🗓سالروزقمری رحلت مجتهدمبلغ
🏴آیةالله شیخ جعفر شوشتری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️از اشرف فنون، فن تبلیغ دین است؛ هدف تبلیغ عبارت است از موعظه برای تزکیه مردم، تبیین معارف دینی جهت ارتقای سطح آگاهی دینی مردم، و بیان مصایب و مراثی حضرت ابیعبدالله؛ یعنی ارایهی الگویی به مردم، برای کیفیت بخشیدن به حرکت در راه هدفهای بزرگ. همه این چیزها جزو اشرف هدفهاست؛ لذا این فن را نباید کوچک گرفت و باید شریفترین و عالمترین و عاملترین افراد در این راه قدم بردارند و آن را برای خود افتخاری بدانند؛ کمااینکه در گذشته هم همینطور بوده است. افرادی مثل شیخ جعفر شوشتری، عالم اخلاقی بزرگ که خود منبری بوده است؛ لذا یک مبلّغ که بنا دارد سطح فکر مردم را در مسایل اسلامی بالا ببرد، باید آگاهی و بینش دینی وسیع و متنوع داشته باشد؛ با قرآن مأنوس باشد؛ در احادیث غور بکند و کرده باشد؛ با افکار نوی مربوط به دین و مذهب آشنا باشد؛ نه فقط آشنایی با دین به تنهایی، بلکه در کنار مسایل دینی، پارهیی افکار فلسفی و بینشهای اجتماعی هست که از آنها هم باید آگاهی داشته باشد! ۷۰/۴/۲۰
#نقل از جهاد تبیینی
🌹 @ejtehad_jame 🌹
📚 #معارف
🔹در محضر امام خمینی(ره)
🔸همه لباسهای امام (ره)
روز هجرت از عراق به کویت، حضرت امام فرمودند: احمد، لباسهای من را بده. در چمدان امام که باز شد، جز یک عبا و یک قبا، یک پیراهن و شلوار و یک حوله چیز دیگری دیده نمیشد و آنجا بود که من متوجه شدم که این رهبر و این مرجع عالیقدر با اینکه هر ماه مبلغ زیادی در ایران و عراق به طلاب شهریه میپردازند، جز این مقدار ناچیز، لباس دیگری ندارد. این موضوع برای اهل علم و اهل اخلاق و مسئولین درس بزرگی است که امام با این ویژگیها بود که به جنگ کفر و استکبار جهانی رفت و سربلند بیرون آمد.(1)
1. حجتالاسلام والمسلمین اسماعیل فردوسیپور – کتاب آینه حسن – ص 143.
🌹 @ejtehad_jame 🌹
10.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️گزارش کامل جلسه مناظره سایت مباحثات با موضوع «لباس روحانیت» منتشر شد
🔸این مناظره با حضور حجج اسلام اکبرنژاد و سیفی مازندرانی در تاریخ 15 مهرماه برگزار شد که به دلیل همزمانی با ایام اربعین هماکنون منتشر میشود.
🎥فیلم کامل این مناظره را در کانال آپارات مباحثات مشاهده کنید:
👇👇👇
https://www.aparat.com/v/n9ZqQ
🔸مشاهده متن کامل گزارش
👇👇👇
http://mobahesat.ir/21864
🔻🔻🔻
@ejtehad_jame
#ولایت #انانیت
🔻قرآن جريانهاي متعدد را چينش کرده تا به الگوهايي برسد در مسير باطل که «أنا» را تقويت ميکنند و ميايستند.
🔸 هر«أنا»ئي در مقابل هر خيري نميايستد. مثلا شيطان، از سجده در مقابل حقتعالي حرفي نداشت. خداي متعال آدم را به عنوان خليفةالله قرار داد آن هم به جهت نوري که در او بود -عالم بعد از خلقت آدم، ديگر صاحب پيدا ميکرد و آن هم نور حضرات محمد و آل محمد بود- و به شیطان امر کرد بر او سجده کند. ولی حسّ زيادهخواهي او مدام شعله ميکشيد و نتوانست آدم را ببيند که حامل چيست و چه ظرفيتي دارد.
🔹 اینکه [خدا] فرمود: «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً» يعني يک ظرفيت تمام در همه ابعاد. منتها شيطان نتوانست بپذيرد. گفت: خدايا، مستقيم براي خودت سجده ميکنم، اما اين را نميپذيرم. حرفي از عبادت بدون ولايت نداشت، اما با ولايت خیر. خداوند هم فرمود: نه، قبول نيست.
🔸 خود او بعد ميگويد: «رَبِّ بِما أَغْوَيتَني» راه براي او گم شد. به خاطر اينکه ميخواست مستقيم کانال بزند. نميتوان مستقيم کانال زد. هر برکتي هست، از عنايات حضرات محمد و آل محمد هست. مستقيم خبري نيست. نه عرفان آن، نه علم آن، نه امور دیگر. علم و دیگر برکات درِ خانه اهلبيت عصمت و طهارت است. حالا اين خلق و اين سفره معرفت و اين راه پيش رو.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🌺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
👉 @ejtehad_jame
rahmat.pdf
حجم:
1.01M
#ویژه_نامه "رحمة للعالمین"
🔸 گزیده بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری؛ درباره #نبی_اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
🔺 @ejtehad_jame
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۴
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی انقلاب اکتبر تحقق پیدا میکند، در طول ده ۱۵سال، آن قدر کتاب و فیلم و قصه و جزوه در سطوح مختلف راجع به مبانی فکری این انقلاب نوشته میشود که در کشورهایی که باد آن انقلاب به آنها رسیده، دیگر مردم احتیاجی ندارند از کتابهای آنها استفاده کنند! آن قدر فضای ذهنی پُرشده است که روشنفکرهای خود کشورها مینشینند راجع به مبانی ارزشی و فکری آنها کتاب مینویسند! اما ما درباره انقلابمان چه کار کردیم؟ کاری که ما در این زمینه کردیم، واقعاً خیلی کم است. گاهی انسان دلش نمیآید که بگوید در حد صفر؛ چون واقعاً کسانی با اخلاص کارهایی کردهاند. اما اگر نخواهیم ملاحظهی این جهات عاطفی را بکنیم، باید بگوییم یک ذره بیشتر از صفر و خیلی خیلی کم کار شده است. البته، این کم کاری دلایلی دارد: بعضی از روشنفکران و متفکران اصلی را در اول کار از ما گرفتند و بعضی از آنها نیز مشغول کارهای گوناگون اجرایی شدند؛ اما اساس قضیه این است که ما تولید نکردیم. یازده سال از انقلاب میگذرد؛ خوب بود که صدها نویسندهی اسلامی، مبانی اسلام را بنویسند - چون انقلاب ما اسلامی است - و منتشر بکنند. میبایست تربیت میکردیم که نکردیم. این، یکی از کارهای حوزه است. نمیخواهم بگویم کسانی که بیرونِ حوزهها نشستهاند، مسؤولیتی ندارند؛ اما بیشترین مسؤولیت را حوزهی علمیه - و بیش از همه قم - دارد. قم بایستی محصول وافری در این زمینه میداد. ۶۸/۹/۷
#نقل از جهاد تبیینی
@ejtehad_jame
“نکات قرآنی”
(۴۳۱)
"یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُم وَلیُتِمَّ نِعمَتَهُ عَلَیکُم"
(خداوند، تطهیر شما را اراده کرده تا نعمتش را بر شما تمام کند!)
طهارت در قرآن انواع گوناگون دارد که ابتدایی ترینش همان طهارت ظاهری متعارف است. طهارت از کفر و شرک و نفاق، طهارت از برتری طلبی و تجاوزگری، طهارت از وساوس نفسانی، طهارت از توجه به غیر حق، طهارت از ریا و شهرت طلبی، طهارت از حب جاه و حب مال، طهارت از سخن لغو و بیهوده، طهارت از غیبت و تجسس در امور دیگران، طهارت از کینه و بددلی، طهارت از طمع و حرص و حسد، طهارت از آرزوهای دور و دراز، طهارت از خشونت و آزار دیگران... اینها همه از انواع طهارت است و با این همه، ما فقط در این اندک باقیمانده از عمر، سرگرم شستن بیرون گشته ایم. وا اسفا!
ای دوست، تنها آن که تطهیر شود، خداوند نعمتش را بر او تمام خواهد کرد؛ "لِیُتِمَّ نِعمَتَهُ عَلَیکُم"!
@ejtehad_jame
📜حکم فقهی بازاریابی شبکه ای💰 💰 💸 💵 💴 💶 💷
در پی مطالبات عمومی در مورد یک فرع فقهی:
متن کامل بیانات حضرت آیت اللّه مکارم شیرازی(مدظله) در مورد بازاریابی شبکه ای
بحث درباره ی شبکه های بازاریابی یا بازاریابی شبکه ای به اتمام رسید و اکنون جمع بندی نهایی در این باره را که در 8 نکته خلاصه و جمع بندی شده است بیان می کنیم.
بحث درباره ی شبکه های بازاریابی یا بازاریابی شبکه ای به اتمام رسید. اکنون جمع بندی نهایی در این باره را که در 8 نکته خلاصه و جمع بندی شده است بیان می کنیم:
نکته اول: اساس تمام بازاریابی های شبکه ای و هرمی یکی است و همه آنها روی هرم دور می زند.
همگی از خاصیت اعداد تصاعدی و اشکال هرمی استفاده می کنند، و اگر تفاوتی وجود دارد در مسائل حاشیه ای است و غیر مربوط به ماهیت آنها.
نکته دوم: مشتری های این بازار غالباً کالا را بر اساس نیاز خود خریداری نمی کنند بلکه برای این است که در صف بازاریاب ها قرار گیرند و سود های کلان ببرند؛ در واقع همه فروشنده اند نه خریدار.
نکته سوم: این بازاریابی ها هزاران هزار نیروی جوان را از کارهای تولیدی و حتی تحصیل به بیراهه می کشاند و تبدیل به یک واسطه ی حقیر مصرف گرا می کند.
نکته چهارم: منابع آماری معروف خارجی و داخلی نشان می دهد که تنها عدد کمی از آنها سود کلانی می برند و اکثریت قاطع که گاه تا 99% پیش می رود محروم ها و ناکام ها هستند.
نکته پنجم: این کار قطعاً مصداق «اکل مال به باطل» است و توجیهاتی که برای آن مطرح می کنند واقعیت ندارد و شبیه توجیهات و حیله های رباخواران است.
بعضی آن را شبیه نوعی بخت آزمایی و قمار میدانند؛ ولی ما میگوییم قماری است که چند قمارباز حرفه ای در برابر عده ی کثیری قمارباز ناشی قرار دارند.
آنهایی که در رأس هرم هستند مثل قمار بازهای حرفه ای اند و آنهایی که در انتهای هرم هستند همچون قمارباز های ناشی.
نکته ششم: اگر دلیلی بر حرمت آن نباشد جز اینکه سبب ضرر و زیان گروه زیادی میشود کافی است و حکومت اسلامی باید جلوی آن را بگیرد.
نکته هفتم: جالب اینکه به تصدیق محققان، اداره کنندگان بازاریابی شبکه ای غالباً همان هرمی ها و گلدکوئیستی ها هستند.
نکته هشتم: متاسفانه اخیراً اطلاعات نادرستی به شورای محترم نگهبان داده اند و فتوا بر جواز گرفته اند و وزارت صنایع و معادن به آن دامن می زند به دلایلی که روشن است و مخفی نیست.
تاریخ انتشار: « 1395/11/05 »
@ejtehad_jame
🔶 بررسی فقهی بازاریابی شبکه ای
🔹 حجتالاسلام جوادی عبادی، مدیر عامل مؤسسه فقه اقتصادی طیبات قم که در زمینۀ فقه معاملات جدید فعالیت میکند با بیان اینکه در مورد بازاریابی شبکهای، واقعیت این است که موضوعشناسی بسیار مهم است، اظهار کرد: ما در قم در زمینه بازاریابی شبکهای دورههای آموزشی داریم که ده جلسه است و فقط پنج جلسهاش به موضوعشناسی اختصاص یافته است. رئیس مؤسسههای بادران گستر و بیز هم در مؤسسه ما حضور یافتند و وقتی شرایط ششگانه FTC را برایشان توضیح دادیم، فهمیدند که ما بیش از خودشان میفهمیم!
🔹سازمان تجارت فدرال آمریکا برای کنترل شرکتهای بازاریابی شبکهای این شرایط ششگانه را مطرح کرده است؛ چرا که این شرکتها در مظانّ اتهام به هرمی بودن هستند. شرکتهای هرمی به لحاظ حقوقی و اقتصادی در همه دنیا محکوم هستند، نه فقط در کشور ما. هر شرکتی هم که شبیه به شرکتهای هرمی باشد نیز در مظانّ اتهام است.
🔶 نظر فقه و مراجع در مورد بازاریابی شبکهای
🔹اگر از بنده به عنوان یک کارشناس بپرسید که نظرتان در مورد شرکتهای بازاریابی شبکهای چیست؟ بنده خواهم گفت که پس از تحقیقاتی که انجام دادم و پس از شنیدن سخنان بزرگان این عرصه، به این نتیجه رسیدم که هیچ کدام از شرکتهای موجود، شرایط فعالیت یک شرکت بازاریابی شبکهای سالم را ندارند.
🔹برای بررسی یک معامله، باید ببینیم که آیا این معامله در حقیقت یک معامله است یا اینکه ترکیبی از معاملات است. اگر ترکیبی از معاملات بود، باید آن معاملات را جدا از هم و یکبهیک بررسی کنیم و ببینیم که آیا این معاملات صحیح هستند یا خیر.
🔹بازاریابی شبکهای، از چند معامله تشکیل شده است؛ اول فروش کالا از طرف شرکت به اعضا، دوم، فروش کالا توسط اعضا به مصرفکننده نهایی و سوم، دریافت پورسانت توسط سرشاخهها از شرکت بابت خریدهای زیرمجموعهها. اگر از منظری دیگر به بازاریابی شبکهای بنگریم، هر یک از اعضای این شرکتها، دو کار انجام میدهند؛ ۱ـ خرید مقدار ثابتی از کالاهای شرکت؛ چرا که اگر این خرید را انجام ندهند، نمیتوانند بابت خرید زیرمجموعههایشان از شرکت پورسانت دریافت کنند ۲ـ آماده کردن زیرمجموعهها برای خرید کالاهای شرکت.
🔶 اشکالات فقهی
🔹ایراداتی که به بازاریابی شبکهای وارد است و سؤال اینجاست که آیا این الزام وجود دارد که شخص بازاریاب، کالایی را که خریداری کرده است حتما بفروشد یا خیر؟ پاسخ اینکه واقعا برای شرکت فرقی نمیکند که بازاریاب کالا را بفروشد یا نفروشد.
🔹به لحاظ شرعی، بیع صورت گرفته بین بازاریاب و شرکت هیچ مشکلی ندارد. در این میان ممکن است بازاریاب دچار ضرر شده باشد که در این صورت بازاریاب حق فسخ دارد. در مرحله بعد، بازاریاب میتواند کالای خریداریشده را خودش مصرف کند یا اینکه آن را بفروشد. اگر خودش مصرف کند، هیچ مشکل شرعی ندارد. اما اگر آن را به شخص دیگری بفروشد و در این معامله، شخص خریدار دچار ضرر شود، برایش حق فسخ وجود دارد. اگر خریدار از حق فسخش استفاده کند اما شخص بازاریاب این فسخ را نپذیرد، درآمدی که از طریق این معامله کسب کرده، حرام است.
@ejtehad_jame 👇👇ادامه
🔶 نظر مراجع
🔹در بحث فقهی بازاریابی شبکهای یک بخش آن به خرید برمیگردد و یک بخش هم به پورسانتی که میگیرند، آیا در تعریف کالایی که فروخته میشود مباحث واقعی گفته میشود؟ چند درصد تعریفهایی که از کالاها میشود واقعی است؟ در پاسخ باید گفت بسیار دروغ گفته میشود. ویژگیهایی که در مورد کالا گفته میشود واقعی نیست؛ لذا اجرتی که در مورد پورسانت میگیرد از منظر شرعی ایراد دارد.
🔶 آیا درآمدی که از شبکه سازی به دست میآید حلال است یا خیر؟
پورسانتی که بازاریاب نسبت به سطح بیستم دریافت میکند بابت چیست؟ دو فرض برای آن وجود دارد؛ یا بابت کاری که انجام میدهد و یا هبه از طرف شرکت به بازاریاب. برخی میگویند واقعا کار میکنیم و آموزش میدهیم و گرم نگه میداریم. بنده هم میگویم به اندازهای که کار انجام میدهند گرفتن اجرت ایرادی ندارد.
🔹 اما این سؤال مطرح است که نفر اول نسبت به بیستم کار میکند تا پورسانتی که میگیرد ایرادی نداشته باشد. نفر دوم چی؟ او هم میگوید من بابت نفر بیستم کار میکنم. نفر سوم و چهارم چطور؟ چند نفر به یک نفر. همه میخواهند روی نفر بیستم کار کنند تا اجرتی که میگیرند ایراد نداشته باشد.
🔹نفر اول بابت خرید نفر بیستم که پورسانت میگیرد چه زحمتی میکشد؟ مگر چه اندازه محتوای اموزشی است که نوزده نفر میخواهند به یک نفر تعلیم دهند تا اجرتی که میخواهند بگیرند ایراد نداشته باشد؟
🔹در بازاریابی شبکهای مساله اکل مال به باطل مطرح است و مراجع تقلید به خاطر همین مساله اکل مال به باطل، در آمد بازاریابی شبکهای را صحیح ندانستند. در مرحله بعد که بازاریاب در حال پرزنت شخص دیگری است، اگر در معرفی کالاهای شرکت دروغ بگوید و باعث شود که آن شخص از شرکت خرید کند، درست است که آن شخص خیار فسخ دارد، اما اعمال یا عدم اعمال خیار فسخ فرقی به حال بازاریاب نمیکند و درآمد حاصل از پورسانت دریافتی از شرکت، حرام است.
http://ijtihadnet.ir/نقل از
@ejtehad_jame
🔸 اثر اجتماعی و تاریخی هجرت امام رضا(ع) به ایران
آیت الله #میرباقری:
🔹️ «يكي از بركات زيارت امام رضا(ع) اين است که آن حضرت به ايران آمدند و شيعيان به عشق زيارت امام رضا(ع) دور حضرت جمع شدند و اینجا كانون تشيع در جهان شد. سپس دولت شيعي شكل گرفت.
🔹️ اکنون نيز اثر زيارت امام رضا(ع) در تحقق عصر ظهور فوقالعاده است. يك جابهجايي عظيم در دنياي اسلام اتفاق افتاد و دوستان و محبين هجرت کردند و آمدند. والا پراكنده بودند. اين نقطه كانوني است كه اکنون پايگاه تشيع در جهان و مركز ظهور تشيع در جهان است و الان هم ميبينيد حقيقت آن تقريباً دارد در عالم آشكار ميشود.
🔹️ يك زماني اسلام مهجور بود، اکنون اسلام مورد توجه قرار گرفت، نزاعي كه در دنياي اسلام بين مكتب اهل بيت(ع) و مكاتب ديگر است آشكار شده است. هر كسي که به دنياي اسلام ميآيد، ميفهمد دو قرائت از اسلام وجود دارد يكي قرائت اهل بيت(ع) كه ملت بزرگوار و رشيد شيعه و جامعه ايران آن را پرچمداري ميکنند و يكي قرائت غير اهل بيت كه تکفیریها و داعشيها آن را پرچمداري ميكنند.»
🆔 @rasanewsagency
#آیت_الله_درچه_ای #طلبگی
💠 پشتکار در طلبگی
🔻مرحوم آیت الله سيدمحمدباقر درچهاي از آقايان اصفهان، بدون نوشتن هيچ در ذهنش نميمانده، در سنين بالايي هم گويا ايشان وارد حوزه ميشوند ولي پشتکار، ايشان را از اساتيد مرحوم آيتاللهالعظمي بروجردي کرده است.
🔸 آن بخشي که شما مديريت ميکنيد مهم است. خداوند آن را براي شما قرار داده است. اين در اختيار شماست که آقا از صبح ساعت هفت تا ظهر اين چگونه بر شما ميگذرد؟ از ظهر تا شب. ساعت به ساعتش را چه کار ميکنيد؟ اين فرصتها در اختيار ما و شماست.
🔹 اين طلبگي از الطاف خداست. طعم طلبگي اگر در ذائقه کسي بنشيند به هيچ قيمتي رها نميکند. ما بايد ترازها و ميزانهاي ذهنيمان را درست کنيم. اين چيزها را با امور مالي نميسنجند. طلبه يعني شخصيتي که علم را ترجيح ميدهد، شخصيتي که تقوا را ترجيح ميدهد. شخصيتي که اول در خودش پياده ميکند. شخصيتي که با رذائل اخلاقي ميخواهد فاصله بگيرد و ميگيرد. شخصيتي که به سمت فضائل ميخواهد برود. شخصيتي که اخلاق را بايد در خودش بشناسد و استانداردهايش را بشناسد و از افراط و تفريط پرهيز کند.
🔸 اگر اين بخش محتوايي و معنوي و روحي ضميمه طلبگي نباشد، بخشهاي نظري چندان جواب نميدهد.
ادامه دارد...