فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
May 11
🔰توکّل های عقیم
⛰ تفاوت ابراهيم(ع)و ما، تفاوت كسى است كه واقعيت ها را ديده و هزار شكست را تجربه كرده و به شهادت رسيده كه وسيله ها از ثمره ها جدا هستند و گاهى همراه مى شوند و هيچ ضامنى ندارند.
⛰ تفاوت او با ما، تفاوت كسى است كه واقعيت ها را ديده، با كسى كه از واقعيت ها و از حقيقت ها چشم پوشيده و از شكست ها درس نگرفته و فقط سوخته است و ناليده است.
⛰داستان توكل كه بر ما سنگينى مىكند، از همين ديد مايه مىگيرد كه تو نمى توانى بر وسيله هايى كه عقيم مى مانند و يا خودشان تو را مى شكنند، تكيه كنى.
⛰تو، نه همراه پول، كه حتى همراه نان و لقمه ى در دست گرفته ات، آرام ندارى كه من كارم تمام است و امروز سيرم، چون آنقدر لقمه ها در گلوگير كرده اند و طرف را به خفگى هم كشانده اند.
⛰ما بر پول تكيه داريم. مى گوييم پول را روى كوه بگذار، كوه جواب مى دهد. بيچاره پول بايد آن قدر بدود تا نان و آب و چاى و سماور و وسيله بشود و تو مى دانى كه پس از اين همه تبديل، تازه كارها تمام نيست، كه واسطه ها و شكست ها زياد هستند.
⛰اين است كه نه تنها مؤمن ها، بلكه هر كس كه تكيه گاهى مى خواهد، بايد بر خدا تكيه كند؛ <<على الله فليتوكل المتوكلون>>
⛰ كه تكيهگاه ها و پناهگاههاى ديگر، خودشان آوارى بر سر تو مى شوند و بارى بر دوش و استخوانى در گلو!
❛❛ عینصاد
📚 صراط | ص ۴۳
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 دنیا رنج است اگر اسیرش باشی و سود است، اگر امیرش بشوی.
❞ عینصاد
📚 #روش_نقد
#️⃣ #جمله_کوتاه
📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰دنيا رنج است اگر اسيرش باشى و سود است، اگر اميرش بشوى.
🔹دنيا بد نيست، كم است. دنيا رنج است اگر اسيرش باشى و سود است، اگر اميرش بشوى.دنيا پا است اگر با آن راه بروى و بار است اگر او تو را راه ببرد. دنيا نور است و همچون خورشيد است. اگر با آن نگاه كنى مى بينى، اگر به آن نگاه كنى كور مى شوى و رنج مىبرى و مى سوزى.و دنيا مردار است اگر ذبحش نكنى و به كارش نگيرى و مرداب است اگر به جريانش نيندازى.
🔹ما با دنيا و ثروتمان، بخواهيم يا نخواهيم، مردار زمين و مرده زمان خواهيم بود مگر آنجا كه حركتى بگيريم و حياتى بدست بياوريم و سپس، خويش را ذبح كنيم و ذبيح الله شويم.آن هم رو به قبله ى حق، نه قبله ى هوس. و با دست ابراهيم و يا دست مسلم، نه با دست كافر و چنگال مشرك.و آن هم با حديد و آهن نه نرمش و بازى.
🔹و آن هم با قطع چهار رگِ نفس، خلق و دنيا و شيطان و گسستن اين پيوندها و اسارتها و رسيدن به ذبح و حيات بزرگتر. آنها كه ذبح مى شوند، به حيات و زندگى عظيمترى مىرسند و در اندام تكامل يافته ترى نيرو مى گيرند.
❛❛ عینصاد
📚 روش نقد مکاتب(آرمان، آگاهی و عرفان) | ص ۷۱
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰لا اکراه فی الدین
💠 مسأله اين نيست كه آدمى بر دين اجبار و اكراه ندارد؛ كه اين مسأله مطرح است كه در حوزه دين، اكراه و جبرى نيست.
💠 آدمى كه از تعقل و سنجش و از نجدَين و راهها و از دعوتها و هدايتها برخوردار است، ديگر جبرى و اكراهى برايش مطرح نيست.
💠 با وجود علم و اراده و قدرت حق و با وجود نظامها و سنتها و عليتها، با اين همه در حوزه دين اكراهى نيست.
💠 گرچه در حوزه تقدير و اندازهها و در حوزه نعمتها و موقعيتها و در ملكو ملكوت، آدمى آزاد نباشد و حتى در حوزه اختيار، مجبور به اختيار و آزادى باشد.
💠 با اين همه، در حوزه دين و تكليف و مسئوليت، آدمى با خودآگاهى و با وقوف بر خويش و با تعقل و سنجش به آزادى مىرسد و در اين حوزه اكراهى نيست.
💠 دقت تعبير و زيبايى كلام، اين گونه ادا مىشود، كه «لا إكراه فى الدين» و اين نكته پس از توجه به هيمنه و سيطره و احاطه ربوبى مطرح مىشود و تحليل مىشود، كه «قد تبين الرشد من الغى»، آدمى با جبر بر نعمت و قدر و با جبر بر اختيار و آزادى همراه تعقل و سنجش، جبرى بر جهتگيرىها ندارد، كه رشد و خسر براى آدمى مشخص گرديده است.
💠 داستان رشد و خسر و رشد و غى با داستان تكامل و نقص يكى نيست؛ كه آدمى حتى با شكوفايى و تكامل تمامى استعدادهايش در جهتگيرىها آزاد است، كه در جهت كمتر و پستتر و يا عالىتر و بيشتر حركت كند.
❛❛ عینصاد
📚 تطهير با جارى قرآن، جلد ۳ | ص ۴۴۳
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 پوک کردن آدم ها
❛❛ عینصاد
📚 #نامه_های_بلوغ
#️⃣ #تربیت
☑️ |روبیکا||اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
🌐سایت انتشارات لیله القدر
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰پوک کردن آدم ها
🔸اساس و ريشه ى آسيب ها و آفت هاى ما، در ضلال و گمشدگى است. ضلال به معناى گمراهى نيست، كه: «ضَلَّ السَّبيلُ» و «ضَلَّ سَعْيُهُم» و «ضَلَّ مطلبُهم» و «ضَلَّ قَدرُهم»، با اضافهى كلمه ها و به معناى گمراهى و سعى گم شده و هدف گمشده آمده است. ضلال؛ يعنى سرگشتگى؛ يعنى گمشدگى. و اين ضلال است كه منشأ تمامى گمراهى ها و از دست رفتن ها و كفرها و نفاق هاست.
🔸 آدمى كه خود را باخت، آدمى كه خود را گم كرد، آدمى كه خود را نديد و به حساب نياورد، اين چنين گمشده ى سرگشته اى را، هر كس به هر طرف مى برد؛ كه فرعونها، همينگونه آدم ها را با پوك كردن و خالى ساختن، به اطاعت مى كشيدند: «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَاطاعُوه».
🔸 اين استخفاف و سبك كردن است، كه باعث استثمار و استضعاف و اس اسهاى ديگر مى شود.
آنها كه آدمى را براى خود مىخواهند، اينگونه در ظلمات نگاه مى دارند و اين گونه سرگشته و گمشده مىخواهند. و خدا كه آدمى را بارور مى خواهد، او را در نور مى آورد تا خود را ببيند و با چشم باز سودا كند. و هدف هاى برابر و راه مناسب را بردارد و گرفتار ضلال در سعى و عمل نشود. پس ضلال آدمى، به ضلال اهداف و ضلال راه و ضلال سعى مى رسد.
📚 نامه های بلوغ | ص ۱۹۹
╭✤ @Einsad ✤╮