eitaa logo
آیت الله حیدری‌ فر
373 دنبال‌کننده
108 عکس
21 ویدیو
7 فایل
🔶 دروس و اندیشه های حضرت آیت الله دکتر مجید حیدری فر نویسنده و مفسّر قرآن حکیم استاد درس خارج تفسیر اجتهادی قرآن و فقه و اصول حوزه علمیه قم این کانال به وسیله شاگردان اداره می شود. 🔶سرپرست کانال: @mahdi40002
مشاهده در ایتا
دانلود
بخش_سوم (3) ⭕️ حضرت آیت الله حیدری فر: مراحل درست در تحصیل درس خارج به این قرار است: 1⃣ پیش مطالعه 2⃣ حضور منظم در نزد استاد 3⃣ پس مطالعه 4⃣ مباحثه 5⃣ تقریر درس خارج اگر این مراحل طی شود، احتمال اینکه آن طلبه دارای ثمره ای بشود، هست؛ ولی دلیل اینکه درس های خارج ما صاحب نظر تولید نمی کنند، همین است که این امر در آنها رعایت نمی شود. متأسفانه شنیده می شود که برخی از اساتید صرفاً جزوه آماده ای را تحویل طلبه می دهند و از روی آن املاء می کنند در حالی که این گونه تدریس، تدریس متنی است و درس خارج نیست. کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
⭕️ اطلاعیه تعطیلی درس خارج تفسیر روایی اجتهادی با سلام و احترام به اطلاع می رساند درس امشب سه شنبه 1403/09/27 بعد از نماز عشاء، به علت تعطیلی دروس حوزه و نیز صرفه جویی در مصرف گاز، تعطیل است. زمان: هر سه شنبه، بعد از نماز مغرب و عشاء مکان: حوزه علمیه امام کاظم (علیه السلام) قم، مَدرس 27 💠 شرکت برای عموم طلاب آزاد است. کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
بخش_چهارم (4) ⭕️ حضرت آیت الله حیدری فر: طلبه در درس خارج و دانشجو در مقطع دکترا، در مرحله ای هستند که ورای آموزش مطلب، باید روش آموزش را یاد بگیرند. طلبه در سطح کفایه و رسائل با محتوا و تئوری استنباط آشنا شده است؛ درس خارج «کاربردی ساختن» این تئوری ها است که البته با یک طرفه گفتن حاصل نمی شود؛ بلکه جان کندن طلبه را هم می خواهد. باید از کمّیت فرار کنیم و به کیفیت پناه ببریم. کمیت بالا در درس خارج، صرفاً «تشریفات» است و تیمّناً انجام می شود و مجتهد پرور نیست. آن درس خارجی مجتهد پرور است که رابطه حقیقی بین استاد و شاگرد برقرار شده باشد. کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar  
✔️ انتقاد شدید علّامه آیت الله جوادی آملی از کم رنگ بودن قرآن در حوزه های علمیه (درس خارج فقه کتاب الإرث 1399/08/19): ⭕️ طلبه می تواند وارد حوزه بشود، فقیه و مرجع تقلید بشود اما در تمام مدّت عمر قرآن را ندیده باشد! 🔹 ما به دو جهت يکی برای تبرّک و يکی برای اينکه حق قرآن کريم ادا شود، اول آيات ارث می خوانيم تا اينکه قرآن در فقه ما خودش را نشان بدهد. 🔸 بارها به عرضتان رسيد که فقه ما طوري تنظيم شده است که اصلاً با قرآن کريم کاری ندارد. شما از اول تا آخر اصول را که نگاه کنيد هيچ آيه‌ای که اصول به آن تکيه کند، در آن نيست. اين دو آيه‌ای که در جلد دوم کفايه آمده است، يعني در بحثهای حجيت خبر واحد به نام آيه «نبأ» و «نفر»، همه محققان براي رد کردن می آوردند همه يعنی همه -افراد ضعيف مستثنا هستند- چون هيچ دليلی از دو تا آيه «نبأ» و «نفر» استفاده نمی شود که خبر واحد حجت است. حجیت خبر واحد بنای عقلاء است و امضای روايات اهل بيت است. بلکه اين دو آيه را «تجهيزاً للأذهان» می آورند. 🔸 پس اگر محققی در تمام مدت عمر خودش قرآن را نديده باشد او می تواند اصولی ماهر باشد، در فقه هم «بشرح ايضاً»؛ چون به روايات وابسته است. 🔹 مخصوصاً آن فرمايش مرحوم آخوند که گفته است اين آيات اطلاق ندارد چون در صدد اصل تشريع است. آيه‌اي که در صدد اصل تشريع باشد که نماز واجب است و روزه واجب است، اطلاق ندارد تا کسي به آن تمسک کند. اين فرمايش ايشان يک ضربه ديگری زده است. بنابراين وضع ما از نظر قرآن کريم طوري است که طلبه‌ای که وارد حوزه ميشود، در تمام مدت عمر خودش قرآن را نديده باشد ميتواند فقيه کامل و مرجع شود، چون هيچ ارتباطی ندارد. 🔹 ما براي تدارک اين ناچاريم اول آيات ارث را از روي قرآن کريم تلاوت کنيم، زيارت کنيم و تحقيق کنيم تا خطوط کلی ارث از قرآن مشخص شود، بعد معلوم ميشود که روايات در صدد تفسير همين آيات نورانی اند. کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
🔴 زیارت امام زمان (علیه السلام) پس از نماز صبح! 🔵 اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاىَ صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَنْ جَمیعِ‏ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى‏ مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها بَرِّها وَ بَحْرِها سَهْلِها وَ جَبَلِها حَیِّهِمْ وَ مَیِّتِهِمْ وَ عَنْ والِدَىَّ وَ وُلْدى‏ وَ عَنّى‏ مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِیَّاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ وَ مِدادَ کَلِماتِهِ وَ مُنْتَهى‏ رِضاهُ وَ عَدَدَ ما اَحْصاهُ کِتابُهُ وَ اَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ؛ اَللّهُمَّ اِنّى‏ اُجَدِّدُ لَهُ‏ فى‏ هذَا الْیَوْمِ وَ فى‏ کُلِّ یَوْمٍ عَهْداً وَ عَقْداً وَ فى‏ رَقَبَتى‏؛ 🌹 اَللّهُمَ‏ کَما شَرَّفْتَنى‏ بِهذَا التَّشْریفِ وَ فَضَّلْتَنى‏ بِهذِهِ الْفَضیلَةِ وَ خَصَصْتَنى‏ بِهذِهِ النِّعْمَةِ، فَصَلِّ عَلى‏ مَوْلاىَ وَ سَیِّدى‏ صاحِبِ الزَّمانِ وَاجْعَلْنى‏ مِنْ اَنْصارِهِ وَ اَشْیاعِهِ وَالذّآبّینَ عَنْهُ، وَاجْعَلْنى‏ مِنَ ‏ بَیْنَ یَدَیْهِ، غَیْرَ مُکْرَهٍ فِى الصَّفِّ الَّذى‏ نَعَتَّ اَهْلَهُ فى‏ کِتابِکَ فَقُلْتَ: کَاَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصوُصٌ عَلى‏ طاعَتِکَ وَ طاعَةِ رَسوُلِکَ‏ وَ آلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ؛ 🌹 اَللّهُمَّ هذِهِ لَهُ فى‏ عُنُقى‏ اِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَة. https://eitaa.com/sebqat14
بخش_پنجم (5) ⭕️ حضرت آیت الله حیدری فر: قرآن مجید هر کجا که از تزکیه و تعلیم در کنار هم صحبت کرده است، در دو مورد، تزکیه را مقدّم بر تعلیم کرده است، و در یک مورد تعلیم را بر تزکیه مقدم ساخته است. معلوم می شود که اهمیت تزکیه بر تعلیم بیشتر است؛ اما تعلیم مقدمه تزکیه است. لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ / آل عمران 64 کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
بخش_ششم (6) ⭕️ حضرت آیت الله حیدری فر: تعلیم و تزکیه دو بال پرواز طلبه ها به عالم ملکوت هستند؛ اگر بخواهیم بنا بر آیه نفر، به وظیفه طلبگی خودمان بپردازیم، لازم است تا به تفقّه در دین برسیم و برای انذار قوم، لازم است تا هم اساتید، خود تزکیه شده باشند؛ و هم مدل تدریس آنها و رفتارشان به طلبه ها به گونه ای باشد که تعلیم و تربیت در کنار هم باشد. اساتیدی که خودشان بالا آمدند و طلبه ها را از نظر علمی بالا آوردند، از نظر اخلاقی هم به روی آنها کار کنند و از نظر تربیتی یک رابطه عاطفی با آنها داشته باشند تا طلبه های ما دارای رشد یکسویه نداشته باشند. ان شاء الله با انجام این امور، «لَعلَّهُم یَحذَرونَ» در جامعه تحقق می یابد و ما شاهد یک جامعه بالنده خواهیم بود. اگر حوزه و دانشگاه از سلامت و طهارت برخوردار بود و دارای کرامت بود، جامعه هم این چنین می گردد و از سلامت و طهارت و کرامت برخوردار خواهد گردید. کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
🌺🕊🌺🕊🌺 زیارت امام علی و حضرت زهرا (سلام الله علیهما) 🔆السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِیَّةِ وَ الدَّوْحَةِ الْهاشِمِیَّةِ الْمُضیئَةِ، الْمُثْمِرَةِ بِالنَّبُوَّةِ، الْمُونِقَةِ بِالْإِمامَةِ وَ عَلى ضَجیعَیْكَ آدَمَ وَ نُوحٍ عَلَیْهِمَا السَّلامُ اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلى اَهْلِ بَیْتِكَ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ. اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقینَ بِكَ وَ الْحآفّینَ بِقَبْرِكَ 🔆یامَوْلاىَ یا اَمیرَالْمُوْمِنینَ، هذا وَ هُوَ یَوْمُكَ وَ بِاسْمِكَ وَ اَنَا فیهِ وَ ، فَاَضِفْنى یا مَوْلاىَ وَ اَجِرْنى، فَاِنَّكَ تُحِبُّ الضِّیافَةَ وَ بِالْإِجارَةِ، فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ اِلَیْكَ فیهِ وَ رَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَ آلِ بَیْتِكَ عِنْدَاللَّهِ وَ مَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ وَ بِحَقِّ بْنِ عَمِّكَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ و َآلِهِ وَ عَلَیْهِمْ. 🔆السَّلامُ عَلَیْكِ یا ، امْتَحَنَكِ الَّذى خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ اَنَا لَكِ صابِرٌ عَلى ما اَتى بِهِ اَبُوكِ وَ وَصِیُّهُ (صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِما) وَ اَنَا اَسْئَلُكِ اِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ اِلاَّ اَلْحَقْتِنى بِتَصْدیقى لَهُما لِتُسَرَّ نَفْسی فَاشْهَدى اَنّى ظاهِرٌ بِوَِلایَتِكِ وَ وَِلایَةِ آلِ بَیْتِكِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ‌. 🌺🌺 🕋مجاهدان مخلص راه خدا و شهیدان راه حق و فضیلت را در زیارتتان شریک فرمائید.🕋 https://eitaa.com/sebqat14
جلسه۳۶ الفائق_1.mp3
3.42M
میلاد با شکوه مبارک 💐 🎙بیانات حضرت آیت الله حیدری فر: ✔️شخصیت مُلکی ✔️شخصیت ملکوتی ✔️حضرت فاطمه زهرا (س) برای حضرت مهدی (ع) الگو است ✔️بیان لقب «حلیفة العبادة» ✔️چگونگی ازدواج درست ✔️انسان بخاطر 2 نیاز خود ازدواج می کند ✔️انگیزه صحیح ازدواج کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
📚 کتاب مهندسی فهم و تفسیر قرآن (پژوهشی نو در روش شناسی تفسیر ترتیبی و موضوعی قرآن) ✍ اثر حضرت آیت الله دکتر حیدری فر مفسّر قرآن و متخصص روش شناسی 🔰 برخی ویژگی های کتاب: 1- مطالب دسته بندی شده و منظم 2- ایجاد مهندسی ذهنی در پژوهشگر 3- نکات نو و بدیع در تفسیر قرآن 4- نقد و بررسی نظرات برخی بزرگان تفسیر 5- بیان گام های چهارده گانه در تفسیر 6- گونه شناسی تفسیر 7- نثرِ فارسی درست 8- و بحث از قواعد پرکاربرد همچون «سیاق» و... ⭕️ شما می توانید این کتاب را با تخفیف، به قیمت 40/000 تومان از فروشگاه یا سایت «بوستان کتاب» تهیه نمایید. کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar
🔴 زیارت امام زمان (علیه السلام) پس از نماز صبح! 🔵 اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاىَ صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَنْ جَمیعِ‏ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى‏ مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها بَرِّها وَ بَحْرِها سَهْلِها وَ جَبَلِها حَیِّهِمْ وَ مَیِّتِهِمْ وَ عَنْ والِدَىَّ وَ وُلْدى‏ وَ عَنّى‏ مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِیَّاتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ وَ مِدادَ کَلِماتِهِ وَ مُنْتَهى‏ رِضاهُ وَ عَدَدَ ما اَحْصاهُ کِتابُهُ وَ اَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ؛ اَللّهُمَّ اِنّى‏ اُجَدِّدُ لَهُ‏ فى‏ هذَا الْیَوْمِ وَ فى‏ کُلِّ یَوْمٍ عَهْداً وَ عَقْداً وَ فى‏ رَقَبَتى‏؛ 🌹 اَللّهُمَ‏ کَما شَرَّفْتَنى‏ بِهذَا التَّشْریفِ وَ فَضَّلْتَنى‏ بِهذِهِ الْفَضیلَةِ وَ خَصَصْتَنى‏ بِهذِهِ النِّعْمَةِ، فَصَلِّ عَلى‏ مَوْلاىَ وَ سَیِّدى‏ صاحِبِ الزَّمانِ وَاجْعَلْنى‏ مِنْ اَنْصارِهِ وَ اَشْیاعِهِ وَالذّآبّینَ عَنْهُ، وَاجْعَلْنى‏ مِنَ ‏ بَیْنَ یَدَیْهِ، غَیْرَ مُکْرَهٍ فِى الصَّفِّ الَّذى‏ نَعَتَّ اَهْلَهُ فى‏ کِتابِکَ فَقُلْتَ: کَاَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصوُصٌ عَلى‏ طاعَتِکَ وَ طاعَةِ رَسوُلِکَ‏ وَ آلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ؛ 🌹 اَللّهُمَّ هذِهِ لَهُ فى‏ عُنُقى‏ اِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَة. .
⚡️ علو همّت در تعلیم و تعلّم 🔻آیة الله سید ابوالقاسم خویی (اعلی الله مقامه): 🔹و إنّي أحمد الله تعالى على ما أنعم به عليَّ مِن مواصَلة التدريس طيلة هذه السنين الطوال، و ما توقفت إلّا في الضرورات کالمرض و السفر. حیث تشرفت بحجّ بیت الله الحرام عام 1353ق و تشرفت بزیارة الاِمام الرِّضا (ع) عام 1350 و 1368 ق. 🔸خداوند متعال را به خاطر آنچه به من عطا فرموده تا در این سالهای طولانی به تدریس ادامه دهم سپاسگزارم. هیچگاه در درس و بحث توقف نداشتم مگر در موارد ضروری مانند بیماری و مسافرت. که در سال ۱۳۵۳ق به حج بیت الله الحرام و در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۶۸ق به زیارت حضرت امام رضا (علیه السلام) مشرف شدم. 📚معجم رجال الحدیث ، ج۲۳، ص۲۲. •┈••✾••┈• کانال دروس و اندیشه های استاد حیدری فر 🆔 https://eitaa.com/dorusheidarifar