eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
281 دنبال‌کننده
197 عکس
32 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 متن عکس را بخوانید 🔰 پنج گام تا عملیاتی‌شدن زکات در بستر جامعه ▪️«زکات» موضوعی است فراموش شده و کمتر کسی آن را به درستی می‌شناسد؛ چه رسد به اینکه، آن را باور داشته باشد. ▪️مثلاً بسیاری پیش خود گمان می‌کنند: «زکات، خروجی اسلام است(!) و پرداخت آن به مثابه یک حکم شرعی، تنها بر عده‌ای محدود آن هم در محیط روستایی واجب شده(!)» 🔻 با توجه به اینکه در حال حاضر «زکات حقیقی» را به رسمیت نمی‌شناسیم و از این جهت به جایگاه برجسته آن پی‌نبردیم، حداقل "چهار گام" تا احیای زکات فاصله داریم. ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
📸 متن عکس را بخوانید 🔰 پنج گام تا عملیاتی‌شدن زکات در بستر جامعه ▪️«زکات» موضوعی است فراموش شده و
✍️ احیای زکات در صدر اسلام 🔹«لا اِلهَ‌ اِلَّا ‌الله» • اساس کار دعوت انبیا، دعوت به توحید است که پایه اصلی یک جهان‌بینی محسوب می شود. پیامبر(ص) در ابتدا مردم را به توحید و اجتناب از شرک دعوت نمودند و با این کار سعی داشتند یک جامعه متمایز توحیدی بسازند. به‌مجرّدی که حضرت محمد(ص) فرمود: قولوا لا اِلهَ‌ اِلَّا ‌اللهُ تُفلِحوا، صاحبان زر و زور در همان محیط محدود و کوچک مکّه در مقابل او و مردمی که با شهادت به وحدانیّت خداوند خود را از جامعه مشرکین جدا ساختند، صف‌آرایی کردند. (برداشتن گام اول: «اعتقاد به توحید») 🔸«زکات» قبل از تشریع احکام آن • تا قبل از تشریع احکام اسلامی زکات - که در مدینه رخ داد - خود «زکات» به دلیل اعتقاد به اصل توحید، میان مؤمنین یک موضوع پذیرفته شده‌ای بود. یعنی زکات از همان ابتدا به رسمیت شناخته شد و آوردن آن همچون برپاداشتن نماز جزء شئون دین‌داری به شمار می‌رفت؛ بی‌دلیل نیست که در آیات مکّی قرآن کریم، ما شاهد استعمال واژه زکات هستیم!(همانند آیه ۳ سوره نمل که خصوصیّت جامعه مؤمن این چنین توصیف شد: «همان‌هایی كه نماز برپا مى‌دارند و زكات مى‌آورند و تنها آن‌هایند که به آخرت يقين دارند.») کاملاً روشن است که اگر اصل زکات پیش از تشریع احکام آن، برای مردم ناشناخته بود این آیات در مکّه نازل نمی‌شدند.(برداشتن گام دوّم: «به رسمیّت شناختن زکات») 🔹وجوب روزه بر مسلمانان • ۲۸ شعبان سال دوم هجری قمری (۱۳روز بعد از تغییر قبله) با نزول آیه ۱۸۳سوره بقره، روزه گرفتن در ماه رمضان بر مسلمانان واجب شد تا آنان رنج گرسنگی و تشنگی را درک کنند و از این طریق بدانند که به فقرا و مساکین در این دنیا چه می‌گذرد و آنچه را که خداوند در اموالشان برای آن‌ها(فقرا و مساکین) واجب نموده ادا نمایند! لازم به ذکر است که روزه در کنار «نماز»، «زکات»، «حج» و «ولایت» یکی از زیربناهای اسلام به‌حساب می‌آید.(مجموعه‌ی گزاره‌های این پاراگراف، مستند بر روایات متعدّد و معتبر است) 🔸آغاز تشریع احکام زکات • در ماه مبارک رمضان همان سال، آیه‌ی زکات نازل شد. بنا بر گزارشات تاریخی و احادیث پیامبر(ص) پس از نزول این آیه در ابتدا فرمان دادند که اغنیا زکات فطره را از طرف خود و خانواده خود براى کوچک و بزرگ و آزاد و برده و زن و مرد پرداخت کنند. آیه زکات: «خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم وَتُزَكّيهِم بِها وَصَلِّ عَلَيهِم ۖ إِنَّ صَلاتَكَ سَكَنٌ لَهُم ۗ وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ»«از اموال آن‌ها صدقه‌ای بگیر، تا به وسیله آن، آن‌ها را پاک سازی و تزکیه دهی! و (به هنگام گرفتن صدقه) برای آن‌ها دعا کن؛ که دعای تو، مایه آرامش آن‌هاست؛ و خداوند شنوا و داناست!» زکات فطره، مخصوص پایان ایّام روزه‌داری به نشانه التزام عملی اغنیا نسبت به ادای حق فقرا در طول سال است. بنابراین در همان ماه، پیامبر(ص) ضمن اعلام رسمی وجوب زکات، احکام وضعی مربوط به محاسبه زکات را ابلاغ نمودند اما تا ماه رمضان سال بعد برای گردآوری زکات اقدام نکردند. چرا؟ در سال دوم هجری برای عموم مردم، فطریه “حداکثر” توان‌شان به‌شمار می‌رفت به عبارتی وضع مالی مسلمانان پس از هجرت، اصلاً خوب نبود.(هجرت یا به نوعی فرار از دست مشرکین موجب توقیف اموال مسلمین در مکه شد و آنان شدیداً فقیر و ندار شدند.)(برداشتن گام سوّم: «یافتن الگوی محاسباتی برای اندازه‌گیری تعهّد هر غنی» برداشتن گام چهارم: «یافتن روشی مناسب برای رساندن زکات») 🔹تأسیس نظام تأمین اجتماعی • پس از پایان رمضان سال سوّم هجری قمری، پیامبر(ص) به منادی خود فرمود تا در جمع مسلمين اعلام كند كه: «اى مسلمانان! زكات اموال‌تان را بدهید، تا نمازتان قبول شود». و سپس افرادى را براى جمع‌آورى زكات، معيّن فرمود و آن‌ها را همراه «کارگزاران خراج» [به سمت مردم] فرستادند. منبع: من لایحضره‌الفقیه، ج۲، ص۱۳. سال نهم هجرت که وضعیت مالی جامعه مسلمانان به نسبت گذشته بهتر شده بود، نیز آیه ۶۰ سوره توبه نازل شد. در این آیه، مصارف بودجه حکومتی زکات به طور دقیق و موسّعی بیان گردید. آیه مصارف زکات: «زکات‌ها اختصاص دارد به فقرا، مسکینان، کارگزاران زکات، تألیف قلوبِ کفّار و یا مسلمانانِ ضعیف‌العقیده، آزادیِ بندگان، بدهکارانِ تنگدست، در راه خدا و فرزندان راه. این فریضه از جانب خداست و خداوند دانا و حکیم است.» (برداشتن گام پنجم: «اراده و تصمیم برای عملیاتی شدن کامل زکات در بستر جامعه») 🔻پی‌نوشت‌ها به علت کمبودِ جا در پست بعدی ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
🔻پی‌نوشت۱: همچنین روند تعطیلی و متروک شدن «زکات» در جوامع مسلمین مخصوصاً شیعیان را در فرصت مناسب توضیح خواهیم داد که چگونه موضوعی به این مهمی تدریجاً به فراموشی سپرده و جایگاه برجسته آن در روابط اجتماعی مردم، گُم شد! 🔻پی‌نوشت۲: همان طور که مستحضر هستید، تا اجرایی شدن کامل زکات در بستر جامعه، پنج گام را تعریف نمودیم. در خصوص کشور ایران، باید عرض کنیم که هنوز گام دوّم (به رسمیّت شناختن زکات) برداشته نشده است. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
📢 📣 سخنرانی مجازی استاد حسن عباسی ✨ گرامیداشت "مرحوم کربلایی کاظم ساروقی" 🔺 با همکاری اندیشکده حکمت عهد استان مرکزی 🗓 جمعه - ۳ مرداد ۹۹ ⏰ ساعت ۱۹:۰۰ 📱 🔸 از صفحه استاد حسن عباسی در اینستاگرام ▫️ instagram.com/hasanabbasi.ir استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
جنبش مردمی احیای زکات
📢 #اطلاع_رسانی 📣 سخنرانی مجازی استاد حسن عباسی ✨ گرامیداشت "مرحوم کربلایی کاظم ساروقی" 🔺 با همکاری
💠 مرحوم کربلایی کاظم ساروقی • کشاورز ساده‌ای بود که علاوه بر نداشتن سواد، فردی نیز کم حافظه بود تا حدّی‌که یک مسیر را بعد از مدت‌ها پیمودن، باز گم می‌کرد. ولیکن موهبتی بزرگ از طرف حق‌تعالی نصیب او گشت که اعجاب همه را برانگیخت و آن، حفظ همه آیات قرآن کریم بود، آن‌هم به‌نحوی که می‌دانست هر آیه در کجای قرآن و در چه سوره‌ای قرار دارد و اگر در جایی حرفی از آیه، اشتباه چاپ شده بود او می‌فهمید و یا اگر در کتابی آیه و یا آیاتی از قرآن در ضمن مطالب عربی وجود داشت، او آن آیات را می‌شناخت و نشان می‌داد، و اگر از او سوال می‌شد چگونه منوجه این امر می‌شوی؟ می‌فرمود این کلمات مانند نور برای من می‌درخشد. و مهم‌تر آن‌که چنان تسلطی بر آیات الهی قرآن پیدا کرده بود که سوره‌های قرآن را می ‌توانست از آخر به سمت اول بخواند، مرحوم آیت‌الله حاج سیّدمحمّدتقی خوانساری(ره) پس از آزمایش‌های متعدد، به او فرمود که قرآن را می‌توانی معکوساً بخوانی؟ او گفت: آری! و شروع کرد به خواندن سورة بقره، از آخر به اول و آقای خوانساری(ره) فرمودند: بسیار عجیب است، من شصت سال «قل‌هوالله احد» را که چهار آیه است می‌خوانم، ولی نمی‌توانم بدون فکر و تأمل از آخر به اول بخوانم ولی این مرد عامی، سوره بقره را که ۲۸۶ آیه است، بدون تأمل، مستقیماً و معکوساً از حفظ می‌خواند. • بله او کربلایی محمد کاظم کریمی ساروقی است‌که در سال ۱۳۰۰ه-ق، در دهکده ساروق از توابع اراک به‌دنیا آمد، و در دوران جوانی خویش در امام‌زاده آن منطقه که برای زیارت و فاتحه خوانی رفته بود دو نفر جوان را می‌بیند که با لباس‌های سفید و تمیز به سوی او می‌آیند و آن دو نفر در داخل امام‌زاده، دعاهایی می‌خوانند که محمد کاظم خیلی متوجه نمی‌شود و هم‌چنان ساکت و آرام می‌ایستد، ولی می‌بیند داخل امام‌زاده که معمولا تاریک بود امروز خیلی روشن شده، بعلاوه در اطراف سقف امام‌زاده کلماتی روشن نوشته شده و یکی از آن دو نفر رو به محمد کاظم می‌کند و می‌‌فرماید: «چرا چیزی نمی‌خوانی؟ » محمد کاظم می‌گوید: «آقا آخر من که مکتب نرفته‌ام و سواد ندارم » آن جوان می‌فرماید: «ولی تو می‌توانی بخوانی»، آن‌گاه دست خود را روی سینه محمد کاظم می‌گذارد و مقداری فشار می‌دهد و می‌فرماید: «حالا بخوان»، و محمد کاظم می‌گوید: «چه بخوانم؟» آن آقا شروع به‌خواندن آیات ۵۳ تا ۵۹ سوره اعراف می‌کند و محمد کاظم تکرار می‌کند و از آن لحظه به بعد احساس می‌کند حافظ کل قرآن شده است. و بزرگان و علمای حوزه‌های علمیه قم، نجف، کربلا، کاظمین، مانند مرحوم آیة الله هبة الله شهرستانی، سید محمد میلانی، علامه امینی، مرعشی نجفی، سید محسن حکیم، بروجردی... (رحمة الله علیهم)، امتحان‌های عدیده‌ای از او بعمل آوردند، و همگی تصدیق کردند که موهبتی الهی نصیب وی گشته است. 🔹اما چگونه کربلایی کاظم به این مقام دست پیدا کرد؟ درکنار پرهیز از لقمه حرام و شبه ناک، و مراقبت بر خواندن نماز شب، و عمل به دستورات شریعت، یکی دیگر از عوامل مهم، در سیره کربلایی کاظم توجه فوق العاده وی نسبت به حال فقرا و پرداخت انفاق به آن‌ها بود. او روستای خود را به دلیل این‌که ارباب، زکات اموالش را پرداخت نمی‌کند، ترک می‌کند و بعد از مدت‌ها، پس از اطمینان کامل از توبه صاحب ملک، دوباره به روستا بر می‌گردد؛ و صاحب ملک قطعه زمین کوچکی را نیز به کربلایی کاظم می‌دهد تا افزون بر کار برای ارباب، بر روی زمین خودش نیز کار کند. و سیره ایشان این بود، در موقعی که خرمن را می‎کوبید و گندم را از کاه جدا می‌کرد، سهم مالک را می‌پرداخت و همان‌جا زکات سهم خود را جدا می‌کرد و به مستحقّی که به‌طور کامل از وضع زندگی و معاش او مطلّع بود، می‌داد. افزون بر این، پس از جدا کردن خرج سالانه خود و بذری که برای کاشت سال بعد کنار می‌گذاشت، مابقی را بین فقرا تقسیم می‌کرد و این رویّه و روش کربلایی کاظم در رسیدگی به حال فقرا بود. • حتی ساعتی، قبل از آن‌که قرار بود در آن امام‌زاده، به چنین فیض عظیمی نائل شود، در موقع خرمن، و هنگامی که هنوز گندم را از کاه جدا نکرده بود، همان شخصی که هر ساله زکات مال خود را به او می‌داد، به سراغش می‌آ‌ید و می‌گوید: بچه‌هایم نان ندارند، ایشان می‌گوید: می‌بینی که باد نمی‌آید؛ ولی سعی می‌کنم مقداری گندم برایت تهیه کنم، شخص مستمند می‌رود. پس از رفتن او، کربلایی به وسیله غربال مقداری گندم از کاه جدا کرده، وزن می‌کند و به منزل او می‌برد؛ و موقع برگشت، در داخل امام‌زاده آن واقعه شگفت رخ می‌دهد. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
50.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ معرفی کربلائی کاظم ساروقی معجزه قرن به مناسبت دیدار مقام معظم رهبری با اعضای ستاد کنگره شهدای استان مرکزی و بیان خاطره حضرت آقا در خصوص ایشان تولید شده توسط موسسه فرهنگی سفیران طلائیه اراک @golbarg_sorkh
جنبش مردمی احیای زکات
کلیپ معرفی کربلائی کاظم ساروقی معجزه قرن به مناسبت دیدار مقام معظم رهبری با اعضای ستاد کنگره شهدای ا
پای منبر یكی از علما می‌رود و آن عالم می‌گوید هر شخصی كه ارباب (صاحب مزرعه) باشد باید زكات دهد، اگر زكات ندهد نمازهایش نزد خدا قبول نخواهد شد. بعد از آن كربلایی كاظم به سراغ اربابش می‌رود و می‌گوید كه باید زكات بدهد اما اربابش توجهی نمی‌كند لذا روستای خود را به دلیل این‌که ارباب، زکات اموالش را پرداخت نمی‌کند، ترک می‌کند و به كارگری می‌رود و بعد از چند سال ارباب یك نفر را واسطه قرار داده و به دنبالش می‌فرستد. بعد از مدت‌ها، پس از اطمینان کامل از توبه صاحب ملک، دوباره به روستا بر می‌گردد؛ و صاحب ملک قطعه زمین کوچکی را نیز به کربلایی کاظم می‌دهد تا افزون بر کار برای ارباب، بر روی زمین خودش نیز کار کند. و سیره ایشان این بود، در موقعی که خرمن را می‎کوبید و گندم را از کاه جدا می‌کرد، سهم مالک را می‌پرداخت و همان‌جا زکات سهم خود را جدا می‌کرد و به مستحقّی که به‌طور کامل از وضع زندگی و معاش او مطلّع بود، می‌داد. افزون بر این، پس از جدا کردن خرج سالانه خود و بذری که برای کاشت سال بعد کنار می‌گذاشت، مابقی را بین فقرا تقسیم می‌کرد و این رویّه و روش کربلایی کاظم در رسیدگی به حال فقرا بود.
مال‌ حرام‌ قاتل‌ امام.mp3
22.89M
🔰کدام #مال_حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟ 💢 مردم کوفه چرا به جای یاری اباعبدالله، به او خیانت کردند و بعد روبرویش ایستادند؟ 🔻«عریف‌ها» چه کسانی بودند؟ #ساختار_اقتصادی_حکومت_یزید #عطایای_حرام #نظام_مالی_نامشروع 🏴 ... قَدْ انْخَزَلَتْ عَطَّیاتُکمْ مِنَ الْحَرامِ وَمُلْئِتْ بِطُونُکمْ مِنَ الْحَرامِ فَطَبَعَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِکمْ ... ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
✍️ کدام مال حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟ • اهل کوفه نه از دیوار خانه یکدیگر بالا می‌رفتند و نه در ادای دین سست بودند که از سوی سیدالشهداء متصف به حرام‌خواری شدند بلکه نظام مالی حاکم بر آن‌ها، شکم‌هایشان را از حرام پر کرد. امام به دعوت کوفیان به سوی کربلا رهسپار شد اما اهل کوفه که قرار بود برای نهضت امام حسین(ع) جانشان را تقدیم کنند؛ به یک‌باره تصمیم‌شان تغییر یافت و بیعت‌شکنی کردند. نه تنها علی‌رغم خواسته اولیه‌شان، به یاری او نشتافتند بلکه روبروی اباعبدالله ایستادند و درنهایت هم با مشارکت یکدیگر او و یارانش را به شهادت رساندند. • متأسفانه خیلی از مبلغان دین در ایام عزای امام حسین(ع) در توضیح عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» به مردم می‌گویند: «مواظب و مراقب باشید با رعایت احکام فردی، لقمه حرام در زندگی‌تان وارد نشود تا همانند مردم کوفه، امام خود را تنها نگذارید»! این تفسیر عملاً تحریف موضع ارزشمند سیدالشهدا و بالاخص واقعه تاریخی کربلا است! گزاره «قَدِ انْخَزَلَتْ عَطِیّاتُکُمْ مِنَ الْحَرامِ» منظور شفاف امام را می‌رساند که دقیقاً فراز قبلی «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» می‌باشد و اتفاقا اغلب در منابر ذکر نمی‌شود. «عطاء» مبلغی از بیت المال بود که دستگاه حاکمیت اموی بر اساس قواعد خودش به عرب‌های کوفه پرداخت می‌کرد. بنابراین امام‌حسین(ع) با اشاره به ساختار اقتصادی نامشروع حکومت اموی، مردم کوفه را مورد عتاب قرار داد و نباید فکر کنیم که عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» یک جمله صرفاً اخلاقی و کلی بوده است. • شاید برای مخاطب واضح نباشد چرا در نگاه ائمه تقسیم بسویه «بیت المال» یک ضرورت جدی به حساب می‌آمده و نسبت این امر با وضعیت امروز ما چیست؟ باید بگوییم، به لطف غرب‌گرایی و اعتقاد ضمنی به جدایی دین از اقتصاد، نهاد اسلامی «بیت المال» در کشور ما اصلاً وجود ندارد.(اقتصاد اسلامی هنوز در کشور مبنا نیست.) آن چیزی که امروزه ما به عنوان «بیت المال» صدایش می‌زنیم و منظورمان اموال دولتی یا احیاناً بودجه دولت است، با «بیت المال» صدر اسلام کاملاً فرق می‌کند. اموال «بیت المال» در صدراسلام، به مجموع «خراجات» و «جزیه‌ها» گردآوری شده اطلاق می‌گشت. باتوجه به این‌که در رژیم پهلوی با عنوان اصلاحات ارضی، زمین‌ها به سان کالا خصوصی شدند، خراج موضوعاً از میان رفته است و قانون «جزیه» نیز که مستند است به آیه قرآن‌کریم در همان دوران طاغوت، توسط جمعی از یهودیان و مزدوران بهایی با حمایت انگلستان به تدریج حذف شد. شرح تمام ماجرا بسیار مفصل است اما دانستن همین میزان برای فهم مسئله مورد بحث ما، کافی به نظر می‌رسد. • با فهم چرایی «خراج» و «جزیه» می‌توان دریافت که بودجه حکومتی بیت المال به صورت بسویه به مسلمان آزاد تعلق دارد لذا چنانچه قرار باشد بخشی از این اموال به صورت مستقیم توزیع شود، همه آن‌ها از این اموال به صورت مساوی سهم خواهند داشت در غیر این صورت حاکم اسلامی و والی‌های تحت امر او موظفند، اموال بیت المال را برای مصالح اجتماعی خرج کنند. یک قاعده مهم درمورد اموال بیت المال وجود دارد که نباید آخر هر هفته چیزی از آن باقی بماند. در زمان خلیفه دوم، انحراف در توزیع بیت المال شروع شد و در زمان خلیفه سوم این وضعیت به اوج خود رسید.(از علل مهم قیام مسلمانان علیه سیاست‌های خلیفه سوم و انگیزه بیعت با امام‌علی(ع) مسئله توزیع اموال بیت المال بود.) امیرالمومنین(ع) در دوران حکومت ظاهری‌شان، سنت پیامبر را در مورد توزیع بیت المال احیاء نمودند. اما از زمانی که حکومت به دست معاویه و یزید افتاد، اموال بیت المال المسلمین با معیارهای مد نظر حکومت اموی توزیع شد. • برای کسب آگاهی از نظام مالی_سیاسی حکومت اموی، صوت سخنرانی حجت الاسلام حامد کاشانی که در حدود ۲۰ دقیقه است، توصیه می‌شود.(صوت پیش از این پیام، در کانال ارسال شده است) مردم عزادار حق دارند بدانند، مشکل در ساحت کلان یعنی به نظام مالی فاسد حکومت یزید بازمی‌گشت و همین ساختار اقتصادی فرزند پیامبر را به شهادت رساند. در یک کلام، پیاده‌سازی نظام اقتصادی اسلام و کنار گذاشتن الگوی حکمرانی متعارف در صحنه روابط مالی اقدامی است به مراتب مهم و ضروری! و قطعاً تعلل در اجرای آن، تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. 📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔻 برخی از دوستان بابت کم شدن فعالیت کانال گلایه کردند. • واقعیت این است که مشکل اصلی به «کمبود نیروی فعال و مشارکت‌کننده» برمی‌گردد. طبعاً چنانچه بار مسئولیت بین چند نفر تقسیم می‌شد و هر کس گوشه‌ای از کار را بلند می‌کرد، سرعت عملکرد جنبش متناسب و قابل قبول بود. • در حال حاضر، مسئولین جنبش به قدری کم تعداد هستند که اگر دو یا سه نفر برای مدتی به خاطر محدودیت‌های موقت زندگی شخصی عرصه را ترک کنند، کارها تا زمانی که این چند نفر برگردند متأسفانه روی زمین می‌ماند. • سنگر احیای زکات، علی‌رغم اهمیت فوق‌العاده بالای موضوع به شدت خالی است. • از طرفی فعالیت جنبشی در این راه، نعمت است؛ لطف و عنایت و توفیقی است که خدا به ما داده و کار برای خداست. امیدواریم خدا از ما قبول کند و شاید از بین همه کارهایی که در زندگی انجام داده‌ایم، همین‌ها ره‌توشه آخرت ما را بسازد. "لذا دعوت این حقیر به حضور و همکاری دوستان در فعالیت، متضمّن اصرار و التماس نیست." • برای بخش‌های مختلف جنبش - به خصوص اداره صفحه اینستاگرام - به نیروی مسئول احتیاج داریم. برادران و خواهرانی که احیاناً تصمیم دارند فعالیت نمایند و البته مصمّم هستند تا گوشه‌ای از کار را بلند کنند، از طریق گروه بحث (@ZakatGroup) می‌توانند به ما اطلاع دهند. 🔹از طرف یکی از مسئولان جنبش ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
4_5947550976402523776.mp3
806.5K
🔉 گزیده‌ای از سخنرانی حاج آقای پناهیان ▪️نقش امام جامعه در مورد و علاوه بر دادن انگیزه فردی، «بسیج جمعی» است. ▪️هنوز در مراتب بسیار اولیه و ضعیف هستیم. مثلاً امام عصر [هنگام قیام] کسانی که «زکات» نمی‌دهند را گردن می‌زند! 🔻ستاد زکات داریم، ضعیف‌تر از ستاد نماز! خمس هم که ستاد ندارد؛ فعلاً همه چیز تعارفی است! 🗓 شنبه ۸ شهریورماه ۱۳۹۹ ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
#مواضع 🔉 گزیده‌ای از سخنرانی حاج آقای پناهیان ▪️نقش امام جامعه در مورد #انفاق و #مواسات علاوه بر د
✍️ چرا نیاوردن زکات، جرم سنگینی است؟ • حاج آقای پناهیان در میان صحبت‌هایشان اشاره کردند: «حدیث داریم، امام زمان کسانی که زکات ندهند را گردن می‌زند.» این تک‌گزاره برای عموم، به دلیل عدم شناخت کافی راجع به اصل موضوع زکات و ابعاد آن کمی عجیب به نظر می‌رسد و احتمالاً برخی از افراد را به واکنش وامی‌دارد. • شخص در مواجهه با این تک‌گزاره احتمالاً از خود می‌پرسد: چطور ممکن است، یک پرداخت شرعی (۱) و فردی (۲) که تنها بر عهده جمع محدودی از چوپانان و کشاورزان (۳) است آنقدر برای امام زمان حساس باشد که مانعان زکات یا همان کسانی که عمداً زکات نمی‌پردازند، توسط او گردن زده شوند؟ • ابهام مورد نظر، نتیجه سه فرض رایج و اشتباه در خصوص زکات است. باید بدانیم که: ۱- زکات برخلاف تصور رایج یک پرداخت شرعی نیست بلکه کاملاً عرفی و طبیعی محسوب می‌شود؛ در واقع اصل این پرداخت، مسلمان و غیرمسلمان نمی‌شناسد. ۲- زکات یک پرداخت و بدهی اجتماعی است و نه فردی. هم حق‌الله است و هم حق‌الناس. کسی که از قصد زکات نمی‌دهد، در واقع همان اندازه دارایی دیگران را چپاول کرده است و می‌بایست تبعات حقوقی داشته باشد. ۳- زکات، حقی معین است که برگردن صاحبان اموال بسیار قرار دارد. به بیان ساده، چنانچه کسی از یک حدی توانایی مالیش فراتر رود به طوری که زندگی خود و خانواده‌اش سخت نگذرد، جزء مشخصی از اموالش را مالک نیست و به افرادی تعلق دارد که زندگی‌شان به طور کامل تأمین نمی‌شود. لذا بخشی از جامعه، می‌بایست زکات بدهند و مابقی لازم است زکات بگیرند. زکات‌دهندگان و زکات‌گیرندگان مجموعاً کل مردم را تشکیل می‌دهند و از این رو موضوعی بسیار برجسته و مهم در روابط اجتماعی است. • حالا اگر حکومتی (خواه اسلامی یا غیراسلامی) زکات را به رسمیت بشناسد به دلایل علمی و مشخصی که قبلاً توضیح دادیم، به طور یکپارچه و متمرکز زکات می‌گیرد و آن را تخصیص می‌دهد. بدین شکل، زکات به یک نهاد حکومتی برای تأمین اجتماعی تبدیل می‌شود. • به همین جهت عدم آوردن زکات به صورت عمدی، اولاً نوعی سرقت به حساب می‌آید(البته سرقت از نیازمندان!) ثانیاً مصداق بارزی از مخالفت با حکومت و قانون است. در کنار این دو موضوع، چنانچه حکومت برای بازدارندگی نیز به جای تجسس (پایمال کردن کرامت انسانی)، مجازات سنگین‌تری وضع کند؛ با احتساب این شرایط، اعدام یا مجازات مشابه آن برای جنایت منع زکات چندان دور از ذهن و عجیب به نظر نمی‌رسد. ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
#مواضع 🔉 گزیده‌ای از سخنرانی حاج آقای پناهیان ▪️نقش امام جامعه در مورد #انفاق و #مواسات علاوه بر د
✍️ امام زمان مهربان را خشن نشان ندهید! • چند روزی هست که کلیپ کوتاهی از صحبت‌های حاج آقای پناهیان در شبکه‌های اجتماعی، منتشر شد که در آن گفته می‌شود: "که امام زمان کسانی که زکات نمی‌آورند را گردن می‌زند." • در این مدت عده‌ای که طرفدار و یا مروج اسلامِ مَن‌درآوردی تحت عنوان هستند، از این حرف آقای پناهیان عصبانی شده و حسابی صدای‌شان درآمد. به عنوان مثال آقایی به نام "مصطفی داننده" در یادداشتی اظهار کرده بود که چرا چهره امام زمان را که امام مهربانی است این همه خشن نشان می‌دهید؟! و یادداشتش را - جوری که می‌خواهد انگار خودش را خالی کند - با این جمله پایان می‌دهد: "لطفا با چنین سخنرانی‌هایی به اعتقادات مردم ضربه نزنید، آنهم در دنیایی که ظاهر الصلاح به اندازه کافی با ریای خود به اسلام ضربه زده‌اند." • به طور خلاصه یک تفکر و برداشت غلطی از اسلام ناب محمدی است که در آن جنگ و جهاد با کفار، فرهنگ مقاومت، عذاب گناهکاران و ... را حذف می‌کند؛ درست مشابه مسیحیت تحریف شده تبشیری. با توجه به شواهدی پشت پرده حامیان تفکر اسلام رحمانی، سرویس‌های جاسوسی آن طرف آبی مخصوصا انگلیس است و این یعنی عمداً این موضوع پیگیری می‌شود. • جریان انحرافی قائل به این نگاه، اتفاقاً با تبلیغ یک اسلام قلابی، اعتقادات مردم را به بازی می‌گیرند و برای اینکه یک وقت مورد سوال واقع نشوند در جایگاه طلبکار، به سایرین برچسب خشونت‌طلب، ریاکار و تندرو می‌زنند. 🔻پی‌نوشت: این جماعت می‌بایست یاد بگیرند هیچ‌گاه نباید از ما توضیح بخواهند، کسی که انحراف ایجاد می‌کند تیشه به ریشه اسلام می‌زند باید جواب دهد؛ نه ما! و همچنین لازم است ما بچه حزب‌اللهی‌ها نیز یاد بگیریم در مقابل گزافه‌گویی‌های آن‌ها پاسخگو و منفعل نیستیم و نباید باشیم. یادداشت کامل آقای داننده را می‌توانید در لینک زیر ملاحظه کنید: 🔗 https://www.asriran.com/0037ld ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
#مواضع 🔉 گزیده‌ای از سخنرانی حاج آقای پناهیان ▪️نقش امام جامعه در مورد #انفاق و #مواسات علاوه بر د
• ‏آقای پناهیان حرف ائمه را گفته، آقای تاج‌زاده می‌گوید دارد خشونت تئوریزه می‌کند. حرف منافقین از صدر اسلام همین بوده‌ است: دین محمد (ص) را تا جایی قبول داریم که خوشمان بیاید./توئیت سید امیر سیاح • جدا از این حرف‌ها کدام دوست یا دشمنی واقعا باور می‌کند که جناب تاج‌زاده، از روی دلسوزی نسبت به امام عصر(عج) و اسلام این طور واکنش داده؟ از فحوای منافقانه و تابلوی توئیت به راحتی می‌توان فهمید که چه چیزی مد نظر دارند؟ بهانه جور کردن برای تخریب وجهه حاج آقای پناهیان و در کنارش آیت الله مصباح؛ حالا مهم نیست این بهانه چه باشد. • این هم لینک پیامی از کانال تاج‌زاده: یادداشت حجاریان در دفاع از ! ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔻انکار «اصل زکات»، به معنای خروج از وادی و انکار «احکام اسلامی زکات»، به معنای خروج از وادی می‌باشد. 🔻و «خودداری کردن از آوردن زکات» توسط صاحبان اموال بسیار - خواه این افراد مسلمان باشند چه نباشند - نزد خدا است و در صحنه اجتماعی یک به شمار می‌رود. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
28.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💠 در روزگاری که حلال خواری ۷.۵ میلیارد جمعیت زمین به صورت عام و انسان ایرانی به صورت خاص که با قمار بورس و ربای بانک که ره‌آورد است، مخدوش شده، می‌توان با تئوریزه کردن ساز و کار زندگی افرادی همچون «کربلایی محمد کاظم ساروقی» در حلال‌خواری و پرداخت و مالش کشور و جهان را به سمت حلال‌خواری و رستگاری سوق داد. 📌دریافت کلیپ با کیفت FULL HD از آپارات: 🔗m.aparat.com/v/lo78a@jdale_ahsan@Hasanabbasi_ir ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
💢 درست در زمانی که نسخه‌های تجویزی برآمده از آموزه‌های ، اوضاع اقتصادی کشور ما را به این روز انداخته و همین شرایط موجب اقبال جوانان به سمت شده است؛ هفته‌نامه‌ی «تجارتِ فردا» مصاحبه‌ای را از یک فردِ ملبس به لباس دین، منتشر کرده که در آن به طرز عجیبی از جریان اصلی اقتصاد متعارف دفاع می‌شود! 📌البته این اقدام از سوی مجله - که یکی از رسانه‌های شناخته شده لیبرال می‌باشد - قبلاً سابقه داشته است. به عنوان مثال در بحبوحه جو غالب مخالفت با ربای بانکی، مصاحبه‌ای از یک روحانی در این خصوص منتشر کردند تا در آن اوضاع به گونه‌ای از اعاده حیثیت شود. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
🔻[ادامه پست قبل] کمی آن طرف‌تر، رسانه دیگر جریان لیبرال کشور تحت عنوان «اِکو ایران» مصاحبه‌ی دیگری از همین فرد (سید جواد علوی بروجردی) منتشر می‌کند که در آن اصل انکار و در عین حال مباحث جهت‌دارِ ، علمی و عقلایی توصیف می‌شود! 📌ظاهراً وضع به گونه‌ای شده که هر روز یک نفر می‌تواند ادعای «مرجعیت» کند! (شاید نوه مرجع بودن از ملاک‌های مرجع شدن باشد و ما خبر نداریم.) هر از گاهی هم از یک «آیت الله» رونمایی می‌شود و به کسی هم برنمی‌خورد. به هر جهت لیبرال‌ها این ترفند را یاد گرفته‌اند که می‌شود برای موجه نشان دادن حرف‌های خودمان، مواضع موافق چند عدد طلبه حوزه را به عنوان موضع‌گیری‌های «آیت الله» و «مرجع تقلید» به خورد مخاطب بدهیم! ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔻[ادامه پست قبل] کمی آن طرف‌تر، رسانه دیگر جریان لیبرال کشور تحت عنوان «اِکو ایران» مصاحبه‌ی دیگری ا
✍ درباره مواضع کسی که از دفاع می‌کند! و ادعا می‌کند که یک شوخی است. • روایتی از پیامبر نقل شده که ایشان می‌فرمایند «حُبُّ الشّئِ یعْمی و یصِمُّ» یعنی علاقه زیاد به یک چیز، آدمی را کور و کر می‌کند. جناب علوی بروجردی نیز چنان شیفته مظاهر تمدنی غرب هستند که کاستی‌هایش را نمی‌خواهد ببیند و همه چیزش در نظر او زیبایی است. بنابراین نباید فکر کنیم ایشان در یک بخش خاصی شبهه‌ای دارند و با آوردن چند استدلال بتوان او را قانع کرد بلکه ریشه مواضع اشتباهش برمی‌گردد به انتخاب یک رویکرد غلط که اتفاقاً طیف سیاسی اصلاح‌طلب هم گرفتار آن است. • مثلاً معتقدند آن چیزی که بانک در مقابل وام، می‌گیرد ربا نیست و بانک را نباید به عنوان مرکز ربایی دید یا جایی گفتند که بانک‌های مسیحی و یهودی خدمات ارزنده‌ای برای مردم خود انجام می‌دهند.(تصور کنید که مدیچی‌ها و روچیلدها، قصد خدمت به مردم را داشتند!) دلیل بروز این نوع موضع عجیب و غیرمنطقی، چیزی نیست جز نتیجه شیفتگی نسبت به غرب وگرنه این اظهار نظر مبنای علمی ندارد. • یا مثلاً بر این باورند که مشکلات اقتصادی کشور هیچ ارتباطی به ضعف ساختارهای متعارف، سوء مدیریت مسئولین دولت فعلی و ایرادات تئوری‌های جریان اصلی اقتصاد ندارد بلکه به خاطر وجود تحریم‌هاست! به طرز خنده‌آوری هم موافق برجام هستند با این توجیه که میان اروپا و آمریکا اختلاف نظر ایجاد می‌کند!! • یا در خصوص علوم انسانی غربی، می‌گویند این‌ها علم محض و عقلایی هستند و ما باید به سیره عقلا تمسک کنیم. ایراد این افراد به همان شیفتگی مفرط به غرب برمی‌گردد وگرنه هر آدم آزاده‌ای با یک مطالعه اندک به سادگی درمی‌یابد که آنچه علم اقتصادش می‌خوانند، ربا را به رسمیت می‌شناسد مسئله‌ای که از نظر ما اصلاً عقلایی نیست. یا اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر تحلیل کنیم، از مفروضات اصلی اقتصاد متعارف انگاره‌ای به نام «مالکیت خصوصی» است در حالی که ما به دلیل اعتقاد به اصل توحید، در درجه اول به مالکیت خداوند و در درجه دوم به مالکیت محدود انسان باور داریم مثلاً ما به وجود روابط مالی_اجتماعی نظیر و صله‌امام اذعان داریم ولی آن‌ها وجود این مناسبات را انکار می‌کنند. • به طور کلی در نگاه امثال علوی بروجردی، ریشه در عشق‌ورزی و دلباختگی نسبت به غرب دارد و چه به حق امام خمینی(ره) فرمودند «التقاطی فکر کردن خیانتی بزرگ به اسلام و مسلمین است.» پیوست: 🔗 منبع برخی از مواضع علوی بروجردی جهت مطالعه بیشتر ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔻[ادامه پست قبل] کمی آن طرف‌تر، رسانه دیگر جریان لیبرال کشور تحت عنوان «اِکو ایران» مصاحبه‌ی دیگری ا
✍ آدام اسمیت؛ انتشار گزیده‌ای از اظهارات او 🔻به مناسبت شبهه‌افنکی علوی بروجردی • آدام اسمیت (۱۷۲۳ - ۱۷۹۰)، فیلسوف اخلاق، اقتصاددان و نویسنده انگلیسی متولد اسکاتلند است که از وی به عنوان «پدر علم اقتصاد مدرن» یا پدر نظام سرمایه‌داری یاد می‌شود. او نظراتش را در مورد اقتصاد در کتابی تحت عنوان «تحقیق درباره ماهیت و علل ثروت ملل» به تفصیل شرح داده است. • اسمیت، در این کتاب اعتقاد خود را مبنی بر اینکه نفع شخصی و خودخواهی عامل خوشبختی اقتصادی است [و نه خیرخواهی] اینگونه می‌نویسد: ▪️... this is how we obtain from one another most of the help that we need. We don’t expect our dinner from the benevolence of the butcher, brewer, or baker but from their regard for their own interest; we appeal not to their humanity but to their self-love, and talk to them not of our needs but of their advantages ▪️او (انسان) بیشتر موفق خواهد بود اگر بتواند خوددوستی هم‌نوعانش را در راستای منافع خویش جلب کند (!)، و به ایشان نشان دهد که به نفع خودشان است برای او همان کارهایی را انجام دهند که وی به آن‌ها نیاز دارد (!)... ما از سخاوتمندی قصاب و آبجوساز و نانوا انتظار شام نمی‌کشیم بلکه به جهت التفات آن‌ها به منافعشان انتظار شام داریم. ما خود را نه مخاطب انسان‌دوستی ایشان بلکه مخاطب خوددوستی‌شان می‌دانیم(!) و با ایشان نه از ضروریات‌مان بلکه از منافع‌شان سخن به میان می‌آوریم(!) (کتاب ثروت ملل؛ سال ۱۷۷۶، ص۱۶.) • تحلیل فوق که اسمیت از روابط انسانی در زمینه اقتصاد ارائه می‌دهد، جزء اصول موضوعه‌ای به شمار می‌رود که علم اقتصاد مدرن با محتوای فعلی روی آن بنا شده است. انسان و جامعه مدنظر آدام اسمیت و به طور کلی علم اقتصاد متعارف، به همان شیوه رفتار می‌کنند چیزی که ما در پی آن نیستیم. • در همین رابطه بد نیست اضافه کنیم که سال ۱۳۹۰؛ حضرت آقا در دیدار با دانشجویان با به کار بردن تعبیر ، آزادی غربی (اباحه‌گرایی=لیبرالیسم) را مردود می‌دانند: «یکی از مشکلات ما در طول این سال‌ها این بوده که افرادی آمده‌اند مفاهیم اسلامی را با مفاهیم غربی ترجمه کرده‌اند، حرف‌های غربی‌ها را تکرار کرده‌اند، دنبال تحقق آن‌ها بودند؛ در حالی که انقلاب اسلامی برای این نیست. آزادی غربی در زمینه‌ی اقتصاد، همین مطالبی است که میبینید؛ همین «اقتصاد آدام اسمیتی» و رسیدن به این وضع دیکتاتوری اقتصادی موجود دنیا، که الان دارد انحلال و فروریختگی خودش را بتدریج نشان می‌دهد. مراد ما از آزادی که این نیست. آزادی انسانی به معنای آزادی اخلاقىِ بیبندوبارىِ فرهنگىِ غربی نیست.» ۱۳۹۰/۰۷/۲۴ ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔻[ادامه پست قبل] کمی آن طرف‌تر، رسانه دیگر جریان لیبرال کشور تحت عنوان «اِکو ایران» مصاحبه‌ی دیگری ا
✍ کینز و انتشار برخی از اظهارات او 🔻به مناسبت شبهه‌افکنی علوی بروجردی • قبل از هر چیز باید بگوییم که جان مینارد کینز (John Maynard Keynes)(۱۹۴۶ - ۱۸۸۳)، اقتصاددانان برجسته قرن بیستم محسوب می‌شود. که در کتاب‌های اقتصاد کلان، نظریه‌های او راجع به موضوعاتی از جمله اشتغال، سطح عمومی قیمت‌ها و ربا مرور می‌شود. • در اقتصاد کلاسیک، ربا(قیمت سرمایه) را برآیند پس‌انداز(عرضه سرمایه) و سرمایه‌گذاری(تقاضای سرمایه) می‌دانند اما کینز تعبیر متفاوتی بیان کرده و آن را بر اساس عرضه پول و تقاضای پول توضیح می‌دهد. [دیدگاه کلاسیک و کینزی هر دو ربا را به رسمیت میشناسند] از نظر کینز دولت با "افزایش یا کاهش عرضه پول و تغییر نرخ بهره"(که آن را سیاست پولی می‌نامد)، نقشی برجسته‌ای در به سامان کردن اقتصاد بازی می‌کند. ➖➖➖➖➖➖ • گزیده‌ی منتخب از اظهارات وی در مقاله‌اش: ▪️I see us free for sure and certain principles of religion and traditional virtue-that that avarice is a vice, that the exaction of usury is a misdemeanor and the love of money is detestable. ▪️من خودمان را آزاد می‌بینم، آزاد برای بازگشتن از آن اصول قطعی و مطمئن دینی و سنتی (!) که در آن طمع داشتن گناه است(!)، تحمیل کردن ربا بر خلاف قانون الهی است(!)، و اینکه پول دوستی نفرت‌انگیز است(!) ▪️that those walk most truly in the paths of virtue and sane wisdom who take least thought for the morrow. we shall once more value ends above means and prefer the goods to the useful. We shall honour those who can teach us how to pluck the hour and the day virtuously and well. the delightful people who are capable of taking Direct enjoyment in things, the lilies of the field who toil not, neither do they spin. ▪️آن‌هایی در مسیر فضیلت و حکمت مقدس گام بر می‌دارند که کمترین توجه را به آینده دارند(!) ما باید بار دیگر هدف ها را بالاتر از وسیله قرار دهیم خوب (سود) را فراتر از مفید (سعادت)(!) ما باید قدردان کسانی باشیم که قادرند به ما بیاموزند که چگونه ساعت و روزها را شرافتمندانه بگذرانیم(با توجه به اینکه در جمله قبلی با ناراحتی گفته مجبوریم یک بار دیگر هدف را بالاتر از وسیله قرار بدهیم.) افراد با نشاطی که می‌توانند از چیزها لذت ببرند(!) ▪️But beware! the time for all this is not yet. for at least another hundred years we must pretend to ourselves and to everyone that fair is foull and foul is fair. for foul is useful and fair is not. avarice and usury and precautions must be our gods for a little longer still. For only they can lead us out of the tunnel of economic necessity into daylight. ▪️اما آگاه باشید که چنین دوره‌ای هنوز فرا نرسیده است، برای صد سال دیگر برای خود و هرکس دیگر تظاهر کنیم که بدی، نیکی است و نیکی بدی است(!)؛ زیرا بدی مفید است و نیکی نیست.(!) حرص و طمع و ربا و محافظه‌کاری؛ باید هم‌چنان برای یک مدت کوتاه دیگر؛ خدایان ما باشند.(!) زیرا فقط آن‌ها می‌توانند ما را از گذرگاه تاریک اقتصادی به روشنائی روز؛ رهنما شوند.(!) 📚 منبع: مقاله جان مینارد کینز با عنوان «Economic Possibilities for our Grandchildren» انتشار یافته در سال ۱۹۳۰ میلادی. ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔻[ادامه پست قبل] کمی آن طرف‌تر، رسانه دیگر جریان لیبرال کشور تحت عنوان «اِکو ایران» مصاحبه‌ی دیگری ا
✍ آیا علم اقتصاد مدرن به عقلانیت متکی است؟ • علوی بروجردی در تاریخ ۱۳۹۶/۴/۲۵ در حضور جمعی از عوامل یک بانک گفته بود: «خوش‌بختانه در دولت فعلی، که ان‌شاء‌الله در دولت بعد هم ادامه پیدا کند، کسانی سر کار آمدند که اقتصاد را می‌فهمند. اقتصاد علم است. با تعبیر «اقتصاد اسلامی» مخالفم. چون اقتصاد اسلامی همان اقتصاد عُقلایی است... منظور از عقلا چیست؟ عقلای عالم روش‌های اقتصادی شناخته‌شده مقبولی پیش همگان دارند که مجموع آن‌ها اقتصاد عقلایی می‌شود. شرع هم همین را می‌گوید. اسلام هم همین را می‌گوید. اقتصاد عقلایی اقتصاد آزاد است نه اقتصاد کمونیستی.» • چند روز پیش، رسانه‌های اقتصادی لیبرال این شخص را به عنوان آیت الله و مرجع تقلید جا زده و از او مصاحبه‌ای منتشر کردند که مثلاً ما از زبان یک بزرگ دین ! بشنویم: اقتصاد متعارف، همان اقتصاد عقلائی است و اسلام نیز ما را به پیروی از همین آموزه‌ها فرامی‌خواند!! نکته جالب اینجاست که این حرف‌ها به مذاق رسانه‌های سیاسی اصلاح‌طلبان(رفورمیست‌ها) هم خوش آمده و در بازنشر آن مشارکت کردند. • به همین مناسبت تصمیم گرفتیم برای نشان دادن بخشی از تعارضات دیدگاه اسلام و تئوری‌های علم اقتصاد، گزیده‌ای از اظهارات دو اقتصاددان برجسته غرب را در کانال قرار دهیم: ▪️آیا آقای کینز - تئوری پرداز علم اقتصاد - از سر توجه به عقلانیت در مقاله‌ای که سال ۱۹۳۰ میلادی که از خود منتشر کرده راه نجات اقتصاد را شیوع ربا و طمع می‌داند؟ آیا نظر او قطعی و عقلائی است و باید همه بپذیرند؟ ▪️آیا آدم اسمیت - که از او به عنوان پدر علم اقتصاد یاد می‌کنند - وقتی در کتاب ثروت ملل خود می‌گوید، نفع شخصی و خودخواهی عامل خوشبختی جامعه است و خیرخواهی نمی‌تواند منشاء آن باشد، از چیزی به نام عقل و منطق کمک گرفته و ما محکومیم به پذیرش آن؟ ▪️ آیا بنتام که از برجسته‌ترین اقتصاددان های دنیاست و نظریاتش در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، در رویکرد عقلائی به ربا علاقه نشان داده و کتابی به ظاهر علمی تحت عنوان دفاع از ربا (Defence of Usury-م1787) می‌نویسد؟ • با این اوصاف چگونه یک نفر آن هم در لباس دین (!) و ملقب به آیت خدا (!) می‌تواند ادعا کند نظرات اقتصاددان غربی، علمی و عقلائی است و لذا با آموزه‌های اسلامی سازگاری دارد؟ بعد هم اقتصاد اسلامی را شوخی بنامد و در آخر نتیجه بگیرد به همان مسیر پیروی از تفکرات غربی‌ها برای اداره اقتصاد کشور می‌بایست ادامه داد؟! 🔰 چه به حق حضرت آقا بیان کردند: «تئوری‌پردازی‌های غربی در زمینه‌ی سیاست، در زمینه‌ی اقتصاد، تئوری‌های ناقص و عقیم و بی‌خاصیتی است. ما را بیشتر تشویق می‌کند که برویم به درون خودمان مراجعه کنیم و فکر اسلامی و اندیشه‌ی اسلامی را پیدا کنیم.»(در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه‌ها ۱۳۹۰/۶/۲) ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۱ • «مالکیت خصوصی» که در غرب مطرح شده است اصلاً معادل مالکیت در اسلام نیست که اگر بود آن‌ها زکاتی که صاحبان اموال بسیار می‌بایست بپردازند را به رسمیت می‌شناختند. • در کانال ما نگاه مکتب توحیدی با دو مکتب مادی و غیرتوحیدیِ «لیبرالیسم و سوسیالیسم» را در موضوع مالکیت، اجمالاً مقایسه کرده‌ایم. • حالا اگر علوی بروجردی، طرفدار دیدگاه سوسیالیسم بود احتمالاً اینگونه اقتصاد اسلامی را زیر سوال می‌برد: «ما در اسلام، مالکیت محدود افراد به رسمیت شناخته شده و عُقلا(سوسیالیست‌ها!) هم معتقدند مالکیت انسان، نامحدود نیست. این موضوع را اسلام پذیرفته چون عقلائی بوده؛ پس ما اسلام را به عنوان یک مکتب اقتصادی مستقل جدای از سوسیالیسم و سرمایه‌داری، قبول نداریم!» ➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۲ • آیا جهان‌بینی و اعتقاد به توحید یا شرک، در تعیین رفتار اقتصادی_اجتماعی مردم نقشی ندارد؟ چگونه کفار به معتقد بودند و اموال مردم را به ناحق می‌خوردند؟ چگونه مؤمنین متدین به آیین حنیف حضرت ابراهیم(ع) بر خلاف مشرکین، اهل پرداخت بودند؟ • اقتصاد متعارف که در دانشگاه‌ها تدریس می شود، با توجیهاتی نظیر «ارزش زمانی پول»[۱] ربا را به رسمیت می‌شناسد. از اباحه‌گرایی[۲] (که نامش را آزادی می‌گذارند) مالکیت اختصاصی[۳] را نتیجه می‌گیرد و اینگونه از «حق خدا و مردم» (زکات) در اموال اغنیا صرف نظر می‌کند. آیا این‌ها غیرقابل خدشه است؟ عُقلائی و علمی است؟؟ [۱]Time Value Of Money [۲]Liberalism [۳]Privet Ownership ➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بخش۳ • عُقلا، «شرک و الحاد»، «مادی‌گرایی»، «انکار آخرت»، «اصالت لذت و فایده»، «خودخواهی»، «رباخواری و کارکردن پول»، «مالکیت استقلالی افراد در نسبت با خدا»، «انکار زکات» ... را نمی‌پذیرند. • مواردی که برشمردیم، همان اصول موضوعه (اقتصاد متعارف) می‌باشد که سیره‌ی عُقلا آن‌ها را قبول ندارد. • علوی بروجردی با نفی اقتصاد اسلامی، در واقع می‌خواهد عرصه را برای کارشناسان سکولار باز کند. ➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat