eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
783 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
217 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ نسخه سیسی از اسلام ✍️ بنیاد کارنگی - ماجد مندور 🔸بخش اول 🔹درخواست سیسی برای در چارچوب تلاش رژیم برای متمرکز کردن قدرت در دستان خود با تحمیل نسخه سلسله مراتبی از اسلام که توسط دولت حمایت می‌شود و ریشه در ارزش‌های اجتماعی محافظه‌کارانه دارد، قرار می‌گیرد. 🔹در 23 اوت 2021، رئیس جمهور سیسی طی یک برنامه تلویزیونی با این استدلال که نظام اعتقادی کنونی بدون درک صحیح یا تفکر انتقادی به ارث رسیده است، خواستار «بازنگری در فهم اعتقادات» شد. این صحبت‌های سیسی گوشه‌ای از اظهارات متعدد سیسی از زمان تصدی پست ریاست جمهوری است که در همه آنها به تجدید گفتمان دینی برای مقابله با افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی استدلال می‌کند. به عنوان مثال، در سپتامبر 2019، سیسی در کنفرانس ملی جوانان استدلال کرد که تفسیر برخی از متون دینی واپس‌گرایانه است و 800 سال است که پیشرفت نکرده است و بنابراین و را ترویج می‌کند. 🔹در ظاهر، فراخوان برای تجدید گفتمان دینی را می‌توان به عنوان تلاشی از سوی رژیم برای مقابله با افراطیون مذهبی خشن و همچنین کاهش جذابیت اسلام سیاسی و در نتیجه تضعیف المسلمین تفسیر کرد. با این حال، حتی اگر تا حدی این انگیزه باشد، انگیزه‌های اولیه رژیم به طور مشخصی شوم‌تر است. به عبارت دیگر، رژیم در صدد ایجاد نام و نشان اسلامی خود است که توسط دولت تصاحب شده و در ارزش‌های اجتماعی محافظه‌کارانه به عنوان ابزاری برای کنترل اجتماعی لنگر انداخته است. این سیاست مبتنی بر سرکوب یا انقیاد نهادها و اندیشمندان مستقل مذهبی است، حتی اگر آنها در دیدگاه رژیم برای تجدید گفتمان دینی مشترک باشند. این بخشی از تلاش بی‌امان رژیم برای متمرکز کردن قدرت سیاسی و اجتماعی در دستان خود و جلوگیری از توسعه مراکز رقیب قدرت اجتماعی است. 🔹مانع اصلی سیاست رژیم برای ملی کردن مذهب، و رئیس آن شیخ بوده است. اصطکاک بین الطیب و رژیم زمانی آغاز شد که الطیب یکی از معدود شخصیت‌های برجسته بود که از پراکنده ساختن خشونت‌آمیز تحصن‌های میدان رابعه العدویه و النهضه در سال 2013 انتقاد کرد. به دنبال آن اختلافی آشکار بین سیسی و الازهر به وجود آمد، هنگامی که رئیس جمهور در فوریه 2017 خواستار قانونی برای تنظیم و محدود کردن طلاق شفاهی، که طبق شرع مجاز است، شد. الازهر در یک اعتراض علنی نادر با صدور بیانیه‌ای درخواست رئیس جمهور را رد کرد و قانونی بودن را تایید کرد. الطیب در رد غیرمستقیم درخواست‌های مستمر سیسی برای تجدید گفتمان دینی تاکید کرد که تجدید نباید با میراث مذهبی موجود در تضاد باشد. ادامه دارد... @dolatedin
⭕️ نسخه سیسی از اسلام ✍️ بنیاد کارنگی - ماجد مندور 🔸بخش دوم 🔹این اقدامات اعتراضی علنی، رژیم را به تلاش برای محدود کردن استقلال الازهر و ایجاد نهادهای مذهبی انعطاف‌پذیرتر سوق داد: جدی‌ترین تلاش در ژوئیه 2020 با ارائه قانونی برای تنظیم ، که مسئول صدور تفاسیر و فتاوای دینی است، آغاز شد. این قانون تلاش کرد تا دارالافتاء را به یک نهاد مذهبی رقیب در مقابل الازهر تبدیل کند، به ویژه با قرار دادن آن تحت نظارت شورای وزیران و دادن اختیار به رئیس جمهور برای تعیین ، به جای رویه فعلی که به موجب آن شورای علمای ارشد الازهر یک مفتی را انتخاب می‌کند. این قانون با توجه به تعارض شدید میان الطیب و مجلس وابسته به دولت، بر اساس این ادعا که مخالف ماده 7 قانون اساسی مبنی بر تضمین استقلال الازهر است، پس گرفته شد. سیسی در واکنش به ردّ این قانون، فرمان 338 ریاست جمهوری را در اوت 2021 صادر کرد که بر اساس تعریف ماده 21 قانون خدمات کشوری، دارالافتاء را دارای «ماهیت ویژه» اعلام کرد. این فرمان به سیسی اجازه می‌دهد با وجود رسیدن به سن بازنشستگی، دوره مفتی فعلی را برای یک سال دیگر تمدید کند و همچنین به وی اجازه می‌دهد الازهر را دور بزند و جانشینی برای مفتی تعیین کند. 🔹انقیاد الازهر با سرکوب متفکران دینی‌ای همراه است که به طوری متناقض، در هدف اعلام شده رژیم برای تجدید گفتمان دینی شریک هستند و تمایل رژیم برای کنترل و دیکته کردن گفتمان دینی خود را برجسته می‌کند. 🔹بنابراین، رژیم در تلاش برای تحمیل کنترل خود بر «ملی‌کردن خطاب دینی» و استفاده از آن به عنوان ابزاری محافظه‌کارانه برای برقراری ثبات اجتماعی، این سیاست منسجم و روشن را در پیش گرفت. این تنها به سرکوب و انقیاد مخالفان و حتی متحدان محدود نمی‌شود، بلکه با تلاش آشکار برای دادن هاله‌ای مذهبی به رژیم و معرفی آن به عنوان حافظ این ارزش‌ها مشخص می‌شود. به عنوان مثال، در 22 مارس 2020، در طول همه‌گیری کووید۱۹، پس از اذان‌ها دعایی با صدای سیسی برای نجات مصر از شر پخش می‌شد. این دعا در طول روز از طریق رسانه‌های خصوصی و دولتی پخش شد. از این نظر، هر کس که سیسی را یک اصلاح‌طلب دینی می‌داند در اشتباه است، بلکه تنها هدف او این است که کنترل خود را بر گفتمان، اندیشه و نهادهای دینی به گونه‌ای تحمیل کند که در سال‌های آینده بتواند بر اندیشه دینی تأثیر بگذارد و او به دنبال این نیست که یک چهره واقعی اصلاح‌طلب باشد. این تفکر دینی مبتنی بر آزادی عقیده نیست، بلکه بسیار محافظه‌کارانه، پدرانه، ظالمانه و از همه مهمتر بسیار خودکامه است. این به رژیم سطح بی‌سابقه‌ای از کنترل و قدرت اجتماعی می‌دهد و در نهایت مانعی برای تجدید حیات واقعی دین در سال‌های آینده می‌شود. @dolatedin
🔻 سروریه: درباره جریانی که واعظان مساجد در عربستان سعودی نسبت به آن هشدار دادند، چه می‌دانیم؟
💢 سروریه: درباره جریانی که واعظان مساجد در عربستان سعودی نسبت به آن هشدار دادند، چه می‌دانیم؟ 🔹بی بی سی عربی: بر اساس بیانیه وزارت امور اسلامی ()، خطبه‌های سعودی برای هشدار نسبت به "ایدئولوژی‌های " متحد شدند و برخی از ائمه جمعه خطبه‌های خود را به معرفی "جریان سُروریه" اختصاص دادند. 🔹چند روز پیش، ، وزیر امور اسلامی عربستان سعودی در بخشنامه‌ای به خطبای مساجد دستور داد تا ضمن هشدار نسبت به جریان سروریه، اعتقادات فاسد آنها را مبنی بر تحریک مردم به قیام علیه حاکمان، تفرقه‌افکنی میان جامعه مسلمانان و گسترش جنگ در این کشورها، تبیین کنند. 🔻از این جریان چه می‌دانیم؟ 🔹 توسط شیخ محمد سرور زین العابدین، یک سوری اهل استان درعا که یکی از اعضای المسلمین بود و بعداً از آنها جدا شد، تأسیس شد. این جریان با نام‌هایی چون: «السلفية السرورية»، «التيار السروري»، «السرورية»، «السروريين» و «التيار الصحوي» خوانده می‌شود. 🔹سروریه یک ایدئولوژی و یک سازمان تلقی می‌شود و محمد سرور به وجود سازمانی که منشأ آن در عربستان سعودی است، اعتراف کرده بود. 🔹این جریان در برخی از کشورهای جهان گسترش یافت، همانطور که خود محمد سرور در برنامه «مراجعات» در شبکه الحوار به آن اشاره کرده است. 🔹به گفته عارف بن مزيد السحيمي، یکی از اعضای هیئت علمی ، سروری‌ها با علائمی شناخته می‌شوند، از جمله: حمایت از به اصطلاح انقلاب‌ها و بهار عربی و تحریک مردم علیه حاکمان خود، تکفیر حکام و توصيف آنان به طاغوت و تحريک مردم علیه آنان. 🔹ولیعهد سعودی چند سال پیش پیروان سروریه را به عنوان «تندروترین جریان در خاورمیانه و بالاترین درجه از اخوان المسلمین» توصیف کرده بود. 🔹واکنش‌ها به این بخشنامه وزرات در شبکه‌های اجتماعی متفاوت بود و برخی برای بیان نظرات خود از هشتگ استفاده کردند. 🔹بسیاری از این اقدام استقبال کردند و آن را «گامی دلگرم‌کننده برای محافظت از عربستان سعودی در برابر توطئه‌های تروریستی» دانستند. 🔹عباس الشرقاوی تصمیم وزارت امور اسلامی را «بزرگترین جشن برای دفن اندیشه سروریه خوارج» توصیف کرد. 🔹از سوی دیگر، ترکی الشلهوب، مخالف سعودی نوشت عبداللطیف آل شیخ که وزیر امور اسلامی است، جرأت توجیه خطیبان جمعه نسبت به خطر جشن‌ها(ی مختلط و منافی عفت) بر جوانان و جامعه، را ندارد، چرا که این مساله بخشی از پروژه‌ بن سلمان است که هدف آن محو هویت اسلامی، تخریب جامعه از طریق جشن‌های شبانه و بهره‌برداری از منبرها(ی خطبه‌های جمعه) است. 🔹محمد فهد القحطانی گفت که «اول از همه هشدار دادن در برابر استبداد و ظلم لازم است، زیرا این بزرگ‌ترین خطری است که کل جهان عرب را تهدید می‌کند.» 🔹علی الشهری با تمسخر بیانیه وزارت امور اسلامی عربستان، گفت: «برخی از سروری‌ها علیه برخی دیگر از سروری‌ها صحبت می‌کنند، باورتان می‌شود؟» ✍🏼 ملاحظه: 🔸گفتنی است چندی پیش نیز عبداللطیف آل الشیخ در بخشنامه‌ای به کلیه مبلغین و خطبا، بر ضرورت سخنرانی پیرامون «تأثیرات منفی» اخوان المسلمین تاکید کرد! 🔸مجتهد افشاگر معروف سعودی در رشته‌توییتی، از گزارش محرمانه‌ای که توسط عربستان در مورد فعالیت گروه‌های اسلامی در عربستان تهیه شده، پرده برداشته و گفت نام 1500 نفر از اعضای این گروه‌ها جهت دستگیری و تحقیق در این گزارش ذکر شده است! از جمله این افراد می‌توان به اعضایی از جریان سروریه اشاره کرد. @dolatedin
⭕️ دیدار علی‌اف با ارباش در باکو 🔹آذرتاج: الهام #علی‌اف رئیس جمهوری #آذربایجان دیروز 29 اکتبر با #علی_ارباش رئیس #سازمان_دیانت #ترکیه دیدار کرد. 🔹الهام علی‌اف «روز جمهوری» (۲۹ اکتبر) را به مردم ترکیه تبریک گفت و برای مردم ترکیه آرزوی خوشبختی و سعادت کرد. 🔹الهام علی‌اف با ابراز خرسندی از سفر اخیر رجب طیب #اردوغان رئیس جمهور ترکیه به آذربایجان، تاکید کرد که این سفر نمونه دیگری از روابط برادرانه و دوستانه آذربایجان و ترکیه است و روابط ما را تقویت می‌کند. 🔹علی ارباش با اشاره به اهمیت سفر خود به سرزمین‌های آزاد‌شده قره‌باغ، خاطرنشان کرد که شاهد تخریب تمامی آثار تاریخی و مذهبی توسط ارامنه در دوران اشغال بوده است. 🔹دو طرف بر توسعه موفقیت‌آمیز روابط برادرانه و دوستانه بین دو کشور در همه زمینه‌ها اشاره کردند. @dolatedin
💢دیدار ابراهیم الدیلمی، سفیر جمهوری یمن در تهران با علما و مراجع تقلید قم 🔸کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
💢ابراهیم الدیلمی، سفیر دولت نجات ملی یمن در ایران با سه تن از علما و مراجع تقلید، دیدار و گفت‌وگو کرد. 🔹آیت‌الله نوری همدانی ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، بقاء امت اسلامی را منوط به اتحاد و همبستگی و جهاد در مقابل استکبار عنوان نموده و مردم یمن و پیروزیهای آنها به رهبری سید عبدالملک الحوثی را نمونه بارز از این مقاومت عنوان و سکوت مسلمانان و جامعه جهانی در برابر جنایت‌های صورت‌گرفته در یمن را تقبیح کردند. 🔹آیت‌الله جوادی آملی نیز ضمن برشمردن ضرورت جهاد در برابر بدخواهان ودشمنان امت اسلامی، بر لزوم همراهی و یاری به مردم یمن در این عرصه تاکید کردند. 🔹آیت‌الله اعرافی، رئیس حوزه های علمیه کشور نیز ضمن برشمردن ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های علمیه، آمادگی حوزه را برای همکاری و تبادل علمی با مراکز دینی یمن اعلام کردند. 🔹ابراهیم الدیلمی، سفیر یمن هم ضمن ابلاغ سلام رهبر انصارالله، سید عبدالملک بدرالدین الحوثی به حضرات آیات عظام و ابراز خرسندی از این ملاقات‌ها، به تشریح وضعیت یمن و همراهی مردم مقاوم این کشور با محور مقاومت به‌رغم محاصره هفت‌ساله و مشکلات موجود اشاره کرد. 🔹الدیلمی همچنین بر لزوم افزایش همراهی و کمک به این بخش مهم محور مقاومت تاکید و آن را باعث تقویت روابط بین دو کشور در برابر ائتلاف سعودی-آمریکایی عنوان و جمهوری اسلامی ایران را تنها حامی مردم یمن در برابر این تجاوز و ستمگری معرفی کرد. منبع: خبرگزاری فارس 🔸کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
🔻 تونس قراردادهای خود با سازمان اخوانی «اتحاد العلماء» را لغو کرد
💢تونس قراردادهای خود با سازمان اخوانی «اتحاد العلماء» را لغو کرد 🔹الدستور: به گزارش شبکه نهم ، روز چهارشنبه 27 اکتبر وزارت امور دینی تونس تصمیم گرفت تمام توافقات قبلی خود با شعبه سازمان «الاتحاد العالمی لعلماء المسلمین» در تونس و «مرکز مطالعات اسلام و دموکراسی» را لغو کند. 🔹نکته قابل توجه این است که هر دو سازمان و مرکز مطالعات اسلام و دموکراسی وابسته به المسلمین شمرده می‌شود. 🔹از سوی دیگر، بازرسان دولتی روز سه‌شنبه 26 اکتبر به مقر جنبش اخوانی تونس یورش بردند و پس مشکوک شدن به منابع مالی خارجی، یک «پایگاه داده» را مصادره کردند. 🔹دادگاه بدوی تونس تأیید کرد که قاضی تحقیق به مقر حزب النهضه در مرکز پایتخت رفته و «سِرور» (پایگاه‌های اطلاعاتی الکترونیکی) جنبش را برای انتقال محتوای آن و انجام تست‌های فنی لازم مصادره کرده است. 🔹دادگاه در اطلاعیه‌ای تصریح کرد که روند توقیف «سرور» در چارچوب تکمیل تحقیقات مربوط به پرونده «لابی‌گری» است و این دادگاه خاطرنشان کرد که تحقیقات در مورد این پرونده هنوز ادامه دارد. 🔹جنبش النهضه نیز ضمن تایید این خبر، تاکید کرد که در تمامی فعالیت‌های خود به قانون احترام می‌گذارد. 🔹همچنین روز دوشنبه 25 اکتبر نیز نیروهای امنیتی به مقر مرکزی جنبش النهضه برای انجام تحقیقاتی در مورد پرونده «تامین مالی خارجی» یورش بردند. ✍🏼ملاحظه: 🔹قرارداد همکاری بین وزارتخانه امور دینی تونس و اتحاد العلماء در دسامبر 2012 به امضا رسید و این وزارتخانه از سال 2014 با مرکز مطالعات اسلام و دموکراسی، قراردادهای همکاری و آموزشی مرتبط داشته است. 🔹الاتحاد العالمی لعلماء المسلمین توسط شیخ یوسف تأسیس شد و به لطف جنبش اخوانی النهضه موفق به افتتاح مرکزی در تونس شد. 🔹مرکز اسلام و دموکراسی، نیز یک موسسه آمریکایی است که توسط آمریکایی تونسی الاصل، ، مشاور سابق رهبر جنبش ، اداره و نظارت می‌شود. وی مسئول سازماندهی و حرکة النهضة در واشنگتن به ویژه در کنگره آمریکا است. 🔹اختلاف دولت تونس با اتحاد العلماء به ماجرای کودتای رئیس جمهور، قیس سعید، علیه حزب اخوانی النهضة و برکناری نخست وزیر و رئیس پارلمان وابسته به این حزب در جولای گذشته بازمی‌گردد. پس از این اقدام مناقشه‌آمیز قیس سعید، اتحاد العلماء بیانیه‌ای صادر و در حمایت از حزب النهضة تونس برآمد. در پی این حمایت، درخواست‌های متعددی در تونس پیرامون برچیدن شعبه اتحاد العلماء در این کشور برخاست. @dolatedin