🅾️ ادامه پست قبلی👆
✅ لزوم تشکیل «جمعیت عاملین زکات»
• فرمان الهی «خد من اموالهم صدقه» به حکومت اسلامی، ایجاب میکند جمعیت عاملین صدقه تشکیل شود. «عامِلین صدقه» همان کارگزاران تعیین شده از سوی حاکم اسلامی هستند که مأمور گردآوری، تخصیص و امور مربوط به این دسته از صدقات میباشند. محاسبات پیچیده، ارزیابی و شمارش مقدار صدقه، ارسال مقادیر آن به مراکز حکومتی و هزینه کردن آنها از جمله اموری هستند که بر دوش این کارگزاران قرار دارد. أجرتالعمل این افراد از محل بودجه مورد نظر تأمین میشود.
❎ پرهیز از اقدامات غیرشرعی در مناسبات اجرایی زکات
• آیهای با متن «خُذوا مِن أَموالِهِم صَدَقَةً ... !» از جانب خداوند بر پیامبر نازل نشده است. پذیرفتنی نیست، درست در زمانی که نظام اسلامی برقرار است، افراد و نهادهای مختلفی به جمعآوری و تخصیص زکات مبادرت داشته باشند چرا که دخالت در وظایف حکومتی به شمار میرود. همچنین تجهیز و تخصیص زکات، دارای ضوابط معینی است و باید مطابق آن عمل کرد. هر گونه اقدام(گردآوری و تخصیص) خارج از چارچوبی که برنامه اسلام تعیین کرده، محکوم است. متاسفانه اظهاراتی شنیده شده مبنی بر اینکه، نباید حق عاملیت از محل زکات باشد! این اعلام موضع خلاف نص صریح قرآن است.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ تأسیس نهاد حکومتی زکات
• از ذکر مفهوم زکات در کنار مفهوم نماز در قرآن، میتوان به اهمیت و جایگاه ویژه آن در شریعت پی برد. این امر خطیر، امروزه به یک دستور کوچک خرد تبدیل شده است؛ لذا بایستی زکات در راستای جامعهسازی ، از یک امر حاشیهای و فردی اخلاقی صرف خارج شود و به متن زندگی اجتماعی راه پیدا کند و بخش فریضه آن به یک امر حکومتی و جمعی قانونی مبدل گردد که اینکار با ایجاد نهادی رسمی و با تشکیلات منسجم، تحقق مییابد. نهاد حکومتی زکات زیر نظر ولی فقیه تعریف میشود. این نهاد سه حیطه مسئولیتی را دنبال میکند: ۱. فرهنگسازی و نهادینهسازی مکتب و گفتمان زکات ۲. نظارت و بسترسازی برای تحقق زکات باطنی در سطح جامعه ۳. اداره جمعیت عاملین زکات و اعمال سیاست بینیازسازی فقرای جامعه.
❎ تعیین سرنوشت سایر نهادها در نسبت با نهاد حکومتی زکات
• همزمان با شکلگیری نهاد حکومتی زکات، برخی نهادهای انقلابی نظیر «کمیته امداد امام(ره)»، «سازمان اوقاف و امور خیریه»، «بنیاد برکت» و ... در این نهاد ادغام شوند. از طرفی نظارت و سامانیابی تمام فعالیتهای محرومیتزدا به این نهاد محول گردد و تمامی پوششهای تأمین کفایت زندگی در سازمانهایی همانند بنیاد مسکن یا بنیاد شهید و ... به نهاد حکومتی زکات واگذار شود.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ احیاء «خمس» به مثابه بودجه حکومت اسلامی
• متأسفانه امروزه همانند روال دوران طاغوت، «خمس» یکی از منابع مالی اصلی حوزههای علمیه به حساب میآید. هرچند دیر است اما این قضیه باید هر چه زودتر به طور جدی مورد بازنگری قرار گیرد. چراکه با وجود حکومت اسلامی، استمرار روال سنتی (دوران طاغوت) برای تأمین مالی حوزههای علمیه هیچگونه توجیهی ندارد. «خمس» نیاز دارد به ایجاد نظام دقیق و متمرکز حکومتی برای اداره اسلامی کشور. پیش از این گفتیم، خمس جزء ساختار نظام مالیه حکومتی اسلامی است و برای اداره جامعه تشریع شده است.
❎ تغییر در بودجه مورد نیاز حوزههایعلمیه
• محتملاً امروزه بزرگترین منبع مالی حوزههایعلمیه را خمس یا به عبارت دقیقتر سهم امام تشکیل میدهد که پاسخگوی هزینههای گوناگونی است. مثلا یکی از بارزترین آنها، شهریههایی است که برای طلاب درنظرگرفته شده تا معیشت حداقلی آنها تأمین شود. با توجه به اینکه خمس هنوز حکومتی نیست از این حیث عموماً استقلال مالی حوزهها حفظ شده است. مسئله حساس اینجاست که اگر بنا باشد خمس به عنوان بودجه حکومت اسلامی راهاندازی شود، و همچنان روی استقلال مالی حوزه اصرار داشته باشیم، چه راه حلی پیشنهاد میشود؟ مطمئناً درنظر گرفتن بودجه (به مثابه دخالت و نه حمایت) توسط حاکمیت از محل خمس برای حوزههایعلمیه، در تناقض کامل اصل استقلال قرار دارد. به نظر میرسد با پدید آمدن این شرایط متفاوت، حوزه ها بایستی رویه سنتی خود را اصلاح کنند بدینمعنا که تکیه مالی آنها به منابع مالی دیگری غیر از خمس باشد یعنی بازگشت اوقاف به حوزههایعلمیه و استفاده از ظرفیت وقف برای تامین مالی؛ حمایت و پشتیبانی مالی مردم و حکومت؛ ایجاد درآمد از طریق فعالیتهای فرهنگی و مرتبط با کارویژه حوزههایعلمیه و … .
🅾️ ادامه متن در پست بعدی👇
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🅾️ ادامه پست قبلی👆
🔹سخن پایانی:
• اگر مطالبه احیاء جامع زکات به یک مطالبه عمومی و مردمی تبدیل شد، یعنی این حرکت به مردم متکی بود و مردم با آن همراه شدند، به اذن الله استمرار مییابد و در نهایت به پیروزی میرسد؛ در غیر این صورت هرگونه طرحی محکوم به شکست است.
• یادآور میشویم که منشاء آغاز جنبشها، اذن و اجازه افراد نیست بلکه این حرکتها از برانگیختگی قلبی یک یا چند نفر شروع میشود و به دیگران تسری پیدا میکند. اشخاصی که این جنبش را راهاندازی کردند تنها برای تقرب الهی و به خاطر وظیفه شرعی امر به معروف و نهی از منکر قیام کردهاند. در یک کلام، جنبش مردمی احیاء زکات متعلق به همه کسانی است که مخلصانه برای آرمان احیاء زکات قدمی بردارند.
• به امید خدا این جنبش مهم اجتماعی به گونهای عمل خواهد نمود که الهام بخش حرکتهای آزادهخواهانه در تمامی اقصی نقاط عالم باشد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
شهید آوینی:
«کسانی که مأمور به تحول در عصر خویشاند، اگر از قواعد عصر خودشان تبعیت کنند، هیچ تحولی رخ نخواهد داد.»
شهید بهشتی:
«انقلاب ما انقلاب آرمانهاست نه انقلاب تسلیم به واقعیتها. ما انقلاب کردیم که واقعیتها را عوض کنیم، نه اینکه واقعیتها را هرچه هست بپذیریم.»
➖➖➖➖➖➖➖➖
امام خمینی:
«اسلام یک چیزی نیست که برای یک طرف، قضیه فکر کرده باشد. اسلام در همۀ اطراف قضایا حکم دارد. تمام قضایای مربوط به دنیا، مربوط به سیاست، مربوط به اجتماع، مربوط به اقتصاد، تمام قضایای مربوط به آن طرف قضیه که اهل دنیا از آن بیاطلاعند. بیشتر در این معنا پافشاری دارد که همۀ احکامش یک احکام مخلوط به سیاست است؛ نمازش مخلوط به سیاست است؛ حَجش مخلوط به سیاست است؛ زکاتش سیاست است، ادارۀ مملکت است؛ خُمْسَش برای ادارۀ مملکت است.»
۱۳۵۸/۶/۲۶
امام خامنهای:
«الزَّكاةُ تَزِيدُ في الرِّزقِ» زکات رزق را زیاد میکند. وقتی زکات و صدقه در جامعه رایج شد. اقتصاد رونق میگیرد و همه قشرهای مردم برخوردار میشوند.»
۹۷/۱۱/۱۴
امام خامنهای:
«جنبهی اجتماعی و ترجمان اجتماعی نظامساز زکات این است که انسانی که در محیط اسلامی و جامعهی اسلامی، برخوردار از مال دنیوی است، خود را متعهّد میداند، مدیون میداند، طلبکار نمیداند، خود را بدهکار جامعهی اسلامی میداند؛ هم در مقابل فقرا و ضعفا، هم در مقابل سبیلالله؛ بنابراین زکات با این نگاه، یک حکم و شاخص نظامساز است.»
۹۴/۱/۱
والسلام علیکم
قرارگاه جنبش زکات
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
May 11
مال حرام قاتل امام.mp3
22.89M
🔰کدام #مال_حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟
💢 مردم کوفه چرا به جای یاری اباعبدالله، به او خیانت کردند و بعد روبرویش ایستادند؟
🔻«عریفها» چه کسانی بودند؟
#ساختار_اقتصادی_حکومت_یزید
#عطایای_حرام
#نظام_مالی_نامشروع
🏴 ... قَدْ انْخَزَلَتْ عَطَّیاتُکمْ مِنَ الْحَرامِ وَمُلْئِتْ بِطُونُکمْ مِنَ الْحَرامِ فَطَبَعَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِکمْ ...
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰کدام #مال_حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟ 💢 مردم کوفه چرا به جای یاری اباعبدالله، به او خیانت
✍️ کدام مال حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟
• اهل کوفه نه از دیوار خانه یکدیگر بالا میرفتند و نه در ادای دین سست بودند که از سوی سیدالشهداء متصف به حرامخواری شدند بلکه نظام مالی حاکم بر آنها، شکمهایشان را از حرام پر کرد. امام به دعوت کوفیان به سوی کربلا رهسپار شد اما اهل کوفه که قرار بود برای نهضت امام حسین(ع) جانشان را تقدیم کنند؛ به یکباره تصمیمشان تغییر یافت و بیعتشکنی کردند. نه تنها علیرغم خواسته اولیهشان، به یاری او نشتافتند بلکه روبروی اباعبدالله ایستادند و درنهایت هم با مشارکت یکدیگر او و یارانش را به شهادت رساندند.
• متأسفانه خیلی از مبلغان دین در ایام عزای امام حسین(ع) در توضیح عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» به مردم میگویند: «مواظب و مراقب باشید با رعایت احکام فردی، لقمه حرام در زندگیتان وارد نشود تا همانند مردم کوفه، امام خود را تنها نگذارید»! این تفسیر عملاً تحریف موضع ارزشمند سیدالشهدا و بالاخص واقعه تاریخی کربلا است! گزاره «قَدِ انْخَزَلَتْ عَطِیّاتُکُمْ مِنَ الْحَرامِ» منظور شفاف امام را میرساند که دقیقاً فراز قبلی «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» میباشد و اتفاقا اغلب در منابر ذکر نمیشود. «عطاء» مبلغی از بیت المال بود که دستگاه حاکمیت اموی بر اساس قواعد خودش به عربهای کوفه پرداخت میکرد. بنابراین امامحسین(ع) با اشاره به ساختار اقتصادی نامشروع حکومت اموی، مردم کوفه را مورد عتاب قرار داد و نباید فکر کنیم که عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» یک جمله صرفاً اخلاقی و کلی بوده است.
• شاید برای مخاطب واضح نباشد چرا در نگاه ائمه تقسیم بسویه «بیت المال» یک ضرورت جدی به حساب میآمده و نسبت این امر با وضعیت امروز ما چیست؟ باید بگوییم، به لطف غربگرایی و اعتقاد ضمنی به جدایی دین از اقتصاد، نهاد اسلامی «بیت المال» در کشور ما اصلاً وجود ندارد.(اقتصاد اسلامی هنوز در کشور مبنا نیست.) آن چیزی که امروزه ما به عنوان «بیت المال» صدایش میزنیم و منظورمان اموال دولتی یا احیاناً بودجه دولت است، با «بیت المال» صدر اسلام کاملاً فرق میکند. اموال «بیت المال» در صدراسلام، به مجموع «خراجات» و «جزیهها» گردآوری شده اطلاق میگشت. باتوجه به اینکه در رژیم پهلوی با عنوان اصلاحات ارضی، زمینها به سان کالا خصوصی شدند، خراج موضوعاً از میان رفته است و قانون «جزیه» نیز که مستند است به آیه قرآنکریم در همان دوران طاغوت، توسط جمعی از یهودیان و مزدوران بهایی با حمایت انگلستان به تدریج حذف شد. شرح تمام ماجرا بسیار مفصل است اما دانستن همین میزان برای فهم مسئله مورد بحث ما، کافی به نظر میرسد.
• با فهم چرایی «خراج» و «جزیه» میتوان دریافت که بودجه حکومتی بیت المال به صورت بسویه به مسلمان آزاد تعلق دارد لذا چنانچه قرار باشد بخشی از این اموال به صورت مستقیم توزیع شود، همه آنها از این اموال به صورت مساوی سهم خواهند داشت در غیر این صورت حاکم اسلامی و والیهای تحت امر او موظفند، اموال بیت المال را برای مصالح اجتماعی خرج کنند. یک قاعده مهم درمورد اموال بیت المال وجود دارد که نباید آخر هر هفته چیزی از آن باقی بماند. در زمان خلیفه دوم، انحراف در توزیع بیت المال شروع شد و در زمان خلیفه سوم این وضعیت به اوج خود رسید.(از علل مهم قیام مسلمانان علیه سیاستهای خلیفه سوم و انگیزه بیعت با امامعلی(ع) مسئله توزیع اموال بیت المال بود.) امیرالمومنین(ع) در دوران حکومت ظاهریشان، سنت پیامبر را در مورد توزیع بیت المال احیاء نمودند. اما از زمانی که حکومت به دست معاویه و یزید افتاد، اموال بیت المال المسلمین با معیارهای مد نظر حکومت اموی توزیع شد.
• برای کسب آگاهی از نظام مالی_سیاسی حکومت اموی، صوت سخنرانی حجت الاسلام حامد کاشانی که در حدود ۲۰ دقیقه است، توصیه میشود.(صوت پیش از این پیام، در کانال ارسال شده است) مردم عزادار حق دارند بدانند، مشکل در ساحت کلان یعنی به نظام مالی فاسد حکومت یزید بازمیگشت و همین ساختار اقتصادی فرزند پیامبر را به شهادت رساند. در یک کلام، پیادهسازی نظام اقتصادی اسلام و کنار گذاشتن الگوی حکمرانی متعارف در صحنه روابط مالی اقدامی است به مراتب مهم و ضروری! و قطعاً تعلل در اجرای آن، تبعات جبرانناپذیری به دنبال خواهد داشت.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰حلقات جنبش زکات
• پیروِ لزوم انجام فعالیتهای تشکیلاتی و اقدامات جنبشی، مقرر میگردد در اقصینقاط کشور «حلقات جنبش» فعال شوند. بدین منظور بزرگوارانی که مایل هستند در حلقه محل سکونتشان عضو باشند، برای نامنویسی به شناسه @Zakat_info مراجعه نمایند.
• چنانچه تعداد اعضای یک حلقه به حد نصاب رسید، از طریق همین شناسه تشکیل حلقه و نام سرگروه به اعضای حلقه اطلاع داده خواهد شد.
دو نکته مهم در مورد حلقات جنبش:
۱. هر حلقه بایستی با هماهنگی بسیج فعالیت نماید.
۲. لازم است اعضای حلقه حداقل هر ماه یک جلسه حضوری با یکدیگر داشته باشند.
🔅 قرارگاه جنبش زکات ۱۳۹۸/۶/۳۱
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
درهم و دینار.mp3
11.68M
حجتالاسلام علی کشوری(دبیر الگوی اسلامی پیشرفت):
🔹«درهم» و «دینار» پولهای اسلام هستند.
🔻پول امروز، شرعاً قابل قبول نیست
🔻مسئله نصاب زکات و میزان دیات
📎منبع:
گزیدهای از جلسه۶ فقهالمکاسب ۱۳۹۸/۶/۲۷
@olgou4
@matanevesht
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔔 (انتشار دیدگاه آقای کشوری در این زمینه، الزاماً به منزله تأیید و همسویی با تمام نظراتی که مطرح کردند، نیست. بلکه به دنبال آشنانمودن مخاطبین با مسئله و اهمیت آن هستیم.)
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰حلقات جنبش زکات • پیروِ لزوم انجام فعالیتهای تشکیلاتی و اقدامات جنبشی، مقرر میگردد در اقصینقاط
💠✍در تبیین چرایی حلقات جنبشی|
• پیگیری مطالبات و تشکیل تدریجی یک جریان قوی مردمی مستلزم نقشآفرینی نیرویهای با انگیزه و فعال در صحنه عمل میباشد. هماکنون چنین ظرفیتی در استانهای مختلف کشور مشاهده میشود و فضا مستعد شکلگیری هستههای تشکیلاتی در رابطه با موضوع «احیاء زکات» است.
• افرادی که با «مطالبات کلان جنبش» یا «نظام مسائل احیاء زکات» آشنا هستند به خوبی میدانند موضوعات مورد توجه جنبش تا چه اندازه حساب شده، دارای اولویت و ضریب اهمیت بالاست. اگر بتوانیم با فراهمسازی بستر مناسب، علاقهمندان حوزه «پیادهسازی الگوی معیشت اسلامی» را گرد هم بیاوریم، منجر به همافزایی شده و به همین نسبت کیفیت و وسعت اقدامات جنبشی افزایش خواهد یافت.
• امید میرود حلقههای جنبش، این بستر مدنظر را آماده کند که به موجب آن اولاً اعضای دغدغهمند در هر منطقه یکدیگر را پیدا کنند و بشناسند. ثانیاً سطح معلوماتشان را در مورد موضوع احیاء زکات ارتقاء دهند. ثالثاً برای انجام فعالیتهای میدانی نظیر برپایی غرفه، پخش تراکت و ... طرح و برنامه بچینند و عمل کنند. طبعاً در راستای کار تشکیلاتی و هماهنگی بین اعضا، فعالیتها منظمتر و کارآمدتر خواهد بود و ما را زودتر به نتیجه میرساند.
🔅 قرارگاه جنبش زکات ۱۳۹۸/۷/۴
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
▪️بررسی اجمالی دیدگاه اول: «هر پولی، زکات [ظاهری] دارد!» 🔅بخش نخست #اختصاصی_جنبش 🔰 همانطور که قبل
#یادآوری_مسأله
#زکات_طلا_و_نقره
▪️پیام reply شده، طرح مسأله ما بود. ابتدا طی چند پست، دیدگاه اول را مورد بررسی و نقد قرار دادیم و حالا نوبت به توضیح نگاه دوم میرسد.
🔹آیا حذف مبنای کالایی از پول، (فارق از موضوع زکات طلا و نقره) اقدامی قابل پذیرش بوده؟
🔸آیا میتوان گفت حذف مبنای کالایی از پول، یکی از دلایل اصلی تعطیلی زکات [ظاهری] محسوب میشود؟
🔹علت معافیت ثروتمندان از پرداخت زکات [ظاهری] چیست؟ آیا زکات در جامعه اسلامی مانند همتای خود یعنی نماز، نمیبایست به صورت واجب فراگیر ظهور و بروز پیدا کند؟
🔸 آیا واقعا دین اسلام نسبت به موضوع پول ساکت یا بیتفاوت مانده و برنامه مشخصی برای آن ارائه ننموده؟ چنانچه پاسخ منفی است؛ پس نظام پولی مدنظر شارع چگونه میباشد؟
➖➖➖➖➖
❇️جهت ارسال نظر:
رابط گروه بحث: @ZakatGroup
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
بروشور اربعین.pdf
2.36M
🌷طرح بروشور|
مخصوص اربعین حسینی
🖨 نسخه ی قابل چاپ
(سیاه و سفید)
➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
🌷طرح بروشور|
مخصوص اربعین حسینی
🔻... حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، به دست اهالی شهری شهید شد که نه کافر بودند و نه مانند مردم عوام شام او را نمیشناختند ...
➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
🌷طرح بروشور|
مخصوص اربعین حسینی
🔻... دوران اقتصاد فعلی به سرآمده! این نظم فکری که الگوی معیشت غربی را یک سازوکار نهایی تلقی میکند در حال فروپاشی است ...
➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat