🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری
✅پایداری تا پای دار : گزارش تاریخ از لحظه اعدام شیخ شهید در میان سوت و کف و هلهله ۰
🔴حال پرسش مهم این است که چرا به کسی که اعدام شده ، لقب خشونت طلب و مستبد داده شده و به کسانی که قاتل واقعی و اعدام کننده هستند لقب آزادیخواه در تاریخ می دهند؟!
این جا به جایی در شاخص ها و ارزشها و مصادیق امروز هم از سوی برخی جریانهای فرهنگی در ایران در سیاست اعمال می شود ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری
✅چرا شیخ شهید به هیچ سفارت خانه خارجی نرفت ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری
✅تهمت تمامیت خواهی و استبداد نمایی مذهبیون میراث عصر مشروطه برای امروز
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅سلام
میخواستم در این باره که گفته میشود اعدام شیخ فضل الله با اجازه آخوند خراسانی (و یا یکی دیگر از علمای بزرگ نجف) بوده سوال بپرسم؟
ضمنا ظاهرا آخوند خراسانی قصد عزیمت به تهران را هم داشته اند که در راه جان باخته اند (یا کشته شده اند).
لطفا در این باره هم توضیح دهید.
ممنون
✅جواب :
نجفی:
در مورد دیدگاه علمای بزرگ در عصر مشروطه مطالب زیادی به چاپ رسیده و البته مطالب و اسنادی هم هنوز منتشر نشده است اگر بخواهیم وزن و جایگاه علمی این بزرگان را بین ایران و نجف با هم بسنجیم مرحوم شیخ فضل الله بیشتر با مرحوم علامه نائینی و از طرف دیگر مرحوم آخوند خراسانی با مرحوم سید محمد کاظم یزدی صاحب عروه الوثقی هم سنگ و همتراز بوده اند؛ البته ما امروز بهتر از آن زمان میتوانیم ببینیم که همه این بزرگان درد دین و شریعت و مردم را داشته و از ظلم و بی قانونی در رنج بوده اند ؛ منتها چند عامل مواضع فکری آنها را از هم دورتر نمود ؛ "تجربه نداشتن" در این امور و با مسائل سیاسی بیش از حد ساده انگارانه و خوش بینانه برخورد مینمودند ۰ عامل دیگر احزاب سیاسی و مطبوعات خاص و انجمنهای سری که فضای مشروطه را آماده و آبستن درگیری و تنشنج نموده و از کاهی ، کوه می ساختند ۰ عامل دیگر حساس نبودن برخی مشروطه خواهان نسبت به خطر استعمار خارجی است و درست دشمن هم از این نقطه ضعف در دهه دوم مشروطه توانست نهضت را متوقف و سپس مهره سبکی چون رضاخان قزاق را از دل آن بیرون آورد ۰ البته در دیدگاههای این آقایان با هم اختلاف فقهی هم مشاهده میشود ؛ اما این اختلاف دیدگاه ها علیرغم جو مسموم بخصوص پس از مشروطه آنقدر نبوده که به حکم قتل و اینطور مسائل ختم گردد ؛ هر چند احکام جعلی و نقل قولهای دروغین و تند و یا تلگراف های مشکوک در آن زمان بازارش داغ بوده است ولی هیچگاه اختلاف دیدگاهها در حد احکام قتل از سوی علمای بزرگ علیه یکدیگر نبوده است۰ مطلب دیگر اینکه حوزه مشروطه خواه نجف و شخص آخوند خراسانی هم حدود یکسال پس از شهادت شیخ فضل الله به برخی از انحرافات در بین مشروطه خواهان پی برد و برای احیای مشروطه اصیل عزم سفر به ایران را نمود ولی مرگ مشکوک آخوند خراسانی در شب حرکت ، پایان ماجرایی بود که اسرارش هنوز هم به طور کامل و شفاف از پرده بیرون نیفتاده است ۰
✅در مورد حال و هوای مشروطه دینی نجف در این سالها بنده کتابی دارم به نام "حوزه نجف و فلسفه تجدد در ایران " ؛ خواندن این کتاب و تورق اسناد و روزنامه های نجف در آن زمان که در این کتاب آمده ، میتواند تصویری روشن از زمان و جریانات مورد بحث به شما بدهد ۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰حوزه نجف و فلسفه تجدد در ایران
✅مولف : موسی نجفی
ناشر کتاب : سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
سال نشر : 1387
شمارگان : 2000
چاپ جاری : 3
تعداد صفحات : 842
تاریخ ثبت : سهشنبه 22 فروردین 1391
تاریخ ویرایش : پنجشنبه 13 مهر 1396
قیمت 480,000 ریال 432,000 ریال
موضوعات مرتبط:
مواجهه با غرب و مدرنیته تاریخ ایران علوم سیاسی
گزیده کتاب
✅بخش نخست این کتاب 826 صفحه ای عهده دار بررسی موقعیت،وجه تسمیه و تحولات شهر و حوزه علمیه دیرپای نجف،از آغاز تا سال 1300 هجری است.نویسنده در ادامه با بررسی اسناد و مدارک و مطالعه متون تاریخی کم نظیر حوزه علمیه نجف در دوره سه ساله مشروطه دوم تا رحلت آیت اللّه آخوند خراسانی،خواننده را با اندیشه و اصول فلسفه سیاسی حوزه نجف،متون تاریخی و فضای حاکم بر آن شهر به عنوان مرکز ثقل رهبری مشروطیت ایران آشنا میکند،در بخش دوم کتاب،متن کامل رسایل و صحف سیاسی منتشر شده در نجف و از جمله متن کامل نشریات الغری-درة النجف و نجف آمده است و به همین دلیل کتاب دکتر نجفی از منابع مهم مباحثی چون:«مبانی نظری حکومت دینی»، «تجدد»و«جامعه مدنی»است.مباحثی که یک بار در دوره دوم مشروطیت در حوزه نجف و عراق طرح و بحث شد و امروز نیز همچنان بحث روز جامعه ماست.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
به مناسبت ۱۴ مرداد سالروز نهضت مشروطیت ایران
🔴🔵درس تاریخی دیروز برای سیاست امروز
🔰 در مشروطه رهبران با مردم هویت پیدا کردند
✅سالها پیش در صفحه اول روزنامهای قدیمی نوشته بود که هفته آینده عکس رهبر اصلی مشروطه را چاپ می کنیم، در حالی که برای دیدن وی کنجکاو شده بودم، هفته بعد دیدم تنها تصویر یک قاب عکس چاپ شد، و این درست ترین پاسخ بود، مردم و جامعه ایران مهمترین جهت دهنده انقلاب بودند که به رهبران هویت دادند. در دوران مشروطه برای نخستین بار در تاریخ ایران رهبران با مردم هویت پیدا کردند، در صورتی که قبل از این برعکس بود، مردم با رهبرانشان با رؤسای ایل قاجار، قزلباشها و ... شناخته میشدند.
🔴 دستاورد اصلی مشروطه این است که هر کسی بعد از این انقلاب روی کار آمد، مجبور بود عملکرد خود را برای مردم توجیه کند. میراث مشروطه همان انرژی آزاد شدهای است که شرایطی را فراهم کرد که در آن هم «شیخ فضل الله نوری» بتواند اظهار نظر کند، هم «آخوند خراسانی» بتواند دیدگاههای خود را بنویسد؛ بنابراین می توان گفت جامعه ای که حرکتی ندارد، آخوند خراسانی و شیخ فضل الله هم نخواهند داشت. در زمان مشروطه نشاط در جامعه در سطح بالایی بوده است، ما میتوانیم با آگاهی و درسهایی که از این انقلاب گرفتیم بازهم بعد از ۱۱۶ سال تاریخ را دوباره مرور کنیم و بنویسیم. ملتی که از تاریخ خود عبرت نگیرد، مجبور به تکرار تاریخ می شود، اگر در خودتان احساس ناامیدی می کنید رضا خانی می آید که ثمره ناامیدی و ضعف یک ملت است ۰
🔰موجی که در مشروطه آزاد شد، هنوز آزاد است
✅در مشروطه تحولاتی عمیق در فرهنگ سیاسی ایرانیان اتفاق افتاده است، مشروطه به ما درک مدنی داد، این درک مدنی شعار سیاسی جناح ها نیست، بلکه به معنای «ضرورت قانونمندی» است، از این رو باید به درک مدنی جهت قانونی داد تا از مسیر خود خارج نشود. تاریخ همیشه پشت سر ما نیست، گاهی از ماجلوتر است؛ زیرا یک وجه تحولات زمانی و یک وجه نظری و اندیشه ای هم دارد؛ وقتی یک انقلاب انرژی بالای اجتماعی را آزاد می کند، مردم احساس نمی کنند که در فشار هستند، در حالی که اگر این انرژی جمع، برنامه ریزی و مدیریت شود، کشورها را می سازد در غیر این صورت انرژی به هدر می رود. موجی که در مشروطه ایرانی آزاد شد، هنوز هم آزاد است، حتی از موج مشروطه، انقلاب اسلامی پدید آمد، اما یکی از آسیب های انقلابها نداشتن برنامه برای آینده است، اگر انقلاب برای آینده برنامه نداشته باشد، نیروهای آن هدر می رود و دیگران برای آن برنامه ریزی می کنند.
نداشتن برنامه برای آینده، نیروها را دچار گریز از مرکز می کند، پروسه مشروطه که قرار بود برای ایران پربارتر باشد در اثر استحاله به پروژه رضاخانی تبدیل گشت۰
زمان مشروطه در اصفهان نارضایتی هایی وجود داشت و مردم انتقادات زیادی داشتند، اما مرحوم «حاج آقانورالله نجفی» در کتابی با عنوان «مقیم مسافر» به عنوان یک مقام مسئول و یک عالم دینی به انتقاداتی که از ایشان شده بود و در واقع به تاریخ پاسخ داد.در مقطع فعلی نیز باید پاسخ به تاریخ را از تمام مسئولان طلب کرد، البته پاسخگویی فقط دادن آمار وارقام نیست؛ مشروطیت ایران موجی از آزادیخواهی است، البته به صورتی که مشروطهخواهان آزادی را از نگاه عدالت نگاه کردند.
🔵مشروطه هرگز شکست نخورد، اساساً نهضتها هیچگاه شکست نمیخورند و همیشه اثرگذار هستند، انرژی که مشروطه در بین نیروهای اجتماعی آزاد کرد، تاثیرگذاری خود را دارد؛ بنابراین نباید اصل را بر مرگ نهضت ها گذاشت، بلکه اصل بر تداوم و زنده بودن آنها است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شبکه ۴ سیما - برنامه ضیافت عاشورایی
✅موسی نجفی :
🔴تفاوت قیام امام حسین علیه السلام با سایر قیام ها و حرکت های سیاسی سده اول هجری مثل زیدیه و خوارج و شعوبیه از نظر استناد و مشروعیت بین امت اسلامی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی :
✅مهمترین کار امام خمینی در بسط انقلاب اسلامی این است که توانست بین میراث و گنجینه عظیم سنت شیعی با فرهنگ سیاسی یک نظام اسلامی پسا مدرن نسبت طولی و عرضی ایجاد نماید ۰
🔴امروز هم دشمنان این واقعه تاریخ ساز در دو جبهه فعالیت و تخریب را تدارک می بینند :
🔶اول : قطع ارتباط آن میراث و سنت اصیل مقدس با این پدیده تحول آفرین یعنی انقلاب اسلامی
🔶دوم : تضعیف و شبهه در اصول مسلم این سنت عمیق و سست کردن اعتقادات و باورهای دینی که در حقیقت نقش علت فاعلی و منبع الهام و هویت بخش این حرکت موج خیز است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ایام محرم
✅ تمایز نبوت و "وصایت" زمینه واقعه عاشورا
🔴تبعات کمرنگ نمودن واقعه غدیر
https://t.me/drmousanajafi
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰سیره سیاسی امامان شیعه
✅جریان شناسی لعن و تبری در زیارت عاشورا
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰سیره سیاسی امامان شیعه
✅ لعن معاویه در زیارت عاشورا - عامل و مبدع "خلافت سلطنتی" در تاریخ اسلام
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔴 موسی نجفی :
اگر عاشورا بالاترین علت و نماد "هویت یابی شیعه " است و انقلاب اسلامی نیز متاثر از فرهنگ و ارزشهای عاشورایی است ، می توان این نتیجه را به وضوح ادراک نمود که انقلاب اسلامی مهمترین ماهیت وجودیش هویت بخشی و هویت یابی شیعی در سطح ملی و بین المللی و تمدنی می باشد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
33.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شبکه ۴ سیما - برنامه ضیافت عاشورایی
✅آفاق عاشورایی انقلاب اسلامی ایران
🔴گفتگو با دکتر موسی نجفی :
🔵پرسش دکتر مالک شجاعی : به چه صورتی می توان واقعه عاشورا را که امری مربوط به "سنت" است به مفهوم "انقلاب" که امری مدرن است پیوند زده و آن را امتداد داد ؟
✅پاسخ دکتر نجفی : تامل در مفهوم سنت و واقعه و انقلاب و ۰۰۰۰۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰برگزاری نشست تخصصی:
✅*ظرفیت های فکری و آینده تمدنی انقلاب اسلامی*
🔴در جمع دانشجويان بسیج دانشجویی دانشگاههای اصفهان - مرداد ۱۴۰۱ - خانه مشروطیت اصفهان
دکتر موسی نجفی:
فلسفه انقلاب اسلامی عمیق تر از آن چیزی است که دشمنان نسبت به عملکردها و یا آسیب های احتمالی مطرح می کنند ۰ کمبودها و نواقص که در مواقعی برای بسیاری از انقلابها حتی طبیعی و عادی جلوه می کند مستقیما ربطی به ماهیت انقلاب اسلامی و ارزشها و اصالتهای آن نداشته و ندارد ۰ ما حتی می توانیم با شاخص های برتر خود انقلاب اسلامی ، مدیران ستادی در دولت و مجلس و سایر نهادها را در طول این چند دهه در ترازوی نقد قرار دهیم ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰موسی،نجفی :
✅جامعه ای که از شرایط و وضعیت خودش تحلیل و فهم درستی نداشته باشد در نهایت بایستی با تحلیل ها و شاخص های دیگران به رصد خودش بپردازد !
🔴حل این مسئله در سه نظریات با سطح کوتاه و متوسط و عمیق می تواند انجام پذیرد۰
در این زمینه بایستی بدانیم در گذشته در کدام نقطه بودیم ، امروز در چه جایگاهی هستیم و در آینده به کجا می خواهیم برویم ؟
🔵شاید توجه به این نکته بوده که استاد مطهری معتقد است که یکی از آفات بزرگ نهضت های اسلامی نداشتن طرح و برنامه برای آینده است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش،یکی از مخاطبین محترم
✅با سلام استاد گرامی.
من کتاب مشروطه شناسی شما را خواندم و بسیار استفاده کردم و ان شاء الله کتاب بصیرت تاریخی نیز در دست مطالعه دارم.
بدلیل نزدیک شدن به ۲۸ مرداد، کتابی مناسب این موضوع که (به عقیده حقیر تبیین کننده عاقبت اعتماد به آمریکا توسط مصدق باشد) ممنون میشوم معرفی بفرمایید.
با سپاس.
ح ۰ آ
دانشجوی دکتری مخابرات دانشگاه شهید بهشتی
🔵جواب :
🔴نجفی :
با تشکر از ابراز محبت تان ، لازم به یادآوری است سری کتب (وانتم الاعلون) در سه زمینه تاریخ سیاسی و تمدن شناسی و نظریه پردازی می باشد ؛ از این سه عنوان اصلی ، ظاهرا شما دو کتاب از مجموعه سه جلدی تاریخ سیاسی معاصر را دیده و یا خوانده اید و برای تکمیل می توانید کتاب تاریخ معاصر را از همین مجموعه مطالعه کنید ۰ البته کتاب مذکور در دو سطح نوشته شده و اگر خواستید در سطح عالی تر مباحث تاریخی را دنبال کنید ، کتاب تاریخ تحولات سیاسی از انتشارات موسسه تاریخ معاصر ایران را بخوانید تا جواب پرسش شما در زمینه شناخت کودتای ۲۸ مرداد و البته نهضت نفت را هم به اجمال و هم به تفضیل بهتر معلوم شود ۰
ذکر این نکته مهم است که در کتاب تاریخ تحولات سیاسی ایران منابع متعددی برای مطالعه عمیق تر خواهید یافت و با رجوع به آنها بهتر می شود به جزئیات این امر که با نام " سلطه و نفوذ" قابل پیگیری است ، واقف گردید ۰
موفق باشید۰
🔶با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام استاددرموردمصدق نظرچه کسی درست هست؟آخرش ایشون راچطوری قضاوت کنیم،برخی یک نقلی ازحضرت امام درموردایشون که مسلمان نیستند،برخی کاملابرعکس ایشون راحافظ منافع ایران وایرانی درتمام تاریخ میدانند،هرچندرهبری کودتای۲۸مردادرااشتباه فاحش وواقعی مصدق درشناخت غرب میدانند،هرچندحدوددوسال صدارتشان خودرایی وعدم اعتقادبه دموکراسی کم دیده نمی شود!چکارکنیم؟درموردبازرگان هم به شکلی دیگروشریعتی وهم بشکلی!
🔴جواب :
🔵نجفی :
✅با سلام و تشکر از شما ، پرسش و یا پرسش هایی که مطرح نموده اید پرسش هایی است که ذهن بسیاری از جوانان و نیروهای مومن به انقلاب و حتی بسیاری از مردم را درگیر کرده است و هنوز هم پرسش های داغ و مطرحی است
جواب و یا نزدیک شدن به جواب این پرسش ها کمی زحمت دارد و محتاج به دانستن مقدمات و شرایطی است ؛ به نظرم در این مورد سه سطح و زاویه بحث را می توان دنبال نمود :
اول : جریان دکتر مصدق و یا دکتر شریعتی و یا مهندس بازرگان ، هر کدام در طیف و گروه فکری و یا سیاسی خاصی قرار می گیرند و در قبل از استقرار جمهوری اسلامی یعنی سال ۱۳۵۷ جایگاه و یا تاثیر خاص خودشان را داشته اند۰
دوم : بررسی شخصیت فردی و انسانی و روحیات جزئی هر یک از این افراد مهم است۰
سوم : جریانی سیاسی که امروز بعد از انقلاب اسلامی با تمسک به این افراد و یا قسمتی از افکار این اشخاص، دنبال مسیری موازی مسیر انقلاب اسلامی و یا تفسیر خاص از سیاست امروز در ایران بوده و هستند ۰
به نظر من معدل گرفتن از این سه نوع نگاه میتواند قصاوت درست و معتدل و منصفانه ای نسبت به آنها ارائه نماید ۰
🔶از نظر شخصی و شخصیتی هر یک از این اشخاص در دوره حیات خود موثر و جریان ساز بوده و توانسته اند نسبت به بخشی از جامعه دارای تاثیراتی باشند و علت نگاه مثبت همان بخش از جامعه هم توجه به همان ویژگی ها و نقاط برجسته شخصیتی آنان است ؛ اما در کنار این صفات مثبت ، وقتی این اشخاص بخواهند در سطح ملی و فراجناجی و در قالب رهبری حرکت های سیاسی و یا فرهنگی ظاهر شوند آن وقت است که نقاط ضعف شخصی و شخصیتی و فکریشان آرام آرام به منضه ظهور می رسد۰ شما به این موارد میتوانید جریانات سیاسی و حزبی و فکری امروزی را هم اضافه کنید که با بزرگنمایی و پنهان شدن پشت سر نام و شخصیت این افراد دنبال مقاصد دیگری بوده و هستند؛ با این وصف دکتر مصدق به عنوان یک شخصیت و شخص فردی در برهه ای از تاریخ یک جایگاهی دارد و به عنوان جریان ملی گرایی و جبهه ملی در زمانه خودش و بعد از آن جایگاه دیگری خواهد داشت و امروز هم به عنوان نوعی "ناسیونالیسم ایرانی" در موقعیت دیگری قرار می گیرد۰
در مورد دکتر شریعتی و جریان "روشنفکر دینی" و همچنین مهندس بازرگان به عنوان نهضت آزادی هم مسئله از جهاتی مثل صورت مسئله دکتر مصدق است ۰
🔷و اما نکته بسیار مهمی که به نظرم به عنوان "شاخص و تراز" میتواند مطرح باشد و البته به شخصیت این افراد کمتر مرتبط و به جریان سیاسی پشت سر اینان بیشتر مربوط است این است که اگر انقلاب اسلامی را سطح عمیق تر و پیشرفته تر و متعالی تر از جریان "هویتی بیداری اسلامی" بدانیم ، این افراد بخصوص،دکتر مصدق شخصیت ملی و حتی ضد استعماری در حد خودش هست ( توجه داشته باشید از زمانی سخن میگوییم که مبارزات در قالب فضای عصر مشروطیت و نوع نگاه خاص نسبت به غرب استعمارگر به جلو می رود و استعمار سیاسی جلوه بیشتری از استعمار فرهنگی و یا غرب تمدنی داشته است ) ولی در شاخص و جریان عظیم بیداری اسلامی و هویتی شیعی قرار نمی گیرد ۰ به خلاف دکتر شریعتی که در راستای بیداری اسلامی دیده میشود ، ولی در لایه های اولیه و سطحی آن قرار می گیرد و با عمق یافتن جریان بیداری اسلامی در جمهوری اسلامی و بخصوص در دوره تمدن اسلامی ، کمتر می توان جایگاهی برایش تصور نمود ۰
🔶به نظر من به خلاف تصور برخی اشخاص ، اتاق فکر و اراده خاصی در جمهوری اسلامی به دنبال حذف نام این اشخاص نبوده و نیست ( به غیر از موارد جزئی و موردی و مقطعی ) ولی علت کم رنگ شدن نام و یاد و افکار آنان این است که این افراد را نمی توان به مدت طولانی "فرا زمانی" نگریست۰ با شروع مبارزات و افکار امام خمینی علیه استعمار دکتر مصدق محو شده و با عمق یافتن ابعاد نظام جمهوری اسلامی و با طرح افکار اسلام شناسانی مثل استاد مطهری، امثال دکتر شریعتی به طور طبیعی کم رنگ شدند و بخصوص با ورود به دهه چهارم و پنجم انقلاب اسلامی و نگاه جامعه در سطح و زمینه تمدن اسلامی نه فقط این افراد بلکه بسیاری دیگر از اشخاص حتی تراز بیداری اسلامی سه دهه اول انقلاب نیز کم تاثیر شده و حرف مهمی برای امروز نداشته و ندارند۰
در خاتمه انصاف در تحلیل و همه جانبه نگری و جدا کردن مطالب از یکدیگر را به همه دوستان توصیه می کنم ۰
موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی:
✅یکی از آسیب ها در عصر مشروطیت این بوده که عده ای می خواستند واژه ها و مفاهیم مثبت مثل آزادی و پیشرفت و مدنیت و روشنایی را در انحصار خودشان گرفته و رقیب را به موضع گیری کشانده و استبداد و ارتجاع و سیاهی را حواله شان نمایند ۰ امروز برخی منتقدین خارج نشین و داخلی ، انگار درس عصر مشروطیت را مرور می کنند با در انحصار گرفتن مفاهیم مثبت بخصوص آزادی و البته با تفسیر های افراطی از آن قصدشان ترسیم صورت مسئله ای است که با واقعیت جامعه ایرانی فاصله زیادی دارد ۰ اشتباه تاریخی بزرگ اینجاست که گروهی کم تجربه و کم بصیرت به دام این دو قطبی شبهناک می افتند !
در این مواقع راه حل "برتری فرهنگی" و ترسیم صورت مسئله جدیدی است که طراح آن خودمان باشیم۰
درس بزرگ تاریخی به ما می گوید به جای وقت گذاشتن برای جواب به پرسش های بی انتهای ناموجه ، بهتر است پرسش هایی واقعی و بر اساس فکر خودمان را مطرح کنیم تا دیگران مجبور به پاسخ درون گفتمان ما باشند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔹جامعه به افراد کتابخوان نیاز دارد
🔸و افراد به کتابهای غنی و خوب
🔹اهداف ما در کانال برشی از یک کتاب
1⃣ معرفی سیرهای مطالعاتی📚
2⃣ تقویت مبانی اعتقادی💊
3⃣ آسیب شناسی تبلیغ ، رفتار و سبک زندگی دینی
📚 باید کتاب خواند ... کتابِ خوب👌
🔗به ما بپیوندید : پاتوقی برای اهل بصیرت و مطالعه
✂️کانال برشی از یک کتاب
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰۳۰ مرداد سالروز بزرگداشت علامه ملا محمد باقر مجلسی
✅دکتر موسی نجفی:
🔵تلاش علمی و اجتماعی علامه مجلسی در تدوین بحارالانوار میتواند بسط فرهنگ شیعی یا همان نشانه تمدن عظیم اسلامی باشد ۰
🔴برداشت انتقادی مرحوم دکتر علی شریعتی از سیره علامه مجلسی فاقد عیار هویتی و بینش تمدنی بوده است و با واقعیات تاریخی منطبق نمی باشد؛ چرا که شریعتی "هویت انقلابی" را اصیل تر از "انقلاب هویتی" دانسته ، لذا با طرح انحرافی و دوگانه سازی کاذب تشیع علوی با تشیع صفوی نتوانست جایگاه تاریخی والای آن مرد بزرگ را درست درک و تبیین نماید ۰
🔶امروز در دهه پنجم انقلاب اسلامی و در جریان بسط فرهنگی و معارفی تمدن اسلامی شیعی ذیل نظریه انقلاب هویتی و اصالت هویتی شیعه برای ایران ، علامه مجلسی از ریشه و مفاخر این جریان عظیم فکری محسوب می گردد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شبکه ۴ سیما - برنامه ضیافت عاشورایی
✅آفاق عاشورایی انقلاب اسلامی ایران -
🔴گفتگو با دکتر موسی نجفی :
✅پرسش مهم و کلیدی :
🔵تفاوت نهضت های مقدس و انقلابهای الهی با حرکتها و نهضتهای غیر الهی در چیست ؟
🔶یعنی آنچه نهضت امام خمینی را از امثال گاندی و کاسترو و غیره جدا می کند چیست ؟
🔷زیارت وارث چه خط سیری در این نگاه از لحاظ فلسفه تاریخی دارد؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰حل معمای راهبردی انکار نظریه تمدن اسلامی
دکتر موسی نجفی :
✅مهمترین کار امام راحل در ایجاد بیداری اسلامی معاصر این بود که توانست از دل سنت اسلامی ، انقلاب اجتماعی و سیاسی عظیمی به وجود آورد ۰ دشمنان این حرکت بزرگ با درک نسبی این حقیقت برای آسیب رساندن به این انقلاب ، دو سیاست و راهبرد را همزمان دنبال می نمایند :
🔴اول قطع ارتباط این سنت اصیل و ریشه دار نسبت به انقلاب اسلامی ، و در حقیقت انقلاب را در مفهوم رایج مدرن آن بدون پشتوانه فرهنگی و فکری رها نمودن۰ این وظیفه را طیفی از نو حجتیه ایها و طیفی از روشنفکران دینی بر عهده دارند ۰ برای مثال امروزی این گروه می توان به غیر سیاسی نمودن عاشورا و یا بدعت معرفی کردن بسیاری از ارزشهای مقدس نظام اسلامی مثل اصل ولایت فقیه و برخی مفاهیم دینی دیگر اشاره نمود ۰
🔵دوم : حمله به ذات سنت به عنوان منبع اصلی این آتشفشان ، و شک و شبهه در اصالت ها و ارزشهای آن ، این بخش از ماجرا را بیشتر توسط سکولارها و ملحدان بایستی انجام پذیرد ۰ حمله به اصل حجاب و یا ترویج کتاب ضاله سلمان رشدی نمونه بارز این جریان است۰
🔶اما یک صورت مسئله قدر مشترک این دو طیف برانداز است و آن القای این شبهه است که سنت دیرپای اسلامی هرگز نمی تواند در متن زندگی مدرن امروزی حضور جدی و فعال و تعیین کننده داشته باشد ؛ علت مخالفت و موضع گیری شدید این افراد نسبت به بحث وقوع تمدن اسلامی در گذشته و برقراری تمدن نوین اسلامی در آینده ریشه در این فرضیه و ذهنیت خاص دارد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
🔰خبرگزاری فارس اصفهان- ریحانه شهبازی؛ سرآمد بودن از پیشینه تاریخ کارآفرینی ایران ریشه در همت روحانیون و تجار مشهور اصفهانی دارد که در کنار اعتماد به جوانان توانستند نهضت تحریم کالاهای خارجی را بین مردم نهادینه کند.
در واقع اولین جرقههای خودکفایی و اعتماد به تولید ملی در دوره مشروطه و به کمک روحانیت رقم خورد، دورانی که برای رفع انحطاط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور با تغییر سلطنت به مشروطیت، سرآغاز تغییر و تحولات اساسی در کشور شد.
✅البته تغییر و تحولات در دوران مشروطه تنها به مباحث سیاسی ختم نمیشود و شرکت اسلامیه اصفهان به عنوان بزرگترین حرکت اقتصاد ملی توسط آیتالله محمد تقی نجفی اصفهانی معروف به آقا نجفی اصفهانی راهاندازی میشود.
🔴برای مطالعه بیشتر رجوع شود به : 👇
http://www.farsnews.ir/isfahan/news/14010528000274/عبرت-از-تاریخ-کارآفرینی-اصفهان-در-استراتژی-اقتصاد-مقاومتی
https://www.farsnews.ir/isfahan/news/14010528000274/%D8%B9%D8%A8%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DA%98%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA%DB%8C
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
پرسش یکی از مخاطبین محترم
🔰عرض سلام و ادب و احترام
سالها قبل در یکی از کتب شهید مطهری( که احتمالا از سخنراییهای ایشون بود) خوندم که ایشان نقش ایرانیان را در سقوط اندلس دخیل میدانستند ومعتقد بودند که ایرانی ها در سقوط اندلس سهیم بودند درخواست من از شما اینه که در صورت امکان این مورد را توضیح داده وبفرمایید که ایا امروز ما شامل تکرار این وضعیت برای خودمان هستم ( به حکم سنت الهی)
سپاسگزارم از شما
✅جواب :
✅نجفی :
با تشکر از پرسشگر محترم ، مطلبی که فرمودید یعنی سقوط اندلس ، تا جایی که من به یاد دارم از نظر استاد مطهری تمدن اسلامی اندلس از مهمترین ادوار و نشانه های پیشرفت و شکوه تمدن اسلامی در مقابل مغرب زمین است و ایشان سقوط آن را در کتاب انسان و سرنوشت جزیی مهم از عوامل "انحطاط مسلمین" می دانند ؛ اما به نظرم ، ایشان در جایی نگفته اند که ایرانیان در این سقوط و انحطاط مقصر می باشند ۰ چرا ؟
چون اولا مرحوم استاد مطهری ، انحطاط و سقوط اندلس را از نظر داخلی به یک سلسله عوامل درون زای فساد و تباهی فکری و اجتماعی پیوند زده و از نظر عامل بیرونی ، خود اروپائیان و صلیبیون متعصب به قدر کافی انگیزه و نفرت و خوی وحشی گری نسبت به اسلام و مسلمین داشته اند و اسناد و مدارک تاریخی نیز به اندازه کافی در این زمینه وجود دارد ۰
✅و اما در مورد نقش ایرانیان ، مطلب عجیب و ادعایی سخت غیر علمی را مطرح می نمایید ؛ چرا که همگی می دانیم سقوط و یا "فتح قسطنطنیه" توسط سلطان محمد دوم ملقب به سلطان محمد فاتح در سال ۱۴۵۳ میلادی صورت گرفته است و در مقابل این پیروزی بزرگ مسلمین علیه غرب صلیبی ، آنان نیم قرن بعد در سال ۱۴۹۲میلادی بر اندلس مسلط گشتند و به نوعی تحقیر سقوط قبلی را با آزار و شکنجه و فشار و تضییقات فرهنگی مسلمانان بزعم خود جبران نمودند ؛ اما نکته قابل توجه اینجاست که در این زمان در شرق عالم اسلامی ، ایران صفوی حتی ظهور هم ننموده است و طلوع صفویان و استقلال مجدد ایران در سایه مذهب تشیع بعد از این تحولات تاریخی است و البته ایران تا دهه های آتی به امور داخلی خودش دل مشغول داشته و از طرفی نیروی قدرتمند و البته طماع و ایدئولوژیک یعنی امپراطوری عثمانی هم بین ایران صفوی و اروپا جدید همچون دیواری آهنین حائل بود و لذا ایران نه از نظر توان نظامی و یا موقعیت سیاسی و اجتماعی و نه از نظر جغرافیایی در شرایطی نبوده است که بخواهد تاثیری در اندلس داشته باشد ۰
✅اما درباره سنت" تکرار تاریخ "می توان گفت اگر شرایط و عوامل، مشابه بوده و مانع و عامل بازدارنده و تاثیر گذار جدیدی در کار نباشد ، این اتفاقات ، تکرار میشود ؛ هر چند به نظرم سیر حکومت و تمدن در مشرق اسلامی بخصوص ایران شیعی تفاوتهای زیادی با مغرب اسلامی و اندلس داشته و دارد و از این نظر شبیه سازی کاملی شاید صورت نگرفته باشد ۰ البته تفاوت زمانه و تحول ماهیت دشمنی "غرب صلیبی" با "غرب سکولار" هم بایستی در نظر گرفته شود ۰
🔴لازم به یادآوری است تاثیرات و تبادلات علمی بین مغرب اسلامی با مشرق اسلامی خود سخن دیگری است و فصل مهمی در تاریخ علم اسلامی است ۰
موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰۱۲ شهریور روز شهادت رئیسعلی دلواری
🔴 با گذشت بیش از یک قرن پس از شهادت رئیس علی دلواری قهرمان خطه جنوب ایران علیه استعمار انگلیس می توان ثابت نمود آزادیخواه واقعی بودن و همزمان علیه بریتانیا قیام نمودن قابل جمع است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi