۴-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
32.51M
🗂 اندیشه اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه چهارم
۲۷فروردین۱۴۰۳
#امام_موسی_صدر
- سهم هر یک از عوامل تولید (کار، سرمایه و ابزار تولید) در ارزش افزوده چه میزان است؟
- طرح نظریه ارزش از منظر مکتب اقتصادی اسلام و نقد نظریههای رقیب
- مکتب اقتصادی اسلام حتی از مکتب اقتصادی مارکسیسم هم توجه بیشتری به کارگر دارد!
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian
⚪️ فصل جدید از کلاس مبانی فقهی و حِکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
(ابتدای فصل حقوق ملت از قانون اساسی)
🎙 با تدریس حجت الاسلام والمسلمین استاد محسن قنبریان
✅ ویژه طلاب سطح ٣ و ۴ حوزه های علمیه
✅ و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری رشتههای مرتبط
🗓 زمان: چهارشنبهها (از ۵ اردیبهشت)؛ از ساعت ٨ صبح
📍 مکان: تهران، بازار بزرگ تهران، حوزه علمیه مشکوة (مدرسه صدر)
📝 جهت ثبت نام، اطلاعات خود را به نام کاربری @sajadbeygi در پیام رسانهای بله یا ایتا ارسال نمایید.
۵-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
33.43M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه پنجم
بررسی نظریه مالکیت
۳اردیبهشت۱۴۰۳
#امام_موسی_صدر
- مالکیت در اسلام و مالکیت در سرمایهداری، دو مفهوم متفاوت!
- مالک در اسلام، امین و مسئول است(استخلاف). مثلا حق اسراف و تبذیر ندارد هرچند اصطلاحا مال خودش باشد.
- لازمه دوگانه مالکیت در سرمایهداری:
۱.جنگ دائمی و درگیری مداوم انسان بر سر تملک بیشتر
۲.از بین بردن و کمارزش کردن تلاش افراد و طبیعت.
- بررسی نقد مارکسیسم به نظریه مالکیت و الغای مالکیت خصوصی. این نقد به مفهوم اسلامی مالکیت وارد نیست مگر اینکه تقریر اشتباهی از مالکیت در اسلام ارائه شود!
- کار، مهمترین و اولیترین چیزی که باعث ایجاد مالکیت میشود.
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian
۶-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
44.47M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه ششم
نظریه عدالت #امام_موسی_صدر
۱۱اردیبهشت۱۴۰۳
با اختلاف طبقاتی چه کنیم؟
- مارکس: الغاء مالکیت خصوصی
- غرب: دولت رفاه و تأمین حداقل معیشت
- اسلام:
1. اصلاح توزیع پیشینی (قبل از تولید)
2. اصلاح توزیع پسینی (حدود مربوط به مالکیت و همچنین تمام تبرعات اسلام)
3. اختلافات فردی را هم نیاز نیست از بین ببریم. این اختلاف اساسا رحمت است و منشأ خیر!
📎 ارجاعات این جلسه:
- پیامبران جدید سرمایه
- حق، نباید کالا شود!
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian
۷-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
35.12M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه هفتم
اندیشه اقتصادی #شهید_مطهری
۱۷اردیبهشت۱۴۰۳
🔹 نسبت روابط تقنینی(شریعت) و روابط طبیعی، نسبتی یکسویه یا دوسویه؟
اگر نظیر مارکس بگوییم رابطه یکسویه است، حرف زدن از مکتب بیخود میشود. چراکه دست آخر روابط طبیعی هستند که تعیین کننده خواهند بود. لذا نمیتوان مکتبی را کشف کرد و بر اساس آن روابط طبیعی را شکل داد. شهید مطهری میگوید رابطه دوسویه است. اربعین یک مثال از تأثیر روابط تقنینی بر طبیعی است.
🔹در لایه استنباط باید توجه داشت که رأس مسائل مستحدثه بیمه و بانک و امثالهم نیست! خود سرمایهداری، یک پدیده بیسابقه و جدید است.لذا برای استنباط احکام، باید این موضوعِ جدید را کامل شناخت.
🔹در حال حاضر تمام رابطه کار با سرمایه ذیل عقد اجاره قرار گرفته است. این خروج از ذوق شریعت است! همه را ذیل یک مکروه آوردن ای بسا در لایه نظامسازی حرام باشد. اجاره ذاتا مشکلی ندارد ولی اینجا جای اجاره نیست! اینجا جای عاملیت است که سود هم منصفانهتر تقسیم شود. پس با نظر به روابط طبیعی جدیدی که متأثر از سرمایهداری شکل گرفته میتوان نسبت به اجاره در این وسعت، حکم جدیدی داشت و این حکم جدید میتواند باعث بهبود وضعیت در لایه روابط طبیعی شود.
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian
هدایت شده از پرسش و پژوهش ,🏳️
❇️کارگاه آموزشی❇️
✅موضوع
✴️فقه الاقتصاد
استاد : حجتالاسلام قنبریان
▫️زمان شروع دوره جدید
چهارشنبه 19 اردیبهشت
۱۰صبح
🏢 مکان حوزه علمیه مروی نمایشگاه گفتمان
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
@Pajouheshgaranemarvi
۸-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
46.9M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه هشتم
اندیشه اقتصادی #شهید_مطهری
۲۴اردیبهشت۱۴۰۳
🔹 نظریه مالکیت
دو چیز در تکوین نظم جدید یعنی سرمایهداری نقش اساسی دارد:
- ابزار تولید که منشأ تولید انبوه است
- بانک که تجمیع سرمایه میکند. در دنیای گذشته چرخه به صورت "کالا>پول> کالا" بود ولی درحال حاضر "پول>کالا>پول" شده، لذا پول نقش اساسی دارد.
🔹ثروت در ملک کیست؟
1. اگر "طبیعت" باشد: ملک همه
2. اگر "طبیعت + کار" باشد: اولویت انتفاع با فاعل است اما حق دیگران هم سلب نمیشود لذا فاعل هر نوع تصرفی نمیتواند بکند.
3. اگر "کارخانه و ماشین" باشد: محصول نهایی، تماما برای مالک ماشین نیست. بلکه مخترع نیز سهیم است. مخترع کیست؟ ماشین، تولید جمعی است لذا محصول نهایی برای کل جامعه است هرچند مخترع هم سهمی دارد.
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian
۱-مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی.mp3
37.85M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
جلسه اول / ۲۷مهر۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر)
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
۲-مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی.mp3
45.84M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
جلسه دوم / ۴آبان۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر)
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
۳-مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی.mp3
49.67M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
جلسه سوم / ۱۱آبان۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر)
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
بررسی نظریه ولایت فقیه در نسبت با جمهوریت.mp3
19.16M
مدرسه بهاره الهیات حکمرانی از منظر امام خمینی(ره)
🗒در راستای برگزاری همایش ملی «مسائل الهیاتی حکمرانی در ایران»
برنامه روز دوم - پنجشنبه ٣ خرداد:
🎙حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان
⭕️ بررسی نظریه ولایت فقیه در نسبت با جمهوریت
▫️۸ لایه و ریشه برای جمهوریت در ولایت فقیهِ امام:
1⃣ الهیاتِ امامتِ امت!
ارتقاء نظریه خلافت فردی و استخلاف مجتمع
2⃣ تبدیل رابطه مردم-شریعت از عبد و مولای عرفی به قانونگذار-مردم (اصول فقه)
3⃣ جدایی خطابات قانونیه از عقلانیت مدرن!
4⃣ ولایت بر احکام نه صرفاً مجری احکام!
5⃣ جدایی از لویاتان و سلطه اداری + حفظ ولاء های اجتماعی!
6⃣ جدایی از سلطنت (حکومت مطلقه)!
لزوم مجلس شورا
7⃣ احتیاج ولایت مطلقه به رای اکثریت
8⃣ جدایی از طالبانیزم در اجرای احکام!
منطق تدریج در اجرا
☑️ @doros_ghanbarian
۴-مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی.mp3
27.34M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
جلسه چهارم / ۱۸آبان۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر)
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
۵-مبانی مشروح مذاکرات قانون اساسی.mp3
29.56M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
جلسه پنجم / ۲۵آبان۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر)
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
۹-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
47.59M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه نهم
بررسی مسئله بانک از منظر #شهید_مطهری
۷خرداد۱۴۰۳
🔹 شهید بهشتی: هیچ سودی به سرمایه تعلق نمیگیرد. حتی ابزار تولید باید اجاره شود نه اینکه در سود سهم داشته باشد. چرا؟ به دلیل حرمت ربا. ربا از مواردی است که سرمایه سود میبرد.
دکتر طاهری: فقط پول است که سهمی در سود ندارد نه اینکه سرمایه مطلقا سهمی نداشته باشد.
شهید مطهری: دلیل حرمت ربای قرضی، عقیم بودن سرمایه نیست. در برخی عقود شرعی سرمایه سود میبرد. در ربای قرضی، ماهیتا قرض رخ میدهد. در قرض، انتقال مالکیت صورت میگیرد. لذا چه سود کند و چه ضرر برای قرض گیرنده است.
🔹 راه حل شهید مطهری درباره بانک:
حرمت ربا مربوط به سرمایههای خصوصی است نه عمومی. چرا ربای بین زوج و زوجه حلال است؟ چون از این جیب به آن جیب است. پس هر جا جیب به جیب باشد، ربا حرمت ندارد. نتیجه: اگر بانک عمومی و ملی باشد، ربا حرمت ندارد.
یک راه دیگر: تصرف در عقود.
🔹 تکمله استاد به بحث: ظاهرا نوعی تبدل موضوع درباره ماهیت کار بانک داریم از جمله خلق پول. در وضعیت فعلی، حد وسط اصلا ربا نیست لزوما. خلق پول بیش از ربا بودن، اکل مال به باطل است.
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian
۶-مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی.mp3
45.92M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
جلسه ششم / ۲آذر۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر)
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
۷-مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی.mp3
36.12M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
جلسه هفتم / ۹آذر۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر)
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
۸-مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی.mp3
41.12M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
جلسه هشتم / ۱۶آذر۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر)
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
۹-مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی.mp3
24.67M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
جلسه نهم / ۲۳آذر۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر)
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
۱۰-اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر.mp3
47.62M
🗂 اندیشه های اقتصادی متفکران اسلامی معاصر
🔺 جلسه دهم
اندیشه اقتصادی #شهید_مطهری
نظریه ارزش
۲۱خرداد۱۴۰۳
🔹 حرارت واسطه در ثبوت است(یعنی علت است) و انبساط واسطه در اثبات(یعنی طریق کشف است). پول چیست؟ واسطه در اثبات. یعنی کشف از میزان ارزش میکند. اینکه برای کالا یا خدمات چقدر پول بدهید بسته به نظریه ارزش دارد.
▪️نظریه ارزش یک بحث مکتبی است نه اقتصادی به معنی تکنیکال.
🔹 نقد و بررسی نظریات رقیب از منظر فلسفی و طرح این گزاره که نه کار عنصر انحصاری تعیین کننده قیمت است و نه صرفا عرضه تقاضا.
▪️ هرچند نقد شهید در این لایه یعنی از منظر فلسفی، عموما به نظریه مارکس است.
🔹 نظریه ارزش از منظر اقتصاد اخلاقی: اینکه نوسان قیمتها ارزش کار را تغییر میدهد که معمولا به زیان کارگر است، آیا اجحاف در حق کارگران نیست؟
▪️ ضمن پاسخ منفی، این گزاره تقویت میشود که عرضه و تقاضا به تنهایی نباید عامل انحصاری تعیین ارزش باشد.
حجت الاسلام محسن قنبریان
گروه تخصصی فقه اقتصاد موسسه عالی مشکات
☑️ @doros_ghanbarian
تشریح تز سیاسی و اقتصادی شهید بهشتی.mp3
20.82M
🔘 تشریح تز سیاسی و اقتصادی شهید بهشتی
نشست تخصصی اندیشه بهشتی
حجت الاسلام قنبریان
۷تیر۱۴۰۳ / مجموعه سرچشمه (قتلگاه شهید بهشتی)
▫️ تز سیاسی: مبارزه با تمرکز قدرت؛ولایت-شورا
• ۷ مورد ولایت مطلقه فقیه در نظرات
• ولایت فقیه انتخابی و ذیل حاکمیت ملی (ماجرای اصل ۵۶ و ۵۷ قانون اساسی)
• حکومت فقیه با رای اکثریت اما رهبری با مصلحت اکثریت نه تمایلات اکثریت
• سنجه های صورت تزاحم بین مصلحت و میل عمومی
• شورا غیر از جمع های مستشاری گرد مدیران
• حکمرانی شورایی غیر از اداره امور با رای مردم (تفاوت اصل ۶و۷ قانون اساسی)
▫️ تز اقتصادی: مبارزه با تمرکز ثروت؛ گسترش مالکیت عمومی
• ۹ اصل زیر بنای نظریه اقتصادی در الهیات و فقه
• نظام اقتصادی چیست؟
• روابط اقتصادی نامتوازن علت بی عدالتی ها
• دعوای کلام جدیدی با مارکسیست ها سر اجاره و مضاربه و نهادهای اقتصادی اسلام
• اصل ۴۳ قانون اساسی برای تنظیم روابط اقتصادی عادلانه
* تناسب و تناظر سیاست، اقتصاد، فرهنگ در منظومه اندیشه بهشتی
☑️ @m_ghanbarian
۱۰-مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی.mp3
22.22M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
جلسه دهم / ۱۴دی۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر)
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
۱۱-مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی.mp3
32.73M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
جلسه یازدهم / ۲۱دی۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر)
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
۱۲-مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی.mp3
32.15M
📚 مبانی فقهی و حکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی
جلسه دوازدهم / ۲۸بهمن۱۴۰۲
حجت الاسلام قنبریان
حوزه علمیه مشکوة تهران (مدرسه صدر)
#قانون_اساسی
#حقوق_اساسی
#فقه_سیاسی
☑️ @doros_ghanbarian
۱۱- اندیشه های اقتصادی.mp3
33.11M
🔺اندیشه اقتصادی متفکرین معاصر - جلسه یازدهم - یکشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
🗂 ارائه سرفصل مباحث مربوط به نظرات اقتصادی #شهید_بهشتی:
🔺مرور تفاوت مکتب اقتصاد و علم اقتصاد
🔺مزیت اندیشه شهید بهشتی نسبت به سایر متفکرین به جهت امتداد تا عینیت
🔺نظر شهید پیرامون انواع سرمایه(سرمایه تولید، سرمایهای که تبدیل به مستقلات شده، سرمایه در گردش)
🔺جایگاه کار در بحث مالکیت
🔺جایگاه کار در نظریه ارزش
🔺بررسی نظریه ارزش شهید بهشتی(روش قیمتگذاری)
🔺مشروح مذاکرات قانون اساسی
🔺معرفی کتاب
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
☑️ @doros_ghanbarian
۱۲- اندیشه های اقتصادی.mp3
31.29M
🔺اندیشه اقتصادی متفکرین معاصر - جلسه دوازدهم- یکشنبه 15/07/1403
🗂 ادامه نظریه اقتصادی #شهید_بهشتی:
🔸مالکیت: اختصاص اجتماعی و قراردادی یک موضوع(یعنی اعتبار) به یک فرد یا گروه یا جامعه که بیانگر حقانیت بالقوه او در آن موضوع است.
🔺 دعوا در حد و حدود مالکیت است. حد و حدود مالکیت و متعلق آن، بسته به عقلهای مختلف، تفاوت میکند. در مسئله نکاح. اصل نکاح عقلایی است اما اینکه نکاح اینطور باشد یا آن طور، به اعتبارات مختلف است. پس اگر یک چیز اصلش عقلایی بود، به معنی اینکه با تمام کم و کیفش عقلایی باشد نیست.
🔺 قطع رابطه الهیات و خیلی خلطها مربوط به همینجا است.
🔸مال، چیزی است که دارای ارزش مصرفی باشد. ارزش مصرفی: بدرد بخور باشد. هرچیز بدرد بخوری؟ نه. چیزی که به درد بخور باشد و وفور نداشته باشد شبیه هوا. به هوا مال نمی گویند.
🔸چه چیزهایی منشأ مالکیت میشود؟ 1. کار 2. حیازت
#اندیشه_اقتصادی_معاصر
☑️ @doros_ghanbarian