eitaa logo
دکتر ابوالقاسم فاتحی هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
345 دنبال‌کننده
140 عکس
353 ویدیو
23 فایل
این کانال برای ارائه تحلیل ها، دیدگاهها، گزارش ها و اخبار مربوط به مسائل اجتماعی ایران با رویکرد علمی و انتقادی و ارایه راهبردها و راهکارهای پیشنهادی در چهارچوب مبانی، اهداف و گفتمان‌ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی ایجاد شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
💥به نام خدا شاید اکنون یکی از دغدغه های ، پرسش چه باید کرد؟ باشد. این سوال می تواند در سطوح مختلفی مطرح شود. در سطح فردی ،یاخانواده، یا نظام خویشاوندی و یا گروه دوستان و محل کار و یا محله و شهر و در نهایت در سطح اجتماعی و ملی و بین المللی طبعا پاسخ به هر سطحی از سطوح متفاوت از سطوح دیگر است و شرایط و الزامات آن متفاوت از یکدیگر ، اگر چه همه این سطوح در یک چیز مشترک اند، کنش های مبتنی بر *دانش بنیادی* و * روش های بهینه* که از لوازم موفقیت آن به شمار می آید. به عبارتی * مسئله یابی،مسئله شناسی و روش شناسی * چه باید کرد؟ در شرایط امروز از موضوعیت بالایی برخوردار است که چه بسا اگر آگاهانه و عالمانه صورت نگیرد، خصلت بومرنگ پیدا می کند و نتیجه معکوس به بار می آورد. لذا این که از کجا و چگونه شروع کنیم و چگونه ادامه دهیم ، اهمیت زیادی دارد. علوم انسانی و اجتماعی غرب بر اساس جهان‌بینی و مبانی معرفتی خود که از دوره رنسانس شروع شده است، از حدود۵۰۰ سال پیش تا کنون با تولید انواع دانش و مکاتب و نظریه‌های مختلف علمی در دانشگاههای خود ، و در عرصه فرهنگ و هنر خود ، و در عرصه نظام بین الملل خود بر اساس سه اصل سکولاریسم، امانیسیم و ابژکتیویسم ، و جهان بینی مادی گرایانه خود به پرسش های بالا جواب داده است و اکنون نیز در حال تولید و باز تولید علمی خود است، دانشگاههای علوم انسانی و اجتماعی ما هم تا حدود زیادی تحت تاثیر آن قرار دارد . اگر چه به دلیل مزیت های خاص فکری و جهان بینی فرهنگ ایرانی اسلامی جامعه ما ، بخصوص پس از انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران و مسئله تحول در علوم انسانی و اجتماعی ، خود به یک مدعی تازه کار تبدیل شده است ولو هنوز در مراحل اولیه آن هستیم. به هر حال مهم است بدانیم از کجا و چگونه شروع کنیم تا کارمان ادامه یابد و با برکت و موثر باشد، کوشش می شود با استفاده از تجارب علمی و تجربه زیسته ای که در این زمینه از پیشکسوتان علمی کشورمان وجود دارد و بهره گیری از تجارب موفق جهانی و با تاکید بر فرهنگ اهل البیت علیهم السلام و ظرفیت ها و سرمایه های فرهنگی‌ و اجتماعی خودمان و بخصوص مسایل اجتماعی ایران، به تدریج در این زمینه مطالبی در کانال گذاشته شود. ان شالله به برکت صلوات بر محمد و آل محمد . 📚امروز تکلیف ما جهاد تبیین است... 👈 ما را به دوستان خود معرفی کنید و حداقل به اندازه پیوستن به کانال و معرفی آن به دیگران‌ ، قدمی در این راه برداریم. 📣به کانال بپیوندید👇 🆔️ https://eitaa.com/drfatehi
شهادت ، دخت نبوت، همسر ولایت و مادر امامت به شیعیان و مسلمانان و مستضعفان جهان تسلیت عرض می شود
غزل شماره 470 دیوان حافظ به مناسبت شهادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی دل ز تنهایی به جان آمد خدا را همدمی چشم آسایش که دارد از سپهر تیزرو ساقیا جامی به من ده تا بیاسایم دمی زیرکی را گفتم این احوال بین خندید و گفت صعب روزی بوالعجب کاری پریشان عالمی سوختم در چاه صبر از بهر آن شمع چگل شاه ترکان فارغ است از حال ما کو رستمی در طریق عشقبازی امن و آسایش بلاست ریش باد آن دل که با درد تو خواهد مرهمی اهل کام و ناز را در کوی رندی راه نیست رهروی باید جهان سوزی نه خامی بی‌غمی آدمی در عالم خاکی نمی‌آید به دست عالمی دیگر بباید ساخت و از نو آدمی خیز تا خاطر بدان ترک سمرقندی دهیم کز نسیمش بوی جوی مولیان آید همی گریه حافظ چه سنجد پیش استغنای عشق کاندر این دریا نماید هفت دریا شبنمی
هدایت شده از دکتر محمدعلی برزنونی
سلام علیکم صبح روز سه‌شنبه ۶ دی‌ماه ۱۴۰۱ هجری خورشیدی به‌خیر امروز مصادف است با ۳ جمادی الثانیه ۱۴۴۴ هجری قمری و سالگرد شهادت حضرت صدیقه کبرا فاطمه زهرا سلام الله علیها که در مثل چنین روزی در سال ۱۱ هجری قمری در پی تعرض نانجیبان امت رسول الله به بیت حضرت فاطمه و حضرت علی علیه السلام در پی عروج ملکوتی رسول اعظم خاتم صلی الله علیه و آله و سلم در ۲۸ صفر همان سال، برای اخذ بیعت جبری امام حقیقی با خلیفه ظاهری که شورای ناصالح سقیفه بنی ساعده متشکل از انصار و مهاجرین انتخاب کرده بود، منجر به آسیب‌دیدن حضرت فاطمه تنهابازمانده‌ی تنی حضرت رسول و سقط محسن شش‌ماهه و تالم‌های روحی و جسمی فراوان به آن بانوی معصوم و حجت خدا بر سایر حجج الهی بر زمین گردید و در نهایت بنا بر روایت درست‌تر که ایران اسلامی آن را پذیرفته در ۳ جمادی الثانیه سال ۱۱ هجری قمری به ملکوت اعلا پیوست. پرسش‌های بسیاری را باید تاریخ پاسخ دهد. از جمله چرا خلیفه انتخاب کردند با این‌که پیامبر اعظم خاتم در حجه الوداع آن سال در ماجرای غدیر خم انتخاب کرده و همه بیعت کرده بودند؟ چرا برای اخذ بیعت اجباری با حضرت علی به در خانه ایشان و فاطمه که متصل به مسجد نبی نیز بود، هجوم آوردند؟ چرا آن سخنان سخیف و آن رفتارهای کثیف اتفاق افتاد؟ چرا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پس از آن ماجرا، هرگز از اقدام‌کنندگان آن عمل قبیح، اعلام رضایت نکرد و بلکه علنا چنانچه در کتب روایی اهل تسنن آمده، اعلام برائت و بیزاری کرد؟ چرا اجازه نداد فردی جز علی علیه السلام بر او نماز بخواند و او را شب غسل و کفن و دفن کردند؟ چرا مزار آن عزیز رسول الله خاتم هنوز هم پنهان است؟ و بسیاری چراهای دیگر.... بماند برای فرصت‌های بیش‌تر و بعدتر.... با زبان بی‌زبانی روضه بخوانم.... وقتی مولا علی جنازه زهرایش را به خاک می‌سپرد این شعر را بر زبان جاری ساخت: نفسی علی زفراتها محبوسه.... یا لیتها خرجت مع الزفرات.... ترجمه نمی‌کنم چون حقیقتا توان بر زبان آوردن ترجمه‌اش را کما هو حقه ندارم. فقط آن قدر بگویم که جان علی با فاطمه در خاک پنهان شد... لا حول و لا قوه الا بالله.... حضرت فاطمه عليها السلام: آن‌گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد. إحقاق الحقّ، ج ۱۹: ۱۲۹ در کنار حریم حرم رضوی نایب الزیاره دوستان و عزیزانم هستم...... شهادت دخت مکرم و معزز پیامبر اعظم خاتم حضرت فاطمه زهرا تسلیت باد سه‌شنبه ذات باری تعالی را با صفتی ویژه می‌خوانیم که ما را مورد رحمت ویژه‌اش قرار دهد: یا ارحم الراحمین
هدایت شده از رهبر
سلام علیکم چهارصدای مهم امروز در تهران فهم منطقی ازمربع صداهای امروز در تشییع 200 شهید دفاع مقدس در تهران به قرار زیر است : صدای اول صدای شهید بود که ضمن افتخار به ایثار خود در راه دین و میهن ،مسوولیت مارا در احیا ارزش های انقلاب و دفاع از مرزهای معنوی و مادی ملت و انقلاب را خواستار بود. صدای دوم صدای مردم نجیب و قدردان حاضر در بدرقه فاطمی شهدا بود صدای مظلومان مقتدر که تحول و حرکت چشیدنی را از دولتمردان و کارگزاران می خواهند صدای سوم صدای پایداری دولت محترم و قول رییس جمهور به مردم برای کاهش آلام اقتصادی و اجتماعی آنان . صدای چهارم صدای خاموش فتنه گران و دشمنان ملت و کشور بود که از قعر چاه خسران باز بر انکار واقعیت و اصرار برمنطق وارونه شکست خورده خود داشتند .
همین زنی که می‌توانست پیغمبر باشد از نظر فضائل و مناقب و حد وجودی... ✔️ مادری می کند! ✔️همسری می کند! ✔️خانه داری می کند! ⛔️ خانه داری را تحقیر نکنید‼️
💥شهادت، رسانه ای جهانی و مانا در مکتب حسینی مردم ایران، در روز سه شنبه ششم دیماه ۱۴۰۱ مصادف با سالروز شهادت مظلومانه دخت پیامبر اسلام در مشایعت از پیکر ۲۰۰ شهید تفحص شده، یکپارچه ، رسانه شدند. رسانه ای که تمام آورده های سیاسی ، رسانه های صهیونی ، آمریکایی و عربی را با همه ‌ی پوشش امواج صوتی و تصویری و با همه‌ی پشتیبانی های فنی و مالی از آوردگاه فضای مجازی در سازماندهی آشوب های خیابانی اخیر را بر باد فنا داد . آشوب هایی که در سطح خارجی ،در واشنگتن طراحی شد . در تل آویو با سرویس های جاسوسی و عملیاتی اسرائیل تقویت شد . در ریاض با پول گاو شیرده بن سلمان حمایت شد. و در منطقه برخی از اجیرشدگان حاکم بر کشورهای مسلمان همسایه آن را پشتیبانی کردند. اما در داخل این آشوب ها به سرعت در سطحی نسبتا وسیع، خصلت براندازانه و همراه با جرم و جنایت و خشونت به خود گرفت ، در حالی که اگر دست های پشت پرده یاد شده در آن نبود ، می توانست، خصلت پرسشگری و مطالبه گرایانه و اعتراص مدنی سازنده داشته باشد.اما با لیدری منافقین و برخی خودباختگان به اصطلاح فرهنگی و هنری و ورزشی و برخی فریب خوردگان از بازی هاي سياسي و روانی در فضای مجازی تا حد روز شمار معکوس پایان عمر نظام جمهوری اسلامی ایران هم پیش رفتند. اما‌ ، چون در مکتب سرخ حسینی ،شهادت، رسانه ای جهانی و مانا است که حامل پیام حضرت زینب سلام الله علیها از عصر عاشورا تا عصر ظهور است.، ابن حضور مردم ، در تشییع پیکرهای پاک و مطهر شهدا به مثابه رسانه ای شد که تمام آورده های روانی و سیاسی جبهه غربی ،عبری و عربی را بسان کف دریا بر باد فنا داد. . و نا امیدی و درماندگی را به جبهه آنان باز گرداند. خداوند در قرآن مثال خوبی را برای این گروه از کافران و مشرکان و منافقان زده است و آن این که برخلاف تصور مشرکان، بافته ها و ساخته های آنان ، امکانات آنان ، قدرت و ثروت و نظام های آنان ،سست تر از خانه های عنکبوت است. اما، یک هشدار اجتماعی، حضور مردم نباید ، مانع از اقدامات سریع و صحیح دولت و نظام برای رفع مشکلات و تنگناهای معیشتی مردم و نیز افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی و انسجام اجتماعی و سیاسی باشد.
روستای پردیجان ، از توابع فارسان چهارمحال بختیاری ، شهدای گمنام ششم دیماه ۱۴۰۱
💥به نام خدای فاطمه موضوع : ادامه ی مطالب دو قرائت از یک روایت، زن، زندگی، آزادی ، (بخش دوم و سوم ) با سلام و عرض تعزیت شهادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها به تمامی شیعیان و محبان و دوستداران و بلکه همه زنان و مردان آزاده جهان در طول تاریخ و بویژه تسلیت به مخاطبان عزیزی که زحمت مطالعه این مطالب را می کشند. مطالبی که به مناسبت امروز که سالروز شهادت حضرت صدیقه کبری است، بنده نام آن را * سوگنامه و رنجنامه سیاسی * می گذارم ، هرچند اعتراف می کنم نمی توانم حق مطلب را در سوگ شهادت آن حضرت ادا کنم. اما در حد خود و بضاعت کم خود می تواند تا حدودی رسانه ای باشد، برای رساندن رنجنامه سیاسی آن حضرت. رنجنامه ای که خود حضرتش در طول عمر کوتاه خود پس از رحلت پیامبر سنگ بنای آن را گذاشتند. و شب و روز تلاش کردند تا کودتای سیاسی جماعت سقیفه را بر علیه امام منصوب و مصرح در زبان خدا و در زبان پیامبر خدا را خنثی کنند ، اما نشد که نشد و می بینیم امروز پس از ۱۴۰۰ سال اما از همان نسل و همان تفکر با ایحاد آشوب های اخیر کوشش کردند تا بلکه بتوانند موقعیت و جایگاه رهبری را در نظام جمهوری اسلامی ایران با موقعبت و جایگاه رهبری مورد توصیه شیطان بزرگ آمریکا جابجا کنند که صد البته ناکام و شکست خورده دست از پا کشیدند. از زمان جابجایی در رهبری منصوب از طرف خدا با رهبری منسوب به جماعت خودخواه ، تا کنون چه هزینه های سنگینی که بشریت و نه فقط مسلمانان پرداخت نکرده اند.. تکرار و تاکید می کنم بر اراده آمریکا در جابجایی در رهبری جامعه اسلامی امروز ما از رهبری شایسته به رهبری وابسته. یعنی به نوعی تکرار ماجرای سقیفه ، به بیان دیگر اکنون نیز از نسل همان سقیقه می خواستند و می‌خواهند با کمک شیطان بزرگ در ایران اسلامی رهبری منتسب به اسلام ناب محمدی را با رهبری منتسب به اسلام آمریکایی و عربستانی جا بجا کنند. آشوب ها و توطئه هایی که یکی پس از دیگری طراحی و اجرا می شود و انگیزه و هدف اصلی همه آنها یکی است . این فتنه ها و آشوب ها بویژه فتنه اخیر، همه می کوشند تا ولایت فقیه را که امروز جایگاه و متکفل رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران است، و در شخص حکیم ، شجاع، مدیر، سیاستمدار و اسلام شناس مقام معظم رهبری، تعین یافته است، را با رهبری اسلام آمریکایی و اسلام اروپایی و عربستانی و صهیونی عوض کنند. کوشش کردند و باز هم می کوشند تا نظام جمهوری اسلامی ایران را که در حال حاضر تنها و تنها نظامی است که از فرهنگ تشیع و از فرهنگ مسلمانان بی پناه جهان و بلکه از فرهنگ مظلومان جهان دفاع می کند را با با فرهنگ نظام سرمایه داری غرب عوض کنند. در ادامه بحث قبلی ، تحت عنوان ؛ دو قرائت از یک روایت شعار زن، زندگی ، آزادی که بخش اول ان تحت عنوان؛ دیرینه شناسی کوتاه و مختصر از فتنه ها و آشوب ها از ۲۴ بهمن ۱۳۵۷ یعنی درست ۲ روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون ، قبلا گدشت ، امروز بخواست خداوند و عنایت آن بی بی دو جهاندر باره هر دو بخش دوم و سوم ، مطالبی را خدمت مخاطبان گرامی ارائه می کنم. 👈بخش دوم ؛ تحت عنوان: قرائت، اسلام ناب محمدی از شعار ، زن، زندگی ، آزادی که در سه محور زیر ارایه می شود. ۱- زن، فاطمه(س)، به مثابه ی دختر پیامبر (ص) ۲- زندگی، فاطمه (س)به مثابه همسر علی ( ع) ۳- آزادی، فاطمه(س) به مثابه مدافع ولایت‌ یکی از معتبرترین سندهایی که عظمت و منزلت و جامعیت،حضرت فاطمه زهرا را یکجا نشان می دهد ، حدیث قدسی لولاک است. در این حدیث ، پیامبر اکرم (ص) با استناد به حدیث قدسی لولاک فرمودند: «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لو لا علی لما خلقتک و لو لا فاطمه لما خلقتکما» خداوند فرموده است: ای احمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی‌کردم. این حدیث بیانگر منزلت و عظمت بی نظیر حضرت زهرا سلام الله علیها نزد خداوند متعال است. زندگی آن حضرت از آغاز تولد تا زمان شهادت چه در نقش دختری پیامبر خدا یا در نقش همسر ی ولی خدا و یا در نقش مادری حسنین، سراسر، نمادی از زن ، زندگی و آزادی بود. در حالی که دختر پیامبر بود، از سوی پیامبر خدا ، مادر پدر لقب گرفت و این بدان معناست که آن حضرت با آن سن و سال کم زن بودن را معنا بخشید و تفسیر کرد. زیرا که مهم ترین نقش زن ، مادری است که آن بانوی خردسال در حق پدر خویش ادا فرمودند. هم چنین فاطمه، با به نمایش گذاشتن دوره ای اگر چه کوتاه، در نقش همسری امیرالمؤمنین، زندگی را تفسیر کرد و بدان روح و معنا بخشید. در این دوره، آن بانوی با کرامت در آن کلبه ساده ، با ایفای نقش مادری در فرزند آوری و فرزند پروری، به الگویی بی نظیر برای زندگی زنان در محیط خانه تبدیل شد. هم چنین حضرت فاطمه زهرا پس از رحلت پیامبر ،وقتی با کودتای سیاسی جماعت فرصت طلب سقیفه در جابجای
ی جایگاه امامت منصوص از طرف خداوند با خلافت منسوب از طرف جماعت قدرت طلب روبرو شد، با دفاع از ولایت به عنوان ستون خیمه اسلام ، آزادی را معنا بخشید. آزادی از جهالت جاهلیت عصر پیشین و آزادی از جهالت جاهلیت عصر پسین که امروز، دنیا به آن گرفتار شده است . 👈 در بخش سوم و پایانی قرائت، مدرنیته و نظام سیاسی اقتصادی لیبرالی و نئولیبرالی از شعار * زن، زندگی، آزادی* ارائه می شود و در نهایت نتیجه گیری و قضاوت با مخاطبان است که خود مقایسه کنند و خود انتخاب کنند ، چرا که سرنوشت فردی و اجتماعی نوشتنی و ساختنی است و انسان ، موجود مختار است، که به راه شیطان یا به راه خدا برود. اگر داده های موجود اعم از مکاتب و نظریه هایی که غرب در باره زن و فمینیسم تولید کرده است را در کنار رفتار صاحبان سرمایه در صنعت سینما، را با رفتار صاحبان تراست ها و کارتل ها در استفاده ابزاری از زن به عنوان، تسهیل گر، و کنش گر رسانه ای و تبلیغاتی برای فروش کالاهای خود ، اگر این ها را در کنار هم قرار دهیم ، بخوبی نوع نگاه و عملکرد غرب را به شعار زن، زندگی و آزادی مشخص می شود. زن، نماد کالایی شدن زندگی و آزادی می شود. زندگی ، بازار مصرفی ، کالاهای نظام سرمایه داری می شود. و آزادی، فضایی برای مصرفی شدن زن و زندگی و آزادی می شود. زن، زندگی و آزادی در تفکر مدرنیته ، به نمادهایی بی محتوا و تهی تبدیل شده است. شعارهایی دگرگون شده از حقیقت زن ، از حقیقت زندگی و از حقیقت آزادی اکنون ابن ما هستیم که باید به دور از هیاهوهای رسانه ها که اتفاقا نمی خواهند ما فرصت اندیشیدن پیدا کنیم ، باید بیندیشیم که کدام قرائت از دو روایت شعار * زن، زندگی و آزادی* را انتخاب کنبم . قرائتی برخاسته از متن میراث فرهنگی خود یا قرائت وارداتی غرب و غرب گرایان را و صد البته هر انتخابی ، پیامدهای خاص خود را نیز به همراه دارد