⭕️ #موسسه_کلامی_احیاء_همدان با همکاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به #شبهات حوزه علمیه قم دوره کوتاه شبهه پژوهی #کرونا را در قالب مدرسه پاییزی به صورت #مجازی برگزار می کند. (۶ و ۱۳ آذر ۹۹)
♦️جهت ثبت نام اطلاعات زیر را به آیدی @Admin_spasokh ارسال فرمایید:
♂ نام و نام خانوادگی+ازموسسه احیاء
♂ کد ملی
♂ شماره پرونده مرکز مدیریت حوزه
♂ شهر محل سکونت
♂ شماره موبایل
🔻به همراه اعطاء گواهی شرکت در دوره
🔻 آخرین مهلت ثبت نام ۳ آذر
متن شبهه*👇
آیا زمانی که اعراب به ایران حمله و یورش بردند
امیرالمومنین علی ابن ابیطالب امام علی (ع) آنها را از جنگ منع کرد و خطبه ای چیزی هست که این کار را کرده باشند؟
یا خودش هم موافق حمله اعراب بوده؟
📌 *پاسخ به شبهه*👇
1️⃣ امیرالمومنین علی علیه السلام، پس از رحلت رسول گرامی اسلام، خانه نشین شد و حق حکومتی که توسط خداوند به او عطا شده بود از وی غصب شد. بالطبع حاکمان وقت نیز برای اقداماتشان از حضرت علی (ع) کسب اجازه نمی کردند و ایشان قدرتی نداشتند که بخواهند نظر خود را اعمال کنند.
2️⃣ خلفا با نظر خود فتوحات را آغاز کردند. در مواردی به حضرت علی علیه السلام پیشنهاد شده که فرماندهی لشکریان را (در فتوحات) به دست بگیرند اما ایشان نپذیرفتند.
3️⃣ در مواردی که تصمیم گیری های غلط درباره وقایع جنگی ممکن بود خطر سنگینی برای حکومت اسلامی داشته باشد، امیرالمومنین با مشورت ها و راهنمایی های خود خلفا را ارشاد می کردند.
4️⃣ در مواردی حضرت علی (ع) اجازه داده اند که برخی از اصحاب و دوستانشان در نبردهای فتوحات شرکت کنند.
👈 با توجه به بشارتهای خداوند در قرآن کریم مبنی بر گسترش اسلام و پیروزی اسلام بر سایر ادیان، انتظار می رفت که در مدت کوتاهی دایره جامعه اسلامی گسترده تر شود و اگر امیرالمومنین بلافاصله پس از پیامبر زمام امور را به دست می گرفتند، در راه گسترش اسلام اقدامات مهمی انجام می دادند. اما شیوه خلفا در این نبردها بیشتر کشورگشایی و گسترش مرز جغرافیایی بوده تا اینکه بخواهند فرهنگ و باور اسلامی را گسترش دهند. بنابراین اگرچه امیرالمومنین با مشورتهای خود به نحوی به فتوحات کمک رسانده اند اما اساسا این مشورتها بیشتر برای حفظ بنیان حکومت اسلامی بوده و این شیوه را نپذیرفته و زیربار قبول مسئولیت آن نرفته اند.
مستندات مطالبی که در بالا آمده، در مقالات زیر قابل دسترسی است:
مقاله: مواضع على (ع) در برابر فتوحات خلفا / محسن رنجبر
https://b2n.ir/547649
پاسخ سایت پرسمان:
https://b2n.ir/526348
پاسخ سایت اسلام کوئست:
https://b2n.ir/940341
--------------------------
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
D1737626T13329606(Web).Mp3
550K
آیا کسی که خودکشی می کند، با اذن و اراده خدا بوده است؟
قرآن می گوید هیچ مرگی بدون اذن و اجازه خدا نیست. کسی که خودکشی می کند، آیا با اذن و اراده خدا بوده است؟
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
🔆 شبهه :
چرا امام زمان (عج) مشکلات را بر طرف نمی کند؟
🔆 پاسخ شبهه :
1⃣ این قبیل سوالات بیشتر زمانی گسترش پیدا میکند که رویداد مهمی رخ می دهد. مثلاً در سده هفتم، بخصوص با تهاجم مغولان⚔ به ایران و انقراض خلافت عباسی در بغداد(۶۵۶ق)، این گونه پرسش ها رواج بیشتری یافت.
