eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
882 عکس
363 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰دکتر موسی نجفی در نشست تخصصی پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi http://mousanajafi.ir
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
تمدن‌سازی با استفاده از تجربه صفویه 💠 دکتر موسی نجفی، رئیس گروه تاریخ معاصر موسسه امام خمینی(ره) است. 🔰 نجفی در مورد تجربه تمدنی صفویه می گوید: آنچه بعد از یک قرن از پایه گذاری رسمی شیعی صفوی در اوایل قرن یازدهم ، میراث شاه عباس اول شد و با درایت و همت او به اوج رسید؛ ثبات و امنیت ملی و شکوفایی اقتصادی و توسعه و خلاقیت فرهنگی و هنری و علمی بود و همه اینها در یک مرکزیت و هماهنگی و شکوفایی بودند.✅ 🔰 این اوج و خلاقیت در فلسفه ملاصدرا و ابتکارات شیخ بهایی و خوشنویسی و هنر علیرضای عباسی و لیاقت و فرماندهی سردار بزرگ امامقلی خان و ساخت و توسعه شهرهای بزرگ و باشکوه قابل رویت است.🏛 🔵 این دوره شکوفایی بعد از دو دوره مهم تاریخی اتفاق افتاد: اول دوره تاسیس و التهاب و انقلابی گری شاه اسماعیل اول، و دوم نیم قرن دوره ثبات و امنیت و تثبیت نظام دینی دوره شاه طهماسب.💯 🔰 انقلاب اسلامی در دوره ثبات و رفتن به طرف تمدن عظیم اسلامی شیعی می تواند از این تجربه مهم همچون عیار و راهکار و افق جهت برنامه ریزی استفاده کند و البته آسیب شناسی خودش را هم داشته باشد✅ 🔰 علیرغم بسیاری از کمبودها و آسیبها و سوء مدیریتها که وقایع و تلخیهای سالهای اخیر را در پی داشته است، اینها نه در ذات انقلاب که مسائلی عرضی و روبنایی بوده و علیرغم تحمیل شرایط بد، نوعی شکوفایی تمدنی(به خاطر ازدیاد علم و ثروت و قدرت) بعد از دوران آرامش گونه و ثبات سالیان اخیر دیده می شود.👌👌 🔰 این انفتاح و گشودگی از چشم استراتژیست های برجسته غرب مثل هنری کیسینجر پنهان نمانده، از آن به نام امپراطوری پارس نام می برد✅
تاریخ دانشگاهی.m4a
5.21M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅بنده مدرک تحصیلی دیپلم دارم. قبلا دانشجوی رشته کامپیوتر بودم ولی انصراف دادم. چندسالی هم هست که به علت شغل، از درس فاصله گرفتم ولی سعی میکردم که ارتباطم با مطالعه قطع نشود. بخاطر علاقه ای که به تاریخ دارم و همچنین تاکیدات حضرت آقا بر خواندن تاریخ، تصمیم گرفتم که دوباره به دانشگاه بروم و رشته تاریخ بخوانم. ✴️حالا سوالم از استاد این است که برای تاریخدان شدن، نیازی به تحصیلات دانشگاهی هست یا مطالعه آزاد کفایت میکند؟؟ ✴️سوال دوم اینکه اگر مطالعه آزاد کفایت میکند، استاد چه کتب و سیری را مفید می دانند؟؟ این نکته هم قابل ذکر است که برخلاف جو غالب متقاضیان ورود به دانشگاه ها، اصلا نگاه شغلی به قضیه ندارم چون شاغل هستم. ✅پاسخ : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ 🔴با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تدلیس دیپلمات آلمانی و طنین تاریخی سخن سیاستمدار کهنه کار انگلیسی ✅هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در مقابل خبرنگاران در تهران گفت : برای اجرای تعهداتمان در برجام تلاش می‌کنیم اما معجزه هم نمی‌توانیم بکنیم! انسان وقتی اینگونه جملات را در این سطح از غربیها می شنود بی اختیار ذهنش به این نکته متمایل میگردد که در سیاست اروپایی کدام اصل و یا اصول جنبه اولویت و چراغ راهنما را دارد ؟و چرا اینها به راحتی حرف امروز با دیروز و فردایشان متفاوت است ؟ برای پاسخ به این پرسش و کشف رمز ماجرا باید سری به تاریخ بزنیم و حقیقت را از زبان یک دولتمرد برجسته انگلیسی قرن نوزدهم به نام لرد پالمرستون بشنویم ؛ او می گوید : 🔴ما دیگر هیچ هم پیمان دائمی و هیچ دشمن همیشگی نداریم ؛ منافع ما هستند که دائم و همیشگی اند و بر ماست که آن منافع را دنبال نماییم ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین کانال ✅سلام علیکم جناب استاد طاعاتتون قبول از فایل آخری که در مورد فتاوای علما در جنگ ایران و روس بود استفاده کردم. بیش از آن از نوع برخورد و حلم و سعه صدرتان در برخورد با مخالف لذت بردم و در کانالم گذاشتم تا برای خودم و طلبه ها این برخوردها درس باشد. البته این برخورد علاوه بر سعه صدر، تسلط حضرتعالی بر موضوع را هم نشان می دهد. امیدوارم بیش از این از محضرتان بهره مند باشیم. التماس دعا http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
کارشناسی ارشد و دکتری.m4a
5.16M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅با سلام بنده ترم ۶ کارشناسی آموزش الهیات در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل هستم و از اونجایی که علاقه ام به تاریخ خوبه قصد دارم تو یه سال باقی مونده برا ارشد رشته تاریخ تمدن و ملل اسلامی بخونم و ادامه تحصیل بدم و بعد از پایان فوق لیسانس تاریخ تمدن در رشته علوم سیاسی واسه دکترا ادامه تحصیل بدم چون به علوم سیاسی هم علاقه دارم بنظر شما تاریخ تمدن ملل اسلامی با علوم سیاسی مکمل خوبی برای باسواد شدن و فهم عمیق مسائل سیاسی با پشتوانه اطلاعاتی تاریخی میتونه باشه یا نه؟ اگر نظر بهتری درباره این قصد و هدفم دارین ممنون میشم کمکم کنین ✅پاسخ : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ 🔴با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در درس تمدن شناسی در دوره دکتری موسسه امام خمینی : ✅در نسبت بین زیست تمدنی با تعلق تمدنی آنچه غلبه می کند تعلق تمدنی است ؛ به عنوان مثال اگر کسی که تعلق به فرهنگ و تمدن غرب دارد در زیست تمدنی جغرافیای اسلامی زندگی کند تعلق به تمدن غرب برایش اولویت دارد و همچنین یک مسلمان با تعلق تمدنی اسلام اگر در حوزه زیست و جغرافیای مغرب زمین زندگی کند برایش تعلق اسلامی در اولویت است ۰ شرط این اولویت داشتن تعلق در ساحت تمدنی است۰ خرداد ۱۳۹۸ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پرسش و پاسخ شفاهی : ✅پرسش : مفاهیم جدید و عناصر قوام بخش تمدن غربی در تمدن آینده اسلامی چگونه می شوند ؟ اینکه قدرت هاضمه تمدن اسلامی بالاست به چه معنایی می باشد ؟ 🔴جواب : نجفی: لطفا به پاسخ در بالا صفحه مراجعه نمایید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅نظرتان را راجع به متن زیر بفرمایید: 🔴پس از ورود اسلام به ایران ، یا به قول علی شریعتی ایران به اسلام (!) ، شاید مهم ترین اتفاق تشکیل دولت صفویه بوده باشد . با فروپاشی ساسانیان و تسلط اعراب ، روند اسلامی شدن شدن ایران آغاز شد. همزمان دو جریان فکری مستقل به مانند آتش زیر خاکستر در ایران در حال گسترش بودند ؛ یکی جریان احیای ایرانشهر و دیگری جریان گسترش تشیع در ایران. از فراز و فرود های تاریخی این دو جریان در خلال سده های میانه ی اسلامی که بگذریم ، باید گفت در قرن هشتم و نهم هجری شرایطی ایجاد شد که به واسطه آن دولت های متمایل به تشیع در ایران بر سرکارآمدند و از آن جمله امپراطوری عظیم صفوی بود که طلیعه ی دولتش در سپهر ایران پیدا شد. صفویه ، پس از نه سده بار دیگر پس از فروپاشی امپراطوری باشکوه ساسانی ، ایران را به زیر نگین یک حکومت مرکزی مقتدر در آورد و بقول والتر هینتس ، نخستین دولت ملی در ایران را شکل داد. صفویان ، به گفته ی سیوری بر سه ستون‌ محکم امپراطوری خود را بنا نهاده بودند ؛ اول اندیشه ی ایرانشهری که به یادگار مانده از اردشیر بابکان و جانشینانش بود ، دوم تشیع که قرن ها بود در ایران ریشه دوانده و گسترش یافته بود و سوم تصوف ، که میراث خاندان صفوی و نیای بزرگشان شیخ صفی الدین اردبیلی بود. رفته رفته و با نیرو گرفتن علمای متشرع شیعی ، تصوف به حاشیه رانده شد اما دو ستون دیگر به عنوان هویت ملی ایرانیان تثبیت شد. صفویه نقطه ی عطفی در تاریخ ایران است که اندیشه ی ایرانشهر با تشیع پیوندی ناگسستنی و تنگاتنگ پیدا میکند و هویت ملی ایرانیان در عصر جدید را شکل می دهد.صفویه هر چه که بود ، معلولِ تداوم و بازتولیدِ ایرانشهر بود. از صفویه تا به امروز این دو مولفه ی فکری ؛ ایران گرایی و تشیع ، دو عنصر اساسی هویت ایرانی شده و سنگ بنای هویت ملی ایرانی و دولت_ملت نوین ایرانی را بنا نهاده اند. با افزودن مولفه ی سوم که همان اندیشه ی نوین غرب است ، هندسه ی فکری و اندیشه ای ایرانیان در عصر جدید تکمیل شده و عناصر فکری لازم برای نیرو گرفتن و تفوق یافتن بر ملل دیگر و برآوردن تمدن نوین ایرانی_اسلامی فراهم آمده است. امروزه در سراسر جهان اسلام ، تلاش برای برآوردن تمدنی نوین و اسلامی آشکارا قابل مشاهده است ، از عربستان سعودی و دوگانه ی سلفی_عربی تا ترکیه با دوگانه ی پان ترکیسم_تسنن . آنچه در این قبیل جریان های تمدن ساز مشهود است ، آمیزش دو عنصر هویت ملی و هویت دینی ست. نیک می دانیم که از صفویه به این سو ، این دو عنصر ، به شدت و قوت در قلمرو فرهنگی ایران برجسته شده و به نوعی از امتزاج رسیده اند و امروز باید گفت ، برای برآوردن تمدن نوین ایرانی_اسلامی در مرز های سیاسی ایران و بطور کلی تر ، تامین مصالح ملی و ایفای نقش در مناسبات و معادلات بین المللی ، بجز از رهگذر توجه به این دو عنصر ، که از دوره ی صفویه بطور ویژه مورد توجه قرار گرفتند امکان پذیر نمی باشد، از این روست که "نئوصفویسم" را عامل تمدن ساز در عصر جدید و پایان بخش بحران هویتِ ملی و دینی که معلولِ عصر مدرن است می دانیم. مهندس محمد کیانپور برجویی ✍ خوزستان /اهواز ✅ پاسخ : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای صفحه در پست بعدی مراجعه بفرمایید👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
مفهوم معاصریت.m4a
7.58M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅با عرض سلام؛ فرموده بودید جهت مشاوره در مورد رساله بعد از عید فطر تماس بگیرم رساله تحت عنوان «اصول قرآنی تعامل با دولت‌های غیراسلامی (با نگاهی تطبیقی به تاریخ معاصر)» می‌باشد و اکنون در مرحله نگارش پروپوزال هستم. مقدمتا سؤالی از محضرتان داشتم: در مورد تاریخ‌گذاری «تاریخ معاصر» نظریه‌های متفاوتی وجود دارد؛ برخی از مشروطه، برخی از آغاز قاجار و برخی از آغاز صفویه می‌دانند. نظر حضرتعالی در این مورد چیست و اساساً ملاک معاصر بودن چه می‌تواند باشد؟ البته از نوشته‌های حضرتعالی در «تاریخ معاصر ایران» اینچنین برداشت می‌شود که نظر شما همان نظر سوم (صفویه به بعد) است. درسته؟ اگر در رساله از آغاز قاجار تاریخ‌گذاری کنیم، اشکالی پیش می‌آید؟ ✅پاسخ : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ و همچنین در ادامه پاسخ شفاهی در قسمت دوم پرسش پست قبلی جواب داده شده است۰ 🔴با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰برگزیده هایی از مباحث نشست هم اندیشی نظم جهانی - ۹۸/۳/۲۱ - پژوهشگاه علوم انسانی ✅کیسینجر در فصل اول در صفحه ۵ کتاب نظم جهانی اینگونه می نویسد: مذهب وسیاست در اروپا هرگز نتوانستند به یک ساختار مشترک تبدیل شوند تاجایی که ولتر در این باره به طنز چنین گفت:که امپراطوری روم مقدس" نه مقدس است،نه رومی ونه اصلا اروپایی". 🔴تحلیل ونقد آقای دکتر نجفی در این خصوص: به فرض که سکولاریزم را جزء ذات اروپا محسوب کنیم و با فرض عدم وحدت ساختاری سیاست ومذهب در اروپا، به چه دلیل غرب در صدد تعمیم این خصلت حکومت در اروپا به سایر نقاط دنیا هستند؟چرا این موضوع را جهانی می دانند؟ آنها به چه حق و یا دلیل موجه علمی سکولاریزم را به کل جهان تعمیم می دهند ؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
