eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
875 عکس
360 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰.ادامه مطلب قبل : قسمت سوم نجفی با بیان اینکه ما هنوز در مرحله تثبیت هستیم و ابعاد مختلف تمدنی هنوز محقق نشده است، اظهار کرد: البته این به معنای آن نیست که در دروان زعامت رهبر انقلاب از ابعاد تمدنی برخوردار نیستیم، ولی می‌توانیم بگوییم هنوز با استقرار کامل تمدن فاصله داریم و راه نرفته بسیار است، همانطور که خود ایشان هم به این امر اذعان دارند. وی مرحله سوم را مرحله تمدنی نامید و گفت: در زمان شه عباس در دوران صفوی ما یک اقتدار تمدنی واقعی را شاهد هستیم که بعد از حدود ۱۰۰ سال رخ می‌دهد. بدین ترتیب با وجود اینکه ۴۰ سال از انقلاب اسلامی گذشته است، تحقق یک اقتدار تمدنی تمام‌عیار فاصله‌ای طبیعی داریم و نباید انتظار داشته باشیم در این مدت کم تمدن اسلامی به طور کامل در کشور ما محقق شده باشد. نجفی افزود: صفویان بعد از صد سال توانستند ابعاد تمدن شیعی را در عرصه‌های مختلف شبیه‌سازی کرده و آن را به حوزه‌های مختلفی چون هنر، فرهنگ، معماری، جامعه، اقتصاد و... وارد کنند. مثلا شما در آن تمدن با میدان نقش جهان مواجع هستید، ولی امروز در تهران مثلا نماد توسعه ما «برج میلاد» است. این در نظام شیعی ما یک نماد تمدنی نیست و بنابراین روشن است که از نظر تمدنی هنوز از صفویه عقب‌تریم. ولی این طبیعی است، چون آنها در طول صد سال به آن رسیدند و ما تازه در چهل سالگی انقلاب هستیم. این پژوهشگر و استاد دانشگاه سپس به دو نقطه تمایز مهم بین نظام جمهوری اسامی و تمدن صفوی پرداخت و گفت: اولا صفویها در دوران خودشان صرفا با تمدن عثمانی درگیر و در جدال بودند که چندان وجه هژمونیک و جهانی نداشت، ولی نظام جمهوری اسلامی امروز با هژمونی جهان غرب به شیوه‌ای گسترده در جدال است که بسیار سهمگین‌تر از جدال صفویه با عثمانی است و موانعی که بر سر تمدن‌سازی‌اش وجود دارد به مراتب بسیار زیادتر است. وی ادامه داد: از سوی دیگر در دوران صفویه بین افکار تمدن‌ساز و اندیشه‌های رهبران فکری جامعه با کارگزاران تمدن نوعی وفاق و همراهی و یگانگی وجود داشت همین عامل باعث تحقق تمدن آنها شد، اما امروز بین افکار و اندیشه رهبران فکری و دینی جامعه با کارگزاران تمدن این همراهی و یگانگی وجود ندارد و این مانع بزرگی بر سر راه تمدن‌سازی است. نجفی خاطرنشان کرد: وقتی شهید مدرس می‌گفت سیاست ما عین دیانت (نه دین ما!) است، منظورش دقیقا همین همراهی و یگانگی بین ایده‌ها و آرمانها و شیوه‌های کارگزاری و مدیریت جامعه بود. ایشان معتقد بود در همان غرب هم سیاستشان عین دیانتشان است، به این معنا که اگر آنها به سکولاریسم اعتقاد دارند و در حقیقت دینشان همان سکولاریسم است، کارگزارانشان هم سکولار هستند و این عینیت میان افکار و کارگزاران وجود دارد و به همین دلیل است که ما امروز چیزی به اسم تمدن غرب داریم. اما در کشور ما اینگونه نیست. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در همایش فرهنگ و انقلاب اسلامی 🔴ماهیت و ابعاد تمدنی انقلاب اسلامی چیست؟ ✅وقتی از ابعاد تمدنی انقلاب اسلامی سخن میگوییم این ابعاد تمدنی شامل سه قسمت است : اول : حفظ و اعتلای میراث تمدن اسلامی قرون اولیه اسلامی و تمدن شیعی قرون ۱۰ و ۱۱ که به ما رسیده است ۰ دوم : نسبت سنجی و هضم صحیح دستاوردهای مثبت تمدن غربی به صرف تمدن و نه غربی بودن ۰ سوم : دستاوردهای تاسیسی جدید تمدنی که سابقه در تمدنهای گذشته نداشته است ۰ ابعاد تمدنی یعنی این سه جزء تمدنی در نسبتی جدید و در ترکیبی بدیع ، نوعی "تمدن برتر " را شکل می دهند۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰چرا از آش مشروطه ، رضاخان در آمد؟ ✅(نقش رسانه - استعمار - ظرفیت مردم) چگونه یک نهضت بزرگ ملی در اثر استحاله فرهنگی به ضد خودش تبدیل می شود ؟ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نقد عیار بیطرفی علمی در فهم تاریخ و سیاست ✅برخی در تمنایی پنهان با نوعی "عقل تکنیک" به عنوان یک شاخص بسراغ تاریخ تحولات و علوم اجتماعی و سیاسی می روند و با این به اصطلاح ترازو و "میزان برتر" میخواهند گذشته را نقد و آینده را بسازند و تفاوت توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی را نشان دهند ؟! این "صورت سازی " را نه از "دل تاریخ شرقی " بلکه از یک عالم و جهان دیگر برای شناخت عالم غیر متجدد و غیر مدرن میخواهند مصرف کنند۰ لذا اولین نقد جدی که به این گروه در این مرحله وارد است ، بیطرف نبودن است ؛ چرا که کسی که تمنایی در تحقیق دارد و به دنبال رسیدن به آن است ، در نهایت لیلی خود را میخواهد نه واقعیت لیلی را!! حال چگونه و از کجا این مطلب به عنوان نوعی اصل و اصول اساسی در فهم علمی تاریخ باید عمومیت یابد ، معلوم نیست و بدون شک با بیطرفی در هر نوع تحقیق علمی سازگار نبوده و نیست۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
يادداشت ۰۰۲_sd--۱-۱.m4a
4.94M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام استاد سوالی در مورد مطلبی که چندی پیش در مورد کتاب انسان ۲۵۰ساله منتشر کردید داشتم. اساسا نشانه های رشد یک جامعه چیست؟چگونه میتوان به رشد جامعه ی مدینه قائل شد،در حالی که شواهد تاریخی و قرآنی خلاف آنرا نشان میدهند.آیا جامعه ای که چند بار در اموری که مربوط به ولایت پیامبر صلی الله علیه و آله مورد عتاب خداوند قرار گرفته،جامعه ای رشد یافته ست؟ آیا جامعه ای که در مقابل دستور صریح پیامبر صلی ا.. علیه و آله در روز غدیر ایستادگی میکند و به فرموده ی معصوم علیه السلام اغلب آنها مرتد (به معنای خودش) شدند،نشانه ای از رشد در آنها میتوان یافت؟ جامعه ای که چند سال پس از این به عنوان برده با یزید بیعت میکند و خلاصه جامعه ای را که نشانه های انحطاط آن در تاریخ پس از پیامبر صلی الله علیه و اله بسیار یافت میشود،نمی توان رشد یافته دانست.البته نمی توان منکر تحول و رشدجامعه ی مدینه پس از ظهور اسلام شد،اما به دلایلی به تدریج سقوط کرد و به نظر میرسد این انحطاط و سقوط،به نحو بارز در افرادی که در راس فرایند غصب ولایت حضور داشتند،ظهور یافت. ✅جواب : نجفی : به پاسخ شفاهی در بالا مراجعه نمایید۰👆 https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰به مناسبت سالروز درگذشت نلسون ماندلا ✅دکتر نجفی : آیا سیاستمداران ما می توانند سخن ماندلا را تکرار کنند ؟! https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تهاجم فرهنگی یا تهاجم تمدنی ؟ ✅گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ؛ موسی نجفی استاد دانشگاه، با اشاره به اینکه وقتی از تمدن بحث می‌شود بعضی‌ها حواسشان به سمت ابزار آلات و تکنولوژی می‌رود گفت: آنچه به نظرم درباره تمدن آمد و خودم هضمش کردم، تمدن نسبتی با فرهنگ دارد. فرهنگ را مقوله‌ای ذهنی و معنوی حساب کنید که می‌خواهد ظهور اجتماعی پیدا کند. وقتی فرهنگ با نهاد‌های جدید ظهور می‌کند، به یک تمدن تبدیل می‌شود. فرهنگ عبودیت هم در مسجد تبلور پیدا می‌کند؛ منتها این مناره‌ها و گنبد تمدن است. وی افزود: سطح تشیع در ایران از لبنان و عراق بیشتر است؛ علتی که سبب شد ایران از نظر سطح تشیع و ابعاد مختلفش از کشور‌های دیگر برتر باشد، قدرت تمدنی صفویه بود. انقلاب اسلامی ما هم بعد ضدسلطنتی و اثباتی دارد؛ ما همانطور که نسبت به تاریخ اسلام و تمدن اسلامی نگاهی مثبت داریم، نقد‌هایی هم به آن داریم. دوره فعلی ما دوران تثبیت انقلاب اسلامی است. وی اظهار کرد: البته نسبت به تمدن اسلامی دوره‌های قبل جلوتر هستیم. از نظر سیاسی، متکامل تر، دینی‌تر و مردمی‌تر از صفویه هستیم. صفویه پس از ۱۰۰ سال به جلوه‌های تمدنی تبدیل شدند، اما انقلاب اسلامی هنوز فرصت لازم را برای رسیدن به این نقطه دارد. صفویه با عتمانی‌ها در مواجهه بودند و ما با فرهنگ غرب رو به رو هستیم. هجمه‌های غرب تمام عیار شده است. تهاجم فرهنگی غرب به ایران در دوره رضاخان هم بود، اما الان این تهاجم به تهاجم تمدنی تبدیل شده است. https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نوشته شهید مدافع حرم بر کتاب تاریخ تحولات و تشکر و شرمندگی نویسنده ✅چندی قبل دوستان گیلانی که برای مراسمی در دانشگاه از من دعوت کرده بودند در ضمن گفتگو از یکی از شهدای مدافع حرم به نام شهید حامد کوچک زاده یاد نمودند که به کتاب تاریخ تحولات سیاسی ایران و کتاب هویت شناسی علاقه زیادی داشته و دل نوشته ای در پشت کتاب تحریر نموده است ۰ تاریخ شهادت این عزیز به دست داعش ۱۲ / ۱۱ / ۱۳۹۴ بوده و نوشته پشت کتاب تاریخ دو سال قبل از آن را نشان می دهد ۰ دوستان گیلانی متن یاداشت شهید را بر کتاب برایم ارسال نمودند ؛ این مسئله باعث شرمندگی و خجلت بیشتر من نسبت به بزرگواری و محبت آن عزیز سفر کرده گردید ۰ هر چند من ایشان را نمی شناختم ولی این تجربه خاصی بود که بین خودم و کتاب و خواننده می دیدم ۰ از وصف حال و احساسم معذورم ولی فقط به عنوان تشکر و جبران قطره ای از دریای محبت و صداقت آن شهید عزیز گفتم فضای کانال را با یاد و نامش معطر کرده و برای علو درجاتش همه دوستان صلواتی بفرستیم https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰متن نوشته شهید مدافع حرم بر کتاب تاریخ تحولات و کتاب هویت شناسی ✅هو خداوند ان شا ا... به نویسنده عزیز و دلسوز جناب آقای موسی نجفی حفظه ا... توفیق روز افزون عنایت بفرماید که عمر شریف خود را در راه شناساندن و بازیابی هویت واقعی ما ایرانیان گذاشتند. اثر فوق العاده ای در خصوص ذات هویت ایرانی که همان عدالت خواهی و عوامل پیرامونی آن که معنویت خواهی و دیگر عوامل هویت ایرانی مثل زبان فارسی و موقعیت سرزمینی می باشد. باشد که میراث چندین هزارساله ایرانی را حفظ کنیم. حامد کوچک زاده هو خداوند ان شا ا... به آقایان دکتر موسی نجفی و دکتر حقانی توفیق روز افزون عنایت بفرماید. خیلی خوب و به صورت تحلیلی تاریخ معاصر ایران را واکاوی کرده اند. امید است که با خواندن این کتاب ها عبرتی گرفته باشیم تا به انقلاب اسلامی ضربه نخورد. حامد کوچک زاده ۹۲/۹/۳۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در جلسه دعوت به اندیشه : ۱۵ آذر ۹۷ ✅ شاخص اصالت و ماندگاری انقلاب بسیار فراتر از نظرات و عملکرد روسای جمهور و وزرا و نوسانات سکه و دلار است و مباحث ذاتی عمیق و بزرگی دارد۰ نظم دینی و عقل تکنیکی مرز فرهنگ دینی با تمدن دینی https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰کلاس دکتری علوم سیاسی - دکتر نجفی ✅جلسه درس تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام و ایران - آذر ماه ۱۳۹۷ 🔴موضوع بحث : اندیشه سیاسی در متون سیاستنامه نویسی و دستورالوزرا نویسی خلاصه بحث جلسه این است که سنت وزارت و سطح کار و فکر دبیران حکومتی بسیار عمیق و ریشه دار بوده است و این سنت وزارت و وزرای بزرگ از بزرگمهر تا خواجه نظام الملک طوسی و خواجه رشیدالدین فضل الله و خواجه نصیرالدین طوسی تا امیرکبیر نسل بعد از نسل ادامه داشته است و با قواعد و اصول خاصی کار ملک و مملکت را سامان می داده است البته این مهم و سنت حسنه بعد از مشروطه گسسته شده و وزارت مدرن بدون این ریشه ها به کار خود مشغول بوده است ۰ و امروز دولتمردان و وزرا تقریبا هیچ اطلاعی از این آداب و علوم ندارند!! https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ولایت عدالت رعیت.m4a
4.94M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅مثلث عدالت-ولایت-رعیت درعصر صفویه در چه سطحی قرار دارد.اکنون در دوران تثبیت انقلاب اسلامی به چه سطحی رسیده است.در تمدن نوین اسلامی به چه سطحی باید برسد؟ چه منطقی سبب شد تا صفویه بر امپراتوری عثمانی غلبه کرد؟ قبل از اسلام ایرانیان بر این باور بودند که آفریده شده اند تا در خدمت پادشاهان باشند بعداز اسلام ایرانیان بر اساس فطرت الهی خود شیفته عدالت علی و اولاد او شدند. مثلث عدالت-ولایت-رعیت اساس دولت صفوی را پایه گذاری کرد.آیا این مثلث بنابراینکه در تراز فرهنگی بالاتری ظهور یافته، در شعور اجتماعی جامعه کم رنگتر نشده است برای مثال درادبیات دولت مردان و مطالبات مردمی؟آیادر مقابل تهاجم تمدنی غرب این مسئله موجب آسیب پذیری و خطر نیست؟ جواب : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالا مراجعه نمایید ۰ 👆 با تشکر https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام علیکم بنده در حال مطالعه تاریخ نهضت و حکومت نبوی هستم تا بتوانم گزارش راهبردی از حیات اجتماعی حضرت تدارک کنم میخواستم ببینم از نظرگاه شما بایستی به چه نکاتی توجه کنم؟ چه سرفصلهایی را بایستی ذیل این گزارش راهبردی مد نظر قرار داده و مورد تأمل قرار بدم؟ ✅جواب : 🔵نجفی : من دقیقا منظورتان را از" گزارش راهبردی از حیات اجتماعی " متوجه نشدم و قبل و بعد مطلب تان و فضایی که میخواهید این مطلب را در آن قرار دهید برایم معلوم نیست ؛ اما به شما توصیه میکنم قبل از هر تحلیل و یا برداشت فکری از تاریخ ، ابتدا متن تاریخ را نه فقط بخوانید بلکه بفهمید۰ در این مورد قبلا هم توصیه کرده ام برای بصیرت و جریان شناسی عمیق تر صدر اسلام این دو کتاب را بخوانید : حیات فکری سیاسی امامان شیعه انسان ۲۵۰ ساله اما نکته مهم در حیات مبارک نبی اکرم (ص) که ممکن است برای شما مفید باشد سیر تکوین و تکامل و رشد مدینه النبی است و اینکه چطور هر مرحله ای مقدمه و زمینه ساز مرحله بعدی می شده است ؟ و فصل بندی و سطح بندی و نشانه گذاریهای هر مرحله را چگونه میتوانیم بدست بیاوریم ؟ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
4_5807806368521913742.mp3
2.14M
🔰کلاس دکتری علوم سیاسی - دکتر نجفی ✅جلسه درس تاریخ اندیشه سیاسی (5) نیمسال اول ۹۷ - پژوهشگاه علوم انسانی 🔴موضوع بحث : منزلت آزادی در اندیشه سیاسی و تمدن غرب مانند منزلت عدالت در اندیشه و تمدن اسلامی است ۰ نمادسازی غرب برای فرهنگ سیاسی آزادی نمادسازی عدالت و سطوح تحقق آن در تمدن اسلامی سنت وزارت و وزرای بزرگ تاریخ اسلامی https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰برجام و دیپلماسی معاصر در" تراز و عیار" تاریخ سیاسی ایران 🔴(موازنه منفی - موازنه مثبت - نیروی سوم) ✅ یکی از موضوعات حساس و اختلاف انگیز در جامعه ما و بخصوص در بین جناح های سیاسی بحث تقابل و رقابت "دیپلماسی مقاومتی " و "دیپلماسی تعاملی" می باشد۰ در تاریخ تحولات سیاسی ایران در ارتباط با قدرت های فرامنطقه ای سه سیاست مختلف قابل تحقیق است ۰ امروز با نگاهی به آینه تاریخ میخواهیم به ارزیابی وضع موجود با عیار نوعی فرهنگ سیاسی در تاریخ تحولات ایران بنشینیم ۰ ابتدا با این سه مفهوم آشنا شویم : اول : سیاست موازنه منفی که سیاست نهضت ها و حرکت های بزرگ اسلامی و ملی اصیل است و ماحصل آن این است که به هیچ قدرت بزرگ بین المللی نباید متکی بود ؛ این سیاست را می‌توان در رجالی مثل عباس میرزا و امیرکبیر و سید حسن مدرس و میرزای شیرازی در تاریخ ایران مشاهده نمود و تکامل و تداوم آن را در نظریه امام خمینی و شعار" نه شرقی و نه غربی" در جمهوری اسلامی شاهد بود۰ البته بسط و تفصیل واقعی و عملی آن ، امروز در نظریات روابط بین الملل آیت الله خامنه ای قابل رویت است ۰ دوم : سیاست "موازنه مثبت" است که دقیقا عکس نظریه قبلی است و ماحصل آن امتیازدهی و یا باج دهی مساوی یا به نوبت به یکی از قدرت های جهانی است ۰ البته در نهایت این نظریه خفت‌بار به وابستگی و اتکا به یکی از قدرت های بزرگ جهانی منجر می گردیده است۰ در تاریخ ایران در مقطعی این قدرت ، روسیه تزاری و یا روسیه کمونیست و در زمانی انگلستان بوده اند؛ به پیروان عملی سیاست طرفدار روسیه به اصطلاح " روس و فیل" و به طرفداران انگلیس ، انگلوفیل می گویند و از وابستگان تا طیف طرفداران به اجانب در آن قرار می گیرند ۰ تفاوت سیاست موازنه منفی با سیاست موازنه مثبت تفاوت "خدمت با خیانت " میتواند ارزیابی شود؛ البته ادامه این سیاست به سلطه و نفوذ آمریکا در ایران منجر گردید و رجال عصر پهلوی عمدتا در این رده قرار می گیرند۰ سوم : سیاست "نیروی سوم" است که معتقد است بایستی برای کم کردن نفوذ قدرتهای بزرگ از یک و یا چند قدرت بزرگ دیگر که مطمئن و منصف تر هستند استفاده نمود ۰ البته سیاست نیروی سوم گاهی در ترکیب با دو سیاست قبلی هم می تواند دیده شود۰ ارزیابی و عیار میزان موفق بودن تاریخی این سیاست به عوامل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مختلف و کاردانی و زیرکی سیاستمداران پخته و تیزهوش و دیپلمات‌های فرهیخته و غیرتمند بستگی دارد۰ در تاریخ ایران زمانی آلمان و فرانسه و در دوره ای امریکای قبل از جنگ بین الملل و زمانی چین و یا برخی دولتهای بیطرف اروپایی به عنوان نیروی سوم مطرح بوده اند ؛ و به نظر می رسد از دوره دکتر مصدق تاکنون این سیاست که نوعی استقلال نظر ولی بدون مقاومت خواهی دارد همواره مدنظر سیاستمداران بوده و هست ۰ ✅با این سطوح و ملاکهای سه گانه گفته شده میتوان به نتایج و آینده و ارزیابی دقیق تر برجام و یا هر قرارداد و معاهده بین المللی دیگر با نوعی شاخص داخلی و ملی پرداخت ۰ در یک جمع بندی می توان اذعان نمود واقعیت و ذات انقلاب اسلامی نظریه "سیاست موازنه منفی" را تایید میکند همچنانکه شعار نه شرقی و نه غربی موید این نکته است ؛ ولی به نظر می رسد در صحنه سیاست خارجی برخی مواقع در پاره ای مواضع بین المللی و دیپلماتیک نوعی سیاست ترکیبی از سه سیاست مذکور به منضه ظهور رسیده است ! و لذا نوعی نقد جدی با شاخص های تاریخی و نظری بر دستگاه سیاست خارجی معاصر ایران وارد است ۰ 🆔 @drmousanajafi https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در مراسم موسسه فرهنگی شهید مدرس ۱۰ آذر ۹۷ - اصفهان ✅چه نوع خاطره نویسی برای تاریخ ارزش دارد؟ نوع نگاه شهید مدرس در نقل وقایع تاریخی بصیرت زاست ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تکثر فرهنگی و اجتماعی : پروسه تمدنی یا پروژه مدرن؟ ✅پرسش: آقای دکتر! اکنون، تکثر فرهنگی مشخصی در جامعه ما مشهود است. به نحوی که آدم احساس می‌کند آن یکپارچگی قبلی – که ذیل بحث هویت و از اجزاء مهم نظریات شما هم بوده و هست- دیگر وجود ندارد. این شهود و این احساس شاید در سالهای اخیر و به خاطر برخی ناامیدی های پیش آمده، تشدید شده است؛ و حتی برخی جریانات مذهبی و انقلابی احساس می‌کنند که انقلاب دیگر راهش را درست نمی‌رود. این را چطور می‌توان توضیح داد؟ آیا بحث اخیر شما با عنوان تعلق تمدنی و تعلق فرهنگی، با این چالش نسبت دارد؟ 🔴پاسخ: ✅دکتر نجفی: یک تکثر، تکثر حاصل از رشد انقلاب و به صورت پروسه ای بوده است که اتفاقا نامطلوب هم نیست و به آن یکپارچگی هویتی هم ضربه نمی¬زند. اما از آن طرف هم ما دچار هژمونی غرب هستیم. تمدن غرب یک هژمونی خیلی سنگین تکنیکی در دنیا دارد و قدرتمند است و هنوز هم مخصوصاً بعد از فروپاشی قطب کمونیست یکه‌تاز میدان است. نه صرفاً آمریکا. به هر حال مدرنیته و تجدد در عالم حاکم است و خیلی از ابزارهای دنیا، ارتباطات، اقتصاد، منابع زیرزمینی و روزمینی، جنبش نرم‌افزاری، هنر و سینما دست اوست و این‌ها چیزهای کمی نیست. خب این هژمونی در جمهوری اسلامی هم که از اول مدلش، مارکسیستی نبود که درها را ببندد، رخنه کرده است و طبیعی است که در جامعه تکثر ایجاد کند. پس تکثری که داریم از دو جهت است. یکی از زاویه رشد خود انقلاب. خود انقلاب ذاتاً یک حوزه زیست فراایرانی دارد. انقلاب که محدود به ایران نیست؛ بلکه در ایران مأوا گرفته است. اگر ما با جریان بیداری اسلامی نگاه کنیم، بیداری اسلامی صرفاً مال ایران نیست اما در ایران به رشد بالایی رسیده است که حالا دلایل زیادی دارد که چرا ایران؟ (یکی از دلایل، تشیع ایرانیان است. ولی فقط این نیست). فلذا این تکثر ناشی از فراملی بودن هم هست. اساسا مذهب خودش یک حالت فراملی دارد. مثل خود تمدن غرب. تمدن غرب صرفاً اروپایی نیست صرفاً آمریکایی نیست. خود آن‌ها هم جهانی می‌دانند. هر چه حوزه زیست یک تمدن وسیع‌تر باشد حد اعتبارش هم بیشتر می‌شود. این در مورد انقلاب اسلامی نکته خوبی است واین حوزه زیست وسیع را شامل می‌شود. پس جهت اول تکثر، تکثر طبیعی و ذاتی شد که بر اثر رشد انقلاب به وجود آمده است. و اتفاقا تعلق تمدنی، تعلق های فرهنگی متعددی را در خود جای می دهد. و جهت دوم یک تکثر پروژه‌ای و پروژه‌گونه که به وسیله تمدن غرب تحمیل می‌شود. این دو را باید از یکدیگر تفکیک کرد. البته روژه‌ها نمی‌توانند پروسه‌ها را نابود کنند. فقط می‌تواند به تعویق بیندازد. برشی از کتاب در دست انتشار دکتر نجفی با نام "فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما". تهیه و تنظیم : محمد علی فولادگر https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش دو نفر از مخاطبین کانال ✅سلام استاد امکانش دسترسی به صوت کامل کلاستون (دکتری علوم سیاسی) وجود داره؟ واقعا این خلاصه ای که در کانال هست برامون کافی نیست.اگه لطف کنید صوت کاملش رو در اختیار بذارید،بسیار ممنون میشم.چون واقعا بهش نیاز دارم. ✅سلام علیکم استاد آیا امکان دسترسی به صوت های تدریس تاریخ معاصر شما هست بنده هر چقدر جستجو کردم موفق به پیدا کردن صوت ها نشدم ✅جواب : نجفی : دو پرسش مذکور چون به نحوی تقریبا مشابه بودند ، در یکجا مطرح نمودم ۰ در مورد کلاس درس اندیشه سیاسی که از طرف دانشجویان و بخصوص،دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد علوم سیاسی مطرح میشود باید بگویم چون نوع تدریس من در موارد زیادی بحث و پرسش با دانشجو است لذا متن کلاسها را نمیتوان یکجا منتشر نمود و کار درست تر آن است که قسمت هایی مجزا گشته و در اختیار دوستان قرار بگیرد ۰ در مورد پرسش دوم هم باید بگویم که من استاد درس تاریخ معاصر به صورت پیوسته کلاسی نیستم و بیشتر در دوره دکتری ، فلسفه تاریخ درس میدهم ۰ مطالب هم که از من درباره تاریخ معاصر منتشر و چاپ میشود مربوط به سمینارها و یا سخنرانی هایم می باشد و این موارد هم هر از چند گاهی در کانال آورده میشود ۰ 🔴🔵تذکر : پرسش دوستان و مخاطبین کانال در مواقعی عینا آورده می شود لذا گاه دیده شده اغلاط تایپی و ویرایشی نامناسبی دارد ؛ اگر پرسشگران عزیز لطف کنند و سوال خودشان را از نظر ادبی تا حدودی منظم و ویرایش کنند از نظر وزن علمی مناسب تر است چرا که سعی این کانال بر انعکاس بدون کم و کاست پرسش است۰ ♦️موفق باشید۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
نقش مردم در دهه بعد از مشروطیت.m4a
8.09M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅باسلام و خداقوت.از حضور استاد محترم سوالی داشتم. میخواستم نظرشون را در مورد این عبارت بفرمایند: «وقتی انقلاب مشروطه بر شاه غلبه کرد شیخ فضل الله نوری را به جرم مخالفت با دموکراسی به دار آویختند اما خیلی زودآتش جنگ میان استبداد و مشروطیت و دیانت و دموکراسی به سردی گرایید زیرا وقتی مشروطیت برقرار شد در عمق زندگی مردمان نفوذ و رشد نکرد و به این جهت منشاء تحول اساسی نشد و مخصوصا در عمل خطر و مزاحمتی برای دین و شریعت به وجود نیاورد ، تا اینکه چهارده سال بعد از انقلاب مشروطه ،رضاخان با یک کودتا به قدرت رسید ( وبعدازچهارسال شاه شد) و کاری که فکر کردند مشروطه با دین میکند او با دین و حوزه های علوم دینی و علمای دین کرد.» سوال اصلی بنده اینجاست که نقش و یا تاثیر مردم بعد از مشروطه در جهت حفظ یا طرد مشروطه چیست؟ و اصولا چقدر میتوان عملکرد مردم در قبال مشروطه را در، روی کار آمدن رضاخان موثر دانست؟ و آیا در این مورد (نقش مردم در روی کار آمدن رضاخان)منبعی برای مطالعه بیشتر و عمیقتر وجود دارد؟ ✅جواب : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالا مراجعه نمایید ۰ 👆 با تشکر https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰از استبداد فکری تا استبداد شرقی (نقد ابعاد نظریه خودکامگی و استبداد در تاریخ ایران) ✅تقریر و خلاصه کلاس درس دکتری اندیشه سیاسی اسلام و ایران - دکتر موسی نجفی - ۱۳۹۷ نوشته : محمد رضا آرام دانشجوی دکتری علوم سیاسی 🔷برخی چنین گمان می کنند که گذشته ایران، تماماً استبداد و ظلم و زور بوده است و گویا تمدّن غرب شجره عدالت و آزادی را در تمدّن اسلامی هرس و غرس کرده است❗️ 🔷امّا در طول تاریخ، ایرانی ها به ، و معروفند، و ما تنها ملت در جهان هستیم. 🔷به دلیل محوریت مفهوم در اندیشه سیاسی تشیع است که ایرانیان را به شناخته و از سایر فِرَق بازشناسی می کنند. 🔷یکی از مفاهیمی که برخی روشنفکران به آن برای توجیه مستبدانه بودن تاریخ ایران استناد می کنند، مفهوم است. 🔷حال آنکه ظل الله در اندیشه سیاسی اسلام به معنای کسی است که خدای او را منسوب کرده و او برقراری است. 🔷به عبارت دیگر ظلّ الله در اندیشه سیاسی ایران، ماهیتی توصیفی ندارد، بلکه ماهیت آن تجویزی و إنشائی است. یعنی خلیفه چون در مقام ظلّ اللهی قرار گرفته است باید چون الله عادل باشد، و الّا شایستگی حضور در این جایگاه والا را از دست می دهد و او خدشه دار می شود. 🔷به عنوان مثال ملااحمدنراقی در کتاب معراج السّعادة می نویسد: «سلاطین ... از این جهت به شرف خطاب ظل اللهی گردیده اند تا امر معاش و معاد زمره عباد در انتظام و سلسله حیاتشان را قوام بوده باشد». 🔷بنابراین کسانی که با مفهوم ظل الله، را بر پیشانی تاریخ ایران زده اند، یا شریعت نامه ها را نخوانده اند، یا نمی توانند بخوانند و یا اینکه نمی خواهند بخوانند و خود را به تاریخ ایران تحمیل کنند‼️ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰انجمن ملی علوم سیاسی و انجمن ملی تاریخ دانشگاه شیراز برگزار می کند : ✅سخنرانی دکتر موسی نجفی پیرامون نظریه : 🔴🔴 هویت ملی ایرانیان🔴🔴 ♦️دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز - ساعت ۱۰ - ۱۲ ♦️نشست تخصصی در دانشکده الهیات دانشگاه شیراز - ساعت ۱۵ - ۱۷ 🔷زمان دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅ دکتر موسی نجفی پیرامون نظریه هویت ملی ایرانیان ۳ دی ماه ۱۳۹۷ ♦️جلسه پرسش و پاسخ با اساتید و دانشجویان در دانشکده الهیات دانشگاه شیراز : 🔴در همین شهر شیراز هر سه رکن هویتی را میتوان با نمادهایش تحقیق نمود : مذهب با نظر به حرم شاهچراغ احمد بن موسی (ع) و زبان فارسی با محوریت حافظ و ایران باستان با نظر به تخت جمشید 🔴اما شاید تا اینجای مسئله زیاد مجادله بر انگیز نباشد ، اختلاف اصلی بر سر "نسبت" بین اینها و اولویت هر کدام و اینکه کدام عامل به دو مورد دیگر معنا و مفهوم بیشتری می دهد ؟ 🔴نکته مهم دیگر در مورد تجدد و مدرنیته می باشد و اینکه این عامل تا چه اندازه در ذات هویت ایرانی نفوذ یافته است و یا اینکه بر عکس عامل بحران هویت را باید در همین عامل جستجو نمود ؟ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی در جلسه دعوت به اندیشه : ۱۵ آذر ۹۷ ✅چرا فلسفه به فلسفه اسلامی تبدیل شد ولی تجدد به تجدد اسلامی مبدل نمی شود ؟ چرا تجدد در ایران به مدرنیزاسیون رسید ؟ چرا عده ای ایجاد تمدن اسلامی را ممتنع میدانند؟ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰همایش هیات های محوری و برگزیده کشور برگزار می کند : 🔵هیات و گفتمان انقلاب اسلامی ✅سخنرانی دکتر موسی نجفی پیرامون: 🔴چرا تجربه روی کار آمدن رضاشاه بعد از مشروطه در انقلاب اسلامی قابل تکرار نیست ؟ 🔷زمان: پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷ - ساعت ۹ الی ۱۰ قم - جنب مسجد مقدس جمکران - مجتمع آموزشی یاوران مهدی علیه السلام https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
➕/🔻دوره‌علمی : 🔰تمدن رضوی و آینده ایران؛ چشم انداز تمدن نوین اسلامی ایران در پرتو تمدن رضوی ؛ استاد تمام اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🎴 : پنج‌شنبه، ۶ دیماه ۹۷، ساعت ۱۴ 🎴 : قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه ۴ ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi