هدایت شده از مدرسه شمع
46.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸روز اول رویداد :
فیلم کامل گفتگو با حجتالاسلام و المسلمین #قنبریان
(قسمت سوم)
#گفتگوی_انتخاباتی
جامعهٔ مجاهد
ویژه کنشگران انتخابات
eitaa.com/j_mojahed
۳-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
33.66M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه سوم: تقریر امام موسی صدر از اندیشه اقتصادی مارکس و نقد این نظریه
۱۴اسفند۱۴۰۲
#امام_موسی_صدر
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @m_ghanbarian
فقه الاقتصاد-جلسه دوازدهم.mp3
18.77M
📔 کارگاه آموزشی فقه الاقتصاد
جلسه دوازدهم ۱۴۰۲/۱۱/۵
پرونده دوم: مصرف
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مروی تهران
#فقه_الاقتصاد
#کارگاه_فقه
#حل_مسأله
☑️ @doros_ghanbarian
فقه الاقتصاد-جلسه سیزدهم.mp3
7.15M
📔 کارگاه آموزشی فقه الاقتصاد
جلسه سیزدهم ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
پرونده دوم: مصرف
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مروی تهران
#فقه_الاقتصاد
#کارگاه_فقه
#حل_مسأله
☑️ @doros_ghanbarian
فقه الاقتصاد-جلسه چهاردهم.mp3
16.52M
📔 کارگاه آموزشی فقه الاقتصاد
جلسه چهاردهم ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
پرونده دوم: مصرف
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مروی تهران
#فقه_الاقتصاد
#کارگاه_فقه
#حل_مسأله
☑️ @doros_ghanbarian
مهدویت در نهج البلاغه.mp3
8.8M
🔰 مهدویت و پایان تاریخ در نهج البلاغه
حجت الاسلام قنبریان
۱۶اسفند۱۴۰۲
*⃣ چند گزاره کلیدی از مهدویت در نهج البلاغه:
1⃣ رابطه مستقیم وضعیت دین و وضعیت امام:
• فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ(خ۱۸۲)
- طلوع اسلام ناب هم مطلع رفع غربت امام است!
• توضیح از خطبه های ۱۴۷و۱۸۷
2⃣ تصرفات سیاسی اجتماعی امام غائب:
أَلَا وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَكَهَا مِنَّا يَسْرِي فِيهَا بِسِرَاجٍ مُنِيرٍ وَ يَحْذُو فِيهَا عَلَى مِثَالِ الصَّالِحِينَ، لِيَحُلَّ فِيهَا رِبْقاً وَ يُعْتِقَ فِيهَا رِقّاً وَ يَصْدَعَ شَعْباً وَ يَشْعَبَ صَدْعاً، فِي سُتْرَةٍ عَنِ النَّاسِ لَا يُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ وَ لَوْ تَابَعَ نَظَرَهُ(خ۱۵۰)
- امام غائب فقط مغیث و دارالشفاء نیست...
3⃣ مهیا شدن قومی از درون آن تصرفات برای ظهور:
ثُمَّ لَيُشْحَذَنَّ فِيهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَيْنِ النَّصْلَ تُجْلَى بِالتَّنْزِيلِ أَبْصَارُهُمْ وَ يُرْمَى بِالتَّفْسِيرِ فِي مَسَامِعِهِمْ وَ يُغْبَقُونَ كَأْسَ الْحِكْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوحِ.( خ۱۵۰)
- گزارش حدیث لوح از یاران غیبت هم همین است...
4⃣ استعاره های پرمعنا:
• برای غیبت:
ضَرَبَ بِعَسِيبِ ذَنَبِهِ وَأَلْصَقَ الاَْرْضَ بِجِرَانِهِ (خ۱۸۲)
• برای ظهور:
فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ، ضَرَبَ يَعْسُوبُ الدِّينِ بِذَنَبِهِ، فَيَجْتَمِعُونَ إِلَيْهِ كَمَا يَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِيفِ (ح۱)
- شما به آرزویتان می رسید(خ۱۰۰)
- هوی به دین برمی گردد(خ۱۳۸)
☑️ @m_ghanbarian
فقه الاقتصاد-جلسه پانزدهم.mp3
15.59M
📔 کارگاه آموزشی فقه الاقتصاد
جلسه پانزدهم ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
پرونده دوم: مصرف
(مالیات بر اشرافیت)
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مروی تهران
#فقه_الاقتصاد
#کارگاه_فقه
#حل_مسأله
☑️ @doros_ghanbarian
۴-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
32.51M
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه چهارم
۲۷فروردین۱۴۰۳
#امام_موسی_صدر
- سهم هر یک از عوامل تولید (کار، سرمایه و ابزار تولید) در ارزش افزوده چه میزان است؟
- طرح نظریه ارزش از منظر مکتب اقتصادی اسلام و نقد نظریههای رقیب
- مکتب اقتصادی اسلام حتی از مکتب اقتصادی مارکسیسم هم توجه بیشتری به کارگر دارد!
