eitaa logo
مطالعات عدالت اجتماعی
385 دنبال‌کننده
132 عکس
24 ویدیو
7 فایل
منتسب به گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم #ارتباط_با_أدمین @makn35
مشاهده در ایتا
دانلود
اجماع اخلاقی رالز.mp3
3.84M
یکی از مبانی نظریه عدالت است. ⏪ در بابت نظریه اخلاقی سه نظریه وجود دارد که هر کدام آثار و لوازم معرفت شناسی و مبانی هستی شناسی خود را دارد. ⏪ و و که مبتنی بر شهود است و مقصود او رسیدن به شهود اخلاقی بر اساس سبک سنگین کردن ایده های اخلاقی است. @edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ در این آزمایش دو میمون در ازای دادن شیئی که داخل قفس گذاشته می شود به آزمایشگر، پاداشی دریافت می کنند. اما این پاداش تبعیض آمیز است. برخورد میمونی که مورد تبعیض قرار گرفته را در ویدئو می بینید. ◀️ بنظر می رسد حیوانات هم درکی از عدالت دارند و احساس عدالت یا بی عدالتی بسته به رفتاری که با آنها می شود دارند. @edalateejtemaei
✅ حلقه متن خوانی متون غیر فارسی عدالت ⏪ مقاله justice as fairness مقاله ای از جان رالز ◀️ حضوری و مجازی ⏪ استاد: دکتر سید محمود موسوی ⏪ زمان: شنبه ها ساعت ۱۴ الی ۱۶ 👈 تاریخ شروع: پس از پایان ثبت نام اعلام خواهد شد. ⏪ پنج جلسه ⏪ برای ثبت نام در حلقه متن خوانی به آیدی مدیر کانال پیام بدهید. @edalateejtemaei
(قسمت دوم) موضوع: نام برنامه: گام دوم کارشناس: احمد اولیایی پخش: شبکه قم (نور)، سه شنبه اول آذرماه ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰ لینک تماشا؛ https://telewebion.com/episode/0x526c19b قسمت دیگر در هفته های بعد پخش می شود. @edalateejtemaei
📊مصرف گوشت دهک اول 60 درصد کمتر از میانگین کشوری 🗞روزنامه فرهیختگان 🔹بررسی داده‏های منتشره مرکز آمار ایران از متوسط هزینه خوراکی و دخانی سالانه یک خانوار شهری نشان می‏دهد متوسط مصرف گوشت (اعم از گوشت دام، پرندگان و حیوانات دریایی) در کل کشور به‌صورت سالانه در سال 1400 برابر 5 میلیون و 168 هزار تومان است. این مقدار در دهک اول درآمدی 2 میلیون و 27 هزار تومان است که 39درصد میانگین کشوری را شامل می‏شود. از طرفی آمار دهک‏های بعدی نیز نشان می‏دهد از دهک ششم به بعد یعنی تنها دهک‏های هفتم تا دهم مقدار مصرف بیش از میانگین کشوری دارند، به‌طوری که سهم مصرف گوشت در دهک نهم 7 میلیون و 160 هزار تومان بوده که در دهک دهم به 9 میلیون و 600 هزار تومان می‏رسد. @rasad_tahlil @edalateejtemaei
📊46 درصد از خانوارهای ایرانی خودروی شخصی ندارند 🗞روزنامه فرهیختگان: 🔹 بررسی خانوارهای شهری نشان می‏دهد 53.9درصد از جمعیت کشور دسترسی به خودروی شخصی دارند. در میان دهک اول درآمدی، به‏عنوان دهکی که دارای کمترین درآمد است تنها 13 درصد از خانوارهای این دهک صاحب خودروی شخصی هستند. واضح است که با افزایش درآمد هر دهک، نرخ خانوارهای دارای خودروی شخصی افزایش می‌یابد به‌طوری‌که در دهک نهم و دهم به‏عنوان دو دهک ثروتمندتر از سایرین این مقدار به ‏ترتیب به 74 و 85 درصد می‏رسد. از طرف دیگر بررسی توزیع خانوارهای ساکن در استان‏های مختلف کشور که صاحب خودروی شخصی هستند نشان می‏دهد استان‌های یزد، کرمان و خراسان‌جنوبی به ‏ترتیب 68.6درصد، 66.7درصد و 65 درصد دارای بالاترین میزان دارندگان خودروی شخصی هستند. 🔹در سویی دیگر استان‏های اردبیل، گیلان و لرستان با 37.5، 38.4 و 39.4 درصد دارای کمترین سهم خودروی شخصی در میان خانوارهای ساکن در آن استان هستند. @rasad_tahlil @edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪ چرا عدالت برای جامعه دینی مهم است. آیا جامعه با و بقاء دارد؟ شهید مطهری تأکید می کند که ملّت ها و تمدن ها، تنها با تحقق عدالت بقاء و دوام دارند و بدون تحقق عدالت دوامی نخواهند داشت. @edalateejtemaei
📣گروه‌ مطالعات عدالت اجتماعی برگزار می کند؛ 📽جلسه نمایش و نقد فیلم های عدالت اجتماعی 🔸برای ثبت نام دومین جلسه به آیدی @makn35 پیام دهید. @edalateejtemaei
✅ آنچه ذیلا می آید بخشهایی از مصاحبه استاد پیرامون عدالت اجتماعی است. ⏪ وقتی عدالت را به « اعطاء کل ذی حق حقه» تفسیر می‌کنیم، وجهه غالبی عدالت خودش را نشان می‌دهد و همه هم آن را تصدیق می‌کنند، اما نزاع در این است که مثلا در نظام اقتصاد آزاد بازار ، سرمایه دار مدعی می‌شود که اگر چه ممکن است من در یک معامله سود میلیاردی به دست بیاورم، ولی استحقاق آن را دارم، ولی یک می‌گوید تو استحقاق آن را نداری. ⏪ سوسیالیست و سرمایه دار، هر دو، قبول دارند که هر کس باید به حق خودش برسد و عدالت هم همین است، اما نزاعشان برسر این است که آیا این مقدار حق تو هست یا نه. برای نمونه یک فوتبالیست سوپر استار برای یک فصل بازی ممکن است حقوقی معادل چندین سال حقوق یک دانشمند تحصیل کرده را بگیرد. ⏪ همین طور است. در سنت ، عدالت یک فضیلت است و هم یک ارزش است، ولی در این سنت معمولا ارزش آزادی بیش از عدالت است. به اعتقادآنها اگر آزادی برقرار باشد، عدالت هم برقرار می‌شود. آنها آزادی را فوق همه ارزش‌ها می‌دانند، و البته آشکارا تأسف هم می‌خورند که در جامعه مدرن غربی برخی از فضایل فردی در پای آزادی قربانی می‌شود. ⏪ آنها برخی از پیامدهای آزادی مانند برهم ریزی نظام خانواده و بحران‌‌های برآمده از آزادی‌های جنسی را از توابع همین مسئله می‌دانند. ولی می‌گویند که این‌ها همه بهایی است که ما باید برای آزادی بپردازیم. ✅ برای دیدن متن کامل مصاحبه به لینک زیر👇 مراجعه کنید: https://b2n.ir/h20889 @edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪ این کلیپ بخشی از برنامه گفتگو محور است که در آن تاثیر بر رضایت عمومی بررسی می شود. ⏪ اگر چه جزئیات این نقطه نظرات محل تامل و گفتگوهای بیشتر است اما توجه به اثرات نامطلوب ، و بر وضعیت رضایت عمومی مردم از می تواند اهمیت مقوله عدالت را در شرایط حال حاضر کشور ما نشان دهد. ⏪ توجه به ریشه های عدالت محورانه نارضایتی های اجتماعی و برطرف کردن این ریشه ها به ویژه در حوزه می تواند منتهی به آرامش در فضای جامعه و کم شدن بحران‌ها گردد. @edalateejtemaei
(قسمت سوم و آخر) موضوع: نام برنامه: گام دوم کارشناس: احمد اولیایی پخش: شبکه قم (نور)، سه شنبه هشتم آذرماه ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰ لینک تماشا؛ https://telewebion.com/episode/0x526c19b @edalateejtemaei
# یادداشت ادراک عدالت؛ پاشنه آشیل جوامع ✍ احمد اولیایی 🔸ممکن است در جامعه ای عدالت باشد اما مردم ادراک بی عدالتی کنند یعنی معتقد باشند عدالت نیست. یا برعکس، در جامعه ای عدالت نباشد اما مردم تصور کنند عدالت هست. این، تفاوت عدالت با ادراک عدالت است. ⏪در نگاه اسلامی نیز می‌توان اهمیت ادراک یعنی دریافت و ذهنیت مخاطب و مردم را از عدالت دریافت. این اهمیت را در عدالت قضایی جایی که رفتار قاضی باید عادلانه باشد، بیشتر می‌بینیم. شیخ طوسی در کتاب المبسوط فی فقه الامامیه، ذیل دلالت روایتی از رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، اشاره می‌کند که قاضی حتی حق ندارد با یکی از طرف دعوی بلندتر صحبت کند. واضح است که بلند شدن صدای قاضی به حکم عادلانه وی لطمه‌ای نمی‌زند، بلکه احساس بی‌عدالتی را در فردی که با صدای بلند با او صحبت شده است ایجاد می‌کند. شاید شارع برای جلوگیری از این احساس و ادراک، به قاضی چنین حقی را نمی‌دهد. 🔹در توصیه حضرت علی (علیه‌السلام) به شریح قاضی می‌خوانیم: «واسِ بَینَ الْمُسلِمِینَ بِوَجهِكَ ومَنطِقِكَ ومَجلِسِكَ حَتّی لا یطمَعَ قَرِیبُكَ فی حَیفِكَ ولا ‌ییأسَ عَدُوُّكَ فی عَدلِكَ؛ «میان مسلمانان در نگاه كردن و سخن گفتن و نشستنت برابری را رعایت كن تا نزدیكانت به جانب‌داری [و ستم] تو امید نبندند و دشمنانت از دادگری تو نومید نشوند». پرسش این است که مگر نگاه کردن، سخن گفتن یا نوع نشستن در عدالت واقعی تأثیر دارد؟ قاضی می‌تواند با شاکی بخندد و در سمت او بنشیند، اما عادلانه در دعوا حکم کند. آن چیزی که احتمالاً می‌توان برداشت کرد اهمیت ادراک عدالت است. رفتار قاضی می‌تواند شاکی یا مشتکی‌عنه را به وجود عدالت واقعی بدبین کند یا دست‌کم اتصاف قاضی به صفت عادل را نزد وی مخدوش سازد. 🔷اگر به ادراک عدالت توجه نشود ممکن است جوامع با خطر جدی روبرو شوند. یادمان نرود تلاش های ما برای بسط عدالت ممکن است به ادراک عدالت اساسا ربطی نداشته باشد. باید برای اصلاح ادراک پرونده ای جدا باز کرد. @edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪ تعارض منافع در شبکه بهداشت و درمان یکی از چالش های عدالت در حوزه سلامت است. ⏪ اینکه قانونگذاران و مجریان خود صاحب شرکت های داروسازی و داروخانه ها هستند از موارد تعارض منافع و مجرای سوء استفاده در شبکه درمانی است. ⏪ تعامل پزشکان و مراکز تشخیصی مثل سونوگرافی، تصویربرداری و... نیز یا تاسیس چنین مراکزی توسط پزشکان منجر به ناعدالتی‌های گسترده و سوء استفاده از شرایط بیماران می گردد. @edalateejtemaei
◀️ ۱۲ آذر روز جهانی افراد دارای معلولیت است. ضمن تبریک این روز به جامعه معلولان کشور لازم است به بسترسازی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... در خصوص افراد دارای معلولیت توجه شود. ◀️ رالز با توجه به اصل بیشینه کمینه یا همان توجه بیشتر به افراد ضعیف تر از لزوم توجه نابرابر تحت عنوان تبعیض مثبت نسبت به افراد دارای معلولیت سخت می گوید. ◀️ این توجه اعم از توجه به امکانات رفاهی در سطح جامعه(مناسب سازی فضاها) برای معلولان و فراهم کردن زمینه های شغلی و مالی بیشتر نسبت به آنان است. ◀️ فراموش نکنیم که افراد دارای معلولیت نباید بخاطر محرومیت از بخشی از توانایی ها از دیگر مواهب اجتماعی هم بی بهره باشند. ◀️ طبق آمار حدود ده درصد از جمعیت ایران دارای انواعی از معلولیت می باشند که جمعیتی حدود ده ملیون را تشکیل می دهند. این آمار نشان دهنده جایگاه مهم جمعیتی افراد دارای معلولیت و لزوم برنامه ریزی مستمر و اساسی برای آنان است. @edalateejtemaei
درسگفتار فقه عدالت؛ جلسه هشتم استاد احمد واعظی لینک صوتی: https://b2n.ir/r27464 @edalateejtemaei
Kheimeh 148 Lakzaee.pdf
1.91M
⤴️ توجه به عدل و عدالت/ نگاهی به مسئولیت های شیعه در اندیشه در گفت و گو با دکتر مدیر گروه فلسفه سیاسی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ماهنامه خیمه/ آبان 1401/ شماره 148 @edalateejtemaei
⭕ خاندوزی: عملکرد بانک‌های خصوصی قابل قبول نیست. ⏪ سازمان امور مالیاتی میزان بازگشت از ارزش افزوده هر ماه را بررسی می‌کند و عملکرد‌ها در ۶ ماهه ۱۴۰۱ باید متوازن‌تر باشد و سهم بیشتری به استان‌ها بازگردد. ⏪ برخی از گره‌های مهم اقتصادی باز شده، اما متاسفانه توازن منطقه‌ای و عدالت سرزمین اجرا نشده است، به طوری که در مناطق مختلف سهم‌بری مردم از تولید، درآمد ملی، گردش مالی و مالیاتی در طول ۱۰ سال گذشته ضعیف و ضعیف‌تر شده که با دستور رئیس جمهور از اواخر سال گذشته در حال جبران بخشی از این عقب افتادگی هستیم تا بتوانیم آن را اصلاح کنیم. ⏪ در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ در مقایسه با کل سال گذشته بخشی از عوارض و آلایندگی که به شهرستان‌ها بازگشت داده ایم حدود ۷۸ درصد افزایش یافته، البته راه زیادی در پیش داریم و اگر این سهم‌ها به شهرستان‌ها برگردد. شهرستان‌ها می‌توانند بخشی از مشکلات خود را رفع و رجوع کنند. ✅منبع: اخبار اقتصادی @edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ این کلیپ به بررسی مفهوم انصاف به مثابه یکی از مهم‌ترین مفاهیم حوزه عدالت می پردازد. ◀️ در میان نظریه پردازان، نظریه عدالت خود را مبتنی بر مفهوم انصاف تقریر می کند. دیگران نیز از این مفهوم در بخش‌هایی از دیدگاه خود بهره برده‌اند. ◀️ شناخت و درک جامع این مفهوم می‌تواند فهم نظریه‌های عدالت را آسان‌تر کند. @edalateejtemaei
🔺 معاونت علمی و راهبردی ستاد مدارس مسجدمحور برگزار می کند: 🔴 سلسله نشست های تخصصی تعلیم و تربیت « نشست ششم » ✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی 🔺عضو هیات علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔴موضوع جلسه: چالش عدالت آموزشی در ایران امروز 🕒 یکشنبه بیست و هفتم آذر ماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ ✔️ لینک حضور در نشست : 🌐 https://event.alocom.co/class/devtest/6b09d948 🔵 @setad_org 🔵 @ahmad_olyaei 🔵 @edalateejtemaei
کتاب 🔵عنوان کتاب : مبارزه با نابرابری کتاب «مبارزه با نابرابری» نگارش بلانچارد و دنی رودریک با ترجمه رضا بخشی آنی و مجید امیدی، در 388 صفحه با قیمت 160 هزار تومان توسط نشر روزنه در آبان 1401 منتشر شده است. 🔵کتاب «مبارزه با نابرابری» را می‌توان به علاقمندان اقتصاد، سیاست اجتماعی، سیاست عمومی و مقابله با نابرابری و توسعه عدالت توصیه کرد. کتابی که حاوی بینش‌های عمیقی برای هر کسی است که تمایل دارد سیاست‌هایی برای بهبود وضع بشر در دنیای نابرابر امروز صورت‌بندی کند یا از چنین سیاست‌هایی حمایت نماید. این کتاب اقتصاددانان، فیلسوفان و جامعه‌شناسان را فرا خوانده است تا هم تحلیلی عمیق‌تر از چرائی و پیامدهای نابرابری به دست بدهد و هم سیاست‌های روشنی ارائه کند برای مقابله با نابرابری که تمدن بشر را تهدید می‌کند. منبع: رسانه اقتصادی اجتماعی دورنمای اقتصاد @edalateejtemaei
«ماهیت و‌ گستره عدالت در پژوهش با رویکرد اخلاقی» حضوری: پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سالن شهید سلیمانی لینک ورود مجازی؛ http://Dte.bz/danaee @edalateejtemaei
ماهیت و گستره عدالت در پژوهش با رویکرد اخلاقی.mp3
33.44M
📒ماهیت و گستره عدالت در پژوهش با رویکرد اخلاقی 🎙ارائه دهنده: دکتر محمد جواد فلاح دانشیار دانشگاه معارف اسلامی قم ◾️دانشیار دانشگاه معارف اسلامی قم 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 🌐http://dte.bz/yEy2K 📒دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر احمد اولیائی ◾️عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⏰زمان: سه شنبه 1401/9/29 @edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آنچه در بعد تاریخی عدالت مهم است. الگوگیری از بزرگان است. از جمله از شاخص ها و امتیازات بسیاری برخوردار است. ✅ مقام معظم رهبری، به تبیین نگرش امیرامؤمنین علیه السلام در تعامل با همه جامه اسلامی و برخورد مساوی و برابر با همگان می پردازد. @edalateejtemaei