eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.6هزار دنبال‌کننده
918 عکس
379 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
.اردوی دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی - مشهد - مرداد ۱۳۹۸ دکتر نجفی: دانشجویان ما اگر درست فکر کنند و به تاریخ مراجعه نمایند، خواهند فهمید از نظر شرایط تاریخی و جهش فرهنگی و سیاسی وارث میراث عظیمی هستند ؛ میراثی که استعمار گران و قدرتهای خارجی به خوبی ارزش آن را می دانند ولی برخی اذهان سطحی اندیش و مردم ساده دل از آن بی خبرند ۰ بیانیه گام دوم نوعی دستور العمل برای فهم و مرور مجدد این دارایی عظیم و نحوه حفظ و نگهداری آن می باشد و بیش از همه جوانان و بخصوص دانشجویان باید مطالبه گر این میراث باشکوه و عظیم باشند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
6.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 دوره امام و انقلاب- مرداد ۱۳۹۸ -تهران - حوزه علمیه راه زینب ✅دکتر نجفی : ✅نسبت هویت ایرانی با تمدن اسلامی و اینکه تنها ملت شیعه جهان در سطح ملی ، ایرانیان هستند ؛ این ملاک نوعی توسعه یافتگی فرهنگی و تمدنی ایرانی میتواند باشد ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نشست تخصصی هویت ملی و تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم رهبری - سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی - تیر ماه ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : حرکت بیداری اسلامی در دهه های اخیر در جهان اسلام بخصوص جریان اخوان المسلمین و سایر حرکتها نسبت به حرکت اسلامی در ایران ناقص هستند همچنین جهان اسلام از یک نوع عقب ماندگی در رنج است لذا امروز ما باید اگر هم از امت اسلامی و سرنوشت مشترک در جهان اسلامی سخن میگوییم به خاطر تفاوت سطح بایستی رهبری فکری و تمدنی امت اسلامی با انقلاب اسلامی ایران باشد و کشورهای اسلامی در شرایط یکسان نبوده و نیستند ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
8.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰پرسش در مورد اینکه آیا تمدن اسلامی میتواند از دست آوردهای علمی تمدن غربی استفاده کند ؟ و این اخذ علم غربی چه تاثیری در تمدن اسلامی دارد ؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
سیر مطالعاتی.m4a
7.94M
🔰پرسش مخاطبین محترم ✅پرسش اول استاد محترم جناب دکتر نجفی سلام از بین کتاب های که خود جنابعالی در طی سالیان ممتد نوشتید لطف توضیح بفرمایید که کدام کتاب ها برای دانشجویان رشته تاریخ انقلاب اسلامی مورد تاکید و تایید جنابعالی میباشد با تشکر ✅پرسش دوم با سلام خدمت استاد بزرگوار قرار است یک حلقه مطالعاتی دانشجویی را تشکیل دهیم ، محوریت حلقه مطالعه آثار حضرتعالی است. لطف بفرمایید راهنمایی کنید که به ترتیب کدام آثار شما را بررسی کنیم؟ 🔴جواب: لطفا به پاسخ شفاهی در بالای همین صفحه مراجعه نمایید ۰ با تشکر http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام و درود محضر استاد فرهیخته نظر حضرتعالی درباره اختلاف آخوند خراسانی و شیخ انصاری که آقای ثبوت مدعی هستند ، چیست، و چه منابعی برای این بحث معرفی می فرمایید؟ 🔴پاسخ : 🔵نجفی : درباره دیدگاه و سیاست علما و مراجع شیعه در عصر مشروطیت سخن بسیار است ؛ بخصوص که این بحث بخاطر نظریه حساس و کلیدی و محوری "ولایت فقیه" در انقلاب اسلامی دوباره باید بازخوانی شود۰ اما اینجا دو نکته کار تحقیق در مورد علمای مشروطه خواه مثل آیت الله آخوند خراسانی را پیچیده و مشکل می سازد : ✅نکته اول ورود جریان "ایدئولوژیک روشنفکر" در نهضت و اندیشه و تاریخ نگاری مشروطیت ایران است ؛ جریانی که بالطبع قرائت شبه سکولار از آن عصر و نهضت و نظام سیاسی به دست می دهد ۰ دوم : نقد و حمله و دهها مسئله سیاسی نسبت به نظام جمهوری اسلامی و نظریه ولایت فقیه است که از این زاویه صورت می گیرد۰ ✅بنابراین بسیار مطلوب خواهد بود که بزرگان دینی و آزادیخواه عصر مشروطه را بتوان در مقابل جریان فقهی حاکم قرار داد ! شاید تا اینجای کار فقط نوعی سیاسی کاری باشد ، ولی مطلب فکری از اینجا به بعد تازه شروع شده و بحث های تخصصی حوزوی به صورت سطحی و مغلوط به این معرکه وارد نموده و صورت مسئله به وجود آمده را بغرنج تر می نمایند۰ در مورد خاص پرسش مطروحه و برخی جنجال های مطبوعاتی و رسانه ای و فضای مجازی در مورد مرحوم آخوند خراسانی صورت مسئله گفته شده بیشتر مصداق می یابد ۰ 🔶اما در مورد طرح علمی دقیق و درست مطلب و جواب موشکافانه تاریخی - فقهی به این مورد، یک اثر ارزشمند معرفی می نمایم ۰ آقای دکتر علیرضا جواد زاده از دوستان خوب و متتبع و محقق ما هستند که با کتابی مستند در این زمینه ورود کرده و حق مطلب را به درستی ادا نموده اند۰ شما و سایر دوستان علاقمند به این موضوع را به منبع و کتاب زیر ارجاع می دهم ۰ موفق باشید ۰👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه از قبل 👆👆 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه از قبل 👆👆👆 🔰حاکمیت سیاسی فقیهان از دیدگاه آخوند خراسانی علیرضا جوادزاده آخوند ملامحمدکاظم خراسانی، در حاشیۀ مکاسبِ شیخ‌مرتضی انصاری، دربارۀ حاکمیت و ولایت فقیهان (جامع‌الشرائط) بر حوزۀ عمومی، به بحث پرداخته، آن را می‌پذیرد. از نظر وی: «فقیه، قدر ِ متیقن از میان کسانی است که احتمال داده می‌شود مباشرت یا اذن و نظر آنها معتبر در تصرفات باشد؛ همچنان که مؤمنین ِ عادل در صورت نبودِ فقیه، قدر ِ متیقن از کسانی هستند که تصرفشان مشروعیت دارد». از سوی دیگر، تقریظ و تأییدِ آخوند خراسانی (در سال‌های آخر عمر) بر رسالۀ «تنبیه الامة و تنزیه الملة» نوشتۀ شاگرد و صحابی خاص آخوند، شاهد و دلیلی دیگر بر پذیرش انحصار مشروعیت حاکمیت سیاسی در فقها می‌باشد؛ زیرا در بخش‌های گوناگون و موارد متعدد از این رساله، بحث نیابت عامه و حاکمیت سیاسی فقیهان، به عنوان امری مسلم و از «قطعیات مذهب» مطرح شده است. برخی اسناد و گزارش‌های مطرح‌شده در تنافی با دیدگاه مذکور، دارای اشکالات سندی و دلالی بوده و در کتاب حاضر مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. ✅گزارش تحلیلی کتاب؛ بررسی مُدعای ثبوت نسبت به عدم باور آخوند به حاکمیت سیاسی فقیهان آنچه در این نوشتار محور بحث قرار می‌گیرد، دیدگاه آخوند خراسانی درباره مشروعیت حکومت در عصر غیبت و به‌طور خاص، حاکمیت سیاسی فقیهان است. این مسأله، به‌ویژه با توجه به برخی نوشته‌هایی که در آن‌ها نسبت به تفسیر و توضیح دیدگاه ایشان به اشتباه قضاوت شده است، اهمیت بیش‌تری می‌یابد. 🔴لطفا برای بحث مفصل به این منبع رجوع شود : 👇 http://ijtihadnet.ir/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d9%85%d9%8f%d8%af%d8%b9%db%8c-%d8%ab%d8%a8%d9%88%d8%aa-%d9%86%d8%b3%d8%a8%d8%aa-%d8%a8%d9%87-%d8%b9%d8%af%d9%85-%d8%a8%d8%a7%d9%88%d8%b1-%d8%a2%d8%ae%d9%88%d9%86%d8%af/ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
20.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺تیزر برنامه #چهارسو، گفتگو با دکتر موسی نجفی 🔰نقد اندیشه ترقی ✅جریان روشنفکری ایران را در ذیل "اندیشه ترقی" میتوان نگاه کرد ؛ همانطور که "اندیشه ترقی" به خودش اجازه می دهد خودش را مترقی و مثبت و خوب و آزاد معرفی کند باید اجازه دهد دیگران هم خودشان به معرفی فکری خود اقدام نمایند و نه از زاویه نگاه اندیشه ترقی! ➖➖➖➖➖ ✅ برنامه اینترنتی چهارسو: @chaharsootv http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 موسی نجفی در نهمین طرح ضیافت رضوی: این نویسنده و مورخ، بصیرت تاریخی را لازمه بصیرت سیاسی دانست وگفت: تجربه نشان داده تاریخ به راکب سیاست، خیلی سواری نمی‌دهد و کسانی که می‌خواهند هیجانات خود را به نام تاریخ پیش ببرند به سرعت زمین می‌خورند. به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، موسی نجفی، عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نهمین طرح ضیافت رضوی، بصیرت تاریخی را لازمه بصیرت سیاسی دانست و گفت: باتوجه به مشابهت هایی که وضعیت امروز با گذشته دارد، اگر گذشته را خوب بشناسیم می‌توانیم آینده را پیش بینی و از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری کنیم. وی افزود: به عنوان مثال باید بدانیم چرا نهضت مشروطه به عنوان یک نهضت دینی معتبر شکست خورد و بعد از دو دهه از دل آن رضاخان بیرون آمد؟ آیا علل این شکست، امروز هم وجود دارد؟ نجفی در تبیین رابطه دین و دولت طی دوره‌های تاریخی اخیر  تصریح کرد: در دوره صفویه نسبت دین و دولت تقریبا مثبت بود. در دوره قاجار نیز دولتی‌ها گرچه به لیاقت دولت صفویه نمی‌رسیدند، اما کاملا هم وابسته و حلقه به گوش اجانب نبودند. در واقع پیش از پهلوی‌ها، همه سرسلسله‌ها، قوی و مقتدر بودند و با غلبه بر سران قبلی روی کار آمدند اما پهلوی را اجانب بر سر کار آوردند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
. 🔰علل شکست انقلاب مشروطه وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی نیز مانند مشروطه انقلابی مردمی با جلوداری روحانیت و شعارهای قابل قبول بود، اما مانند مشروطه بعد از ۴۰ سال به ضد خود تبدیل نشد، درباره دلایل انحراف مشروطه اظهار کرد: اولین دلیل، خود نهضت بود که یک جاهایی به اصول خود پایبند نبود. نجفی، کنارکشیدن و منزوی شدن متدینان را دومین عامل انحراف مشروطه دانست و گفت: این کناره گیری علل متعددی داشت؛ از جمله ساده‌اندیشی متدینان که وقتی نهضت پیروز شد با خوش خیالی تصور کردند دیگر کاری ندارند و صحنه را خالی کردند که باعث سوء استفاده فرصت طلبان می‌شود. این نویسنده و مورخ اضافه کرد: برخی متدینان نیز به خاطر نداشتن نگاه جامع به مسائل کنار کشیدند، مانند امروز که عده‌ای نگاهشان سطحی، فرقه‌ای یا تک‌بعدی است. برخی دیگر نیز به‌خاطر کثرت نظرات و محتوا متحیر مانده و از صحنه کنار رفتند. وی بی‌تقوا شدن محیط اجتماعی و راحت برچسب زدن به افراد را دیگر عامل خانه نشینی متدینان بعد از انقلاب مشروطه معرفی و خاطرنشان کرد: وقتی محیط، بی‌تقوا شد، فقط مساله دارها ضربه نمی‌خورند، بلکه همه متضرر می‌شوند. نجفی، دودستگی علما و دعوای طرفداران آن‌ها با یکدیگر را از دیگر عوامل نام برد و گفت: این عامل در مشروطه بسیارشدید و اثرگذار بود و اجانب خیلی از این وضعیت سواری گرفتند، اما در انقلاب اسلامی به دلیل وجود فصل الخطابی به نام ولایت فقیه، چندان اثری نداشت ادامه👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه از قبلی👆👆 نجفی درباره دعواهای جناحی یادآور شد: حساسیت روی اصول خوب است اما نباید به حدی برسد که به هم مشغول شویم و مایه سوء استفاده دشمن شود. افراط در تقلید حریت نیز دیگر عامل منزوی شدن متدینان بود؛ اساس مشروطه بر حریت و آزادی بود اما در آن بسیار افراط شد. این استاد دانشگاه هزینه کرد مفاهیم مقدس برای منافع حزبی و شخصی را دیگر عامل کنارکشیدن متدینان معرفی کرد و گفت: شرایط به گونه‌ای شده بود که هر کس می‌خواست اعتراض کند، عملا اعتراض به مفاهیم تلقی می‌شد و نرمال بودن، عجیب تلقی می‌شد. 🔴تاریخ به راکب سیاست، خیلی سواری نمی‌دهد نجفی ادامه داد: تجربه نشان داده تاریخ به راکب سیاست، خیلی سواری نمی‌دهد و کسانی که می‌خواهند هیجانات خود را به نام تاریخ پیش ببرند سریع زمین می‌خورند. از سوی دیگر در مقابل این افراد کسانی هستند که عافیت طلب بوده و می‌ترسند به انقلاب ورود کنند. وی با طرح این پرسش که انقلاب ما هویتی است یا هویت ما انقلابی است؟، یادآور شد: انقلاب جزئی از هویت ماست، بنابراین اینگونه نیست که هرچه به انقلاب نخورد، خطرناک باشد. مثلا ممکن است فردی به لحاظ زندگی فردی انسان صالح و شایسته‌ای باشد، اما مصلح اجتماعی یا سیاسی خوبی نباشد. 🔵چرا هم از متدین و هم غیرمتدین ضربه می‌خوریم؟ این نویسنده و مورخ تاکید کرد: روحانیان باید در انقلاب باشند، ولی متناسب ظرفیتشان؛ در وهله اول صالح باشند بعد اگر توانستند مصلح اجتماعی و سیاسی شوند؛ یکی از علل اینکه هم از متدینان و هم غیرمتدینان ضربه می‌خوریم، عدم رعایت همین درجه بندی هاست. نجفی، محافل وابسته به سفارتخانه‌های خارجی را دومین عامل شکست مشروطه دانست و گفت: این محافل اکنون نیز در کشور ما متاسفانه بسیار زیاد شده و جالب اینجاست که روشنفکران این را توهم می‌دانند؛ اینکه بی عرضگی‌ها را گردن خارجی‌ها بیندازیم اشتباه است، اما واقعیت نفوذ را هم نمی شود انکار کرد. 🔴نشناختن درست استعمار غرب وی از دست کم گرفتن خطر استعمار، به عنوان سومین عامل شکست مشروطه نام برد و افزود: کشور ما به دلیل شرایط خاص همیشه مطمع نظر خارجی‌ها بوده و امروز نیز در زمینه برجام و بسیاری مسائل دیگر از آن ضربه خورده‌ایم؛ کاش دیپلمات‌های ما قدری تاریخ می‌خواندند و می‌دانستند که به خارجی خصوصا انگلیسی جماعت نباید اعتماد کنند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi