هدایت شده از قرارگاه باکر در ایران
1_917056964.mp3
1.39M
💥اذان#شهید_باکری
🕌به افق دلهای بیقرار
دلتون شکست التماس دعا
🕊🕊🕊
🌸حی علی الصلاه
التماس دعا🌹
#اللهمعجللولیکالفرج
🌸#اخبار_باکر🌸
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#قرارگاه_فرهنگی_باکر_در_ایران
@bakershenasi ﷽
📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
5.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥آئین حلیم پزان در روستای فیروزکنده ساری
✍حلیم پزان یکی از آئینها و رسوم کهن در روستای #فیروزکنده از توابع بخش رودپی شهرستان ساری است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💥درگذشت رضا صفاییپور بازیگر پیشکسوت.
🔹️رضا صفاییپور، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران در سن ۷۴ سالگی پس از چندسال مبارزه با بیماری پارکینسون در منزل خود درگذشت.
📜رضا صفاییپور در تهران زاده شد. وی فارغالتحصیل دیپلم رشته ادبی بود. او فعالیت خود را با کشتی کج شروع کرد و بعد از چند مقام قهرمانی در ورزش، وارد سینما شد و با نام «طوفان» به شهرت رسید.
صفاییپور فعالیت خود را به صورت جدی در سال ۱۳۴۲ وقتی که ۱۴ سال سن داشت آغاز کرد و به عنوان ورزشکار بدلکار در فیلم «ترس و تاریکی» محمد متوسلانی حضور یافت.
🇮🇷پس از انقلاب با فیلم سینمایی «میرزا کوچکخان» در سال ۱۳۶۲ به بازیگری بازگشت و با حضور در فیلمهای «فصل خاکستری»، «شکار در شب»، «پلاک» و «ضربه آخر» کمکم به شهرت رسید. مجموعه تلویزیونی «سیمرغ» محصول سال ۱۳۷۱ نخستین نقشآفرینی وی در تلویزیون است.
او از چندسال قبل درگیر بیماری پارکینسون شد که همین موضوع باعث کمکار شدن او در سینما شده بود.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸استاد نصرالله هومند
به عنوان پدرِ گاهشمار تبری
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
14020822ناصرالحق هفته مازندران استاد هومند .MP3
47.93M
#سخنرانی #استاد_هومند🌹☘
💥تاریخ و #فرهنگ تبری
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
⏳گاهشمار تبرستان
🗓در گاه شماری مازندرانی که به نام «فرس قدیم » شناخته میشود، هر سال ۳۶۵ روز دارد و آن، دوازده ماه ۳۰ روزه است و ۵ روز به نام «پیتک» یا «پتک» این سال، ۶ ساعت و کسری کمتر از 1 سال خورشیدی دارد و از این رو ماههای آن گردان است و جای هر ماهش با گذشت ۱۲۸ سال یک ماه پیشتر میافتد.
💥مازندرانی ها سال این گاهشماری را از « اَرکه ما» (آذرماه) آغاز و به «اونما» (آبان ماه) ختم میکنند.
📌پنج روز «پیتک» را هم به پایان « اونما» میافزایند و هر یک از ماهها را به ترتیب زیر چنین میخوانند:
👇
ارکما (آذرما) -
دما یا دیما (دی ماه) -
وَهمِن ما (بهمن ماه) -
دنوروز ما یا نُرزما یا عیدما (اسفندماه) - سیوما یا فَردین ما (فروردین ماه) - کِرچ ما یا کرچ ما (اردیبهشت ماه)
هَرِ ما (خرداد ماه) -
تیرما ( تیر ماه ) -
مِردال ما یا مِلارما (مرداد ماه) - شَرویرما یا شَروین ما (شهریور ماه)- میرما (مهرماه) -
اونما (آبانماه)
📌نظیر این گاه شماری را «امیر تیمور قاجار» در زمان محمدشاه قاجار، در کتاب «نصاب طبری» زیر عنوان «اسامی ماههای فرس «چنین یاد کرده است:
سیوماه و کرچ و هره ماه تیر دگر هست مردال و شروین میر چه اونه ماهوارکه ماه است و دی ز پی و همن و هست نوروز اخیر پتک را بدان خسمه زائده به آئین هرگز صغیر و کبیر مازندرانیها نخستین روز هر ماه را «مارماه» مینامند و در سپیده دم آن در هر خانه مرد یا زن یا کودکی خوش قد پا به آستانه خانه میگذارد تا به آن خانواده، آن ماه تا آخرین روزهایش خوش بگذرد. و نیز در روز «مارما» هر ماه داد و ستد نمیکنند و چیزی به کسی نمیدهند یا نمیبخشند و چنین کارهایی را بدشگون میپندارند.
📌چگونگی هوای هر روز از پنج روز پیتک را نشانهای از هوای ماهی از پنج ماه پس از آن میدانند.
📌اگر هوای نخستین روز پیتک آفتابی باشد هوای روزهای« ارکما» را هم آفتابی میپندارند.
📌یا اگر هوای دومین روز آن بارانی باشد، هوای «دما» را بارانی میدانند، بهمین گونه چگونگی «وهمن ما» «فردین ما» و «نوروزما» میانگارند. همچنین هوای هریک از
📌روزهای طاق «کرچما» را تا چهاردهم، یعنی روزهای اول و سوم و پنجم. سیزدهم، که جمله هفت روز میشود، نشانهای از هوای روزهای «کرچما» و شش ماه دیگر سال میدانند.
📌مثلا اگر آسمان روز اول «کرچما» گرفته و بارانی شود، هوای سراسر ماه «کرچما» را گرفته و بارانی میپندارند. یا اگر هوای روز سوم آن باز و آفتابی شود، هوای تمام روزهای ماه
📌«هر ما» را باز و آفتابی خواهند دانست. بههمین طریق هوای روزهای پنجم و هفتم و سیزدهم را نشانههایی از برای هوای ماههای «تیرما» «مردال ما» و ... «اونما» میانگارند.
📌این هفت روز از «کرچما» را «کرچ در» مینامند و در این روزها گل کاری نمیکنند، تن نمیشویند، موی سر و چهره نمیتراشند و پشم گوسفند و موی بز نمیچینند ؛
📌چون معتقدند که: اگر گل کاری بکنند مار در خانهشان آشکار خواهد شد و آشیانه و تخمگذاری خواهد کرد.
📌اگر موی سر بتراشند یا تن بشویند، موی سر و تن و چهرهشان سفید میشود و میریزد.
📌اگر پشم گوسفند یا موی بز را بچینند، بیماری و بلا در دام میافتد.
📌آغاز تاریخ تبری همزمان با سال ۳۱ هجری است. پس از در گذشت یزدگرد سوم، اسپهبد گیل ژاماسبی پادشاه تبرستان برای آیین نیاکان خود پرچم استقلال برافراشت.
📌از آن زمان تاریخ نوین مازندران پس از ظهور و گسترش اسلام در این سرزمین آغاز گشت.
📌هرسال تبری به چهاربخش، بهار، تابستان، پاییز، زمستان تقسیم میشود.
📌هرسال دارای دوازده ماه است و هر ماه سی روز میباشد که به اضافه پنج روز پتک میشود.
📌در سال چهارم یک روز به پتک افزوده میشود و نام آن شیشک است.
🗓آغاز هرسال تبری از نخستین روز از فردینه ماه یعنی برابر با ۳ مرداد ماه شمسی و ۲۵ جولای میلادی است.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قوم_شناسی_ایل_شناسی
#تبارشناسی_تیره_شناسی
#طایفه_شناسی_نسب_شناسی
#خاندان_شناسی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜فاطمه خیرالنسا
کردپیغمـبربه اَصحابش خطاب
کیست تاگوید سؤالم را جواب
آن کدامین خُلق باشد زیب زن
موجب پیرایش و تهذیب زن
جمله بربستند لب ازقیل وقال
کس نداده پاسخی بهر سؤال
گفـت زهرا : کاین معمـای پدر
فـاش سازم تاشود درسی مگر
زن بباید چشم بندد بر غریب
هـم نگردد در نظرها ، دلفریب
می نباید چشم بحرانی کند
خویش را آلات شیطانی کند
هـرچه زن محجوبتر،محبوبتر
در نهانخانه متاع ،مرغوبتر
زن اگر از دیده و دل پاک شد
مـرغ جانش شهپر اَفلاک شد
تاکه بشنیده جوابش را رسول
گفت: ای اُم ابیها ، یا بتول
می سزد گویم که تو جان منی
معنی و تفسیر ایمان منی
بی سبب نبوَدمرا باشی حبیب
اُسـوهٔ پاکیزه دامان و نجیب
✍آمل-نیک نژادنیاکی
🗓۱۳۹۰/۹/۱۵
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─