eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
393 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
233 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
📸ارسالی مخاطبین 🔎آبشار پایین چالشت حاجی شیخ موسی بندپی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎آبشار پایین چالشت حاجی شیخ موسی بندپی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸ارسالی مخاطبین
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜 چند ضرب‌المثل مازندرانی : 👇 ۱/ آبرو ره بز نارنه که ونه دم هوائه بی‌آبرو بز است که دمش را بالا می‌گیرد [نه من]. ۲/ آبکش جری ره گِنه د سولاخه آبکش به آفتابه میگه «دو سوراخه». معادل: دیگ به دیگ میگه روت سیاه ۳/ آدم پر اتا دفعه میرنه پدر هرکس یک بار می‌میرد [نه بیشتر] معادل :اتفاق(بد)یکبار برای آدم می افته.کنایه از اینکه کار خطرناک انجام نده. ۴/ آدم وشنا تیرنگ خو وینه آدم گرسنه خواب خوراک قرقاول می‌بیند. معادل: شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه‌دانه ۵/ آدم صدتا علی ره گانه ونه اتا عمر ره هم باوه وقتی کسی از صدها فضیلت علی می‌گوید، خوبست یک فضیلت هم از عمر بگوید نباید فقط از یک منظر به قضایا نگاه کرد ۶/ آخر ماسّه بشنّیه و یا ماست ره پَلی هدا آخر ماست را ریخت اتفاقی که نباید رخ می‌داد، نهایتاً به وقوع پیوست ۷/ آدم دل خش بوئه خِنه کِلی پِشت بوئه دل آدم خوش باشد خانه آدم پشت لانه مرغ‌دانی باشد اگر آدم دل خوشی داشته باشد زندگی در جاهای کوچک و فقیرانه نیز قابل تحمل است ۸/آدم بی مار و خاخِر تونّه دَوّه بی همسایه نتّونه انسان بدون مادر و خواهر می‌تواند زندگی کند اما بدون داشتن همسایه خوب زندگی مشکل است ۹/ آدم خاره شه مَله سر شال بوشه تا مردم مَله سر شیر آدمی در محلهٔ خودش شغال باشد بهتر است تا در محلهٔ دیگران شیر باشد. این مثل ناظر بر حمایت و پشتیبانی بستگان و دوستان است که دل را قوت و توانایی می‌بخشد. ۱۰/ آدم عجول یا چاه کَفِنه یا چِلو انسانی که در کارهایش رفتار عجولانه داشته باشد به مقصد نمی‌رسد ۱۱/ آدم دعا جا نمو که نفرین جا بوره آدمیزاد با دعا به دنیا نیامده و با نفرین نمی‌میرد. (نفرین تأثیری ندارد) ۱۲/ آسمون وِنه لا هسّه زمین وِنه زیرانداز آسمون برایش لحاف است و زمین برایش زیرانداز ۱۳/ آش تا کاندا، پلا تا اِندا، نون تا فِردا آش تا دمِ در، پلو به اندازه کافی، و نان تا فردا [تو را سیر نگه می‌دارند] ۱۴/ آش که جا دَکِرد بوئه همه وره انگوس زنّنه آش آماده اگر در ظرفی ریخته شود ازهمه طرف به آن انگشت می‌زنند اگر دختری خود را بزک کند همه چشم‌ها را به دنبال خود دارد ۱۵/ آش لَوه سَر مزه دارنه، زن نومزه سره خوردن آش سر دیگ مزه دارد و زن هم در دوران نامزدی جذابیت بیشتری دارد ۱۶/ آشپج که دِتا بَیه پرزو ره سگ ورنه معادل: آشپز که دو تا شد، آش یا شوره یا بی‌نمک ۱۷/ آشنا ور گیر، غریب مو. ده کسی که به آشنایانش توجه کمی دارد و با غریبه‌ها دمخور است ۱۸/ آغوز خانی بَخِری وِنه چَک چَک ره نشنویی؟ می‌خواهی گردو بخوری ولی صدای شکستنش را نشنوی؟ معادل: کسی که خربزه می‌خورد، پای لرزش می‌نشیند ۱۹/ آغوز تا دار سَر کَته؛ صد نفر وه ره کپّل زنّه. تا وقتی گردو روی درخت است، همه برای گرفتنش چوب پرتاب می‌کنند و خواهانش هستند. ۲۰/ آفتاب و وارش، شال عروسیه آفتاب و باران نشانه عروسی شغال است. کنایه از روبه‌صفتی و فرصت‌طلبی است. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜 واژه شناسی تبری ( مازندرانی ) مربوط به اصطلاحات خانوادگی : 🔹 مار = مادر 🔹 پِیِر/ پِر / پی یِر / پی اِر = پدر 🔹 گَت پِر / بِبا = پدر بزرگ 🔹 گَت مار / گَت نا / گت نِنا / نِنا / نَنِه= مادر بزرگ 🔹 وَچِه = فرزند , به بچه ها و کودکان هم میگویند وچه 👇👇 🔹 چِلّیک = به بچهِ تازه بدنیا آمده تا بچه تقریبا پنج ماهه رو میگن چلیک / به خیار و کدو و اینجور میوه ها هم که تازه از گُل جدا شده و ریز هست میگویند چلیک مثلا خیار چلیک یعنی خیاری که تازه از گُل جدا شده و داره رشد میکنه 👇 🔹 بِرار = برادر 🔹 خاخِر = خواهر 🔹 بِرار زا = برادر زاده 🔹 خِر زا = خواهر زاده 🔹 کیجا = دختر , جنسیتِ مونثِ باکره را در کل میگویند کیجا 👇 🔹 دِتِر = همان دختر ولی اکثرا پدر و مادرها به فرزند دختر خود میگویند دتر ولی به دختر دیگران میگویند کیجا . واژه دتر در اصل خودمانی تر هست . 🔹 ریکا = پسر 👇 🔹 زِنا = مردها به همسر خود یا به همسرِ دیگر مردان میگویند زِنا / مثلا مِه زِنا یعنی زن من , خانم من / یا غِلامعلیِ زِنا یعنی خانمِ غلامعلی , زنِ غلامعلی 🔹 شی / shi = شوهر 👇 🔹 بِرار زِن/ بِرَی زن / زن داش = زن داداش / زنِ برادر 🔹 عاروس = عروس 🔹 پِسِر زَن = زنِ پسر , که عاروس هم میگویند . 👇 🔹 خِش = داماد / شوهر خواهر و شوهر دختر را میگویند خِش . 🔹 کَسِ خِش kase khesh = خانواده و فک و فامیل های نزدیکِ عروس یا دامادِ خود را کَسِ خش میگویند 👇 🔹 دِداش = اصولا به داداش میگویند و بعضیا هم به پدر خود بجای بابا میگویند دِداش 🔹 میزداش = مخفف میرزا داداش که برای مردهای بستگان و فامیل بکار میرود و برای احترام گذاشتنِ طرف اینو صدا میزنن . 🔹 گُلداش goldash یا گِلداش geldash = این هم برای احترام به مردهای خانواده و فامیل مثلا برای برادر بزرگتر یا شوهرخاله یا شوهر عمه .. بکار میره . 👇👇 🔹 اَن دوسّی / دوسّی = برای زن عمو بکار میرود / عمو زن و عامی زن هم میگویند/ به زن جدید دایی که بعد از فوت همسر اول وارد زندگیش میشود: دایی دوسّی 👇 🔹 عَمبِه/عَمِّه = عمه 🔹 کَل پِر = نا پدری 🔹 خُردِه مار = نا مادری 🔹 خالغازی = دختر خاله 🔹 خالغالی = پسر خاله 🔹 عَمِّغازی = دختر عمه 🔹عمغالی = پسر عمه 🔹 داغازی = دختر دایی 🔹 داغالی = پسر دایی 👇👇 🔹 عامی دِتِر = دختر عمو 🔹 عامی پِسِر = پسر عمو 🔹 عَمبه شی/عمه شی = شوهر عمه 🔹 خاله شی = شوهر خاله 👇 🔹 باجی , آجی = بیشتر برای احترام به خواهرِ بزرگتر بکار میرود که اسم خواهر را صدا نمیزنن و میگن باجی یا بعضا میگن آجی ولی بعضیا هم مادر خود را باجی صدا میزنن , کلا برای جنسیت زن کاربرد داره 👇 🔹 دَدِه = این واژه هم بیشتر برای احترام به خواهر بزرگتر بکار میره ولی بعضیا مادر خود را دده صدا میزنن , کلا برای جنسیت زن کاربرد داره . 👇 🔹 نِکِه نوه = تعدادی از نوه و نتیجه را کلی میگویند نکه نوه 🔺🔺 👆این واژه ها با این گویش محلی مربوط به بخش بندپی و بابلکنار بابل و حتی سوادکوه هم هست و ممکن است در مناطق دیگر مازندران با گویش های دیگری باشد. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸ارسالی مخاطبین
اُرُسی از عناصر معماری ایرانی و پنجره مشبکی است که با توجه به رنگ های متنوع آن اثرات روانشناختی مثبت زیادی داشت و باعث محدود کردن فضای دید دیگران به درون می شود 🔹تصویر باغ دولت آباد یزد ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
BQACAgQAAx0CWIDTuwACeldk3I-CewFGONngE5Um5pRG8h8-IgAC7AkAAjisAAFQ9Kj7peVH7r8wBA.gif
292.8K
📜در نسخه تاریخ سیستان آمده است: " یعقوب لیث صفاری چون کار جنگ را سامان داد و به سیستان بازگشت شعرا و اهل سخن در وصف او شعر گفتند و او بشنید و چون شعر به عربی بود وی معنی ان را ندانست و گفت : چیزی که من اندر نیابم چرا باید گفتن ؟ پس محمد ابن وصیف،حاضر بود و شعر به فارسی گفت و پیش از او کسی به فارسی شعر نگفته بود و او اول شعر فارسی بر زبان اورد... " از انجا بود که پس از فتح ایران به دست اعراب، زبان فارسی دوباره زنده شد و یعقوب دستور داد زبان و دیوان دربار صفاریان به فارسی شود.از اینرو یعقوب را باید زنده کننده ی زبان فارسی دانست...👌👌👌 📚 تواریخ سیستان ✍ویرایش ملک الشعرای بهار ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
مستند سپر چاربه دار.mp3
22.7M
📽🎙 مستند صوتی 🔵 بررسی زندگی (سپر)، بانوی شجاع و دلاوری گه حدود ۱۲۰ سال پیش در آلاشت سوادکوه به کار دشوار و مردانه چاربیداری مشغول بود. او در یکی از سفرها زمانی که همراه سه مرد چاربیدار از بارفروش به آلاشت برمی‌گشت در برف هفت متری گرفتار شد و جان سپرد. 📚 منظومه سروده استاد سوادکوهی‌ست. (سپد) ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
. ◀️ نشست هماهنگی برای کسب عنوان پایتخت کتاب کشور امروز برگزار شد. 💠 نشست هماهنگی برای کسب عنوان پایتخت کتاب کشور امروز با شرکت روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل، کتابخانه های عمومی آمل و فرمانده انتظامی آمل برگزار شد. فرمانده انتظامی آمل در این نشست با تبریک انتخاب آمل به عنوان ۱۲ شهر برتر دوستدار کتاب کشور به همه فرهنگ دوستان گفت : گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی نقش به سزایی در آرامش و امنیت اجتماعی دارد. سرهنگ داداش تبار با اشاره به پژوهش های اجتماعی انجام شده گفت: بررسی نشانگر آن است که اجرای برنامه‌های فرهنگی رابطه مستقیمی با کاهش بزه و ارتکاب جرایم دارد. به گفته فرمانده انتظامی آمل راه اندازی کتابخانه در کمپ ها و زندانها و برگزاری برنامه‌های فرهنگی مرتبط با کتاب در این مراکز از جمله راه کارهای است که می‌تواند زمینه ساز بازگشت مجرمان به دامان جامعه باشد. رئیس کتابخانه های عمومی آمل هم با اشاره‌ به تلاش‌های انجام شده برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت : اکنون ۱۰۵ هزار جلد کتاب در ۸ کتابخانه عمومی آمل در دسترس علاقمندان است. یوسف لاطف اجرای طرح‌های فرهنگی از جمله وقف کتاب را زمینه ساز گسترش همدلی فرهنگی و اجتماعی دانست . رئیس کتابخانه های عمومی آمل طرح کتابخانه سیار را از جمله طرحهای زیربنایی در گسترش عدالت فرهنگی در مناطق محروم بیان و تصریح کرد: اجرای این طرح نیازمند همکاری میان دستگاه های اجرایی است. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل نیز با اشاره به سابقه کهن تمدنی و برآمدن اندیشمندان و عالمان در این شهر گفت: این سابقه کهن و پربار ما را در ادامه مسیر و ایجاد شرایط لازم فرهنگی مصمم تر می‌کند. رضا کسب ور با قدردانی از همکاری همه دستگاه‌های مرتبط با امور فرهنگی در راه یابی آمل به جمع ۱۲ شهر برتر دوستدار کتاب کشور گفت: برای دست یابی به عنوان پایتخت کتاب کشور عزمی همگانی نیاز است. ریس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل برگزاری پویش های کتابخوانی، نقد و بررسی کتاب در مهدهای کودک، مدرسه ها، ادارات و دانشگاه‌ها را در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی موثر دانست و تصریح کرد: نام گذاری خیابانی به نام کتاب و نصب المان‌های مرتبط با کتاب در گسترش فرهنگ ناب کتابخوانی موثر بیان کرد. ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ☑️ روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از قرارگاه باکر در ایران
🇮🇷شهید حمید باکری 🌸آقای باکر🌸 @bakershenasihttp://baker1400.blogfa.com 📡𖣔❅ ⃟ ⃟ 🇮🇷 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📜خانه بی‌بی‌ سریال قصه‌های مجید ✍مجموعه نمایشی قصه‌های مجید ساخته کیومرث پوراحمد یکی از مجموعه‌های پرطرفدار دهه شصت تلویزیون بود که بر اساس داستانی به همین نام نوشته هوشنگ مرادی کرمانی در اصفهان ساخته شد. 👇 🏡 این خانه که در محدوده خیابان احمدآباد واقع شده، در حال حاضر بازسازی و آماده تبدیل شدن به خانه بوم‌گردی است. ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜سرزمین ما تبرستان مولانا محمد بن عبدالله صوفی مازندرانی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─