eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
409 دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
261 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚کتاب درسی سوم ابتدایی سال ۱۳۰۸ ، به مطالب متنوع و خط زیبای آن توجه کنید 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔹جستاری در غذای ایرانیان از دیرباز و تنوع آن در کرج 🖊 پژوهشگر فرهنگ مردم ۸ دی ۱۴۰۳ 🔲البرز پژوهی https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3942 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔹جستاری در غذای ایرانیان از دیرباز و تنوع آن در کرج بخش اول ✍ حمیدرضا آقایی پژوهشگر فرهنگ مردم چون کاک و کَشکینه و شیر و ماست درین دِه خوراکِ گوارای ماست «ملک‌الشعرای بهار» هرگاه سخن از اقوام گوناگون ایران زمین و هویت‌شان به میان می‌آید، تنوع خوراک، پوشاک، نوشاک، زبان، گویش و موسیقی اقوام، دهان و چشم و گوش را می‌نوازد تنوعی که امروزه به نوعی  در کلان‌شهر کرج با آن مواجه‌ایم. از دیرباز اشارت به غذاها را می‌توان در «رسالۀ دلکش خسرو و ریدک‌ او» به زبان پهلوی یافت که دربارۀ خورش‌ها و خوردنی‌ها و شیوۀ به‌کار بردن و چگونگی آنها در عصر ساسانی به‌دست می‌آید که در تاریخ خوراک‌پزی ایرانیان ماخذ معتبری است. [۱] و این نشانی از فرهنگ غنی ایرانیان در گذشته دور بوده است. در چهار مقالۀ نظامی عروضی سمرقندی نیز دستور غذایی برای بیمار نوشته شده که خود اشارت دیگری است به سطح بالای فرهنگ غذایی گذشتۀ ایرانیان. در باب علم طب و هدایت طبیب این رساله آمده: «از کل لبنیات و ترشی‌ها پرهیز باید کرد و غذا نخودآب باید خوردن، به گوشت ماکیان یک ساله و حلوا، زردۀ تخم‌مرغ را با انگبین باید کردن و از آن خوردن، چون ترتیب این غذا تمام نظام پذیرد من تدبیر ادویه کنم.» در باب عادات غذایی ما ایرانیان نیز، همچنان که امروزه هم قابل مشاهده است، گویا شام در میان سه وعدۀ غذایی، از گذشته مفصل‌ و با اهمیت‌ بوده است. براساس گفتۀ یکی از جهانگردان «ویلیام شاردن» ایرانیان سومین وعدۀ غذایی خود را حدود ساعت هفت شب می‌خوردند. شام وعدۀ غذایی ممتاز و مجلل ایرانیان است. این عادت غذایی با وجود آنکه از نظر علم تغذیه ایراداتی بر آن وارد است و بر اساس ضرب‌المثل معروف انگلیسی‌ که «صبحانه‌ات را خودت و ناهارت را با دوستان بخور و شامت را به دشمنانت بده»، اما باز هم برای ما ایرانیان شام مفصل‌ترین وعدۀ غذایی است. «ویلز ۱۸۷۰ میلادی» که به عنوان پزشک برای شرکت هندواروپایی تلگراف ایران کار می‌کرد در مورد شام ایرانیان که در یکی از ضیافت‌های اعیانی اشرافی شرکت کرده بود چنین توصیف می‌کند:  "مجلس یک شام ایرانی، به ظاهر تمام نشدنی است. با قرار دادن نزدیک به یک‌صد طبق روی سفره که در این میان می‌توان به خوراک‌های مطبوعی مانند؛ گوشت گوسفند و ماکیان اشاره کرد که لابه‌لای پلوی ساده ترکیب با خلال پرتقال، عدس پلو، لوبیا پلو، شوید پلو، سِرو می‌شوند، فسنجان با گوشت گوسفند، مرغ و یا کبک طبخ شده با رب انار و گردوی هاون‌کوب، کباب بره، کباب گوشت بز کوهی، بره بریان که با کشمش و خرما، پسته، شاه بلوط و کشمش پر شده، ماهی شور (دودی) از دریای شمال ایران، سوپ غلیظ تهیه شده از مغز قلم، دلمه که از گوشت قیمه‌ای و برنج تهیه شده، و همگی را طعم‌دار کرده و درون برگ مو می‌پیچند، سرخ و یا دم می‌کنند. کوفته مارچوبۀ وحشی (کنگر) پخته، بلدرچین، کبک و کبوتر درستۀ بریانی که با کاهو و شربت سکنجبین میل می‌شود، از انواع غذاهای اعیانی ایرانیان بود." ناگفته پیداست که مردم عادی از طبقۀ کشاورز و کارگر هرگز قادر به تهیه خوردن چنین شام‌های مجلل‌ و تشریفاتی نبوده‌اند و به ندرت برنج، گوشت و دسر می‌خوردند و غذاهای آنها عموماً نان و جو یا گندم، لبنیات، میوه، صیفی‌جات و حبوبات بوده است. همان‌طور که اشاره شد، علاوه‌ بر عناصر هویت‌سازی مانند؛ زبان، لباس، موسیقی، آیین‌ها و باورها، غذا و خوراکی‌ها هم می‌توانند به شناخت هر چه بهتر مردمان سرزمین‌های‌ گوناگون بیانجامد. گاهی خوردن غذایی که در گذشته برای ما خوشمزه و خاطره‌ساز بوده و از اصالت فرهنگی، سنتی سرزمینی برخواسته، ممکن است به دلیل طمع و اصالتش فاصله‌های مکانی را از میان برداشته و لذت و حس تعلق را در ما تقویت کرده و از دلتنگی‌هایمان بکاهد و ما را با گذشته‌هایمان پیوند دهد. «آبگـوشـت» معروف ایرانیان با طمع و چاشنی‌های گوناگونش از جمله غذاهایی است که توانسته به عنوان غذایی پیونددهنده، گروه‌هایی از آدمهای آشنا را بر سفره‌ای کنار هم بنشاند و بهانه‌ای برای ایجاد همدلی و همبستگی آشنایان و دوستان شود. با توجه به اینکه در چند صد سال گذشته سبک و شیوۀ زندگی بشر دچار تحولات اساسی گردیده و امروزه نقش و اهمیت خوردن یک غذای لذیذ سنتی، از رسالت و وظیفۀ اصلی خود که سیر نمودن شکم آدمهاست، فراتر رفته و گاهی خوردن دورهمی غذایی خوشمزه و لذت‌بخش که ریشه در اصالت و هویت‌ فرهنگی قومی داشته با روح و روان آدمی بازی می‌کند و تاثیرات عمیقی بر جای می‌گذارد. ۸ دی ۱۴۰۳ ▪️ پانوشت -------------------- [۱].افشار، ایرج، ۱۳۸۹، آشپزی دورۀ صفوی، تهران: انتشارات سروش، چ دوم. 🔲البرز پژوهی https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3942 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔹جستاری در غذای ایرانیان از دیرباز و تنوع آن در کرج بخش دوم ✍ حمیدرضا آقایی پژوهشگر فرهنگ مردم اندیشۀ خلاق بشر می‌تواند در هر زمینه‌ای به تولید و آفرینش بپردازد. ذهن توانمند و نوآور انسان با طبعی زیبادوست در بر‌آوردن نیازهای اساسی و روزمره‌اش یعنی خوردن و آشامیدن، نیز ابتکار و نوآوری بروز می‌دهد و برای آنچه که می‌خورد و می‌آشامد، نه فقط فکر رفع نیاز اولیه (سیر شدن)، بلکه رضایت در حس زیبایی و لذت غذا را مد نظر دارد. [۱] انسان ضمن برآوردن نیازهای اساسی زندگی برای ادامۀ حیات (خوردن و آشامیدن)، با طبع زیبایی‌دوست‌اش، در هم آمیختن و ترکیب غذاهای دیگر اقوام و ملت‌ها را نیز الگوی خود قرار داده و به فکر تنوع‌بخشی، آراستن و آذین‌ غذاها و سفره و استفاده از بعضی اشربه و نوشیدنی‌ها و دسرها بوده و هست. با افزایش جمعیت و تغییر شیوۀ سنتی زیست، به‌ویژه در شهرها راه‌اندازی و گسترش انواع غذاخوریها، رستورانها، ساندویچی‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی، تالارهای پذیرایی، فست‌فودی‌ها، دکه‌ها و بساط‌های غذای لقمه‌ای و ارزان و جگرکی‌های ضرورت یافت. شهـر کرج این «ایرانشهر کوچک» هم، از این ضرورت جدا نبوده و با حضور اقوام ایرانی و فرهنگ‌های غذایی گوناگونشان، سفره غذایی رنگین و متنوعی در شهر پهن نموده است. این کلان‌شهر علاوه بر گسترش در حوزه‌‌های ساختاری و عمران شهری ضرورت دارد در مسیر توسعۀ پایدار برخی از معابر و گذرگاه‌ها و مکان‌های شلوغ را به محلی برای خوردن و آشامیدن با زیبایی و آسایش بیشتر به‌طور ویژه اختصاص دهد. امروزه با توجه به تغییر ذائقه‌ها، که گاهی به دلیل مشغله‌های کاری و نبود فرصت کافی برای پخت و پز است، حتی برگزاری مهمانی‌های و دورهمی‌ها نیز در رستورانها و غذاخوریهای برگزار می‌شود، که ضرورت نظارت بهداشتی و البته ساماندهی نیز احساس می‌شود. کرج این کلانشهر پویا و جوان و فرزند ارشد پایتخت در سالهای اخیر، همچون تهران دچار دگرگونی و تحول در برپایی و تأسیس انواع غذاخوریهای رنگارنگ شده، که اگر به این شرایط توجه بهتری شود این سبک زندگی و تغییر ذائقه برای برخی از جوانان فرصت‌های شغلی بیشتری فراهم آورده و در‌ توسعۀ اهداف فرهنگی و رفاهی خانوداه نیز موثر خواهد بود. در پی گشت و گذارهای میدانی نگارنده در استان البرز و شهر کرج، ضمن شناسایی و تجربۀ برخی از خدمات غذایی متنوع،  جالب و لذت‌بخش اقوام مختلف را تجربه کرده‌ام. در این قدم زدن‌ و گشت‌ و گذار‌ها، غذاخوری های سُنتی، محلی و مدرن، رستوران های غذاهای رژیمی، برخی از غذاهای مناطق مختلف کشور، مانند؛ بریانی اصفهان، غذاهای گیلکی و محصولات و سبزیجات شمالی را مشاهده کردم. همچنین دکان های فلافلی و سمبوسه پر طرفدار خوزستان، آشکده با انواع آشها و حلیم‌ها، انواع ماهی‌های دریای شمال و جنوب، کباب بناب، کباب گلپایگان، محصولات لبنی دزفول (سرشیر و شیربرنج) انواع نان‌های محلی از اقوام مختلف، انواع شیرینی، دمنوش، اشربه و کیک یزدی و کاشانی، رستورانهای جاده چالوس با بهره‌گیری از شرایط زیبای طبیعی مشتریان و میهمانان خود را به ساعت خوش در کنار خانواده فرا می‌خوانند. در این میان روستاهای هدف گردشگری نیز با عرضۀ خشکبار و آجیل و ترشی و لواشک محلی (آلو و آلوچه برغان، توت سیاهکلاهان، خرمالو و ازگیل کرج، و..‌. بر رونق این بازارها و تنوع خوراکی افزوده‌اند. حتی عرضۀ غذاهای کشورهای دیگر؛ در رستورانهای ژاپنی، ایتالیایی، هندی، یونانی، عربی و ترکی‌استانبولی (اسکندرکباب و باقلوا) مشتریان خاص خود را دارند. و بالاخره جگرکی‌های بسیار عصرگاهی و شبان‌گاهی با دود و دَم وسوسه برانگیزشان با مشتریان اغلب جوان خود، جلوه‌هایی از زیبایی این شهر پویا هستند. هر چند همۀ این اغذیه فروشی‌ها،  حال و هوای خاصی به کلانشهر کرج و استان البرز حاکم بخشیده‌اند، اما هنوز فرصت برنامه‌ریزی بیشتر و بهتر، برای متخصصان و علاقمندان صنعت تغذیه و مدیریت میراث فرهنگی و معاونت فرهنگی و امور اجتماعی استانداری و معاونت فرهنگی شهرداری‌ها وجود دارد، تا هم در راستای کارآفرینی و ایجاد مشاغل مرتبط غذایی کوشش نمایند، و این کلانشهر را به پایتخت غذاهای متنوع ایرانی و خارجی تبدیل نموده تا همه روزه، افزون بر جمعیت ساکن در کرج، میهمانان فراوانی را از پایتخت برای خوردن غذاهای گوناگون به سوی خود بکشاند، که علاوه بر رونق و نشاط در جامعه، کرج این فرش زیبا و رنگین ایرانی، را پررونق‌تر با اقتصادی پویا جلوه‌گر سازد. ۸ دی ۱۴۰۳ ▪️ پانوشت -------------------- [۱]. فرمند، رضوان، ۱۳۸۳، هنر آشپزی و شیرینی پزی، انتشارات جاجرمی، تهران، چ دوم. 🔲البرز پژوهی https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3942 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌷کاش یه مغازه بود... آدم می رفت می گفت: ببخشید آقا این "خنده های از ته دل" چند اند؟ ✨ "صداقتِ"  فروشي هم داريد؟ ✨ "عشق" را نوشتید دست نزنید... مال پشت ویترینه؟؟ فروشی نیس؟ ✨ "وفاداري" امروز متری چند شده؟! ✨ قيمت "صلح و دوستی" چنده؟ جنس چینی درجه دو نمیخوام...میخوام اصل باشه... يه "دل بدون غصه" سیری چند؟ "آدمهای مهربون" در همه، یا میشه سوا کرد؟✨ 📌یه مثقال "زندگی آروم" میخوام  با یه چارک "حوض و پشه بند"! یه وجب "حیاطای قدیم"... عطر و بوی کاهگلش که نرفته؟ آقا از اون "آرامش هاي قديم" هم بهم بدین.... لحظه ای چند؟ ✨ 🟡این روزها که همه چیز گرون شده... قیمت اینا هم بالا رفته یا ثابت مونده؟؟ این"محبتا" که میپاشند روي زندگیا مشتی چند؟✨ از اون "روزایی که بی بغض اند" ، "روزای بچگی" هم دارین؟... از اون "سالهاي بی رنج" اندازه دل ما دارین؟!✨ این "شادیها" دوام دارند؟! جنسشون مرغوبه؟  نه؟...✨ 🌸کاش یه عطر فروشی بود... آدم عطر گرم اقاقیا و یاس های قدیم" می خرید. عطر " خاک بارون‌خورده" ، عطر "آغوش مادر"با ماندگاری طولانی!✨ 🌸کاش یه جایی بود می شد رفت و گفت یك "زندگی" میخوام از جنس خوبش...✨ 🖊 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3943 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از میرمریم
7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💝نذری به این میگن 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
InShot_۲۰۲۴۱۲۰۵_۲۱۴۳۱۴۴۰۳.mp3
5.13M
🔅عبدالحسین_مختاباد تمنای‌وصال تاکی به تمنای وصال..!! تو یگانه...!!! 🎼 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🖤 ✍و دو شنبه ای که با " صبح " می آید . صبحی که می آید و در مغاک خاک فرو می رود . از حسینیه یزلان بیدگل تا زیارت شاهزاده حسین چند قدم بیشتر نیست . ولی امروز دوشنبه بعد از ظهر شکوه یک نجابت محض در همین چند قدم جاری خواهد بود. محسن صباحی بیدگلی متخلص به صبح به همان اندازه که ازعجب و ریا و بخل و حسد دور بود با دانش و نوآوری در گستره شعر و دریافت های بینا متنی شعر مانوس بود... رفتنش آن هم در غربت برای شهر ما یک غبطه و یک غبن است... ولی یادش گرامی و از جنس پرنیان صبح. 📩حیدر علی عنایتی
31.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶نوازنده نی رضا خسروی خواننده حسین اصفهانی اجرا در غرفه های نمایشگاه بین المللی جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین. 📩ارسالی
-دانش تجوید-سطح-1ستوده نیا.pdf
5M
کتاب دانش تجوید سطح یک - دکتر ستوده نیا کتاب مورد نظر تدریس تجوید جناب استاد رمضانی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─