⭕️ با سلام و احترام
درس خارج تفسیر روایی اجتهادی
حضرت آیت الله حیدری فر امشب سه شنبه 1403/09/20 بعد از نماز عشاء برگزار می شود ✅
زمان: هر سه شنبه، بعد از نماز مغرب و عشاء
مکان: حوزه علمیه امام کاظم (علیه السلام) قم، مَدرس 27
💠 شرکت برای عموم طلاب آزاد است.
#لیست_دروس_استاد
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#شیوه_تحصیل_درس_خارج
بخش_یکم (1)
⭕️ حضرت آیت الله حیدری فر:
درس خارج، قطعاً باید «پژوهش محور» بوده باشد؛ و الّا بحث عقیم می گردد. به دلیل اینکه در اعصار گذشته دروس خارج ما «مجتهد» تولید می کردند؛ محقّق فقه و اصول پرورش می دادند؛ اما امروزه اینگونه نیست.
وقتی در درس خارج آیات عظام، مانند فاضل لنکرانی، مؤمن قمی، وحید خراسانی و ... شرکت می کردیم، می دانستیم که بحث امروز چیست و خودمان «پیش مطالعه» می کردیم و مطالب صاحب نظران را بررسی می نمودیم و مباحثه می کردیم و می نوشتیم.
#ادامه_دارد
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#شیوه_تحصیل_درس_خارج
بخش_دوم (2)
⭕️ حضرت آیت الله حیدری فر:
از لوازم «پژوهش محور» شدن، آن است که کلاس بیش از 10 نفر نباشد؛ و الّا استاد نمی رسد تا به همه طلبه ها نظارت کافی داشته باشد و آنها را پژوهشگر بسازد.
درس خارجی که ما برگزار می کنیم «پژوهش محور» است؛ هر چند تعداد ما شاید به اندازه انگشت های یک دست برسد، ولی همین پنج، شش نفر به خوبی پژوهش محور بار می آیند، منابع به آنها معرفی می شود، محورهای مختلف بحث به آنها گفته می شود و از آنها گزارش خواسته می شود و گزارش ایشان مورد بحث و نقد واقع می شود.
نه حتی در تعلیم، بلکه در هر حوزه دیگر، مثلا در حوزه تربیت و ورزش، اگر کسی که می خواهد به مدال دست یابد، صرف تئوری کفایت نمی کند و باید خود تمرین و ممارست داشته باشد و روزانه چندین ساعت زیر نظر مربی باشد تا به موفقیت دست یابد.
#ادامه_دارد
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#شیوه_تحصیل_درس_خارج
بخش_سوم (3)
⭕️ حضرت آیت الله حیدری فر:
مراحل درست در تحصیل درس خارج به این قرار است:
1⃣ پیش مطالعه
2⃣ حضور منظم در نزد استاد
3⃣ پس مطالعه
4⃣ مباحثه
5⃣ تقریر درس خارج
اگر این مراحل طی شود، احتمال اینکه آن طلبه دارای ثمره ای بشود، هست؛ ولی دلیل اینکه درس های خارج ما صاحب نظر تولید نمی کنند، همین است که این امر در آنها رعایت نمی شود.
متأسفانه شنیده می شود که برخی از اساتید صرفاً جزوه آماده ای را تحویل طلبه می دهند و از روی آن املاء می کنند در حالی که این گونه تدریس، تدریس متنی است و درس خارج نیست.
#ادامه_دارد
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
⭕️ اطلاعیه تعطیلی درس خارج تفسیر روایی اجتهادی
با سلام و احترام به اطلاع می رساند درس امشب سه شنبه 1403/09/27 بعد از نماز عشاء، به علت تعطیلی دروس حوزه و نیز صرفه جویی در مصرف گاز، تعطیل است.
زمان: هر سه شنبه، بعد از نماز مغرب و عشاء
مکان: حوزه علمیه امام کاظم (علیه السلام) قم، مَدرس 27
💠 شرکت برای عموم طلاب آزاد است.
#لیست_دروس_استاد
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#شیوه_تحصیل_درس_خارج
بخش_چهارم (4)
⭕️ حضرت آیت الله حیدری فر:
طلبه در درس خارج و دانشجو در مقطع دکترا، در مرحله ای هستند که ورای آموزش مطلب، باید روش آموزش را یاد بگیرند.
طلبه در سطح کفایه و رسائل با محتوا و تئوری استنباط آشنا شده است؛ درس خارج «کاربردی ساختن» این تئوری ها است که البته با یک طرفه گفتن حاصل نمی شود؛ بلکه جان کندن طلبه را هم می خواهد.
باید از کمّیت فرار کنیم و به کیفیت پناه ببریم. کمیت بالا در درس خارج، صرفاً «تشریفات» است و تیمّناً انجام می شود و مجتهد پرور نیست. آن درس خارجی مجتهد پرور است که رابطه حقیقی بین استاد و شاگرد برقرار شده باشد.
#ادامه_دارد
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
✔️ انتقاد شدید علّامه آیت الله جوادی آملی از کم رنگ بودن قرآن در حوزه های علمیه (درس خارج فقه کتاب الإرث 1399/08/19):
⭕️ طلبه می تواند وارد حوزه بشود، فقیه و مرجع تقلید بشود اما در تمام مدّت عمر قرآن را ندیده باشد!
🔹 ما به دو جهت يکی برای تبرّک و يکی برای اينکه حق قرآن کريم ادا شود، اول آيات ارث می خوانيم تا اينکه قرآن در فقه ما خودش را نشان بدهد.
🔸 بارها به عرضتان رسيد که فقه ما طوري تنظيم شده است که اصلاً با قرآن کريم کاری ندارد.
شما از اول تا آخر اصول را که نگاه کنيد هيچ آيهای که اصول به آن تکيه کند، در آن نيست. اين دو آيهای که در جلد دوم کفايه آمده است، يعني در بحثهای حجيت خبر واحد به نام آيه «نبأ» و «نفر»، همه محققان براي رد کردن می آوردند همه يعنی همه -افراد ضعيف مستثنا هستند- چون هيچ دليلی از دو تا آيه «نبأ» و «نفر» استفاده نمی شود که خبر واحد حجت است. حجیت خبر واحد بنای عقلاء است و امضای روايات اهل بيت است. بلکه اين دو آيه را «تجهيزاً للأذهان» می آورند.
🔸 پس اگر محققی در تمام مدت عمر خودش قرآن را نديده باشد او می تواند اصولی ماهر باشد، در فقه هم «بشرح ايضاً»؛ چون به روايات وابسته است.
🔹 مخصوصاً آن فرمايش مرحوم آخوند که گفته است اين آيات اطلاق ندارد چون در صدد اصل تشريع است. آيهاي که در صدد اصل تشريع باشد که نماز واجب است و روزه واجب است، اطلاق ندارد تا کسي به آن تمسک کند. اين فرمايش ايشان يک ضربه ديگری زده است.
بنابراين وضع ما از نظر قرآن کريم طوري است که طلبهای که وارد حوزه ميشود، در تمام مدت عمر خودش قرآن را نديده باشد ميتواند فقيه کامل و مرجع شود، چون هيچ ارتباطی ندارد.
🔹 ما براي تدارک اين ناچاريم اول آيات ارث را از روي قرآن کريم تلاوت کنيم، زيارت کنيم و تحقيق کنيم تا خطوط کلی ارث از قرآن مشخص شود، بعد معلوم ميشود که روايات در صدد تفسير همين آيات نورانی اند.
#اصلاح_حوزه_علمیه
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
هدایت شده از 🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
🔴 زیارت امام زمان (علیه السلام) پس از نماز صبح!
🔵 اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاىَ
صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ
عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ
فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها
بَرِّها وَ بَحْرِها
سَهْلِها وَ جَبَلِها
حَیِّهِمْ وَ مَیِّتِهِمْ
وَ عَنْ والِدَىَّ وَ وُلْدى وَ عَنّى
مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِیَّاتِ
زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ
وَ مِدادَ کَلِماتِهِ
وَ مُنْتَهى رِضاهُ
وَ عَدَدَ ما اَحْصاهُ کِتابُهُ
وَ اَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ؛
اَللّهُمَّ اِنّى اُجَدِّدُ لَهُ
فى هذَا الْیَوْمِ
وَ فى کُلِّ یَوْمٍ
عَهْداً وَ عَقْداً وَ
#بَیْعَةً فى رَقَبَتى؛
🌹 اَللّهُمَ کَما شَرَّفْتَنى بِهذَا التَّشْریفِ وَ فَضَّلْتَنى بِهذِهِ الْفَضیلَةِ
وَ خَصَصْتَنى بِهذِهِ النِّعْمَةِ،
فَصَلِّ عَلى مَوْلاىَ وَ سَیِّدى
صاحِبِ الزَّمانِ
وَاجْعَلْنى مِنْ اَنْصارِهِ
وَ اَشْیاعِهِ وَالذّآبّینَ عَنْهُ،
وَاجْعَلْنى مِنَ #الْمُسْتَشْهَدینَ
بَیْنَ یَدَیْهِ، #طائِعاً غَیْرَ مُکْرَهٍ
فِى الصَّفِّ الَّذى نَعَتَّ اَهْلَهُ
فى کِتابِکَ فَقُلْتَ:
#صَفّاً کَاَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصوُصٌ
عَلى طاعَتِکَ وَ طاعَةِ رَسوُلِکَ
وَ آلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ؛
🌹 اَللّهُمَّ هذِهِ #بَیْعَهٌ لَهُ فى عُنُقى اِلى یَوْمِ الْقِیامَة.
https://eitaa.com/sebqat14
#شیوه_تحصیل_درس_خارج
بخش_پنجم (5)
⭕️ حضرت آیت الله حیدری فر:
قرآن مجید هر کجا که از تزکیه و تعلیم در کنار هم صحبت کرده است، در دو مورد، تزکیه را مقدّم بر تعلیم کرده است، و در یک مورد تعلیم را بر تزکیه مقدم ساخته است. معلوم می شود که اهمیت تزکیه بر تعلیم بیشتر است؛ اما تعلیم مقدمه تزکیه است.
لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ / آل عمران 64
#ادامه_دارد
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
#شیوه_تحصیل_درس_خارج
بخش_ششم (6)
⭕️ حضرت آیت الله حیدری فر:
تعلیم و تزکیه دو بال پرواز طلبه ها به عالم ملکوت هستند؛ اگر بخواهیم بنا بر آیه نفر، به وظیفه طلبگی خودمان بپردازیم، لازم است تا به تفقّه در دین برسیم و برای انذار قوم، لازم است تا هم اساتید، خود تزکیه شده باشند؛ و هم مدل تدریس آنها و رفتارشان به طلبه ها به گونه ای باشد که تعلیم و تربیت در کنار هم باشد.
اساتیدی که خودشان بالا آمدند و طلبه ها را از نظر علمی بالا آوردند، از نظر اخلاقی هم به روی آنها کار کنند و از نظر تربیتی یک رابطه عاطفی با آنها داشته باشند تا طلبه های ما دارای رشد یکسویه نداشته باشند.
ان شاء الله با انجام این امور، «لَعلَّهُم یَحذَرونَ» در جامعه تحقق می یابد و ما شاهد یک جامعه بالنده خواهیم بود.
اگر حوزه و دانشگاه از سلامت و طهارت برخوردار بود و دارای کرامت بود، جامعه هم این چنین می گردد و از سلامت و طهارت و کرامت برخوردار خواهد گردید.
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
هدایت شده از 🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
🌺🕊🌺🕊🌺
زیارت امام علی و حضرت زهرا
(سلام الله علیهما)
🔆السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِیَّةِ وَ الدَّوْحَةِ الْهاشِمِیَّةِ الْمُضیئَةِ،
الْمُثْمِرَةِ بِالنَّبُوَّةِ،
الْمُونِقَةِ بِالْإِمامَةِ
وَ عَلى ضَجیعَیْكَ آدَمَ وَ نُوحٍ
عَلَیْهِمَا السَّلامُ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلى اَهْلِ بَیْتِكَ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ.
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقینَ بِكَ وَ الْحآفّینَ بِقَبْرِكَ
🔆یامَوْلاىَ یا اَمیرَالْمُوْمِنینَ، هذا #یَوْمُ_الْأَحَدِ وَ هُوَ یَوْمُكَ وَ بِاسْمِكَ وَ اَنَا #ضَیْفُكَ فیهِ وَ #جارُكَ، فَاَضِفْنى یا مَوْلاىَ وَ اَجِرْنى، فَاِنَّكَ #كَریمٌ تُحِبُّ الضِّیافَةَ وَ #مَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ اِلَیْكَ فیهِ وَ رَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَ آلِ بَیْتِكَ عِنْدَاللَّهِ
وَ مَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ
وَ بِحَقِّ بْنِ عَمِّكَ رَسُولِ اللَّهِ
صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ و َآلِهِ وَ عَلَیْهِمْ.
🔆السَّلامُ عَلَیْكِ یا #مُمْتَحَنَةُ،
امْتَحَنَكِ الَّذى خَلَقَكِ
فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ #صابِرَةً
اَنَا لَكِ #مُصَدِّقٌ
صابِرٌ عَلى ما اَتى بِهِ اَبُوكِ وَ وَصِیُّهُ (صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِما)
وَ اَنَا اَسْئَلُكِ اِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ اِلاَّ اَلْحَقْتِنى بِتَصْدیقى لَهُما لِتُسَرَّ نَفْسی فَاشْهَدى اَنّى ظاهِرٌ بِوَِلایَتِكِ وَ وَِلایَةِ آلِ بَیْتِكِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ.
🌺#التماس_دعای_ویژه🌺
🕋مجاهدان مخلص راه خدا و شهیدان راه حق و فضیلت را در #ثواب زیارتتان شریک فرمائید.🕋
https://eitaa.com/sebqat14
جلسه۳۶ الفائق_1.mp3
3.42M
میلاد با شکوه #حضرت_فاطمه_زهرا مبارک 💐
🎙بیانات حضرت آیت الله حیدری فر:
✔️شخصیت مُلکی
✔️شخصیت ملکوتی
✔️حضرت فاطمه زهرا (س) برای حضرت مهدی (ع) الگو است
✔️بیان لقب «حلیفة العبادة»
✔️چگونگی ازدواج درست
✔️انسان بخاطر 2 نیاز خود ازدواج می کند
✔️انگیزه صحیح ازدواج
#زندگی_بهتر
#اهل_البیت
کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر
🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar