تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۸۹ سلام و صلوات و برکات فراوان بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین اما
#قطرات_بارانی_۱۳۹۷
با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.*
*بیست و هفتمین* پذیرایی *موکب قرآنی* ما این بود که:
از آیه ۷ سوره إسراء: *إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها* چه قانونی در جهان استنباط می شود؟
در *موکب چهارم* دیدیم که: از میان تمام مخلوقات (:ملائکه و جن و حیوان و گیاه) *فقط* انسان *ما بین* آسمان و زمین و در *مرکز جهان* قرار دارد.
اکنون از آیه ۷ سوره إسراء: *إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ* استنباط می شود که:
*فقط* برای انسان، *قانون بومرنگ* وضع شده است. اما به این معنی که:
*اولا:* اگر *تلاشی* از او در هر زمینه ای از زندگی سر بزند، چه با *نیت و شکل زیبا* و چه با *نیت و شکل زشت،* بلافاصله *آن انرژی و تلاش،* توسط نظام حکیمانه و عادلانه الهی، *جایگزین* می شود: « ... وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ *فَهُوَ يُخْلِفُــهُ* ... »(سبأ/۳۹)
پس *انجام هر کار خوب یا بدی* انسان را حتما در همان کار *ورزیده تر* می کند.
*ثانیا:* هر کار *خیر یا شر، خوب یا بد، مجاز یا غیر مجازی* که او انجام دهد، بلافاصله در *حساب کاربری جهانی* او ثبت و در *کارنامه و سرنوشت* او *تجلی* پیدا می کند و او *صاحب بهشت یا جهنم خود* می شود و پس از عبور از *خط پایان مسابقه* و رسیدن به *آخرتِ،* باید با *تجسم حقیقی* کارهایش تا *أبد* محشور باشد.
پس معنی آیه ۷ سوره أسراء این نیست که *نتیجه أعمال حتما در دنیا دیده می شوند* زیرا غالب مردم در جهان با آن دستی که *داده اند* نه تنها با آن دست چیزی *نگرفته اند* بلکه اشتباها *نقره داغ* هم شده اند. (زیرا دنیا، ظرفیت تحقق *عدالت الهی* و *تجلی حقیقت* را ندارد.)(هر چند که ممکن است *برخی از آثار* برخی از کارها در دنیا دیده شوند.)
پس اگر *زن یا مردی* با همسرش یا همسایه یا دیگران، خوش اخلاقی یا مهربانی کند و به آنها احترام بگذارد یا چیزی به آنها ببخشد، این طور نیست که از آنها حتما خوش اخلاقی، مهربانی، احترام و بخشش دریافت می کند.
مثلا احترام و محبت و تکریمی که حضرت نوح علیه السلام و حضرت لوط علیه السلام و رسول أکرم صلی الله علیه و آله و امام حسن مجتبی صلوات الله علیه به همسرانشان ابراز داشتند، اصلا باعث نشد که از جانب آنها هم *احترام و محبتی دریافت کنند.*
یا *محبت و سخاوت فراوانی* که تمام *أنبیاء و أولیاء الهی* نسبت به مردم زمانشان داشتند موجب این نشد که از طرف مردم هم، مورد احترام قرار بگیرند. (بجز حضرت یونس علیه السلام که تمام قوم او توبه کردند و مطیع ایشان شدند.)
آنان که با *شهادت و جانفشانی* خود باعث *تحول* جامعه شدند هم فرصت دریافت *تشکر دنیوی* پیدا نکردند.
متأسفانه کم نیستند *جهادگران و ایثارگرانی* هم که پس از خدمات ارزشمند و مجاهدتهای بزرگشان، اکنون *فراموش* شده اند و از کمترین *توجه و تشکر مفید مسئولین* بی بهره اند.
پس *إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ* نباید این *توقع* را در ما ایجاد کند که با انجام هر عبادت یا کار خیر و خوبی، بخواهیم به تمام آرزوهایمان برسیم.
و *وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها* هم نباید باعث این *توهم* شود که اگر *تخلف، ظلم، شرک، کفر، تعدی، ربا، زنا، خیانت، جنایت، رذالت، خباثت، شرارت یا اختلاسی* از ما یا از هر فردی سر زد، بلافاصله *مجازات الهی* گریبانگیرمان شود. (اقوام زیادی به پیامبران الهی می گفتند: این مجازات ما کی می رسد: *وَ يَقُولُونَ مَتى هذَا الْوَعْدُ؟* ، *وَ يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذابِ* )(به جز یک مورد که فردی تقاضای عذاب کرد و فورا مجازات شد: *سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ* (معارج)
بلکه این آیه، از یک *قانون قطعی الهی* سخن می گوید که طبق آن، هیچ فردی نسبت به *کوچکترین عمل خوب یا بد خود،* در *آخـــــرت* مورد *ظُلم* قرار نمی گیرد و از *حشر با تجسم أعمال خود* هرگز محروم نمی شود: *فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ* (۷) *وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ* (زلزال/۸)
🍃واژه: #احسنتم #اسراء_۷ #قانون_بومرنگ
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۳۹۸
جوان برومندی در مقطع پیش دانشگاهی، مورد مناسبی را برای ازدواج از من تقاضا نموده است.
من از ایشان پرسیدم:
آیا آمادگی پذیرش « مدیریت یک دبستان » را دارد؟
ایشان فرمودند: « مدیریت هر مجموعه ای »،« اطلاعات، تجربه و مهارت » می خواهد.
لذا به ایشان عرض کردم:
ضمن تبریک این ابراز توانایی شما برای انجام أمر مقدس ازدواج، معلوم می شود آنقدر عاقل و بالغ هستید که بپذیریی هر کاری « اطلاعات و تجربه و مهارت » می خواهد.
ازدواج و تشکیل یک خانواده شاد و موفق هم همینطور است و « اطلاعات و تجربه و مهارت » لازم و کافی را لازم دارد. لابد آمار طلاق را شنیده ای که ثابت می کند افراد مغرور و هوسباز بدون اطلاعات و تجربه و مهارت » وارد آن می شوند و خیلی زود کارشان با هزار نوع گرفتاری به جدایی منجر می شود.
در مشاغل بیرون اگر « وارد » نباشی اخراج می شوی و در جای دیگر و رشتة دیگری مشغول می شوی اما ازدواج اینطور نیست باید بتوانی و « بخواهی » تا آخر عمر آن را حفظ و مدیریت کنی تا یک دختر خانم بتواند به شما « اعتماد » کند.
اما اگر تصور شما از ازدواج این باشد که اگر نتوانستید با هم سازگار باشید می توانید از هم جدا شوید و با فرد دیگری زندگی کنی قطعا امکان پذیر نیست.
شاید در سینما یک هنرپیشه بتواند در فیلمهای مختلف، همسر افراد مختلفی باشد اما در زندگی واقعی این طور نیست.
بنابراین به شما جوان عزیز پیشنهاد می کنم ابتدا کتاب « ازدواج چرا؟ » و پس از اتمام آن، کتاب « ازدواج چگونه؟ » را بخوانید و در پایان مطالعه این دو کتاب، پرسشنامه ازدواج را که در سایت هست پر کنید و برای من بفرستید شاید بتوانم مورد مناسبی را به شما پیشنهاد کنم.
در طول مطالعه این دو کتاب می توانی از همین جا با هم گفتگو داشته باشیم.
امیدوارم با تقویت « معرفت و بصیرت و اراده و ایمان و ادب » خود همواره شادکام و موفق باشید. إن شاء الله تعالی
🍃واژه: #ازدواج
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۳۹۹
#پرسش
قبلا فرموده بودی که، برای بروز رسانی معرفت همسرمان در مورد لزوم بندگی ،سوال بپرسیم، میشه بفرمایبد چه سوالی بپرسیم
#پاسخ
در یکی از جلسات حضوری عرض کردم که اغلب ما مسلمانان و شیعیان، « باورهای » دینی، شرعی، تاریخی، خانوادگی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی « مستدل و مستندی » نداریم.
لذا بهترین کار اینست که « تمام باورهای » خود را (به تدریج و در شرائط مناسب) در زمینه های مختلف (خصوصا مواردی که همسرمان در آنها تسلطی دارد) مطرح و « نظرات منطقی » ایشان را در بوق و کرنا کنید و به زیبای تشویق و تحسین و تکریم و همچین همسری افتخار کنید.
هر قدر بتوانید ابتدا با تقویت بحثهای عقلانی و منطقی ، « مشتــــــرکات » خود را گسترش دهید و فضای اندیشیدن را « روشن » کنید بعدا به راحتی می توانید شرائطی را فراهم آورید که همسر محترم و یا فرزندانتان و یا بستگان محرم شما ، خودشان « موارد اختلاف » را بفهمند و بر طرف کنند.
در مواقعی لازم است شما ابتدا « مدافع جدی باورهای نــادرست باشید » تا ایشان بکوشد با دلایل عقلانی و منطقی « شما را قانع کند » و به تدریج با « قانع شدن هنرمندانه شما » خودش روشن شود.
قبلا درباره « موافق درمانی » و « مخالف درمانی » مطالبی را عرض کرده بودم اگر هر کدام از أعضاء دسترسی به آن مطالب دارند لطفا مجددا عرض کنند تا مطلب روشن تر شود. موفق باشید.
🍃واژه: #موافق درمانی
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۳۹۹ #پرسش قبلا فرموده بودی که، برای بروز رسانی معرفت همسرمان در مورد لزوم بندگی
#قطرات_بارانی_۱۴۰۰
خانم محترمی پرسیدند:
همسرم از اینکه بنده ایشون را در زمینه سیاسی و اعتقادی قبول ندارم شاکی است و غبطه افرادی را میخورند که همسرشون خیلی قبولشون داره. با اینکه ایشون انتقادات سیاسی شدید و شبهاتی در بحث ولایت دارند چطور باید برخورد کنم؟ نظرتون در مورد اقتدا در نمازها به ایشون چی هست؟
در پاسخ عرض کردم:
هو المحبوب
ذللوا أنفسکم بترک العادات و قودوها الی فعل الطاعات
با ترک « عادتها » نفستان را رام کنید و آن را به انجام طاعات بکشانید.(غررالحکم)
با سلام به شما و سلام به مقام والای زن كه اگر خودش را به درستی بشناسد و نقش و مأموریتش را درست بداند می تواند مظهر صفاتِ جمالِ الهي و سرشار از عقلانیت، شور، نشاط، امید و زندگی باشد و با « هنر زن بودن » و « هدایت نامحسوسِ » خود نگاه اطرافیانش را نيز آسمانی کند و آنان را نیز به اوج عقلانیت، اراده، ادب، امید، شور، نشاط، معنویت، پاکی، انسانیت، صداقت و به أحسن الحال و به معراج برساند.
۱ـ خانم محترم ؛ « مواجهه » با هر نوع « التهاب، بیماری، انحراف، تخلف و ناهنجاری »، به « دو شکل » ممکن است:
اول: « مخــــــالف درمانی »، دوم: « موافــــــــق درمانی »
مخـــــالف درمانی، روش اکثر پزشکان غیر حکیم است که با داروهای « آنتی بیوتیک = ضد حیات »، به جنگ میکرب، ویروس، أنگل و باکتری می روند و با نگاهی خشن، سریعا « عمل و جراحی » و « مسئله » را « حذف » می کنند، اما چیزی را « حل » نمی کنند لذا درمانشان معمولا پر عارضه است و بیماری، پس از مدتی دوباره بر می گردد و عود می کند.
در این روش باید با « اطرافیانِ مخالفمان » دائما « مخالفت » و آنها را « نهی » و خودمان به هر بهانه ای « قهر » کنیم و یا « طلاق » بگیریم. البته با این روش کمتر دیگران به همراهی با ما ترغیب میشوند.
اما در روش مـــــوافق درمانی: مثلا: به شخصی که بسیار بازی و عرق کرده (به جای آب خنک)، آب ولرم یا مایع گرم می دهند تا عطش او بهتر فروکش کند و عارضه ای هم پیدا نشود.
یا مثلا: وقتی بچه به سمت خیابان می دود، با او « همراه » می شوند و حتی از او « تندتر » می دوند تا بتوانند او را « مهار » کنند.
پس موافق درمانی، یکی از « شیوه های هدایت نامحسوس » است که شما (مثل افراد پلیس لباس شخصی) « وانمود » می کنید با فرد خطاکار یا غافل یا منحرف یا متخلف .... « همراه و موافق » هستید اما (با اسناد یا استدلال یا استناد)(و با تشویق مناسب نکات مثبت طرف) به تدریج آنقدر روشنایی به وجود می آورید که یا طرف با تفکر و تعقل، احساس کرامت می کند و خودش از پیمودن راه غلط منصرف شود و یا به نحوی بتوانید او را « مهار » کنید.
پس اگر (بر خلاف بسیاری از مذهبی نماها) از یکسو به « مختار » بودن انسان و « ذهنیات » همسر محترمتان احترام بگذارید و از سوی دیگر، باورهای خودتان را آنقدر « مستدل و مستند » کنید که بتوانید به « شبهات » ایشان پاسخ بدید و یا ایشان را به « مراجع مسلطی » إرجاع دهید و یا با « پرسشهای منطقی و مناسب » ایشان را به « تفکر » بکشانید، و با توکل به خدا و استعانت از او و با شیرین زبانی نکات مثبت و باورهای درست ایشان را به زیبایی تشویق و تکریم کنید، خیلی بهتر می توانید در « جهادهمسردای » خود و « همراه سازی ایشان » موفق باشید.
۲ـ اگر حج تشریف ببرید آنجا « مجاز » هستید در نماز جماعت به « وهابیون » إقتدا کنید. چرا؟
چون آنها « اَمام = جلو » شما قرار دارند اما « إمام » شما نیستند.
اما وقتی جناب « حر بن ریاحی » و سربازانش، مانع حرکت کاروان امام حسین صلوات الله علیه به سمت کوفه شدند و اذان گفته شد و امام به نماز ایستادند، جناب حر هم با افرادش به ایشان إقتدا کرد در حالی که نمازش « قبول » نـــبود. چرا؟ چون إمام در « اَمام » او بودند اما « إمام » او نـبودند، إمام او آن روز، یزید ملعون بود.
پس وقتی در منزل با همسرتان هستید، إقتدا به ایشان که « مسلمان » هستند (با هر شبهه ای پیرامون رهبری و انقلاب)، قطعا « مجاز » است، زیرا خود شما « ولایت و نیابت » را (ظاهرا) قبول دارید. البته اگر در منزل شما، پدر بزرگ یا مهمان عالم تر و باتقواتری باشد، در آنصورت اگر بخواهید نمازتان را به جماعت بخوانید (که برای زنان واجب نیست) می توانید « با همسرتان » به ایشان إقتدا کنید.
۳ـ لطفا به هر اندازه که فرزندانتان را دوست دارید به همان اندازه از آنها « دوری » کنید و فقط و فقط به « جهادهمسرداری » و « احترام و تکریم پدر » بپردازید تا مفیدترین زمینه عقلانیت و رشد را برای آنها هم فراهم آورید. امیدوارم موفق و مؤید باشید.
🍃واژه: #موافق_درمانی
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۴۰۱
📌همراه با نظرات شما
این سوال بارها و بارها و بارها است که توسط خانمها از شما مطرح میشود و شما با اعتماد به نفس کامل ، و بدون داشتن پاسخی واضح و بدون دادن راهکار به بانوان همچنان همان جواب را تکرار میکنید .
و اصطلاحات «هنر زن بودن» و « هدایت نامحسوس خود» را مثل پُتک بر سر بانوان می زنید .و آنها را به قرآن و اهل بیت (ع) رجوع میدهید .
فقط گفتن این دو کلمه برای بانوان راهگشا نیست . به نظرم همه ی بانوانی که به شما پیام میدهند، با طرح مشکلات خود خیلی علاقه مند هستند که بتوانند راهکارهای شما را با جزئیات کاربردی در زندگی خود به کار ببرند و بتوانند در زندگی موفق باشند .
📌همراه با نظرات استاد
چند سال قبل که کلاس « هنر زن بودن » را در شش ترم می گذراندیم « شبکه دانشجو » در برنامه پر بیننده « دکتر سلام » و « احتمالا برنامه ۲۰:۳۰ شبکه دو سیما ، کار مرا به سُخره گرفتند که چرا « یک مرد » درس « هنر زن بودن » می دهد.
لذا از زمانی که شما و یکی دو نفر دیگر این پرسش را مطرح کردند، اشتباها « امیدوار » بودم که بانوان موفق و با تجربه حاضر در گروه ، به این پرسش شما پاسخ دهند.
چشم، اکنون مشغولیتهایم زیاد است در فرصت مناسبی به پرسش شما پاسخ می دهم.
اما لطفا این نمونه از « هنر زن » « نبودن » را ببینید تا بعد:
از خانم محترمی پرسیدم:
آیا اگر یکی از برادرانتان (که حوزوی هستند) پارسال به رزمایش اربعین می رفت در بازگشت چه تجلیل و تعریفی از او می کردید؟ آیا برای همسرتان که « نیمه وجودی شماست »(و یک کارگر است که پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله دست کارگر را در اعتراض به زهد دروغین برادرش بوسیدند) کاری کردید؟
آیا طبق فرمایش امام سجاد صلوات الله علیه « حمد و شکر » خود را ابراز کردید؟
ایشان فرمودند:
اتفاقا برادرم بهمراه خانواده و ۴ فرزند کوچکش رفت و ما هم بسیار او را تحسین کردیم ولی همسرم که کار بزرگ خاصی انجام نداده بودند که بخواهم اورا حمد و شکر کنم.
یک پیاده روی معمولی که همه انجام دادند.
از موقعی که این خانم (با تحصیلات دانشگاهی و حوزوی و تدریس در حوزه) چنین پاسخی دادند، من در پیشگاه الهی بسیار بسیار شرمنده و متأسف شدم و بسیار این نظام آموزشی استکباری را تحسین کردم که چقدر موفق است در « زمینی » کردن « نگاه » بانوان و اینقدر آنها را از انصاف و منطق دور و « حمد » و « شکر » را چه راحت از همه گرفته اند.
🍃واژه: #هنر_زن_بودن
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۴۰۲
#پرسش
اگر مردی همسری آسمانی نداشته باشد نمیتواند به معراج برسد؟
#پاسخ
برای هر مرد و زن مؤمنی، فقط *« رغبت به نکاح »* واجب و مهم و حیاتی است،
و هر کدام از آنها با داشتن چنین رغبتی، می تواند *با داشتن « هر نوع همسری »، خودش را به معراج و به کمال و تعالی و تقرب برساند.*
اما زنان مؤمن (به عنوان مادر، خواهر، همسر، دختر، عمه، خاله، مادربزرگ، و ...) می توانند « در ایجاد آن رغبت (یا نفرت) نقش داشته باشند و از این *« توفیق وساطت »* برخوردار شوند.
ظاهرا در قوم لوط و الآن در کشورهایی مثل کانادا و غیره، زنان (تحصیلکرده!؟)، با *« ظهورات غیر مجاز خود »* چنان « نفرتی » در مردها ایجاد کرده اند که مردها، « همجنسگرایی » را به « ازدواج با یک زن » ترجیح می دهند.
در کشور خود ما هم « دختران و زنان » در *« ترساندن و متنفر کردن پسرها از ازدواج »* بی تأثیر نیستند.
🍃واژه: #معراج
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۴۰۳
#پرسش
استاد شرمنده اگر متوجه بشی همسر دورغگوست چطور باید متوجش کنی که متوجه دورغ گفتنشون هستیم یا بروشون نیاریم ؟
#پاسخ_استاد
اگر خود شما به این بیماری گرفتار شده باشید چه روشی را همسرتان. میپسندید که برای درمان شما بکار بگیرد؟
#پاسخ_شما
آروم با محبت ازم بپرس دلیل اینکه چرا دورغ میگم .
ولی فکر نکنم با ایشون بشه این روش و پیش برد خودم خیلی فکر کردم که بگم یا نگم .ولی میگم غیر مستقیم بپرسم .
مثلا نمونش دیشب بهم گفت شیفت از صبح تا فردا ولی متوجه شدم نرفته .بعد گفتم بپرسم چرا با من رو راست نیست مثلا بپرسم اگر با حضور من کنارت بعضی اوقات راحت نیستی و نیاز به تنهاییی داری نیازی نیست بگی سر کارم بگو میخوام تنها باشم .چطور استاد اینطوری بگم .از یطرفم میترسم غرورش شکسته بشه
📌همراه با نظرات استاد
اینکه روش درستی نیست چون حتما برای دروغتان « یک توجیه و بهانه ای » می آورید.
تا کنون « چند فقره دروغ » خود را « با تذکر دیگران » پذیرفته اید؟
#پرسش
درست میگید استاد به این موضوع فکر نکرده بودم
شما چه راهنمایی میکنید در این مورد؟
#پاسخ
هو المحبوب
ذللوا أنفسکم بترک العادات و قودوها الی فعل الطاعات
با ترک « عادتها » نفستان را رام کنید و آن را به انجام طاعات بکشانید.(غررالحکم)
با سلام به شما و سلام به مقام والای زن كه اگر خودش را به درستی بشناسد و نقش و مأموریتش را درست بفهمد حتما میتواند مظهر صفاتِ جمالِ الهي و سرشار از عقلانیت، شور، نشاط، امید و زندگی باشد و با « هنر زن بودن » و « هدایت نامحسوسِ خود »،« نگاه اطرافیانش را نيز آسمانی کند و آنان را نیز به اوج عقلانیت، اراده، ادب، امید، شور، نشاط، معنویت، پاکی، انسانیت، صداقت و به أحسن الحال و به معراج برساند..
نورچشمی عزیز؛ در ابتدای تیرماه پارسال « پنج جلسه حضوری » دو سه ساعته درباره ازدواج و مراحل و مسائل آن برگزار و پس از اولین جلسه، گروه جوانان مهدوی.... را برای پرسش و پاسخ در این زمینه تأسیش شد و دو سه ماه قبلش در این گروه « بحث بسیار مفصلی » را درباره « دوران عقد » با اعضاء گروه داشتیم.
لطفا بکوشید آن صحبتها را « در زمینه مراحل ازدواج » و آن گفتگوهای « در زمینه دوران عقد » را با دقت بشنوید و بخوانید و ببینید که تمام این « خیالبافی ها و حساسیتها و توقعاتی » که الآن گرفتارشان شده اید به این خاطر است که اولآ: شما « مراحل ازدواج » را درست طی نکرده و حتما « بدون آمادگی لازم » وارد این پیمان مقدس شده اید و قطعا « چرایی » ازدواج برایتان روشن نیست،
ثانیا: شما از ازدواج « اسلامی » هم اطلاعات درستی ندارید و نمی دانید که در اسلام « دوران عقد » از ازدواج جدا نبوده، پس « شما هنوز ازدواج نکرده اید » و تا این موارد مهم برای شما « روشن » و « نگاه » شما اصلاح نشود، « این همه توقعات و توهمات و حساسیتهای شما » برطرف و إصلاح نمی شود و چیزی تغییر نمی کند و « حال » شما بهتر نمی شود.
🍃واژه: #ازدواج #دوران_عقد
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۴۰۴
سلام و صلوات و رحمت الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.*
از *إظهار نظرات* شما أعضاء محترم در باب *لزوم شناسایی و اطاعت* از *ولی أمر* هر زمان، بسیار متشکرم.
إن شاء الله تعالی، ظرف دو سه روز آینده، مسائلی که شما مطرح کردید را با هم مرور می کنیم.
اما *بیست و هشتمین* پذیرایی *موکب قرآنی* در این شب عزیز جمعه، این پرسش است که:
به استناد آیات نورانی و حیاتبخش قرآن بفرمائید: *مؤمنین* میان *چه افرادی* هیچ *فرقی* قائل نمی شوند؟ *چرا؟* و به *چه دلیل؟* و بفرمائید: آنهایی که *فرق می گذارند* با آنهائی که *فرق نمی گذارند* چه فرقی با هم دارند؟
امیدوارم بیش از آنچه که در *بحثهای سیاسی* حساس و فعال هستیم و برای *ارشاد و هدایت دیگران* دل می سوزانیم، در این *مباحث قرآنی* هم که برای *خودسازی* مفیدند، *مشتاق و فعال* باشیم.
*حی علی الإتحاد*
🍃واژه: #مؤمنین #اتحاد
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۴۰۵
#ادامه_قطرات_بارانی_۱۳۹۳
📌همراه با نظرات شما
با سلام خدمت استاد بزرگوارم
با نهایت احترامی که برای شما و زحمات شما در راه دین و قرآن قائلم و مدیونم اما بنظرم باعث و بانی همه این نسبت هایی که ذکر کردید شامل شخص اول مملکت هست و دولت بهانه است.
📌همراه با نظرات استاد
سلام و رحمت الهی بر شما.
ضمن تشكر از احتمالا اولین اظهار نظر شما.
من، *باعث و بانی* این همه اشکالات اقتصادی و سیاسی امروز جامعه را *دولت* می دانم و برای آن چند دلیل آوردم: *نالایق و ناصالح بودن، دروغگو بودن، بیگانه پرستی، وقاحت، خیانت و جسارت* به أئمه أطهار صلوات الله علیهم و مقدسات.
اما شما *شخص اول نظام* را مقصر می پندارید.
لطفا *دلایل* خودتان را *علیه ایشان* بفرمائید و بفرمائید ایشان از کدام وظیفه قانونی خود تخلف کرده؟
و پرسش مهمتر اینکه بفرمائید: اگر امروز ایشان آن *ولی أمر منصوب الهی* که *هر مسلمانی* در هر زمانی باید *مطیع* او باشد، نیستند، پس امروز *ولی أمر منصوب الهی* که *شما* از ایشان *إطاعت* می کنید کیست؟
از پاسخگوئی شما پیشاپیش تشکر می کنم.
🍃واژه: #ولی أمر
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۴۰۵ #ادامه_قطرات_بارانی_۱۳۹۳ 📌همراه با نظرات شما با سلام خدمت استاد بزرگوارم با نها
#قطرات_بارانی_۱۴۰۶
📌همراه با نظرات شما
سلام مجدد خدمت استاد بزرگوارم و هم گروهی های عزیز
پر معلومه که تک تک عزیزانی که در این گروه قرار دارند دغدعه مند اول اسلام و بعد انقلاب هستند.
همه ما به نوعی زحماتی برای تحقق آرمانهامون از اول انقلاب تا کتون کشیده ایم و هیچکدوم مون هم تصور نمیکردیم که وضع حال دیانت و سیاست و اقتصاد مردم و دولت به این روزی که الان گرفتارش شدیم برسه.
مجبوریم برگردیم و کارهامون و ارزیابی کنیم.
من خودم به شخصه تا سال ۸۸ با سیاستهای داخلی و خارجی رهبر همراه بودم اما متاسفانه از برخوردهایی که آن روزها با عده ایی از مردم و یاران امام شد کم کم با جریان فکری رهبری و استاد عزیزم فاصله گرفتم و دلایل خاص خودم رو هم دارم. برخوردهای چکشی و دور از عقل و فهم افراط گریهای فراوان را از اصولگراها دیدم
📌همراه با نظرات استاد
سلام و رحمت الهی بر شما؛
ابتدا از اینکه نظرتان را بیان کردید از شما بسیار ممنونم.
از *واکنش مؤمنانه* برخی از أعضاء گروه هم بسیار سپاسگزارم.
۱ـ فرمودید: « ما برای تحقق آرمانهای انقلاب، زحماتی کشیده ایم اما تصور نمیکردیم که به این روزی که الان گرفتارشیم برسیم. »
بنی اسرائیل هم (مثل بسیاری از مردم خود ما پس از انقلاب، خصوصا در دوران ۸ سال دفاع) چنین *اعتراضی* را به حضرت موسی علیه السلام داشتند: گفتند: *قبل* از آنكه تو نزد ما بيايى و *بعد* از آنكه به نزد ما آمدى، « آزار و اذیت » شدیم: قالُوا: *أُوذينا* مِنْ *قَبْلِ* أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ *بَعْدِ* ما جِئْتَنا* (أعراف/۱۲۹)
مسلمانان صدر اسلام هم چنین *اعتراضی* به رسول أکرم صلی الله علیه و آله داشتند. *چـــرا؟*
زیرا از این *سنت الهی* بی خبر بودند که خداوند به هر قومی که *رهبر الهی* بدهد آنها را با *انواع تنگناها* حتما *می آزماید:*
وَ ما أَرْسَلْنا في قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلاَّ *أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ* لَعَلَّهُمْ *يَضَّرَّعُونَ* (اعراف/۹۴)
۲ـ فرمودید: « من، تا سال ۸۸ با سیاستهای رهبر همراه بودم اما از برخوردهایی که با عده ایی از مردم و *یاران امام* شد با جریان فکری رهبری فاصله گرفتم. » و « ... افراط گریهای فراوان و برخوردهای چکشی و دور از عقل و فهم را از اصولگراها دیدم ... »
پرسشی که از شما دارم اینست که: قبل از حوادث ۸۸، آیا از *ایشان* به عنوان *نایب و کارگزار امام زمان* اطاعت می کردید؟
آیا اصلا *لزوم اطاعت مطلق از نایب منصوب امام منصوب* را قبول دارید؟
اگر * نیابت* را قبول ندارید، پس خودتان را چگونه با *امام منصوب الهی* تطبیق می دهید؟ و *اولی الأمر* شما کیست؟
از اینکه به این پرسشها پاسخ خواهید داد، پیشاپیش تشکر می کنم.
🍃واژه: #ولی_أمر
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۴۰۶ 📌همراه با نظرات شما سلام مجدد خدمت استاد بزرگوارم و هم گروهی های عزیز پر معلومه
#قطرات_بارانی_۱۴۰۷
📌همراه با نظرات شما
نه متاسفانه من ایشون رو نایب امام زمان در همون زمان هم نمیدیدم اما به عنوان رهبر قبول داشتم.
ضمنا اگر هم اطاعت از ولی فقیه همانند اطاعت از معصوم است اما سوال اساسی این است؛ مگر امام معصوم برای خود قدرت مطلقه قائل بوده و از مردم تبعیت محض طلب کردند که مردم را به اطاعت مطلق ملزم می کنند؟
📌همراه با نظرات استاد
۱ـ کثرت آیات بنی اسرائیل در قرآن برای اینست که حوادث و واکنش آنها با حوادث و واکنش مسلمانان، شباهت بسیاری دارد و خدا انتظار دارد مسلمانان از گفتار و رفتار بنی اسرائیل، *عبرت* بگیرند. لذا شکایت آنها، شکایت برخی از مهاجر و انصار و شکایت مردم به أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و شکایت شیعیان به امام حسن مجتبی صلوات الله علیه، دقیقا شبیه شکایاتی است که خیلی از مردم ما، بعد از *انقلاب* ابراز می کنند که قرآن *ریشه ی اصلی* این اعتراضات را *بی معرفتی، ناشکری، قدرنشناسی و ناسپاسی* می داند.
و برای اینکه پاسخم، *شخصی و بی انصافی* تلقی نشود، توجهتان را به *سنت مغفول* الهی: *أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ* جلب کردم. (که احتمالا دیده نشد.)
۲ـ فرمودید: « متاسفانه ایشون را نایب امام زمان نمیدیدم اما به عنوان رهبر قبول داشتم... » ، « آیا امام معصوم برای خود قدرت مطلقه قائل بوده؟ ... »
لابد می دانید که از مهمترین *برکات رسول باطنی* اینست که ما *مخلوقیت* خودمان را بفهمیم و *تسلیم مطلق* خالق بودن را بپذیریم تا *مسلمان* تلقی شویم.
پس مسلمان یعنی: *تسلیم مطلق* و بدون چون و چرای خالق، *همیشه* و همه جا و در *تمام ابعاد زندگی.*
حالا همان خالق ما، بر ما منت گذاشته و لطف کرده و ما را به بارگاهش *دعوت* کرده اما می دانسته که ما *نشانی و راه* رسیدن به او را نمی دانیم، لذا برای ما *سفیران و راه نماها و رهبرهائی* را *منصوب* کرده اما (بر خلاف مطالب نادرست کتابهای درسی) او هرگز از ما *نخواسته* است که *عصمت* سفیرانش را *جستجو و احراز* کنیم،
بلکه *بارها* از ما خواسته است که *بدون چون و چرا* و *در هر زمانی و در هر سرزمینی،* حتما *مطیع مطلق* آنان باشیم.
مثلا در خطبه غدیر، پنج بار *انتصاب* آنان مطرح شده: ۱ـ فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ؛ أَنَّ الله *قَدْ نَصَبَهُ لَکُمْ* وَلِیّاً وَ إِماماً ...
(بدانید ای مردم؛ که خداوند او را برای شما به عنوان *صاحب اختیار و امام، منصوب کرده* است.)
۲ـ مَعاشِرَ النّاسِ؛ فَضِّلُوهُ فَقَدْ فَضَّلَهُ الله وَ اقْبَلُوهُ *فَقَدْ نَصَبَهُ الله.*
(ای مردم؛ او را برتر بدانید زیرا خدا او را برتری داده و رهبریش را بپذیرید زیرا خدا او را *نصب* کرده.)
۳ـ اللهمَّ؛ إِنَّکَ أَنْزَلْتَ الْآیَةَ فی عَلِیٍّ وَلِیِّکَ عِنْدَ تَبْیینِ ذالِکَ وَ *نَصْبِکَ إِیّاهُ* لِهذَا الْیَوْمِ: الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ .....:
(خدایا؛ تو این آیات را نازل فرمودی در (هنگام بلند کردن او و) بیان ولایتش و *منصوب نمودنش* در این روز ... )
۴ـ الَّذی *نَصَبَهُ الله* عَزَّوَجَلَّ لَکُمْ بَعْدی أَمینَ خَلْقِهِ:
(خداوند عزّوجل او را بعد ا
ز من به عنوان *امانتدارش در میان آفریدگانش، منصوب کرد.* )
۵ـ وَعَظْتَنا بِوَعْظِ الله فی عَلِی أَمیرِالْمُؤْمنینَ وَ الْأَئِمَّةِ الَّذینَ ذَکَرْتَ مِنْ ذُرِّیتِکَ مِنْ وُلْدِهِ بَعْدَهُ، الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ مَنْ *نَصَبَهُ الله* بَعْدَهُما.
{(ای رسول؛ گواهی می کنیم که در کنار این غدیر خم) ما را به فرمان خدا پند دادی دربارة علی امیرالمؤمنین و امامان از نسل خود و او، که حسن و حسین و آنان را که خداوند پس از آن دو، *منصوب کرده* است.}
لذا در دعای *فـــــرج* (خطاب به خودمان و برای توجه خودمان) می گوئیم:
*أُولِی الْأَمْرِ* الَّذِینَ *فَرَضْـــــــتَ عَلَیْنا طاعَتَـــــهُمْ،* وَعَرَّفْتَنا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ،
خدایا؛ *تــو* (که خالق و مالک و ولی و رب و رازق ما هستی)، اطاعت مطلق از *والیان امور منصوب خود* را (در هر زمان و در هر مکانی) بر ما *واجب* کردی و ما پس از اینکه آنان را به طور کامل اطاعت کردیم، آنگاه، *مقام و منزلت* (و عصمت) آنان را شناختیم. (یعنی: اگر آنان را کاملا إطاعت کنیم، به عظمت وجودی آنان، پی می بریم.)
پس برای هر که خودش را *مسلمان* و *تسلیم خالق* می داند *عقلا واجب* است که:
اولا: *عقل محاسباتی* و *اختــــیار* خود را در مقابل *أمر خدا و أمر سفیر خدا،* تمام تحلیلها و قضاوتهایش را کاملا کنار گذارد: وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً *أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ* وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبيناً (احزاب/۳۶)
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۴۰۷ 📌همراه با نظرات شما نه متاسفانه من ایشون رو نایب امام زمان در همون زمان هم نمید
ثانیا: با *ملاکهایی که رسول باطنی برایش تعیین کرده* برای *شناسایی نماینده خدا* در *هر زمان و در هر مکانی،* تلاش کند.
ثالثا: با تمام وجود در تمام زمینه های زندگی از آنها *به طور مطلق* اطاعت کند.
امیدوارم این مطالب مختصر برایتان روشن و مفید باشد. إن شاء الله تعالی
🍃واژه: #ولی_أمر
@dr_ghofrani2