صوت نشست ۱۱ (نشست اول آیت الله مصباح یزدی).mp3
12.92M
✅ صوت نشست ۱۱
🔹سلسله نشستهای یادبود فیلسوف و متفکر برجسته، حضرت آیت الله مصباح یزدی (ره) و تبیین ابعاد فکری ایشان به همت مراکز علمی کرمانشاه و #موسسه_کلامی_احیاء_همدان
☘ نشست اول
🔹بخش اول
▫️حجتالاسلام والمسلمین مصطفی کریمی، از اعضای هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) با موضوع «فلسفه وحی و نبوت»
📣 چهارشنبه ۱۷ دیماه
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر کرمانشاه
---------------------------------
💠 @kalamkermanshsh
---------------------------------
✍ #موسسه_کلامی_احیاء_همدان باهمکاری حوزه علمیه الزهراء برگزار می کند:
💠 دوره آموزشی جریان شناسی فکری احزاب و گروه های سیاسی زاویه دار در ایران
✅ با تدریس مولف و استاد شاخص جریان شناسی حوزه علمیه قم حجت الاسلام و المسلمین مصطفی اسکندری
🔻با اعطاء گواهینامه حضور در دوره
🔹 حضور برای عموم #خواهران و #برادران آزاد است.
با کلیک بر لینک زیر به عنوان میهمان وارد شوید👇👇
https://www.skyroom.online/ch/milad3157/eskandary
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
❓❓❓❓❓🌷🌷🌷🌷
چه آیاتى در قرآن دلالت بر مختار بودن معصوم مى کند؟
👇👇👇👇👇📌📌📌
◀️با مراجعه و تدبر در قرآن در مى یابیم که آیات قرآن به مختار بودن معصوم در ترک گناه صحّه گذارده است; اینک به برخى از آیات اشاره مى کنیم:
🌷الف) «قُلْ أَغَیْرَ اللهِ أَتَّخِذُ وَلِیّاً فاطِرِ السَّماواتِ وَاْلأَرْضِ وَهُوَ یُطْعِمُ وَلا یُطْعَمُ قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ أَوَّلَ مَنْ أَسْلَمَ وَلا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِکِینَ * قُلْ إِنِّی أَخافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذابَ یَوْم عَظِیم»(۱)؛ (بگو اى پیامبر! آیا غیر از خدا را به یارى و دوستى برگزینم؟ (در صورتى که) آفریننده آسمان ها و زمین خداست. او به خلق، طعام و روزى مى خوراند و خود از طعام بى نیاز است. بگو اى رسول! من مأمورم اولین کسى باشم که تسلیم حکم خداست؛ از کسانى که به خدا شرک ورزیده اند مباش. بگو اگر من نافرمانى کنم، از عذاب آن روز بزرگ سخت مى ترسم.)
صریح آیه آن است که پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) از معصیت مى ترسد; زیرا منجر به عذاب قیامت مى گردد. او اگر قدرت بر معصیت نداشت چگونه ممکن بود که از معصیت خوف داشته باشد.؟!
🌷ب) «وَلا تَدْعُ مِنْ دُونِ اللهِ ما لا یَنْفَعُکَ وَلا یَضُرُّکَ فَإِنْ فَعَلْتَ فَإِنَّکَ إِذاً مِنَ الظّالِمِینَ»(۲)؛ (وغیر از خداى یکتا هیچ یک از این خدایان باطل که به حال تو سود و ضررى ندارد، به خدایى مخوان و گرنه از ستمکاران خواهى بود.)
کسى که اختیارندارد، آیاصحیح است که درباره او گفته شود: «اگرانجام دهى...»؟
🌷ج) «قُلْ إِنَّما أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللهَ وَلا أُشْرِکَ بِهِ إِلَیْهِ أَدْعُوا وَإِلَیْهِ مَآبِ»(۳)؛ (به آن ها بگو: من مأمورم که خداى یکتا را بپرستم و هرگز کسى را شریک او قرار ندهم و خلق را به سوى او دعوت مى کنم و بازگشتم به سوى اوست.) پر واضح است، کسى که اختیارى از خود ندارد، صحیح نیست که به کارى مأمور شود.
🌷د) «وَإِذْ بَوَّأْنا لاِِبْراهِیمَ مَکانَ الْبَیْتِ أَنْ لا تُشْرِکْ بِی شَیْئاً...»(۴)؛ (و یادآور آن گاه که مکان خانه را براى ابراهیم معیّن کردیم (به او گفتیم) چیزى را براى من شریک قرار نده.)
🌷هـ) «وَلَقَدْ أُوحِیَ إِلَیْکَ وَإِلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکَ لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَلَتَکُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِینَ»(۵)؛ (و همانا بر تو و رسولان پیش از تو چنین وحى شده است که اگر به خدا شرک آورى عملت محو و نابود مى شود و سخت از زیانکاران خواهى گردید.)
🌷و) «وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ اْلأَقاوِیلِ * لاََخَذْنا مِنْهُ بِالَْیمِینِ * ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِینَ * فَما مِنْکُمْ مِنْ أَحَد عَنْهُ حاجِزِینَ»(۶)؛ (و اگر به دروغ به ما سخنانى مى بست محققاً ما او را باقدرت مى گرفتیم و رگ قلبش را قطع مى کردیم و شما هیچ یک به دفاع از او قادر نبودید).
(۱). سوره انعام، آیات ۱۴ و ۱۵.
(۲). سوره یونس، آیه ۱۰۶.
(۳). سوره رعد، آیه ۳۶.
(۴). سوره حج، آیه ۲۶.
(۵). سوره زمر، آیه ۶۵.
(۶). سوره حاقه، آیات ۴۴ ـ ۴۷.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
13991006251427-F (1).pdf
559.1K
#مقاله
گونه سنجی رابطه باورهای دینی و باورهای اخلاقی
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
864463146.pdf
1.07M
📗 #کتاب: پرسشهای دختر، پاسخهای پدر
🔺توضیحات: #پاسخ_به_شبهات دینی در روزگار #کرونا
✍نویسنده: کوشش جمعی از طلاب حوزه علمیه مشهد
#پرسمان_اعتقادی
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
🌷باطلابپاسخگوهمراهباشید
🌹@Tollabe_pasokhgoo
🔴 آیت الله شیخ جعفر ناصری:
🔵 توجّه دادن مردم به امام زمان علیه السلام آثار وضعی در زندگی دارد؛ یعنی هرکه می خواهی باش، اگر این کار را توانستی انجام بدهی، از جهت دنیایی و اولاد و یک سری مسائل، خیر می بینی و عمر و زندگی برکت می کند؛ یعنی همین که توجّه پیدا کردی یا توجّه دادی مردم را یا خودت را خدمت حضرت بقیة الله صلوات الله علیه، آثار وضعی خوبی دارد و زندگی را پربرکت می کند.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
🔴 حضرت زهرا سلام الله علیها بهترین الگو در دفاع از ولایت، امامت و دغدغه داشتن برای ولی و امام، در تمام عالم هستی..
🔵 در واقع حضرت زهرا سلام الله علیها تجلی 8 مقامی هستند که منتظران هر صبح در دعای عهد، طلب می کنند.
🔹 در دعای عهد هر روز صبح می خوانیم: «اللّهمّ اجعلني من انصاره و اعوانه»، «الذابين»، «الممتثلين» ، «المسارعين»، «المحامين»، «السابقين»، و «المستشهدين»
🔺 جلوه عملی این مقام ها در عالم، حضرت زهرا سلام الله علیهابوده اند
که با همه وجود، یار و کمک رسان امام بودند و از امیرالمومنین علیه سلام حمایت و دفاع کردند...
🔺 همه ی وجود، اراده و خواست خود را در این مسیر قرار می دهند که امام زمانم چه می خواهد و کوشیدند دغدغه امام زمان خود را برطرف کنند.
🔺حضرت زهرا سلام الله علیها تنها نگفتند من عاشق امیرالمومنین علیه سلام و امام زمان خود هستم و دوست دارم یار ایشان باشم بلکه در این مسیر گام برداشتند، خواست و رضایت امام زمان ارواحنافداه را بر خواست نفس و اهل دنیا مقدم داشتند و اینگونه سرمشق برای تمام منتظران حجت خدا شده اند.
🤲 یا فاطر بحق فاطمه عجل لولیک الفرج
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
✍ با یاری خدای متعال "گروه پاسخ به شبهات اعتقادی" #موسسه_کلامی_احیاء_همدان تشکیل گردید که اعضای آن از فضلای همدانی (فارغ التحصیلان رشته عقاید و دانش های همگن) می باشند.
🔹ائمه جمعه و جماعات، دانشجویان و اساتید دانشگاه، مربیان، معلمان و مدرسان و... سوالات، شبهات و پرسشگران مباحث اعتقادی را به رابط گروه مزبور (با آیدی@shahadat1419 یا @Alizamani110) در ایتا ارجاع فرمایند.
#معارف_اعتقاری
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
شبهه:
❓❓❓❓❓❓❓❓❓
آیا حجاب اجباری با آزادی و حق پوشش منافات دارد؟
📌📌📌📌📌
✅پاسخ
📌ترفندی که مخالفان حجاب در این زمینه در پیش گرفته اند، این است که با به کار بردن کلمه «اجبار» مساله را به نحو خاصی طراحی کنند که مخاطب، گرفتار نوعی «بازیِ باخت-باخت» شود. وقتی مساله به این صورت مطرح میشود که «آیا اسلام طرفدار حجاب اجباری است؟» هرپاسخی، باخت موضع شما در قبال حکم اسلام را قطعی کرده است: اگر گفتید «نیست»، یکی از واجبات اسلام را که مورد اتفاق شیعه و سنی است انکار کرده اید؛ و اگر هم گفتید «هست»، بار منفی کلمه «اجبار» در دوره ای که شعار آزادی مهمترین محور ارزش گذاریها شده، چنان بر دوش شما سنگینی میکند که از اسلام چهره ای خشن ارائه میگردد و موجب میشود فضاهای عاطفی بر تحلیل منطقی غلبه کند.
◀️اگر بناست واژه درستی در این مورد استفاده کرد، #حجاب_قانونی مناسبتر به نظر میرسد.
◀️توضیح اینکه در هر جامعه ای بر اساس ارزشهای آن جامعه نسبت به بُروز رفتارهای #اجتماعی شهروندان و از جمله پوشش، قوانینی وضع میشود که رعایت آن بر همگان لازم است.
حتی در لائیک ترین جوامع هیچ کس نمیتواند به بهانه آزادی، کاملاً برهنه در جامعه حاضر شود. یا حتی به کارمندی اجازه نمی دهند، با لباس منزل، به محل کار برود و... زیرا اساسا وضع قانون به همین دلیل است تا اجازه ندهد ارزشهای پذیرفته شدهٔ جامعه هتک شود. البته بدیهی است که هر جامعه بر اساس ارزشهای همان جامعه، قانون وضع میکند.
و می دانیم که حجاب، هم از ارزشهای اصیل اسلام و هم یادگار نیاکان ما در دوران ایران باستان است.
◀️خلاصه اینکه همانطور که واژه هایی مانند #توقف_اجباری پشت #چراغ_قرمز یا دزدی نکردن اجباری و... نمیتواند قوانین مربوط به آن را زیر سوال ببرد، فضاسازی های مربوط به حجاب نیز به همین شکل است.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
شبهه ❓❓❓❓
📌قرآنی که هم اکنون وجود دارد تحریف شده است ، روایاتی هم در تاییدِ، تحریفِ، قرآن وجود دارد، اگر این گونه نیست، چگونه روایات دال بر تحریف قرآن را پاسخ مى دهید؟
پاسخ
👇👇👇👇
📌مهمترین دستاویزى که بعضى براى مسأله تحریف به دست آورده اند، روایات مختلفى است که بر اثر عدم درک مفهوم واقعى آن، و یا عدم بررسى سند آنها چنین سوء تعبیرى به وجود آمده است.این روایات بر چند گونه است:
◀️۱ ـ قسمتى از این روایات، روایاتى است که مى گوید: على(علیه السلام) بعد از وفات پیامبر(صلى الله علیه وآله) به جمع آورى قرآن پرداخت، و هنگامى که آن را جمع کرد و بر گروهى از صحابه که اطراف مقام خلافت را گرفته بودند، عرضه فرمود، آنها از آن استقبال نکردند و على(علیه السلام) گفت: دیگر آن را نخواهید دید!.ولى با دقت در همین روایات روشن مى شود، قرآنِ نزد على(علیه السلام) با دیگر قرآنها ابداً تفاوت نداشت، بلکه این تفاوت در سه چیز بود: نخست این که: آیات و سوره ها به ترتیب نزول تنظیم شده بود. دیگر این که: شأن نزول هر آیه و سوره در کنار آن قید شده بود. سومین امتیاز این که تفسیرهائى که از پیامبر(صلى الله علیه وآله) شنیده بود و همچنین آیات ناسخ و منسوخ در آن درج شده بود.بنابراین، قرآنى که على(علیه السلام) به جمع آورى آن پرداخت، چیزى جز این قرآن نبود و مازادش «تفسیرها» و «تأویل ها» و «شأن نزول ها» و «تمیز ناسخ و منسوخ» و مانند آن بوده است، و به تعبیر دیگر، هم قرآن بود، و هم تفسیر اصیل قرآن.در کتاب «سلیم بن قیس» مى خوانیم: «اِنَّ أَمِیْرَالْمُؤْمِنِیْنَ(علیه السلام) لَمّا رَأى غَدْرَ الصَّحابَةِ وَ قِلَّةَ وَفائِهِمْ لَزِمَ بَیْتَهُ، وَ أَقْبَلَ عَلَى الْقُرْآنِ...، فَلَمّا جَمَعَهُ کُلَّهُ، وَ کَتَبَهُ بِیَدِهِ، تَنْزِیْلَهُ وَ تَأْوِیْلَهُ وَ النّاسِخَ مِنْهُ وَ الْمَنْسُوخَ، بَعَثَ اِلَیْهِ أَبُوبَکْرَ أَنْ أُخْرُجْ فَبایِعْ، فَبَعَثَ اِلَیْهِ أَنِّى مَشْغُولٌ فَقَدْ آلَیْتُ عَلى نَفْسِى یَمِیْناً لا أَرْتَدِى بِرِداء اِلاّ لِلْصَّلاة حَتّى أُؤَلِّفَ الْقُرْآنَ وَ أَجْمَعَهُ...»؛ (هنگامى که امیرمؤمنان على(علیه السلام) خیانت و بى وفائى صحابه را مشاهده کرد، خانه را ترک نگفت، به قرآن روى آورد، [و مشغول جمع آورى همه قرآن، و نوشتن آن با دست خود شد]... و هنگامى که تمام آن را جمع و آن را با دست خود نوشت و حتى تنزیل و تأویل و ناسخ و منسوخ آن را جمع آورى فرمود، در این هنگام، ابوبکر به سراغ امام فرستاد که از خانه بیرون آى و بیعت کن! او در پاسخ، پیغام فرستاد: من مشغولم، سوگند یاد کرده ام که عبا بر دوش نگیرم مگر براى نماز تا همه قرآن را گردآورى کنم...).(۱)
◀️۲ ـ قسمتى دیگر از این روایات روایاتى است که اشاره به تحریف معنوى قرآن مى کند. زیرا مى دانیم تحریف بر سه گونه است: «تحریف لفظى»، «تحریف معنوى» و «تحریف عملى».منظور از «تحریف لفظى» آنست که در الفاظ و عبارات قرآن کم و زیاد و تغییر داده شود (این همان چیزى است که ما و همه محققان اسلام آن را شدیداً انکار مى کنیم).«تحریف معنوى» آنست که آیه اى را آن چنان معنى و تفسیر کنند که خلاف مفهوم واقعى آن باشد.و نیز «تحریف عملى» آنست که آن را بر خلاف، عمل کنند. مثلاً در تفسیر «على بن ابراهیم» از «ابوذر» چنین مى خوانیم: هنگامى که آیه: «یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ»(۲) نازل شد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: روز قیامت از مردم سؤال مى کنند: با ثقلین (قرآن و عترت پیامبر) چه کردید؟ مى گویند: «أَمّا الأَکْبَرُ فَحَرَّفْناهُ، وَ نَبَذْناهُ وَراءَ ظُهُورِنا...»؛ (ما ثقل اکبر (قرآن) را تحریف کردیم و پشت سر انداختیم).(۳) پیداست منظور از تحریف، در اینجا همان دگرگون ساختن مفهوم قرآن و پشتِ سر انداختن آنست.
◀️۳ ـ قسمت دیگرى از این روایات، روایاتى است که قطعاً مجعول است و براى بى اعتبار ساختن قرآن به دست دشمنان و منحرفان یا افراد نادان ساخته و پرداخته شده است. مانند روایات متعددى که از «احمد بن محمّد بن سیّارى» نقل شده است که عدد این روایات به صد و هشتاد و هشت روایت! بالغ مى شود(۴) و مرحوم «حاجى نورى» در کتاب «فصل الخطاب» فراوان از او نقل کرده است.«سیّارى» راوى این احادیث، به گفته بسیارى از بزرگان علم رجال، کسى بوده است، فاسد المذهب، غیر قابل اعتماد، و ضعیف الحدیث، و به گفته بعضى، اهل غلوّ، منحرف، معروف به اعتقاد به تناسخ و کذّاب، و به گفته «کشّى» صاحب رجال معروف، امام جواد(علیه السلام) در نامه خود، ادعاهاى «سیّارى» را باطل و بى اساس خوانده است.البته روایات تحریف، منحصر به «سیّارى» نیست ولى قسمت مهمش به او باز مى گردد!.در میان این روایات مجعول، روایات مضحکى دیده مى شود که هر کس مختصر اهل مطالعه باشد، فوراً به فساد آن پى مى برد. مانند روایتى که مى گوید در آیه ۳ سوره «نساء»: «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاّ تُقْسِطُوا فِی الْی
#ادامه
☝️☝️☝️☝️☝️
یَتامى فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ» در میان شرط و جزا «إِنْ ـ فَانْکِحُوا» بیش از یک سوم قرآن ساقط شده است!!! در حالى که در تفسیر سوره «نساء» آمده است: شرط و جزاء در آیه فوق کاملاً با یکدیگر مربوطند و حتى یک کلمه در میان این دو اسقاط نشده است. به علاوه بیش از یک سوم قرآن حداقل معادل چهارده جزء قرآن مى شود! این بسیار خنده آور است که، کسى ادعا کند: قرآن با آن همه نویسندگان و کتاب وحى و آن همه حافظان و قاریان از زمان پیامبر(صلى الله علیه وآله) به بعد چهارده جزأش بر باد رفته و کسى آگاه نشده؟ این دروغگویان و دروغ پردازان، توجه به این واقعیت تاریخى نکرده اند که: قرآن، قانون اساسى و همه چیز مسلمانان را از آغاز تشکیل مى داد، شب و روز در همه خانه ها و مساجد تلاوت مى شد، چیزى نبود که حتى یک کلمه آن را بتوان اسقاط کرد، چه رسد به چهارده جزء! دروغى به این بزرگى دلیل روشنى بر ناشى گرى جاعلان این گونه احادیث است. بسیارى از بهانه جویان در اینجا به سراغ کتاب «فصل الخطاب» که در بالا اشاره کردیم (نوشته مرحوم حاجى نورى) مى روند که در زمینه تحریف نگاشته است.ولى این کتاب با توجه به آنچه در بالا گفتیم وضعش روشن مى شود، علاوه بر آن مرحوم حاج شیخ «آقا بزرگ تهرانى» که شاگرد مبرز مرحوم «حاجى نورى» است در شرح حال استادش در جلد اول «مستدرک الوسائل» مى گوید: اما در مورد کتاب «فصل الخطاب» کراراً از استادم شنیدم مى فرمود: مطالبى که در «فصل الخطاب» است، عقیده شخصى من نیست، بلکه این کتاب را براى طرح بحث و اشکال نوشتم، و اشارتاً عقیده خودم راجع به عدم تحریف را آورده ام، و بهتر بود نام کتاب را «فَصْلُ الْخِطابِ فِى عَدَمِ تَحْرِیْفِ الْکِتابِ» مى گذاردم.
📌سپس مرحوم «محدث تهرانى» مى گوید: «ما از نظر عمل روش استاد خودمان را به خوبى مى دیدیم که هیچگونه وزن و ارزشى براى اخبار تحریف قائل نبود، بلکه آنها را از اخبارى مى دانست که، باید بر دیوار کوبند، تنها کسى مى تواند نسبت تحریف را به استاد ما بدهد که، به مرام و عقیده او آشنا نبوده باشد».آخرین سخن این که: آنها که نمى توانستند و یا که نمى خواستند عظمت این کتاب آسمانى را براى مسلمانان احساس کنند، کوشش کردند: با این گونه خرافه ها و اباطیل، قرآن را از اصالت بیندازند، و دستهاى زیادى در گذشته و امروز، در این زمینه کار کرده و مى کند.
(۱). «بحار الانوار»، جلد ۹۲، صفحه ۴۰.
(۲). سوره آل عمران، آیه ۱۰۶.
(۳). تفسیر«برهان»، ذیل آیه ۱۰۶ سوره آل عمران.
(۴). این احصاء و شمارش را نویسنده کتاب «برهان روشن» در آن کتاب آورده است.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
لطفا کانال را به سایرین معرفی فرمایید.
ایتا
🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام
🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
واتساپ
🌷👇
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d