💠 کانال معارف اعتقادی
وابسته به موسسه کلامی احیاء همدان
🔹تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🔹 ارتقاء سطح معرفتی و فکری جامعه
🔹پاسخگویی به سوالات و شبهات اعتقادی
🔹نقد ادیان و فرقه های انحرافی
🔹معرفی کتب اعتقادی و مراکز فعال در عرصه عقاید دینی
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
📖 آیات اعتقادی
✅ نفی پیروی از گمان در اعتقادات
3⃣ وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلاَّ ظَنّاً إَنَّ الظَّنَّ لاَ يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً إِنَّ اللّهَ عَلَيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ(یونس/۳۶)
⚪ بیشتر آنان(در عقایدشان) جز از گمان پیروی نمی کنند، یقینآ گمان به هیچ وجه انسان را از حق بی نیاز نمی کند، (و جای معرفت و دانش را نمی گیرد) مسلَّمآ خدا به آنچه انجام می دهند داناست.
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
✅ اهمیت و جایگاه اعتقادات
1⃣ در اهمیت اعتقادات همین بس که بخش مهمی از آیات قرآن مربوط به مبدأ و معاد و توحید و نبوت است. بیشتر مجاهدت های پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله و سلم) نیز، باورمند کردن مردم به یگانگی خداوند و حقانیت مبدآ و معاد بود که در عداد مهمترین معارف اعتقادی دین مقدس اسلام است.
2⃣ طبق روایاتی که در مجامع روایی مانند بحارالانوار (به ویژه ج ۹ و ۱۰) و الاحتجاج و سایر منابع رسیده، ائمه اطهار (علیهم السلام) ، هم خودشان به مباحث کلامی و مناظرات اعتقادی می پرداختند و هم گروهی را برای چنین مباحثی تربیت می کردند و به آنان منزلت و احترام ویژه ای قائل بودند چنانکه امام صادق علیه السلام در تکریم هشام بن حکم فرمودند: هذا ناصرنا بقلبه و لسانه و یده. از اینجا معلوم می شود علم کلام و مباحث عقیدتی از اهمیت والایی در نزد آنان برخوردار بوده است.
3⃣عقایدِ راستین نقش بسیار مهمی در دینداری افراد دارد از این رو، افرادی که اعتقاد راسخی ندارند در ساحت عمل نیز متزلزل و بی انگیزه اند و در مواجهه با یک شبهه، امکان اینکه در بسیاری از باورها تردید کنند وجود دارد. به همین خاطر برخی حاکمان (همچون معاویه که جبرگرایی را در ذهن مردم جا انداخته بود) جهت سلطه پذیری مردم، اعتقادات و باورهای آنان را دست کاری می کردند.
4⃣ از علم کلام به عنوان فقه اکبر یاد می شود. زیرا اصول دین و معارف بنیادین توسط این دانش به اثبات می رسند و تبیین می گردند.
غالب علوم اسلامی در موضوع خود نیازمند این علم هستند زیرا اگر علم کلام به اثبات وجود خدا و ضرورت وحی و نبوت و امامت و.. نپردازد، دانش هایی همچون فقه و حدیث و تفسیر و درایه و رجال و علوم همگون، با مشکل موجودیت و مشروعیت مواجه خواهند بود.
علاوه اینکه در علم کلام قواعدی (مانند حسن و قبح عقلی و..) وجود دارد که در دانش هایی مثل علم اخلاق و اصول فقه و.. کارآیی دارند و برخی مسائل شان مبتنی بر قواعد کلامی است.
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
🔷 با توجه به همین اهمیت بالای علم اعتقادات بوده که در طولِ تاریخِ حوزه های شیعه، عالمان امامیه (از شیخ مفید و شیخ طوسی گرفته تا علامه حلی و...) در کنار تخصص فقهی و اصولی، در دانش کلام (اعتقادات) نیز تخصص بالایی داشته اند. از این رو کتابهای اعتقادی بسیار ارزشمندی را پدید آورده اند. به ویژه نقد و نقض ها و ردیه هایی که در جواب هجمه ها و شبهات رقیبان و مخالفان تدوین کرده اند.
حتی در گذشته مرسوم بوده عالمان بزرگ شیعه در رساله های عملی خود، به تبیین اصول دین و معارف اعتقادی می پرداختند. مثل کتاب " المُقنعه " شیخ مفید که تشکیل یافته از مباحثی از اصول و فروع دین است. (در عصر ما رساله برخی مراجع که در ابتدای رساله به اصول اعتقادی شیعه پرداخته اند در راستای همان سنت نیک و کهن است).
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
📚مطلبی از علامه عسکری در جایگاه اعتقادات
♦️ما در زمينه اعتقادات و احتجاج در مسائل فكرى، گنجينه هاى گرانبارى داريم كه در ذخاير و مواريث هيچ مذهب و ملّتى نظير ندارند، و بررسى همه آنها بر يك اسلام شناس، فرض و واجب است.
♦️به عنوان نمونه، تنها در يك مجلّد از اصول كافى، 1437 روايت در مباحث اعتقادى وجود دارد كه بخش بسيار كوچكى از معارف موجود ما در اين باب را تشكيل می دهد.
▪️ کتاب نقش ائمه در احياي دين، ج1، ص:10
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
شرط ظهور ۱ .mp3
3.65M
🔹 شرط ظهور
❌ شبهه ۷۳۶
اگر در روایات است که شرط ظهور، فراگیری ظلم و جور است، پس حکومت اسلامی تشکیل ندهیم، امر به معروف هم نکنیم تا ظلم زیاد شود!!!
✅ پاسخ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم را بشنوید.
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
❓تفاوت مقام معصومان(ع) با مقربانی؛ مانند حضرت عباس و زینب کبری(س) در چیست؟
✍پاسخ:
به اعتقاد ما امامت ادامه نبوت است و امام غیر از مقام نبوت و دریافت وحی، سایر مقامات و جایگاهها را دارد، همان طور که پیامبر از طرف خداوند انتخاب میشود، امام نیز از طرف خدا انتخاب میشود.
🔹ابو ایوب انصارى میگوید: پیامبر خدا(ص) بیمار شد، فاطمه(س) به عیادت او آمد. بیمارى پیامبر سخت بود، چون فاطمه رنج و ناتوانى پیامبر را دید گریه او را گلوگیر کرد و اشکش بر گونههایش جارى شد. پیامبر ص) به او گفت: اى فاطمه، خداوند یکبار به زمین متوجه شد و از آن، پدرت را انتخاب کرد و بار دوم به زمین متوجه شد و از آن، شوهر تو را انتخاب کرد...[1]
💢امامان معصوم(ع) از تمام مردم برترند و واسطه فیض الهی میباشند، علمشان نیز مانند علم ما اکتسابی نیست؛ بر این اساس #هیچکس را #نمیتوان با شخص #معصوم مقایسه نمود.
🔹عباد بن صهیب میگوید: به امام صادق(ع) گفتم: مرا از ابوذر خبر دهید، آیا او افضل و برتر است یا شما اهل بیت؟ حضرت فرمودند: اى ابن صهیب ماههای سال چند تا است؟ گفتم: دوازده تا. فرمودند: چند ماه از این ماهها، حرام است؟ گفتم: چهار ماه. فرمودند: آیا ماه رمضان داخل ماههای حرام است؟ گفتم: خیر. فرمودند: ماه رمضان افضل است یا ماههای حرام؟ گفتم: ماه رمضان افضل است. فرمودند: به ما اهل بیت احدى قیاس نمىشود.[2]
یعنی همانگونه که ماه رمضان را نمیتوانیم با ماههای دیگر – حتی ماههای حرام – مقایسه کنیم، اهل بیت نیز با بهترین افراد هم قابل مقایسه نیستند.
🔹امام رضا(ع) میفرماید: خداوند به محمد و آل محمد(ص) فضیلتی داده است که هیچ فردی نمیتواند کاملاً آنرا درک کند، مگر اینکه اهل تعقل باشد و آن این است که خداوند تنها بر انبیای خود سلام میدهد و میفرماید: «سلام بر نوح باد در میان جهانیان»،[3] «سلام بر ابراهیم»[4] و «سلام بر موسی و هارون».[5] نمیفرماید: سلام بر آل نوح و یا سلام بر آل ابراهیم، یا سلام بر آل بر موسی و هارون، ولی میفرماید: «سلام بر آل یاسین؛ یعنی آل محمد(ص)». [6]، [7]
گفتنی است یکی از راههای تشخیص و تمییز ایمان و تقوای افراد، درک مقدار تبعیت و پیروی آنان از معصوم(ع) است. با توجه به مقدار پیروی آنان از معصومان میتوان درجه ایمان آنان را فهمید؛ از اینرو هرچه اطاعتشان بیشتر باشد، قربشان به خداوند نیز بیشتر است.
🔹محمّد بن حسن بن عمار میگوید: در مدینه خدمت على بن جعفر بن محمّد (فرزند امام صادق) نشسته بودم، دو سال بود که شاگردش بودم و هرچه از برادرش موسى بن جعفر(ع) حدیث شنیده بود، مىفرمود من هم مىنوشتم. ناگاه حضرت ابو جعفر محمّد بن علی (امام نهم) وارد مسجد شد، علی بن جعفر بدون رداء و کفش، پاى برهنه از جا پرید دست او را بوسید و بسیار احترام کرد. حضرت جواد فرمود: عمو جان بنشین خدا ترا رحمت کند. عرض کرد آقا! چطور بنشینم با اینکه شما ایستاده هستید.
وقتى على بن جعفر به محل خود برگشت اطرافیان و اصحابش او را سرزنش کردند گفتند: تو عموى پدر او هستى! چرا این چنین نسبت به او خود را کوچک میکنی؟ فرمود: ساکت باشید! سپس دست به ریش خود گرفت و گفت: وقتى با این ریشم، خداوند مرا شایسته امامت نداند و این جوان شایسته مقام امامت باشد و او را به این مقام مفتخر فرماید من چگونه منکر مقام او شوم! به خدا پناه مىبرم از پیشنهاد شما، بلکه چاکر و غلام او هستم.[8]
✅از اینرو، افرادی؛ مانند حضرت عباس و حضرت زینب با اینکه از فضیلتهای بالایی برخوردار هستند، امّا هرگز به مقام معصوم(ع) نمیرسند.
🔰پاورقی:
[1]. شیخ صدوق، خصال، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر، ج 2، ص 412، جامعه مدرسین، چاپ اول، قم، 1362ش.
[2].شیخ صدوق، علل الشرایع، ج 1، ص 177، داورى، قم، چاپ اول.
[3]. صافات، ۷۹.
[4]. صافات، 109.
[5]. صافات، 120.
[6]. صافات، 130. (ناظر به اختلاف قرائتی از این آیه است).
[7]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا (ع)، ج ۱، ص ۲۳۶ و 237، جهان، چاپ اول، ۱۳۷۸ق.
[8]. شیخ کلینی، کافی، محقق، مصحح، غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج1، ص 322، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
صدا ۰۰۲_sd-۲.m4a
5.79M
🔉 #پاسخ_به_شبهات
💠 عدم تاثیر ویروس کرونا در مجالس حسینی علیه السلام؟
✍ استاد زمانی
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
هدایت شده از معارف اعتقادی
💠 کانال معارف اعتقادی
وابسته به موسسه کلامی احیاء همدان
🔹تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
🔹 ارتقاء سطح معرفتی و فکری جامعه
🔹پاسخگویی به سوالات و شبهات اعتقادی
🔹نقد ادیان و فرقه های انحرافی
🔹معرفی کتب اعتقادی و مراکز فعال در عرصه عقاید دینی
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
السلام علی الشهدا:
*#نقدی_بر_اشکال_اقای_نصیری*
*#درباره_حجاب*
✍محسن مهدیان
💥آقای نصیری در برنامه زاویه،شبکه چهار جمهوری اسلامی، با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال آقای نصیری دو جمله است.
🔻اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است.
🔻 دوم اینکه مردم مخالفند.
👇چند نکته در این رابطه:
#یکم
🔸اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟
#دوم
🔸مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور.
#سوم
🔸آقای نصیری گفته اند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است.
جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟
#چهارم
🔸آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند. این حرف نیز غلط است. اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان. مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری. انشالله فرق ایندو روشن است. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند.
#پنجم
🔸گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است.
#ششم
🔸میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود. این هم از آن استدلال های آنچنانی است. اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟
#هفتم
🔸می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. سلمنا. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است.
#هشتم
🔸گفته اند در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند. مقدمه درست و نتیجه غلط. مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین.ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟
#نهم
🔸می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه. مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه. برادرم حجاب خودش یک الزام دینی است. چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه. همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است.
مگر دلبخواهی و سلیقه ایست❓
#دهم
نصیری گفته: «براساس آمار وزارت ارشاد 70 درصد مردم ایران مخالف الزام به حجاب هستند.»
در حالیکه در پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان (پژوهشی که در سال 1394 و در سطح شهری و روستایی کشور انجام شده است) سوال شده «تا چه اندازه با این جمله که "همه خانمها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند" موافق یا مخالف هستید؟».
براساس نتایج به دست آمده از این پیمایش 53.1 درصد موافق این گزینه بوده و تنها 22.2 درصد با آن مخالفت کردهاند. 24.8 درصد نیز گزینه نه موافق نه مخالف را انتخاب کرده اند. لذا برداشت و اظهارنظر آقای نصیری با یافتههای این پژوهش کاملا ناهمخوان است.
🔹اما آمارهایی که نصیری از آن استفاده کرد مربوط به یک مرکز افکارسنجی به نام «گمان» است.
🔹بر اساس نظرسنجی این مجموعه در سال۹۶، ۳۵ درصد رای دهندگان به رئیسی و ۹۶ درصد رای دهندگان به روحانی مخالف جمهوری اسلامی بودند! و یا اینکه تنها ۳۲% از جمعیت کشور شیعه هستند .
🔹این نتایج عجیب و غریب حاصل یکی از غیرعلمیترین روشهای آماری یعنی روش «گلوله برفی» است که گمان بر اساس آن نظرسنجی میکند.
🔹در این روش، جامعه آماری فقط شامل یک طیف کم نوسان فکری میشود. در نهایت گمان
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴نگرش جامعبين و بينشهاي تکبعدي
🖊احمدحسين شريفي
🔸دريا يا جنگلي را در نظر بگيرد، وقتي شاعري به چنان محيط و مکاني ميرود، چيزي ميبيند که يک نقاش نميبيند و در عوض نقاش هم چيزهايي ميبيند که لزوماً يک شاعر نميبيند، همانطور که يک زيستشناس هم نگاهي کاملاً متفاوت به اينها دارد؛ و يک هيزمشکن و يا شناگر نيز در چنين محيطهايي دنبال اموري ديگري است. يک هيزمشکن به هنگام ورود به جنگل دنبال آن است که کدام درختها و چوبها مناسب قطع کردن و فروشاند. او هرگز توجهي به زيبايي و فرحبخشي جنگل ندارند.
🔸ما براي آنکه بتوانيم ابعاد مختلف واقعيت را بيابيم، بايد بکوشيم از پنجرههاي متعدد و مناسب، به آن نظر کنيم؛ نگاه از يک پنجره به واقعيت، نگاهي تکبعدي است و موجب محروميت و حرمان از ساير ابعاد واقعيت خواهد شد و بلکه ممکن است موجب انحراف و گمراهي هم بشود.
🔸في المثل کسي که فقط چهره و جلوة «رحمانيت» و «رحيميت» حضرت حق را ميبيند ممکن است دچار رجاء افراطي شود و کسي هم که فقط چهرة «اشد المعاقبين» حضرت حق را ميبيند نيز ممکن است دچار خوف مفرِط شود. نگاه واقعبينانه و درست نگاهي است که خوف و رجاء را به نحوي متعادل در انسان ايجاد کند، سنگيني کفة هر کدام از آنها موجب بيتعادلي انديشه و زندگي انسان خواهد شد.
🔸خداي متعالي بينهايت است؛ همه اسماء و صفات حسني و زيبا مربوط به اوست: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى» (اعراف، 180) براي شناخت او بايد ظرفيت وجودي خود را تقويت کرده و توسعه داد و الا ممکن است از دريچة تلقيها و خواستههاي محدود خود خدا را فهم کنيم. به تعبير برخي از روايات يک مورچه شايد چنين ميپندارد که خداوند دو شاخک دارد! زيرا شاخک داشتن را کمال ميداند و فقدان آنها را نقص.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
معارف اعتقادی
السلام علی الشهدا: *#نقدی_بر_اشکال_اقای_نصیری* *#درباره_حجاب* ✍محسن مهدیان 💥آقای نصیری در برنامه
14.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حجاب قانونی یا حجاب اجباری
#مقام معظم رهبری و پاسخ به سوال از چرایی الزام قانونی نسبت به حجاب
👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حجاب قانونی یا حجاب اجباری .....
#پاسخ رحیم پور ازغدی به چرایی قانونی بودن حجاب....
👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
✍ شبهه
دکتر سروش: فقها فقط فقه خوانده اند و هیچ از فلسفه و تاریخ نمی دانند و به همین دلیل فقط با آن میشه آدم کشت و زور گفت. اگر حقوق بشر قاطی آن می کردند، با آن راحت تر می شد مواجه شد
✅پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
🔹فیلسوف بودن فقهایی مانند شهید مطهری، علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی چنان روشن است که نیاز به تذکر ندارد اما آشنایی کامل علامه طباطبایی با تاریخ (نه فقط تاریخ اسلام، بلکه تاریخ جهان) نیز با یک مراجعه ساده به مباحث تاریخی کتاب المیزان روشن می شود. وسعت اطلاعات و دانش تاریخی مقام معظم رهبری نیز نه تنها بر همگان معلوم است، بلکه از آثار ایشان از جمله مسلمانان در نهضت آزادی هندوستان، صلح امام حسن، پیشوای صادق، انسان 250 ساله و... نیز قابل کشف است. بر همین اساس است که یکی از توصیه های ثابت ایشان، دعوت به مطالعه تاریخ است. (مراجعه کنید به مقاله: نگاهی به جایگاه تاریخ در اندیشه آیت الله خامنه ای ghorbanimoghadam.ir/1180 )
فهرست آثار تاریخی آیت الله سبحانی نیز از این قرار است: فروغ ابدیت (۲ جلد)، الأئمة الاثنی عشر، بحوث فی الملل و النحل(۸جلد)، تاریخ عقاید اهل الحدیث، حنابله و سلفیه. تاریخ امام اشعری، شخصیتها و عقاید ایشان. ماتریدیه، مرجئه، جهمیه، کرامیه، ظاهریه و معتزله. زندگی ابن تیمیه و محمد بن عبد الوهاب وعقاید وهابیها. تاریخ خوارج، عقاید و مذاهب آنها. تاریخ تشیع، عقاید و مذاهب آن. تاریخ زیدیه، عقاید و شخصیتهای آن. اسماعیلیه، فطحیه، واقفیه، قرامطه، الدروز، النصریة.
🔹با این توضیح معلوم می شود که آقای دکتر سروش مانند همیشه، تنها بر اساس اینکه مخاطبانش بدون تحقیق گفته هایش را می پذیرند، ادعاهایی را به دروغ مطرح کرده که برای هیچ منصفی قابل پذیرش نیست.
🔹اما اینکه «اگر در فقه حقوق بشر هم قاطی شود خیلی خوب می شود!!» برگرفته از اندیشه التقاطی ایشان است. اگر منظور حقوق بشر واقعی است و هر صاحب عقل و وجدانی توصیه می کند، که در مکتب اسلام و آموزه های قرآن و اهل بیت به وفور وجود دارد، ولی اگر منظور حقوق بشری شعاری و برگرفته از دیدگاه های غیر الهی مانند برهنه ساختن زنان، آزادی همجنس بازان و... است، صد البته که نه اکنون و نه هیچگاه در فقه راه نخواهد یافت.
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
📚 کتاب فوق نوشته محمدحسن قدردان قراملکی از پژوهشگران شاخص دانش کلام است و در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه به مرحله تدوین و انتشار بار یافته است.
مولف محترم پس از واکاوی چیستی امامت و فلسفه و ضرورت آن، نظریه انتصابی بودن امامت از منظر شیعه را با رویکرد عقلی و نقلی اثبات کرده است.
در ادامه، افزون بر نقد انگاره هایی که با اندیشه امامیه زاویه دارند، به نقد و بررسی ۷۰ شبهه در موضوع امامت پرداخته است.
این کتاب ارزشمند دارای ۵۵۰ صفحه در قالب رقعی است که اطلاعات ارزشمندی از تفکر امامت را به مخاطب انتقال میدهد.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
▪️پائى نمانده است برایم، ولى پدر/ چون کم زند عدو کتکم، راه میروم
▪️از شرح رنج، بعد تو این نکته بس بود/ دیوار میکند کمکم راه میروم
🏴 شهادت مظلومانه بنتالحسین حضرت رقیه ‹سلاماللهعلیها› را به عموم شیعیان و محبان خاندان عصمت و طهارت ‹علیهمالسلام› تسلیت عرض مینماییم. 🏴
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
📌۷ صفر یا ۲۸صفر
چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم #عراق، ۷صفر را در #ایران روز شهادت امام #حسن_مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در #۲۸صفر است.
بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است:
✅بررسی اقوال:
◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ #صفر را ماه شهادت امام معرفی کرده اند.
◀️برای اولین بار #محمدبن مکی عاملی( معروف به شهید اول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است.
در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛
◀️گزارش دیگری که مستند آنان است، از کتابی با عنوان #موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، #منتسب به یکی از علمای #زیدی_مذهب(۴ امامی) به نام #قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است.
◀️در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست و ایشان قول خود را بدون سند آورده است.
◀️لازم به ذکر است که #قاسم رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام #عسکری علیه السلام را در سال 260 بیان کرده است. اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا #شهادت امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام #عسکری(ع) را نوشته است؟
◀️لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است.
◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه همانند شیخ #صدوق، #مفید، #طوسی و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر۲۸ صفر اتفاق دارند.
◀️گزارش #قاسم نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و #مرسل است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست.
◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) ۲۸ صفر، مورد توجه بوده است چنانکه #ابن_خزاز و #شیخ_عباس قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند.
◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون #کفعمی اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند.
📌اما جالب آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند:
طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز #میلاد امام #کاظم علیه السلام نقل کرده اند.
البته این روایت نیز بدون #سند و #ضعیف است.
📌حال چگونه برخی روایت۷صفر درباره شهادت را از #شهیداول می پذیرند ولی روایت ولادت در۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند #ناصرالدین شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است.
📚ر.ک. بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام #حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، #يدالله_مقدسی.
💠 #جمع_بندی:
به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن نبوده و همان ۲۸ صفر صحیح بوده و میلاد امام کاظم(ع) نیز در ماه ذی الحجه است.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
✅ جایگاه عالمان معارف دینی
⬅ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص) أَنَّهُ قَالَ: أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى (الاحتجاج، ج1 ، ص 16)
↩ رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود:
«ناگوارتر از يتيمىِ فرد بی مادر و پدر، يتيمى آن كسى است كه از امامش دور افتاده، و توان وصول به او را ندارد، و پاسخ مسائل مورد نيازش را نمی داند، پس بدانيد كه شيعه ما داناى به علوم ماست، و افرادى كه - به دليل عدم ديدار- از علم ما بی خبر مانده اند همچون يتيمى در كنف حمايت ايشانند. بدانيد جايگاه كسى كه هدايت و ارشاد نموده و دستورات و شرائع ما را تعليم می كند همراه ما در گروه انبياء در اعلى علّيين خواهد بود.
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
آیا سالار شهیدان (ع) دختری به نام رقیه داشته است؟.m4a
9.29M
✳️ آیا سالار شهیدان (ع) دختری به نام رقیه داشته است؟
درس گفتار فوق از استاد معظم #دکتر_علی_نصیری در پاسخ به این پرسش ارایه شده است.@alinasirigilani
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
1397-8-19-Shobahat-OstadJafari.mp3
13.48M
❇️نقد و بررسی جریان انحرافی احمد الحسن توسط حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
1⃣فایل شماره (۱).
✅ضرورت و اهمیت مقابله با جریان احمد الحسن
✅زمان شروع فعالیت و دعاوی وی
✅جریانهای مدعی امامت و جانشینی از امام علیه السلام
✅مبلغ اصلی جریان احمد الحسن
✅بیوگرافی احمد الحسن
https://eitaa.com/eteghadiehya
💠 سوال و جوابی از علامه طباطبایی رحمة الله عليه در باب اینکه چطور بعد از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال از بعثت حضرت محمد علیه السلام و تغییر و تحولات دائمی جوامع و نیاز های انسانی باز در قرن فعلی باید به دستورات دینی که در آن زمان نازل شده عمل کنیم.
🔶مرحوم علامه طباطبایی به طور خلاصه اما دقیق چنین بیان می کنند که:
⏪ خواهى گفت علماى علم الاجتماع، و جامعه شناسان، و قانوندانان عصر حاضر، اين معنا برايشان مسلم شده كه قوانين اجتماعى بايد با تحول اجتماع و تكامل آن تحول بپذيرد، و پا بپاى اجتماع رو بكمال بگذارد، و معنا ندارد كه زمان بسوى جلو پيش برود، و تمدن روز بروز پيشرفت بكند، و در عين حال قوانين اجتماعى قرنها قبل، براى امروز، و قرنها بعد باقى بماند. جواب اين است كه: قرآن اساس قوانين را بر توحيد فطرى، و اخلاق فاضله غريزى بنا كرده، ادعاء مىكند كه تشريع (تقنين قوانين) بايد بر روى بذر تكوين، و نواميس هستى جوانه زده و رشد كند، و از آن نواميس منشا گيرد، ولى دانشمندان و قانونگذاران، اساس قوانين خود را، و نظريات علمى خويش را بر تحول اجتماع بنا نموده، معنويات را بكلى ناديده مىگيرند، نه بمعارف توحيد كار دارند، و نه به فضائل اخلاق، و بهمين جهت سخنان ايشان همه بر سير تكامل اجتماعى مادى، و فاقد روح فضيلت دور مىزند، و چيزى كه هيچ مورد عنايت آنان نيست، كلمه عاليه خداست.
(کتاب ترجمه المیزان،ج۱،ص۹۹)
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
برنامه جمعه ظهور هر هفته جمعه ها از شبکه همدان
کارشناس برنامه سرور معظم حاج اقا سعید شیری از اساتید موسسه کلامی احیاء
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
نقد کتاب «نقد قرآن» دکتر سها (جلسه ۱).m4a
11.85M
💠درس گفتار نقد کتاب «نقد قرآن» دکتر سها (جلسه ۱)
در این جلسه با توجه به مقدمه کتاب مولف ناشناس آن، انگیزه و زمینه های گسترش شبهات این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. کارشناس استادمعظم دکتر علی نصیری @alinasirigilani
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
🔸اين کتاب حاصل درسگفتارهاي استاد شريفي براي دانشجويان دانشگاه مجازي المصطفي بوده است که در سال 1395 توسط دانشگاه مجازي المصطفي منتشر شده است.
🔸عناوين اصلي کتاب:
1. کليات و تعاريف
2. علل رويآوردن به معنويت و عرفان در عصر حاضر
3. مديريت معنويتگرايي جهاني
4. بررسي مکتب معنوي اشو
5. مباني نظري مکتب معنوي اشو
6. مکتب معنوي اکنکار
7. مکتب معنوي دالايي لاما
8. مکتب معنوي پائلو کوئليو
9. شيطانپرستي فلسفي
10. علل تأثيرگذاري عرفانهاي نوظهور
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء🌷👇
https://eitaa.com/eteghadiehya
هدایت شده از زيارت جامعه كبيره
#اولیاءالنعم
#السلام_علیک_یا_بقیة_الله_فی_الارضه
☘دانش آموز از معلم می پرسد:
چرا با داشتن دین که همه دستورات آن کامل و واضح است، باز هم باید یک امام و ولی برای تبیین آن باشد؟
معلم لبخندی زد. ماژیک را برداشت تا روی تابلو توضیح دهد.
دیگری از آخر کلاس گفت:
تامعلم توضیح میدهد من سوالی دارم.
چرا با وجود کتاب های درسی بازهم معلم نیاز داریم...؟!!!!
@Jameekabire
#مؤسسه_کلامی_احیاء
سوال) آیا معجزه با اصل علیت در تعارض است؟
🔆 بخش کوتاهی از پاسخ قرآنی علامه طباطبائی به این سوال:
✅قرآن حوادث خارق عادت را مىپذيرد.
قرآن كريم در عين اينكه قانون عليت را قبول دارد، از داستانها و حوادثى خبر ميدهد كه با جريان عادى و معمولى و جارى در نظام علت و معلول سازگار نبوده، و جز با عواملى غير طبيعى و خارق العاده صورت نمى گيرد، و اين حوادث همان آيتها و معجزاتى است كه به عدهاى از انبياء چون نوح، هود، و صالح و محمد (ص) نسبت داده است.
حال بايد دانست كه اينگونه امور خارق العاده هر چند كه عادت، آن را انكار نموده و بعيدش مى شمارد، الا اينكه فى نفسه امور محال نيستند، و چنان نيست كه عقل آن را محال و از قبيل اجتماع دو نقيض بداند. یعنی این امور مانند اين نيست كه بگوئيم گردو گردو نباشد، و يا بگوئيم: يكى نصف دو تا نيست، و امثال اينگونه امورى كه بالذات و فى نفسه محالند، و بنابراین خوارق عادات از اين قبيل نيستند. و چگونه ميتوان آن را از قبيل محالات دانست با اينكه مليونها انسان عاقل كه پيرو دين بودند، در اعصار قديم، معجزات را پذيرفته، و بدون هيچ انكارى با آغوش باز و با جان و دل قبولش كردهاند، اگر معجزه از قبيل مثالهاى بالا بود، عقل هيچ عاقلى آن را نمىپذيرفت، و با آن به نبوت كسى و هيچ مسئله ديگری استدلال نمىكرد، و اصلا احدى يافت نميشد كه آن را بكسى نسبت دهد. علاوه بر اينكه اصل اينگونه امور، يعنى معجزات را عادت طبيعت، انكار نمىكند، چون چشم نظام طبيعت از ديدن آن پر است، و برايش تازگى ندارد، در هر آن مىبيند كه زندهاى بمرده تبديل ميشود، و مردهاى زنده ميگردد، صورتى بصورت ديگر، حادثهاى بحادثه ديگر تبديل مىشود، راحتىها جاى خود را به بلا، و بلاها به راحتى ميدهند.
(ترجمه تفسير الميزان، ج1، ص117).
👇🌷
https://eitaa.com/eteghadiehya
1397-8-26-Shobahat-OstadJafari.mp3
9.48M
✳️نقد و بررسی جریان انحرافی احمد الحسن توسط حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
✅فایل شماره2️⃣
✅ادعای فرزندی امام عصر(عج) توسط وی.
✅استفاده از روایت کتاب الغیبه برای اثبات مدعای فرزندی خود.
👇🌷
https://eitaa.com/eteghadiehya