eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
468 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴نگرش جامع‌بين و بينش‌هاي تک‌بعدي 🖊احمدحسين شريفي 🔸دريا يا جنگلي را در نظر بگيرد، وقتي شاعري به چنان محيط‌ و مکاني مي‌رود، چيزي مي‌بيند که يک نقاش نمي‌بيند و در عوض نقاش هم چيزهايي مي‌بيند که لزوماً يک شاعر نمي‌بيند، همانطور که يک زيست‌شناس هم نگاهي کاملاً متفاوت به اينها دارد؛ و يک هيزم‌شکن و يا شناگر نيز در چنين محيط‌هايي دنبال اموري ديگري است. يک هيزم‌شکن به هنگام ورود به جنگل دنبال آن است که کدام درختها و چوب‌ها مناسب قطع کردن و فروش‌اند. او هرگز توجهي به زيبايي و فرح‌بخشي جنگل ندارند. 🔸ما براي آنکه بتوانيم ابعاد مختلف واقعيت را بيابيم، بايد بکوشيم از پنجره‌هاي متعدد و مناسب، به آن نظر کنيم؛ نگاه از يک پنجره به واقعيت، نگاهي تک‌بعدي است و موجب محروميت و حرمان از ساير ابعاد واقعيت خواهد شد و بلکه ممکن است موجب انحراف و گمراهي هم بشود. 🔸في المثل کسي که فقط چهره و جلوة «رحمانيت» و «رحيميت» حضرت حق را مي‌بيند ممکن است دچار رجاء افراطي شود و کسي هم که فقط چهرة «اشد المعاقبين» حضرت حق را مي‌بيند نيز ممکن است دچار خوف مفرِط شود. نگاه واقع‌بينانه و درست نگاهي است که خوف و رجاء را به نحوي متعادل در انسان ايجاد کند، سنگيني کفة هر کدام از آنها موجب بي‌تعادلي انديشه و زندگي انسان خواهد شد. 🔸خداي متعالي بي‌نهايت است؛ همه اسماء و صفات حسني و زيبا مربوط به اوست: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏» (اعراف، 180) براي شناخت او بايد ظرفيت وجودي خود را تقويت کرده و توسعه داد و الا ممکن است از دريچة تلقي‌ها و خواسته‌هاي محدود خود خدا را فهم کنيم. به تعبير برخي از روايات يک مورچه شايد چنين مي‌پندارد که خداوند دو شاخک دارد! زيرا شاخک‌ داشتن را کمال مي‌داند و فقدان آنها را نقص. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قانونی یا حجاب اجباری ..... رحیم پور ازغدی به چرایی قانونی بودن حجاب.... 👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
✍ شبهه دکتر سروش: فقها فقط فقه خوانده اند و هیچ از فلسفه و تاریخ نمی دانند و به همین دلیل فقط با آن میشه آدم کشت و زور گفت. اگر حقوق بشر قاطی آن می کردند، با آن راحت تر می شد مواجه شد ✅پاسخ 🆔 @shobhe_shenasi 🔹فیلسوف بودن فقهایی مانند شهید مطهری، علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی چنان روشن است که نیاز به تذکر ندارد اما آشنایی کامل علامه طباطبایی با تاریخ (نه فقط تاریخ اسلام، بلکه تاریخ جهان) نیز با یک مراجعه ساده به مباحث تاریخی کتاب المیزان روشن می شود. وسعت اطلاعات و دانش تاریخی مقام معظم رهبری نیز نه تنها بر همگان معلوم است، بلکه از آثار ایشان از جمله مسلمانان در نهضت آزادی هندوستان، صلح امام حسن، پیشوای صادق، انسان 250 ساله و... نیز قابل کشف است. بر همین اساس است که یکی از توصیه های ثابت ایشان، دعوت به مطالعه تاریخ است. (مراجعه کنید به مقاله: نگاهی به جایگاه تاریخ در اندیشه آیت الله خامنه ای ghorbanimoghadam.ir/1180 ) فهرست آثار تاریخی آیت الله سبحانی نیز از این قرار است: فروغ ابدیت (۲ جلد)، الأئمة الاثنی عشر، بحوث فی الملل و النحل(۸جلد)، تاریخ عقاید اهل الحدیث، حنابله و سلفیه. تاریخ امام اشعری، شخصیتها و عقاید ایشان. ماتریدیه، مرجئه، جهمیه، کرامیه، ظاهریه و معتزله. زندگی ابن تیمیه و محمد بن عبد الوهاب وعقاید وهابیها. تاریخ خوارج، عقاید و مذاهب آنها. تاریخ تشیع، عقاید و مذاهب آن. تاریخ زیدیه، عقاید و شخصیتهای آن. اسماعیلیه، فطحیه، واقفیه، قرامطه، الدروز، النصریة. 