در آستانه بیستمین سالگرد ارتحال استاد صفایی حایری کتاب عوامل رشد رکود انحطاط برای اولین بار توسط انتشارات لیله القدرباهمکاری انتشارات ذکرا منتشر گردید @einsad
انتشار مجموعه تطهیر با جاری قرآن در قالبی جدید.
انتشارات لیلةالقدر با همکاری انتشارات ذکرا، بهمنظور ایجاد ارتباط قویتر و مؤثرتر خوانندگان با مجموعه تطهیر با جاری قرآن، این اثر ارزشمند را در قالبی نو منتشر کرده است.
اقداماتی که درخصوص این کتابها انجام شده، به شرح زیر است:
1. انتخاب عنوانهای نو برای هر جلد که گویای سخن اصلی نویسنده در آن باشد. این کار با حفظ عنوان کلی کتابها، یعنی «تطهیر با جاری قرآن» انجام شده است.
2. عنوانگذاری بخشهایی از کتاب.
3. ابهامزدایی از برخی عبارتها. این کار در پانویس انجام شده و به دو طریق صورت گرفته است: یکی توضیح مختصر عبارتها با امضای ناشر و دیگری ارجاع به دیگر کتابهای استاد صفایی.
4. ذکر آدرس آیات قرآن و منبع روایات و ترجمه آنها در صورتی که ترجمه کامل آنها در متن نیامده باشد.
گفتنی است که تاکنون پنج جلد از این مجموعه با نامهای زیر منتشر شده است:
جلد ۱: تنها پناه ( تفسیر سورههای ناس و فلق )
جلد ۲: بگو که «او»...( تفسیر سوره توحید )
جلد ۳: وقتی که از خودت میسوزی (تفسیر سوره مسد)
جلد ۴: آنگاه که یاری شدی (تفسیر سوره نصر)
جلد ۵: چشمهای بسته، چشمههای کور (تفسیر سوره کافرون)
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#اعدام_خدا
انسانِ امروز با تکیه بر علم و با تکیه بر روش علمی و منطقِ علمی اش به (نفی خدا) پرداخته . اگر تا دیروز حتی پیرزن های ریسنده برای اثبات خدا می توانستند دست از چرخشان بردارند و از برهان نظم و از برهان حرکت استفاده کنند ، انسان امروز ، دیگر این حرکت را (مکانیکی) نمی داند که محرک خارجی را برایش سراغ بگیرد ، بلکه (دیالکتیکی) می شناسد و خود جوشی ماده را بر اساس ترکیب و تضاد ، توجیه می کند و نظم و قانون را نتیجه ی این حرکت خودجوش می شناسد و ناظم و تنظیم کننده را کنار می گذارد . این انسان با سنگدلیِ تمام به آنچه که در دوره های دبستانش از کتاب های دینی شناخته ، می تازد و به آن قهقهه می زند و به داستان پیرزن و ناظم و معمار و بنّا ، گوش نمی دهد ؛ چون برای او دیگر این ها دلیل و برهان نیستند و دیگر زمین و آسمان و گل ها و پروانه ها و سنجاقک ها و زنبور های عسل با تمامی نظم و دقتشان آیه ی محکمی به حساب نمی آیند ، که او نظم را بر اساس تصادف می شناسد و علّیت را بر اساس حرکت (بی حساب) ولی مستمر ماده ، که پس از هزارها خطا در شکل امروزی جای گرفته است . این انسان ، این گونه به (جنگ خدا) برخاسته است و او را 《اعدام》کرده است .
📚 تطهیر با جاری قرآن ، علی صفایی حائری ، ص ۷۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✅رنج و لذت در نگاه توست
🔶استاد علی صفایی حائری:
حقيقت اين است كه لذت و رنج مربوط به خارج از وجود ما نيست، بلكه به نوع نگاه ماست.
من مىتوانم با تمامى امكانات در رنج باشم، با تمامى امكانات، چرا؟ چون وقوف دارم اين امكانات از من جدا خواهند شد. مرگ آگاهى و وقوف انسان نسبت به مرگ او را رها نمىكند و او رنج اين دنيا؛ رنج رهايى و جدايى را خواهد داشت.
