eitaa logo
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
802 دنبال‌کننده
366 عکس
47 ویدیو
14 فایل
ما به دوران جدیدی از عالم وارد شده‌ایم. به‌تدریج آثار این آغاز، محسوس‌تر می‌شود و تاثیر خود را در تغییر چهره زندگی بشر آشکار می‌کند. در این کانال، این دوران جدید را از سه زاویه مورد تامل قرار می‌دهیم: #روش، #دولت و #استعمار. ارتباط با ادمین: @yas_aa
مشاهده در ایتا
دانلود
6. پیام رهبر انقلاب به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که صبح امروز در وین قرائت شد، به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم جوانان عزیز اتحادیه انجمنهای اسلامی امسال نشست شما در میانه‌ی حوادث مهمی برگزار میشود که هر یک از جهتی نشانه‌ی عظمت و اعتبار ایران اسلامی و ملت انقلابی آن است. شهادتها، قدرت‌نمائیهای نظامی، حضور بی‌نظیر مردمی، روحیه‌ی قوی و عزم راسخ جوانان، در کنار هزاران مجموعه‌ی فعال در عرصه‌ی دانش و فناوری، و نیز رویکرد دینی و معنوی در بخش عظیمی از جوانان سراسر کشور، همه از سر بر آوردن یک پدیده‌ی یکتا در جهان امروز خبر میدهد. پدیده‌ئی که میتواند در آینده‌ی تاریخ تأثيرات عميق و تعیین‌کننده بگذارد. گام دوم انقلاب اسلامی باید بتواند به حول و قوه‌ی الهی این پدیده را به کمال برساند و به ثمر بنشاند. چشم امید و انتظار در این پویش حیاتی به جوانان دانشمند و فرزانه و با ایمان است و شما میتوانید در شمار این برگزیدگان تاریخ‌ساز باشید. به امید موفقیتهای بزرگ شما عزیزان والسلام عليكم ورحمة الله سیّد علی خامنه‌ای ۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۸
✍️ تعریف‌های دوران‌ساز گاهی انسان را در مقیاس کنترل‌کننده‌ی قوای حرکت طبیعت معدنی و غالب بر کُنِش کانی‌ها معنا می‌کنیم؛ این تعریف، یک تعریف دوران‌ساز است که بیش از هزارسال گذشته بر بشریت حکم‌فرماست. در درون این دوران، که فصول مختلفی داشته، در یک فصل متاخرش، تحولات انسان و جامعه‌ی انسانی نیز به مقیاس تحولات طبیعت معدنی و گیاهی، و اخیرا حیوانی فروکاسته شده و انسان را نیز شبیه یک ماده‌ی معدنی، یا یک حیوان هوشمند و پیچیده تحلیل کرده‌اند. مطالعه‌ی حرکات و سکنات کبوترها برای فهم جامعه‌ی انسانی، تمرکز بر رفتار حیوانات و انتزاع دکترین‌های کاربردی در علوم استراتژیک، پیش‌آزمون داروها روی حیوانات در داروسازی و .... نمونه‌های آشکاری از این تقلیل‌گرایی است. اما می‌توان از انسان، به‌عنوان مخلوق مفطور به فطرت الهی سخن گفت؛ مخلوقی که می‌تواند فطرت خویش را بازیابد و قواعد حاکم‌بر تحولات آن را بیابد و ذیل اختیار و آگهی خویش، فطرتش را رشد دهد. این تعریف هم یک تعریف دوران‌ساز است. انقلاب اسلامی، آغازی بر دوران جدید عالم است که با شکوفانمودن فطرت بشری، چهره‌ی جدیدی از حیات اجتماعی را آشکار خواهد ساخت. @doranejadid
✍️ محاسبات مقاومت؛ 51 + 1 = 52 این پوستر حتما برایتان آشناست؛ چند روز بیش‌تر از شهادت حاج قاسم نگذشته بود که در ونزوئلا طراحی و منتشر شد. بعد از اعلام توسط رهبر معظم انقلاب، ترامپ - این رئیس جمهور سفاک آمریکا که از فرهنگ بیش از قمارخانه‌ها و کاباره‌ها نمی‌فهمد، تهدید کرد که 52 نقطه‌ی فرهنگی ایران بزرگ اسلامی را که هزاران سال تاریخ پشت سرش ایستاده و آن را در قله‌های فرهنگی جهان قرار داده، خواهد کوبید. در پی این حادثه، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران، در یک عبارت لطیف بیان کرد که ترامپ معنای 2 و 5 را بعدا خواهیم فهمید. چه کسی می‌داند، شاید حضور فعالان ضد امپریالیستی از 51 کشور جهان در کاراکاس، یعنی (51 + 1 = 52)، حرکتی نمادین از قیام فرهنگ مقاومت در بزرگداشت سردار مقاومت بوده باشد؛ 52 نقطه‌ی فرهنگی به پا خواستند و یک دقیقه به یاد قهرمان جبهه‌ی مقاومت، پیروزمندانه کف زدند و "ویوا سلیمانی" سر دادند. شاید این یکی از ترجمه‌هایی باشد که به ترامپ قولش را داده بودیم. روزهای آینده این گمانه را بیش‌تر توضیح خواهند داد. @doranejadid
تهران - ایرنا - همایش جهانی مبارزه با امپریالیسم "برای حیات، حاکمیت و صلح" با حضور صدها نفر از نمایندگان جنبش های اجتماعی، سندیکاهای کارگری و احزاب سیاسی از ۵۱ کشور جهان از جمله ایران در هتل آلبا کاراکاس ونزوئلا شروع به کار کرد. به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امورخارجه، این همایش که ازسوی حزب حاکم " حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا " سازماندهی شده است تا روز جمعه ۵ بهمن ماه سال جاری در کارگروه های متعددی ادامه خواهد داشت. در مراسم افتتاحیه که با حضور سفرا و نمایندگان دیپلماتیک از جمله سفرای چین، ایران، سوریه، کوبا، فلسطین، نیکاراگوئه و .... تشکیل شد؛ دیوسدادو کابیو رییس مجلس موسسان و معاون حزب سوسیالیست متحد این کشور با اشاره به حمله بزدلانه آمریکا به سردار سلیمانی ، اقدام آمریکا را مصداق تروریسم و شهید سلیمانی را شهید راه حق و عدالت نامید. دیگر سخنران برنامه افتتاحیه بلال تحسین از سوریه بود که وی نیز مقاومت سوریه و شکست تروریست ها در این کشور را مدیون شهامت و فداکاری شهید سلیمانی و ایران قلمداد کرد و خواهان اتحاد بیش از پیش کشورهای ضد امپریالیست شد. مشاهده خبر در «ایرنا» : www.irna.ir/news/83645840/
پایگاه تولید و ترویج ادبیات تحلیلی جهت کلان‌نگری پیرامون انقلاب اسلامی @doranejadid
✍️ بازخوانی یک کتاب 👓 «علم تحولات جامعه؛ پژوهشی در فلسفه‌ی تاریخ و تاریخ‌گرایی علمی» ⛳️ قطعه‌ی شماره‌ی 5 وجه مشخصه‌ی روشن‌فکری هر زمانی آن است که به حرکت تاریخ و سیر اصیل جامعه با منطقی پویا آگاه است. روشن‌فکر در جریان همبسته‌ی مرگ و میر ارزش‌ها، محتوای مرده‌ی یک آرمان را تشخیص می‌دهد و ارزش‌های اصیل یک را باز می‌شناسد. روشنفکری در دوره‌ای، مظهر آگاهی به جوهر انتظار و ارزش‌های فرهنگی آن، رجوع‌دادن مردم جامعه به این ارزش‌ها، و ایجاد ایمان و آگاهی در آن‌ها، و نمایانیدن راه برای بازیافت وسایل تحقق این ارزش‌هاست. این‌که من با چنین قاطعیتی حکم می‌کنم که فرهنگ غربی در آخرین لحظات احتضار است، یک بیان مبتنی‌بر واقعیت‌هاست. فرهنگ غرب، یعنی جوهر ذاتی انتظار مردم اروپایی، از لحاظ تاریخی عقیم مانده است؛ آن‌چه هست، تلاشی خستگی‌آور برای حفظ این بی‌تاریخی است. قرن ما، قرن طرح مسائل نوینی است؛ انتظارها و مایه‌های جوهری آن به‌جهات دیگری از زندگی میل کرده است. تاریخ انسان در مرحله‌ی جدیدی از رسیده است و این تازگی رابطه‌ی مسائل و مشکلات و پرسش‌های نوینی را در امر زندگی، اندیشه و تعقل انسانی به‌وجود آورده است. پیداست چنین مسائلی مبتنی‌بر ارزش‌های تازه و اصیل فرهنگی است که در شرق در روند تکوین است و از بطن آن، رابطه‌ی نوینی در امر تولید خلق می‌شود. فریاد بلند است که: «غرب دارد می‌میرد». سرشاری غرب در پس جلای چشم‌گیر هیولای ماشین، پایان می‌پذیرد. این پایان را می‌توان در تاکید غرب بر "وحدت روحی و فرهنگی غرب" مشاهده کرد. دست‌وپا زدن برای ایجاد شهرهای وطنی و جهان‌وطنی. ، تنها میراثی است که غرب می‌خواهد با توسل به آن زنده بماند. بگذارید این حقیقت صریح را بگویم که مغرب‌زمین از همان آغاز که با جهش تصورناپذیری از مرحله‌ی فیضان فرهنگی به دامن و تمدن و صنعتی‌شدن درغلتید، به این مساله واقف بود که فرهنگ او به‌تنهایی نمی‌تواند عاملی برای صدور و قبضه‌کردن مناطق نفوذ و قلمروهای منتظر بی‌ایمان به‌حساب آید. پس، تنها تکنولوژی او و طمطراق گیج‌کننده‌اش می‌توانست این نقص را جبران کند. ولی امروز ما می‌دانیم که نسخه‌ی تکنولوژی و صنعتی‌کردن کاذب، ک محافل روشنفکری غرب برای ملل شرق پیچیده‌اند، نسخه‌ای است که بیمار را علاج نمی‌کند، اما پزشک را قربانی خواهد کرد. چراکه تکنولوژی ما را به یک مرحله‌ی کاذب تاریخ سوق خواهد داد. یاس او را در فریادهای ناشی از بی‌کسی روشنفکرانی هم‌چون: کار (Carr)، بایلی (Baillay)، یاسپرس (Jaspers)، توین‌بی و اشپنگلر، ژاک ماری تاین، آرتور شلزینگر(Schelsinger)، هانس کوهن (H. Kohn)، مرلوپونتی (Morleoupnoty) شنید. غرب در دوره‌ی بی‌تاریخی با مفاهیم انتزاعی و بی‌نسبتی شیرازه می‌بندد و غافل است از این حقیقت که تاریخ، حیات دیگری را آغاز کرده است. ر.ک. همان، 26-11. @doranejadid
✍️ بازخوانی یک کتاب 👓 «علم تحولات جامعه؛ پژوهشی در فلسفه‌ی تاریخ و تاریخ‌گرایی علمی» ⛳️ قطعه‌ی شماره‌‌ی 6 یک جامعه‌ی واقعی نمی‌تواند به‌وجود آید مگر آن‌که فردی مسئولیت صریح و آگاهانه‌ای را نسبت به دیگری و جامعه و ارزش‌های فرهنگی و ایده‌ی انتظار اجتماعی، در خود احساس کند. روشن‌فکر غربی امروز خود را در یک خانه‌به‌دوشی فکری دریافته است؛ او به مرحله‌ای رسیده که می‌بیند جامعه‌ی او فاقد یک انتظار تاریخی است و صرفا عضو نامتجانس اتحادیه‌های اقتصادی است که از هیچ مجرای روحی اصیل و جاذبی برخوردار نیستند و سیراب نمی‌شوند. برعکس؛ هدف‌های آن‌ها بدون هیچ معیار و ملاک جهانی‌ای، صرفا متوجه منافع استعماری و سوداگرایانه‌ است. فلسفه‌ی او در چارچوب اگزیستانسیالیسم و پوزیتویسم، انسان غربی را به گریز از حقایق عینی جهان و پناه‌بردن به دنیاهای وهمی و تخیلی اشراق کاذب راهبری می‌کند. روان‌شناسی او، بی‌آن‌که روابط متقابل انسان و جامعه‌اش را در پرتو قوانین عمومی تکامل در نظر بگیرد، به استثنایی‌ترین وقایع و عوامل روحی می‌آمیزد و سرخوردگی‌های جنسی انسان بی‌تاریخ مغرب را "عامل تغییرات روحی دوران انسان‌ها" معرفی می‌کند. @doranejadid
7. آیت‌الله خامنه‌ای: یکی از چیزهایی که حیات طیّبه را تأمین میکند، پیش‌رانی در علم و تمدّن جهانی است. یک ملّتی بتواند در مجموعه‌ی دانش جهانی و مدنیّت جهانی، حالت پیش‌ران داشته باشد و جلو ببرد؛ برای ارتقای کلّ بشریّت، یک نردبان جدیدی را جلوی پای بشریّت بگذارد؛ این یکی از اجزای حیات طیّبه است. غربی‌ها این‌جور نیستند؛ بله، پیشرفتهای مادّی زیاد آوردند، در این زمینه‌ها حرفهای جدید زدند، هنوز هم دارند میزنند، منتها این را همراه کردند با چیزی که سقوط از این نردبان در آن حتمی است؛ بله، نردبان را جلوی پای بشر میگذارند منتها کاری میکنند که از این نردبان حتماً بشر سقوط خواهد کرد؛ اخلاق را فاسد میکنند. شما امروز ملاحظه کنید در فرهنگ غربی زشت‌ترین و شنیع‌ترین کارها دارد شکل عادی، عرفی، قانونی میگیرد که اگرچنانچه کسی با اینها مخالفت بکند، محکوم میشود که چرا مخالفت میکند؛ به صرف اینکه انسان دلش میخواهد! خب، خیلی چیزها انسان دلش میخواهد. کار این پرده‌دری‌ها در غرب به کجا خواهد رسید؟ راه علاج ندارند؛ یعنی راه خلاص قطعاً ندارند؛ این راهی که اینها دارند میروند، این‌جور که اینها دارند در انحطاط اخلاقی پیش میروند، پدر غرب را در خواهد آورد، نابودشان خواهد کرد. بیچاره مردمشان، انسان دلش برای مردم این کشورها و این ملّتها میسوزد؛ مردم بیچاره‌ای هستند. نخبگان، تأثیرگذاران، برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران، روی اهداف خبث و پلید خودشان کارهایی دارند میکنند. (94/06/25) @doranejadid
8. آیت‌الله‌خامنه‌ای: [برتری ارزشی و سلطه نظامی و سیاسی دو عامل غرب برای مدیریت دنیا بود] عامل اول که عامل ارزشى بود - یعنى رجحان ارزشهاى غربى بر ارزشهاى ملل دیگر، ادیان، اسلام و غیره - دچار تزلزل شده به دلایلى. عواملى موجب شده است که دچار تزلزل بشود. من چند عامل از این عوامل را اینجا یادداشت کرده‌ام که عرض میکنم: یکى از این عواملى که نظام ارزشى غرب را و سلطه‌ى معنوى این نظام را متزلزل کرده، بحران رو به افزایش اخلاقى و معنوى در غرب است؛ که نشانه‌ى بارز آن رواج احساس پوچى، احساس بیهودگى، احساس ناامنى روحى در بین آحاد مردم - بخصوص در بین جوانها - در غرب است. تلاشىِ خانواده؛ بنیان خانواده در غرب دچار تزلزل شدید است و متلاشى شده که این آثار را میگذارد. مسئله‌ى زن که بر روى مسئله‌ى زن جهت‌گیرى غربى به‌نحوى بوده است که امروز حرکت فمینیستى - که از ده‌ها سال قبل شروع شده بود - زیر سؤال جدى از سوى متفکرین و روشنفکران و اهل فکر است؛ یعنى احساس میکنند که این یک دامى براى زن بود و زن را دچار محاذیر عجیب‌وغریبى کرده است که داستان مفصلى است. مسئله‌ى ارزش شدن منکرات؛ مثلاً همجنس‌بازى در غرب میشود ارزش؛ مخالفت با همجنس‌بازى میشود ضد ارزش! که اگر چنانچه - امروز در دنیاى غرب این‌جورى است - با کسى، با یک مقام دولتى‌اى، رئیس جمهورى، شخصیت برجسته‌اى مصاحبه کنند و او بگوید من با همجنس‌بازى مخالفم، این به‌عنوان یک نقطه‌ى منفى در کارنامه‌ى او در دنیا تلقى میشود؛ یعنى فضاى اخلاقى غرب، به این جهت، به این سمت رفته. البته در این زمینه متوقف هم نخواهد ماند و پیش خواهد رفت و به جاهاى بسیار بدتر و زشت‌ترى خواهد انجامید. و این نکته را امروز - یعنى از چندى پیش، از چند سال قبل از این، شاید از ده پانزده سال قبل - متفکرین غربى و بعضى از خیرخواهان و دلسوزان غربى متوجه شده‌اند و مدام تذکر میدهند؛ لکن فایده‌اى ندارد؛ وقتى که یک نظام اخلاقى به این سراشیب افتاد، دیگر قابل جلوگیرى نیست و سرنوشتى جز متلاشى شدن ندارد. این یک عامل براى به‌چالش گرفته شدن ارزشهاى غربى. (1393/06/13) @doranejadid
رئیس جمهور فرانسه در اجلاس G7 سال 2019 تصریح کرد که هژمونی غرب رو به پایان است و علت آن را خطای کشورهای این قاره طی قرون گذشته ذکر کرد. امانوئل مکرون خواستار نظم نوین اقتصاد جهانی شد و از «بحران بی‌سابقه»‌ در بازار جهانی انتقاد کرد. وی افزود: در سایه تردید ناشی از سیاست‌های تجاری آمریکا، اقتصاد بازار بیش از حد «مالی محور» و باعث ایجاد نابرابری‌هایی شده که «نظم سیاسی ما را متزلزل کرده است.» مکرون همچنین خواستار تجدیدنظر جهانی در این خصوص شد اما سخنی از جزئیات به میان نیاورد. وی همچنین تصریح کرد که «ما در پایان هژمونی غرب» بر جهان زندگی می‌کنیم که حاصل خطاهای غرب طی قرون گذشته است. رئیس جمهور فرانسه یک روز پس از نشست جی ۷ به ایراد سخنرانی پرداخت که سیاست‌های تجاری آمریکا، تنش با چین و رکود اقتصادی، بر این اجلاس سایه انداخته بود. اجلاس گروه هفت با درخواست تجارت منصفانه و آزاد در حالی به پایان رسید که هیچ اشاره‌ای به ارزها و محرک‌های اقتصادی نشد. متن کامل و فایل ویدئویی صحبت‌های مکرون پیرامون پایان هژمونی غرب: https://newsobservatory.com/macron-we-are-living-the-end-of-western-hegemony-in-the-world/ https://www.youtube.com/watch?v=e6bBtVnADzU Living the End of Western Hegemony @doranejadid