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian
⚪️ فصل جدید از کلاس مبانی فقهی و حِکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
(ابتدای فصل حقوق ملت از قانون اساسی)
🎙 با تدریس حجت الاسلام والمسلمین استاد محسن قنبریان
✅ ویژه طلاب سطح ٣ و ۴ حوزه های علمیه
✅ و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری رشتههای مرتبط
🗓 زمان: چهارشنبهها (از ۵ اردیبهشت)؛ از ساعت ٨ صبح
📍 مکان: تهران، بازار بزرگ تهران، حوزه علمیه مشکوة (مدرسه صدر)
📝 جهت ثبت نام، اطلاعات خود را به نام کاربری @sajadbeygi در پیام رسانهای بله یا ایتا ارسال نمایید.
۵-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
33.43M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه پنجم
بررسی نظریه مالکیت
۳اردیبهشت۱۴۰۳
#امام_موسی_صدر
- مالکیت در اسلام و مالکیت در سرمایهداری، دو مفهوم متفاوت!
- مالک در اسلام، امین و مسئول است(استخلاف). مثلا حق اسراف و تبذیر ندارد هرچند اصطلاحا مال خودش باشد.
- لازمه دوگانه مالکیت در سرمایهداری:
۱.جنگ دائمی و درگیری مداوم انسان بر سر تملک بیشتر
۲.از بین بردن و کمارزش کردن تلاش افراد و طبیعت.
- بررسی نقد مارکسیسم به نظریه مالکیت و الغای مالکیت خصوصی. این نقد به مفهوم اسلامی مالکیت وارد نیست مگر اینکه تقریر اشتباهی از مالکیت در اسلام ارائه شود!
- کار، مهمترین و اولیترین چیزی که باعث ایجاد مالکیت میشود.
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian
۶-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
44.47M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه ششم
نظریه عدالت #امام_موسی_صدر
۱۱اردیبهشت۱۴۰۳
با اختلاف طبقاتی چه کنیم؟
- مارکس: الغاء مالکیت خصوصی
- غرب: دولت رفاه و تأمین حداقل معیشت
- اسلام:
1. اصلاح توزیع پیشینی (قبل از تولید)
2. اصلاح توزیع پسینی (حدود مربوط به مالکیت و همچنین تمام تبرعات اسلام)
3. اختلافات فردی را هم نیاز نیست از بین ببریم. این اختلاف اساسا رحمت است و منشأ خیر!
📎 ارجاعات این جلسه:
- پیامبران جدید سرمایه
- حق، نباید کالا شود!
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian
۷-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
35.12M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه هفتم
اندیشه اقتصادی #شهید_مطهری
۱۷اردیبهشت۱۴۰۳
🔹 نسبت روابط تقنینی(شریعت) و روابط طبیعی، نسبتی یکسویه یا دوسویه؟
اگر نظیر مارکس بگوییم رابطه یکسویه است، حرف زدن از مکتب بیخود میشود. چراکه دست آخر روابط طبیعی هستند که تعیین کننده خواهند بود. لذا نمیتوان مکتبی را کشف کرد و بر اساس آن روابط طبیعی را شکل داد. شهید مطهری میگوید رابطه دوسویه است. اربعین یک مثال از تأثیر روابط تقنینی بر طبیعی است.
🔹در لایه استنباط باید توجه داشت که رأس مسائل مستحدثه بیمه و بانک و امثالهم نیست! خود سرمایهداری، یک پدیده بیسابقه و جدید است.لذا برای استنباط احکام، باید این موضوعِ جدید را کامل شناخت.
🔹در حال حاضر تمام رابطه کار با سرمایه ذیل عقد اجاره قرار گرفته است. این خروج از ذوق شریعت است! همه را ذیل یک مکروه آوردن ای بسا در لایه نظامسازی حرام باشد. اجاره ذاتا مشکلی ندارد ولی اینجا جای اجاره نیست! اینجا جای عاملیت است که سود هم منصفانهتر تقسیم شود. پس با نظر به روابط طبیعی جدیدی که متأثر از سرمایهداری شکل گرفته میتوان نسبت به اجاره در این وسعت، حکم جدیدی داشت و این حکم جدید میتواند باعث بهبود وضعیت در لایه روابط طبیعی شود.
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian