#قطرات_بارانی_۱۹۸۷
📌همراه با نظرات شما
بحث سر وجود یا عدم وجود چشم زخم..
📌همراه با نظرات استاد
*هیچ آیه ای* و *هیچ مفسری،* و *هیچ دانشمندی* تا کنون *شور چشمی* را *اثبــات* نکرده است.
اگر نمونه ای سراغ دارید که *اثبات* کرده باشند لطفا ارائه بفرمائید.
آیات انتهائی سوره قلم هم، ضدیت *مسلمان نماها* را با *قرآن* و *أمیرالمؤمنین = رهبر منصوب الهی* بیان می کند (که به همین دلیل، *حامیان حوزوی ولی فقیه* از زمان حضرت امام تا کنون، ـ چه در عراق و چه در ایران ـ اندک اند.)(کاش فرصت می داشتید مطالب پایانی وصیتنامه سرشار از شکایت شهید سردار سلیمانی را بارها می خواندید.)
🍃واژه: #چشم_زخم
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۹۸۸
📌همراه با نظرات شما
..... همانطور که ترجمه های مختلف و تفسیرهای مختلف برای قرآن کریم وجود دارد. اما اگر یک تفسیری را ما رد نموده و یا ترجمه ای را به کم تقوایی متهم کنیم این خلاف اخلاق است.
📌همراه با نظرات استاد
اگر به مقام شامخ *اهل قرآن* جسارت کرده ام از خداوند طلب مغفرت دارم.
اما بسیار مراقبم که در هیچ سخن و پاسخی، *بی تقوائی* را به فردی نسبت ندهم.
(هر چند که *سکوت غیر قابل توجیه* خواص امروز در مقابل این همه ضدیت با انقلاب و مقدسات، قطعا آنها را در معرض انواع اتهامات قرار داده است.)
🍃واژه: #سکوت غیر قابل توجیه
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۹۸۹
📌همراه با نظرات شما
*چه بخواهیم چه نخواهیم واقعیت چشم زخم وجود داره همانطور که در قرآن امده*
خیلی چیزها براساس معیار عقل هنوز توجیه نشده مثلا نجاست سگ از لحاظ عقلی چطور توجیه میشه؟
📌همراه با نظرات استاد
۱ـ لطفا *احتمال* مطرح در کتابها و *توهم* بدون دلیل خودتان را به *قرآن* نسبت ندهید.
۲ـ لطفا به احترام *عقل خودتان* به *مقام شامخ اولین حجت الهی و رسول باطنی* جسارت نکنید.
اگر چیزی *هنوز توجیه و روشن نشده* (مثل علت نجس اعلام شدن خیسی سگ)، *نقص علم* را اثبات می کند نه *نقص عقل* را.
متأسفانه تمام *طرفداران شور چشمی و خرافات* و *تمام مخالفین ولایت ولی منصوب الهی،* ابتدا با *عقل* مشکل دارند و سپس *قرآن* را *منحصر برای فقهاء* (و مفسرین) می پندارند.
این مطلب در بیانات حضرت امام رحمه الله علیه در کتاب *آداب الصلوه* به روشنی توضیخ داده شده و معنای درست *تفسیر به رأی* برای *اولین بار* در بیان مستدل و نورانی ایشان روشن شده است.
🍃واژه: #چشم_زخم
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۹۹۰
#پرسش
.... نعوذبالله خداوند در حق حیوانی همچون خوک و سگ ظلم کرده که این حیوانات را نجس آفریده است؟
#پاسخ
*تمام نجاسات* و *تمام خبائث،* برکات فراوانی دارند و *اسباب آزمایش مردم* هستند.
🍃واژه: #نجاسات #آزمایش
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۹۹۱
#پرسش
علاوه بر قرآن در نهج البلاغه هم درباره چشم زخم آمده است،چطور ممکنه همه ی مفسرین و مترجمین بالاتفاق اشتباه کنند؟
#پاسخ
لطفا *اشتباهی که در ترجمه* رخ داده به أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه نسبت ندهید.
در آن عبارت، فقط کلمه *عین* به کار رفته که بیش از قرآن نیازمند تفسیر و توضیح است که مترجم به خودش اجازه داده و آن را *شور چشمی* ترجمه کرده است.
در دعاء سی و سی صحیفه سجادیه هم آن حضرت *استخاره* چیز دیگری گفته اند اما برخی از مترجمین به خودشان اجازه داده و در ذیل همان دعاء روشهای *فال گیری* را (بر خلاف فرمایش صریح امام) به اسم استخاره توصیه کرده اند.
🍃واژه: #چشم_زخم
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۹۹۲
📌همراه با نظرات استاد
*برداشت همه یا برخی از مفسرین* به معنی این نیست که قرآن نظر آنها را *تأئید* می کند.
لذا وقتی *مفسرین* (که هرگز مورد تأئید غالب حوزه ها و فقهاء نبودند.)(لذا تمامشان به تنهائی کار کرده اند، در حالی که تفسیر یک کار بسیار تخصصی و جمعی است.)(و آیه الله جوادی آملی، اولین فقیهی است که تفسیر می گوید.) از یک *نظریه* طرفداری می کنند، حتی *خود آنها* هم نظرشان را *نظر قرآن* نمی دانند.
🍃واژه: #تفسیر
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۹۹۳
#پرسش
آیا تفسیر اثبات شده علامه طباطبایی و... یک عقیده خرافی است؟
#پاسخ
آن دو مفسر، نظر شایع را نقل و از آن حمایت کرده اند اما *اثبات* نکرده اند.
به خاطر اینکه برخی از أعضاء این گروه *درگیر مسائل دیگری* هستند و از این *مجادله* که فقط به خاطر *ملاک قرار دادن چند اسم* صورت می گیرد خشنود نیستند، لطفا از *اطاله کلام* صرفنظر کنید.
🍃واژه: #چشم_زخم
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۹۹۴
#پرسش
استاد من در جایگاهی نیستم که بخوام چیزی رو به کسی نسبت بدم...صحبت من اینه که درصورتی که این مسئله چشم زخم درست نباشه چطور هیچ کسی تا به حال این مسئله رو به افراد گوشزد نکرده؟اگر غلطه چرا باید این غلط در بین مردم رایج بشه و هیچ کسی چیزی نگه؟!شما به عنوان فعال فرهنگی اقدامی برای اصلاح و توجیه مفسرین و مترجمین کردین؟
#پاسخ
طبق *ترجمه های رایج* أمیر المؤمنین صلوات الله علیه به صراحت فرموده اند *عقل زنان ناقص است.*
آیا این *ترجمه* چون تا کنون مورد نقد قرار نگرفته به معنی درست بودن آنست؟
مردم یک کشور منحوسی چنین ضرب المثلی دارند که: *گاوی که اول وارد زمین می شود، برنده است.*
متأسفانه از همین قانون، معاویه های هر زمان استفاده کرده و می کنند و *کلام غلط* (و بدعتها) را رایج میکنند و *سنگی* را در اذهان می اندازند که صد عاقل هم نتوانند آن را درآورند.
آری. به یکی از مفسرین، اشتباهی را که فرموده بودن عرض کردم و ایشان در حضور سه معمم دیگر دستهایشان را بالا بردند و مطلب درست را بسیار پسندیدند و پذیرفتند و حتی *با ذکر دو یا سه آیه آن را تأئید هم کردند* اما فرمودند: تو برو از طرف من بگو درست اینست!!!
🍃واژه: #چشم_زخم
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۹۹۵
📌همراه با نظرات شما
کاملا درست و متقن است فرمایش شما
به همین دلیل هم نظریه شما هم دلیلی بر انکار این موضوع نیست. لذا ما نباید به صورت جامع و کامل این نظر مفسرین و مترجمین قرآن کریم را رد نموده و یا بعضا اشتباه بدانیم.
لذا نیازمند تغییر در نگرش و عنوان نمودن مطالب قرآنی از سوی شما عزیز بزرگوار است.
📌همراه با نظرات استاد
کلام آخر.
شاید نتوانستم برای شما روشن کنم که غرض از این گفتگو *بی احترامی* به نظر مترجمین و مفسرین نیست (که کاش شماها هم به جای تاکید بر *اسم* افراد، *دلایل عقلی و نقلی* آنها را مطرح می کردید،)
تمام اصرار بر اینست که *نظر هیچ فردی غیر از اهل بیت وحی* را *نباید* نظر قرآن تلقی کرد.
مجددا خواهش می کنم *بحث شورچشمی* و *حمایت از مترجمین و مفسرین* را به پایان برسانید و اجازه بدهید همگی ابتدا *حجیت عقل* را خوب بفهمیم.
زیرا *ریشه تمام اختلافات بشر* همین است که فرق *عقل* با *علم* با *نفس* با *فکر* با *محاسبه* ... برایش روشن نیست و *خواص شیعه* هم (به خاطر حاکمیت دولتهای سنی مذهب بر تمام کشورهای اسلامی تا همین اواخر) برای روشن شدن این موارد فرصت و امکان چندانی نداشته اند.
🍃واژه: #شور_چشمی #حجیت_عقل
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۹۹۶
با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.*
*پنجاه و دومین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما اینست که بفرمائید:
*پیام* فقط همین عبارت قرآنی چیست: *لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا*
(اندوه و غم به خود راه مده زیرا خدا با ماست.)
انتظار اینست که حداقل *صد نفر* اظهار نظر بفرمایند.
*حی علی التفکر*
🍃واژه: #لاتحزن_ان_الله_معنا
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۹۸۳ #پرسش ولی ما که برای تفسیر آیات به المیزان رجوع داریم، پس چی؟!! تو المیزان هم
#قطرات_بارانی_۱۹۹۷
#پرسش
لطفا فرق بین به *تنهائی* و در *تنهائی* رو میفرمایید
#پاسخ
*به تنهائی* و *در تنهائی* (مثل عبارت: وتر الموتور) کمی با هم فرق دارند. توضیح اینکه:
متأسفانه پس از حکومت کمتر از پنج ساله أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه، تا امروز تمام کشورهای اسلامی *تابع فرهنگ أهل سنت* بوده و هستند و کشور عزیز ایران هم تا همین اواخر تابع این فرهنگ بود و هم اکنون هم بخشهای قابل توجهی از کشورمان هنوز با این فرهنگ زندگی می کنند.
لذا جهان اسلام همیشه تحت تأثیر *مفسرین اهل تسنن* و *اسرائیلیات* و *روایات جعلی* بوده است.
تا اینکه در *قرن پنجم،* مرحوم شیخ طوسی، به *تنهائی* با *تفسیر تبیان* کوشید تا حدودی *قرآن را از منظر شیعه* اما به زبان *عربی* مطرح کند.
در *قرن ششم،* مرحوم *ابوالفتوح رازی* شاید *اولین تفسیر فارسی* را ارائه کرد.
در *قرن هشتم* هم توسط مرحوم *جرجانی،* تفسیر *گازر* به فارسی ارائه شد. (که شاید خلاصه ای از همان تفسیر مرحوم ابوالفتوح رازی بود.)
تا قرن *چهاردهم* (قرن حاضر) که چند تفسیر (جزئی و کلی) دیگر به زبان فارسی ارائه شد.
با اینکه برای *آیات الاحکام* (که حدود ۱۷۶ آیه اند)، *چندین حوزه ی علمیه در ایران و عراق با هزاران طلبه و فقیه، *تحقیقات و مباحثات مشترکی* دارند،
اما متأسفانه اولا: قرآن، *جزء دروس اصلی حوزه های شیعی* نیست، ثانیا: هیچگونه *همکاری* و کمترین *حمایتی* برای اندک *مفسرین* وجود ندارد.
پس آنها به *تنهائی* و در *تنهائی* به این کار بزرگ پرداخته اند و هرگز خود آنان از کار خودشان رضایت کافی نداشتند.
لذا مرحوم طبرسی، در عمر پر برکت خود، *چند* تفسیر نوشت.
و همانطور که یکی از اعضاء محترم فرمودند (و خود من هم در جلسه ای که این جمله بیان شد حضور داشتم) حضرت علامه طباطبائی (در پاسخ به یکی از علماء که فرمود: المیزان، فصل الخطاب و تفسیر کامل است) فرمودند: همان بیست سال پیش که من المیزان را شروع کردم، کهنه شد. قرآن، هر *دو سال* نیازمند تفسیر جدید است.
حدود *بیست سال* است که (حداقل) *آقای قرائتی* با *مستندات* قوی، برای جلب توجه *تمام علماء و فقهاء و مراجع* حوزه ها به *قرآن* تلاش می کند، اما متأسفانه کمترین موفقیتی به دست نیاورده و کماکان، قرآن در جامعه اسلامی، *مهجور* مانده است.
🍃واژه: #تفسیر
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۹۹۸
#پرسش
فرزندانی که بعد از سن تکلیف نمازشونو مرتب می خونن چطور تشویق کنیم که موثرتر باشه؟ مثلا هدیه گرفتن براشون تحت این عنوان مناسبه؟
و اینکه تشویق دختر با پسر متفاوته؟
#پاسخ
۱ـ تشکیل نماز *جماعت* در خانواده (با حضور مادر و فرزندان و مهمانان به امامت پدر یا پدر بزرگ و هر مرد صالح تر حاضر در خانه)، آن هم در *اول وقت* و *گفتگوی جذاب و شیرین چهار پنچ دقیقه ای بین دو نماز* خودش *بهترین تشویق* است.
۲ـ *دعای والدین* برای بچه ها (رَبِّ اجْعَلْني مُقيمَ الصَّلاةِ *وَ مِنْ ذُرِّيَّتي* ) و استعانت از خداوند، بهترین سرمایه گذاری برای آنهاست.
۳ـ گفتگوی مادر و پدر *درباره نماز بچه ها* و *دعای خیر آنها برای اینها،* بطوری که *بچه ها هم غیر مستقیم بشنوند،* تأثیر پایداری خواهد داشت.
۴ـ تهیه *جا نماز نو و مُهر بزرگ و تمییز* و *سجاده زیبا و نو* و مشخص بودن *محل قرار گرفتن سجاده آنها* برای بچه ها بسیار تأثیرگذار است.
۵ـ تشویقات زبانی مستقیم و دعای خیر نسبت به آنها هم خوب است. (اما برخی از بچه ها از این تشویقات، خوششان نمی آید و احساس کودکی به آنها دست می دهد. پس این تشویق مستقیم باید *مناسب* سن و روحیات بچه ها باشد.)
۶ـ بیش از *تشویق* باید والدین به *عوامل نفرت فرزندان از نماز* توجه داشته باشند.
مثال ۱: *بیدار کردن* بچه ها به هنگام صبح ، هرگز نباید به *اسم نماز* باشد.
مثال ۲: *نماز اول وقت* قطعا *واجب نیست* پس اگر به هر دلیل فرزندان نمازشان را با *تأخیر* خواندند، هرگز نباید مورد *مذمت و شماتت* قرار گیرند.
🍃واژه: #نماز
@dr_ghofrani2