و مىتوانم با تمامى رنجها راحت باشم. مع العسر در يسار و راحتى باشم. پس راحتى و يسار يا رنج و ناراحتى مربوط به بود و نبود دنياى خارج نيست، به نوع تعلق من، به توقع من، به موضعگيرى من، به برخورد من بر مىگردد.
📚 #روزگارستمگر ص۱۱۹
🌿 @einsad
4_5913728843385931622.mp3
650K
✅ گروه چشمه جاری در سروش:
گفتگو پیرامون اندیشه و شخصیت استاد علی صفایی حائری
لینک گروه: https://sapp.ir/joingroup/tpSAYMFi4CPgcrZaWk5Rj1Be
✅ #معلم خوب
🔶استاد علی صفایی حائری:
مدرسه، معبد است و معلم عابد و كارش، عبادت ...، اگر محركش خدا باشد و قصدش پيش بردن انسانها،به سوى اللّه و اگر نيّتش نزديكتر كردن خويش و ديگران باشد، در هر مرحله به طرف خالق هستى (قربة الى اللّه). معلم بايد بيش از هر كس، صداقت داشته باشد؛ چون الگو است، چون اسوه است. و صدق، چيزى نيست جز هماهنگى ميان حرف و عمل و نيّت. معلم خوب، چون خدا را دوست دارد، خلق خدا را نيز دوست دارد و فرزندان خلق را عاشق است. او فقط يك آشنا نيست، كه دوست است و مىگويند: دوست تو، كسى است كه تو را براى خودت مىخواهد. و دشمن تو، كسى است كه تو را براى خودش مىخواهد. و انسان عاشق خدا، خودش و ديگران و همه هستى را براى خدا مىخواهد و در اين مرحله است كه انسان به اخلاص مىرسد.
📚 #تربیت_کودک ص۱۶
🌿 @einsad
✅ روز معلم مبارک🌹
🔶استاد علی صفایی حائری:
كاش همۀ معلمهاى ما،به آن درجه از صميميت و ايمان و صداقت مىرسيدند كه شاگرد را حقيقتاً همچون فرزند خود، همراه خود و همگام خود حس مىكردند. درسشان زمزمۀ محبت بود و فريادشان خطاب به شاگرد اين كه:
اى همگام...
دستهايت را با قلم مىفشارم تا تپش ايمان را احساس كنى
چشمهايت را، با ديدگانم پيوند مىزنم تا پلى از اعتماد بسازم به هستى
سوگند كه هستيم را در راه هستى دادن نثار خواهم كرد
هستيم را در راه هستى دادن نثار خواهم كرد
📚 #تربیت_کودک ص۲۶
🌿 @einsad
✅ #معلم ،بايد ابتدا هدفش را بشناسد
🔶استاد علی صفایی حائری:
معلم،بايد ابتدا هدفش را بشناسد بداند كه شاگردانش را تا كجا مىخواهد برساند؟ راه رسيدن به اين هدف كدام است؟ ابزار و لوازم عبور چيست و موانع حركت چه مىباشد؟ و از همه مهمتر، متعلم بايد ضرورت حركت را حس كند،بايد عشق به حركت را در او آفريد.
ساخت ما ساختى است براى رفتن ، اين است كه ماندن مشكل است، نه رفتن. وقتى شاگرد ضرورت حركت را حس كرد، مىتوان برايش مشخص كرد كه:به سمت چى مىخواهى بروى، قلههايت كجاست و سپس موانع حركت (بيرونى - درونى) را بررسى كرد. البته، فقط توجه به قلّه مىتواند موانع را بردارد،بايد از درگيرىها به قدرت رسيد. و مذهب هم جهت حركت را نشان مىدهد و هم آداب حركت را نشان مىدهد و هم عشق به حركت را ايجاد مىكند و هم پاى دويدن را عطا مىكند.
📚 #تربیت_کودک ص۱۷
🌿 @einsad
✅ بهره مندى از رزق هاى عظيم
🔸 استاد علی صفایی حائری
وقتى كه اين ماه شروع مى شود، ماهى كه ميهمانى خدا در آن است و بهره هاى زيادى دارد و رزق هاى عظيمی مى خواهند به ما بدهند، ما هم بايد به دلمان و به روحمان برسيم.
چه كنيم كه #روح ما به آن وسعتى برسد كه از يك سلام و يك عليك! و يا از يك بارك الله و يك فحش، طوفان نگيرد؟!
و چه كنيم كه #دل ما به آن وسعتى برسد كه بت ها در آن گم بشوند و دلدار در آن، خانه بگيرد؟!
و چه كنيم كه #عقل ما بسنجد: سنجشى كه به عشق او منتهى بشود؟!
و چه كنيم كه #فكر ما به شناخت برسد: شناختى كه يقين را در ما به وجود بياورد؟!
و چه كنيم كه #وجود ما غذايى را بخواهد و به دنبال رزقى باشد كه اين تفكر و اين سنجش و اين عشق را تقويت كند؟!
📚 #بهاررويش ، ص 109
🌿 @einsad
✅ ماه رمضان؛ ماه طهارت
🔶استاد علی صفایی حائری
بعضی وقت ها ابری می آید اما نمی بارد. فرصت ها را می دهند، اما ما بهره نمی گیریم . رمضان ها آمده و رفته، اما جز خیس خوردن چرک ها چیزی برایمان باقی نمانده است.
در همین شب های ماه رمضان ، که ما دور هم می نشینیم و می گوییم ماه رمضان جدید آمد، باید مواظب باشیم و به خودمان فکر کنیم، ولی مانند کسی هستیم که به حمام آمده است، ولی نه برای تطهیر، که برای بازی.
📚 #اخبات ، ص۳۰
🌿 @einsad
✅ مهمانی خداوند کریم و توانا
🔶استاد علی صفایی حائری:
ميهمانىاى كه خدا در اين ماه براى ما دارد، ضيافتى است كه هماهنگ با آگاهى و كرامت و قدرت ميزبان است. هر چقدر ميزبان آگاهتر به من و نيازهاى من باشد و كريمتر و نيرومندتر و تواناتر، ضيافتش هم اوج بيشترى مىگيرد.
خدايى كه تمامىنيازهاى انسان را مىشناسد و تمامىابعاد او را مىداند و اين كرامت و قدرت هم در او هست، اين ضيافت را به پا داشته تا به تمامى ابعاد ما در اين ماه رزق بدهد و همين است كه فكر و تخيل و عقل و روح و تمامى بدن ما بايد در اين ماه رمضان رزق بگيرد و از اين ضيافت سرشار شود.
📚 #بهاررويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه #رمضان ) صفحه 18
🌿 @einsad
4_5875484783840067685.mp3
850.8K
✅ #قرآن درمان تمام درد ها
🔶استاد علی صفایی حائری:
قرآن كتابى است كه براى هر درد، درمانى دارد. و كتابى است كه براى هركس هدايتى دارد و شفايى مىآورد.
براى يك بيمار، گاهى بيش از يك آيه لازم نيست. اگر تمام قرآن را بررسى كند و اين آيه را كنار بگذارد، درمان نخواهد شد و شفايى نخواهد گرفت و اگر فقط همين يك آيه را ببيند و همان آيه برايش تلاوت شود و در آن تدبر كند، از آن بهره خواهد گرفت و راهش را خواهد يافت.
آنچه در قرآن از آن ياد شده، تلاوت آيههاست. و آنچه مانع گمراهى است،به شهادت قرآن دو چيز است:
وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللّهِ وَ أَنْتُمْ تُتْلى عَلَيْكُم آياتُ اللّه وَ فيكُم رَسُولُه. ١چگونه كفر مىورزيد در هنگامى كه آيهها بر شما تلاوت مىشود و رسول در ميان شما هست. مانع از كفر ورزيدن و گمراهى همين تلاوت آيهها و وجود رسول است و همين است كه پس از رسول،بايد رسول، جانشينى بيابد كه همراه قرآن و تلاوت آيهها باشد و از گمراهى جلوگيرى نمايد.
