#قطرات_بارانی_۶۴۶
#ادامه_قطرات_بارانی_۶۴۴
#پرسش
سلام و عرض ادب
ببخشید استاد ميشه بیشتر توضیح بفرمایید؟
مثال قطره و حباب رو متوجه نشدم .
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما؛
با اندک دقتی در رسانه ها می توان به وضوح دید که *چه افرادی* در زمینه: *سکه، ارز، بورس، مسکن، خودرو، نان، گوشت، مرغ، شکر و صدها مورد دیگر از نیازمندیهای اساسی مردم،* با افزایش ناگهانی قیمتها، *حباب آفرینی* می کنند و کمبود مصنوعی پدید می آورند و مردم را در تنگنا و گرفتاری قرار می دهند.
قرآن می فرماید آنها افراد *بی ریشه و غافل و جاهل و مغرور و متکبر و متمردی* هستند که بویی از عقلانیت و انسانیت و معنویت نبرده اند و به *خداوند و آخرت* هیچ إعتنائی ندارند و در زمان *خروش* جامعه، « *موج سواری* » کرده و ثروتمند و زمین خوار و نجومی بگیر و مرفه شده اند و مثل *حباب و کف،* در « *صدر جامعه* » قرار گرفته و جلب توجه می کنند اما هیچ شان و مقامی ندارند و هرگز نمیتوانند مانع رشد و بالندگی *جبهه حق* شوند.
آنها در آیه ۱۷ سوره رعد با واژه: « *زبــــد* » و در آیه ۶۱ سوره نجم، با واژه: *سامد* معرفی شده اند و مثل حباب و کف، نابود شدنی اند و نشانه آنها، « *شادیهای نامشروع و خنده های مستانه* » و به « *مسخره گرفتن مقدسات* » است.
و این « دو آیه »،« *هشداری* » است به تمام أهل ایمان تا مبادا در اقیانوس رحمت ها و نعمت های الهی، به « کف و حباب » کنار ساحل تبدیل شوند.
🍃واژه: #حباب #سامد #زبد
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۴۶
#ادامه_قطرات_بارانی_۶۴۴
#پرسش
سلام و عرض ادب
ببخشید استاد ميشه بیشتر توضیح بفرمایید؟
مثال قطره و حباب رو متوجه نشدم .
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما؛
با اندک دقتی در رسانه ها می توان به وضوح دید که *چه افرادی* در زمینه: *سکه، ارز، بورس، مسکن، خودرو، نان، گوشت، مرغ، شکر و صدها مورد دیگر از نیازمندیهای اساسی مردم،* با افزایش ناگهانی قیمتها، *حباب آفرینی* می کنند و کمبود مصنوعی پدید می آورند و مردم را در تنگنا و گرفتاری قرار می دهند.
قرآن می فرماید آنها افراد *بی ریشه و غافل و جاهل و مغرور و متکبر و متمردی* هستند که بویی از عقلانیت و انسانیت و معنویت نبرده اند و به *خداوند و آخرت* هیچ إعتنائی ندارند و در زمان *خروش* جامعه، « *موج سواری* » کرده و ثروتمند و زمین خوار و نجومی بگیر و مرفه شده اند و مثل *حباب و کف،* در « *صدر جامعه* » قرار گرفته و جلب توجه می کنند اما هیچ شان و مقامی ندارند و هرگز نمیتوانند مانع رشد و بالندگی *جبهه حق* شوند.
آنها در آیه ۱۷ سوره رعد با واژه: « *زبــــد* » و در آیه ۶۱ سوره نجم، با واژه: *سامد* معرفی شده اند و مثل حباب و کف، نابود شدنی اند و نشانه آنها، « *شادیهای نامشروع و خنده های مستانه* » و به « *مسخره گرفتن مقدسات* » است.
و این « دو آیه »،« *هشداری* » است به تمام أهل ایمان تا مبادا در اقیانوس رحمت ها و نعمت های الهی، به « کف و حباب » کنار ساحل تبدیل شوند.
🍃واژه: #حباب #سامد #زبد
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۴۷
#ادامه_قطرات_بارانی_۶۴۶
#پرسش
پس منظور از سمد مصداق حباب است و منظور از صمد مصداق قطره آب؟ درست متوجه شدم؟
#پاسخ
با سلام و احترام
اگر معنای « *نامحدود* » بودن « *صمد* درست فهمیده شود، « *بیش از یک مصداق* » نمی تواند داشته باشد و آنهم اختصاص به ذات أقدس الهی دارد.