سرخط‌ پژوهشی پیرامون بنیان‌های فلسفه‌تاریخی دولت اسلامی تمدن‌ساز . . @doranejadid
📝 9. تحلیل نبوت و بعثت انبیاء عظام الهی، از منظر فلسفه‌ی تاریخ در دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای: «بعثت خاتم‏‌الانبياء در عالم... براى اين نبود كه جمعى از مردم در برهه‏‌اى از زمان، آن را قبول بكنند و بخش عظيمى از تاريخ بشر و انسان‌ها آن را نپذيرند؛ بلكه مطرح شد تا عالم و انسان را طبق پيشنهاد خود بسازد و بشريت و همه‏‌ى وجود را به تبع بشر از اين راه به كمال برساند و اين خواهد شد... هر قدمى كه بشر برمى‏‌دارد- چه خود او بخواهد، چه نخواهد؛ حتّى چه بداند و چه نداند به حقيقتِ بعثت نزديك‌تر مى‏‌شود». (04/ 12/ 1368) بيانات در ديدار با قاريان چهل كشور جهان‏‏ ⭕️ پی‌نوشت: ساخت عالم و آدم بر اساس یک الگو در بازه‌ی کل حیات بشریت، یک مقیاس کلان تاریخی است. دانش‌پژوه معارف اسلام اولا باید بتواند کل نظام معرفت اسلامی را در یک چنین مقیاس و از یک چنین منظری، نظام‌مند ببیند؛ ثانیا حرکت‌های اجتماعی محقَّق‌شده در طول تاریخ را بر چنین الگویی تطبیق دهد. به‌طور خاص باید بپرسیم انقلاب اسلامی کجای این طرح و برنامه‌ی عظیم و فراگیر بعثت نبی مکرم اسلام است. @doranejadid
ترسیم (شماره 1). طرح کلان بعثت، از هبوط تا ظهور و ایام الله رجعت در نظام فکری آیت‌الله خامنه‌ای @doranejadid
✍️ بازخوانی یک کتاب 👓 «علم تحولات جامعه؛ پژوهشی در فلسفه‌ی تاریخ و تاریخ‌گرایی علمی» ⛳️ قطعه‌ی شماره‌‌ی 7 ، علمی است که علل پیدایش و تکامل جامعه‌ی انسانی را تبیین و تعبیر می‌کند؛ قوانین عمومی تکامل را می‌یابد. و بدین‌ترتیب، تفاوتی کلی بین "تاریخ" و "فلسفه‌ی تاریخ" موجود است. در حالی که "علم تاریخ" به شرح وقایع گذشته‌ می‌پردازد، "فلسفه‌ی تاریخ" علت تتابع و ارتباط بین آن وقایع را جست‌وجو می‌کند و رابطه‌ی معقولی میان آن‌ها برقرار می‌سازد و علت و معلول‌ها را در وقایع تاریخی اکتشاف می‌کند. در واقع، فلسفه‌ی تاریخ، "علم عمومی جامعه" است. آن علمی را که دست‌اندرکار یافتن قوانین عمومی تکامل جامعه‌های انسانی است، فلسفه‌ی تاریخ یا علم جامعه‌ی انسان می‌گوییم. از مجموع تعابیر اساطیری یا علمی‌ای که تاکنون در بیان چگونگی یا جامعه‌ی انسانی بیان شده است، 10 نظریه را 10 دیدگاه فلسفه‌ی تاریخی را می‌توان احصا کرد که عبارتند از: 1. نظریه‌ی جغرافیایی 2. نظریه‌ی قهرمان‌گرا 3. نظریه‌ی اصالت سیاست 4. نظریه‌ی نژادگرا 5. نظریه‌ی جبر تکنیکی 6. نظریه‌ی جبر اجتماعی 7. نظریه‌ی جبر اقتصادی 8. نظریه‌ی دینی 9. نظریه‌ی فلسفی 10. نظریه‌ی سنخی یا تیپ‌شناسی. ر.ک. پیشین، صص.31-32. @doranejadid