عالم ربانی مرحوم آیة الله خسروشاهی:
آقای محمد رضا حکیمی به عنوان مکتب تفکیک حمله سختی به دروس فلسفه کرد و مسئله ای هم مطرح کرد که مؤسسه نشر آثار امام در آن ماند، به طوری که وقتی نظریات ایشان را پخش کرد ناچار شد بگوید که امام در مسئله معاد طرز فکر خاصی داشت و نظرش با نظر ملاصدرا درباره معاد متفاوت است؛
این بود که مقاله ای نوشتم به نام «مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر» که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آن را چاپ کرد. خدا توفیق داد که مسائل مطرح شده را در آن مقاله بررسی کردم و پاسخ دادم و اشکال بر نظریه امام و مرحوم علامه طباطبایی را پاسخ بگویم که بعد هم گفتند این مقاله در بین مقالات دو ساله، مقاله برتر تشخیص داده شد.
و بحمدالله این مقاله جای خودش را باز کرد، درحالیکه در کیهان فرهنگی که مطالب علمی می نویسند از قول آقای استادی از آقای حکیمی درخواست شد که به قم بیاید و مکتب حکمت را از بین ببرد!
تا اینجا پیشرفت کرده بودند و الحمدلله این مقاله توانست هم اشتباه حوزه را بر طرف کند و هم نشر آثار امام را کارگشایی باشد که نگویند امام در معاد مذهب خاصی داشته است.
📔 خلوت نشین ص۸۵و۸۶
✅ @ejtehad _jame
💎 افکار ملاصدرا، عالی ترین متاع
#رهبر_معظم انقلاب:
🔶 اميد است در سايه اين تلاش ها افکار ملاصدرا محافل علمی دنیا را فرا بگیرد
و اين متاع معنوی و با ارزش به عنوان "عالی ترین متاع" به کشورهاى ديگر صادر شود
🔶 و برای اين منظور لازم است علما و بزرگان حوزه علمیه و دستگاه های مختلف به ويژه صدا و سيما و وزارت ارشاد نيز همکاری کنند
تا اين کار با ارزش و بسیار مهم به نتیجه برسد.
🌿 ديدار اعضای شورای عالی کنگره بزرگداشت ملاصدرا با رهبر انقلاب- ۷۴/۱۱/۱۵
✅ @ejtehad_jame
🗓سالروز رحلت عارف گمنام
🏳آیةالله آقامرتضی تهرانی
💠رهبرانقلاب
‼️عمر با برکت این عالم ربانی، معلم اخلاق، فقیه عالیقدر و سالک الی الله سرشار از نورانیت و خدمت به دین و اخلاق بود و بسیاری از جوانان پاکنهاد و فاضل از سرچشمهی فضائل علمی و اخلاقی ایشان بهرهمند گشته و در صراط مستقیم ثبات یافتهاند! ۹۷/۴/۳۰
💠آیةالله تهرانی
‼️در مراجع قطعاً فردی با جامعیت رهبری نداریم. یعنی وقتی به سراغ مسائل سیاسی میروند و مطالعه میکنند، یک نفر غیر از ایشان نیست. در مسائل فقهی که جواب میدهند، کاملاً پیداست که سراپا اخلاص و تقواست. آنقدر احتیاط میکنند که یک سر سوزن بر خلاف تقوا حرکت نکرده باشند. این را من تا الان لمس کردهام و معتقدم دیگران به این صورت به ایشان نگاه نمیکنند. در این جامعیتی که خدا این بزرگوار را رشد داده است، هیچ در بین علمای شیعه و اسلام نداریم. کسانی که به نظر بنده خیلی استثنایی میآمدند، مثل آقا موسی صدر بود، آقای بهشتی بود و آسید محمدباقر صدر بود، اینها با من مأنوس بودند، ولی هیچکدام در ذاتیات به این بزرگوار نرسیدند و نمیرسند! دیماه ۹۴
⬇️بیاناتpdf
#نقل از جهاد تبیینی
@ejtehad_jame
💠 #مملکت را باید از این گرفتاری ها نجات داد.
من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم و تسبیح دست بگیرم،من پاپ نیستم که فقط روزهای یکشنبه مراسمی انجام دهم و بقیه اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم،پایگاه استقلال اسلامی اینجاست،باید این مملکت را از این گرفتاری ها نجات داد.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
📚صحیفه نور جلد ۱ صفحه ۶۵
👈بیانات امام خمینی(ره) در مورد لزوم اهتمام به امر تبلیغات و حفظ وحدت
🗓مورخ: ۱۳۴۳/۰۱/۲۱
👥 @ejtehad_jame
🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
🔍 #تبیین_و_تحلیل | معرفی کتاب درسنامه «غناء و موسیقی»
👈 مفصلترین درس خارج فقه در موضوع غناء
🎙 گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین رضا مختاری
🔖 رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه
🔻حضرت آیتالله خامنهای وقتی مکاسب محرمه را شروع کردند، محور درس ایشان مکاسب شیخ انصاری بود. وقتی به بحث غناء رسیدند به جهت شدت ابتلای این موضوع، مکاسب شیخ انصاری را به عنوان محور بحث کنار گذاشتند و فرمودند که من وقتی این کتاب(۱) را دیدم، دیدم که بدون مراجعه به این کتاب کامل نمیشود.
🔹️این یک نکته اساسی است که در همه بحثها ما باید مد نظر داشته باشیم و متأسفانه در حوزه از آن غفلت میشود. یکی از فضلا یک تعبیر دارد صفر پژوهی. صفر پژوهی یعنی اینکه تحقیقات پیشینیان را در نظر نگیریم، خودمان بیاییم و راجع به یک موضوعی کار کنیم. لذا گاهی اوقات که یک حرفی را می زنیم، پیشینیان را ندیدهایم همان حرف اشتباه را تکرار میکنیم.
🔹️ایشان روایات غناء را محور قرار دادند و فرمودند که ما روایات را دانه به دانه از روی این کتاب میخوانیم. روایات را از روی کتاب خواندند و تمام روایات را از لحاظ سندی و متنی بررسی کردند، همچنین تحقیقات فقها را که در مجلدات دیگر کتاب بود به مناسبت بحث کردند، بعضیها را قبول کردند و بعضیها را رد کردند، بنابراین فقط به روایات اکتفا نشد.
🔹️ میشود گفت هیچ درس غنایی در حوزه وجود نداشته که حدود ۷۰ جلسه طول کشیده باشد، یک سال درسی است و خود این کتاب میشود یک منبع تحقیق برای درسهای خارج بعدی که اساتید میخواهند بگویند.
۱) کتاب غناء، موسیقی، تألیف حجتالاسلام مختاری
🎙ادامه گفتگو را بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43091
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| معرفی کتاب درسنامه «غناء و موسیقی»
🎙 گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین مختاری، مؤلف کتابی که حضرت آیتالله خامنهای در درس خارج فقه در موضوع غناء از آن استفاده کردند.
🔺️ روایات معصومین و اقوال فقها؛ دو محور درس خارج فقه حضرت آیتالله خامنهای در موضوع غناء
💻 @Khamenei_ir0
🔸 نسخه جدید نرم افزار مجموعه آثار علامه حسن زاده آملی منتشر شد
🔹نسخه جدید نرمافزار مجموعه آثار علامه حسنزاده به همت کارشناسان و محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی منتشر شد.
🔹علاقه مندان به تهیه نرم افزار مجموعه آثار علامه حسن زاده آملی می توانند به سامانه اینترنتی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به نشانی https://www.noorsoft.org/ مراجعه کنند.
@ejtehad_jame
💠 #هزار_خدا_هزار_هزار_خدا
🔷بخش اول
در روایت آمده است اگر در سینه کسی قرآن باشد آن سینه شرافت دارد!
حتی آمده است اگر کسی حافظ قرآن است ، نسبت به برطرف کردن رذایل اخلاقی باید بیش از دیگران تلاش کند ، چون سینه ی او ظرف قرآن شده و او نسبت به دیگران جایگاه ویژه تری دارد!
پیامبر ص فرمود : سینه ای که در آن آیه ای از قرآن باشد دیگر نباید در آن سینه حسد و کبر و ....باشد ، چرا که آن سینه شرافت دارد و از غل و غش به دور است!
«َ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالتَّخَشُّعِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ لَحَامِلُ الْقُرْآنِ وَ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِيَةِ بِالصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ لَحَامِلُ الْقُرْآنِ ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ يَا حَامِلَ الْقُرْآنِ تَوَاضَعْ بِهِ يَرْفَعْكَ اللَّهُ وَ لَا تَعَزَّزْ بِهِ فَيُذِلَّكَ اللَّهُ يَا حَامِلَ الْقُرْآنِ تَزَيَّنْ بِهِ لِلَّهِ يُزَيِّنْكَ اللَّهُ بِهِ وَ لَا تَزَيَّنْ بِهِ لِلنَّاسِ فَيَشِينَكَ اللَّهُ بِهِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فَكَأَنَّمَا أُدْرِجَتِ النُّبُوَّةُ بَيْنَ جَنْبَيْهِ وَ لَكِنَّهُ لَا يُوحَى إِلَيْهِ وَ مَنْ جَمَعَ الْقُرْآنَ فَنَوْلُهُ «1» لَا يَجْهَلُ مَعَ مَنْ يَجْهَلُ عَلَيْهِ وَ لَا يَغْضَبُ فِيمَنْ يَغْضَبُ عَلَيْهِ وَ لَا يَحِدُّ فِيمَنْ يَحِدُّ وَ لَكِنَّهُ يَعْفُو وَ يَصْفَحُ وَ يَغْفِرُ وَ يَحْلُمُ لِتَعْظِيمِ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أُوتِيَ الْقُرْآنَ فَظَنَّ أَنَّ أَحَداً مِنَ النَّاسِ أُوتِيَ أَفْضَلَ مِمَّا أُوتِيَ فَقَدْ عَظَّمَ مَا حَقَّرَ اللَّهُ وَ حَقَّرَ مَا عَظَّمَ اللَّهُ.»
(الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 604)
سوال← اگر بخواهیم همه ی قرآن را در یک کلمه چکیده کنیم و عصاره قرآن را در یک کلمه بیاوریم آن چیست؟!
مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان فرمود اگر قرآن را در یک کلمه خلاصه کنیم آن یک کلمه این است:
«التوحيد الذي هو الغرض الوحيد فيما يدعو إليه القرآن الكريم و الدين الفطري القويم»
(الميزان، ج3، ص: 283)
قران کتاب توحید است. ایشان می فرمایند :
«و هاهنا مسلك ثالث مخصوص بالقرآن الكريم لا يوجد في شيء مما نقل إلينا من الكتب السماوية، و تعاليم الأنبياء الماضين سلام الله عليهم أجمعين، و لا في المعارف المأثورة من الحكماء الإلهيين، و هو تربية الإنسان وصفا و علما باستعمال علوم و معارف لا يبقى معها موضوع الرذائل، و بعبارة أخرى إزالة الأوصاف الرذيلة بالرفع لا بالدفع.
... و هذا المسلك الثالث مبني على التوحيد الخالص الكامل الذي يختص به الإسلام على مشرعه و آله أفضل الصلاة هذا.»
( الميزان، ج1، ص: 358 - 360)
آنقدری که ما از کتب سابق سراغ داریم هیچ کتابی مانند قرآن ، اسماءالله در آن تجلی پیدا نکرده است!
کتاب های تورات و انجیل با وجودی که تحریف هم شده اند باز هم در آن ها بروزی از اسماءالله وجود ندارد.
تورات بروزی از حقوق و قوانین است ، و حتی خودِ کلمه ی تورات هم به معنای قانون است ، انجیل هم یک کتاب تبشیری است. نه در تورات و نه در انجیل فضا فضای اسماء الله و توحید به این معنا نیست!
درست است که می خواهند جامعه را اداره و منضبط کنند ولی این انضباط اجتماعی خیلی رنگ و بوی عرفان و حقیقت و اسماءلله ندارد!
اما خاصیت قرآن کریم این است که در عین این که انضباط اجتماعی ایجاد می کند و دستورات اجتماعی دارد و قوانین کیفری و جزایی را بیان می کند اما همه ی این ها با تجلی خدای متعال است و درواقع همه احکام و معارف قرآن از دل توحید آمده اند!
🔔 @ejtehad_jame
💠 #هزار_خدا_هزار_هزار_خدا
🔷بخش دوم
🔶 جالب است بدانید از عرفانی ترین سوره های قرآن سوره هایی مثل طلاق ، مجادله و نساء است.
به این آیه دقت کنید می فرماید:
الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ(نسا:۳۴)
«مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایی که خداوند (از نظر نظام اجتماع) برای بعضی دیگر قرار داده است و بخاطر انفاقهائی که از اموالشان در مورد زنان می کنند»
اگر خداوند قوانین را برای خانواده آورده است که مرد بر زن ولایت دارد این خودش شعبه ای از توحید است!
خلاصه حرف قرآن و ظرافت آن در این است که میخواهد همه را متوجه خدا بکند اما ما گاهی آن را اشتباه میگیریم.
اگر بخواهیم اسلام را در یک کلمه تفسیر بکنیم یا به عنوان مثال بخواهیم یک مسلمان و مومن را در ذهنمان تداعی کنیم اولین ویژگی که در ذهن شما می آید چیست ؟
میدانید که بعضی کلمات بار معنایی دارند به تعبیر مرحوم شهید صدر کلمات "قرن اکید" دارند ، انسان به محض اینکه یک سری از واژه ها را میشنود ترشحات ترس در بدن او منتشر میشود یک سری از کلمات ترشحات امید را منتشر میکنند!
به قول پاولوف ما نسبت به همه چیز شرطی هستیم ، قاعده پاولوف از قواعد مهم روانشناسی است او روی یک سگ آزمایش انجام داد ، اینگونه که همزمان با غذا دادن به او صدای یک زنگوله را هم درمی آورد ، بعد از چندین بار صدای زنگوله به تنهایی هم می توانست باعث ترشخ بزاق در سگ و ایجاد گرسنگی در او شود ، پس گفت وقتی این حیوان اینطور است انسان ها هم همینطور هستند و همه نسبت به یک سری از مفاهیم شرطی می شوند !
یکی از کارهای بسیار مهم رسانه ، تداعی کردن و ایجاد ارتکازات ذهنی ، بین واژه ها و یک سری از مفاهیم است ، مثلاً یک غربی به محض اینکه واژه اسلام را میشنود فرار میکند. چرا که ذهنیت آنها از اسلام تروریست بودن است !
مثلاً خود ما عبارت نماز جمعه را که میشنویم یاد سنهای بالاتر از ۵۰ سال میافتیم تداعی سنی ما نسبت به سن نمازگزاران نماز جمعه افراد پیر است ، از آن طرف برای سینما رفتن اینچنین ذهنیتی نداریم !
کار خدای متعال در قرآن هم همین است او می خواهد برای تکتک حوادث تداعی سازی کند تا همه چیز انسان را به یاد او بیندازد!
فلسفه خلقت این است که خدای متعال خودش را میخواهد نمایش بدهد ، قرآن ، ماه رمضان ، شبهای قدر ، مکه و حتی ائمه همه برای همین هستند همه ماجرا این است که خدای متعال همه را افریده است تا خودش را نشان بدهد.
مثل جلسه خواستگاری ، وقتی دختر چایی می آورد ، چای که موضوعیت ندارد ، چای بهانه است تا همه عروس خانم را ببینند.
خدای متعال هم قرآن را فرستاده است تا خودش را نشان بدهد.
در تک تک حوادثی که ما با آن مواجه هستیم او برنامه اش این است که خودش را نشان بدهد!
🔔 @ejtehad_jame
💠 #هزار_خدا_هزار_هزار_خدا
🔷بخش سوم
🔶چقدر آیات قرآن زیباست.
با این نگاه قرآن را در این ماه مبارک رمضان بخوانید که ببینید خدا در کجا ها دارد خودش را معرفی می کند.
می فرماید:
هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۖ (یونس:۲۲)
«اوست آن که شما را در برّ و بحر سیر میدهد »
سوار مرکب که شدید به یاد چه می افتید؟!
تداعی های ما چیست؟
ببینید قرآن چه میگوید؛
میگوید سوار مرکب که شدید ذکر بگویید.
چرا ما همه جا ذکر داریم؟
این ذکرها را که نیاورده تا زبان ما را مشغول کند این ها برای توجه است ، او با این ذکرها خودش را تداعی سازی می کند ، می خواهد در هر مکان و هر زمان انسان فقط به یاد خدا باشد.
میگوید سوار مرکب که شدی این را بگو:
سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَما کنّا لَهُ مُقْرِنِینَ * وَ إِنّا إِلی رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ.(زخرف:۱۳ و۱۴)
«منزّه است خدایی که این مرکب را برای ما مسخَّر ساخت، و گرنه ما توان آن را نداشتیم، وما به سوی پروردگارمان باز می گردیم.»
میگوید سوار مرکب که شدی بگو ؛
چه کسی این را برای من مسخر کرده است ؟
ظاهر آیه ی کریمه در مورد حیوانات است اما نسبت به تمام وسایل نقلیه صدق می کند.
خداست که اراده کرد تا اینها را در تسخیر ما قرار بدهد وگرنه ما نمی تونستیم مقرن باشیم « وَما کنّا لَهُ مُقْرِنِینَ»
نمی توانستیم این حیوانات را تابع خود کنیم و یا نمی توانستیم علم ساخت انواع وسایل نقلیه را کسب کنیم.
میگوید سوار که شدی ، راه که افتادی ، به یاد بیاور که:
«إِنّا إِلی رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ»
توجه کن که یک روز هم بر می گردی ، میروی به سمت خدا میری برای ملاقات با خدا.
در مسیر که میروی از خودت بپرس این تو هستی که می روی یا این خداست که تو را می برد!؟
قرآن می فرماید:
«هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ»
خودت نمی روی ، تو را می برند ، اوست که همه را در دریا و خشکی سیر می دهد.
شب که می خوابی خودت می خوابی یا تو را می خوابانند؟
آیه می گوید خواب دست شما نیست؛
وَ هُوَ الذِی یَتَوَفیـ'کُم بِالیْلِ(انعام:۶۰)
«اوست آن خدائی که شما را در شب توفی میکند و بسوی خود میبرد»
چه کسی از شما محافظت می کند؟!
قرآن به زیبایی همه را مطرح کرده و جواب داده است:
قُلْ مَن یَکلَؤُکم بِالَّیْلِ وَ النَّهَارِ مِنَ الرَّحمَنِ بَلْ هُمْ عَن ذِکرِ رَبِّهِم مُّعْرِضونَ (انبیاء / 42)
«از ایشان بپرس چه کسى است که شما را از رحمان حفظ کند، اگر او بخواهد عذابتان کند؟»
چه کسی در خواب تو را از این رو به آن رو می کند؟
«َ نُقَلِّبُهُمْ ذاتَ الْيَمينِ وَ ذاتَ الشِّمال» (کهف / 18)
صبح که بیدار میشوی چه کسی شما را بیدار می کند؟
پیغمبر اکرم که از خواب بیدار می شدند سجده می کردند و این ذکر را بیان می کردند:
اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِي اَحْيانِي بَعدَ مَا اَماتَنِي وَ اِلَيهِ النُّشُورُ (الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 539)
«حمد مخصوص پروردگاري است كه مرا پس از مردن (خواب) زنده ام كرد و حشر و نشر من به سوي اوست»
از خودت بپرس چه کسی به من غذا میدهد ؟!
قرآن جواب می دهد:
وَ الَّذي هُوَ يُطْعِمُني وَ يَسْقينِ وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفينِ (شعرا:۷۹ و ۸۰)
«و اوست که به من خوراک و نوشیدنى مى دهد، و هنگامى که بیمار شوم تنها او مرا شفا مى دهد»
حالا روشن می شود که چرا دعای جوشن را می خوانیم؟ آیا این دعا فقط برای ثواب است؟
ماه رمضان وقت چیست؟
وقت انس با اسماءالله است.
سفارش شده است لااقل سه بار دعای جوشن را در ماه رمضان بخوانید.
معمولا رسم بر این بوده که شب های قدر جوشن خوانده شود. که این دلیل خاصی ندارد فقط از باب آن سفارش است که سه بار این دعا خوانده شود.. دعای جوشن ، دعای ابوحمزه ، دعای افتتاح و سحر همه و همه برای این است که در این ماه تمام توجه ها معطوف اسماءالله بشود.
توجه به اسماء الله یعنی ؛
با خدا زندگی کنیم.
میگوید به همسرت علاقه داری؟ از خودت بپرس چه کسی این علاقه را ایجاد کرده؟
وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً (روم:۲۱)
«(اوست که) میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت»
همسرت وقتی برات چایی آورد اول خدا را ببین بعد او را !
به این فکر کن چه کسی محبت تو را در دل او قرار داد؟
حرف قران این است؛
«با این خدا زندگی کن»
🔔 @ejtehad_jame