🔹با این توضیح معلوم می شود که آقای دکتر سروش مانند همیشه، تنها بر اساس اینکه مخاطبانش بدون تحقیق گفته هایش را می پذیرند، ادعاهایی را به دروغ مطرح کرده که برای هیچ منصفی قابل پذیرش نیست. 🔹اما اینکه «اگر در فقه حقوق بشر هم قاطی شود خیلی خوب می شود!!» برگرفته از اندیشه التقاطی ایشان است. اگر منظور حقوق بشر واقعی است و هر صاحب عقل و وجدانی توصیه می کند، که در مکتب اسلام و آموزه های قرآن و اهل بیت به وفور وجود دارد، ولی اگر منظور حقوق بشری شعاری و برگرفته از دیدگاه های غیر الهی مانند برهنه ساختن زنان، آزادی همجنس بازان و... است، صد البته که نه اکنون و نه هیچگاه در فقه راه نخواهد یافت. 🌷👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
📚 کتاب فوق نوشته محمدحسن قدردان قراملکی از پژوهشگران شاخص دانش کلام است و در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه به مرحله تدوین و انتشار بار یافته است. مولف محترم پس از واکاوی چیستی امامت و فلسفه و ضرورت آن، نظریه انتصابی بودن امامت از منظر شیعه را با رویکرد عقلی و نقلی اثبات کرده است. در ادامه، افزون بر نقد انگاره هایی که با اندیشه امامیه زاویه دارند، به نقد و بررسی ۷۰ شبهه در موضوع امامت پرداخته است. این کتاب ارزشمند دارای ۵۵۰ صفحه در قالب رقعی است که اطلاعات ارزشمندی از تفکر امامت را به مخاطب انتقال میدهد. 🌷👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
▪️پائى نمانده است برایم، ولى پدر/ چون کم زند عدو کتکم، راه می‌روم ▪️از شرح رنج، بعد تو این نکته بس بود/ دیوار می‌کند کمکم راه می‌روم 🏴 شهادت مظلومانه بنت‌الحسین حضرت رقیه ‹سلام‌الله‌علیها› را به عموم شیعیان و محبان خاندان عصمت و طهارت ‹علیهم‌السلام› تسلیت عرض می‌نماییم. 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌۷ صفر یا ۲۸صفر چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم ، ۷صفر را در روز شهادت امام علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در #۲۸صفر است. بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است: ✅بررسی اقوال: ◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ را ماه شهادت امام معرفی کرده اند. ◀️برای اولین بار مکی عاملی( معروف به شهید اول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است. در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛ ◀️گزارش دیگری که مستند آنان است، از کتابی با عنوان تواریخ الائمه الاثنی عشر، به یکی از علمای (۴ امامی) به نام بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است. ◀️در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست و ایشان قول خود را بدون سند آورده است. ◀️لازم به ذکر است که رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام علیه السلام را در سال 260 بیان کرده است. اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام (ع) را نوشته است؟ ◀️لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است. ◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه همانند شیخ ، ، و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر۲۸ صفر اتفاق دارند. ◀️گزارش نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست. ◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) ۲۸ صفر، مورد توجه بوده است چنانکه و قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند. ◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند. 📌اما جالب آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند: طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز امام علیه السلام نقل کرده اند. البته این روایت نیز بدون و است. 📌حال چگونه برخی روایت۷صفر درباره شهادت را از می پذیرند ولی روایت ولادت در۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است. 📚ر.ک. بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، . 💠 : به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن نبوده و همان ۲۸ صفر صحیح بوده و میلاد امام کاظم(ع) نیز در ماه ذی الحجه است. 🌷👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
✅ جایگاه عالمان معارف دینی ⬅ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص) أَنَّهُ قَالَ: أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى (الاحتجاج، ج1 ، ص 16) ↩ رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «ناگوارتر از يتيمىِ فرد بی مادر و پدر، يتيمى آن كسى است كه از امامش دور افتاده، و توان وصول به او را ندارد، و پاسخ مسائل مورد نيازش را نمی داند، پس بدانيد كه شيعه ما داناى به علوم ماست، و افرادى كه - به دليل عدم ديدار- از علم ما بی خبر مانده اند همچون يتيمى در كنف حمايت ايشانند. بدانيد جايگاه كسى كه هدايت و ارشاد نموده و دستورات و شرائع ما را تعليم می كند همراه ما در گروه انبياء در اعلى علّيين خواهد بود. 🌷👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
آیا سالار شهیدان (ع) دختری به نام رقیه داشته است؟.m4a
9.29M
✳️ آیا سالار شهیدان (ع) دختری به نام رقیه داشته است؟ درس گفتار فوق از استاد معظم در پاسخ به این پرسش ارایه شده است.@alinasirigilani 🌷👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
1397-8-19-Shobahat-OstadJafari.mp3
13.48M
❇️نقد و بررسی جریان انحرافی احمد الحسن توسط حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 1⃣فایل شماره (۱). ✅ضرورت و اهمیت مقابله با جریان احمد الحسن ✅زمان شروع فعالیت و دعاوی وی ✅جریان‌های مدعی امامت و جانشینی از امام علیه السلام ✅مبلغ اصلی جریان احمد الحسن ✅بیوگرافی احمد الحسن https://eitaa.com/eteghadiehya
💠 سوال و جوابی از علامه طباطبایی رحمة الله عليه در باب اینکه چطور بعد از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال از بعثت حضرت محمد علیه السلام و تغییر و تحولات دائمی جوامع و نیاز های انسانی باز در قرن فعلی باید به دستورات دینی که در آن زمان نازل شده عمل کنیم. 🔶مرحوم علامه طباطبایی به طور خلاصه اما دقیق چنین بیان می کنند که: ⏪ خواهى گفت علماى علم الاجتماع، و جامعه‏ شناسان، و قانون‏دانان عصر حاضر، اين معنا برايشان مسلم شده كه قوانين اجتماعى بايد با تحول اجتماع و تكامل آن تحول بپذيرد، و پا بپاى اجتماع رو بكمال بگذارد، و معنا ندارد كه زمان بسوى جلو پيش برود، و تمدن روز بروز پيشرفت بكند، و در عين حال قوانين اجتماعى قرنها قبل، براى امروز، و قرنها بعد باقى بماند. جواب اين است كه: قرآن اساس قوانين را بر توحيد فطرى، و اخلاق فاضله غريزى بنا كرده، ادعاء مى‏كند كه تشريع (تقنين قوانين) بايد بر روى بذر تكوين، و نواميس هستى جوانه زده و رشد كند، و از آن نواميس منشا گيرد، ولى دانشمندان و قانون‏گذاران، اساس قوانين خود را، و نظريات علمى خويش را بر تحول اجتماع بنا نموده، معنويات را بكلى ناديده مى‏گيرند، نه بمعارف توحيد كار دارند، و نه به فضائل اخلاق، و بهمين جهت سخنان ايشان همه بر سير تكامل اجتماعى مادى، و فاقد روح فضيلت دور مى‏زند، و چيزى كه هيچ مورد عنايت آنان نيست، كلمه عاليه خداست. (کتاب ترجمه المیزان،ج۱،ص۹۹) 🌷👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
برنامه جمعه ظهور هر هفته جمعه ها از شبکه همدان کارشناس برنامه سرور معظم حاج اقا سعید شیری از اساتید موسسه کلامی احیاء 🌷👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
نقد کتاب «نقد قرآن» دکتر سها (جلسه ۱).m4a
11.85M
💠درس گفتار نقد کتاب «نقد قرآن» دکتر سها (جلسه ۱) در این جلسه با توجه به مقدمه کتاب مولف ناشناس آن، انگیزه و زمینه های گسترش شبهات این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. کارشناس استادمعظم دکتر علی نصیری @alinasirigilani 🌷👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
🔸اين کتاب حاصل درسگفتارهاي استاد شريفي براي دانشجويان دانشگاه مجازي المصطفي بوده است که در سال 1395 توسط دانشگاه مجازي المصطفي منتشر شده است. 🔸عناوين اصلي کتاب: 1. کليات و تعاريف 2. علل روي‌آوردن به معنويت و عرفان در عصر حاضر 3. مديريت معنويت‌گرايي جهاني 4. بررسي مکتب معنوي اشو 5. مباني نظري مکتب معنوي اشو 6. مکتب معنوي اکنکار 7. مکتب معنوي دالايي لاما 8. مکتب معنوي پائلو کوئليو 9. شيطان‌پرستي فلسفي 10. علل تأثيرگذاري عرفان‌هاي نوظهور 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌷👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
هدایت شده از زيارت جامعه كبيره
☘دانش آموز از معلم می پرسد: چرا با داشتن دین که همه دستورات آن کامل و واضح است، باز هم باید یک امام و ولی برای تبیین آن باشد؟ معلم لبخندی زد. ماژیک را برداشت تا روی تابلو توضیح دهد. دیگری از آخر کلاس گفت: تامعلم توضیح می‌دهد من سوالی دارم. چرا با وجود کتاب های درسی بازهم معلم نیاز داریم...؟!!!! @Jameekabire
سوال) آیا معجزه با اصل علیت در تعارض است؟ 🔆 بخش کوتاهی از پاسخ قرآنی علامه طباطبائی به این سوال: ✅قرآن حوادث خارق عادت را مى‏پذيرد. قرآن كريم در عين اينكه قانون عليت را قبول دارد، از داستانها و حوادثى خبر ميدهد كه با جريان عادى و معمولى و جارى در نظام علت و معلول سازگار نبوده، و جز با عواملى غير طبيعى و خارق العاده صورت نمى‏ گيرد، و اين حوادث همان آيت‏ها و معجزاتى است كه به عده‏اى از انبياء چون نوح، هود، و صالح و محمد (ص) نسبت داده است. حال بايد دانست كه اينگونه امور خارق العاده هر چند كه عادت، آن را انكار نموده و بعيدش مى ‏شمارد، الا اينكه فى نفسه امور محال نيستند، و چنان نيست كه عقل آن را محال و از قبيل اجتماع دو نقيض بداند. یعنی این امور مانند اين نيست كه بگوئيم گردو گردو نباشد، و يا بگوئيم: يكى نصف دو تا نيست، و امثال اينگونه امورى كه بالذات و فى نفسه محالند، و بنابراین خوارق عادات از اين قبيل نيستند. و چگونه ميتوان آن را از قبيل محالات دانست با اينكه مليونها انسان عاقل كه پيرو دين بودند، در اعصار قديم، معجزات را پذيرفته، و بدون هيچ انكارى با آغوش باز و با جان و دل قبولش كرده‏اند، اگر معجزه از قبيل مثالهاى بالا بود، عقل هيچ عاقلى آن را نمى‏پذيرفت، و با آن به نبوت كسى و هيچ مسئله‏ ديگری استدلال نمى‏كرد، و اصلا احدى يافت نميشد كه آن را بكسى نسبت دهد. علاوه بر اينكه اصل اينگونه امور، يعنى معجزات را عادت طبيعت، انكار نمى‏كند، چون چشم نظام طبيعت از ديدن آن پر است، و برايش تازگى ندارد، در هر آن مى‏بيند كه زنده‏اى بمرده تبديل ميشود، و مرده‏اى زنده ميگردد، صورتى بصورت ديگر، حادثه‏اى بحادثه ديگر تبديل مى‏شود، راحتى‏ها جاى خود را به بلا، و بلاها به راحتى ميدهند. (ترجمه تفسير الميزان، ج‏1، ص117). 👇🌷 https://eitaa.com/eteghadiehya
1397-8-26-Shobahat-OstadJafari.mp3
9.48M
✳️نقد و بررسی جریان انحرافی احمد الحسن توسط حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ✅فایل شماره2️⃣ ✅ادعای فرزندی امام عصر(عج) توسط وی. ✅استفاده از روایت کتاب الغیبه برای اثبات مدعای فرزندی خود. 👇🌷 https://eitaa.com/eteghadiehya
⁉️ متن شبهه 👇👇👇 " تشابه جنایاتی که امام مهدی پس از ظهور انجام خواهد داد با جنایاتی که داعش امروزه انجام میدهد. ۱. حضرت مهدی علیه السلام، شکم زنان آبستن را میشکافد. (بحارالانوار جلد ۵۲ ص ۳۸۹) ۲. امام زمان هرکس به بیست سالگی رسیده باشد و احکام دین را درست یاد نگرفته باشد میکشد. (بحارالانوار جلد ۵۲ ص ۳۸۲) ۳. امام زمان همه را با زور وادار به اسلام آوردن میکند و هر کس اسلام نیاورد را گردن میزنند. (بحار الانوار جلد ۵۲ ص ۳۴۰) " ✅ پاسخ: 👇👇👇 1⃣ برخی از روایت های اسلامی به سبب شرایط تاریخی، سیاسی و اجتماعی، دچار آسیب هایی شده اند؛ این مجموعه ها 👈با هدف جمع آوری سخنان و میراث مکتوب اهل بیت (ع) تدوین شده اند و ممکن است روایات و مخدوش نیز در آنها راه یافته باشد. صرف وجود روایات در کتب روایی شیعه، دلیل بر صحت آنها نیست👌 و وجود افراد در سلسله سند برخی از روایات مطرح شده در زمینه نهضت امام زمان(عج) و همچنین تعارض آنها با سایر روایات، این دسته از روایات را ضعیف می نمایاند. ⭕️بعنوان مثال روایتی که حاکی از کشتن مردان و شکافتن شکم زنان است، علاوه بر ضعف سند از متنی کاملا مضطرب برخوردار است. http://yon.ir/Ezterab 2⃣ عدم اعتماد به این روایات تنها به اشکال سندی آنها بر نمی گردد، بلکه از نظر نیز ایراداتی دارند. و استفاده از زور در به اسلام که در این روایات آمده، با آیات قرآن و سایر روایات در تعارض است! پیامبر(ص) که به تصریح قرآن رحمة للعالمین بوده، هرگز برای دعوت از شمشیر استفاده نکرده، چگونه ممکن است آخرین خلیفه و جانشینش مسبب رنج و محنت گردد؟! برخلاف این دسته روایات ضعیف، روایات بسیاری خلق و صفات و سیره عملی امام زمان(عج) را مانند پیامبر اکرم (ص) دانسته اند. صدوق، محمد بن علی، کمال الدین ج۲ ص ۴۱۱ 3⃣ سبک و سیره واقعی امام زمان(عج) در روایات: 🍃 امام باقر(ع): "مهدی حکم می کند بین اهل تورات با تورات، و بین اهل