فقط برای تقریب به ذهن از شباهت « *قطره آب و حباب* » (یا آب و سراب) استفاده شد.
اینکه « *زبد = کف* » و « *سمد = حباب* »، پدیده هایی واقعی اما دروغی و توخالی و پوچ هستند.
*هشدار* این آیات اینست که « *برخی از همین ما افراد به ظاهر مذهبی،* به جای آنکه آیت و مظهر و جلوه ای از « صمدیت خداوند » و « *خالص* » و « *خالی از نفسانیت* » باشیم، امکان و احتمال دارد با غفلت و جهالت و کبر و غرور و خودپرستی و تمرد، *(مثل طلحه ها و زبیرهای پانزده قرن یا چهل و یکسال گذشته)* ، *تمام تلاشها و زحمات و مجاهداتهای خود را باطل* و به چنین درجه ی سافلی، *تنزل و سقوط کنیم.*
🍃واژه: #صمد #سمد
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۴۸
#پرسش
آیا این عقلانی است که دختری برای ازدواج به استانی دیگر مهاجرت کند؟
گذشتن از شهری که در آن رشد یافته و زندگی در شهرستان و فرهنگی که از ان شناختی ندارد
و اینکه چطور می توان متوجه شد که توانایی این کار را دارد و در دراز مدت بر سر تصمیم خود می ماند یا خیر؟
#پاسخ
موفقیت یا عدم موفقیت شما در این زمینه، به میزان « عقلانیت و بلوغ و اراده و ایمان » و یا « تعلقات نفسانی » شما به خانواده و بستگان بستگی دارد.
أنبیاء و أولیاء الهی و جناب حضرت « هاجر »، بسیار أهل « مهاجرت » بوده اند.
و از ویژگیهای مؤمن در قرآن، « تعلق نداشتن » به افراد، مکانها، وسائل و أثاثیه و آمادگی برای مهاجرت است.
پس این مهاجرت، « توانایی » نمی خواهد بلکه « عقلانیت و اراده و خودباوری و ایمان و توکل » می خواهد. امیدوارم در خودشناسی و خودسازی و خودباوری مؤمنانه موفق باشید.
🍃واژه: #ازدواج #مومن
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۴۹
#پرسش
سلام بر همه بزرگواران و استاد گرامی .
آیا رفتار مخاطب میتواند در شکل ابراز و عمل ما موثر باشد ؟
در واقع همواره انسان محبتش را ابراز میکند . اما ممکن است شکل ابراز محبتش با توجه به رفتار مخاطبش تغییر کند .
لطفا راهنمایی بفرمائید.
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما.
اینکه انسان عاقل و بالغ و مؤمن، « صالح و شایسته و مناسب » بودن گفتار و رفتار و مهر و محبت خودش را تشخیص دهد، یک ویژگی ارزشمند است. (مثل پزشکی که برای هر بیمار، نسخه ای مناسب با وضع همان بیمار ارائه می کند.)
اما اینکه عوامل محیط و دیگران بتوانند در « شکل ابراز » گفتار و رفتار ما تأثیر بگذارند، اصلا عاقلانه و منطقی و زیبا نیست، (مثل پزشکی که نسخه اش را مطابق میل بیمار بنویسد.)
🍃واژه: #ابراز #عاقل
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۵۰
#ادامه_قطرات_بارانی_۶۴۴
#پرسش
استاد فرمودید این افراد مغرور و متکبر و متمرد مثل کود و سماد هستند.
منظورتون اینه که سامِد از سماد میاد که ازلحاظ لغوی یعنی کود دهنده؟
#پاسخ
ظاهرا این طور است.
🍃واژه: #سامد #سمد
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۵۱
#پرسش
سلام و درود بر استاد فرزانه و اعضای محترم گروه
طاعات همه اعضای محترم گروه و استاد گرامی قبول درگاه حق ان شالله.
در کتاب طهارت آیت اله آملی خواندم که انسان در طی سیر انسانی باید در خود فرو برود و عیب های خود را پیدا کند مثلا بگوئید من آدم خوش اخلاقی نیستم، همیشه نسبت به دیگران سوظن دارم و ... خلاصه به دنبال عیوب خودش باشد تا در جهت رفع اش تلاش کند. در حالی که شما در جواب یکی از دوستان در مورد عصبی مزاج بودنش فرمودید که به خودشان تلقین نکنند و با این خودخوری به عزت مومنانه اشان آسیب نزنند.
استاد یک دوگانگی برای من ایجاد شده، ممنون میشود در این مورد کمی بیشتر توضیح بدهید و بنده را سردرگمی که برایم ایجاد شده، بیرون بیارید.
#پاسخ
با سلام و احترام و تشکر از دقت مؤمنانه شما.
این « *لحن عیبجویی و متهم کردن خود* » در دعاهای مشهور أئمه أطهار صلوات الله علیهم، دیده نشده است.
خوب و لازم است که *مؤمن، خودش را دائما بازرسی و ارزیابی و محاسبه کند* و عیوب احتمالیش را با استعانت از خداوند و *تلاش برای جلوگیری از تکرار آنها* و *جبران خسارت احتمالی به دیگران،* درمان کند،
اما اینکه بگوید: خدایا؛ من بخیل هستم، من ظالم هستم، من متکبر هستم، من مغرور و جاهل و لجوج هستم، .... به نظر می رسد که این طرز دعا،
اولا: *غلط است* زیرا با اینکه این رذائل ممکن است از هر مؤمنی سر زده باشد اما در او « *نهادینه و تثبیت* » نشده است و او فرصت و مهلت توبه و خودسازی دارد.
ثانیا: این لحن گفتار، « *بوی وقاحت* » می دهد و زیبا نیست.
ثالثا: این لحن دعا، باعث *نا امیدی فرد از خودش* و از إجابت دعا می شود.
در حالی که مثلا در دعای کمیل، « انواع گناهان » را (بدون اینکه با صراحت خود را آلوده به آنها بدانیم) مرور می کنیم و آمرزش آنها را تقاضا می کنیم.
و *خیلی کلی* می گوئیم: خدایا؛ « مرا ببخش به خاطر هر گناه و اشتباهی که از من دیده شده »:
اللَّهُمَّ ؛ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَحْبِسُ الدُّعَاءَ
اللَّهُمَّ ؛ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُنْزِلُ الْبَلاَءَ
اللَّهُمَّ ؛ *اغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُــهُ وَ كُلَّ خَطِيئَةٍ أَخْطَأْتُــهَا*
شهید مطهری می فرماید: به جای اینکه به خدا می گوئید: *این و آن را به من « بـــده* » به خداوند بگوئید: (مثلا) بخل، حسد، حرص، کینه، .... را *از من « بگیـــر ».*
باز این لحن بهتر از آنست که بگویم: خدایا؛ من « چنین هستم » پس مرا بیامرز !!
امام حسین صلوات الله علیه هم در *دعای عرفه* می فرمایند:
اَنَا يا اِلهىَ الْمُعْتَرِفُ بِذُنُوبى فَاغْفِرْها لى،
اَنَا الَّذى اَسَاْتُ اَنَا الَّذى اَخْطَاْتُ اَنَا الَّذى هَمَمْتُ اَنَا الَّذى جَهِلْتُ اَنَا الَّذى غَفَلْتُ اَنَا الَّذى سَهَوْتُ اَنَا الَّذِى اعْتَمَدْتُ اَنَا الَّذى تَعَمَّدْتُ اَنَا الَّذى وَعَدْتُ وَ اَنَا الَّذى اَخْلَفْتُ اَنَا الَّذى نَكَثْتُ اَنَا الَّذى اَقْرَرْتُ اَنَا الَّذِى اعْتَرَفْتُ بِنِعْمَتِكَ عَلَىَّ وَ عِنْدى وَ اَبوُءُ بِذُنُوبى *فَاغْفِـــرْها لى* ...
رفتارهای غیرمجاز را مرور میکنند اما *با رذائل به صورت اسم فاعل، خود را تحقیر نمیکنند.*
🍃واژه: #دعاء
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۵۲
💥آهای أهالی محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛
افطاری « *موکب أربعینی* » امروز ما در این با شکوه ترین ضیافت الهی اینست:
لطفا داستان *آن هـــــزاران نفری* که برای *فــــرار از مـــرگ* از خانه هایشان *گریختند* را در قرآن بیابید و بفرمائید: *برای آنها چه اتفاقی افتاد؟* و « *پیـــام* » این داستان *چیست؟*
*حی علی القرآن.*
🍃واژه: #فرار از مرگ
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۵۳
💥سلام و رحمت الهی بر شما.
« *درد فراق هر عاشق دلباخته ای* » را چیزی جـز « *ملاقات و دیدار معشوق* »، درمان نمی کند.
یعنی اگر هر یک از « *آثار و نشانه ها و متعلقات معشوق* » را برای « عاشق » بیاورند نه تنها « آرامش » او تأمین نمی شود که درد و رنجش، بیشتر هم می شود.
لذا حضرت امام حسین صلوات الله علیه در دعای عرفه می فرمایند: خدایا؛ مرا در « آثـــار » خودت رها کرده ای و این « عطش ملاقات » تو را در من بیشتر و مرا از خودت « دورتر » کرده است:
اِلهى *تَرَدُّدى فِى الاْثـــارِ* يُوجِبُ *بُعْـــدَ الْمَـــــزارِ*
خدايا؛ گردش من در آثار تو، راه مرا به ديدارت دور ساخته ...
این *بندگان عارف و عاشق و موحد،* « هر گفتار و رفتار و بروز و ظهوری *در میان مخلوق* » را برای خود « *جُــرم و گنـــاه* » محسوب می کنند و از معشوقشان استغفار می کنند.
نقل است که رسول أکرم صلی الله علیه و آله پس از معراج، روزی هفتاد بار استغفار می فرمودند.
آنان « صادقانه ترین و مخلصانه ترین عبادات » خود را هم، در « شأن ذات أقدس الهی » نمی دیدند.
لابد شنیده اید که سید و سرور أنبیاء و مرسلین می فرمودند: ما عرفناک حق معرفتک و ما عبدناک حق عبادتک.
مزمزه کردن بیانات آن ذوات مقدس صلوات الله علیهم، إن شاء الله تعالی این درس و پیام را باید برای ما داشته باشد که با « *اندک کارهای عبادت گونه ی خود* »، نسبت به خالق هستی، « *مغرور و طلبکار* » نشویم:
يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ؛ مــا غَــــرَّكَ بِرَبِّــــكَ الْكَريمِ؟*
🍃واژه: #عاشق #معشوق #آرامش
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۵۴
#پرسش
*ضیافت و میهمانی و دعوت یعنی چه؟
و بین ضیافت و دعوت چه فرقی است؟*
#پاسخ
سلام و رحمت و برکات الهی بر شما
« *دعــوت* »،« *فرا خواندن دیگری به سوی خویش* » و یا « *تقاضای توجــه دیگر به خود* » برای « *رفع نیازها و کمبودها و تنهایی* » خویش است.
اما *ضیافت، دعــوت شــدن* » به مجلسی مجلل و با شکوه و پر از انواع پذیرایی است که حضور در آن *به خاطر مقام والا و شهرت صاحب ضیافت،* بسیار افتخارآمیز و *عامل شناخته شدن* و شهرت یافتن و *ارج و قرب پیدا کردن* است.
لذا طبق قواعد زبان عربی، « *هر مضافی* »،« *معرفـــه* » می شود!!!
🍃واژه: #ضیافت #دعوت
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۵۵
#ادامه_قطرات_بارانی_۶۵۱
#پرسش
پس استاد خوب است که دعاهامون از زبان خودمون نباشه.
دعاهامون همیشه از زبان اهلبیت باشه؟
#پاسخ
با سلام و احترام
همانطور که بهترین روش برای « *آموزش هر زبانی* »،» *هم کلام شدن با مردم صاحب آن زبان و تکرار جملات آنهاست* »، برای « آموزش سخن گفتن و دعا و مناجات با خالق » هم، بهترین راه و روش، « هم کلام شدن و *تکــــرار جملات أولیاء الهی* » صلوات الله علیهم می باشد.
🍃واژه: #دعا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۵۶
#پرسش
ببخشید ترسیدن با ناراحت شدن از نشانه های ضعف ایمان هست ؟
دنیا دار تزاحمه و همش مسائلی پیش میاد که ناراحتی ایجاد میکنه
پس اینکه میگن غم مومن توی دلشه و شادیش در چهره اش چطور تعریف میشه آیا کلا نباید ناراحت شد یا همین که نشون ندیم کافیه
#پاسخ
با سلام و احترام
« *تــرس و نگرانی* » و « *غم و خزن و اندوه* » و « *خشم و غضب و عصبانیت* » در زبان عربی با « دهها کلمه و معانی مختلف » بیان می شوند و لذا « انواع مختلفی دارند » که « برخی مذموم و برخی ممدوح و لازم » هستند.
در هر حال *مؤمــن،* باید *چهره ای « راضی » و « شاکر » و « مطمئن » و « امیدوار »* داشته باشد.
🍃واژه: #مومن #شاد #شاکر
@dr_ghofrani2