عالمان شیعه که با این شبهات مواجه بودند، در صدد پاسخگوئی برآمدند.
2⃣ در دوران معاصر نیز جهانیان و بخصوص شیعیان وقتی با مشکلات و رویدادهایی همچون کرونا مواجه می شوند، این پرسش برای آنها زنده می شود.
3⃣ سید بن طاووس در پاسخ به پرسش یاد شده می نویسد:
یکی از معتقدان به امامت آن بزرگوار گفت: برای من در غیبت امام زمان (ع) شبهه حاصل شده است.
گفتم: چه شبهه ای؟
گفت: آیا برای آن حضرت امکان ندارد که یکی از شیعیان خود را ملاقات کند و اختلاف هایی را که در دین جدّش روی داده است، از میان ببرد؟
(او از من خواست که پاسخ آن را بدهم. امّا نه آنسان که در کتابها نوشته اند؛ چه از آنها و از آنچه شنیده است ، رفع شبهه او نشده است.)
گفتم:
آیا قدرت آن حضرت در رفع اختلاف ها بیشتر است یا توانایی خدای متعال؟
آیا رحمت و فضل حق تعالی بیشتر است یا رحمت و فضل و عدل آن بزرگوار؟
گفت:
البته قدرت و رحمت و عدل الهی.
گفتم:
چرا خدای ارحم الراحمین و اکرم الاکرمین این اختلاف ها را رفع نمی فرماید؟
و می دانیم که خدای تعالی برای این کار، راه ها و اسبابی در حیطه قدرت دارد که بنی آدم را آن امکان نیست.
آیا در این کار حکمت و مصلحت و عدل و فضیلت نیست که او جلّ جلاله مقتضی دانسته است؟
گفت: آری
گفتم: پس عذر خلیفه و جانشین او نیز همان اقتضای کار است؛
آنچه را امام ع انجام دهد که امر و رضای الهی است.
💎آنگاه سخن مرا پذیرفت و شبهه اش برطرف گردید و دانست که این سخن حقّ را که پروردگار جلّ جلاله بر زبان من جاری ساخته است، صحیح و درست است.
(سید بن طاووس، کشف المحجه لثمره المهجه یا فانوس، ترجمه اسد الله مبشری، ص ۲۲۸- ۲۲۹)
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
شبهه:
هر فردی یه روشی داره برای رسیدن به خدا. ما نباید کاری داشته باشیم که اون شخص چطوری به خدا میرسه. همونطور که ما با نماز و قرآن خوندن به خدا می رسیم، یکی دیگه با یه روش دیگه . چرا ما می خوایم بگیم که اونها بی دین هستند و فقط کسایی که نماز می خونن مقید و دین دار هستند؟
📌 *پاسخ به شبهه*👇
منظور از رسیدن به خدا، این است که انسان در اعمال و رفتار و صفات و ویژگی ها، به صفات الهی نزدیک بشود و این که با اعمال و رفتارش بتواند رضایت خداوند متعال را کسب کند.
شما می گویید "هر کسی روشی دارد برای رسیدن به خدا." از شما می پرسم که افراد "روش رسیدن به خدا" را از کجا پیدا می کنند؟ آیا هر کسی خودش راه رسیدن به خدا را کشف می کند؟ با چه ابزاری این راه را کشف می کند؟ با عقل و منطق خود؟ یا با احساسات و عواطفش؟
آیا دلیل قطعی و ضمانتی وجود دارد که مطمئن شویم راهی را که برخی برای رسیدن به خدا پیش گرفته اند، حتما رضایت خدا را به دنبال خواهد داشت؟
فرض کنید یک شخصی می گوید من سه بار در هفته به بالای این کوه می روم و همین راه رسیدن من به خداست. همین کار رضایت خدا و سعادت ابدی را برای من به دنبال خواهد داشت.
او چه دلیلی می تواند برای این کارش ارائه بدهد. آیا خدا با او سخن گفته و عملش را تایید کرده یا با دلیل عقلی به این راه رسیده است یا اینکه فقط خیال می کند اینچنین باشد؟
اگر کسی پیدا بشود که با دلیل قطعی و یقینی، راهی را معرفی کند که قطعا انسان را به خدا برساند و رضایت خدا را به دنبال داشته باشد، او حتما دین دار به حساب می آید.
اما متاسفانه هیچ دلیل عقلی و منطقی ای برای اثبات و ضمانت راه هایی که از خودمان برای رسیدن به خدا اختراع می کنیم وجود ندارد.
اصلا چه کسی گفته که راه رسیدن به خدا را خودمان باید کشف کنیم؟ آیا بهتر نیست که خود خدا بگوید با چه عملی خشنود و از چه کاری خشمگین می شود؟ آیا بهتر نیست خود خدا به ما بگوید که برای شبیه او شدن، و برای رسیدن به او چه کاری باید انجام بدهیم؟
"ادیان الهی" که کاملترین آنها "دین اسلام" است، همان راهی است که خدا برای رسیدن به خودش به بشر نشان داده است.
خداوند با فرستادن پیامبر و قرآن کریم و نیز تحقق معجزات متعدد به دست پیامبرش، به انسان ها گفته است که اگر می خواهید به سمت من بیایید، اگر می خواهید رضایت من را کسب کنید و به سعادت ابدی برسید، باید از این راهی که من به شما نشان دادم پیروی کنید. باید احکام این دین خاص(اسلام) را اجرا کنید.
بنابراین تنها راهی که به خدا ختم می شود، همان دینی است که خودش فرستاده برای هدایت انسان ها. از آنجا که راه ها و روش های اختراعی برای رسیدن به خدا از هیچ دلیل معتبر و قانع کننده ای برخوردار نیستند، پس نمی توان پیروان آن روش ها را دین دار دانست.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
چگونه ممکن است انسان مقدّرات و سرنوشت خود را به دست استخاره بسپارد؟!
«استخاره» یک نوع دعاست و طلب خیر از خداوند است بنابر برخی روایات، ۲ رکعت نماز استخاره خوانده می شود و پس از نماز از خداوند در مورد یک کار و برنامه خاص هر جه خیر و مصلحت هست خواسته می شود.
بنابر برخی دیگر از روایات (که ضعیف و غیرمعتبر هستند) در واقع اگر انسان در انجام یا ترک کاری مردد شود ابتدا از عقل و مشورت با افراد کاردان استمداد می جوید، اگر به نتیجه نرسید؛ با استخاره با قرآن یا تسبیح یا سنگ ریزه از باب قرعه از خداوند می خواهد که خیر را براى او معیّن فرماید. که البته برخلاف رویه عرف، گونه اول از استخاره درست تر و متقن تر است.
در روایتی مى خوانیم: «هیچ بنده باایمانى از خداوند طلب خیر نکرد، مگر این که خداوند خیر را براى او فراهم ساخت!». در واقع هدف از استخاره آن است که انسان پس از انجام تدابیر صحیح، از خداوند خیر و نفع مسئلت کند و این یک دعا است.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پاسخ_به_شبهات 6
سرنوشت کسانی که پیمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله )در غدیر خم را نادیده گرفتند
روایت عمر بن خطاب از غدیر خم
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
https://telegram.me/ehyakalam