eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
875 عکس
358 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰درس دیروز برای سیاست امروز ✅تفاوت عملکرد مدیران سالم با مدیریت افراد ناصالح در آسیب شناسی جامعه اسلامی قرن اول و شباهت آن و تاثیر آن با شرایط امروز ما۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دور باطل و فقر واژه ها در لیبرالیسم ایرانی دکتر موسی نجفی : ✅لیبرال های وطنی در مقابل نظام دینی که مدام به استبداد و انحصار متهمش می کنند یک مشکل و بن بست تئوریک دارند و آن این است که در فلسفه لیبرال از انقلاب به معنای براندازی و ساختارشکنی خبری نیست ، آنان از یک طرف ، مزایای قوه مجریه و دولت را خواهانند و از طرفی فاقد "نظریه انقلاب" هستند لذا جبرا به اصطلاح روغن ریخته را نذر امامزاده می کنند ؛ ژست مخالف و قهر می گیرند ولی همیشه در سهم خواهی و استفاده از مزایای دولتی پیشتاز و حریص هستند۰ وقتی هر دو راهی برای آنها بن بست باشد ( نه توانایی انقلاب مردمی و نه کنار رفتن از قدرت ) لاجرم پشت شعار و ایده رفورم یا همان اصلاحات قرار می گیرند، در این میانه هم حالت نه قهر و نه آشتی یا همان طلبکار بودن را ادامه می دهند ، فرصت طلبانه میخواهند شریک امکانات نظام شده و با سیاست یک بام و دو هوا ، فقدان و محال بودن توانایی نظریه انقلاب را زیرکانه پنهان و یا بهتر بگوییم معامله کنند۰ به نظر می رسد لیبرالیسم برانداز ایرانی فاقد مبانی نظری منطقی و روشن برای توصیف یک نظام دینی شیعه که تقریبا شبیه هیچ نظام سیاسی در جهان نیست ، می باشد ۰ این عجز فلسفی در لیبرالیسم دینی و فقر واژه ها در مورد لیبرالیسم سکولار نیز قابل تسری است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه پندار - شبکه ۴ سیما - ✅موسی نجفی : سه ضلع مثلث در ایران عصر صفوی تا امروز تغییری زیادی نکرده است هویت ملی و تجددبومی و مدنیت شیعی البته این مثلث نقطه مقابلش می شود : بحران هویت و تجددظلی و مدنیت عرفی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر علمی یکی از مخاطبین محترم ✅سلام علیکم. یکی از اصلی ترین سرچشمه های انحرافات در جامعه ، دولت و فرهنگ ایران پس از جنگ تحمیلی، افکار مرجئهء جدید به ویڑه عبدالکریم سروش است. مجالی برای ورود مصداقی به مطالب مرجئی به ویڑه کارکردهای حداقلی دین و هم موضع عشق زمینی و نیز سازگاری اسلام و تشیع با لیبرال دموکراسی و همچنین قربانی کردن عدالت در برابر توسعه و نوسازی (مدرنیزاسیون) نیست و قصدم نگاهی کلی به دیدگاه فقاهتی اسلامی و دیدگاههای مخالف است: اقتصای رحمت خدا این است که به انسانها رشد بدهد. چنانکه اگر نظام آموزش و پرورش را حذف کنند یا معلمان بدون تلاش و زحمت دانشجویان به همهء آنها نمره بدهند و به کلاسهای بالاتر بفرستند، لطفی در حق آنها نکرده اند، چون رشدشان نداده اند. انسان برای غذا و پوشاک و ارضای نیاز جنسی و تولید مثل (زادآوری) نیاز به کار و تلاش دارد و همهء اینها مستلزم پذیرش و انجام دادن یک سری وظایف است (چه آن وظایف را خدا تعیین کند چه دولتها و چه عرف هر جامعه.). برای دفاع از خود در مقابل بیماریها، صدمات ناشی از حوادث، رفتارهای آسیب رسان بعضی از اعضای نابهنجار و مجرم یا کجرو درون هر جامعه، حوادث طبیعی مثل زلزله و رانش زمین و آتش سوزی جنگلها و مراتع، تروریسم، تحریم، محاصره، جنگ و سایر تهدیدکننده های حیات بشر، او هم به قوانین مختلف نیاز دارد، هم به مؤسسات و سازمانهای بهداشتی، اقتصادی، امدادرسانی، پڑوهشی، امنیتی، نظامی و غیره، و هم به مجریان و ناظرانی برای کارکرد درست آن مؤسسات و سازمانهای عمومی و تخصصی. حال اگر دولتی اعلام کند که از امروز ما همهء قوانین را لغو میکنیم. هیچ وظیفه ای را بر کسی تحمیل نمیکنیم. هیچ مؤسسه و سازمانی وجود نخواهد داشت که برای کسی محدودیت ایجاد کند. هیچ مجری و ناظری نخواهیم داشت که ارادهء دولت را بر مردم تحمیل کند و... ما چنین دولتی را دولت خوب و مهربانی نخواهیم دانست،، مصطفی امه طلب، http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر علمی یک از مخاطبین محترم ✅کتابی که برای دیپلماتها و‌ دیپلماسی اندیشان، مفید و بینش آفرین است 🔴کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران»، نوشته دکتر موسی نجفی و دکتر موسی حقانی بسیار جالب‌توجه بوده و خواندن دقیق آن برای کارگزاران سیاست خارجی، دیپلماتها و دیپلماسی اندیشان سازنده و جهت بخش است. این اثر ۷۰۰ صفحه ای دارای امتیازات خاص از جمله موارد ذیل است: 🔶۱. بدون ورود به جزئیات تحولات تاریخی، کتابی به تمام معنا «تحلیلی- جامعه شناسانه» است و به چاپ شانزدهم نیز رسیده است. 🔷۲.گرچه نقطه تمرکز آن صفویه، قاجاریه و پهلوی است اما به طور مقدماتی تحولات اساسی سیاسی- فکری ایران را از عهد مادها تا صفویه بحث میکند و از این رو خواننده تصویری اساسی از کلیت تاریخ ایران ماقبل صفویه نیز بدست می آورد. تقسیم بندی فصول بیشتر موضوعی است و خواننده اسیر اطلاعات جرئی تاریخی وقایع نگارانه نمی شود. نوشتار به تعبیر ابن خلدون واقعا مایه عبرت است. 🔶۳ - کتاب توسط دو صاحبنظر انقلابی با علایق ایدئولوژیک نگاشته شده و قرائتی متفاوت از مستشرقین و روشنفکران از‌جمله صاحبنظرانی مانند طباطبایی تا مرحوم فیرحی و دیگران بدست می دهد. بویژه اینکه قرائت آنها از تاریخ معاصر سنخیت خاصی با عینک و رویکردامام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دارد. از این رو قاعده مندی فکری آنها را در اختیار ما قرار میدهد و کمک میکند مبانی برخی حساسیتهای جدی رهبری معظم درباره روابط خارجی و غرب را بهتر درک کنیم. مثلا کار میرزا مهدی که از کمپانی هند شرقی آمده بود، ترساندن مقامات ایران از قدرت انگلیس بوده.( اکنون هم تاریخ تداوم دارد و مواضع رهبری در مقابل تهدیدات) یا آقاخان نوری ماموریت داشت در جنگ هرات اینقدر بر دیپلماسی و تاخیر در جنگ اصرار کند تا قشون انگلیس به سواحل جنوب برسد. آنگاه با چرخش،دیپلماسی را کنارگذاشته و تشویق به جنگ میکند. 🔷۴. کتاب، تاریخ نفوذ غرب و ایفای نقش جاسوسان انگلیسی، یهودیها و بهائیت را از آغاز قاجار و در نقاط عطفی مانند شکست زندیه، جنگهای ایران و روس، جدایی هرات، جنبش تنباکو، مشروطیت، قدرت گرفتن رضا خان، کودتای ۲۸ مرداد تا اقتدار محمد رضا را تشریح میکند. از افراد نفوذی از ابراهیم کلانتر گرفته تا میرزا مهدی خان، فرخ خان، اقاخان نوری، ایلچی بیک، انجمن باغ میکده، فراماسونهای مطیع لندن مانند فروغی و مهره انگلیسی مانند قوام، بهاییهایی مانند عین الملک هویدا و نقش او در همکاری با انگلیس در انتخاب رضاخان را توضیح داده و تبعیت روشنفکران مشروطه خواه ایرانی مانند فروغی، داور، تیموتاش از لندن و چرخش از آزادی خواهی در زمان قاجار به حمایت از استبداد منور رضا خانی را نام برده و وضعیت آنها را بررسی میکند. این فراز یعنی گردش روشنفکران قجری حول شمع انگلیس را، قاطبه روشنفکران امروزی سانسور میکنند. 🔶۵. ازدیگر نقاط مهم اثر، توضیح و تشریح قاعده مندی و اصول فکری- سیاسی روحانیت، روشنفکران، دربار و استعمار در تاریخ معاصر است. مثلا نویسندگان نشان می دهند که علما طرفدار استبداد نبوده اند اما جهت منع نفوذ اجنبی و صیانت از مذهب با حاکمان همراهی کرده اند. اما زمانی که استبداد و استعمار با هم بوده اند، علما در مقابل استبداد ایستادند که نمونه بارز آن تحریم تنباکو بود. 🔷۶. نویسندگان شیفته میرزای شیرازی و شیخ فضل اله هستند و شیخ را از نظر بصیرت سیاسی، درک غرب و درک تحولات عینی و ریز ایران؛ بسیار بلند مرتبه تر از هم قطاران معرفی میکنند. من اولین بار از طریق این کتاب روح رویکرد شیخ را درک کرده و گردونه ای که شیخ رابطه خود را با مشروطیت و مشروطه خواهان تنظیم میکرد را متوجه شدم. 🔶۷. نویسندگان روایتی متفاوت از روایت شایع در باره کسانی مانند جمال واعظ، خرقانی، صور اسرافیل و ملک المتکلمین ،فروغی و قوام بدست می دهند و استدلال می کنند که آنها همیشه آدم انگلیس و فراماسون بوده اند. دغدغه آنها هم آزادی نبوده بلکه ضدیت با دین و مبارزه با قاجار جهت ترویج غرب گرایی بوده است چراکه قاجار پایه شیعی قویی داشت. شکست ایران از روسیه بویژه در جنگ‌دوم را به علت خیانت عمال انگلیس امثال ایلچی بیک( یهودی حقوق بگیر انگلیس که در زمان گلستان مذاکره کننده ارشد و در زمان ترکمانچای وزیر خارجه بود)میدانند چراکه در ماههای آغازین جنگ دوم، ایران همه سرزمینهای از دسته رفته را بازپس گرفته بود. اما خیانت کمر اردوی ایران را شکست. 🔷۸.امر مسلم اینکه ما برای تعالی فکری خود باید بتوانیم خود را در معرض دیدگاههای مختلف قرار دهیم. نیز شایسته است روح جهان بینی رهبران انقلاب را با مطالعه اینگونه منابع بهتر درک کنیم. 🔺نعمت اله مظفرپور-کانال اندیشه سیاسی و دیپلماسی https://t.me/Andishe_Diplomacy http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
مؤلفان: موسی نجفی، موسی فقیه‌حقانی ناشر: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران زبان: فارسی سال چاپ: 1384 نوبت چاپ: 16 تیراژ: 1000 نسخه تعداد صفحات: 770 قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز) شابک 10 رقمی: 9646357504 شابک 13 رقمی: 9789646357501 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مسئله شناسی پژوهش های تمدن نوین اسلامی، ✅شنبه ۱۲ تیرماه - سازمان سمت - کار گروه تمدن نوین اسلامی 🔴سخنرانان : ساعت ۱۷ تا ۱۷.۱۰ قرآن و مقدمه ۱۷.۱۰ سخنرانی جناب دکتر سبحانی ۱۷.۲۵. سخنرانی دکتر همایون ۱۷.۴۰ سخنرانی دکتر واسطی ۱۷.۵۵ سخنرانی دکتر واسعی ۱۸.۱۰ سخنرانی دکتر الویری ۱۸.۲۵ سخنرانی دکتر میرزایی ۱۸.۴۰ سخنرانی دکتر برکت الله ۱۸.۵۵ سخنرانی دکتر مدنی ۱۹.۱۰ سخنرانی دکتر سیمبر ۱۹.۲۵. سخنرانی دکتر نوروزی ۱۹.۴۰ سخنرانی دکتر موسی نجفی و ۱۹.۵۵ سخن پایانی، دکتر بابایی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
4_5814666608114666473.mp3
24.06M
🔰سخنرانی دکتر موسی نجفی ✅فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و نظریه پردازی های مدرن پژوهشگاه علوم انسانی - سالن اندیشه - http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش،و اظهار نظر انتقادی یکی از مخاطبین محترم ✅یک سوال خیلی مهمی داشتم بخاطر پژوهشی که دارم انجام میدهم از استاد نجفی. باتوجه به مبانی معرفت شناسی تاریخی یک شیعه ، در تحلیل حوادث تاریخی نقل های افرادی که فاسق هستند چه میزان باید در تحلیل از آن ها استفاده کرد. آیا صرف نقل یک فاسق میتوان به آن اطمینان کرد یا بلکه باید نقل این افراد را موید نقل های موثق قرار داد ؟ این سوال را پرسیدم برای مقدمه سوال اصلی خودم. در نقل های آقای محمد قلی مجد که نیاز به نسب شناسی ایشان هست میتوان به نقل های ایشان اطمینان صد درصدی کرد ؟ مثلا ایشان میگوید در قحطی جنگ جهانی اول ۹ میلیون جمعیت ایران کشته میشود در حالی که اسناد داخلی ایران جمعیت ایران را در آن دوره نهایت ۹ یا ۱۰ میلیون نفر نشان میدهد و کشنده شدگان را حدودا یک سوم جمعیت نشان میدهد‌. آیا این امکان وجود دارد که آقای محمدقلی مجد سعی دارد با بزرگ جلوه دادن آمار قحطی با اسناد ضعیف ، به طور غیر مستقیم از عمق این فاجعه بکاهد ؟ به طوری که ما سرگرم مباحث آمار قحطی شویم و از کیفیت و عمق این فاجعه غافل شویم. این که دستگاه جنایت کار انگلیس در جنگ جهانی اول به مردم ایران ظلم کرده غیر قابل انکار است اما اسناد رسمی داخلی در وزرات خارجه و ... نشان میدهد بیش از آن که انگلیس آسیب بزند ، احتکار برخی ایرانی ها و زد و بند آن ها با انگلیس بیشترین تاثیر را داشته. اگرچه انگلیس برنده جنگ جهانی در ایران است اما او با سیاست مکارانه هیچ وقت سعی نکرده به طور مستقیم وارد عمل شود بلکه مهره ها و عناصر وابسته ایرانی به انگلیس بوده اند میدان را برای آنها باز کرده اند. مثلا انگلیس در جنگ جهانی بر خلاف روسیه ولو بظاهر به مردم در قحطی کمک کرده در حالی که روسیه جنایات فجیعی از جمله قتل و تجاوز و غارت داشته به طوری که با انقلاب اکتبر موج خوشحالی و امید برای مردم درست می شود.در حالی که انگلیس همیشه سعی کرده خود را مظلوم و دلسوز نشان دهد . 🔴جواب : 🔵نجفی: با تشکر از پرسش و نظر علمی ابراز شده ، در جواب می توانم بگویم که شما توجه تان را از شخص مورخ و یا محقق ، به اسناد و مدارک ارائه شده معطوف نمایید ؛ در این مسیر هم لازم نیست با هر آنچه او گفته شده موافق صد در صد یا مخالف مطلق باشید؛ بلکه می توان از نظر نقد علمی و عقلانیت تاریخی در اصالت اسناد و میزان ارزش آنها قضاوت نمود ۰ در مورد مثال مذکور یعنی قحطی بزرگ شما می توانید در اصل قضیه با نویسنده همراه و در گزافه دانستن آمار تلفات منتقد باشید ۰ آنچه در این واقعه وحشتناک تاریخی که نوعی نسل کشی ایرانیان توسط انگلستان محسوب می شود باعث تاسف است ، پاک کردن اصل آن از حافظه تاریخی ایرانیان است ۰ در حقیقت آمار تلفات انسانی هر چه باشد از میزان و زشتی این جنایت کاسته نمی شود و به نظرم نفرت از بانیان آن وظیفه هر ایرانی است ۰ موفق باشید۰ رجوع به کتاب 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰کتاب قحطی بزرگ ✅نوشته ی دکتر محمد قلی مجد 🔴محقق ایرانی ساکن آمریکا که بر اساس اسناد وزارت خارجه ایالات متحده و روزنامه های ایران چاپ شده در دوران مورد بحث کتاب تالیف شده است. نویسنده در این کتاب به مطالعه قحطی ۱۹۱۷-۱۹۱۹در ایران می پردازد که در پی آن هشت تا ده میلیون نفر از جمعیت ایران به کام مرگ فرو رفت و این واقعه زمانی رخداد که ایران در اشغال نظامی انگلیس ها قرار داشت و همینطور پیش از آن که در روسیه انقلاب رخ دهد و نیروهای روسی مجبور شوند از ایران خارج شوند تا پس از آن انگلیس ها تمام ایران را به اشغال در بیاورند نیرو های روس با غارت ها و کشتار هایی که انجام دادند در این قحطی تاثیراتی داشتند ولی نقش انگلیس بسیار بیشتر است چون این کشور نه تنها تلاشی برای کاهش عواقب قحطی نکرد بلکه با خرید عمده گندم و مواد غذایی داخلی و کوتاهی از وارد کردن آذوغه از هند و عراق و منع وارد کردن مواد غذایی از ایالات متحده و پرداخت نکردن درآمد های نفتی ایران بر شدت بحران افزود. 🔵نویسنده عقیده دارد نکته مهم درباره این برهه از تاریخ کشور ما آن است که حقایق مربوط به آن پنهان و ناشناخته مانده است از این رو با استفاده از منابع و اسناد به روشن ساختن زوایای آن پرداخته است. 🔶 مشخصات زبان کتاب فارسی تعداد صفحات 359 ناشر موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی نویسنده محمدقلی مجد مترجم محمد کریمی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه پندار - شبکه ۴ سیما - ✅موسی نجفی : 🔴نقدی بر پرسش مشهور عباس میرزا از ژوبر فرانسوی که برخی آن را آغاز نگاه به غرب می دانند ۰ 🔵بررسی قسمت سالم تر نظام قاجاری یعنی جریان عباس میرزا و امیر کبیر هر چند ضد اجنبی هستند ولی در برابر تجدد و علل پیشرفت غرب واکنش فکری نداشتند و بیشتر به استقلال سیاسی توجه داشتند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰خط تاریخ در سیاست دکتر موسی نجفی: ✅آنچه از جریان اصیل هویت اسلامی که ریشه انقلاب کبیر اسلامی است و همچنین از شهادت مردانی چون حاج قاسم برای امروز و فردای ایران مهمتر است، همانا گم نشدن این خط در سیاست است ۰ فرقی ندارد خط در سیاست گم شود یا در تاریخ ؛ نتیجه یک چیز است: 🔶گم شدن راه🔶 🔴خط که در تاریخ گم شود ، شاخص سیاست هم مفقود می شود ، این یعنی شخصیت و هویت یک ملت آسیب دیدن؛ و بصیرت نداشتن ؛ آنوقت آنچه این چرخه معیوب را کامل می کند، 🔶 همانا سلطه بیگانه و بیگانه پرستان است 🔶 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش انتقادی یکی از مخاطبین محترم درباره انتخابات ریاست جمهوری ✅در تحلیل کلی انتخابات اخیر و *مشارکت اقلیتی* آحادِ توده جامعه اعم از اصناف و سنوخ مختلف ، عده کثیری از نظریه پردازان درون نظام و برون نظام اعم از جبهه های گوناگون با جریانات فکری مختلف از *مخدوش شدن جمهوریت و عقیم شدن مزایای بالفطره و طبیعی رفراندوم و صندوق رأی در جمهوری اسلامی ایران سخن گفتند .* عده ای از مرگ مغزی نظام در امر مردم سالاری و دموکراسی سخن به میان آوردند و گفتند جمهوری اسلامی دچار ویروس تک صدایی شدن است و عده ای از تحجر سازمان یافته در ساختار نظام که موجب قهر مردم با صندوق های رای شده است سخن گفتند .. *مقام معظم رهبری به صراحت در تریبون های مربوط به سالهای گذشته همه پرسی کشور های با ۴۰ و ۵۰ درصد مشارکت و نهایتا مشارکت اقلیتی رو به عقب ماندگی و عدم مشروعیت نظام سیاسی تعبیر و تفسیر کردند ..* وضعیتی که امروز خودمان به آن دچاریم 🔶همان طور که مستحضرید پیرو سخنان امروز رهبری با مسئولان دستگاه قضا *ایشان انتخابات اقلیتی رو به حماسه تفسیر و تعبیر کردند !* که در تناقض با فرمایشات پیشین ایشان است . ایشون در بخشی از بیاناتشون فرمودند : *این انتخابات حقاً و انصافاً یک حماسه بود !* 🔷 بنده معتقدم مشروعیت سیاسی نظام شدیدا در خطر است و امروز حکومت در سطح گسترده دچار انسداد سیاسی است و برای برون رفت از این بحران سریعا باید چاره ای از جنس مبانی معرفتی اجرایی گزید و انجام داد .. ایشان در حالی از *آرای باطله به علاقه مندی به نظام* تعبیر کردند که در تاریخ انقلاب این امر از نوادر معاصر ماست و *خود شخص رهبری فتوا به عدم جواز و تحریم رأی سفید در صندوق های اخذ رای صادر کردند* . 🔶آیا تعارضات در بیانات اخیر رهبری و تضاد های نظام سیاسی و نهاد های حکومتی مشکِّل بحران جدید به جای حل بحران های پیش آمده نیست ؟* معتقدم تضاد های سیستماتیک موجود در کلام رهبری و نهاد های سیاسی و تضاد بین کلام رهبری با نهاد های سیاسی منجر به *بحران عقب افتادگی تاریخی* خواهد شد . نادیده گرفتن اقتضائات و تحمیلات پیش آمده تولید ایدوئولوژی خسته بسته متعصب و متقلب خواهد کرد که به تمرکزگرایی خواهد انجامید که بدون ظرفیت معرفتی تنها منابع قدرت سیاسی رو قبضه خواهد کرد و به توتالیتاریسمی تاریک و متحجر خواهد انجامیز . 🔷معتقدم امروز با *حکومت منهای جمهوریت* مواجه هستیم که صدای اقناعی حداقل برای طبقه متوسط و ضعیف نخواهد داشت و صامت است . 🔵جواب : 🔴نجفی : با سلام و تشکر ، از مجموعه مطلب ارسالی شما بیش از ده پرسش تقریبا مفصل و اساسی می توان استخراج نمود ؛ و قاعدتا پاسخ به همه آنها وقت زیادی می طلبد؛ اما در جواب کلیت مطالب شما چند نکته به نظرم مهم می آید : 🔶اول : برخی مطالب مطروحه درست و برخی غیر موجه و در مواقعی مخلوطی از درست و نادرست را عنوان نموده اید ؛ لذا جواب متقن و منطقی بیشتر در برابر پرسش دقیق و صورت مسئله علمی می تواند مطرح باشد ۰ 🔷دوم : در طرح پرسش،پیرامون مسائل سیاسی روز و بخصوص انتخابات ریاست جمهوری که به متن زندگی مردم مرتبط است ، حب و بغص و تبلیغات و هیجانات ، بخش مهمی از ذهنیت ها را شکل می دهد و نمی گذارد ابعاد درست و جامع مسائل در شکل واقعیش با جامعیت مطرح گردد و تفکیک آنها از هم کار مشکلی است ۰ 🔶سوم : در مسائلی که پای معیشت و منفعت توده مردم وسط باشد بسیاری از موضوعات و فروعات پوپولیستی و حتی ژورنالیستی از،عمق بررسی و جامعیت نگاه ما کم می کند ۰ 🔷چهارم : بررسی موضوعات مختلفی که شما گفته اید مجموعه ای از علوم مختلف را می طلبد در این زمینه جامعه شناسی سیاسی و اندیشه سیاسی و جامعه شناسی تاریخی و حتی نوعی فلسفه تاریخ اولویت بیشتری خواهند داشت ۰ لذا محدوده جواب از چند تحلیل سیاسی زودگذر فراتر می رود ۰ ادامه 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅ادامه جواب 👆👆👆 🔶پنجم : اینکه شما شرکت کنندگان را اقلیت دانسته اید را نادرست می دانم و بهتر است به جای واژه اقلیت از تعبیر "اکثریت نسبی" ولو شکننده باشد نام ببریم؛ چرا که مشارکت حدود پنجاه درصد و اضافه شدن ده درصد بخاطر معضل کرونا میتواند موید مشارکت اکثریت نسبی و موید نظر فوق باشد ۰ 🔷ششم : در مورد رای دهندگان می توان برداشت نوعی اکثریت مطلق طرفداری از نظام را شاهد بود۰ ولی در مورد رای نداده ها این وحدت نظر وجود ندارد ؛ چرا که بخش بین ده تا بیست درصد از جامعه، هیچ دوره ای پای صندوق نمی امده و اصولا کاری با اینگونه مسائل نداشته و ندارند۰ آنها فقط می خواهند زندگی کنند و با سکوت خودشان به هر وضعیتی رضایت می دهند ۰ مابقی هم هر کدام طیف وسیعی از دلایل سیاسی و فرهنگی و اقتصادی را عنوان می کنند ۰ 🔶هفتم : نارضایتی گسترده اقتصادی گاهی در مسیرش، نوعی( نه ) به سیاست های رایج ، خود را نشان می دهد۰ این مسئله و نوع مطالبات اقتصادی مردمی در این انتخابات کاملا چشمگیر بود ، حتی برای بسیاری از رای دهندگان اصلاح و بهبود شرایط اقتصادی اولویت اول محسوب می گردید و البته عده ای هم از این بهبود اقتصادی ناامید شده بودند ۰ 🔷هشتم : مسئله اصل نظام از دولتهای مستقر و مسئولین اجرایی می تواند جدا ارزیابی گردد و البته دروغها و وعده های خلاف مسئولین درجه اول دولتی از شخص رئیس جمهور تا برخی وزرا و مدیران ارشد در برخی از مردم یاس و بدبینی و حتی لجبازی نسبت به انتخابات ایجاد نمود ۰ این نکته را هم از یاد نبریم که همه مردم عادی قدرت تشخیص این تفکیک مهم یعنی حدا بودن دولت با اصل نظام را ندارند و گاه این دو دایره متداخل را یکی فرض می نمایند ۰ 🔶نهم : ما باید قبول کنیم در یک جمعیت متنوع فرهنگی و ملی و کشوری پهناور و بزرگ مثل ایران ، به هر حال بخشی از جامعه ناراضی و حتی مخالف و یا معاند هستند؛ اما همانطور که خودتان می توانید به خوبی رویت کنید این بخش قدرت نظریه پردازانه این را ندارند که نوعی ایدئولوژی دیگر را در ذهنیت جامعه ایرانی به شکل مبارزه سیاسی و یا برانداز به عنوان آلترناتیو القا نمایند ۰ مخالفین نظام از نظر مفاهیم مذهبی کاملا دستشان خالی است و در بین مکاتب سکولار هم الگوی مارکسیستی انقلاب امروز جایی در دنیا ندارد و فلسفه لیبرالیستی هم هر چند در ایران تمنای براندازی دارد ولی فاقد توانمندی نظریه انقلاب بوده و هست ؛ مثال روشن آن را می توانید در سر در گمی اصلاح طلبان نسبت به نظام ببینید، گروهی در راس دولت و گروهی در مطبوعات و گروهی مخالف هستند ۰ در کنار عوامل مذکور مطلبی،که حتما شایسته توجه زیاد است همانا استعمار پیچیده و خط نفوذ همه جانبه غرب در ایران است۰ بخصوص که این روند با جریان رسانه ای و در سالیان اخیر با فضای مجازی وارد مرحله نرم افزاری مبهم و فزاینده و تیره ای شده است که مهمترین هدفش گم شدن راه و هدف جامعه و از دست دادن بصیرت در سطح ملی نسبت به بقای نظام است ۰ این مسئله بالاخص در انتخابات بروز و ظهور و فشار فزاینده ای را در ذهنیت منفی جامعه ایفا نمود و مسئله داخلی ما را با ابعادی بین المللی روبرو ساخت ولی در نهایت با همان مشارکت اکثریت نسبی و آن حجم عظیم تبلیغات خارجی باز تیر غرب و نظام سلطه به سنگ خورد۰ با این تفاسیر می توان اذعان نمود نیمه مشارکت کننده چه مقدار کاری کیفی بزرگی انجام داده و نیمه غیر مشارکتی بیشتر از کمیت برخودار بوده و الحاصل اینکه دو سوی ترازو از محتوای مساوی برخوردار نبوده و نیست ۰ 🔷دهم : در این مورد و فراز از بحث از دوستان و خوانندگان محترم کانال تقاضامندم دقت بیشتری داشته باشند ۰ بخشی از مشکل و بررسیها به نوع نگاه و ذهنیت ها بازگشت می کند ؛ ذهنیتی که بیش از آنکه انعکاس همه واقعیت ها باشد ، بخشی از مسائل را دریافت نموده و در گلیشه ها و قالب های از پیش طراحی شده ذهنی دسته بندی کرده و سپس نوعی جمع بندی می نماید ۰ واژه هایی نظیر مردم و استبداد و آزادی و حقوق ملی تحول و غیره در افق اندیشه های غربگرا نسبت به تفسیر بومی و ملی و دینی تفاوتهای فاحشی داشته و دارند و در حقیقت تفاوت "معیارها و شاخص ها و تراز" بررسی ها باید دوباره بازنگری و بازنمایی گردد ۰ این همان مسئله ای است که ما به عنوان "اندیشه ترقی" در مقابل "اندیشه تعالی" از آن یاد می نماییم و در جای خودش،بحث عمیق و مفصلی را طلب می نماید و انشاالله بزودی کتابی هم در این باره از راقم سطور در اختیار دوستان علاقه مند قرار خواهد گرفت ۰ 🔶موفق باشید ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
سرو و طوفان (پاسخ به شبهات درباره آيت‌الله مصباح) همراه طرح جلد.pdf
2.2M
🔴گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) به صورت غير‌رسمي منتشر کرد: 🔴سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره آيت‌الله مصباح ⏹واکاوي انتقادي نوشتارها و گفتارهايي از آقايان: 🔘رسول جعفريان 🔘عبدالکريم سروش 🔘 عباس عبدي 🔘 محسن کديور 🔘مهدي نصيري 🔵با آثاري از: 🔸محمد جعفري هرندي 🔸عليرضا جوادزاده 🔸 قاسم شبان‌نيا 🔸احمد فربهي . http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
درس تخصصی ‏تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام و ایران - دوره دکتری علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - خرداد ۱۴۰۰ دکتر نجفی : یکی از متون اندیشه سیاسی در اسلام و ایران ، متون و منابع سیاست نامه نویسی می باشد؛ این متون عمدتاً از سوی وزرا و دبیران حکومتی نوشته شده است۰ یکی از مشهورترین این متون سیاست نامه خواجه نظام الملک طوسی است؛ اما نکته جالبی که می توان از این منابع در ارتباط با امروز استفاده کرد این است که این دبیران و یا وزیران غیر از کار عملی و تجربه در دانش و علم سیاست هم تبحر خاصی داشته ، دست به قلم گردیده و مطالب جالب و سودمندی را به رشته تحریر در می آورده اند ۰ از این جنبه تجربه و دانش در سیاست در این‌گونه متون به چشم می خورد۰ به نظر می‌رسد این درس بزرگی برای دولتمردان ما است که در کنار تجربه و کار اجرایی از مطالعه و کار علمی در زمینه علوم سیاسی غفلت نکنند۰ تاریخ علم در ایران می تواند در زمینه سیره سیاست نکات آموزنده ای داشته باشد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰عنایت امام حسین علیه السلام به مرحوم آیت الله آقا نجفی اصفهانی در روز عرفه ✅مرجع شهیر مرحوم آیت الله العظمی آقا نجفی اصفهانی درکتاب مفتاح السعاده به نکته جالبی در مورد عنایت حسینی اشاره نموده و ماجرا را اینطور می نویسند : 🔴در اوقات تحصیل مدت مدیدی مشغول تحصیل و مباحثه بودم و به هیچ وجه ترقی حاصل نمی‌شد و بسیار بطی‌ءالذهن بودم و قلیل‌الفهم. در شب عرفه در رواق مطهر حضرت سیدالشهداء (روحی لتربته الفداء) تا وقت سحر استغاثه نمودم و حضرت حبیب بن مظاهر را به درگاه آن جناب شفیع گردانیدم. چون وقت سحر شد، بعد از تهجد گریه بسیار کردم. در همان جا به خواب رفتم. در عالم خواب دیدم حبیب از ضریح بیرون آمد و بعضی از مصائب امام حسین (علیه‌السلام) را ذکر می‌نمود و گریه می‌کرد و وارد حرم شد. دیدم درب ضریح گشوده شد و حضرت امام حسین (علیه‌السلام) ظاهر شدند. پس حبیب زیارت وارث خواند و من نیز همان زیارت را می‌خواندم. ... چون لمحه‌ای گذشت نظر شریف به جانب من فرمود و نظر به آسمان فرمود و این دعا را خواندند: 🔶🔶اللهم یا مسبب الاسباب و یا فاتح الابواب، و یا قاضی الحاجات و یا سامع المناجات و یا کافی المهمات، اسئلک بحق من حقه علیک عظیم ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تقضی حاجته...🔷🔷 . روز عید، بعد از فراغ از زیارت روانه نجف شدم و مشغول تحصیل فقه شدم و به مطلوب فایز شدم.» نقل است بعد از تعلیم و عنایت امام به ایشان در ذکر این دعا ، از آن زمان به بعد حافظه مرحوم آقا نجفی اصفهانی خارق العاده شده و بسیار قدرت تفکرشان قوی می شود به طوری که 300 هزار بیت کتابت داشته‌ و کتب بسیاری نوشتند و در اثر این عنایت هر چه یکبار می خوانده از حفظ می شده است و در مواقع بسیاری بدون مراجعه مجدد به منبع ، حتی شماره صفحه حدیث یا مطالب علمی را از حفظ بیان می داشته اند۰ 🔵برای اطلاع بیشتر به منبع زیر رجوع شود : کتاب در حریم وصال ، نوشته تقی صوفی نیارکی ، قم ، انتشارات موسسه امام خمینی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تقریر علمی یکی از دانشجویان دکترای علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی ✅ با توجه به اینکه در جلسه پایانی دوره دکتری پژوهشگاه علوم انسانی نکات بدیع و کاربردی مهمی را مطرح گردید، اینجانب گزارشی اجمالی برای انتشار در این کانال تقدیم می کنم. امید که مورد استفاده مخاطبین فرهیخته کانال قرار گیرد. به یقین این نکات می‌توانند به عنوان شاخص و مبین برخی مسائل بغرنج معاصر قرار گیرد. مهدی رشیدی نژاد دانشجوی دوره دکتری علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی 🔴نکات مهم جلسه درس تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام و ایران دوره دکتری - استاد نجفی - ۶ تیرماه ۱۴۰۰ 🔵۱. انقلاب اسلامی ایران بیرون از عالم مدرن متولد شده پس می تواند کل عالم مدرن را به نظاره بنشیند. زیرا که در عالم کنونی، جهان مدرن همه چیز است و اندیشمندانی مانند هانتینگتون « مبدع نظریه جنگ تمدن‌ها» و فوکویاما « میدع نظریه پایان تاریخ» نیز نظریات خود را بر پایه همین مطلب بنا کرده اند. همچنانکه انقلاب اسلامی ایران پست مدرن نیز نیست . پست مدرن از عوارض مدرنیسم است. پس انقلاب اسلامی ایران چون مدرنیسم نیست، پست مدرن هم نیست؛ البته انقلابی ما بعد مدرن است. آنچه بسیاری از روشنفکران ایرانی و جهان عرب از آن غافلند این است که این پدیده عظیم ( انقلاب اسلامی ایران)، ورای جهان مدرنیسم و عوارض آن و در تناقض با آن اتفاق افتاده است. 🔴۲. هرچند که از لحاظ تاریخی مفاهیم محوری غرب مانند آزادی و دموکراسی به وسیله گروه «سیاسی نویسان و مصلحان اجتماعی » وارد ادبیات ما شده، ولی از لحاظ نقش و جایگاه، ذیل گروه کلام سیاسی جای گرفته است. در واقع مقوله آزادی و دموکراسی به جای مفاهیم مختلف تبدیل به مفاهیم مربوط به کلام سیاسی شده، این تعویض خاستگاه با جایگاه، به دلیل فهم نقش اصلی این اصطلاحات در فضا و دستگاه فکری شیعه بوده است، زیرا که ذات تشیع به دلیل اعتقاد به نصب امام، با دموکراسی به دلیل اعتقاد به برخی پیش فرض ها در مواردی اختلاف جدی پیدا می کنند۰ بررسی ساز و کار این تبدیل و تعویض، می تواند در یک کار تحقیقی سنگین و عمیق بررسی شود. 🔵۳. به دلیل وجود حکومت های غالب اهل سنت در ایران قبل از صفویه، علم کلام بسیار رونق داشت اما بعد از انقلاب به دلیل تقابل فضای فکری شیعی با اندیشه غرب بیشتر کلام جدید محور مباحث کلامی در ایران قرار گرفته است. 🔴۴. میانه حرکت های تکفیری بنیادگرایی ( داعش) و سلفی گری ( طالبان) تفاوت ظریفی وجود دارد. بنیادگرایان اسلامی، همان سلفی هایی هستند که در فضای فکری و فرهنگی غرب پرورش یافته و با آن آشنا شده‌اند، به همین دلیل برای مثال در جنایات خود بسیار شبیه به جنایات استعمارگران اروپایی و آمریکایی رفتار می کنند اما سلفی‌گری نسبت به غرب از ابتدا موضع متفاوت به خود گرفته هر چند ریشه های مشترک قشری گری و تعصب آلود هر دو جریان قابل انکار نیست ۰ با وصف این انتساب شیعه و یا انقلاب اسلامی به واژه هایی چون نظام ایدئولوژیک و یا بنیادگرایی شیعی و یا نظام خلافت ، که متاسفانه در برخی محافل شنیده می شود نشان از جهل گویندگان آنها نسبت به اصول اندیشه سیاسی اسلامی می باشد ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰بصیرت تاریخی برای سیاست امروز ✅دکتر موسی نجفی : وقتی با بی تدبیری خلیفه سوم ، باند مطرود اموی قدرت گرفتند ، چگونه می توان پاسخگویی خرابی ها را از امام علی علیه السلام و شیعیان آن بزرگوار خواست ؟!! 🔴برای همین هم امروز بعد از یک دوره هشت ساله ، عملکرد ضعیف قوه مجریه و دولتمردان ربط مستقیم به ذات انقلاب اسلامی و دوستداران واقعی نظام ندارد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه پندار - شبکه ۴ سیما - ✅موسی نجفی : 🔴تفاوت دوره قاجاریه با صفویه از نظر قدرت فرهنگی و نظام مدنی شیعی در برابر قدرتهای اروپایی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تاریخ_سیاسی ✅امام علی علیه السلام و تبدیل فرصت خلافت به حقیقت امامت و اعلان عمومی‌ گواهی صحابه به "حدیث غدیر" و فراموش و تحریف نشدن این واقعه مهم ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi. https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰پرسش،یکی از مخاطبین محترم ✅با سلام استاد گرامی. من کتاب مشروطه شناسی شما را خواندم و بسیار استفاده کردم و ان شاء الله کتاب بصیرت تاریخی نیز در دست مطالعه دارم. بدلیل نزدیک شدن به ۲۸ مرداد، کتابی مناسب این موضوع که (به عقیده حقیر تبیین کننده عاقبت اعتماد به آمریکا توسط مصدق باشد) ممنون میشوم معرفی بفرمایید. با سپاس. ح ۰ آ دانشجوی دکتری مخابرات دانشگاه شهید بهشتی 🔵جواب : 🔴نجفی : با تشکر از ابراز محبت تان ، لازم به یادآوری است سری کتب (وانتم الاعلون) در سه زمینه تاریخ سیاسی و تمدن شناسی و نظریه پردازی می باشد ؛ از این سه عنوان اصلی ، ظاهرا شما دو کتاب از مجموعه سه جلدی تاریخ سیاسی معاصر را دیده و یا خوانده اید و برای تکمیل می توانید کتاب تاریخ معاصر را از همین مجموعه مطالعه کنید ۰ البته کتاب مذکور در دو سطح نوشته شده و اگر خواستید در سطح عالی تر مباحث تاریخی را دنبال کنید ، کتاب تاریخ تحولات سیاسی از انتشارات موسسه تاریخ معاصر ایران را بخوانید تا جواب پرسش شما در زمینه شناخت کودتای ۲۸ مرداد و البته نهضت نفت را هم به اجمال و هم به تفضیل بهتر معلوم شود ۰ ذکر این نکته مهم است که در کتاب تاریخ تحولات سیاسی ایران منابع متعددی برای مطالعه عمیق تر خواهید یافت و با رجوع به آنها بهتر می شود به جزئیات این امر که با نام " سلطه و نفوذ" قابل پیگیری است ، واقف گردید ۰ موفق باشید۰ 🔶با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ضرورت آگاهی ملی به کرونای سیاسی «اعتماد به غرب» در ایران معاصر 🔰آسیب‌شناسی قبله‌نمای غربی دولتمردان دکتر موسی نجفی: 🔴 رهبر انقلاب اسلامی در آخرین دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت دوازدهم (۱۴۰۰/۰۵/۰۶) درباره تجربه دولت‌های یازدهم و دوازدم فرمودند: «این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب؛ آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد؛ به ما کمک نمیکنند و هر جا بتوانند ضربه میزنند؛ آنجایی که ضربه نمیزنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است. مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد و منوط کرد،‌ چون قطعاً شکست میخورَد، قطعاً ضربه میخورَد. شماها هم هر جایی که کارهایتان را منوط کردید به [همراهی] غرب، ناموّفق ماندید.» 🔵پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در همین رابطه یادداشتی از آقای دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی منتشر می‌کند https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=48379 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه 👆👆 🔰آسیب شناسی قبله نمای غربی دولتمردان دکتر موسی نجفی استاد تمام علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی ✅رهبر انقلاب در دیدار دولت یازدهم و دوازدهم تجربه‌ی این دولت را تجربه‌ای برای دولت‌های بعدی برشمردند و فرمودند که به غربی‌ها نمی‌شود اطمینان کرد. با تعمق در این فراز در ابعاد وسیع‌تر به سه نکته‌ی مهم پی می‌بریم که عبارت‌اند از: الف: آسیب‌شناسی «اعتماد به غرب» ب: آسیب‌شناسی مراحل تحول از اعتماد به بی‌اعتمادی نسبت به غرب ج: آسیب‌شناسی مرحله‌ی بی‌اعتمادی به غرب 🔴برای تفصیل مراحل مذکور می‌توان به چهارده موضوع اشاره کرد: 🔶۱. اساس و ذات انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که این حرکت یک انقلاب ضدغربی است. لذا، نشناختن چنین امر مهمی از سوی مدیران ارشد نظام این معنا را به ذهن متبادر می‌کند که برخی دولتمردان در سالیان اخیر در شناخت اصول اوّلیه‌ی انقلاب اسلامی ضعیف بوده‌اند! 🔷۲. پذیرش نکته‌ی فوق به‌عنوان شاخص اوّلیه می‌تواند ما را به یک مطلب مهم‌تری رهنمون سازد و آن پُرنشدن فاصله‌ی بین دولتمردان و انقلاب اسلامی است. برخی از مدیران ارشد نظام در«تراز» انقلاب اسلامی نبوده و نیستند. این موضوع نشان می‌‌دهد که تا حدودی تاریخ صدر اسلام و تاریخ نهضت مشروطه ممکن است تکرار شود. 🔶۳. پرسش مهمی که در اینجا درباره‌ی بی‌اعتمادی به غرب مطرح می‌شود این است که آیا در سطح «استراتژی» است و یا صرفاً «تاکتیک» مقطعی برای نظام است؟ به‌عبارت دیگر، اگر بنا باشد از ماجرای تلخ «اعتماد به غرب» در دولت یازدهم و دوازدهم درس سیاست بگیریم، تفاوت این مسئله در سطح کلان، متوسط و جزیی‌تر چگونه و به چه نحو ارزیابی می‌شود؟ 🔷۴. در سالیان اخیر به‌محض کوچک‌ترین نقد به سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی غرب‌گرایان، انگشت اتهام به‌سمت منتقدین گرفته می‌شد و با نوعی سفسطه‌گری متهم به طرفداری از کشور کره شمالی می‌شدند! این نگاه تبلیغی، بدبختی‌های کره شمالی را نه به‌خاطر کمونیستی‌بودن و یا نگاه سلطنتی حزبی، بلکه به‌خاطر سیاست مقابله با آمریکا می‌داند؛ درحالی که انقلاب اسلامی با نظام‌های الحادی تعارض ذاتی دارد؛ حتی استکبارستیزی این دو جبهه متعارض از هم و در یک منطق و افق فکری نبوده و نیست. 🔶۵. عبرت‌گرفتن از بی‌اعتمادی به غرب در سطح جناحی نباید تاریخ مصرف داشته باشد، چراکه تقلیل آن به جناح‌های سیاسی آن را از حالت شاخص و معیار در سطح کلان خارج می‌کند. البته جناح مقابل دولت هم نباید در این زمینه هرطور خواست رفتار کند و خطوط قرمز نظام را بشکند و یا تفسیر به رأی کند! 🔷۶. نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد، رسوخ نفوذ اجنبی از قرون گذشته در سطوح مختلف کشور است. این آسیب‌شناسی مربوط به دولت‌های قبل از انقلاب هم می‌شود. البته اثرات آشکار و پنهان آن در دولت‌های بعد از انقلاب هم دیده می‌شود. لذا، این مطلب فقط منحصر به دولت یازدهم و دوازدهم نیست و امکان این مسئله وجود دارد که «خط نفوذ» پشتیبان‌کننده‌ی «اعتماد به غرب» باشد و در اشکال و سطوح دیگری برنامه‌ریزی شده باشد و خود را دوباره تحمیل کند. بنابراین، هوشیاری ملی در این زمینه در سطوح مختلف از اوجب واجبات است. 🔶۷. همان‌طور که می‌دانید، ایران به‌خاطر استقلال و هویت نیرومندی که از عصر صفویه به‌دست آورد، هیچ زمانی مستقیماً مستعمره‌ی کشورهای بیگانه قرار نگرفت؛ امّا همین امتیاز مهم گاهی به غفلتی خطرناک مبدل می‌شود و آن نشناختن استعمار در ابعاد واقعی است. از طرفی هرچند که کشور ما از استعمارگران غربی به‌خصوص انگلستان در مقطعی و روسیه در مقطع دیگر ضربات مهلکی خورد و در دهه‌های اخیر آمریکا دشمن اصلی کشور ما بوده است، ولی با این همه نتوانسته نفرتی را که بایسته و شایسته‌ی استعمار است در افکار عمومی مردم ما به‌طور عمیق و ممتد ایجاد کند. متأسفانه در این‌باره نوعی «آلزایمر تاریخی» ما را رنج می‌دهد، چراکه این موضوع را می‌توان در فراموش‌کردن نسل‌کشی میلیون‌ها تن از ایرانیان در قحطی بزرگ در قرن گذشته، انحراف نهصت مشروطه، کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به عیان دید. همین عدم نفرت و عدم بصیرت کافی باعث‌شده در اعتمادی مجدد به غرب، ماجراهایی مثل زیاده‌خواهی غربی‌ها در برچام برای کشور ما رقم بخورد و این هزینه تکرار تاریخ در زمانه‌ی ما گردد.