انجیل با انجیل و بین اهل زبور با زبور، و بین اهل قرآن با قرآن"(منعمانی، محمد بن ابراهیم ،الغیبة، ص ۲۳۷) 🍃 امام رضا(ع) در توصیف شخصیت امام عصر(عج) می فرماید: "او عالم ترین، شکیباترین، باتقواترین، سخاوت مندترین، شجاع ترین و عابدترین مردمان است". (صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج ۴ ص ۴۱۸) 🍃 در وصف روزگار با صفا و دیدنی مهدی موعود(عج) در روایات چنین گفته اند: هیچ انسانی به دیگری نخواهد کرد، فقر را از بین می برد، روی زمین خرابی باقی نمی ماند مگر آنکه آباد شود، عدالت و سازندگی را در همه شهرها گسترش می دهد و خوان حکمت و ثروت گسترده می شود. http://yon.ir/mouood 4⃣ حتی با فرض قبول روایات مخدوش شبهه، تشابهی بین آنها و اعمال داعش وجود ندارد؛ چراکه داعش نیست و اکثریت مطلق قربانیان داعش شیعیان و اهل تسنن (یعنی ) هستند نه کفار! http://yon.ir/Zohoorr 🌷👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
موسسه کلامی احیاء ☸ سوال) آیا وعده شفاعت دادن باعث جرأت مردم بر معصيت مى‏شود؟ ✅جواب از اين اشكال را بدو نحو ميدهيم، يكى نقضى و يكى حلى: ℹ️ اما جواب نقضى، اينكه شما درباره آياتى كه وعده مغفرت ميدهد چه مى‏گوئيد؟ عين آن اشكال در اين آيات نيز وارد است، چون اين آيات نيز مردم را بارتكاب گناه تشویق مى‏كند، مخصوصا با در نظر گرفتن اينكه مغفرت واسعه رحمت خدا را شامل تمامى گناهان سواى شرك ميسازد، مانند آيه (إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ، وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ، خدا اين گناه را نمى‏آمرزد كه به وى شرك بورزند، ولى کمتر از شرك را از هر كس بخواهد مى‏آمرزد) و اين آيه مربوط بغير مورد توبه است، چون اگر در باره مورد توبه بود استثناء شرك صحيح نبود، چون توبه از شرك هم‏ پذيرفته است. ℹ️ اما جواب حلى اين است که وعده شفاعت و تبليغ آن بوسيله انبياء، وقتى مستلزم جرئت و جسارت مردم ميشود و آنان را بمعصيت و تمرد وا ميدارد، كه اولا مجرم و صفات او را معين كرده باشد، و يا حد اقل گناه را معين نموده، فرموده باشد كه چه گناهى با شفاعت بخشوده ميشود، و طورى معين كرده باشد كه كاملا مشخص شود، اما آيات شفاعت اينطور نيستند، اولا خيلى كوتاه و سر بسته اند، و در ثانى شفاعت را مشروط بشرطى كرده، كه ممكن است آن شرط حاصل نشود و آن خواست خدا است. ثانيا شفاعت در تمامى انواع عذابها، و در همه اوقات مؤثر باشد، به اينكه بكلى گناه را ريشه كن كند. مثلا اگر گفته باشند: كه فلان طائفه از مردم، و يا همه مردم، در برابر هيچيك از گناهان عقاب نميشوند، و ابدا از آنها مؤاخذه نمى‏گردند، و يا گفته باشند: فلان گناه معين عذاب ندارد، و براى هميشه عذاب ندارد، البته اين گفتار بازى كردن با احكام و تكاليف متوجه بمكلفين بود. و اما اگر بطور مبهم و سر بسته مطلب را افاده كنند، بطورى كه واجد آن دو شرط بالا نباشد، يعنى معين نكنند كه شفاعت در چگونه گناهانى و در حق چه گنه‏كارانى مؤثر است، و ديگر اينكه عقابى كه با شفاعت برداشته ميشود، آيا همه عقوبتها و در همه اوقات و احوال است، يا در بعضى اوقات و بعضى گناهان؟. در چنين صورتى، هيچ گنه‏كارى خاطر جمع از اين نيست كه شفاعت شامل حالش بشود، در نتيجه جرى بگناه و هتك محارم الهى نميشود، بلكه تنها اثرى كه وعده شفاعت در افراد دارد، اين است كه قريحه اميد را در او زنده نگه دارد، و چون گناهان و جرائم خود را مى‏بيند و مى‏شمارد، يكباره دچار نوميدى و ياس از رحمت خدا نگردد(.ترجمه تفسير الميزان،ج‏1،ص250-252. 👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🎥 چرا برای خانم ها سختگیرانه تر از آقایان است؟ 🖲چرا حد ها و آقایان باید متفاوت باشد؟ 🌿🍃 🎙 🗂 مشاهده کامل تمامی قسمت های برنامه: yun.ir/402yvc ()👇👇👇 🇮🇷https://eitaa.com/eteghadiehya
کلامی احیاء : ✴️رحمت الهی و عذاب دائمی برای گناه✴️ ❇️اشكال) اينكه خداى سبحان با اينكه داراى رحمت واسعه است، چگونه رحمتش اجازه ميدهد كسى را بيافريند كه بازگشت او بسوى عذاب دائم باشد، عذابى كه هيچ موجودى تاب تحمل آن را ندارد. ✅علامه طباطبایی (ره): عذاب خالد اثر و خاصيت آن صورت شقاوت بارى است كه نفس انسان گناهکار بخود گرفته و او را نوع‏ مخصوصى از انسانها كرده، همانطور كه گاو نميتواند روزى غير گاو شود اين نوع انسان هم نميتواند نوع ديگرى شود، چون گفتگوى ما از چنين انسانی بعد از آن است كه وی نخست به اختيار خود گناهانى مرتكب شد و سپس بدنبال آن گناهان احوالى پى در پى در نفس او پديد آمد و بدنبالش استعداد شديدى در ذات نفس پيدا شد و همين شدت يافتن استعداد نفس، علتى است كه در تمامى حوادث باعث ميشود صورتى متناسب با سنخ آن استعداد در نفس پديد بياورد. در نتيجه همانطور كه بعد از انسان شدن نان و گوشت و ميوه و عناصر و مواد ديگرى كه انسان مركب از آن است، ديگر صحيح نيست بپرسيم چرا اين مركب شعور پيدا كرده و چرا فكر دارد و چرا و چرا و صدها چراى ديگر، براى اينكه پاسخ به همه اين سؤالات يك كلمه است و آن اين است كه چون انسان شده این تغییرات در انها بوجود آمده است. همچنين در مورد بحث ما، صحيح نيست بپرسيم چرا شقاوت دست از يقه او بر نميدارد و دائما آثار شقاوت از آن سر مى‏زند؟ كه يكى از آن آثار، عذاب جاودانه است، چون جواب همه اينها اين است كه چون او بدست خود و به اختيار خود، خود را شقى ساخت، يعنى انسانى خاص كرد كه شقاوت، لازمه وجود او است. ✅ از طرف دیگر، رحمت در خداى تعالى به معناى رحمت در ما انسانها نيست، زيرا رحمت در ما (بخاطر داشتن اعضايى چون قلب و اعصاب و هر عضو ديگرى كه در حال رحمت عكس العمل نشان ميدهد)، به معناى رقت قلب و اشفاق و تاثر باطنى است و معلوم است كه اين حالات درونى ماده ميخواهد، يعنى حالات يك موجود مادى است، و خداى تعالى منزه از ماده است. بلكه به معناى عطيه و افاضه است، افاضه آنچه كه مناسب با استعداد تام مخلوق است، مخلوقى كه بخاطر بدست آوردن استعداد تام، قابليت و ظرفيت افاضه خدا را يافته، آرى مستعد وقتى استعدادش به حد كمال و تمام رسيد، دوستدار آن چيزى ميشود كه استعداد دريافت آن را پيدا كرده و آن را با زبان استعداد طلب مى‏كند و خداوند هم آنچه را مى‏طلبد و درخواست مى‏كند به او افاضه مى‏فرمايد. از سوى ديگر اين را ميدانيم كه رحمت خدا دو نوع است رحمت عام كه عبارت است از همين افاضه چيزى كه موجود، استعداد آن را يافته و مشتاقش شده و در صراط وجود و تكوينش بدان محتاج گشته و دوم رحمت خاصه، كه عبارتست از افاضه و اعطاء خصوص آن چيزهايى كه موجود در صراط هدايتش بسوى توحيد و سعادت قرب بدان محتاج است، و نيز افاضه و اعطاء خصوص آن چيزيهايى كه انسان مستعد براى شقاوت آنهم مستعد به استعداد شديد و تام، محتاج بان شده و آن عبارتست از رسيدن شقاوتش به حد كمال و به حد صورت نوعيه، پس دادن چنين صورت نوعيه كه اثرش عذاب دائم است، منافاتى با رحمت عمومى خدا ندارد، بلكه اين خود يكى از مصاديق آن رحمت است. بله با رحمت خاصه او منافات دارد، اما نفس شقى قابل دريافت آن نيست و معنا ندارد كه آن رحمت شامل كسى شود كه از صراط آن بكلى خارج است. پس اينكه گفت: عذاب دائم منافات با رحمت خدا دارد، اگر مرادش از رحمت، رحمت عمومى خداست، كه گفتيم: شقاوت شقى و بدنبالش عذاب خالد او هيچ منافاتى با آن رحمت ندارد، بلكه خود عين رحمت است و اگر مرادش رحمت خاصه او است، باز هم منافات ندارد، براى اينكه شقى مورد اين رحمت نيست، (هم چنان كه جاودانه بودن خران در خريت، با رحمت خاصه خدا كه مخصوص اصحاب صراط مستقيم از انسانها است، منافات ندارد). علاوه بر اينكه اگر اين اشكال تمام باشد در عذاب موقت هم وارد است، بلكه نسبت به عذابهاى دنيوى نيز متوجه ميشود و اين خود روشن است. 👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
نقد کتاب «نقد قرآن» دکتر سها (جلسه ۲).m4a
12.93M
✳️ نقد کتاب سها (جلسه ۲) ✍استادمعظم دکتر علی نصیری مباحث این جلسه: ۱. معرفی فصول کتاب ۲. تبیین ضعف های ساختاری کتاب ۳. علت گسترش توجه به این کتاب و... @alinasirigilani 🌷👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
🔔🔔 نسخه جدید نرم افزار المکتبه الشامله در تاریخ 6 فروردین 1399 ، (25 مارس 2020) منتشر شد. محیط کاربری تغییرات ملموسی پیدا کرده، سرعت سرچ بسیار بیشتر شده، تعداد کتب افزایش پیدا کرده، مشکل ناخوانا بودن فونت که در ویندوز 10 برای برخی ایجاد شده بود به طور کلی از بین رفته است. 🦋این نرم افزار را می توانید از سایت رسمی نرم افزار با استفاده از لینک: 🔸 http://shamela.ws/index.php/page/shamela-4 با حجم حدود 7 گیگ دانلود کنید. @ketabemobin114 🌷👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
1397-9-10-Shobahat-OstadJafari.mp3
14.93M
🔆نقد و بررسی جریان انحرافی احمد الحسن توسط حجه الاسلام دکتر محمد جعفری فایل شماره3⃣ 🔶علل بوجود آمدن جریانات انحرافی در عراق 🔶شبکه های رسانه ای آنها 🔶ادعای فرزند داشتن امام عصر(عج) 🔶دلیل دیگر بر بطلان ادعای آنها 🌷👇 https://eitaa.com/eteghadiehya
⭕️اعتقادات مختلف درباره خدا: 1⃣خداباوری(theist): اعتقاد به این که خداوند متمایز از عالم است و در عین حال فعالیت علّی در آن دارد. این اصطلاح در مورد ادیان یکتاپرستی به کار می رود. 2⃣خداباوری طبیعی(دئیسم): نام ادیان یکتاپرستی است که معتقدند خدا خالق عالم است اما در عالم فعال نیست. آنها باور ندارند که خدا به انسان وحی می‌کند، ایجاد کننده معجزات است و تاریخ بشر را از سر مشیت هدایت می‌کند. 3⃣ملحد(atheist): کسی است که معتقد است خداباوری کاذب است. 4⃣لاادری گو(agnostic): مدعی است که نمی‌داند خداباوری حق است یا نه. و هیچ انسانی نمی تواند به حقانیت یا بطلان خداباوری علم داشته باشد. 5⃣ادیان ابراهیمی(Abrahamic Religion): اسلام یهودیت و مسیحیت را «ادیان ابراهیمی» نامیده اند؛ زیرا هر سه به اهمیت ابراهیم به عنوان اولین نیای حیات ایمانی اذعان دارند. از جمله مشترکات اکثر طرفداران این سه دین، اعتقاد به حیات اخروی، حکمت خداوندی و کمال نهایی تاریخ بشر در محکمۀی عدل الاهی و پیامد های آن است 🌷👇 https://eitaa.com/eteghadiehya