📚 #روش_برداشت_از_قرآن ، ص 24
🌿 @einsad
✅در اين ماه #رمضان بايد دلهايمان را مطالعهاى بكنيم، شايد...
🔶استاد علی صفایی حائری:
در اين ماه رمضان بايد دلهايمان را مطالعهاى بكنيم، شايد يك جمع بندى مناسبى براى اين ماه باشد. بايد ببينيم كينههاى ما نسبت به مؤمنين، نسبت به دوستان، از چه نوع است. آيا «لِلّه» است؟ در دعا داريم كه: «خدايا! تو كينهها را ببر، مگر آن كينه و غِلّى كه به خاطر تو باشد».
بايد ببينيم كه كينههاى ما به خاطر چيست؟آيا براى اينكه دعوتمان نكردند يا ديرتر به ما گفتند يا چايى خوب به ما ندادند يا...
اين كينههاباعث محروميتهاست. اين سوء ظنها و بدگمانىها باعث محروميتهاست؛ چه به خدا و چه به بندگان خدا.
آيا ما به خدا بدبين نيستيم؟ يعنى خدا را مهربان و رحيم مىبينيم، نزديك مىبينيم، مجيب مىدانيم، ته دلمان در پروندۀ خدا سياهى ننوشتهايم؟ راستى آيا مسبِّح هستيم؟
وقتى همۀ اين بارشها باشد ولى ظرف من واژگون باشد، چه حاصلى به دست مىآورم؟ در روايت آمده است كه اگر به مقدار كمى كينۀ مؤمنى در دل تو باشد، به اندازۀ سالهاى نورى، بوى بهشت را نخواهى شنيد و نخواهى يافت.
📚 #بهاررويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه رمضان)، ص33
🌿 @einsad
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#دوئل_جهنم_بهشت
جهنم و بهشت ، نتیجه (درگیری و یا هماهنگی) تو ، با《نظامی》است که می توانی با آن هماهنگ شوی و می توانی با آن در بیفتی . هر کس با آن در افتاد ضربه می خورد ، هر چند بزرگترین مخترع ها و کاشف ها باشد و هر کس با آن هماهنگ شد از آن بهره می گیرد هر چند رفتگر بی ارزش محل تو باشد . پاداش انسان چیزی جز (عمل) او نیست . نمی گویند اگر کبریت بزنی و آتش بگیری تو را آتش می زنیم که گفته اند اگر به (دامانت کبریت کشیدی ، می سوزی) . از آن جا که تو به این نظام ها و سنت ها (آگاه نیستی) خدا که آگاه و حاکم بر این هستی است تو را آگاه می کند و برای تو دستورهایی می گذارد و راه تو را به نور می بندد . این دستورها با نشاط و لذت تو دشمن نیست که (به خاطرِ) نشاط و لذت توست . کودکی که می خواهد با خاک بازی کند ، مادرش کنارش می کشد ؛ کودک بانگ بر می دارد بگذار خوش باشیم ؛ چرا مزاحمِ منی ؟ مادر آرام او را می بوسد ، پسرم همیشه خوش باش ! تو هنوز کزاز نمی شناسی و درد بی پایی را تجربه نکرده ای . پسرم همیشه خوش باش .
📚 روش نقد ، جلد یک ، علی صفایی حائری ، ص 88
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✅با تسبیح...
با تسبیح، تو دیگر گلهای از تقدیر نخواهی داشت و همراه هر قدر و اندازهای به تکلیف و دستورات روی خواهی آورد و دیگر چشم به دارایی و شکوفههای زندگی دنیا نخواهی کشید و فتنهها را خواهی شناخت و به رزق خدا روی خواهی انداخت.
🔶استاد علی صفایی حائری:
📚 آنگاه که یاری شدی ( #تطهیرباجاری_قرآن -۷)، ص ۴۷
@einsad
📚 #معرفی_کتاب بشنو از نی 👇
تهیه کننده معرفی نامه: عزیزالله حیدری
🌿 @einsad