eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
875 عکس
360 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰جلسه دیدار با اعضای جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی - اصفهان - شهریور ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : مهمترین و حساس ترین وظیفه شما دوستان جوان و متخصص و علاقمند به ظرفیت سازی ایده های انقلاب می تواند اینگونه تبیین شود که به جای "جواب" به پرسش های کلی سایر اندیشه ها ، خودتان "طرح پرسش" نمایید و شاخص ها و موقعیت ها و موفقیت ها و آسیب ها را طراحی و زمینه سازی نمایید۰ 🔴از جمله این ملاکها "موقعیت یابی" زمان حاضر نسبت به مراحل انقلاب اسلامی است ؛ در حالی که القا و پرسش دشمن وضعیت "انحطاط" برای جامعه ایرانی است ، نظر ما دیدگاه مثبت اندیشی و قرار گرفتن در ایستگاه های اولیه و اجمالی "تمدن نوین اسلامی" می باشد؛ تمدنی که تمامی میراث عظیم اسلامی انسان ۲۵۰ ساله و تجربه تاریخی صفویه را در "نسبتی برتر " با تمدن غرب به جهان معرفی می کند ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
روز سوم مرداد، میهمان کارگروه تاریخ معاصر (با مدیریت استاد موسی نجفی) در موسسه امام خمینی ره بودم. محور گفتگو، کتاب کاوش‌های نظری در الهیات وتمدن بود. این کتاب که مجموعه مقالات تمدنی با رویکرد الهیاتی است، به پیشنهاد و راهنمایی دکتر نجفی در جلسات متعددِ این کارگروه به بحث و نقد گذاشته شده بود. در این جلسه با حضور بنده، این نقدها مطرح شد و ذیل هریک از نقدها هم بنده توضیحاتی دادم. دکتر نجفی در آغاز، این کتاب را یکی از مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین آثار در حوزه مطالعات نظری و الهیاتیِ تمدن دانستند که درآینده جای آن بیشتر معلوم خواهد شد. سپس طی گفتگوهایی با جناب استاد و پژوهشگران گروه تاریخ معاصر، مواردی به عنوان کاستی‌ها و مشکلات این کتاب مطرح شد، همچون قلم سخت و سنگین، فقدان مبنای نویسنده در بیان نظریات دیگران، و نبود یک فرضیه مشخص برای کل کتاب.   @Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دوره امام و انقلاب- مرداد ۱۳۹۸ -تهران - حوزه علمیه راه زینب ✅دکتر نجفی : 🔵تمدن اسلامی شیعی نوعی از تمدن دینی است که تقریبی است و نه تکفیری 🔴ما شیعیان چه نسبتی با تمدن رسمی اسلامی در قرون اولیه داریم ؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔸 دکتر موسی نجفی: 🔹ما ایرانی ها زبان عربی را به عنوان زبان ملی خودمان نپذیرفتیم ولی رسم الخط قرآن را پذیرفتیم. این مطلب نشان می دهد ما بین زرتشتی گری و اسلام، اسلام را پذیرفتیم اما سلطه اعراب؛ چه بنی امیه و چه بنی عباس را نپذیرفتیم. 🔹این مسئله یک درسی هم نسبت به تمدن غرب برای ما دارد که اگر ما توانستیم در یک قسمت از تاریخ، اندیشه را از حامل اندیشه جدا کنیم، امروز هم می توانیم غرب استعمارگر را از علم غربی جدا کنیم و این قدرت را داریم. 🔸دوره آموزشی طلاب نخبه و تمدن سازی-مرداد97 📌 @m_matna 📌 www.matna.org/نشست-ها-و-دیدارها/85-نقش-شیعه-در-شکل-گیری-تمدن-اسلامی
شاخص تاریخی هویت.m4a
12.33M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅استاد ارجمند با عرض سلام و تشکر از پاسخگویی عالمانه جنابعالی به سوالات. مدتی است که تالیفات شما را مطالعه میکنم دو سوال اساسی وجود دارد که میتواند به مطالعات من عمق بیشتری بدهد لطفا راهنمایی بفرمایید. 🔴۱ )شما در کتابها و سخنرانیها بارها تاکید میکنید که تاریخ و تحولات تاریخی بویژه تاریخ معاصر را با معیارهای خودمان تحلیل کنیم علت این رویکرد و نیز خود این معیارها را بیشتر تبیین بفرمایید. 🔵۲) جنابعالی از ویژگیهای فرهنگی ایرانیان قبل از اسلام به روحیه عدالت طلبی ، معنویت گرایی و تعالی جویی اشاره میکنید نشانه های حصول این ویژگیهای خاص که منجر به دریافت شما شده است چیست. 🔶در حال حاضر کتاب هویت شناسی شما را مطالعه میکنم از تحلیل های عمیق و ادبیات روان و شیوای کتاب استفاده میکنم. انشاالله مأجور باشید. ممنون از توجه شما استاد محترم باسپاس فراوان 🔴جواب : 🔵نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه بفرمایید۰ با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅عرض سلام و ادب نظر آقای دکتر درباره کتاب "چرا ملت ها شکست می خورند؟" چیست؟ 🔴پاسخ : 🔵نجفی: کتاب "چرا ملت ها شکست میخورند " در 15فصل به بررسی این نکته می پردازد که چرا بعضی کشورها ثروتمند و برخی دیگر فقیرند و به واسطه ثروت و فقر ،سلامتی و بیماری و... از یکدیگر مجزا می شوند ? نویسنده در این کتاب با بیان گوشه ای از تاریخ استعمار ،فرضیات مختلف مانند جغرافیا،فرهنگ و غفلت و ناآگاهی زمامداران را به بوته نقد گذاشته و ضمن رد این فرضیات محور اصلی توسعه کشورها را در وهله اول رابطه دولت و ملت میداند و سیاست های مرسوم اقتصادی کلان را در درجه دوم اهمیت قرار میدهد .در واقع آنچه از این کتاب بر می آید آنست که نهادهای سیاسی که پشتیبان نهادهای اقتصادی هستند ،نقشی مهم و حیاتی در موفقیت اقتصادی جوامع دارند. همینطور در این کتاب به این موضوع پرداخته می شود که چرا نهادهای سیاسی و اقتصادی فراگیر در برخی از کشورها شکل گرفتند و در برخی دیگر از کشورها مغفول ماندند . در واقع آنان علت واگرایی میان جوامع را موضوعی از قبل تعیین شده نمی دانند و معتقدند تحولات نهادی در طول تاریخ علت واگرایی جوامع فقیر و غنی گردیده است . http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نظریه پیوستگی در مقابل نظریه گسستگی: ✅ارتباط انقلاب اسلامی بین دو تاریخ یعنی تمدن گذشته با تمدن آینده اسلامی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰جلسه دفاع رساله دکتری آقای یاسر جبرئیلی روز یکشنبه بعد از ظهر - ساعت ۱۵ - پژوهشگاه علوم انسانی برگزار می شود ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 نظریه پیرامون مشروعیت و تجربه تاریخی درباره رهبری نظام ✅جلسه رساله دکتری آقای سید یاسر جبرئیلی با عنوان اندیشه سیاسی سازکار تعیین رهبری در نظام جمهوری اسلامی بر اساس مردم سالاری دینی در روز یکشنبه ۳۱ شهریور ماه برگزار گردید۰ من چون استاد راهنمای این رساله بودم به طور طبیعی در محاسن و نکات مثبت آن سخن گفتم و جواب بخش عمده اشکالات نیز بر عهده ام قرار داشت ۰ 🔴نکته مهم در این رساله مقایسه تطبیقی رهبری امام خمینی و آیت الله منتظری و آیت الله خامنه ای بود که نویسنده نشان داده بود هر یک از این افراد در دوره خودشان و بر طبق قانون اساسی با معیارهای مردم سالاری دینی برگزیده شده اند ۰ این مسئله می تواند نوعی نظریه سیاسی مهم را در ترکیب تجربه تاریخی و آینده پژوهی در پی داشته باشد و آن ظرفیت و انعطاف مهمی است که می توان در اندیشه سیاسی شیعه سراغ گرفت ۰ 🔵 آنچه در اینجا مهم است این نکته است که در بحث رهبری نباید یک دفعه به سراغ شاخص دمکراسی و آنهم با قرائت خاص آن رفت ، بلکه زنحیره ای از مفاهیم و نظریات و اصول در این حلقه بایستی بررسی گردد ؛ مردم سالاری دینی با ملاک و چشم انداز قانون اساسی یکی از این موارد است ۰ مجموع این عوامل و شاخص ها و تجربه موفق و ناموفق تاریخی به ما امکان می دهد تا درباره ظرفیت سازی اندیشه سیاسی شیعه در نظریه پردازی پیرامون رهبری برای آینده بهتر و عمیق تر به تفکر بنشینیم ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 برنامه ، گفتگو با دکتر موسی نجفی 🔰نقد اندیشه ترقی ✅آیا جریانی فکری مقابل اندیشه ترقی وجود دارد ؟ اگر وجود دارد و ما هم از زاویه آن به مسائل می کنیم ، نامش چیست ؟ ➖➖➖➖➖ ✅ برنامه اینترنتی چهارسو: @chaharsootv http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نقد و ارزیابی نظریه کتاب نظم جهانی نوشته هنری کیسینجر - پژوهشگاه علوم انسانی - شهریور ۱۳۹۸ دکتر نجفی : از نظر نویسنده محقق و کهنه دیپلمات امریکایی یعنی هنری کیسینجر علیرغم تغییر حوزه قدرت برتر از اروپا به امریکا ، باز هم نظم وستفالی که نوعی نظم اروپایی است مبنای نظم جهانی می باشد۰ در حقیقت امریکا تنها "خلاء ژئو پلیتکی" اروپا را به لحاظ قدرت برتر پر کرده ولی در چارچوب نظم جهانی اروپا و مختصات آن حرکت می کند ۰ این معنای دیگرش این است که غرب هژمونی و انحصار قدرتش را به غیر از خودش نمی سپارد! http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام استاد خواهش میکنم این کلیپ رو ببینید و توضیحی در موردش بدید...چون من اطلاعات تاریخی کمی دارم برام شبهه ایجاد شده.آخه داره با سند و مدرک حرف میزنه.کلیپو ببینید 👆👆 ⭕️ نحوه اسلام آوردن ایرانیان به روایت استاد دانشگاه کالیفرنیا با توجه به مدارک جدید: 🔺 میگویند: تعداد ارتش اعراب زیاد نبود. آنها به هزاران شهر و روستا اصلا وارد نشده اند و طبق اسناد و مدارک معتبری که جدیدا در طبرستان و قم مربوط به دوره عباسیان یافت شده، میبینیم که قوانین زرتشتی کاملا رایج بوده و اسلامیزه شدن ایران قرن ها طول کشیده. حتی صیغه هم قبل از اسلام وجود داشته و چیزی نبوده که توسط دیگران وارد فلات ایران شده باشد../دروغ‌ها و خرافات ملحدین 🔴جواب : لطفا برای شنیدن اصل پرسش به بالای همین صفحه و برای دریافت پاسخ به پست بعدی مراجعه فرمایید 👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
اسلام و ایران.m4a
8.56M
ادامه قبلی 👆👆 🔰پاسخ دکتر نجفی به یک پرسش و یا شبهه ظاهرا علمی - رسانه ای خارج از کشور http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰برجام و دیپلماسی معاصر در" تراز و عیار" تاریخ سیاسی ایران 🔴(موازنه منفی - موازنه مثبت - نیروی سوم) ✅ یکی از موضوعات حساس و اختلاف انگیز در جامعه ما و بخصوص در بین جناح های سیاسی بحث تقابل و رقابت "دیپلماسی مقاومتی " و "دیپلماسی تعاملی" می باشد۰ در تاریخ تحولات سیاسی ایران در ارتباط با قدرت های فرامنطقه ای سه سیاست مختلف قابل تحقیق است ۰ امروز با نگاهی به آینه تاریخ میخواهیم به ارزیابی وضع موجود با عیار نوعی فرهنگ سیاسی در تاریخ تحولات ایران بنشینیم ۰ ابتدا با این سه مفهوم آشنا شویم : اول : سیاست موازنه منفی که سیاست نهضت ها و حرکت های بزرگ اسلامی و ملی اصیل است و ماحصل آن این است که به هیچ قدرت بزرگ بین المللی نباید متکی بود ؛ این سیاست را می‌توان در رجالی مثل عباس میرزا و امیرکبیر و سید حسن مدرس و میرزای شیرازی در تاریخ ایران مشاهده نمود و تکامل و تداوم آن را در نظریه امام خمینی و شعار" نه شرقی و نه غربی" در جمهوری اسلامی شاهد بود۰ البته بسط و تفصیل واقعی و عملی آن ، امروز در نظریات روابط بین الملل آیت الله خامنه ای قابل رویت است ۰ دوم : سیاست "موازنه مثبت" است که دقیقا عکس نظریه قبلی است و ماحصل آن امتیازدهی و یا باج دهی مساوی یا به نوبت به یکی از قدرت های جهانی است ۰ البته در نهایت این نظریه خفت‌بار به وابستگی و اتکا به یکی از قدرت های بزرگ جهانی منجر می گردیده است۰ در تاریخ ایران در مقطعی این قدرت ، روسیه تزاری و یا روسیه کمونیست و در زمانی انگلستان بوده اند؛ به پیروان عملی سیاست طرفدار روسیه به اصطلاح " روس و فیل" و به طرفداران انگلیس ، انگلوفیل می گویند و از وابستگان تا طیف طرفداران به اجانب در آن قرار می گیرند ۰ تفاوت سیاست موازنه منفی با سیاست موازنه مثبت تفاوت "خدمت با خیانت " میتواند ارزیابی شود؛ البته ادامه این سیاست به سلطه و نفوذ آمریکا در ایران منجر گردید و رجال عصر پهلوی عمدتا در این رده قرار می گیرند۰ سوم : سیاست "نیروی سوم" است که معتقد است بایستی برای کم کردن نفوذ قدرتهای بزرگ از یک و یا چند قدرت بزرگ دیگر که مطمئن و منصف تر هستند استفاده نمود ۰ البته سیاست نیروی سوم گاهی در ترکیب با دو سیاست قبلی هم می تواند دیده شود۰ ارزیابی و عیار میزان موفق بودن تاریخی این سیاست به عوامل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مختلف و کاردانی و زیرکی سیاستمداران پخته و تیزهوش و دیپلمات‌های فرهیخته و غیرتمند بستگی دارد۰ در تاریخ ایران زمانی آلمان و فرانسه و در دوره ای امریکای قبل از جنگ بین الملل و زمانی چین و یا برخی دولتهای بیطرف اروپایی به عنوان نیروی سوم مطرح بوده اند ؛ و به نظر می رسد از دوره دکتر مصدق تاکنون این سیاست که نوعی استقلال نظر ولی بدون مقاومت خواهی دارد همواره مدنظر سیاستمداران بوده و هست ۰ ✅با این سطوح و ملاکهای سه گانه گفته شده میتوان به نتایج و آینده و ارزیابی دقیق تر برجام و یا هر قرارداد و معاهده بین المللی دیگر با نوعی شاخص داخلی و ملی پرداخت ۰ در یک جمع بندی می توان اذعان نمود واقعیت و ذات انقلاب اسلامی نظریه "سیاست موازنه منفی" را تایید میکند همچنانکه شعار نه شرقی و نه غربی موید این نکته است ؛ ولی به نظر می رسد در صحنه سیاست خارجی برخی مواقع در پاره ای مواضع بین المللی و دیپلماتیک نوعی سیاست ترکیبی از سه سیاست مذکور به منضه ظهور رسیده است ! و لذا نوعی نقد جدی با شاخص های تاریخی و نظری بر دستگاه سیاست خارجی معاصر ایران وارد است ۰ 🆔 @drmousanajafi https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
34.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی در هم اندیشی اساتید و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی ایران - تلاقی تمدن اسلامی و تمدن غربی - ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸ - کتابخانه مرکزی دانشگاه : ✅چرا ایران معاصر از نظر شاخص تمدنی پیشتاز جهان اسلامی است و معیارهای این تحول از فرهنگ و نظام سیاسی به تمدن اسلامی چیست ؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نقد و ارزیابی نظریه کتاب نظم جهانی نوشته هنری کیسینجر - پژوهشگاه علوم انسانی - مهر ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : از جمله مواردی که نظم جهانی میراث وستفالی را در زمان حاضر و در دهه های اخیر به چالش کشیده ، جهان اسلامی و بخصوص در غرب آسیا ( خاور میانه ) است ؛ از نظر نویسنده سیاستمدار کتاب نظم جهانی ( هنری کیسنجر ) این امر از واقعیت مهمی حکایت دارد و آن این است که در ذات اسلام ، نوعی "نظم جدید جهانی" وجود دارد که این امر یعنی نظم کهن غربی و اروپایی را قبول نداشته و ندارد ۰ 🔴کیسینجر معتقد است این مسئله در حال حاضر فقط به اسلام و پیروانش بر می گردد و مسیحیت در غرب سکولار فعلی و در برخی مقاطع قرون گذشته ، کار قیصر را به قیصر واگذار نموده و لذا چالشی برای نظم جهانی ایجاد ننموده و نخواهد کرد و در حد فلسفی و یا دینی غیر سیاسی جلوه گر شده است ۰ این در حالی است که برای پیروان اسلام ، قدرت و سیاست ذاتا امری مقدس بوده و یا لااقل مقوله ای "مقدس شده" است ۰ 🔵از جمله مواردی که نظم جدید جهانی اسلامی را در ذات خود اسلام قوت می بخشد ، مسئله برابری نژادها و انسانها و عدالت طلبی اسلامی است و ادبیاتی است که در اسلام به کار رفته و مسلمان و غیر مسلمانی که در ذمه جامعه مسلمین است در دارالاسلام از حقوقی خاص برخوردار هستند و این "نسبت سنجی جامع " که می تواند همه را در بر گیرد از نشانه های نظم جهانی اسلامی در برابر نظم جهانی غرب به عنوان مدعی و رقیبی جدی است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
26.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شبکه ۴ سیما - برنامه ضیافت عاشورایی ✅آفاق عاشورایی انقلاب اسلامی ایران - شهریور ۹۸ 🔴گفتگو با دکتر موسی نجفی : 🔵انقلاب اسلامی با تاسی و امتداد ساختارشکنانه از نهضت حسینی، سبک جدیدی از مفهوم انقلاب را در دنیای مدرن و پسا مدرن به جهان عرضه داشت ؛ مفهومی که خروج از مفهوم انقلاب در فلسفه سیاسی مارکسیست و خروج از مفهوم اصلاحات و تحول در فلسفه سیاسی لیبرال را در پی داشت ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه تلویزیونی نسل امروز جمعه این هفته (12 مهرماه)، با عنوان «غرب گرایی و غرب ستیزی» به بررسی نگاه به غرب از دیروز تا امروز می‌پردازد. موسی نجفی، استاد تمام دانشگاه،کمیل حسینی، جامعه شناس و پژوهشگر حوزه جنسی و غلامرضا خواجه سروی رئیس موزه ملک و استاد دانشگاه، میهمانان این هفته نسل امروز خواهند بود. برنامه تلویزیونی نسل امروز، جمعه‌ها ساعت ١٠:٢٠ از شبکه ٥ سیما پخش می‌شود. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 بررسی غرب گرایی یا غرب ستیزی در «نسل امروز» 🔹(نگاه به غرب از دیروز تا امروز ) 🔸مهمان ويژه: موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی 🔸مهمان نسل امروزی: سید کمیل حسینی، جامعه شناس و پژوهشگر حوزه جنسی. 🔸مهمان نسل ديروزی: غلامرضا خواجه سروی رئیس موزه ملک و استاد دانشگاه 🕥هر جمعه ۱۰:۲۰ شبکه ۵ سیما، بازپخش برنامه: ٠٠:٤٠ بامداد ۲شنبه‌ها 🔗 @todaysgen_tv http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
رجال تاریخی.m4a
8.43M
🔰پرسش های مخاطبین محترم : ✅پرسش اول : عرض سلام و وقت بخیر سوالی از محضر دکتر داشتم و ان این است که نظر ایشون در مورد بی بی مریم بختیاری چیه؟ و ارتباط ایشون با سردار اسعد چگونه بود؟ چون سردار اسعد عضولژ فراماسونری انگلیس بود. ✅پرسش دوم سلام استاد،تفاوت وشباهت ملاعلی کنی وشیخ فضل الله نوری دربحث تجددچیه؟چراملاعلی کنی اجازه ی ملاقات به مشیرالدوله نمی داد؟نقش میرزاملکم خان ویوسف مستشارالدوله وحسین خان مشیرالدوله وآخوند زاده دربحث تجددوترقی ایران چقدرهست؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه بفرمایید۰ با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه نسل امروز - شبکه ۵ - سیما ✅عنوان برنامه : غرب گرایی یا غرب ستیزی - جمعه ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۸ 🔴دکتر نجفی : نگاه ما به غرب تاریخی ۵۰۰ ساله و پر فراز و نشیب دارد و مهمتر از غرب ستیزی و یا غربگرایی باید در ابتدا "غرب شناسی" کنیم۰ این مسئله در بین ما ایرانیان روند معقول تر از کشورهای عربی داشته است و البته وجود انقلاب اسلامی در این میان بسیار مهم است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی در پاسخ به اینکه تکلیف ما در برابر غربگرایی چیست؟ گفت: تکلیف ما دویست سال است که معلوم نشده است. اما جواب این سوال بسته به این است که یک پرسش خوب مطرح کنیم. این سوال یک جواب قطعی و کلیشه ای ندارد. وی افزود: درست است که هم غرب گرایی داشته‌ایم و هم غرب ستیزی، اما کمتر غرب شناسی داشته ایم و اگر تکلیف غرب شناسی را مشخص کنیم شاید تکلیف غرب ستیزی و غرب گرایی هم روشن شود. نمی توانیم حکم بدهیم که کلا غرب ستیزی یا غرب گرایی اشتباه بوده است. نجفی با بیان اینکه با غرب شناسی می توانیم جسبت خودمان را با غرب مشخص کنیم گفت: آنجایی که قلدر و زورگو هستند باید غرب ستیز باشیم و یک جا که چیزهایی را نداریم و در برخی حوزه ها عقب مانده هستیم بایدنسبت به عقب ماندگی مان برنامه ریزی کنیم تا توانمندی لازم را اخذ کنیم. این استاد دانشگاه ادامه داد: تعصب بنا نیست همه جا بد باشد. تعصب جایی بد است که انسان روی حقیقت پا بگذارد. این قضیه به "ما" و "غیر ما"، " خودی" و "غیرخودی" برمی‌گردد. همین که این بحث را مطرح می کنیم یعنی تعصب داریم. بحث ما و غیر ما به این می‌گردد که اصلا "ما" که هستیم؟ 🔴لطفا برای مشروح این بحث به نشانی زیر مراجعه بفرمایید👇 https://ana.ir/fa/news/19/429007/%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰ضرورت جهش ابن‌خلدونی/ نگاهی به پژوهش‌های رسول جعفریان در گفت‌وگو با موسی نجفی ✅تا پیش از چاپ کتاب «جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی سیاسی ایران (سال‌های 1357- 1320) » حرف‌هایی زده می‌شد، حرف‌های که خیلی کلیشه‌ای بود و یک دفعه جعفریان با نوشتن چنین کتابی فضایی را باز کرد که فضای جدیدی بود و به مسائل و نکاتی توجه نشان داد که کسی قبل از آن مطرح نکرده بود. ادامه 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی👆👆 🔰ضرورت جهش ابن‌خلدونی/ نگاهی به پژوهش‌های رسول جعفریان در گفت‌وگو با موسی نجفی ✅فرهنگ امروز/ سحر خلیلی:  مرور پرونده علمی استاد رسول جعفریان فرصتی شد تا سی و اندی سال کارنامه‌اش را زیر ذره‌بین بگذاریم و از نگاه و برداشت خودمان او را از لابه‌لای پژوهش‌ها و کارهای کتابخانه‌ای‌اش نقد کنیم. نمی‌دانم این مرور و نقد چه قدر منصفانه بود؟ اما برای اینکه بتوانیم او را بهتر بشناسیم و برای برخی سوال‌های‌مان جواب داشته باشیم، سراغ دوستان و منتقدانش رفتیم. منتقدانی که در نگاه نخست کارنامه علمی جعفریان و تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش را قبول دارند، اما در برداشت و نگاهش به بعضی مسائل به ویژه درباره پژوهش‌های تاریخ علم و طب اسلامی انتقاداتی داشتند؛ انتقاداتی که باعث نشد همه تلاش روحانی مصمم و خوشفکر گروه تاریخ دانشگاه تهران که برای افزودن به غنای کتابخانه‌های مجلس شورای اسلامی و دانشگاه تهران انجام داده است، نادیده گرفته شود. در این مصاحبه که سراغ دکتر موسی نجفی، محقق و استاد تمام علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی رفتیم تا از دریچه نقد و نظرش به بررسی کارنامه علمی استاد رسول جعفریان بپردازیم. در این نقد و نظر نوع نگاهش به انقلاب با تکیه بر کتاب «جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی سیاسی ایران (سال‌های 1357- 1320) » به میان آمد، به تشابه و در عین حال تفاوت جعفریان و ابن‌خلدون اشاره شد، تاثیر استادان حوزه علمیه بر شیوه پژوهشش، قدر و ارزش تالیفاتش در حوزه صفویه مرور شد و آنچه بیشتر دامنه پیدا کرد، نقد دوست دیرین جعفریان به نگاه و نظرش درباره تاریخ تمدن اسلامی است و اینکه نجفی نوع نگاه جعفریان به طب اسلامی را شتاب‌زده می‌داند. 🔵چه زمانی با شخصیت علمی رسول جعفریان آشنا شدید؟ 🔴سابقه آشنایی من و آقارسول جعفریان به سی و چند سال پیش برمی‌گردد. قبل از اینکه جعفریان اسم و رسمی پیدا کند و به نامی معتبر تبدیل شود. هر دو اهل اصفهان بودیم و یک رگه همشهریگری با همدیگر داشتیم و حوزه مطالعاتی هر دوی ما، تاریخ بود. یادم نیست دقیقا سر چه بحثی به یکدیگر نزدیک شدیم؛ شاید سر بحث «ارزیابی مناسبات فکری آیت‌الله مطهری و دکتر علی شریعتی» همدیگر را دیدیم 🔴مشروح مصاحبه دکتر موسی نجفی درباره آثار و افکار دکتر رسول جعفریان را به نشانی زیر دنبال نمایید : http://farhangemrooz.com/news/60437/ضرورت-جهش-ابن-خلدونی-نگاهی-به-پژوهش-ها http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نقد و ارزیابی نظریه کتاب نظم جهانی نوشته هنری کیسینجر - پژوهشگاه علوم انسانی - مهر ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : کتاب نظم جهانی ( هنری کیسنجر ) معتقد است که از جمله موارد و دیدگاه هایی که نظم جهانی وستفالیا را مورد چالش جدی قرار می دهد نظم حاصل از تفکر اسلامی است این نظم جهانشمول و بی نظیر در قرون قبلی هم توانسته است با منطق خاص و ادبیات و مرزبندیهای ویژه خودش، نظمی فراگیر را بر عالم حاکم کند و این بقول کیسینجر "نیروی نهفته " به اسلام و پیروانش قدرتی بخشیده (و امروز هم میتواند ببخشد) که میتوانند مدعی نظمی جدید برای عالم باشند اما پرسش اینجاست علت این رقابت و این به چالش کشیده شدن نظم جهانی توسط اسلام چگونه ممکن می شود ؟ رمز این توانایی به این نکته برمی گردد که اسلام توانسته است با همه از خودی و غیر خودی نسبت متوازن و متعادل و درست برقرار نماید هر انسانی که در قلمرو و چشم انداز اسلام زیست می کند از مومن و کافر و هر نژاد و عقیده در نسبتی خاص و درست با اسلام قرار می گیرند این جامعیت و عدالت و توازن است که می تواند نظمی به مراتب بالاتر از نظم جهانی حاکم برقرار نماید ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi