eitaa logo
استاد علی صفایی حائری
62.1هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
38 فایل
انتشارات لیله القدر ناشر انحصاری آثار مرحوم استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) سایت: www.einsad.ir 📲ارتباط با ادمین @ad_einsad 📚 سفارش کتاب @einsadshop_ad 🔗شبکه های اجتماعی zil.ink/einsad.ir تلفن : ۰۲۵۳۷۷۱۲۳۲۸
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶استاد علی صفایی حائری: مادام كه تلقى ما از انسان و برداشت ما از خويشتن دگرگون نشده، مادام كه نقش انسان مجهول مانده و بينش او از اين نقش در حد تنوع، در حد زندگى تكرارى و مدار بسته، در حد خوشى‌ها و سرگرمى‌ها، در حد بازيگر شدن و بازيچه ماندن، و تماشاچى بودن، خلاصه شده، مادام كه زندگى جز نمايش و بازى،بارى ندارد، ناچار سنگينى حجاب طبيعى است، مگر اينكه با شعارها همراه شوى و يا در جو روشنفكرى قرار بگيرى و يا بخواهى به گونه‌اى ديگر به نمايش بپردازى، يا بخواهند با تشويق و تعريف آماده‌ات سازند. مادام كه تلقى ما از خويش عوض نشود، حجاب هيچ مفهومى نخواهد داشت و چيزى جز كفن سياه و قبرستان خانه و مرگ نشاط‌ زندگى و نابودى شادى‌ها، عنوان نخواهد گرفت. 📚 ص۳۹ 🌿 @einsad
4_5886610041921865090.mp3
305.7K
🌿استاد علی صفایی حائری: 📌مؤمن کسی است که مؤمنی در وجود او شکل می‌گیرد... @einsad
🔶استاد علی صفایی حائری: زير بناى حجاب زير بناى حجاب، همين دگرگون كردن بينش و عوض كردن تلقى و برداشت‌هاست. آنوقت آنچه سخت و رنج آلود است شيرين و مطلوب خواهد شد، و راحت و آسان خواهد گرديد. هنگامى كه من با مقايسه‌ها، ارزش‌هاى بيشتر خودم را يافتم و با شهادت استعدادهايم، كار بزرگ خودم را شناختم و از تنوع و تكرار و از لذت و خوشى،به تحرك و به خوبى‌ها رو انداختم،با اين بينش، ديگر هيچ تنوعى مرا ارضاء نخواهد كرد و هيچ چشمى و هيچ دهانى و هيچ دلى، جايگاه من نخواهد بود، كه من در اين تنگناها نمى‌گنجم و در اين محدوده‌ها، محبوس نمى‌شوم. هنگامى كه با همين مقايسه، عظمت من مشخص گرديد و كار من نمودار گشت، ناچار من به شناخت دنيا راه مى‌يابم. اگر نقش من تحرك باشد و كار من حركت، ناچار دنيا راه من خواهد بود و در اين راه من نبايد گردى به پا كنم و دلى را بگندانم و كسى را به خود جلب كنم و خودم را در چشم‌ها بنشانم. 📚 ص۴۱ 🌿 @einsad
✅هيچ‌گاه خدا،باج بى‌كارى و تنبلى ما را نمى‌دهد! 🔶استاد علی صفایی حائری: هيچ‌گاه خدا،باج بى‌كارى و تنبلى ما را نمى‌دهد! او مى‌خواهد كه زمينه‌ى حركت و تحوّل ما را فراهم كند و امكان انتخاب ما را آماده سازد. پس دنيايى همراه رنج و حادثه‌هايى بى‌امان و درگيرى‌هايى مستمر و مداوم مى‌آورد تا ما با برخوردها به تماميّت خويش برسيم. 📚 ص۱۰۸ 🌿 @einsad
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب مسأله معجزه ، احتیاج به توجیه ندارد که تمامی هستی معجزه است . طبیعت ، معجزه ای است که ما با آن « مأنوس » شده ایم و معجزه ، طبیعتی است که هنوز با آن « مأنوس » نشده ایم . معجزه ، طبیعت (نامأنوس) است و طبیعت معجزه (مأنوس) . ما همیشه می پرسیم : چرا آتش ابراهیم را نسوزاند ؟ در حالی که سؤال این است چرا باید آتش بسوزاند ؟ این پیوست و علیّت از کجا به وجود آمده است ؟ چرا عصای موسی مار شد ؟ ما می بینیم در هستی مولکول ها مار می شوند ، فیل می شوند ، کرگدن می شوند . این ها در اثر نظامی به وجود آمده اند . مگر این ها اعجاز نیستند ؟ این ها هم اعجازند . با این تفاوت که ما با آن ها مأنوس شده ایم و به خاطر همین است که راحت می پذیریم وگرنه پرواز پشه ها هم اعجاز است . 📚 حرکت ، علی صفایی حائری ، ص 87
✅در صحراى غمرنگ دنيا... 🔶استاد علی صفایی حائری در صحراى غمرنگ دنيا من، با رؤياهاى بالغ، و آرزوهاى مست، دنبال لاله ى عشقى بودم كه رنج داغ نگيرد. در جستوجوى عبث سوختم با هجوم طوفان هاى داغدار، پر ريختم، تا در غروب، غروب خامى هايم، فرياد تو را شنيدم. اى فرياد نينوا اى پيغام آشنا تو نعمت رنج را برايم تفسير كردى. در پاييز آرزوهاى مست، تو، با آواز سبزت زردى رنج هايم را بردى. در صحراى غمرنگ دنيا با اشک مهربانت، تو، داغ لاله هاى محزونم را زدودى. تو تو از كدامين ابر مى نوشى كه اين گونه سرشارى؟ تو در كدامين آسمان ريشه دارى كه اين گونه سرفرازى ... آوازه ى او در سينه ى شب، اين نكته مى گفت اين شعله مى زد با عزم رفتن از رنج و از غم، هم مى توان ره توشه برداشت هم مى توان آسوده پر زد. غم، آموزگار شاد شبهاست. غم، آيينه دار روى دنياست. غم، دعوت ديدار محبوب. غم، بانگ بيدار سفرهاست. آوازه ى او، آهنگ رفتن، در سينه ام ريخت آشفته ام كرد، آواره ام ساخت، تا در من آويخت ... خرداد 62 📚و با او با نگاه، فرياد مى كرديم(مجموعه اشعار)
4_5879561884625011911.mp3
744.8K
🌿استاد علی صفایی حائری: 📌نه اسیر فقر باشید نه اسیر دارایی! @einsad
✅تسبیح یعنی... 🌿 @einsad
✅شدیدترین نیاز جامعه نیاز تربیتی است... 🔶استاد علی صفایی حائری: اگر خلقى، جمعى، اجتماعى، نيازهاى گوناگون داشت و كسرى‌هاى بى‌حساب، بايد شديدترين نيازها و عميق‌ترين آن‌ها را برآورده كرد و از داده‌هاى حق و استعدادهاى خدادادى بهترين استفاده را برد و عميق‌ترين بهره‌بردارى را نمود. جامعه‌ى بشرى نيازمند بقال،بنا، مقنى، نجار، مهندس و طبيب و مربى است. اين‌ها همه نيازهاى جامعه است اما شديدترين آن‌ها نياز تربيتى است، زيرا صنعت و تكنيك پيشرفته در جامعه‌اى كه فقر تربيتى دارد جز به انهدام و نابودى آنان كمك نمى‌كند و همانند تيغ تيزى است كه در دست كودكى باشد. هر چه تيغ تيزتر باشد دست كودك زودتر جدا شده و جانش بيشتر در خطر افتاده است. 📚 ، ص 28 🌿 @einsad
✅دين با تفكر شروع مى‌شود... 🔶استاد علی صفایی حائری: دين با تفكر شروع مى‌شود . اين تفكر، استعدادهاى عظيم انسان را نمايان مى‌كند. مشخص مى‌كند انسان چقدر سرمايه دارد و در اين دنيا چه بايد بكند و چطور حركت كند . هنگامى كه مقدار استعدادها مشخص شد، معلوم مى‌شود انسان چقدر راه در پيش دارد. من در تفكر خودم محكوميتم را مى‌يابم و حاكم را. اين است كه به او علاقمند مى‌شوم، عشق او در وجود من شعله مى‌كشد و در اين حال كه من فقر محض، عجز محض و جهل محض و گرفتارى محض خويش را در تفكر باز مى‌شناسم به او كه غنى است و همه چيز را از او دارم،بسته مى‌شوم و به او گرايش پيدا مى‌كنم و عشق او و علاقۀ او مرا به طرف هر كارى مى‌تواند بكشاند. وقتى كه عشق‌هاى كوچكتر، معشوق‌هاى محدود تو را به كارهاى بزرگى كشيدند و بيستون‌ها را به پا كردند، چطور مى‌شود عشق او كارهاى بزرگترى به وجود نياورد و بارهاى سنگين‌ترى را تحمل نكند؟ 📚 ص۱۱ 🌿 @einsad
4_5893063552406652310.mp3
827.3K
✅پیمان با ولی خدا 🔶 استاد علی صفایی حائری: نعمت ولایت بالاتر از تمام نعمت‌ها و متمم آنها است.
✅ عوامل اعراض از رسول 🔶 استاد علی صفایی حائری سؤال اساسى اين است كه چطور كسانى كه محبّت رسول را در دل داشتند و از او اطاعت مى نمودند، با او درگير شدند و به او پشت كردند؟ آنچه مهمّ است، تحليل اين سؤال است كه توصيف قضايا و وقايعى كه اتفاق افتاده، تنها كفايت نمى كند و جوابگو نخواهد بود. دو عامل اساسى وجود دارد كه آدمى را حتى در برابر خداى مهربان به لجاجت و عناد مى كشاند. در قرآن آمده: «وَ جَحَدُوا بِهَا وَ اسْتَيْقَنَتْهَا انْفُسُهُمْ ظُلْمَاً وَ عُلُوَّاً- نحل،14» ✅ ظلم و علّو دو عامل اساسى هستند. تجاوزگرى و برترى طلبى و قدرت طلبى از عواملى هستند كه باعث مى شود تو حتى با يقينى كه دارى، منكر شوى و با رسول درگير و به او پشت كنى و نه با رسول كه حتى در مقابل خداى مهربان قد علم كنى و با او درگير شوى. «تَلْكَ الدَّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوَّاً فِى الارْضِ وَ لَا فَسَاداً- قصص،83» بهره مند شدن و رسيدن به دارالآخرة براى كسانى است كه حتّى اراده ى علوّ و برترى طلبى و فساد در زمين را نداشته اند. 📚 ، ص62 🌿 @einsad
☑️ در وسعت سینه ی تو حقارت رنج ها را دیده ام... استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
📚 روزهای فاطمه؛ شرحی بر خطبه فدکیه حضرت زهرا مؤلف:استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
📚 ؛ شرحی بر خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها مؤلف: استاد علی صفایی حائری 🔸روزهای فاطمه دست نوشته ای است مختصر از مرحوم استاد و در آن به دو شکل حمايت فاطمه(س) از ولیّ خدا و احقاق حق علی(ع) به صورت مختصر و مفيد توضيحی آمده است. در قسمت دوم اين کتاب به شرحی از خطبه حضرت زهرا(س) در مسجد مدينه(خطبه فدک)، پرداخته شده است. در اين قسمت، از زيبايی و قدرت و پيام و ارتباط و انسجام اين خطبه، نمونه هايی آورده شده و نشان داده شده که تفاوت اين خطبه با خطبه هايی که از فصحاء و بلغای عرب مثل صهبان وائل و غيره، نقل می کنند، چقدر زياد است و مقايسه ها، مع الفارق. البته اين قسمت از مجموعه نوارهای ايشان در دهه محرم سال 1378، بعد از پياده کردن و تحقيق کامل، تهيه و تنظيم و به صورت نوشتاری درآمده. 🔹در اين کتاب اين عناوين به چشم می خورد: روزهای فاطمه، تربيت رسول، وضعيت عرب قبل از بعثت، تحولات بعد از رحلت رسول، فقه فاطمه(س)، عوامل اعراض از رسول، انصار در نگاه فاطمه(س)، جايگاه گفت و گوی تمدن ها، فدک از اموال فاطمه(س) و... ✅ سفارش وخرید کتاب: ☎️ تلفن: 02537712328 📱 همراه: 09127461022 🌿 @einsad
☑️ فدک استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
4_5841444599628824690.mp3
4.5M
🎙 سخنان استاد از لسان مبارک حجت الاسلام عالی 📚 🗣 @einsad
✅ هجرت 🔶 استاد علی صفایی حائری اگر در محیطی که هستی نتوانستی کاری انجام بدهی، باید هجرت کنی، که ماندگار شدنت به تحلیل رفتنت منتهی می‌شود. و عذر نیاور که ضعیف بودم، چون زمین خدا وسعت داشت... 📚 صراط، ص۸۱ 🌿 @einsad
كتابى است كه براى هر درد، درمانى دارد. 🔶استاد علی صفایی حائری: قرآن كتابى است كه براى هر درد، درمانى دارد. و كتابى است كه براى هركس هدايتى دارد و شفايى مى‌آورد. براى يك بيمار، گاهى بيش از يك آيه لازم نيست. اگر تمام قرآن را بررسى كند و اين آيه را كنار بگذارد، درمان نخواهد شد و شفايى نخواهد گرفت و اگر فقط‌ همين يك آيه را ببيند و همان آيه برايش تلاوت شود و در آن تدبر كند، از آن بهره خواهد گرفت و راهش را خواهد يافت. آنچه در قرآن از آن ياد شده، تلاوت آيه‌هاست. و آنچه مانع گمراهى است،به شهادت قرآن دو چيز است: وَ كَيْفَ‌ تَكْفُرُونَ‌ بِاللّهِ‌ وَ أَنْتُمْ‌ تُتْلى‌ عَلَيْكُم آياتُ‌ اللّه وَ فيكُم رَسُولُه. ١چگونه كفر مى‌ورزيد در هنگامى كه آيه‌ها بر شما تلاوت مى‌شود و رسول در ميان شما هست. مانع از كفر ورزيدن و گمراهى همين تلاوت آيه‌ها و وجود رسول است و همين است كه پس از رسول،بايد رسول، جانشينى بيابد كه همراه قرآن و تلاوت آيه‌ها باشد و از گمراهى جلوگيرى نمايد. 📚 ، ص 23 🌿 @einsad
استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
1⃣ 🔶استاد علی صفایی حائری: مربى بايد در كودك سه خصوصيت را بارور كند و اين گونه او را واكسينه نمايد: ١ - شخصيت و استقلال ٢ - حرّيّت و آزاد منشى ٣ - تفكّر و تحليل. هنگامى كه كودك شخصيت داشته باشد تقليد نمى‌كند و تحت تأثير هر حرفى و هر مكتبى و هر عقيده‌اى قرار نمى‌گيرد و هر راهى او را به خود نمى‌كشد و هر سنّتى او را در خود هضم نمى‌كند. او در برابر هر مسأله، چرايى دارد و در برابر هر عقيده، سنگرى. او بر دريچۀ قلبش نشسته، نمى‌گذارد چيزى آن را اشغال كند و چيزى آن را پر كند و چيزى او را از خودش بگيرد. حرّيّت و آزاد منشى كودك را مى‌سازد تا اگر روزى به اشتباهى پى برد، پى‌گيرى نكند و لجاجت نورزد و عقيده‌اى را بر عقيده‌اى ترجيح ندهد مگر هنگامى كه از رحجان و امتيازى برخوردار باشد. در نتيجه عقيده‌هايى كه احياناً داخل مغز او شده‌اند و سنگرش را اشغال كرده‌اند، اين گونه دستگير مى‌شوند و كار آنها خنثى مى‌شود. تفكّر و تحليل آن هم در زمينۀ حرّيّت و آزادى و با خصوصيت شخصيت و استقلال،به نتيجه‌هاى بزرگى خواهد رسيد. تفكر ركودها را مى‌شكند و هر گونه عقيدۀ سنّتى مهاجم را مهار مى‌زند و تحليل مى‌برد و هضم مى‌نمايد. 📚 ص۴۶ 🌿 @einsad
4_498281850616152298.mp3
378K
✅چرا مؤمن به نیاز دارد؟ 🔶استاد علی صفائی حائری @einsad
استاد علی صفایی حائری
✅ #تربیت_کودک 1⃣ 🔶استاد علی صفایی حائری: مربى بايد در كودك سه خصوصيت را بارور كند و اين گونه او را
2⃣ 🔶استاد علی صفایی حائری: اين خصوصيت‌ها را مى‌توان به وسيلۀ چهار عامل ذيل در كودك به وجود آورد: ١ - تقليد ٢ - رقابت و ساير عوامل تربيتى كه در مقالۀ عوامل تربيتى كودك تحليل شده است. ٣ - داستان و هنر ٤ - تدبير. ١ - كودك بر اثر غريزۀ تقليد مى‌تواند از پدر يا مربّى يا استاد، اين خصوصيات را بپذيرد، همانند پدرش و استادش شخصيت به خرج دهد و همانند او چون و چرا كند و همانند او آزاد باشد، همانطور كه تقليد،به كودك خيلى از سنّت‌ها را مى‌تواند منتقل كند و خيلى از شاخ و برگ‌ها را مى‌تواند به او بياويزد، همانطور مى‌تواند اين ريشه‌ها و پايه‌ها را در او زنده كند و جان بدهد. ٢ - رقابت؛ يعنى كودك را با قهرمان‌هايى رقيب كردن و به مسابقه واداشتن، مى‌تواند اين خصوصيت را در او زنده كند. مربّى مى‌تواند با قهرمان‌هايى كه براى كودك مى‌سازد و با رقابت‌هايى كه در ميان آنها اوج مى‌گيرد به اين مقصود برسد و شخصيّت و حرّيّت و تفكّر را در او بكارد. ٣ - مربّى مى‌تواند به وسيلۀ داستان‌ها از در مخفى وارد شود و اين خصوصيّات را در ناخود آگاه كودك وارد كند. داستان مرغى كه حرف هر كس را نمى‌شنيد و يا ماهى سياهى كه خود به دنبال چيزى بود و يا دانۀ گندمى كه در زير خاك آرام نمى‌گرفت و يا جوجه‌اى كه در پوست نمى‌ماند و يا ستاره‌اى كه به دنبال عشقى مى‌دويد و يا درختى كه به لباس‌هايش پاى بند نبود و هنگامى كه زرد مى‌شدند رهايشان مى‌كرد و در نتيجۀ هر بهار به لباس‌هاى سبز مى‌رسيد و يا پلنگى كه آرام نمى‌گرفت و يا موشى كه كند و كاو مى‌كرد و به گنج مى‌رسيد. اين داستان‌ها كودك را كوك مى‌كنند و ناخود آگاه او را به چرخش مى‌اندازند. مربّى مى‌تواند خواسته‌اش را اين گونه در كودك پياده كند و به او شخصيت و تفكر و حرّيّت و يا هر گونه پستى و زبونى را بياموزد. ٤ - مربّى مى‌تواند با تدبير و تاكتيك و نقشه و همكارى ديگران، كودك را به شخصيّت،به حرّيّت،به تفكّر برساند. مى‌تواند در جلوى پاى او بايستد و برايش احترام قائل شود و يا از بزرگى او و استعدادهاى او و عظمت‌هاى او شرح دهد، آن هم نه به گونه‌اى كه مغرور شود و باد بگيرد،بل به صورتى كه بداند مسؤول است و داده‌ها و استعدادها ملاك افتخار نيست و داده‌ها بازدهى مى‌خواهند و هر كه بامش بيش برفش بيشتر. اين بازگويى استعدادها و عظمت انسان مى‌تواند كودك را حركت دهد؛ چون هر كس به اندازه‌اى كه براى خود سرمايه سراغ دارد كارى را شروع مى‌كند 📚 ص۵۰ 🌿 @einsad
🔶استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad