معجم_رجال_الحديث_و_تفصيل_طبقات_الرواه.apk
22.26M
📀 معرفی نرمافزار
✅ نرم افزار اندرویدی «معجم رجال الحدیث»
🖊 آيت الله العظمي خوئي
#معجم_رجال #نرم_افزار #رجال #خوئی
🆔 @ejtehad_jame 👈
فهم کافی - مدرسه معصومیه 9 - 11 - 1397.MP3
5.43M
🎧صوت
〽️ "فهم کافی"
🎙 استاد احمد عابدی
🗓 تاریخ 97.11.09
#⃣ #کافی #اصول_کافی #کافی_خوانی #کلینی #احمد_عابدی
🆔 @ejtehad_jame 👈
📘 معرفی کتاب
📚 الجامع فی الرجال
📌کتاب الجامع فی الرجال تالیف شیخ محقق زنجانی از مهمترین تالیفات رجالی نزد امامیه است. مولف این کتاب به خاطر معرفت کامل به جمیع احادیث فقهی و اخلاقی و تفسیری و تاریخی و غیر آن از روایات، همه روات را به همراه تقویم و جرح و تعدیل آن با اسلوب علمی خاصی استخراج کرده است.
📝تحقیق این کتاب حاصل چندین سال تلاش علمی آیت الله حسینی قزوینی و گروهی از پژوهشگران علم رجال می باشد.
کتاب الجامع فی الرجال در 12 جلد و توسط انتشارات حضرت ولی عصر عج به زیور طبع آراسته شده است.
❇️ از جمله مهمترین ویژگی های این کتاب می توان به این موارد اشاره کرد:
🔸1. ذکر ترجمه و برخی روایات راوی: مولف کتاب بعد از ذکر راوی ترجمه آن را آورده بعضی از روایاتی که راوی روایت کرده است را آورده است. همچنین مشایخ شاگردان او و سپس مسله اتحاد یا ارسال یا تصحیف را حول این راوی بیان می کند.
🔸 2. رعایت اسلوب رجالی در ذکر عناوین روات: محقق زنجانی اسلوب مولفین رجالی دیگر را در ذکر عناوین روات تبعیت کرده است؛ یعنی ابتدا اسم روات با ذکر کنیه آنان در روایات و اسناد آورده شده است. سپس در آخر بحث و بعد از ذکر القاب تعدادی از روات و ذکر بابی خاص برای روات نساء؛ این کتاب به فوائد رجالیه ده گانه تحت عنوان "الخاتمة" ختم می شود.
🔸 3. بررسی وثاقت راوی طی سه مرحله: محقق زنجانی بحث حول راوی و وثاقت وی را طی سه مرحله پیگیری می کند: اول: مصاحبت و هم نشینی راوی دوم: در صورت عدم امکان مصاحبت راوی به روایات ترجمه کننده راوی اعتماد می کند. سوم: در صورت عدم وجود روایتی که بیان کننده حال راوی باشد امارات و قرائن را در وثاقت یا جرح راوی در نظر می گیرد.
🔸 4. استفاده از منابع معتبر تشیع و اهل سنت: مصادر اسلامی معتبر شیعه و سنی در دستور کار محقق زنجانی قرار دارد. که این موضوع به تقریب بین مذاهب اسلامی و سعی او بر بزرگداشت این تقریب بر می گردد.به طوری که ایشان بیان می کند که سبب رجوع وی به صحیحین به خاطر اتحاد جمع زیادی از روات مصادر شیعه و سنی است و این اشتراک و امتزاج در بین روات در هر دو مذهب موجود می باشد. آنچه که برای ما آشکار است اتحاد عقیده و انسجام بین مصادر حدیثی هر دو طائفه است.
🔸 5. بررسی اتحاد روات: مساله اتحاد بعض روات از مسائل مهمی است که در جرح و تعدیل مطرح است و مولف این کتاب اسلوب تحقیق علمی و استدلالی را دراین زمینه پیش رو قرار داده است.
🔸 6. استناد به مصادر عامه: از تفاوت های این کتاب نسبت به سائر مولفات شیعه آن است که محقق زنجانی ترجمه روات شیعه را با استناد به مصادر عامه مانند: "لسان المیزان" تالیف ابن حجر عسقلانی و "الفهرست" تالیف ابن ندیم و "شذرات الذهب" تالیف عماد الحنبلی و "تقریب التهذیب" تالیف ابن حجر عسقلانی و "المختصر" تالیف ذهبی انجام داده است
🔸 7. توجه به ذکر روات در صحیحین: همان طور که مولف بر روات احادیث صحیحه موجود در صحیحین اعتماد کرد، در آخر هر باب قسمتی به عنوان "تذییل" آورده است و در آن به روات مذکور در صحیحین اشاره کرده است. مولف، سبب این اسلوب خود را دو علت می داند: اول: اینکه صحیح بخاری و صحیح مسلم دو مصدر اصلی نزد اهل سنت هستند. دوم: مولفین مصادر شیعه در بسیاری از موارد از روات موجود در صحیحین روایت کرده اند.
📍 این کتاب به زبان عربی می باشد.
🖇 https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=12076
🆔 @ejtehad_jame 👈
Asl-Tasnif-Ketab.mp3
874.2K
🎧 صوت
〽️ تفاوت سه اصطلاح «اصل»، «تصنیف» و «کتاب»
🎙آیتالله شبیری زنجانی
🗓خارج اصول سه شنبه 1395/11/19
#⃣ #اصل #تصنیف #کتاب #شبیری_زنجانی
🆔 @ejtehad_jame 👈
REJAL001.mp3
8.59M
🎧صوت
📌 نمودار مباحث
🗓جلسه ۰۱
🎤 استاد #سیدمحمدجواد_شبیری_زنجانی
📀 دروه آموزشی علم رجال
#️⃣ #علم_رجال #رجال_شناسی #رجال
🆔 @ejtehad_jame 👈
📢 تازهترین توصیهی حضرت آیتالله خامنهای به روزهداران:
❌ فرصت سحرهای ماه رمضان را از دست ندهید
👈 توصیه به اجرای اعمال رمضانی اقبال سیّدبنطاووس
🔻 حضرت آیتالله خامنهای روز سهشنبه (۱۳۹۸/۲/۱۰) در جلسهی درس خارج فقه، توصیههایی را برای استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان و توجه ویژه به عبادت در سحرهای این ماه، بیان کردند.
🔸️ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان متن و فیلم این بیانات رهبر انقلاب را به شرح ذیل منتشر میکند.
🔰 دوستان عزیز! ماه رمضان فرصت خیلی خوبی است، فرصت بسیار خوبی است. البتّه فرصت تبلیغ است، فرصت تببین است، فرصت اُنس با مردم است، فرصت کمک به فقرا است لکن از همهی اینها بالاتر، فرصت تعبّد است، فرصت تقرّب است، فرصت روزهای است که میگیرید، فرصت نشستن سر سفرهی رحمت الهی، سر سفرهی ضیافت الهی است. این سفرهی ضیافتی که میگویند، این ضیافت، همین روزهی شما است، همین نافلهی شما است، همین نماز شما است که به جا میآورید.
🔸️ البتّه اعمال #ماه_رمضان خیلی زیاد است؛ شما ملاحظه کنید در اقبال سیّدبنطاووس، برای هر شب چقدر اعمال، چقدر نمازهای مختلف و گوناگون [ذکر میکند] که ما واقعاً بعضیمان قاصریم، بعضیمان [هم] جاهل به اهمّیّت این کارها هستیم -که حالا محلّ [بحث نیست]- لکن یک قدرِمتیقّنهایی، یک قدرِاقلهایی وجود دارد که اینها را نباید از دست داد.
🔹️ سحر ماه رمضان همه پا میشوند؛ نباید این سحر را از دست داد؛ سحر فرصت خیلی خوبی است. مکرّر عرض کردهایم که اگر ماها از سحر استفاده نکنیم، در این دنیای شلوغ، وقت دیگری نداریم برای خلوت با خودمان، با دلمان، با خدای خودمان؛ واقعاً وقتی باقی نمیماند. ما گرفتاریم؛ در این ۲۴ ساعت، چند ساعتش که خوابیم، آن ساعتهایی هم که بیدار هستیم، گرفتاریم؛ هر کسی یک مشغولیّتی دارد یا مشغولیّتهای مختلفی دارد. آن فراغتهایی که وجود داشت، امروز وجود ندارد -[البتّه] نقص زمانه نیست، طبیعت زمانه است- بالاخره امروز وسایلی هست و زندگی، یک زندگی ماشینی است. امروز پدیدههایی وجود دارد که این پدیدهها در گذشته وجود نداشته؛ [لذا] گرفتاری زیاد است.
🔺️ نمیشود در ایّام روز -چرا، [البتّه] اوحدیّ از مردم، در حال حرکت، در حال معامله، در حال کار فنّی، در حال کار با رایانه، در همهی اوقات با خدای متعال مأنوسند و مشغول ذکرند و ذکر دائم دارند: اَلَّذینَ هُم عَلی صَلاتِهِم دائِمون؛ بعضیها این جور هستند که دائم در نمازند؛ حالا ما که دستمان به دامن آنها نمیرسد و از آنها دوریم، ولی کسانی آنجور هستند- فرصت ما فقط سحر است؛ اگر چنانچه سحر را از دست بدهیم، دیگر واقعاً فرصتی باقی نمیماند. خداوند انشاءاللّه همهتان را محفوظ بدارد.
💻 @Khamenei_ir
🗓سالروز رحلت مرجعمجاهد
🏳پیشرو مشروطه مشروعه
🏳مجاهدتشکیلحکومتاسلامی
🏳مبارزضدانگلیسی، محبوبرهبری
🏳آیةأللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری
💠رهبرانقلاب:
‼️ایشان یک روحانی بینظیرند من واقعا نظیرشان را تا زمان امام راحل با این عظمت فکری و علمی و سیاسی و... در هیچیک از علما سراغ ندارم! ۷۷/۱/۱۷
‼️ایشان پرچم جهاد مسلحانه با اشغالگران انگلیسی را برافراشت و اولین نمونه کوچک حکومت اسلامی در خطه بوشهر را تشکیل داد! ۷۷/۲/۲
‼️سالهاست که محبت ایشان و خاندانشان در اعماق دل بنده هست از بس مردمان بزرگوار و شریف و عزیزی هستند! ۷۷/۱/۱۷
‼️سزاست که دربارهی ابعاد علمی و جهادی و سیاسی این شخصیت بزرگ، تحقیق صورت گیرد تا اندکی از حق عظیم او و خاندان با فضیلتش ادا شود! ۷۷/۲/۲
‼️مقبره ایشان و خانوادهشان در جهرم است و ما آنجا را زیارت کردیم، حقیقتا مکان مهمی است و جادارد به آن رسیدگی شود! ۷۷/۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
بزرگترین ضربه ای که برخی از مبلغین کم مایه بر پیکرهی دین زده اند این است که دین را نسیه کرده اند؛
قیامت، نسیه شد
جهنم، نسیه شد
بهشت، نسیه شد
صراط، نسیه شد
کارنامه اعمال، نسیه شد
فشار قبر، نسیه شد
شفاعت، نسیه شد
یک مشارالیه بعید و ابعد درست کرده اند و مدام به آن اشاره میکنند ...
و بزرگترین خدمت حکمت متعالیه صدرایی به متدینین این بود که گفت: دین، نقد است؛
قیامت، نقد است
جهنم خودتی
بهشت خودتی
صراط خودتی
کارنامه اعمال خودتی
فشار قبر خودتی
و ...
پ ن:
اهلش به مباحث زیر رجوع کنند؛
۱. اتحاد علم و عالم؛ بخش عظیمی از جلد۳ اسفار
۲. اتحاد عمل و عامل؛ بحث های جلد۸و۹ اسفار
♦️ نقل از کانال حوزه و فلسفه
✅ ejtehad_jame
🗓سالروز پایان جنگ جهانی دوم
🏴بابیشاز ۸۵ میلیون کشته درآن
💠رهبرانقلاب:
‼️من تاریخ اروپا را تا حدود زیادی ورق زدهام و حداقل در این ۱۰۰سال همین آقایان اروپاییها دو جنگ جهانی پر از مفسده بوجود آوردند! ۷۶/۲/۱۰
‼️شما اروپا را در چهرههای بزک کردهی اتو کشیدهی کراوات بستهی ادکلن زده نبینید، حقیقت اروپا در جنگ جهانی اول و دوم است! ۷۳/۱۱/۳
‼️جنگ اول و دوم جهانی میوه تلخ جدایی دین از سیاست است! ۸۳/۳/۱۴
#نقل از جهاد تبیینی
@ejtehad_jame
🔸حرمت فطری و عقلی ظلم به همسر
یکی از اساسیترین دستورهای اسلام درباره نظام رفتاری خانواده، سفارش به «معاشرت معروف با زنان» است که در آیه ۱۹ سوره نساء آمده است:
«عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»
❖ آیتالله شبیری زنجانی در درس خارج «نکاح» درباره مقصود آیه شریفه از «معاشرت به معروف» گفتهاند: 🔻
«به نظر ما به حسب ذوق عرفی، این آیه یک حکم تأسیسی نیست، بلکه یک حکم فطری عقلی است که آفریدگار، زن را خلق کرده تا مرد و زن با هم مأنوس باشند.
نظام اجتماع بر محور تزویج میچرخد و معاشرت بین زوجین باید معاشرتی صحیح و مطلوب باشد و این حکم فطری عقلی است.
کلمه معروف در آیه یعنی آنچه که شایسته است و مصداقش را هم عرف تشخیص میدهد. این آیه شریفه بیانگر این مطلب است که عقلاً و فطرتاً نباید نسبت به زن ظلم شود و این یک حکم مولوی است.
بر مرد واجب است آن مرتبهای از سازگاری و برخورد خوب را که عرف در زندگی زناشویی لازم میداند، نسبت به همسرش رعایت کند».
🔻 @ejtehad_jame
💠اخلاص در تألیف کتاب
[به مناسبت 22ذيالحجة سالروز وفات مرحوم حاج شیخ عباس قمی صاحب "مفاتیح الجنان"]
📝 از بیانات آیتالله شبیری زنجانی دام ظله:
🔹من اين قضيه را از آقاى واله، از منبرىهاى متّقى مشهد، شنيدم. او مىگفت: بعضى از كتابفروشها با مرحوم حاج ميرزا على محدّث زاده [فرزند مرحوم شیخ عباس قمی] قرار گذاشته بودند كه بعضى از نواقص مفاتيح الجنان را تكميل كنند. (در ذهنم است كه آقاى واله مفاتيح گفت، ولى از شخص ديگرى شنيدم كه منتهى الآمال گفت.)
براى مثال اگر شعرى نوشته شده، ولى اسم شاعرش ذكر نشده است، اسم شاعر ذكر شود يا اگر در جايى گفته: «براى اين مطلب به اقبال رجوع شود»، همانجا دعا نقل شود تا نيازى به مراجعه نباشد؛ چون همه اشخاص به اين كتابها دسترسى ندارند. آقاى حاج ميرزا على هم قبول كرد.
حاج ميرزا على شب خواب پدرش را مىبيند. مرحوم شيخ عباس به وى مىگويد: اين كار را نكن. من عمداً اين كار را كردهام.
اينكه من اسم آن شاعر را ذكر نكردم و فقط به نقل شعر بسنده كردم، بدان جهت بود كه شعرش خوب بود، ولى شاعر درويش و صوفى يا منحرف بود. خوب بودن شعر مصحّح اين نيست كه از شاعر ترويج كنم؛ لذا عمداً نخواستم اسم شاعر مطرح شود.
علت عدم نقل كامل آن دعاها اين است كه صاحبان كتب دعا، برگردن ما حق دارند و بايد حقوق آنها محفوظ بماند. من حس كردم اگر اين كتاب منتشر شود، ممكن است آن كتب ادعيه به انزوا كشيده شود و كم كم منسوخ شوند. لذا عمداً اين كار را كردم تا اگر كسى دسترسى داشت، به آن كتب مراجعه كند.
🔸 علت اينكه كتابهاى مرحوم شيخ عباس قمی شيوع پيدا كرده است، اخلاص ايشان و مراعات كردن اين نكات است. رضوانالله علیه.
📚 جرعه ای از دریا، ج2، ص513
@ejtehad_jame
💠 وجه تسمیه «فیضیه»
❖از بیانات آیتالله شبیری زنجانی: 🔻
📝 انتساب مدرسه فیضیه به مرحوم فیض کاشانی نیست، بلکه انتساب آن به حضرت معصومه علیهاالسلام است، زیرا در موقوفات آستانه، تعبیر «آستانه فیض آثار» رایج بود و چون آن مدرسه جزء آستانه و راهرو حرم بود، به «فیضیه» شهرت پیدا کرد.
ایوان مدرسه در سنه ۹۳۹ق در زمان شاه طهماسب ساخته شده و معروف است که شیخ بهایی مدّتی در فیضیه تدریس کرده است. همچنین میگویند ملاصدرا هم مدّتی در آنجا اشتغال علمی داشت.
📚جرعهای از دریا، ج3، ص623
👉 @ejtehad_jame