eitaa logo
جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
911 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
219 فایل
این کانال با هدف انعکاس فعالیت‌های تشکل‌های مردم بنیاد در سه عرصه علمی، فرهنگی و عملیاتی در راستای تشکیل جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی در سطح ملی و بین المللی راه اندازی شده است. ارتباط با ادمین کانال: @markaz_rahbari
مشاهده در ایتا
دانلود
جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
📚معرفی کتاب "مبانی و مدل‌های مشارکت مردمی در اقتصاد مقاومتی" ❇️«هر جائی كه مسئولین كشور توانائی‌های
📢 مهار تورم متوقف به افزایش تولید و افزایش تولید به دست مردم است 🔻 رهبر انقلاب، در حرم مطهر رضوی: اگر از توانایی ملّت در قضیّه‌ی اقتصاد استفاده بشود، وضع حتماً بهتر خواهد شد، وضع تورّم حتماً بهتر خواهد شد. ما شعار سال را از جمله مهار تورّم قرار دادیم و رشد تولید؛ مهار تورّم و رشد تولید. مهار تورّم متوقّف است به افزایش تولید و افزایش تولید دست مردم است؛ اگر چنانچه مردم اقدام کنند، همّت کنند، این کار عملی است و ممکن است انجام بگیرد. ۱۴۰۲/۱/۱ 💫 💻 Farsi.Khamenei.ir @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💐 بازار گل امام رضا (ع) ✳️ بازار گل امام رضا(ع) بزرگ‌ترین بازار گل و گیاه کشور است و ۸۰‌درصد تولیدات گل در سراسر ایران در این بازار عرضه می‌شود. 🌺گل‌ها از شهرهای مختلف نظیر پاکدشت، خمین، اهواز، دزفول، دماوند و... به این بازار آورده می‌شود و تعداد مراجعه‌کنندگان در روزهای عادی بیش از ۲ هزار نفر و در مناسبت‌ها و تعطیلات بیش از ۵ هزار نفر است. 🌺از مجموعه ۱۴ سوله بازار گل امام رضا(ع)، ۱۰ سوله آن به عرضه انواع و اقسام گل‌های شاخه‌بریده و گیاهان فصلی و ۲ سوله به گیاهان آپارتمانی اختصاص دارد. ۲ سالن ویژه نیز برای عرضه اقلام تزیینی، سبد گل، لوازم باغبانی و... در نظر گرفته شده است. از این بازار روزانه هزاران شاخه گل با خودروهای یخچال‌دار به استان‌های اصفهان، خراسان، فارس و آذربایجان ارسال می‌شود. 🔶 بازار گل امام رضا(خاوران) در تهران مسیر جاده خاوران، بعد از شهرک مشیریه است که به دلیل نزدیکی این مجموعه به بازار گل شهید محلاتی و بازار گل بهشت زهرا(س)،‌ برخی افراد آن را با ۲بازار دیگر اشتباه می‌گیرند. / همشهری •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
❇️ استحکام ساخت درونی 💠یکی از مهم‌ترین نقاط قوّت ملّت ایران و جامعه‌ی اسلامی ما این است که بنیه‌ی درونی جامعه‌ی اسلامی ما قوی و مستحکم است؛ روی این فکر کنید؛ این خیلی مهم است؛ استحکام بنیه‌ی درونی نظام اسلامی و ملّت ایران. 🔹این استحکام بنیه‌ی نظام اسلامی، ناشی از ایمان است. ملّت ایران باایمان است، با عزّت نفس است، با اعتماد به نفس است؛ اینها موجب شده است که ساخت درونی ملّت ایران و نظام اسلامی استحکام پیدا کند. 🔰نشانه‌ی این استحکام چیست؟ من دو سه مورد از این نشانه‌ها را عرض میکنم. 1️⃣ ایستادگی و مقاومت در مقابل توطئه‌های بزرگ: ملّت ایران در مقابل زنجیره‌ی طولانیِ توطئه‌های دشمن و حیله‌های دشمن توانست محکم بِایستد؛ در مقابل کودتا، در مقابل تحریم، در مقابل فشارهای سیاسی، در مقابل تهاجم رسانه‌ای. 2️⃣ پیشرفتهای بزرگ ملّت ایران: یک نشانه‌ی دیگر، پیشرفتهای بزرگ ملّت ایران است. این پیشرفتها در سایه‌ی ایمان به وجود آمده است، در سایه‌ی احساس عزّت ملّی، در سایه‌ی احساس نیاز به توان داخلی. ✳️ ما وقتی که «اقتصاد مقاومتی» را اعلام کردیم، گفتیم اقتصاد مقاومتی «درون‌زا» و «برون‌گرا» است؛ درون‌زا است، یعنی توان و استعداد و ظرفیّت درونی بایستی در خدمت اقتصاد قرار بگیرد و البتّه برون‌گرا است، یعنی با همه‌ی کشورها آماده‌ی ارتباطات اقتصادی هستیم. این را احساس کردیم؛ هم ملّت ایران احساس کرد، هم جوانهای ما احساس کردند، هم مسئولان ما احساس کردند که احتیاج دارند به توان درونی خودشان تکیه کنند. 📚برشی از سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب ذیل موضوع نقاط قوت و استحکام ساخت درونی. ۱۴۰۲/۱/۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 هیأتی که با راه‌اندازی کارگاه تولیدی، اشتغال زایی می کند 🔷 هیأت جان نثاران اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) تبریز در دوران کرونا تولید ماسک و دستکش پلاستیکی برای کمک به کادر درمان و نیازمندان را شروع کرد. این تجربه، بعد از کرونا آن‌ها را تولیدکننده در حوزه‌ی پلاستیک کرد. خیریه این هیئت، ۱۰۶۰ خانواده نیازمند را تحت پوشش دارد و در مناسبت‌های مختلف کمک‌رسان آن‌هاست. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🔷ترسیم و آسیب شناسی وضع موجود تشکل های مردم نهاد سازمان های مردم نهاد، طیف وسیعی از موسسات، تشکل ها، انجمن ها و به طورکلی بخشی از نهادهای مدنی غیردولتی هستند که توسط مردم شکل گرفته و با مشارکت و همکاری آن ها فعالیت می کنند. از مهم ترین ویژگی های یک سازمان مردم نهاد می توان به استقلال آن ها از دولت اشاره کرد. مستقل بودن این تشکل ها، آن ها را قادر می سازد بدون نیاز به فرایندهای اداری، با استفاده از ظرفیت های اجتماعی برای دستیابی به اهداف سازمان خود تلاش کنند. ضرورت ایجاد و تقویت سازمان های مردم نهاد را می توان در تحقق اهدافی چون کوچک­ سازی دولت، توانمندسازی مردم و افزایش سرمایه اجتماعی، کارآمدسازی نظام اقتصادی، بهینه سازی فرایند برنامه ­ریزی و عملیاتی تر سازی برنامه ها و مقابله با آسیب ها دانست. ✳️این مطالعه در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی توسط سینا شیخی و حسام عزت آبادی در سال ۱۴۰۰ انجام شده است. 📎متن کامل •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi🔷
❇️ اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرآنَ... 🌒 حلول ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا بر عموم مسلمین جهان مبارک‌باد. 🆔 @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
👕 کار تُرکه! اصلِ اصل👌 ⚠️فروشنده گفت: کار ترکه، اصل اصل ✅ همین یک جمله کافی بود تا زحمت آن همه گشتن‌مان توی بازار به هدر برود. رو کردم به فروشنده و گفتم «آقا! چرا گفتید؟ الآن همسرم دیگه نمی‌خره.» 🔹 سعید برگشت توی اتاق پرو و لباس به دست آمد. گفت «خوشم اومد ازش ولی چون ترکه نمی‌خرم.» فروشنده یک آن از حرفش پشیمان شد. دست سعید را گرفت گفت «شوخی کردم. تولید خودمونه منتهی بعضی از مشتری‌ها تا اسم ایران رو می‌شنون می‌رن. نخواستم بری.»😳 🔰 رفت توی کوچه. کارگاه‌شان را که دید رضایت داد و گفت: اگه مطمئن نمی‌شدم نمی‌خریدم. جنس ایرانی چشه که می‌گید ترکه⁉️ 🖋خاطره از شهید سعید سامانلو، شهادت در سوریه، نبل و الزهرا ⚜️ البسه ایرانی روحانیت «تیجان» https://eitaa.com/joinchat/102105155Cad82b0fff0 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💠 به سوی حکمرانی مردمی 🔹یکی از اشکالات مهمّی که ما داریم، این است که روی راه‌های مشارکت مردم فکر نکرده‌ایم. من همین جا به مسئولین محترم، به صاحب‌نظران اقتصادی، به کسانی که علاقه‌مند به سرنوشت کشورند توصیه میکنم بنشینند راه‌های مشارکت عموم مردم در مسائل اقتصادی را پیدا کنند. هر جا مردم وارد شده‌اند ما پیشرفت کرده‌ایم. در دفاع مقدّس مردم وارد شدند، ما پیروز شدیم؛ در مسائل سیاسی کشور مردم هر جا وارد شدند ما پیروز شدیم؛ در مسائل اقتصادی هم همین جور است؛ [اگر] مردم وارد بشوند، آحاد مردم وارد بشوند، ما پیروز خواهیم شد، موفّق خواهیم شد؛ منتها مردم چه جور وارد بشوند؟ باید نقشه‌ی ورود مردم در حوزه‌ی اقتصادی را به مردم نشان داد. من البتّه در سالهای گذشته بر روی [ایجاد] شرکتهای کوچک و کمک به شرکتهای کوچک تکیه کرده‌ام، توصیه کرده‌ام؛تجربه‌های ناموفّقی هم در این مورد وجود داشت؛ کارهایی انجام گرفت که کارهای کامل و سنجیده‌ای نبود؛ باید از این قبیل کارها انجام بگیرد. ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ ❇️تصویر فوق، برشی از کتاب "به سوی حکمرانی مردمی" است که مبتنی بر بیانات رهبر معظم انقلاب و اصل ۴۴ قانون اساسی (تعاونی ها، بخش عمومی و خصوصی) به چهارچوب نقش آفرینی مردم می پردازد. 📎دریافت کتاب •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
رزقی نو 📌چگونه پای رزق های جدید را به زندگی خودمان باز کنیم؟ 🔰ویژه ماه رمضان 📎 فهرست مباحث: 🔹مبحث اول: رازق کیست؟ 🔹مبحث دوم: نقش من در رزق‌وروزی چیست؟ 🔹مبحث سوم: نقش شُکر در رزق‌وروزی من 🔹مبحث چهارم: رزق اجتماعی؛ رزقی نو 🔹مبحث پنجم: نقش خانواده در رزق اجتماعی 🔹مبحث ششم: نقش نزدیکان و همسایگان در رزق اجتماعی 🔹مبحث هفتم: نقش نظام اخوت اسلامی در رزق اجتماعی 🔹مبحث هشتم:‌ مؤلفه‌‌های قدرت اقتصادی (اقتصاد فرهنگی) 🔹مبحث نهم: تعاون، مهم‌‌ترین عامل قدرت اقتصادی 🔹مبحث دهم: نقش حکومت در رزق‌وروزی من 🌿دریافت: shabaketabligh.ir/View-item-2-403 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🌿رهبر معظم انقلاب(1402/1/1): مهم‌ترین نقطه‌ضعف اقتصاد ما تصدّی‌گری افراطی دولت است. وقتی که مردم از مدیریّت اقتصادی و فعّالیّت اقتصادی کنار میمانند، کارهای بزرگ، شرکتهای مهم، تولیدهای ثروت‌ساز برای کشور در اختیار دولت قرار میگیرد و در اختیار فعّالان اقتصادی از مردم قرار نمیگیرد، همین مشکلاتی پیش می‌آید که ما امروز در اقتصادمان مشاهده میکنیم. مهم‌ترین مشکل ما «دولتی بودن اقتصاد» است.یکی از اشکالات مهمّی که ما داریم، این است که روی راه‌های مشارکت مردم فکر نکرده‌ایم. من همین جا به مسئولین محترم، به صاحب‌نظران اقتصادی، به کسانی که علاقه‌مند به سرنوشت کشورند توصیه میکنم بنشینند راه‌های مشارکت عموم مردم در مسائل اقتصادی را پیدا کنند. هر جا مردم وارد شده‌اند ما پیشرفت کرده‌ایم ☘️جلسه فوق العاده(بیست و سومین)جلسه شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی ⏰پنجشنبه(1402/1/3)-ساعت 15 تا 16:30 ⬅️موضوع:نقشه مشارکت مردم در عرصه اقتصاد با تاکید بر مهار تورم و رشد تولید @emh_ismc_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
🌿رهبر معظم انقلاب(1402/1/1): مهم‌ترین نقطه‌ضعف اقتصاد ما تصدّی‌گری افراطی دولت است. وقتی که مردم از
پیشخوان جلسه فوق العاده شورای مرکزی.pdf
387.5K
✍️پیشخوان دستور جلسه شورای مرکزی ⬅️عزیزان عضو گروه جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی میتوانند نظرات خود را در خصوص سوالات مندرج در بخش پایانی متن به ادمین کانال ارسال نمایند👇 ➡️ @markaz_rahbari
📂پدیدار شناسی سقوط ریال 💢ریشه یابی دلایل تورم در ایران و راه حل ها 🔷سید یاسر جبرائیلی ⏪دریافت از اینجا •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برادرم! خواهرم! این فایل پاورپوینت، هدیه نوروزی این حقیر به شماست. مصاحبه‌ام با برنامه جدال با موضوع «بسته پیشنهادی برای مهار تورم»، شرح این پاورپوینت است. آن برنامه را از اینجا ببینید و بر مباحث مسلط شوید و این فایل پاورپوینت را در هر جمعی که می‌توانید ارائه کنید. نجات اقتصاد کشور امروز در گرو جهاد تبیین شماست. سکوت نکنید و تماشاگر نباشید... التماس دعا سید یاسر جبرائیلی @syjebraily
♨️تعاونی ها و باشگاه های فوتبال در ایران ✳️ بررسی تجربیات بین المللی کشورهای منتخب و توصیه های سیاستی به منظور رشد تعاونی ها در امر باشگاه داری ایران 🔹در میان باشگاه های فوتبال جهان، الگوی تعاونی به صورت کم وبیش مورداستفاده قرارگرفته است. باشگاه هایی چون بارسلونا و بایرن مونیخ نمونه های موفق الگوهای تعاونی هستند. مخالفت مردم با فرایندهای خصوصی سازی فوتبال در انگلستان موجب شد تا باشگاه داری به صورت تعاونی، مجدداً در افکار عمومی مطرح شود. در این پژوهش الگوهای تعاونی به کار گرفته شده در فوتبال برخی کشورها بررسی شد: 🔹در میان باشگاه های اسپانیایی، تنها چهار تیم رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو بیلبائو و اوساسونا توسط مردم اداره می شوند. باشگاه بارسلونا دارای ۱۴۴ هزار نفر عضو رأی دهنده است که به آن ها «سوسیوس» به معنی شریک و عضو گفته می شود. اعضای دیگر باشگاه که «صخره ها» نام دارند که با وجود پرداخت حق عضویت و حمایت از باشگاه، حق رأی دادن ندارند و عموما خارجی ها هستند. در واقع، مجموعه ای افراد ثروتمند و علاقه مند به تیم بارسلونا حامیان مالی این تیم هستند. باشگاه رئال مادرید نیز متشکل از همین اعضا است. در هر دو باشگاه یک هیئت نمایندگان از سوی هواداران انتخاب می شوند. ♻️این مطالعه در اندیشکده تعاون و توسعه انجام شده است. 📎متن کامل •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
♦️مبانی هستی شناختی نظام اقتصادی اسلام | انسان‌شناختی و پیگیری منافع مادی خود و سایرین 💠هدف فعالان اقتصادی در ها، پیگیری سود مادی خود همراه سود مادی سایر فعالان اقتصادی است. 🔰 در بحث انسان شناختی نظام اقتصادی اسلام، بیان شد که انسان از منظر خدای متعال بهترین مخلوق الهی «أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ»[۱]، مورد تکریم خدای متعال «لَقَدْ کرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» [۲]، مسجود ملائکه «وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا» [۳] و خلیفه خدای متعال «وَهُوَ الَّذِی جَعَلَکمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ» [۴] است. ✳️ این نوع نگاه به انسان اقتضا دارد تا ساختار اقتصادی اسلام به گونه ای استنباط و طراحی شود تا در بهره مندی انسان از نعمتهای الهی کرامت و عزت نفس او مورد خدشه قرار نگیرد. 🔹در بحث پیگیری منافع مادی دیگران و اخروی خویش [بخش خیرخواهانه] بیان شد که فعالان اقتصادی این نوع هدف را به نیت خیرخواهی برای افرادی که نیازمند هستند، پیگیری می کنند. بنابراین، چه بسا ممکن است دریافت این نوع کمکها با حفظ کرامت انسانی و عزت نفس او ناسازگار باشد و کرامت انسانی و عزت نفس او در معرض خطر قرار گیرد. 🔹ولی در ساختاری که همه فعالان اقتصادی و آن ساختار باشند، بهره مندی آنان با حفظ کرامت انسانی و عزت نفس ایشان همراه خواهد بود. پ.ن: ۱. مؤمنون: ۱۴. ۲. اسراء: ۷۰. ۳. بقره: ۳۴. ۴. انعام: ۱۶۵. 📚نظام اقتصاد مقاومتی ص۲۴۳. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ 10 راهکارِ مردمی برای رشدتولید: 1️⃣ هدفگیری استانی زنجیره‌های تولید 2️⃣ توسعه درون‌زای خوشه‌های صنعتی 3️⃣ توانمندسازی تعاونی‌های تامین نیاز تولیدکنندگان 4️⃣ توسعه شبکه‌های پیمانکاری صنعتی 5️⃣ تقویت نهادهای پشتیبان صنایع کوچک‌ومتوسط 6️⃣ ایجاد نهادهای توسعه‌گر غیردولتی و غیرخصوصی در حوزه زیربنایی تولید 7️⃣ توسعه تعاونی‌های بزرگ مردمی، ازجمله تعاونی‌های فراگیر و مرزنشین 8️⃣ تقویت تشکل‌های جمعی بهره‌برداری در عرصه کشاورزی 9️⃣ بهم‌رسانی جهادی ِ عوامل اجتماعیِ تولید، در سطح محلی 🔟 نقش‌آفرینی تشکل‌های تخصصی در سیاستگذاری تولید. @dr_izadkhah •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
خلق پول همواره مذموم است دکتر درخصوص اسلاید آمده در صفحه شماره ۸ مربوط به مطالب آقای جبرائیلی در گفتگویی که با آقای علیزاده داشتند (اینجا)، برای‌روشنگری افکار عموم دوستانی که تحلیل ایشان را شنیده‌اند، توضیح مهمی لازم است ارائه شود. این توضیح را با ارائه یک مثال بسیار ساده تشریح می‌کنم تا سریعتر قابل درک باشد. 🌿قسمت اول 🌿قسمت دوم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
✅ خلق پول همواره مذموم است دکتر قسمت اول درخصوص اسلاید آمده در صفحه شماره ۸ مربوط به مطالب آقای جبرائیلی در گفتگویی که با آقای علیزاده داشتند، برای‌روشنگری افکار عموم دوستانی که تحلیل ایشان را شنیده‌اند، توضیح مهمی لازم است ارائه شود. این توضیح را با ارائه یک مثال بسیار ساده تشریح می‌کنم تا سریعتر قابل درک باشد. ایشان نوشته اند که: ""اگر‌میان افرایش عرضه کالا در اقتصاد و افزایش نقدینگی تناسبی وجود داشته باشد، این نقدینگی نتنها تورم زا نیست بلکه برای اقتصاد لازم است."" نقد: میزی را تصور کنید که سمت راست آن ۱۰ نفر نشسته‌ و هر کدام ۱ هزار تومانی دارند. سمت چپ میز نیز ۱۰ نفر نشسته و هرکدام یک عدد نان دارند. ۱۰ نفری که سمت راست نشسته‌اند قصد خرید نان دارند. بنابراین قیمت هر عدد نان ۱ هزار تومان خواهد بود و هرکدام قادر به خرید یک عدد نان هستند. حال بانک ۱ هزار تومان ازهیچ خلق می‌کند و آن‌را به شخصی وام می‌دهد. این شخص نیز قصد خرید نان دارد لذا می‌نشیند کنار آن ۱۰ نفری که سمت راست میز، نشسته‌اند. الان قیمت هر عدد نان ۱۱۰۰ تومان است و بنابراین قدرت خرید هر نفر این‌بار نه یک عدد نان، بلکه حدودا ۹/. یک قرص نان است. سؤال: آیا آن ده نفری که هرکدام با ۱ هزارتومان خود، قصد خرید نان داشتند، رضایت دارند که بانک به نفر یازدهم ۱ هزارتومان وام داد؟ پاسخ: خیر زیرا الان یک دهم از قدرت خرید هرکدامشان به نفر یازدهم منتقل شد، بدون اینکه اذن این کار را بدهند. این حکمش در فقه چیست؟ نامش اکل مال به باطل نیست؟ انتقال جبری قدرت خرید از عده‌ای به عده‌ای دیگر این مربوط به حالتی است که رشد نقدینگی بیش از رشد تولید باشد. در ایران در طول نیم قرن گذشته درحالی‌که در سمت چپ میز، تولید ۲/۲ برابر شده، اما نقدینگی ۱۱۷ هزار برابر شده است. خودتان با این ارقام ملاحظه کنید انتقال جبری و مبتنی بر اکل باطل مال، ثروت و قدرت خرید چگونه و تا چه حد بوده است!!! اما اگر نرخ رشد نقدینگی با نرخ رشد تولید برابر باشد و آقای جبرائیلی این را ضروری و لازم ارزیابی کرده، آیا بازهم می‌توان این استنتاج را کرد؟ فرض کنید همان میز با همان شرایط اولیه برقرار است. بانک قصد دارد ۱ هزارتومان وام به نفر یازدهم بدهد و او را سمت راست میز بنشاند اما قاعده‌ای دارد: چنان‌چه به نان‌های سمت چپ میز یک عدد نان اضافه شود، ۱ هزار تومان خلق می‌کنیم و به نفر یازدهم وام می‌دهیم. فرض کنید این اتفاق افتاد و نان دیگری تولید شد و نشست کنار ۱۰ نان قبلی حال بانک ۱ هزار تومان خلق می‌کند و به نفر یازدهم می‌دهد تا او نیز نان بخرد. الان یازده هزار تومان و ۱۱ عدد نان در دو طرف میز وجود دارد. قیمت همان ۱ هزار تومان قبلی برای هر عدد نان برقرار خواهد ماند. ظاهرا قیمت‌ها رشد نکرده و بنابراین اجحافی هم اتفاق نیافتاده است. اما اینگونه نیست و قیمت اتفاقا رشد کرده و اجحاف و اکل مال به باطل رخ داده است. می‌پرسید چگونه‌؟ همان سوال قبلی را اینجا از ۱۰ نفری که هر کدام ۱ هزار تومان پول داشتند و قصد خرید نان داشتند می‌پرسیم: آیا راضی بودید بانک ۱ هزار تومان به نفر یازدهم وام بدهد و او را کنار شما بنشاند تا او نیز نان بخرد؟ پاسخ: خیر! زیرا اگر او نبود ما الان می‌توانستیم با هر هزار تومان خود، ۱/۱ نان بخریم (یک و یک دهم) درواقع خلق پول، نگذاشت قیمت‌ها کاهش یابد (تورم مخفی) اتفاقا اینکه این ۱۰ عدد نان به ۱۱ عدد افزایش یافته حاصل مشارکت جمعی خود ما ۲۰ نفر بود: برخی آب آن را تهیه کردند، برخی گندم، برخی .... بماند که اساسا وقتی بانک از هیچ پولی خلق می‌کند درواقع بدهی ایجاد کرده است و اتفاقا این بدهی از پول خلق شده بیشتر است. بانک ۱ هزار تومان وام داد اما بیش از ۱ هزار تومان پس خواهد گرفت که خودش نیز بتواند با بهره آن وام، نان بخرد. شاید بد نباشد مقایسه کنیم این عمل را با عمل سرقت: فرض کنید بانک به جای آنکه ۱ هزار تومان پول خلق کند، به متقاضی تسهیلات بگوید تو ازطرف من وکالت داری امشب از دیوار صاحبان نان بالا بری و از هر قرص نان، یک دهم پاره کنی. این یعنی سرقت که اکل مال به باطل است. اما آیا اعطای وام یا همان تسهیلات، از سرقت بدتر نیست؟ در سرقت، پولی خلق نشده است، و با سرقت، ماجرا تمام می‌شود. اما در پرداخت تسهیلات که باعث می‌شود وام گیرنده بخشی از قدرت خرید بقیه را به اجبار به سمت خودش بکشاند، بانک نیز بعدا خودش پس از تسویه وام و بهره آن، خواهد توانست نان بخرد و او نیز بخشی از مال بقیه را به سمت خودش بکشاند. به نظر شما کدام بدتر است؟ ادامه دارد... ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
✅ خلق پول همواره مذموم است دکتر قسمت دوم؛ نقد به صفحه شماره ۸ توضیحات آقای جبرائیلی در برنامه جدال موضوع برابر بودن نرخ رشد نقدینگی با نرخ رشد تولید، همان قاعده‌مند بودن رباخواری است، قاعده‌مند بودن اکل مال به باطل است. ربا را دو جور می‌توان خورد: با قاعده بی قاعده مانند سرقت که دو نوع است: سرقت عالمانه سرقت جاهلانه سرقت عالمانه، دقیق است و هر کسی متوجه آن نمی‌شود برخلاف سرقت جاهلانه که سارق سریعا لو می‌رود. فرض کنید گسی در زیرزمین خانه‌اش دستگاه چاپ پول دارد و از شب تا صبح می‌تواند پول چاپ کند و روز که شد آن‌را در بازار خرج کند. اما او قاعده‌ای دارد که رعایت آن قاعده او را از دستگیر شدن مصون می‌کند: نرخ چاپ پول برابر باشد با نرخ رسد کالاهای فروشگاهها یعنی بی رویه پول چاپ نمی‌کند. دائما بررسی می‌کند چقدر کالای جدید وارد بازار شده است، متناسب با آن پول چاپ می‌کند. رعایت این قاعده تورم مشهود ایجاد نمی‌کند و کسی هم به این سادگی‌ها متوجه کمبود نمی‌شود. ( در پرانتز عرض کنم: حتی ایشون ممکن است مثلا خیرخواهی هم بکند و این پول را بین عده‌ای توزیع کند که آنها نیز بتوانند کالا بخرند به شرط آنکه بتوانند آن‌را به انضمام بهره پس بدهند. یا اینکه یک گام جلوتر برود و بگوید من این پول را به کارآفرینانی می‌دهم که بتوانند اساسا تولید را زیاد کنند. این دیگر باب ماجرایی جدید در خلق پول و اکل مال به باطل را باز می‌کند که درجای دیگری باید بحث شود و ارتباطی به صفحه شماره ۸ آقای جبرائیلی ندارد) در دانش اقتصاد متعارف سرمایه‌داری، اقتصاددانان متعددی هستند که از برابر بودن نرخ رشد نقدینگی با نرخ رشد تولید حمایت می‌کنند. اینها امروزه در دو مکتب فکری مشهور نیوکلاسیک و پولگرا فعالیت می‌کنند. اما شاخ همه این‌ها شخص آقای میلتون فریدمن است که یک نوبلیست و یهودی زاده است. در آئین یهود اخذ ربا از غیر توصیه شده است (از برادرت ربا مگیر اما از بیگانه بگیر). ایشون قاعده‌ی بسیار مشهوری دارد که همه اقتصادی ها آن‌را با نام قاعده کا پرسنت (K Percent Rule) می‌شناسند. براساس این قاعده باید نرخ رشد نقدینگی با نرخ رشد تولید برابر باشد تا تورم نداشته باشیم. ایشون همان میلتون فریدمنی است که خود آقای جبرائیلی عزیز ازش تنفر دارند و یادم هست چند وقت پیش در جایی گفته بود: این فریدمن نئولیبرال است که اقتصاد شیلی را نابود کرد؛ و یا: این فریدمن است که می‌گوید تورم همیشه و همه جا یک پدیده پولی است، درحالی که اینطور نیست و تورم ما در رشد نقدینگی ریشه ندارد بلکه در دلار ریشه دارد. فریدمن پدر نئولیبرالیسم دراقتصاد است. حال سؤال بنده از آقای جبرائیلی این است: چرا شما که از فریدمن فرار می‌کنید و نقدش می‌کنید باز به فریدمن پناه می‌برید؟ هارب من الیه؟ از بخشی از دامن سرمایه‌داری به بخش دیگر آن فرار می‌کنیم؟ ما باید بسیار مواظب باشیم در عرصه تحلیل‌های اقتصادی که مخلوط با ربا است، عجین با سرنوشت ملت است، عجین با سرنوشت مملکت اسلامی است... چه می‌گوییم! هر حرفی را نباید بزنیم قبل از آنکه خوب آن‌را مزه کرده باشیم. به برادر عزیزمان آقای جبرائیلی که الحق دغدغه انقلاب و مردم را دارند، متواضعانه توصیه دارم با تعمق بیشتر در حوزه پول و اقتصاد کلان تحلیل کنند زیرا ایشون صاحب رسانه هستند و معمولا صدای ایشان هم توسط بخشی از مردم انقلابی و هم توسط مسئولان شنیده می‌شود. نفوذ اندیشه لیبرالیسم در اقتصاد ریشه دار تر از آن چیزی است که ممکن است تصور شود انشاالله ایشان این نقد را به دل نگیرند و باب افتراق باز نشود و به‌جای آن بابی از گفتگو مفتوح شود. البته نقدهای دیگری نیز هم به این اسلاید و هم به دیگر توضیحات ایشان وارد است که درجای خود قابل ارائه خواهد بود. ارادتمند همه دوستان ضد ربا رسول بخشی دستجردی ۴ فروردین ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تنها راه پیشرفت از نگاه پرفسور مسعود درخشان کاش صدا و سیما مجموعه‌ای از این اتفاقات که در دوران تحریم اتفاق افتاده را شناسایی و معرفی می‌کرد... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ مدیریت اقتصاد باید به مردم واگذار شود 🔹زندگی در حد کفاف، یعنی نیازهای روزمره انسان تأمین شود و حتی زندگی پایین‌تر از این مقدار، کفر تلقی می‌شود. فقر در جامعه، مانع اساسی برای رشد فکری، فرهنگی و معنوی جامعه است. 🔹بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، باید به سمت مردمی کردن اقتصاد حرکت کنیم. حمایت واقعی از تولید کننده و سرمایه گذار، یکی از وظایف دولت و مسئولان است. همان طور که از خودروسازان حمایت می‌شود، لازم است تا از تولیدکنندگان در عرصه‌های دیگر نیز حمایت شود. 🔹مدیریت اقتصاد باید به مردم واگذار شود و دولت نقش تسهیل کننده داشته باشد. کشور آنقدر دارای جوان نخبه است که آنها می‌توانند موتور محرکه کشور باشند و موانع را برطرف کنند، البته باید اجازه فعالیت به آنها را بدهیم و برخی قوانین دست و پاگیر، بروکراسی اداری و حضور افراد بی‌دغدغه که به عنوان مانع هستند را از مسیر آنها دور کنیم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
🔷 شاخصه ها و کار ویژه گروه های جهادی 🔰دکتر محسن ردادی عضو هیات علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ✳️ ما باید تمایزی را میان و قائل شویم. روحیه جهادی، فراتر از گروه‌های جهادی است؛ روحیه جهادی می‌تواند مشمول همه افراد باشد و به عنوان نمونه تاجری باشد که در کار خود روحیه جهادی دارد. امثال مرحوم آشتیانی کاظمی و شهید احمدی روشن و… اشخاصی هستند که روحیه جهادی دارند و خستگی ناپذیرند و معتقد به اصل «ما می‌توانیم» هستند. افراد دارای روحیه جهادی منفعت طلبی شخصی ندارند. ✳️ در جریان راهپیمایی اربعین دولت دخالتی در کار موکب‌ها و هیئت‌های مردمی نمی‌کند، اما برای تسهیل و انجام هر چه بهتر کار زمینه سازی می‌کند که به معنای دولتی و حکومتی شدن نیست بلکه کار برعهده خود آنهاست، اما آنجایی که نیاز به پشتیبانی لجستیک دارد، دولت در کنار شان قرار می‌گیرد. درباره گروه‌های جهادی نیز بسیج سازندگی براساس فرمایشات رهبر انقلاب، عهده دار تأسیس گروه‌های جهادی و سازماندهی و اعزام جوانان جهادی است، اما کار در اختیار خود گروه‌های جهادی است. ✳️ الگویی که به مسئولان کشور پیشنهاد می‌کنم برای آنکه گروه‌های جهادی دولتی نشوند، اما نظارت حداقلی روی کارشان وجود داشته باشد، دقیقا شبیه هیئات مذهبی و یا قانون در آستانه تصویب مجلس برای سازمان‌های مردم نهاد است. 📎متن کامل •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰 عضویت در گروه👇 🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d عضویت در کانال👇 🌐 @eghtesad_mardomi
💠 سومین همایش ملی قرض نیکو؛ با تاکید بر تجربه عملیاتی بانکداری قرض الحسنه 🔰محورها: ❇️ مبانی اندیشه ای 🔹 مفهوم شناسی قرض الحسنه (تار یخی، فقهی ، تجربی) 🔹مطالعه تطبیقی قرارداد قرض در بانکداری اسلامی و مدرن 🔹 جایگاه شناسی امر قرض الحسنه در نظام اخلاقی اسلام ❇️ اجتماعی و فرهنگی 🔹 هویت بخشی اجتماعی با صندوق های قرض الحسنه 🔹 نقش قرض الحسنه در رفع نیازهای اجتماعی 🔹فرهنگ قرض الحسنه و نقش نهادهای فرهنگی در تحقق آن ❇️ اقتصادی 🔹 قرض الحسنه و رونق تولید 🔹 قرض الحسنه و اقتصاد مقاومتی 🔹امکان سنجی تاثیر قرض الحسنه بر توسعه اقتصادی 🔹ارزیابی سهم بانک های قرض الحسنه در تامین مالی تولید 🔹چالش های اجرایی عقود قرض الحسنه در الگو های بانکداری مدرن ❇️ حقوقی 🔹 موانع رشد و ترویج قرض الحسنه 🔹 خلأ های قانونی، تصویب و تنقیح قوانین 🔹آسیب شناسی قوانین بالادستی و آئین نامه ای در ایفای نقش اجتماعی قرض الحسنه 🔹جایگاه شناسی قرارداد قرض در نظام حقوقی اسلام ❇️ سیاست گذاری 🔹 آسیب شناسی سیاستهای جاری اقتصادی کشور 🔹نقش های حاکمیت و دولت در ترویج فرهنگ قرض الحسنه 🔹نقد و بررسی سیاستهای کلان دولتی پیرامون امر قرض الحسنه 🔹مولفه های الگوی موفقیت آمیز در ایفای نقش قرض الحسنه ❇️ تجربه نگاری 🔹 تجربه بانکداری اسلامی با تاکید بر قرار داد قرض الحسنه در سایر کشورها 🔹 تجربه صندوق های قرض الحسنه در کشورهای اسلامی 🔹 تجربه صندوق های قرض الحسنه محلی در ایران 🔹بررسی الگوهای موفق قرض الحسنه در جهان اسلام و ریشه یابی علل موفقیت آنها 🕰 آخرین مهلت ارسال مقالات: ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ 🔸 اطلاعات بیشتر 🔗 http://conf.sqev.ir