را در چارچوب ائتلاف اسلامی ملی تعریف کرده که تقریبا همه گروه های شیعی را در بر می‌گیرد. 🔺در مقابل این دو جریان اسلامی مهم، جریان سکولار قرار دارد که این جریان نیز به دو گروه "المنبر الدیمقراطی" که به "طلیعه" به مناسبت نام ارگان رسمی تجمع که "الطلیعه" نام دارد، نیز معروف است. اما گروه دوم "تجمع مردمی لیبرالی" است که در سال 1999 تشکیل شد. 🔺جریان سوم حزب قومی گرای ناصری است که در سال 1992 تاسیس شد اما در انتخابات‌های متوالی شکست های سختی خوردند و تقریبا به حاشیه صحنه سیاست کویت رانده شدند. 🔺در همان سال 1992 جریان چهارمی نیز ظهور کرد که نام "التجمع الدستوری " را بر خود نهاد که جریانی وابسته به تجار و صنعتگران کویت بود که این حزب نیز توفیق چندانی در عرصه سیاست به دست نیاورد و عمده اعضای آن جذب جریان های دیگر شدند. 🔺افزون بر این گروه ها و تشکلهای کوچک تر دیگر در کویت وجود دارند که هرچند تاثیر مستقیمی در صحنه سیاست کویت ندارند اما به دلیل کفائت و ملائت مالی در انتخابات‌ها تاثیرگذار به شمار می آیند. 🔺با وجود این تحرک گسترده دمکراتیک در کویت که در مقیاس شواری همکاری خلیج فارس بی نظیر به شمار می آید، امیر کویت همچنان در اعمال قدرت بلا منازع به شمار می آمده و حد دسترسی این احزاب و دسته های سیاسی به قدرت، ورود به مجلس و نظارت بر قوه مجریه و نه حاکمیت است. 🔺از این رو مسائلی همچون نوع رابطه با سعودی و امارات، نسبت دولت با احزاب و جریان‌های اسلامگرا، موضع حکومت در برابر عادی سازی با اسرائیل، از جمله مسائل اساسی به شمار می آیند که امیر جدید باید تکلیف حکومت خود در قبال آن‌ها را مشخص کند. 🔹مطالعات خلیج فارس @PGulfStudies
⭕️ آلمان به حضور امام جماعت‌های ترکیه‌ای در این کشور پایان می‌دهد براساس بیانیه مطبوعاتی وزارت کشور آلمان، اداره امور دینی ترکیه (دیانت) و اتحادیه ترکی اسلامی امور مذهبی (DİTİB) به توافقی دست یافتند که به تدریج به اعزام ائمه جماعات از ترکیه به آلمان پایان دهند. بر اساس این بیانیه مطبوعاتی، به عنوان بخشی از یک طرح آموزشی مشترک، قرار است سالانه 100 امام در آلمان آموزش ببینند و جایگزین امامان منصوب ترکیه در این کشور شوند. 🔗ادامه مطلب: syaaq.com/31310 🏷 @dolatedin
⭕️ آتش «شمعدان یهودیان» بر سیاست سکولاریسم فرانسه چند روز پیش با دعوت چند تن از مقامات یهودی و حضور شخص رئیس‌جمهور ماکرون، منورا (شمعدانی ۹ شاخه و یکی از نمادهای جشن حنوکای یهودیان) در جشن حنوکای یهودیان در کاخ «الیزه» روشن شد. این اتفاق واکنش‌های بسیاری را در پی داشت که چگونه فرانسه، مادر سکولاریسم، می‌تواند به طور رسمی چنین مراسم مذهبی را در داخل کاخ الیزه برگزار کند؟ مانوئل بومپارد سیاستمدار چپ‌گرا در توییتر گفت که مکرون مرتکب «یک اشتباه سیاسی نابخشودنی» شده است. انتقادها تا جایی بالا گرفت که حتی برخی شخصیت‌های یهودی نیز زبان گشودند؛ یوناتان آروی، رئیس شورای نمایندگی نهادهای یهودی گفت که از این حادثه شوکه شده و این یک اشتباه بزرگ است. 🔗ادامه مطلب: syaaq.com/31319 🏷 @dolatedin