#اقتصاد_دانش_بنیان
#نابرابری
⏪ دکتر مهدی جعفری استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی طلوع مهر در کارگاه عدالت و اقتصاد دانش بنیان که به همت گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به بررسی نقش نهادها در اقتصاد دانشبنیان عدالت محور پرداخت.
◀️ دکتر جعفری با عنایت به نقش نهادها در تحقق اقتصاد دانش بنیان عدالت محور تأکید کرد: امروزه رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی، و افزایش ثروت ملی صرفاً از طریق سرمایههای طبيعي ممکن نیست، و این توليد مبتنی بر دانش و فناوری است که نقش دانشبنیان نیروی محرکه رشد تولید و افزایش ثروت ملی را بر عهده دارد.
◀️ افزایش #رفاه_عمومی، #فقرزدایی، کاهش #اختلاف_طبقاتی و در نهایت برقراری عدالت و کاهش #نابرابری_درآمد یکی از آرمانهای متعالی در هر جامعه میباشد که آن را به سمت رشد و توسعه اقتصادی سوق میدهد.
◀️ یکی از بخشهای مهم که اقتصاد دانشبنیان بر آن اثر میگذارد، توجه به برقراری توزیع برابر درآمد و عدالت اقتصادی در آن است. در واقع، مؤلفههای دانش در اقتصاد ضمن ارتقای عدالت منجر به افزایش رشد و توسعه اقتصادی میگردد.
◀️ #نهادها از طریق ایجاد انگیزه، کاهش هزینه های مبادله، محیط کسب و کار مناسب، بهبود #حقوق_مالکیت به ویژه #مالکیت_معنوی، جهتگیری مناسب دانش و انتقال فناوری منجر به توسعه اقتصاد دانشبنیان عدالت محور میگردند.
✅ برای مطالعه کامل خبر به لینک زیر مراجعه کنید:👇
https://b2n.ir/r60318
@edalateejtemaei
درسگفتار فقه عدالت؛ جلسه هفتم
استاد احمد واعظی
لینک صوتی: https://b2n.ir/y17541
@edalateejtemaei
#اقتصاد_دانش_بنیان
#برابری_آموزشی
⏪ خانم دکتر رقیه پوران پژوهشگر و استاد دانشگاه الزهرا س در کارگاه عدالت و اقتصاد دانش بنیان که به همت گروه مطالعات عدالت اجتماعی برگزار شد، به بررسی موضوع نهاد آموزش در اقتصاد دانشبنیان از منظر عدالت پرداخت.
◀️ یکی از ارکان اصلی اقتصاد بنیان، #آموزش است. از طرف دیگر، یکی از بحثبرانگیزترین مباحث در این حوزه، موضوع #برابری_آموزشی است. بخشی از فارغالتحصیلان دانشگاهی جایگاه مناسب و متناسب با نوع تحصیلات و مهارت خود را در اشتغال(سمت تقاضای سیستم اجتماعی دولت) نیافته و به انگیزه دستیابی به این جایگاه به کشورهای توسعهیافتهای که در تحقق اقتصادداش بنیان موفق عمل نمودهاند، مهاجرت میکنند.
◀️ به لحاظ عدد و رقم، شاخص برابری آموزشی در وضعیت مناسبی است اما در عمل، به تحقق اقتصاد دانشبنیان نینجامیده است! لذا سیستم آموزشی، نه تنها متولی توزیع مناسب و عادلانه خدمات آموزشی است، بلکه باید متناسب با نیازهای جامعه و جهتگیری کشور به سمت تحقق اقتصاد دانشبنیان اقدام به آموزش جمعیت نماید تا از تبعات منفی نظیر بیکاری نیرویکار تحصیلکرده و مهاجرت نخبگان جلوگیری شود.
✅ برای مطالعه کامل خبر به لینک زیر مراجعه کنید:👇
https://b2n.ir/f98794
@edalateejtemaei
#یادداشت
✍️ احمد اولیایی
🔸کتاب از دریچه عدالت فرهنگی
◀️به مناسبت 24 آبان روز کتاب و کتابخوانی
«ایرانی ها کتاب نمی خوانند»... این، گزاره ای ست که دائما میشنویم. اما به دلایل و عوامل آن خیلی توجه نمی شود. شاید بهترین عینک برای کشف واقعیت دنیای کتاب در ایران امروز عینک عدالت فرهنگی باشد. عدالت فرهنگی در مورد توزیع خیرات و مواهب فرهنگی صحبت می کند.
🔹کتاب به عنوان یکی از مهم ترین کالاهای فرهنگی برآمده از کنش فرهنگی نویسنده (ایده، هنر، تفکر، اندیشه) پیامی را برای خواننده تولید می کند و خواننده که در ظاهر مصرف کننده این کالای فرهنگی ست در واقع با دریافت پیام آن کتاب، پیام را در قالب رفتار، تجدید فکر، احیای اندیشه و ... بازتولید می کند. این چرخه آنقدر مهم است که نمی توان آن را نادیده گرفت.
حال، آیا در مقوله کتاب، عدالت فرهنگی برقرار است؟
🔶عامل (agent) بسط عدالت هم حاکمیت است و هم مردم. سهم حاکمیت عمدتا در فقره کتاب، ساختاری ست.
ایجاد فرایند عادلانه تولید، افزایش تولید (طبق معیار اتحادیه بين المللي انجمنهاي کتابداري بايد به ازاي هر باسواد حداقل يک و نيم جلد کتاب در کتابخانههاي عمومي وجود داشته باشد)، ممیزی عادلانه، توزیع عادلانه کاغذ، پایین آوردن قیمت تولید کتاب، افزایش کتابخانه های عمومی کشور(مطابق سند چشمانداز اعضاي کتابخانههاي عمومي ايران بايد تا سال ۱۴۰۴ به ۲۰ ميليون نفر برسد. برای رسیدن به چنین موقعیتی لازم است استفاده کنندگان از کتابخانههاي عمومي تقريبا ۲۰ برابر شوند) و ... از جمله اقدامات ساختاری لازم است.
اما نکته ای در عدالت پژوهی وجود دارد که اینجا نیز باید بدان توجه کرد و آن معیار عدالت است.
🔹کتاب بر اساس چه معیاری توزیع شود؟ آیا تمام کتاب هایی که در کتابخانه های تهران ارایه می شود باید در کتابخانه های یکی از شهرستان های جنوب کشور هم ارایه شود؟
نیاز، حق، برابری، ایجاد فرصت های برابر همه از معیار های عدالت هستند.
شاید اگر ما بر اساس نیاز های مردم یک منطقه، کتاب های مرتبط برای رفع آن نیاز را عرضه کنیم بنابر معیار نیاز به عدالت فرهنگی نزدیک تر شده باشیم.
این یک بحث مختصر است برای نشان دادن این نکته که برابری عینی لزوما به معنای عدالت نیست.
🔸آنچه که مهم است کتاب فقط محتوای آن نیست که بگوییم با ebook یا مطالعه در فضای مجازی به اهداف کتابخوانی رسیده ایم. بلکه کتاب یک فرهنگ است. از دست گرفتن کتاب تا ورق زدن آن، از هدیه دادن کتاب تا مطالعه آن، همه یک فرهنگ است همانگونه که فست فود فقط یک غذا نیست بلکه یک فرهنگ است.
@edalateejtemaei
#اقتصاد_دانش_بنیان
#نابرابری
⏪ دکتر مسعود صالحی عضو شورای علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی در کارگاه عدالت و اقتصاد دانش بنیان که به همت گروه مطالعات عدالت اجتماعی برگزار شد، به بررسی تاثیر اقتصاد دانش بنیان بر نابرابری پرداخت.
◀️ بر اساس تعریف ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﻤﮑﺎﺭی های ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻭ #ﺗﻮﺳﻌﻪ، اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی است که مبتنی بر تولید، توزیع، انتقال و کاربرد دانش باشد. در این الگوی اقتصادی، تولید دانش به تنهایی برای رشد اقتصادی کافی نیست، بلکه توزیع دانش و استفاده از دانش تولید شده، نقش اصلی را در رشد اقتصادی بازی می کنند.
◀️ با وقوع انقلاب فناوری دیجیتال، نگرانی در مورد چگونگی توزیع مزایای نوآوری نیز به طور جدیتری، مطرح شده است؛ آیا مزایای نوآوری به طور مساوی در کل جامعه توزیع میشوند یا فقط در تعداد کمی از افراد متمرکز شده اند. این نگرانی با این واقعیت پشتیبانی می شود که افزایش سریع نابرابری درآمد همراه با تغییرات سریع تکنولوژیکی است که از دهه ۱۹۹۰ شروع شده است.
◀️ افزایش #نابرابری_درآمد ممکن است ناشی از #رانتهای_انحصاری کسبشده توسط کارآفرینان به دلیل فعالیتهای نوآورانهشان باشد که بر نقش نوآوری و تلاشهای کارآفرینانه تأکید میکنند.
✅ برای مطالعه کامل خبر به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/p69615
@edalateejtemaei
#نشست
ارائه دکتر پورعزت با موضوع «تصویرپردازی از حکمرانی عادلانه»
لینک ورود؛
Dte.bz/danaee
@edalateejtemaei
#برنامه_تلویزیونی (قسمت اول)
موضوع: #عدالت_اجتماعی
نام برنامه: گام دوم
کارشناس: احمد اولیایی
پخش: شبکه قم (نور)، چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۴
لینک تماشا؛
https://telewebion.com/episode/0x526c19b
دو قسمت دیگر در هفته های بعد پخش م
می شود.
@edalateejtemaei
قاعده عدالت_استاد واعظی_۲۰۲۲_۱۱_۱۷_۲۲_۳۶_۳۳_۲۲۳.mp3
2.2M
#قاعده_عدالت
⏪ در این فایل صوتی استاد #احمد_واعظی به تبیین قاعده عدالت در فقه اسلامی و برخی مصادیق آن می پردازد.
⏪ قاعده عدالت به مثابه یک قاعده فقهی است که بر بسیاری از فروع فقهی تاثیرگذار است. پذیرش یا رد این قاعده فقهی مورد اختلاف فقها است.
@edalateejtemaei
🔰 نشست علمی؛ فارابی و نقش عدالت و محبت مدنی در نظام اجتماعی مدینه فاضله
🌀 دکتر سید مهدی امامیجمعه، استاد تمام دانشگاه اصفهان
🔸 دوشنبه ۳۰ آبان ۱۰صبح
🔸 خ حافظ، سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🔹 مشاهده آنلاین: dte.bz/1001
🇮🇷 پژوهشکده الهیات و خانواده
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
@edalateejtemaei
#نابرابری
#پیچیدگی_اقتصادی
#اقتصاد_دانش_بنیان
⏪ دو متغیر #پیچیدگی_اقتصادی و #برابری که مورد نظر بسیاری از کشورها می باشد، مهم و امکان صرف نظر از هیچ یک وجود ندارد. برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی راهبردهایی است که این راهبردها، دو متغیر پیچیدگی اقتصادی و برابری را کنار همدیگر ندیده اند و عمده این راهبردها یک متغیر را به دیگری ترجیح دادهاند.
⏪ در ایران عرضه تولیدات علمی داریم ولی تقاضاکننده تولیدات علمی دولت بوده است در حالی که میبایستی بخش خصوصی سکاندار تقاضا برای تولیدات علمی باشد ولی بخش خصوصی سراغ تقاضا برای تولیدات علمی نرفته است. در ایران ۹۰ درصد هزینه تحقیق و توسعه را دولت می دهد و ۱۰ درصد را #بخش_خصوصی انجام میدهد و علت آن سیاست های کلان اقتصادی است.
⏪ اگر به فرض دولت میخواهد #سیاست_پولی وضع کند باید بررسی کند که آیا این سیاست به بازار علم و پیچیدگی آسیب میزند یا به آن کمک می کند. اگر کمک می کند آن سیاست را اجرا کند. یعنی جهت گیری سیاست پولی باید با محوریت گسترش بازار دانش باشد.
⏪ پس ما دو متغیر هدف داریم و لذا با یک ابزار نمیتوان به آنها دست پیدا کرد و باید تعداد ابزارها افزایش یابند؛ یعنی در اینجا ما دو بسته سیاستی لازم داریم یعنی برای تحقق برابری از یک ابزار و برای تحقق پیچیدگی اقتصادی هم از ابزارهای دیگر باید استفاده کنیم.
✅ برای دیدن متن کامل خبر به لینک زیر مراجعه کنید 👇
https://b2n.ir/u43713
@edalateejtemaei
اجماع اخلاقی رالز.mp3
3.84M
#موازنه_تاملی
#محمد_لگنهاوسن
#جان_رالز
⏪ #معرفت_شناسی_اخلاقی یکی از مبانی نظریه عدالت است.
⏪ در بابت نظریه اخلاقی سه نظریه وجود دارد که هر کدام آثار و لوازم معرفت شناسی و مبانی هستی شناسی خود را دارد.
⏪ #حس_گرایی_اخلاقی و #شهود_گرایی_عقلی و #موازنه_تاملی که مبتنی بر شهود است و مقصود او رسیدن به شهود اخلاقی بر اساس سبک سنگین کردن ایده های اخلاقی است.
@edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آزمون_عدالت
◀️ در این آزمایش دو میمون در ازای دادن شیئی که داخل قفس گذاشته می شود به آزمایشگر، پاداشی دریافت می کنند. اما این پاداش تبعیض آمیز است. برخورد میمونی که مورد تبعیض قرار گرفته را در ویدئو می بینید.
◀️ بنظر می رسد حیوانات هم درکی از عدالت دارند و احساس عدالت یا بی عدالتی بسته به رفتاری که با آنها می شود دارند.
@edalateejtemaei