eitaa logo
حق‌پو | حامد نیکونهاد
192 دنبال‌کننده
251 عکس
79 ویدیو
53 فایل
دکترای حقوق عمومی و معلم حقوق در دانشگاه شهیدبهشتی اندیشه ورز و پژوهشگر شیفته اندیشه و منش شهید آیت الله دکتر بهشتی عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران وکیل پایه یک دادگستری ارتباط با من @hamednikoonahad
مشاهده در ایتا
دانلود
پیام انحرافی در سکانس پایانی داستان تصویب پرماجرای ۹۹ نکات فرآیند تهیه و تصویب لایحه بودجه ۹۹ و محتوای آن بسیار است که امیدوارم روزی بتوان در فراغتی لازم از آنها سخن گفت اما به عنوان یک حقوق خوان نتوانستم سکوت کنم در برابر عبارت انحرافی و خلاف قانون اساسی مندرج در سند ابلاغ بودجه؛ همان انحرافی که در پست ۱۱ اسفند نسبت به آن هشدار داده شده بود. جواز کمیسیون تلفیق به تصویب نهایی لایحه بودجه بدون طی فرآیند مقرر در آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، صرفا مستند به اصل ۵۷ بوده و هیچ ارتباطی به اصل ۸۵ ندارد. رهبر به دلیل شرائط خاص و استثنائی سال جاری که تشکیل جلسه علنی مجلس برای بررسی لایحه بودجه را به گفته رئیس مجلس ناممکن کرده بود، برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم و بلاتکلیف ماندن بودجه سال آتی، اجازه دادند به جای مجلس، کمیسیون تلفیق بودجه را تصویب کند و برای شورای نگهبان بفرستد. اگر ظرفیت اصل ۸۵ برای رفع و دفع مشکل کافی بود که نامه به رهبر معنا نداشت! نه مجلس تصویب بودجه را به کمیسیون تفویض کرد و نه برای اجرای آزمایشی آن، زمانی تعیین کرد از موضوع اصل ۸۵ خروج تخصصی دارد. اصل ۸۵ قانون اساسی هیچ ظرفیتی برای تصویب بودجه سالانه کشور از طریق کمیسیونهای مجلس ندارد. مجلس در زمان رسیدگی و تصویب بودجه اصلا در مقام قانونگذاری نیست. در مقام ارزیابی برنامه مالی دولت برای سال آتی است تصویب در کمیسیون مجلس یا برای تصویب قوانین آزمایشی است برای مدت موقت یا تصویب دائمی اساسنامه های نهادها و موسسات دولتی هشیار باشیم تا مجلس با عبور از نص صریح قانون اساسی، مستمسکی برای نقض آن فراهم نکند
حق‌پو | حامد نیکونهاد
پیام انحرافی در سکانس پایانی داستان تصویب پرماجرای #بودجه۹۹ نکات فرآیند تهیه و تصویب لایحه بودجه ۹۹
و بابی برای رویه سازی قانون شکنانه باز نشود. اصل ۵۲ نیز به صراحت، مجلس را مسوول رسیدگی و تصویب بودجه قرار داده است از انتظار می رود تا سنت حسنه تذکر را که در دهه شصت به ویژه رایج بود احیا کند.
ranjnameh.pdf
حجم: 540.4K
بخش مهمی از تاریخ حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران در این تاریخی قابل مطالعه و رهگیری است در کنار نکات مهم و رمزگشا از تحولات جمهوری اسلامی، ابعاد مهمی از کنش و واکنش بازیگران سیاسی در دهه شصت که تاثیرات مهمی در تعیین عالی ترین مقام رسمی کشور داشت در این سند تاریخی قابل ردیابی است مشی سیاسی بنیانگذار جمهوری اسلامی از لابلای سطور قابل مشاهده است علاقه مندان به حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، لازم است این نامه پردرد شخص معتمد و نزدیک رهبر انقلاب اسلامی را به دقت بخوانند @drhamednikoonahad
توصیه می کنم مستندفیلم "قصه ی فیل و الاغ" را ببینید به ویژه علاقه مندان به حقوق اساسی تطبیقی، نظام های انتخاباتی و جامعه شناسی سیاسی تماشای آن را از دست ندهند نکاتی بصیرت افزا و روشنگرانه در مورد روابط میان ثروت و قدرت و انتخابات را پیش رو می نهد https://cinemamarket.ir/p/c4af @drhamednikoonahad
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نکاتی در مورد ابطال انتخابات در نظام حقوقی ایران @drhamednikoonahad
چشم انداز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران نظام حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، با توجه به اعتقاد به مستمر بودن انقلاب اسلامی (نک مقدمه قانون اساسی) و خاتمه نیافتن آن و با وجود استقرار نهادهای گوناگون حکومتی، به منظور تحقق اهداف انقلابیِ برآمده از اندیشه مکتبی، اقدام به تعریف نهادهای خاصی (نهادهای انقلابی) برای پیگیری، پیشبرد و تضمین اهداف انقلابی در ابعاد گوناگون نموده است. یکی از این نهادها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. بر اساس اصل 150 قانون اساسی، سپاه‏ پاسداران‏ انقلاب‏ اسلامي‏ كه‏ در نخستين‏ روزهاي‏ پيروزي‏ اين‏ انقلاب‏ تشكيل‏ شد، به جای ادغام در ارتش و یا جایگزینی آن، براي‏ ادامه‏ نقش‏ خود در نگهباني‏ از انقلاب‏ و دستاوردهاي‏ آن‏ به عنوان یک نیروی انقلابی مردمی با بار ایمانی و ارزشی پابرجا ماند. آیت الله منتظری رئیس مجلس بررسی نهایی قانون اساسی در مورد مرز عملکرد ارتش و سپاه چنین گفت: «ارتش بايستي دفاع از كشور بكند در مقابل نيروهاي خارجي ولي پاسداران انقلاب بالاترين وظيفه‏اش دفاع از مكتب است مكتب اسلام، اگر چنان‏چه روزي وزارت امر به معروف و نهي از منكر پيدا كرديم پاسداران انقلاب مي‏شوند ضابطين نظامي آن وزارت و اگر هم پيدا نكرديم پاسداران انقلاب چون از متن اسلام جوشيدند يعني در وقتي كه انقلاب اسلامي ‏شد داوطلبانه از متن اسلام و از روحيه اسلام جوشيدند اينها بيش از همه دفاع از مكتب اسلام خواهند كرد. بنابراين ما براي دفاع از مكتب اسلام به اينها احتياج داريم و دولت هم بايد اينها را مجهز كند در مقابل ضد انقلاب به بالاترين جهازات و اين هم منافات ندارد كه اگر يك روزگاري ارتش هم به اينها احتياج پيدا شد كه ارتش كمك به دخل بكند آن هم مانعي ندارد ولي الان قلمروشان از يكديگر جدا است و پاسداران انقلاب چون داوطلبانه آمدند مي‏خواهند دفاع از مكتب بكنند و ما يك نيرويي به عنوان دفاع از مكتب لازم داريم ...‏»  (صورت مشروح مذاكرات قانون اساسى، ‏ج3: ص1395) بر اساس ماده ۱ اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ‌مصوب 15/6/1361 مجلس شورای اسلامی با اصلاحات بعدي، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نهادي است تحت فرماندهي عالي مقام رهبري كه هدف آن نگهباني از انقلاب اسلامي ايران و دستاوردهاي ‌آن و كوشش مستمر در راه تحقق آرمان‏هاي الهي و گسترش حاكميت قانون خدا طبق قوانين جمهوري اسلامي ايران و تقويت كامل بنيه دفاعي جمهوري‌ اسلامي از طريق همكاري با ساير نيروهاي مسلح و آموزش نظامي و سازماندهي نيروهاي مردمي مي‌باشد. (برای مشاهده سایر وظایف و مأموریت‏های انقلابی این نهاد نک: مواد 2 تا 11 اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ‌مصوب 15/6/1361)     @drhamednikoonahad