شروع خوانش تاریخ.m4a
8.51M
🔰چند پرسش از مخاطبین کانال ✅چند پرسش با زمینه های مختلف و تا حدودی مرتبط با هم از سوی چند نفر مطرح شده که مناسب دیدم بعد از طرح ، در یک فضای مشترک جواب بدهم : 🔴پرسش۱ : با سلام خدمت استاد بزرگوار قرار است یک حلقه مطالعاتی دانشجویی را تشکیل دهیم ، محوریت حلقه مطالعه آثار حضرتعالی است. لطف بفرمایید راهنمایی کنید که به ترتیب کدام آثار شما را بررسی کنیم؟ 🔵پرسش ۲ استاد محترم جناب دکتر نجفی سلام از بین کتاب های که خود جنابعالی در طی سالیان ممتد نوشتید لطف توضیح بفرمایید که کدام کتاب ها برای دانشجویان رشته تاریخ انقلاب اسلامی مورد تاکید و تایید جنابعالی میباشد با تشکر 🔴پرسش ۳: ما جمعی از مادران دغدغه مند هستیم که هر هفته یک گعده مادرانه به همراه بچه هامون داریم و بخشی از کارمون مطالعه تاریخه، می خواستم مشورت بگیریم که میان مطالعه تاریخ غرب،اسلام، معاصر،انقلاب اسلامی یا حتی تاریخ استعمار کدام اولویت دارن و چه کتبی را پیشنهاد می کنید. هدف جمع داشتن اطلاعات و قدرت تحلیل عمومی مسایل تاریخی است. ✅پاسخ : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ و همچنین در ادامه پاسخ شفاهی هر سه پرسش در یک جا آمده است ۰ 🔴با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
تصاویر کتب معرفی شده مرتبط با پاسخ سه پرسش قبلی ☝️ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
کتاب مرتبط با پرسش قبلی👆👆 🔰فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما ✅به مناسبت چهل‌ سالگی انقلاب اسلامی کتاب فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما تالیف «موسی نجفی» به همت نشر آرما در زمستان ۹۷ منتشر شد. فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما، در چهل سالگی انقلاب به افق و مراحل نظام و تمدن اسلامی که ظرفیت عظیمی را برای ملت ایران نمودار کرده ، تامل نموده و این صورت مسئله را در ابعاد و مختصات دهه پنجم مورد واکاوی و بحث علمی قرار می‌دهد. کتاب حاضر نگاهی به گذشته دارد و افقی را برای آینده ترسیم می کند؛ حاصل این تامل بین گذشته و حال و آینده نوعی “نظریه پیوستگی” در برابر “گسستگی عالم مدرن” در برابر جامعه ایرانی است. صورت دیگر این مسئله همان بحث هویت و بحران هویت است که از مهمترین مسائل ایران معاصر است. زاویه دیگری که می‌توان این مسائل را در افق آن دید بحث “منازعه ایده‌ها” یا رقابت تمدن‌هاست. مجموعه این مباحث از جمله ریشه‌دارترین موضوعاتی است که می‌توان در سطح نظری و فکری و معرفتی به آنها پرداخت و در سایه آن مسائل جزئی دیگر را بهتر طراحی و حتی پاسخ داد. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
پنجمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی - ویژه علوم سیاسی اسلامی مشهد - ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ✅نقد دکتر نجفی به یک نظریه : نگاه فلسفه سیاسی غرب در مباحث اولیه قرارداد اجتماعی بر اساس "نگاه هابزی" نوعی بدبینی و شرور بودن انسان در حالت طبیعی است ؛ امروز در برخی نظریات علوم سیاسی اسلامی همین قالب و مدل را الگو قرار داده و با کمک گرفتن از ادبیات سیاسی اسلامی همین مراحل را اصطلاحا "اسلامیزه" می نمایند۰ به نظر می رسد این نظریه در مقابل "نظریه فطرت" قرار دارد و فلسفه سیاسی اسلام در ابتدا و نقطه شروع به ذات انسان خوش بین است ۰ این مسئله در تحول دولت سازی اسلامی از زاویه نگرش فلسفه سیاسی بسیار مهم است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 نشست تخصصی هم اندیشی نظم جهانی - پژوهشگاه علوم انسانی: ✅تعمیم ناقص نظم اروپایی به نظم جهانی 🔴کیسینجر در فصل دوم نظم جهانی معتقد است محدودیت قدرت برای اروپا داخل نظم وستفالی است و این در حالی است که او معتقد است برای قدرتهای آسیایی مثل روسیه این محدودیت فاجعه بار است ۰ حال با توجه به نظریه مذکور این نقد اینجا میتواند مطرح شود که به فرض تفاوت خصلت ذاتی بین محدودیت نظم بین قدرتهای اروپایی با آسیا ، چگونه می توان نظم اروپایی یا نظم وستفالی را خصلت فرا اروپایی داده و حتی نظم جهانی قلمداد نمود در اینجا نوعی تناقض در استدلال آنان دیده می شود ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰تقی از توپ خالی شاه نمی ترسد (از توپ خالی ناصرالدین شاهی تا توپ خالی امریکایی ) ✅به مناسبت ۱۳ تیر ماه ، یکصد و ششمین سال رحلت مرحوم آیت الله العظمی آقا نجفی اصفهانی ✅روزی ناصرالدین شاه به خاطر یک مسئله ای مرحوم آیت الله شیخ محمد تقی آقا نجفی اصفهانی را به تهران احضار کرد، اما ایشان نمی پذیرفتند اما با اصرار علمای تهران و با احترام و استقبال مردم به تهران آمده و در ساعت مقرره در شمس العماره برای ملاقات شاه رفت، ولی او که از این ملاقات ناراضی بود، یکی از علمای اصفهان را با خودش به عمارت شمس العماره برده و در آن جا تا آمدن شاه مشغول مباحثه شدند! شاه وارد شد، ولی آن دو نفر گرم مباحثه بودند و کمترین توجهی نداشتند! با این که معتمد الدوله پیش دوید و ورود اعلیحضرت قدر قدرت را اطلاع داد، باز تعمداً آقا نجفی به روی خودش نیاورد تا شاه به آنها نزدیک شد. ناگهان آقا نجفی سر بلند کرد و با لهجه اصفهانی گفت: « شاه شومائید؟ » شاه از این عمل که توهین عمدی نسبت به او بود سخت برآشفته شد بدون اعتنا و تکلم با آقا نجفی، برگشت و از تالار قصر خارج شد و در حالی که با کلمات زننده و تند خود تهدید می کرد بیرون رفت. غضب شاه، اتابک و رجال درباری را سخت به وحشت انداخت و مضطرب گردید. آقا نجفی هم برخاست و عصازنان راه خود ر ا گرفت که برود. اتابک با رنگ پریده متوحشانه پیش دوید و گفت: آقا چرا این طور فرمودید؟ امروز اختیار جان و مال تمام مملکت در اختیار اعلیحضرت است. این عمل اگر برای شما فرضاً خطر نداشته باشد برای ما بسیار خطرناک است. آقا نجفی که به در خروجی قصر نزدیک می شد و این کلمات تهدید آمیز وزیر اعظم را می شنید، ناگهان چشمش به توپی که در آنجا کار گذاشته بودند افتاد. بدون توجه به تهدیدات صدر اعظم، کلام او را قطع کرد و با لحن تمسخرآمیز گفت: آقای صدر اعظم باشی! این درازه چی است؟! صدر اعظم : این توپ است. آقا نجفی : توپ چی است؟ از همان توپ هایی که بچه ها بازی می کنند؟ صدر اعظم : نخیر. این توپی است که در آن باروت می ریزند و آتش میزنند. آقا نجفی : باروت چی است؟ در قرآن فقط هاروت و ماروت است، باروت چیست؟ صدر اعظم : باروت دانه های سیاهی است که وقتی آتش به آن برسد منفجر می شود. آقا نجفی : وقتی توپ آتش گرفت چطور می شود؟ صدر اعظم : اگر به هر کس گلوله اش برسد، قطعه قطعه خواهد شد. آقا نجفی پیش رفته و جلو توپ ایستاده و می گوید: آقا صدر اعظم بفرمائید به این توپ در برود و مرا قطعه قطعه کند. اتابک اعظم : این توپ خالی است و حالا در نمی رود! آقا نجفی نگاه تمسخر آمیزی به اتابک انداخته و در جواب تهدیدهای او می گوید: به شاه بگویید که: " تقی از این توپ خالی شاه نمی ترسد!!" 🔴برگرفته از کتاب حکم نافذ آقانجفی ، تهران ، انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ، ۱۳۹۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅پرسش اول : سلام علیکم . خدا قوت خدمت استاد گرانقدر! آقای دکتر! یک ویدئو توی فضای مجازی دست به دست می شود، که قسمتی از یک مصاحبه ی 26 دقیقه ای در سال 1974 از محمد رضا پهلوی است و در آن کلیپ کوتاه و برش زده شده ، حرف هایی را شاه می گوید که مسلما نه اعتقادی به آن داشته و نه هیچ گاه آن ها را عملی کرده و قاجار را متهم به وابسته بودن به انگلیس کرده و خودش را غیر وابسته و عامل پیشرفت عملی و بهداشتی و...معرفی می کند. 🔸سوال این است : اگر تاریخ مصاحبه درست است و پنج سال قبل از انقلاب است، در آن سال چه اتفاقات ویژه ای برای محمد رضا افتاده که چنین حرف هایی را زده؟ سال 52 ، هنوز انقلاب به مراحل آشکار نرسیده و مبارزان در زندان ها و تبعید گاه ها و شکنجه گاه ها هستند و خفقان بیداد می کند...آیا محمد رضا تعارض منافعی با آمریکا و انگلیس پیدا کرده؟ یا می خواسته به شوروی پناه ببرد( در جهان دو قطبی آن روز . گر چه امری بعید است . یا می خواسته با این ژست ها امتیازاتی از غرب کسب کند؟) 🔸🔻دارند با این ویدئو چهره ی شاه را تطهیر می کنند و عجیب است که دشمنان انقلاب ، می خواهند با ادبیات انقلابی !! و مبارزه با استعمار شاه را تطهیر کنند و بنده فکر می کنم این به معنای قدرت نرم و برتر انقلاب اسلامی است ، که مخالفان و سلطنت طلبان ، مجبورند در جاهایی از ادبیات انقلابی استفاده کنند و در عین حال سلطنت طلب و کهنه پرست باشند و یادشان برود ،که در همان کلیپ شاه اختلاف طبقاتی و کاخ نشینی خود را با کاخ سلطنتی و اشرافی انگلیس مقایسه می کند و در عین پذیرش ناخودآگاه فاصله طبقاتی با متهم کردن انگلستان به اشرافیت ، خود را از زیر بار این ننگ بزرگ برهاند و چه استدلال پوچ و سخیف و غیر شرافتمندا نه ای 🔻با تشکر از حوصله و وقتی که برای پاسخ گویی به سوالات صرف می کنید. خدا خیرتان دهد. ✅پاسخ : نجفی : لطفا به پاسخ شفاهی در پست بعدی مراجعه نمایید۰ 🔴با تشکر👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
دوران پهلوی-۱.m4a
11.15M
🔰پرسش دوم : ✅سلام استاد وقت بخیر ؛ برای حفظ و یادسپاری مطالب تاریخی ، و با توجه گستردگی مطالب باید چه کاری انجام بدیم ؟؟؟ بعضی میگن خلاصه نویسی ؛ اما تاریخ مطالب ریز و اتفاقاتش ، همگی مهم هستن و ما از اونها درس می‌گیریم و نمیشه دقیقاً گفت که کدوم مهم و کدوم غیر مهم هستن ؛ واقعاً باید چطور تاریخ رو مطالعه کرد و در ذهن حفظ کرد ؟؟؟! ✅پاسخ : نجفی : لطفا برای جواب به این پرسش و پرسش قبلی به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ 🔴با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت دهه کرامت ✅دکتر نجفی : خط تمدن رضوی از نظر ظهور عینی فقط به دوره و حیات مبارک امام رضا علیه السلام محدود نمی شود ؛ همچنانکه وجود خود امام معصوم و برکات و جلوه هایش فرا زمانی و فرامکانی می باشد ۰ ما اگر بخواهیم اصول تمدن رضوی را در تمدن نوین اسلامی دنبال نماییم ، میتوانیم حلقه های مفقوده آن را به تدریج و به تفضیل در دورانهای مختلف از طاهریان و آل بویه گرفته و تا صفویه و حتی جمهوری اسلامی امتداد دهیم ۰ داشتن یک مجموعه کامل و به هم پیوسته فکری و تاریخی و نظری حتما به معنای تحقق همه اجزاء در یک مقطع زمانی نیست ۰ این مطلب شامل سایر ایده ها و تمدنها هم میشود ۰ و اتفاقا هر چه این کشش زمانی بیشتر و عمیق تر باشد حکایت از کامل بودن و برتری آن است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نشست تخصصی هویت ملی و تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم رهبری - سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی - تیر ماه ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : آسیب شناسی حرکت بیداری اسلامی در دهه های اخیر در جهان اسلام ، فقدان نظریه تمدنی داشتن و ناقص بودن نطریه سیاسی برای حکومت دینی بر جامعه است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
تهران- ایرنا- اساتید و پژوهشگران شرکت کننده در نشست هویت ملی در گام دوم رهبری، تاکید کردند: مقام معظم رهبری با جمع بندی افتخارآمیز از چهل سال گذشته و گشودن افق های پیش رو برای گام دوم انقلاب، در راستای تمدن سازی عمل کردند. به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، نشست هویت ملی و تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم رهبری توسط پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی و با همکاری مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این نشست جمعی از اساتید و پژوهشگران علوم سیاسی و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات و مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) حضور داشتند. ادامه در 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه از قبل 🔰 دکتر نجفی در نشست تخصصی هویت ملی و تمدن نوین اسلامی : 🔴بیانیه گام دوم مانیفست نیست ✅رئیس پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی در این نشست با بیان اینکه برخی‌ها از بیانیه گام دوم تعبیر به مانیفست (مرامنامه) می‌کنند، گفت: به نظر من این تعبیر نادرست است. کلمه مانیفست بیشتر در احزاب کمونیستی و سوسیالیستی به کار می‌رفت و این واژه برای بیانیه گام دوم مناسب نیست. موسی نجفی ادامه داد: برخورد ما با بیانیه گام دوم باید برخورد با صحبت‌های یک نظریه پرداز و فیلسوف سیاسی باشد و از این زاویه بیانیه را تحلیل کنیم. وقتی کلمه مانیفست را استفاده می‌کنیم نگاه ما به رهبر انقلاب بیشتر به عنوان رهبر یک حزب و جریان سیاسی قلمداد می‌شود. این در حالی است که رهبری در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی جایگاه بالاتری از این مسئله دارد و نباید جایگاه رهبری را تقلیل داد. نجفی با بیان اینکه نباید تنها به تکرار مطالب گام دوم اکتفا کرد، بلکه باید با این متن به صورت آزاد روبرو شد، گفت: نگاه تقلیدی برای تبیین بیانیه مناسب نیست، بلکه باید اندیشه‌های مختلف را ارائه و از بیانیه و چارچوب آن، پاسخ‌های مدنظر را استخراج کنیم. در این صورت بیانیه می‌تواند تبدیل به یک نگاه خلاقه تمدنی و گام دوم در مسیر انقلاب اسلامی شود. وی در ادامه با اشاره به اینکه این بیانیه با چهار تمدن مواجه است، گفت: تمدن اول، تمدن گذشته اسلامی است که در قرون اولیه ظهور اسلام متجلی بود. تمدن دیگری که این بیانیه با آن مواجه است، تمدن گذشته شیعی ما ایرانی‌ها است که در صفویه متبلور شده است. تمدن غرب هم از جمله تمدن‌هایی است که ما با آن مواجه هستیم و نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. این پژوهشگر اندیشه سیاسی تمدن چهارمی که بیانیه گام دوم با آن مواجه است را تمدن آینده مهدوی دانست و تصریح کرد: بیانیه گام دوم با این چهار تمدن مواجه است و نسبت‌های مختلفی با این تمدن‌ها دارد و نیازمند آن است که تمدن‌های رقیب را نقد و تحلیل و بررسی کند و با تمدن‌های هم سو، نزدیک و ارتباط خود را افزایش دهد. نجفی ادامه داد: در بیانیه گام دوم دو بحث مورد توجه قرار گرفته است؛ بحث اول جمع بندی افتخار آمیز گذشته است. رهبری در این بخش با توجه به دشمنی‌هایی که صورت می‌گیرد و برخی جریان‌ها تلاش می‌کنند، عملکرد نظام را در چهل سال گذشته سیاه و غیر درخشان جلوه دهند، به بیان دستاوردها در کنار اشاره به ضعف‌ها پرداخته اند و نشان داده اند حرکت نظام، حرکت موفقی بوده است. وی افزود: در بخش دوم بیانیه، رهبری نگاه به آینده دارند و با برشمردن ظرفیت‌های نظام و کشور سخن از امید دارند و بیان می‌کنند که این امیدواری مبتنی بر توهم و از روی ندیدن واقعیت‌ها نیست، بلکه حتی با دیدن ضعف‌ها، توانمندی‌های به قدری برجسته است که باید به گام دوم انقلاب امیدوار بود. رهبری در مقابل جریان های مختلفی که تلاش می‌کنند چهل سال گذشته را سیاه و پر از ضعف نشان دهند تا بتوانند مردم نسبت به آینده نظام ناامید کنند؛ نگاه واقع بینانه ای ارائه می‌کنند تا مانع ایجاد این یاس در جامعه شوند. به عنوان مثال رهبری از تشدید معنویت و اخلاق در این بیانیه صحبت می‌کنند؛ این در حالی است که برخی‌ها جریان‌ها به طور مرتب خلاف این مسئله را به جامعه پمپاژ می‌کنند. نجفی با بیان اینکه انقلاب ایران هنوز انقلاب جوانی است و نمی‌توان از انقلاب جوان انتظار داشت در چهل سال بتواند مفاهیم مختص به خود را جا بیندازد و مقابل تمدن چهارصد ساله غرب بایستد، گفت: معمولاً بعد از انقلاب‌های جوان تمدن‌های جدید ساخته می‌شوند. در صفویه هم صد سال اول دوره تأسیس و تثبیت بود و در زمان شاه عباس تمدن صوفیه ساخته شد. در انقلاب اسلامی هم، دوره امام دوره تأسیس و تثبیت و دوره رهبری دوره تثبیت و شکل گیری طلیعه‌های تمدن نوین است. نجفی در پایان سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های انقلاب اسلامی تاکید کرد: اگر انقلاب اسلامی مفاهیمی مانند استقلال، خود باوری، اراده ملی و … را بتواند درونی کند، این ظرفیت را دارد که تمدن غرب را به چالش بکشد.   http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هویت و تمدن.m4a
6.78M
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅پرسش اول : با سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد محترم جناب آقای موسی نجفی پرسش بنده پیرامون روش عملکرد برای ادامه تحصیلِ آکادمیک ذیل مباحث تمدنی و هویتی می باشد. آیا برای ورود به مسائل شناخت جامعه به نحوی که منجر به شناخت سنت ها و قوانین اجتماع برای جامعه سازی و تمدن سازی و از طرفی مباحث هویت شناسی برای هویت سازی (ناظر به مطالب هویتی حضرتعالی در کتاب هویت شناسی) به نظر شما ،تحصیل در رشته جامعه شناسی مسیر صحیح تری می باشد یا رشته علوم سیاسی و ضمنا کدام گرایش ؟ هم چنین به نظر جنابعالی برای شناخت این مسائل و در واقع هست و نیست های اجتماعی از منظر اسلام، اجتهاد را به چه میزان تعیین کننده می دانید؟ ضمنا بنده طلبه پایه ۶ حوزه هستم. 🔷با تشکر و قدر دانی از زحمات شما.... ببخشید از زمان فرستادن سوال بنده نسبتا زمان زیادی گذشته، این طبیعی هست یا مشکلی وجود دارد؟ دوباره تشکر از زحمات شما ✅پرسش دوم: سلام علیکم خسته نباشید و ممنون از مطالب مفیدتون یک سوالی از خدمت آقای دکتر داشتیم؛ در صورت امکان سیر مطالعاتی پیشنهادی ایشون برای تاریخ اسلام و تاریخ مشروطه به بعدرو بفرمایید. 🔴جواب : نجفی: لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه بفرمایید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ ذی القعده سالروز تولد مسعود حضرت امام رضا علیه السلام ✅دکتر نجفی : خط اصلاح نظام سیاسی آنهم نظام بسته و خشک خلافت از جمله موارد مهمی است که تمدن رضوی با محوریت امامت و ولایت را از خط اموی - عباسی حاکم بر تاریخ خلافت در تمدن اسلامی متمایز می کند ۰ این مسئله میتواند برای کسانی که فکر می کنند نظریه تمدن رضوی یک ایده تحقق نیافته و آرمانی شیعی در دل تاریخ است را مورد مناقشه و نقد قرار داده و دو خط عینی و عملی را در تاریخ اسلامی شاهد بود : خط و جریان اول : اصلاح و نقد تاریخ انحصاری خلافت از جنبه مشروعیت اولیه در دو قرن اول تا سال ۲۰۱ هجری قمری که همان سال ولایتعهدی امام رضا علیه السلام است ۰ خط و جریان دوم : هموار نمودن و مشروعیت بخشی به جریان های سیاسی خارج از دایره خلافت و شیوه های حکومتی غیر امپراطوری و غیر متمرکز و موازی خلافت ؛ همان جریانی که آرام آرام در قرون بعدی با استقلال بخشهایی از ممالک اسلامی و از جمله ایران را در پی داشت ۰ همه اینها را میتوان با نگاه تخصصی و عمیق تر در تحقق عینی ابعاد مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام در نظریه تمدن رضوی شاهد بود۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi