eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.6هزار دنبال‌کننده
921 عکس
379 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری ✅تهمت تمامیت خواهی و استبداد نمایی مذهبیون میراث عصر مشروطه برای امروز https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری ✅پایداری تا پای دار : گزارش تاریخ از لحظه اعدام شیخ شهید در میان سوت و کف و هلهله https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با سلام خدمت استاد ارجمند یک سوال ریشه ای و پایه ای تحلیل ساز که در رابطه با جریان شناسی سیاسی و اجتماعی ایران ؛ ذهن بنده را به خود مشغول ساخته این است که؛ آیا می توان ریشه های فکری و جریانی دو جریان سیاسی مسلط بر سپهر سیاسی کنونی ایران یعنی اصلاح طلب و اصولگرا را زنجیره ای ادامه دار از دو نحله فکری بوجود آمده در ایران پس از مشروطه یعنی _مشروطه خواهان مترقی خواه_ که در آن دوران به انگلستان و نماینده غرب مدرن در ایران قرابت فکری و سیاسی خاصی داشتند و جریان مقابل آنان یعنی _سنت گرایان مشروعه خواه_ دانست؟ اساسا وجه اشتراک و یا تمایز پارادایمی این دو جریان سیاسی فعال کنونی در ایران با آن دو جریان نوپای دوران مشروطه در چیست؟ و سوال دیگر در همین رابطه اینکه ؛ اگر این دو جریان، زنجیره ای ادامه دار از آن دو جریان سیاسی هستند ، در دوران مابین مشروطه و انقلاب اسلامی تحت چه عناوین سیاسی شناسایی و دسته بندی می شوند در عرصه تئوریک و آکادمیک؟ با تشکر. مح۰۰۰ هستم از علاقه مندان به مطالب پربار شما ✅✅جواب : نجفی : با سلام و تشکر از دوست و همراه ارجمند کانال که پرسش نسبتا سنگینی را مطرح کردند۰ در جواب میتوانم بگویم چنین ریشه یابی شفافی بین این دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب با نوع نسبتا مشابه آن در مشروطه اشتباه است و چنین ریشه یابی تاریخی نمیتواند خیلی دقیق و علمی باشد ۰ اما به چه دلیل : ✅هر چند انقلاب اسلامی با نهضت مشروطه شباهت های بسیاری دارد ولی روند مشروطه و تحولات آن و حتی نیروهای اجتماعی و سیاسی درون مشروطه با انقلاب اسلامی تفاوتهای بسیاری دارند ؛ البته این عدم تطابق دلیل نمیشود ما از برخی شباهت ها و مشابهت ها درس و عبرت و تجربه کسب نکنیم ۰ بارها تکرار کرده ام که تاریخ به لحاظ "وقایع " تکرار ناپذیر است ولی از نظر "اندیشه تاریخی " فرا زمانی و فرا مکانی می باشد ۰ خود مشروطیت ریشه عمیق و مهم انقلاب اسلامی است و بسیاری از مباحث "هویتی" و ملی و تجدد خواهی و اندیشه های اجتماعی و سیاسی و تاثیرخارجی برای سیاست آنروز نه تنها مهم است بلکه نشناختن آنها برای امروز ما به منزله نشناختن امور اولیه سیاسی و فکری است ؛ شایان ذکر است در طول این صد و ده سال مسائل و عوامل جدیدی در تاریخ ایران رخ نموده است ولی خود این بستر جدید هم بدون زمینه های مشترک مشروطه نمیتوانسته درست ردیابی شوند ؛ مثلا مسئله کشف حجاب در دوران رضاخانی هر چند حدود سه دهه بعد از مشروطه مطرح شد ولی نقاط مشترک و ریشه های فراوانی در مشروطه و نوگرایی افراطی عصر مشروطه داشته است ۰مسئله نگاه به غرب و استعمار و علم غربی و تجدد و سنت و نوگرایی و دخالت خارجی و بسیاری مسائل دیگر هم به این منوال است ۰ در مورد خاص پرسش شما این مطلب علاوه بر شرایط گفته شده به نظر می رسد دو جریان سیاسی فعلی (که البته حدود و ثغور و مبانی اندیشه سیاسی هر یک جای حرف و حدیث بسیار دارد) ، بیشتر با شرایط خاص انقلاب اسلامی تطبیق دارند تا با ریشه هایی در مشروطیت ! البته جریان اصول گرا تنها در جریان مشروعه خواه مشروطه دیده نمیشود بلکه طیف وسیعی از مشروطه خواهان نیز نه تنها متشرع بودند بلکه از افراط و غرب زدگی برخی مشروطه خواهان نیز خود را مبرا می دانستند ۰ در هر حال هر چند دو جریان دمکرات ها و اعتدالیون در مشروطه در ظاهر با برخی دیدگاههای اولیه جریانات سیاسی امروز شبیه می آیند ولی در نهایت موارد اختلاف و تمایز بیشتر است ۰ البته از نظر نویسنده ناچیز این سطور نوعی شبیه سازی و شاید ارتباط آنهم خیلی کلی و دور اندیشانه تر برای ریشه یابی وجود دارد که فراتر از اشخاص و احزاب و جریانات اجتماعی و سیاسی است و آن نگاه به" غرب" و نسبت بین ما و غرب است ۰ از این منظر نه دو طیف بلکه نواری رنگی از طیف ها از مشروطه به بعد وجود دارند که هر یک به "نسبت سنجی" بین ما و غرب نشسته اند ۰ اینکه جریانات و اشخاص چه میزان با حقیقت غرب آشنا باشند و یا استعمار در نظر آنان چه جایگاهی داشته و دارد و یا تجدد غربی را چگونه تفسیر کنیم و یا اینکه هر یک از اینها چگونه بر هویت ملی تاثیر می گذارد از جمله مسائل مهمتری است که امروز را به دیروز و به فردا متصل کرده و ریشه یابی و جریان شناسی ما را عمیق تر می نماید۰ 🔴جواب و پژوهش در کشف این نسبت ( ما و غرب ) میتواند تصویر روشنتری از جریان شناسی دهه های اخیر ایران به ما بدهد؛ تصویری که در قاب خود امروز و دیروز را با هم به ما نشان میدهد۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
21.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بصیرت تاریخی برای سیاست امروز ✅دکتر نجفی در برنامه زاویه شبکه ۴ : آیا می شود دعواهای امروز را به عصر مشروطه برد ؟ گسستگی یا پیوستگی اندیشه ها و وقایع ؟ https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ۱۴ مرداد ماه ، یک صد و سیزدهمین سال مشروطیت ✅آسیب شناسی مشروطیت ایران و "عیار نقد" 🔴چه کسی و با چه شاخصی میتواند نقاد باشد ؟ چرا گاهی جای نقد کننده و نقد شونده عوض می گردد!؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت یک صد و سیزدهمین سال نهضت مشروطیت ✅ماحصل تاریخی مشروطیت : تحول در مردم - گردش نخبگان - ورود ایران به عهدی جدید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰 نشست تخصصی «میراث مشروطیت»🔰 ✅ در مشروطه رهبران با مردم هویت پیدا کردند سال‌ها پیش در صفحه اول روزنامه‌ای قدیمی نوشته بود که هفته آینده عکس رهبر اصلی مشروطه را چاپ می کنیم، در حالی که برای دیدن وی کنجکاو شده بودم، هفته بعد دیدم تنها تصویر یک قاب عکس چاپ شد، و این درست ترین پاسخ بود، مردم و جامعه ایران مهمترین جهت دهنده انقلاب بودند که به رهبران هویت دادند. در دوران مشروطه برای نخستین بار در تاریخ ایران رهبران با مردم هویت پیدا کردند، در صورتی که قبل از این برعکس بود، مردم با رهبرانشان با رؤسای ایل قاجار، قزلباش‌ها و ... شناخته می‌شدند. دستاورد اصلی مشروطه این است که هر کسی بعد از این انقلاب روی کار آمد، مجبور بود عملکرد خود را برای مردم توجیه کند. میراث مشروطه همان انرژی آزاد شده‌ای است که شرایطی را فراهم کرد که در آن هم «شیخ فضل الله نوری» بتواند اظهار نظر کند، هم «آخوند خراسانی» بتواند دیدگاه‌های خود را بنویسد؛ بنابراین می توان گفت جامعه ای که حرکتی ندارد، آخوند خراسانی و شیخ فضل الله هم نخواهند داشت. در زمان مشروطه نشاط در جامعه در سطح بالایی بوده است، ما می‌توانیم با آگاهی و درس‌هایی که از این انقلاب گرفتیم بازهم بعد از ۱۱۲ سال تاریخ را دوباره مرور کنیم و بنویسیم. ملتی که از تاریخ خود عبرت نگیرد، مجبور به تکرار تاریخ می شود، اگر در خودتان احساس ناامیدی می کنید رضا خانی می آید که ثمره ناامیدی و ضعف یک ملت است. https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۴ مرداد یکصد و چهاردهمین سالگرد انقلاب مشروطیت ایران ✅آزادی یا آزادیخواهان (درسی از عصر مشروطه برای امروز) 🔴اختلاف در معنای کلمه آزادی و شاخص،شناخت آن http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین ✅سلام میخواستم در این باره که گفته میشود اعدام شیخ فضل الله با اجازه آخوند خراسانی (و یا یکی دیگر از علمای بزرگ نجف) بوده سوال بپرسم؟ ضمنا ظاهرا آخوند خراسانی قصد عزیمت به تهران را هم داشته اند که در راه جان باخته اند (یا کشته شده اند). لطفا در این باره هم توضیح دهید. ممنون ✅جواب : نجفی: در مورد دیدگاه علمای بزرگ در عصر مشروطه مطالب زیادی به چاپ رسیده و البته مطالب و اسنادی هم هنوز منتشر نشده است اگر بخواهیم وزن و جایگاه علمی این بزرگان را بین ایران و نجف با هم بسنجیم مرحوم شیخ فضل الله بیشتر با مرحوم علامه نائینی و از طرف دیگر مرحوم آخوند خراسانی با مرحوم سید محمد کاظم یزدی صاحب عروه الوثقی هم سنگ و همتراز بوده اند؛ البته ما امروز بهتر از آن زمان میتوانیم ببینیم که همه این بزرگان درد دین و شریعت و مردم را داشته و از ظلم و بی قانونی در رنج بوده اند ؛ منتها چند عامل مواضع فکری آنها را از هم دورتر نمود ؛ "تجربه نداشتن" در این امور و با مسائل سیاسی بیش از حد ساده انگارانه و خوش بینانه برخورد مینمودند ۰ عامل دیگر احزاب سیاسی و مطبوعات خاص و انجمنهای سری که فضای مشروطه را آماده و آبستن درگیری و تنشنج نموده و از کاهی ، کوه می ساختند ۰ عامل دیگر حساس نبودن برخی مشروطه خواهان نسبت به خطر استعمار خارجی است و درست دشمن هم از این نقطه ضعف در دهه دوم مشروطه توانست نهضت را متوقف و سپس مهره سبکی چون رضاخان قزاق را از دل آن بیرون آورد ۰ البته در دیدگاههای این آقایان با هم اختلاف فقهی هم مشاهده میشود ؛ اما این اختلاف دیدگاه ها علیرغم جو مسموم بخصوص پس از مشروطه آنقدر نبوده که به حکم قتل و اینطور مسائل ختم گردد ؛ هر چند احکام جعلی و نقل قولهای دروغین و تند و یا تلگراف های مشکوک در آن زمان بازارش داغ بوده است ولی هیچگاه اختلاف دیدگاهها در حد احکام قتل از سوی علمای بزرگ علیه یکدیگر نبوده است۰ مطلب دیگر اینکه حوزه مشروطه خواه نجف و شخص آخوند خراسانی هم حدود یکسال پس از شهادت شیخ فضل الله به برخی از انحرافات در بین مشروطه خواهان پی برد و برای احیای مشروطه اصیل عزم سفر به ایران را نمود ولی مرگ مشکوک آخوند خراسانی در شب حرکت ، پایان ماجرایی بود که اسرارش هنوز هم به طور کامل و شفاف از پرده بیرون نیفتاده است ۰ ✅در مورد حال و هوای مشروطه دینی نجف در این سالها بنده کتابی دارم به نام "حوزه نجف و فلسفه تجدد در ایران " ؛ خواندن این کتاب و تورق اسناد و روزنامه های نجف در آن زمان که در این کتاب آمده ، میتواند تصویری روشن از زمان و جریانات مورد بحث به شما بدهد ۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi 👇👇👇
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
انحطاط تمدنها-۱-۱.m4a
10.26M
🔰پرسش مخاطبین محترم ✅پرسش اول : سلام استاد در مورد کلیپی که در کانال گذاشتین سوال داشتم. فرمودید... تمدن پیر و ناتوان شده غرب... روند رویشی و بالندگی تمدن ها چیست و نیز ملاک در ارزیابی تمدن ها چیه؟ چون ایران هم دارای تمدنی کهن هست، آیا میشه به تمدن ایران هم گفت پیر؟ آیا امریکا هم میتونه ادعای تمدن کنه؟ تمدن چین و هند چطور؟ آیا تمدن ها مرگ هم دارند؟ ممنون میشم اگر لطف بفرمایین با تشکر ✅پرسش دوم: سلام علیکم و رحمه الله عرض ادب و احترام خدمت استاد گرامی؛ نقش مجلات و نشریات تخصصی و علمی و ادامه حیات آن از طریق ایجاد درگاههای اینترنتی در دهه های اخیر و عصر حاضر در پیش برد علم تا سطوح عالی و فوق تخصصی کم نظیر و انکار ناپذیر است. این فضاهای تخصصی محلی برای تجمیع و تضارب آرای متخصصان در یک حوزه علمی و شاخه های منبعث از آن می باشد که در حوزه علوم انسانی این مهم نقش اجتماعی سازی موضوعات و حتی ارائه کننده محتوا برای اهل رسانه برای تولید محتوا رسانه ای را ایفا می نماید. حال سوال بنده از حضرتعالی این است؛ آیا در حوزه تمدن سازی اسلامی با مولفه های مد نظر حضرتعالی و همچنی تولید اندیشه بومی اسلامی در علوم انسانی نشریه، سایت معتبر و قابل اتکائی وجود دارد؟ لطفا موارد مورد قبول را معرفی نمایید و در صورت امکان نقاط قابل بهبود آنها و یا نقطه توفیق بسترهای تخصصی که در آینده ایجاد خواهد شد را بیان نمایید. ارادتمند- 🔴پاسخ : لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
21.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺تیزر قسمت هشتم(قسمت آخر فصل اول) برنامه #چهارسو، گفتگو با دکتر #موسی_نجفی: ▫«روشنفکرانی مانند #شریعتی نه روشنفکر تراز انقلاب امام هستند و نه روشنفکر سکولار. و شکی نیست که انقلاب بدون حضور روشنفکران نیز حتماً پیروز میشد. . ▫️#علامه_طباطبایی را از نظر بعضی ملاک های انقلابی گری مانند نفی رژیم پهلوی یا شعارهای انقلابی نمیتوانیم بگوییم که انقلابی بود، اما تفکری که در المیزان است، در مرحله دوم و سوم تمدن سازی بیشترین الهام بخش انقلابیون خواهد شد. ▫️ادعای تمدنی ما است که غربی ها را ناراحت کرده و به چالش می کشد. بعضی نمیخواهند بپذیرند اندیشه دیگری نیز آمده و مدعی است، مدام میخواهند پای آن اندیشه را به حکومت و مسائل سیاسی، نظامی و امنیتی باز کنند. وقتی جایی دستشان می افتد هم استبداد خودشان را دارند. . ▫️آقای #عبدالکریمی به من میگفت شما میخواهید بگویید فقر و تبعیض و فحشا تمدن است. گفتم در تمام کشورها مقداری آسیب های این چنینی وجود دارد، اما اینکه در برابر آسیب ها ذره بین به دست گرفته و آن را به کل نظام و #اندیشه_نظام نسبت دهید بی انصافی است.» 🕔 انتشار: شنبه 19 مرداد 98 ➖➖➖➖➖ ✅ برنامه اینترنتی چهارسو: @chaharsootv http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi