✅ حلقه متن خوانی متون غیر فارسی عدالت
⏪ مقاله justice as fairness
مقاله ای از جان رالز
◀️ حضوری و مجازی
⏪ استاد: دکتر سید محمود موسوی
⏪ زمان: شنبه ها ساعت ۱۴ الی ۱۶
👈 تاریخ شروع: پس از پایان ثبت نام اعلام خواهد شد.
⏪ پنج جلسه
⏪ برای ثبت نام در حلقه متن خوانی به آیدی مدیر کانال پیام بدهید.
@edalateejtemaei
May 11
#برنامه_تلویزیونی (قسمت دوم)
موضوع: #عدالت_اجتماعی
نام برنامه: گام دوم
کارشناس: احمد اولیایی
پخش: شبکه قم (نور)، سه شنبه اول آذرماه ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰
لینک تماشا؛
https://telewebion.com/episode/0x526c19b
قسمت دیگر در هفته های بعد پخش می شود.
@edalateejtemaei
📊مصرف گوشت دهک اول 60 درصد کمتر از میانگین کشوری
🗞روزنامه فرهیختگان
🔹بررسی دادههای منتشره مرکز آمار ایران از متوسط هزینه خوراکی و دخانی سالانه یک خانوار شهری نشان میدهد متوسط مصرف گوشت (اعم از گوشت دام، پرندگان و حیوانات دریایی) در کل کشور بهصورت سالانه در سال 1400 برابر 5 میلیون و 168 هزار تومان است. این مقدار در دهک اول درآمدی 2 میلیون و 27 هزار تومان است که 39درصد میانگین کشوری را شامل میشود. از طرفی آمار دهکهای بعدی نیز نشان میدهد از دهک ششم به بعد یعنی تنها دهکهای هفتم تا دهم مقدار مصرف بیش از میانگین کشوری دارند، بهطوری که سهم مصرف گوشت در دهک نهم 7 میلیون و 160 هزار تومان بوده که در دهک دهم به 9 میلیون و 600 هزار تومان میرسد.
#عدالت_اجتماعی
@rasad_tahlil
@edalateejtemaei
📊46 درصد از خانوارهای ایرانی خودروی شخصی ندارند
🗞روزنامه فرهیختگان:
🔹 بررسی خانوارهای شهری نشان میدهد 53.9درصد از جمعیت کشور دسترسی به خودروی شخصی دارند. در میان دهک اول درآمدی، بهعنوان دهکی که دارای کمترین درآمد است تنها 13 درصد از خانوارهای این دهک صاحب خودروی شخصی هستند. واضح است که با افزایش درآمد هر دهک، نرخ خانوارهای دارای خودروی شخصی افزایش مییابد بهطوریکه در دهک نهم و دهم بهعنوان دو دهک ثروتمندتر از سایرین این مقدار به ترتیب به 74 و 85 درصد میرسد. از طرف دیگر بررسی توزیع خانوارهای ساکن در استانهای مختلف کشور که صاحب خودروی شخصی هستند نشان میدهد استانهای یزد، کرمان و خراسانجنوبی به ترتیب 68.6درصد، 66.7درصد و 65 درصد دارای بالاترین میزان دارندگان خودروی شخصی هستند.
🔹در سویی دیگر استانهای اردبیل، گیلان و لرستان با 37.5، 38.4 و 39.4 درصد دارای کمترین سهم خودروی شخصی در میان خانوارهای ساکن در آن استان هستند.
#عدالت_اجتماعی
@rasad_tahlil
@edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عدالت_شهید_مطهری
⏪ چرا عدالت برای جامعه دینی مهم است. آیا جامعه با #بی_عدالتی و #ظلم بقاء دارد؟ شهید مطهری تأکید می کند که ملّت ها و تمدن ها، تنها با تحقق عدالت بقاء و دوام دارند و بدون تحقق عدالت دوامی نخواهند داشت.
@edalateejtemaei
📣گروه مطالعات عدالت اجتماعی برگزار می کند؛
📽جلسه نمایش و نقد فیلم های عدالت اجتماعی
🔸برای ثبت نام دومین جلسه به آیدی @makn35 پیام دهید.
@edalateejtemaei
May 11
#عدالت_اجتماعی
#مصاحبه
✅ آنچه ذیلا می آید بخشهایی از مصاحبه استاد #احمد_واعظی پیرامون عدالت اجتماعی است.
⏪ وقتی عدالت را به « اعطاء کل ذی حق حقه» تفسیر میکنیم، وجهه غالبی عدالت خودش را نشان میدهد و همه هم آن را تصدیق میکنند، اما نزاع در این است که مثلا در نظام اقتصاد آزاد بازار #سرمایه، سرمایه دار مدعی میشود که اگر چه ممکن است من در یک معامله سود میلیاردی به دست بیاورم، ولی استحقاق آن را دارم، ولی یک #سوسیالیست میگوید تو استحقاق آن را نداری.
⏪ سوسیالیست و سرمایه دار، هر دو، قبول دارند که هر کس باید به حق خودش برسد و عدالت هم همین است، اما نزاعشان برسر این است که آیا این مقدار حق تو هست یا نه. برای نمونه یک فوتبالیست سوپر استار برای یک فصل بازی ممکن است حقوقی معادل چندین سال حقوق یک دانشمند تحصیل کرده را بگیرد.
⏪ همین طور است. در سنت #لیبرالیسم، عدالت یک فضیلت است و #آزادی هم یک ارزش است، ولی در این سنت معمولا ارزش آزادی بیش از عدالت است. به اعتقادآنها اگر آزادی برقرار باشد، عدالت هم برقرار میشود. آنها آزادی را فوق همه ارزشها میدانند، و البته آشکارا تأسف هم میخورند که در جامعه مدرن غربی برخی از فضایل فردی در پای آزادی قربانی میشود.
⏪ آنها برخی از پیامدهای آزادی مانند برهم ریزی نظام خانواده و بحرانهای برآمده از آزادیهای جنسی را از توابع همین مسئله میدانند. ولی میگویند که اینها همه بهایی است که ما باید برای آزادی بپردازیم.
✅ برای دیدن متن کامل مصاحبه به لینک زیر👇 مراجعه کنید:
https://b2n.ir/h20889
@edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عدالت_اقتصادی
#رضایت_اجتماعی
⏪ این کلیپ بخشی از برنامه گفتگو محور #شیوه است که در آن تاثیر #شکاف_طبقاتی بر رضایت عمومی بررسی می شود.
⏪ اگر چه جزئیات این نقطه نظرات محل تامل و گفتگوهای بیشتر است اما توجه به اثرات نامطلوب #تبعیض، #فقر و #فساد بر وضعیت رضایت عمومی مردم از #حکمرانی می تواند اهمیت مقوله عدالت را در شرایط حال حاضر کشور ما نشان دهد.
⏪ توجه به ریشه های عدالت محورانه نارضایتی های اجتماعی و برطرف کردن این ریشه ها به ویژه در حوزه #نابرابری می تواند منتهی به آرامش در فضای جامعه و کم شدن بحرانها گردد.
@edalateejtemaei
#برنامه_تلویزیونی (قسمت سوم و آخر)
موضوع: #عدالت_اجتماعی
نام برنامه: گام دوم
کارشناس: احمد اولیایی
پخش: شبکه قم (نور)، سه شنبه هشتم آذرماه ۱۴۰۱، ساعت ۲۱:۳۰
لینک تماشا؛
https://telewebion.com/episode/0x526c19b
@edalateejtemaei
# یادداشت
ادراک عدالت؛ پاشنه آشیل جوامع
✍ احمد اولیایی
🔸ممکن است در جامعه ای عدالت باشد اما مردم ادراک بی عدالتی کنند یعنی معتقد باشند عدالت نیست. یا برعکس، در جامعه ای عدالت نباشد اما مردم تصور کنند عدالت هست. این، تفاوت عدالت با ادراک عدالت است.
⏪در نگاه اسلامی نیز میتوان اهمیت ادراک یعنی دریافت و ذهنیت مخاطب و مردم را از عدالت دریافت. این اهمیت را در عدالت قضایی جایی که رفتار قاضی باید عادلانه باشد، بیشتر میبینیم.
شیخ طوسی در کتاب المبسوط فی فقه الامامیه، ذیل دلالت روایتی از رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، اشاره میکند که قاضی حتی حق ندارد با یکی از طرف دعوی بلندتر صحبت کند. واضح است که بلند شدن صدای قاضی به حکم عادلانه وی لطمهای نمیزند، بلکه احساس بیعدالتی را در فردی که با صدای بلند با او صحبت شده است ایجاد میکند. شاید شارع برای جلوگیری از این احساس و ادراک، به قاضی چنین حقی را نمیدهد.
🔹در توصیه حضرت علی (علیهالسلام) به شریح قاضی میخوانیم: «واسِ بَینَ الْمُسلِمِینَ بِوَجهِكَ ومَنطِقِكَ ومَجلِسِكَ حَتّی لا یطمَعَ قَرِیبُكَ فی حَیفِكَ ولا ییأسَ عَدُوُّكَ فی عَدلِكَ؛ «میان مسلمانان در نگاه كردن و سخن گفتن و نشستنت برابری را رعایت كن تا نزدیكانت به جانبداری [و ستم] تو امید نبندند و دشمنانت از دادگری تو نومید نشوند».
پرسش این است که مگر نگاه کردن، سخن گفتن یا نوع نشستن در عدالت واقعی تأثیر دارد؟ قاضی میتواند با شاکی بخندد و در سمت او بنشیند، اما عادلانه در دعوا حکم کند. آن چیزی که احتمالاً میتوان برداشت کرد اهمیت ادراک عدالت است. رفتار قاضی میتواند شاکی یا مشتکیعنه را به وجود عدالت واقعی بدبین کند یا دستکم اتصاف قاضی به صفت عادل را نزد وی مخدوش سازد.
🔷اگر به ادراک عدالت توجه نشود ممکن است جوامع با خطر جدی روبرو شوند.
یادمان نرود تلاش های ما برای بسط عدالت ممکن است به ادراک عدالت اساسا ربطی نداشته باشد. باید برای اصلاح ادراک پرونده ای جدا باز کرد.
#عدالت_اجتماعی
#اغتشاشات
#جامعه
#فرهنگ
@edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تعارض_منافع
#عدالت_سلامت
⏪ تعارض منافع در شبکه بهداشت و درمان یکی از چالش های عدالت در حوزه سلامت است.
⏪ اینکه قانونگذاران و مجریان خود صاحب شرکت های داروسازی و داروخانه ها هستند از موارد تعارض منافع و مجرای سوء استفاده در شبکه درمانی است.
⏪ تعامل پزشکان و مراکز تشخیصی مثل سونوگرافی، تصویربرداری و... نیز یا تاسیس چنین مراکزی توسط پزشکان منجر به ناعدالتیهای گسترده و سوء استفاده از شرایط بیماران می گردد.
@edalateejtemaei
#معلولان
#عدالت_اجتماعی
◀️ ۱۲ آذر روز جهانی افراد دارای معلولیت است. ضمن تبریک این روز به جامعه معلولان کشور لازم است به بسترسازی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... در خصوص افراد دارای معلولیت توجه شود.
◀️ رالز با توجه به اصل بیشینه کمینه یا همان توجه بیشتر به افراد ضعیف تر از لزوم توجه نابرابر تحت عنوان تبعیض مثبت نسبت به افراد دارای معلولیت سخت می گوید.
◀️ این توجه اعم از توجه به امکانات رفاهی در سطح جامعه(مناسب سازی فضاها) برای معلولان و فراهم کردن زمینه های شغلی و مالی بیشتر نسبت به آنان است.
◀️ فراموش نکنیم که افراد دارای معلولیت نباید بخاطر محرومیت از بخشی از توانایی ها از دیگر مواهب اجتماعی هم بی بهره باشند.
◀️ طبق آمار حدود ده درصد از جمعیت ایران دارای انواعی از معلولیت می باشند که جمعیتی حدود ده ملیون را تشکیل می دهند. این آمار نشان دهنده جایگاه مهم جمعیتی افراد دارای معلولیت و لزوم برنامه ریزی مستمر و اساسی برای آنان است.
@edalateejtemaei
درسگفتار فقه عدالت؛ جلسه هشتم
استاد احمد واعظی
لینک صوتی: https://b2n.ir/r27464
@edalateejtemaei
Kheimeh 148 Lakzaee.pdf
1.91M
⤴️ توجه به عدل و عدالت/ نگاهی به مسئولیت های شیعه در اندیشه #امام_موسی_صدر
در گفت و گو با دکتر #شریف_لک_زایی
مدیر گروه فلسفه سیاسی و
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
ماهنامه خیمه/ آبان 1401/ شماره 148
@edalateejtemaei
#عدالت_سرزمینی
⭕ خاندوزی: عملکرد بانکهای خصوصی قابل قبول نیست.
⏪ سازمان امور مالیاتی میزان بازگشت از ارزش افزوده هر ماه را بررسی میکند و عملکردها در ۶ ماهه ۱۴۰۱ باید متوازنتر باشد و سهم بیشتری به استانها بازگردد.
⏪ برخی از گرههای مهم اقتصادی باز شده، اما متاسفانه توازن منطقهای و عدالت سرزمین اجرا نشده است، به طوری که در مناطق مختلف سهمبری مردم از تولید، درآمد ملی، گردش مالی و مالیاتی در طول ۱۰ سال گذشته ضعیف و ضعیفتر شده که با دستور رئیس جمهور از اواخر سال گذشته در حال جبران بخشی از این عقب افتادگی هستیم تا بتوانیم آن را اصلاح کنیم.
⏪ در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ در مقایسه با کل سال گذشته بخشی از عوارض و آلایندگی که به شهرستانها بازگشت داده ایم حدود ۷۸ درصد افزایش یافته، البته راه زیادی در پیش داریم و اگر این سهمها به شهرستانها برگردد. شهرستانها میتوانند بخشی از مشکلات خود را رفع و رجوع کنند.
✅منبع: اخبار اقتصادی
@edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انصاف
#مفهوم_عدالت
◀️ این کلیپ به بررسی مفهوم انصاف به مثابه یکی از مهمترین مفاهیم حوزه عدالت می پردازد.
◀️ در میان نظریه پردازان، #رالز نظریه عدالت خود را مبتنی بر مفهوم انصاف تقریر می کند. دیگران نیز از این مفهوم در بخشهایی از دیدگاه خود بهره بردهاند.
◀️ شناخت و درک جامع این مفهوم میتواند فهم نظریههای عدالت را آسانتر کند.
@edalateejtemaei
#وبینار
🔺 معاونت علمی و راهبردی ستاد مدارس مسجدمحور برگزار می کند:
🔴 سلسله نشست های تخصصی تعلیم و تربیت
« نشست ششم »
✅ ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی
🔺عضو هیات علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔴موضوع جلسه: چالش عدالت آموزشی در ایران امروز
🕒 یکشنبه بیست و هفتم آذر ماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷
✔️ لینک حضور در نشست :
🌐 https://event.alocom.co/class/devtest/6b09d948
🔵 @setad_org
🔵 @ahmad_olyaei
🔵 @edalateejtemaei
#معرفی کتاب
🔵عنوان کتاب : مبارزه با نابرابری
کتاب «مبارزه با نابرابری» نگارش بلانچارد و دنی رودریک با ترجمه رضا بخشی آنی و مجید امیدی، در 388 صفحه با قیمت 160 هزار تومان توسط نشر روزنه در آبان 1401 منتشر شده است.
🔵کتاب «مبارزه با نابرابری» را میتوان به علاقمندان اقتصاد، سیاست اجتماعی، سیاست عمومی و مقابله با نابرابری و توسعه عدالت توصیه کرد. کتابی که حاوی بینشهای عمیقی برای هر کسی است که تمایل دارد سیاستهایی برای بهبود وضع بشر در دنیای نابرابر امروز صورتبندی کند یا از چنین سیاستهایی حمایت نماید. این کتاب اقتصاددانان، فیلسوفان و جامعهشناسان را فرا خوانده است تا هم تحلیلی عمیقتر از چرائی و پیامدهای نابرابری به دست بدهد و هم سیاستهای روشنی ارائه کند برای مقابله با نابرابری که تمدن بشر را تهدید میکند.
منبع: رسانه اقتصادی اجتماعی دورنمای اقتصاد
@edalateejtemaei
#نشست
«ماهیت و گستره عدالت در پژوهش با رویکرد اخلاقی»
حضوری: پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سالن شهید سلیمانی
لینک ورود مجازی؛
http://Dte.bz/danaee
#هفته_پژوهش
@edalateejtemaei
ماهیت و گستره عدالت در پژوهش با رویکرد اخلاقی.mp3
33.44M
#صوت_نشست
📒ماهیت و گستره عدالت در پژوهش با رویکرد اخلاقی
🎙ارائه دهنده: دکتر محمد جواد فلاح دانشیار دانشگاه معارف اسلامی قم
◾️دانشیار دانشگاه معارف اسلامی قم
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/yEy2K
📒دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر احمد اولیائی
◾️عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⏰زمان: سه شنبه 1401/9/29
@edalateejtemaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عدالت_رهبری
✅ آنچه در بعد تاریخی عدالت مهم است. الگوگیری از #سیره_عدالت بزرگان است. از جمله #سیره_عدالت_علوی از شاخص ها و امتیازات بسیاری برخوردار است.
✅ مقام معظم رهبری، به تبیین نگرش #عدالت_خواهانه امیرامؤمنین علیه السلام در تعامل با همه #شهروندان جامه اسلامی و برخورد مساوی و برابر با همگان می پردازد.
@edalateejtemaei
◼️از سلسه پیشنشستهای همایش علمی اخلاق امدادگری
📒 پیشنشست اول: عدالت در توزیع امکانات و خدمات امدادی
👤ارائه دهندگان:
1️⃣ دکتر سیدمحمدحسینی سورکی
◾️ استادیار گروه فلسفه اخلاق دانشگاه قم
2️⃣ دکتر محمدجواد فلاح
◾️ دانشیار گروه اخلاق دانشگاه معارف اسلامی
📅زمان: سهشنبه 6 دی 1401
⏰ از ساعت 15 تا 17
⏹لینک ورود به جلسه:
http://dte.bz/ethicsconf
@edalateejtemaei
📌برترین کشورها از نظر رفاه در سال ۲۰۲۲
🔹سه کشور برتر از نظر رفاه در سال ۲۰۲۲ به ترتیب دانمارک، نروژ و سوئیس معرفی شد.
🔹برای سنجش رفاه کشورها باید فراتر از شاخصهای اقتصادی را بررسی کنیم. یکی از شاخصهایی که پروکسی خوبی از رفاه هست، شاخص توسعه انسانی است.
🔹این شاخص علاوه بر درآمد به ازای هر نفر، سطح تحصیلات و امید به زندگی را طی فرمولی در نظر میگیرد و عددی را بعد از محاسبات نشون میدهد، که حاکی از رفاه کشورها میتواند باشد.
◀️آمار مربوط به شاخص توسعه انسانی و ضریب جینی که توسط سازمان ملل در سال 2022 تهیه شده، به پیوست تقدیم میشود.
⬅️ضریب جینی ارقامی بین 0 تا 1 ( 0 تا 100 درصد) را در برمیگیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد.
🔘به عنوان مثال، در گزارش سازمان ملل، متوسط ضریب جینی ایران بین سالهای 2010 تا 2021 ، 40.9 درصد و ضریب جینی آمریکا، 41.5 درصد اعلام شده است که بیشتر از ایران است.
🔵برخی دیگر از کشورها که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند مثل ترکیه با ضریب جینی 41.9، برزیل با ضریب جینی 48.9، مالزی با ضریب جینی 41.1 و مکزیک با ضریب جینی 45.4.
آفریقای جنوبی با ضریب جینی 63 بیشترین شکاف درآمدی را در بین کشورهای جهان طی سالهای 2010 تا 2021 داشته است. اسلواکی با ضریب جینی 23.2 به عنوان کشوری شناخته شده است که کمترین شکاف درآمدی را طی سالهای 2010 تا 2021 داشته است.
🌐منبع؛ وب سایت رسمی سازمان ملل متحد
نکته: این فقط یک آمار است.
#عدالت_اجتماعی
@edalateejtemaei